museum is nog niet geboren een onontwarbare Fakirs bril gistende emoties kluwen van APho speelt Requiem met te veel pathos en dramatiek Kobayashi en Mozart vormen geen gelukkige combinatie b. Veel jonge kunstenaars op Edinburgh Festival Magritte in Parijs: moderne Koorfestival EXTRA DAMIATE Jeugd en Muziek in Zaandam en en Gouden plaat RONDREIS PORTUGAL Ruimere aandacht voor toneelsector 0 8 dagen Ontmoeting in Centre Beaubourg levert geen nieuwe gezichtspunten 17 februari 1979 Goden en farao’s” in Boymans ml /.A I f! K IJ A (j T F T 8 gd xien Vertrekdatum: Reisduur: schilder Magritte te (toeslag éénpersoonskamer 82,-) A Reissom per persoon: f 998 Inbegrepen: Reisdokumenten: een geldig paspoort (mag dus niet verlopen zijn). PARIJS. Op de boven ste verdieping van het Centre Beaubourg in Parijs zijn tot 9 april ruim twee honderd werk en van db Belgi sche surrealisti sche René (1898-1967) zien. Het is een goede gelegen heid eens en voor altijd het verschil te leren tussen Magritte en Paul Del vaux, de Belgi sche meester van de in onder koeling slaap wandelende vrouwelijke naakten en tot de kin in donke re pakken gere gen mannen. AMSTERDAM. Kobayashi en Mozart is een combinatie die beter niet meer gemaakt zou moe ten worden. En het ongeluk was, dat het vrijdagavond in de grote zaal van het Amsterdams Con certgebouw om een hele avond Mozart ging. Ken-Ichiro Kobay ashi, de Japanse dirigent die evenals vorig jaar een aantal gastdirecties doet bij het Amster dams Philharmonisch Orkest, blijkt een te primair-extroverte persoonlijkheid om Mozart - en zeker de Mozart van diens veer tigste symfonie en het Requiem - op een artistiek bevredigende manier te kunnen belichten. Hl tapijtreiniging, vaste vloerbedekking losse kleden bankstellen nieuwe vloerbedekking en gordijnstoffen Inlichtingen en boekingen voor deze reis uitsluitend bij: Reis- en passagebureau Hoyman Schuurman Gedempte Oudegracht 82 (in Stadskantoor Haarlems Dagblad), Haarlem Tel. 023-313150 vanaf Schiphol om 17.20 uur. Geopend van 13.00 uur tot 17.00 uur. k ■F3ÖH» op. (ADVERTENTIES) 1 In nauwelijks 3 uur vliegen brengen wij u in samenwerking met de Portugese j, kleur casino van I GEMMA COEBERGH :N met p.stuk. MKAST el 023- ketten- ervice TTRAI- Telef, za+zo (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Jeugd en Muziek afde ling Zaanstreek organiseert op de zater dagen 6 en 13 oktober een koorfestival in concertzaal De Speeldoos in Zaandam. Voor dit festival zijn ruim 100 koren uit Noord-Holland uitgenodigd: kinder-, jon geren-, mannen-, vrouwen- en bejaarden koren, gemengde koren, kwartetten en dubbelkwartetten. Het festival begint bei de dagen om 13 uur en duurt, naar gelang het aantal inschrijvingen, tot 18 uur of tot 22.30 uur. Het aantal koren varieert van 15 tot ongeveer 24 per dag. De extroverte aanpak van Kobayashi sluit veel beter aan bij (bijvoorbeeld) de symfonie Aus der neue Welt van Dvorak die ik hem vorig jaar heb horen dirigeren. En, evenals ik toen heb ervaren, er vallen natuurlijk ook positieve kanten van Ko bayashi te belichten. Die positieve kanten betreffen dan een perfecte memorie van het notenbeeld (al- (Van onze kunstredactie) EDINBURGH. Het 33e Edinburgh International Festival, dat van 19 augus tus tot 8 september in de prachtige om lijsting van de Schotse hoofdstad zal worden gehouden, zal de grootste kunst manifestatie uit de geschiedenis van dit jaarlijkse evenement worden, met bijna 200 programmanummers. De deelnemers komen uit 23 landen. Het festival staat onder leiding van John Drummond, die op 1 oktober jl. onze landgenoot Peter Diamand, die dertien jaar de touwtjes in handen had, is opgevolgd. Diamand is thans directeur van het Royal Philhar monic Orchestra in Londen. Scène uit Fakirs Bril van het Projekt- theater (foto Floor Versteeg) i ei .00 uur itezaak 16 bak- i-g.st. 2413. LOURS m. Alle )ok alle an div 02505- nast m. leur 2- f 5,-. 