Amerikaanse zanger-entertainer verzorgt eminent concert in Carré
Billy Joel blijkt ongepolijste showman
Unie van Utrecht
herdacht op
expositie
Insaid
Indeling en opbouw afgestemd op gebruik in de praktijk
Helder geschreven tuinencyclopedie
bibliotheek!
5
19
Spel pianist smoort
violist Shlomo Mintz
Ballet Orkest
eist andere
3
O
19
partituur
XXfot doen wc dus op
Valentyndag?
wij
ontvingen
't Allermooiste voor 't héle huis?
1
31
r
DU
Toch even allure in voordracht Israëliër
209
199
249
99
99
399
199
9
I
r
!Ê-
11
19 7 9
FEBRUARI
DINSDAG
1 3
KUNST
'T EERSTE WOONWINKELCENTRUM VAN NEDERLAND
STA
quin)
NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST
4
^■44
■v
Bloemen houden van mensen.
Woensdag 14 februari.
Bloemen doen je iets. Elke bos opnieuw.
Dat vind je bij Insaid. 9 Woonspedalisten onder één dak.
Insaid Badhoevedorp, aan het einde van de Meidoomweg
(volg borden Industrieterrein), telefoon 02968-6612.
Insaid Oisterwijk, Heusdensebaan 50, telefoon
04242-9030.
Openingstijden: maandag t/m zaterdag,
vrijdag koopavond.
AMSTERDAM. Voor zon
dagavond stond er een vrije
avond op het strakke toerrooster
en dus waren de vijf bandleden
van Billy Joel af gezakt naar Den
Haag om de concurrentie in ogen
schouw te nemen. Daar was een
behoorlijk zelfverzekerde Elton
John, wiens wijze van compone
ren ongetwijfeld Joels eerste bal
lads heeft beïnvloed, van hun
komst op de hoogte gesteld. Hij
grapte zo nu en dan op ingenieuze
X .wijze over de wedijver die er tus
sen Joel en hem zou bestaan. Dat
alles uiteraard zeer tot vermaak
van Richie Cannata (saxen, toet
sen en fluit), Liberty Devito
(drums), Doug Stegmeyer (bas),
David Brown en Russell Javers
(beiden gitaar).
o X
.-4
(ADVERTENTIE)
SHLOMO MINTZ
LÉON KLEIN SCHIPHORST
JOHAN VAN KEMPEN
Zomer
Keuning
(ADVERTENTIE)
Gooi,
D gr.t, op. 60
no 10 en no 15 op. 72
c.j.p. geldig
De populariteit van dergelijke zanger-
songschrijvers mag dan herinneringen
aan die van de „crooners” van de jaren
vijftig als Sinatra, Dean Martin, Sammy
Davis Jr. of Pat Boone oproepen; het gaat
in de meeste gevallen wel om artiesten
met meer inhoud dan oppervlakkige gla
mour of een beheersd stemgeluid. Billy
Joel, die feitelijk kleine portretjes schetst
van het leven in de grote stad (veelal New
York) en die af wisselt met prachtige lief-
desballads als Just the Way You are of
She’s always a Woman to Me, verruimt
ook in melodieus opzicht nog altijd zijn
grenzen.
Daarenboven heeft de Amerikaan