'aarlem he, cv f 500 der nr diverse Tel. ROTTERDAM (ANP). „Goden en farao’s” is de titel van een tentoon stelling die van 1 maart tot en met 29 april te zien is in Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam. De ex positie gaat over het oude Egypte. Volgens het museum overtreft de ten toonstelling alle eerdere exposities over Toetanchamon en Ramses, die destijds in Londen honderdduizend bezoekers trokken. In Rotterdam zullen zo’n 175 kunst werken te zien zijn uit musea in Cairo en Alexandrië: sculpturen, sieraden, meubilair en vaatwerk. „Goden en farao’s” behandelt de geschiedenis van Egypte in de nadagen van het Romeinse Rijk onder de Byzantijnse heerschappij komt. DSTILL rg mooi 7-7876 EL 4 Korte- ebroek aan de universiteit kan krijgen. Frans Strijards heeft als regisseur gedaan weten te krijgen dat zijn spelers de hun opgeleg de emoties met overtuiging overbrengen- Zo gretig en met zo’n onrustige vaart wordt er geacteerd, dat je als toeschouwer wel eens even halt zou willen roepen. Misschien hadden regisseru en schrijver wat meer afstand van het stuk moeten riemen. Bovenstaande reserves in aanmerking genomen, vind ik deze voorstelling van het Projekttheater zeker een avondje waard. Het is soms spannend hoe je als publiek wat orde in de chaos moet schep pen om er een beetje uit te lomen. Van avond is er nog een voorstelling. KO VAN LEEUWEN ,hun maatschappelijke onvrede te lijf gaan. Maar langzamerhand sluipen er heel andere dan de bedoelde sketches het repertoire binnen. Die vorm van toneel binnen toneel op zich niet uniek werkt in Fakirs Bril alsof je de moeilijk heden waar het om gaat plotseling van uit eén geheel andere optiek ziet. Fakirs Bril is een momentopname van mensen in een bepaald milieu die oprecht bezig zijn te vechten tegen hun mateloos heid. Hoe gemakkelijk afglijden is, wordt duidelijk asl Aad, een der personages, een baan als wetenschappelijk medewerker i gedra- jn mini 5 pkg dien na 09 of HAARLEM. In het toneelstuk Fakirs Bril, geschreven door Cees Cromwijck en door het Projekttheater vrijdagavond op gevoerd in de Toneelschuur, zijn vijf jon ge mensen bijeen die met de moed der wanhoop de steile helling van het leven proberen te nemen. Vijf individuen die elk op hun manier hun inzet willen geven om tot een betre en leefbaarder maat schappij te komen. Een ideaal, waarvan ze aanvankleijk meenden dat ze het geza menlijk bezaten. Dwars daar doorheen speelt voor elk weer de eigen onmacht zichzelf in dat leven overeind te houden. Vijf gevechten van mensen die achter de zin van het bestaan willen komen, ten opzichte van zichzelf en anderen. Dat is zo op een rijtje gezet niet weinig. Het stuk van Cromwijk loopt dan ook over van gistende emoties en het lijkt er alles op dat het sleutelen aan die kortslui tingen en vergissingen de zaken nog in- gwikkelder maakt. De schrijver heeft zo veel problematiek samengebracht, dat er een practisch onontwarbare kluwen van frustaties is ontstaan. Maar de spelers van het Projekttheater, Marianne Boyer, Ru dolf Damsté, Leo Spekreijse, Leonie Triesscheijn, Cees Wijn en Paul de Vrees, bereiken met een tomeloze inzet dat de voorstelling tal van boeiende en vooral na de pauze vaak ontroerende momenten heeft. Een beetje jammer vind ik die overdaad aan problematiek, waardoor het geheel vooralf in het begin een geforceerde in druk maakt. Interessant is echter de ma nier waarop de chrijver een oplossing gevonden heeft om de personages in het stuk van hun emoties te bevrijden. Dat gebeurt in gespeelde toneelscènes binnen het eigenlijke spel. De vijf mensen studenten die hier in een kraakpand samenwonen, hebben namelijk een caba retgroepje opgezet en daarmee willen zij lemden g. Uni ilneerd modes, gom •f*. Tijdens de rondreis accommodatie n 3- of 4-sterrenhotels op basis van 2-persoonska- mer met bad of douche en toilet, volpension, gehele rondrit met een air-conditioned bus met een Engels sprekende gids, vliegreis van Amsterdam naar Lissabon v.v, per lijndienst van de TAP, busvervoer Haarlem (Frederikspark)-Schiphol v.v, alle, van toepassing zijnde transfers, luchthavenbelastingen, kruien), tijdens de rondreis bieden wij de lezers van onze.bladen een drankje aan. Nederlandse begeleiding (bij voldoende deelname) en een bagage- en reisongevallenverzekenng Het zal de eerste keer zijn dat een Russi- sche Brecht-produktie in Groot-Brittan- nië te zien zal zijn. Verder zal o.a. optreden de Argentijnse T groep TSE, die in Parijs is gevestigd. Deze zal een successtuk opvoeren, dat in Parijs langer dan een jaar is gegaan, nl.: „Hart zeer van een Engelse poes” van Geneviève I Serreau, gebaseerd op een verhaal van Honoré de Balzac en de illustraties van de beroemde 19e-eeuwse Franse etser Grandville. De groep verschijnt met door Rostilaw Doboujinsky gecreëerde fantas- tische maskers van katten, honden, vos- L sen, bloemen, vlinders en konijnen (,,A1- leen al de toegangsprijs waard”, schreef een criticus). Het is een satirisch verhaal van een prachtige witte kat, die gecon- fronteerd wordt met de verwikkelingen en verleidingen van de Londense mondai ne kringen. Öe Bristol Old Vic komt met twee sterk contrasterende stukken over de gevolgen van oorlog, nl.: Shakespeare’s „Treilus en Cressida” en „The Recruting Officer” van de 18e-eeuwse Anglo-Ierse toneelschrijver George Farquhar. Verder zijn er twee nieuwe stukken van Schotse schrijvers. :S met Taunus ars van houten lucht fornuis. 023 Hoewel talrijke beroemde kunstenaars, die het festival plegen op te sieren, op nieuw van de partij zullen zijn, ligt de nadruk thans op nieuwe en jonge arties ten. Hieronder bevinden zich tien dirigen ten, die voor het eerst hun entree op het festival zullen maken,,onder wie Riccardo Charily, Jesus Lopez-Cobos, Jerzy Maksy- miuk, Seiji Ozawa en Tamas Vasary. In dit verband zegt het wel iets dat de oudste dirigent in dit gezelschap even over de vijftig is, hetgeen nog niet eerder is voor gekomen! Hij is Sir Alexander Gibson, de aanvoerder van het Schotse Nationale Orkest. Een nieuwigheid is ook dat kunstenaars een speciale „stedelijke” gastheerrol zul len vervullen. Elke weel^ zal gedurende het festival een steeds wisselende kunste naar of groep van kunstenaars, naast hun optreden in concertzalen en schouwbur gen, zich op andere plaatsen in de stad, op straat, in winkelcentra en in de Festival lieltje is Opel Giulia fes 240 Bedford 50. Be- Ford ramen V busje cabine bestel 1150 2 Toyota im. Tel iNTEL- tr. I.dr., lal.hek, f 1700. ss. 18- Club laten horen. In de tweede week is dit het Nederlands Blazers Ensemble. Aan toneel wordt dit keer nog groter aandacht besteed dan op vorige festivals al het geval is geweest, speciaal wat be- treft de internationale deelneming. Voor het eerst op bezoek komt het opmerkelij- X ke Rustaveli-gezelschap uit Tbilisi, de hoofdstad van de Russische republiek Georgië, met een opvoering van Bertolt Brechts „De Kaukasische Krijtkring”. les uit het hoofd), een duidelijk overbren gen van intenties en het vermogen tot hoge spanningsoplading, die duidelijk ook op het publiek overslaat. Maar dat resulteerde in dit. geval dan wel in veel te grote contrasten, iets dat in het eerste deel van de genoemde symfonie van Mozart het evenwicht op de vlucht joeg. Ongemotiveerde dynamische uitha len, afgewisseld met zangthema’s a la Brahms (in het Andante), en een Menuet dat meer weg had van een oorlogsmars. Om van het veel te snelle en grof aangezet te laatste deel maar niet te spreken. En.' zoals je dit horende al ging vrezen, die tendens kreeg het Requiem dan na tuurlijk ook mee. Mijn hemel, wat een dramatiek en een pathos meent Kobayas hi in deze partituur te ontdekken! Het kan niet op: ieder forte wordt een daverend fortissimo en ieder piano een (allesbehal ve bekoorlijk) gefluister van ondefinieer bare orde. Jammer van een dergelijke vergeestelijkte muziek, die zelfs in deze grove aanpak zijn essentiële kracht behoudt. Jammer ook omdat er eên voortreffelijk koor stond te zingen eri wel het Toon- kunstkoor Amsterdam dat 'door zijn diri gent Jan Eelkema duidelijk in een heel andere stijl was voorbereid. Resulterend in haarfijne dictie, zeer doorzichtige fra sering en zuivere samenzang, maar vooral de tenoren en bassen zwichtten nog wel eens voor de verleiding om zich door Kobayashi’s gesis te laten opzwepen. En ook het solistenkwartet miste homo geniteit. De Noorse sopraan Kari Lövaas die zich voor de pauze had gepresenteerd met enkele niet al te sterk gezongen opera- aria’s van Mozart (en wel „Un moto di gioja mi sento”KV 579 en „Chi sa, qual sia” KV 582) was na de pauze kennelijk beter op dreef, kon ook fraaie geluiden maken met haar helderlichte stem, maar zette de zaken onnodig zwaar aan. Cora Canne Meijer deed het gaaf maar vrij kleurloos, terwijl de Belgische tenor Zeger Vandersteene, na een goede start, door moeilijkheden met een syncope merkbaar onzeker verder ging. De bas Henk Smit (ingevallen voor de wegens ziekte verhinderde John Bröcheler) domi neerde in het kwartet qua volume onop houdelijk. En jammer van het APho, dat alert en geconcentreerd speelde en dus kennelijk door Kobayashi’s aanpak werd geïnspi reerd. - t ü- Magritte: „Entracte” uit 1927. Momen teel tentoongesteld in het Centre Beau bourg in Parijs. Leven en dromen („Ik heb dikwijls slecht gebruik van mijn dromen ge maakt”) weerspiegelen zich autobiogra fisch in Magrittes werk: het spoor en de treinen die hij zag uit het raam van zijn geboortehuis, de luchtballon die eens op zijn vaders dak terecht kwam, de eerste films in circustenten gedraaid, het drama van zijn moeder die zich verdronk in de Sambre en teruggevonden werd met het nachthemd over haar hoofd. Het eerste vriendinnetje met wie hij speelde tussen de bomen en dan zijn vrouw Georgette, die model heeft gestaan voor alle vrouwen die hij ooit schilderde. Deze wereld is terug te vinden in het Parijse Centre Beaubourg, al rijzen er enige problemen. De Magritte-tentoonstelling heeft name lijk tot een hernieuwde discussie aanlei ding gegeven over doel en streven van het meest nonconformistische museum van de wereld. Nonconformisme was het uit gangspunt van de geestelijke van het mu seum, dat geen museum diende tc zijn maar ontmoetingsplaats tussen kunst en massa. Sinds het Centre Beaubourg twee jaar geleden open ging, werd steeds dui delijker dat de kunst er weliswaar is, maar dat de massa herhaalkelijk in de rij op zijn beurt moet wachten en dat de ontmoeting door de massaliteit wordt ge schaad. Toen het museum in staat van wording was en iedere etage niet meer of minder groot dan een voetbalveld, vroeg men zich af of de ramp van het Amsterdamse Van Gogh-museum zich zou herhalen en de grootste kunstwerken van de moderne tijd er als postzegels op een veiling naast elkaar zouden hangen. In het Centre Beaubourg begon men de gigantische ruimtes met schottéri op te delen, wat in de permanente afdelingen tot zeer aan vaardbare resultaten leidde. Als men er althans niets tegen heeft te wandelen on der een struweel van felgekleurde dikke en dunne buizen, waardoor lucht, water en warmte worden gestuwd. Ten bate van de seizoenexposities gin gen de organisatoren echter steeds meer over tot het scheppen van enorme labyrin ten, waarbinnen een absurde hoeveelheid bezienswaardigheden werd samenge perst. Tegelijk uitgaande van het „kunst voor de massa”-principe leidde dit tot claustrofobische toestanden. Ook de Magritte-tentoonstelling werd weer zo’n labyrint. In een brave volgorde naar tijd hangen de doeken er in nauwe hokken, waarbinnen de bezoeker het ge voel voor ruimte en tijd op feen andere manier verliest dan de schilder het wilde. Een Franse criticus schreef dan ook wan hopig: „Ten slotte was alleen nog mijn zorg of ik ooit op een dag de uitgang weef zou vinden.” Na de vele boeken die ér over het centre Beaubourg geschreven zijn, is de Magrit> te-tentoonstelling opnieuw aanleiding vast te stellen dat het „moderne” museum nog niet geboren is. (Tot 9 maandag tot en met vrijdag 12- 22 uur, op zaterdag en zondag 10-22 uur geopend). ROTTERDAM (ANP). De Mariniers- kapel krijgt een gouden plaat. Het orkest heeft de schijf „veroverd” met zijn dub- bel-lp „Gouden Marsen Parade”. De uit reiking heeft woensdag plaats bij een concert in Den Helder. Hoewel de Marinierskapel al heel wat platen heeft gemaakt, is dit de eerste gouden schijf. Volgens luitenant-kolonel C. B. Nicolas van de mariniers ligt het succes bij het eerste nummer op de dub- bel-lp. Dat heet „Argentina” en haalde de hitparade. (ADVERTENTIE) Hl Voor Ook levering Zijlweg 286, Haarlem. Tel 023-313289 model >n gaaf nieuw Blauw v 75, 5950,-; >t LPG ’75 6- 3850.-; tomaat ura bj. ikhaak 00 vw >950,-; 3950,-; luifdak 5, rood Opel goed Citroen versn. iv. 75 CHTE Isloon eigen luchtvaartmaatschappij TAP naar het uiterste westen van Europa. PORTUGAL Portugal, vooral bekend om de hoofdstad Lissabon en in het zuiden de Algarve, is een land vol afwisseling met totaal verschillende mogelijkheden in de diverse regio s. En juist deze afwisseling willen wij u tijdens deze bijzondere rondreis tonen U bezoekt o.a Nazaré, een oud karakteristiek vissersdorp, Batalha (bezoek aan het klooster), Abrantes, een stad hoog boven de rivier de Taag gelegen. Vila Vicosa (bezoek aan het paleis). U verblijft 3 nachten in Albufeira van waaruit de Algarve bezocht wordt. Een heerlijk gebied met schitterende, vaak verlaten, stranden, grillige roodbruine rotsen, gezellige terrasjes, bars, nachtclubs en casinos Hierna reist u, via Odemira en Setubal naar Lissabon Deze rondreis door een schitterend land met de in februari bloeiende amandelboom- gaarden en .in Lissabon een diner in een typisch Portugees „Fado restaurant met folklore show zullen de hoogtepunten zijn van een heerlijke vakantie Vanuit Albufeira kunt u deelnemen aan een diner met floorshow in het Vilamoura. De extra kosten bedragen 66,- per persoon waaruit de conclusie te trekken valt dat het heden een volslagen mysterie is. Sim peler is de grap van het overbekende doek waarop een tot in alle details uitgewerkte pijp te zien is en waaronder met school meesterachtige hand geschreven staat: „Dit is geen pijp”. Gertrude Stein zou zeggen: Een schilderij is een schilderij. En een schilderij is duidelijk geen pijp. De naturalistische nauwkeurigheid ^vaarmee Magritte zijn spel met de tijd speelt, werkte in de werkelijkheid door. Op een foto die in oktober 1966 in Amster dam genomen werd, ziet men van links naar rechts de vier vrienden Magritte, Marcel Duchamp, Max Ernst en Man Ray. In een bundel Magritte-brieven merkt de samensteller Marcel Marien onder de be wuste foto op dat de vier heren ook van links naar rechts een voor een zijn dood gegaan. De enorme belangstelling waarin het werk van Magritte in zijn laatste levensda gen en sindsdien onverminderd is komen te staan, hield het gevaar in dat de kunst- uitleggers er meer in gingen zien dan de bedoeling kan zijn geweest. De banaal- technische middelen waarvan Magritte zich bediende (en die hij zich eigen maak te toen hij om den brode reclameplaten en behangselpier tekende) en de aangename schok van het onverwachte (de, erotiek vrij van het gefrustreerd ziekelijke van zijn tijdgenoten) hebben zijn werk echter voor al die huiskamers geschikt gemaakt waar men op beschaafde manier over de dwaasheid aller dingen durft te discus siëren. De inventies (of grapjes, spelletjes) van Magritte zijn via de publiciteit al zulk een gemeengoed geworden, dat de ontmoeting in het Cen tre Beaubourg met de tweehonderd origi nelen niet altijd even verrassend meer is. r Iedereen kent de voor het geopende ven ster zwevende stokbroden, de boven de zee hangende keistenen, de zich naar luchtballonnen vooroverbuigende vrou wentorso’s die soms overgaan in steen, een appel zo groot als de kamer, de man zonder hoofd met een lijf in de vorm van een vogelkooi. Voor Magritte was de erotiek, een zuiver en krachtig gevoel” en ze is in Magrittes werk zo niet krachtiger dan toch zuiver der aanwezig dan in dat van de meeste van zijn Franse surrealistische bentgeno ten. De auteur Alain Robbe-Grillet - wiens faam hier nog niet ontmaskerd werd als een achterhaald en commercieel gemani- puleer met moedertje eros - heeft een boek over Magrittes erotiek geschreven. Het valt niet te verbazen dat dit werkje als eerste op de boekenstand van het Centre Beaubourg was uitverkocht. Achter alle zichtbare dingen gaan weer andere zichtbare dingen verborgen, aldus Magritte. Een voorwerp vervult voor hem nooit dezelfde functie als zijn naam of zijn beeld zouden doen vermoeden. Een voor werp is nooit zo nauw verbonden aan zijn naam dat men er geen ander woord voor zou kunnen vinden. Dan schildert Magrit te een groot groen blad en schrijft er onder: „Kanon”. Magritte geeft visuele raadsels >.4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 9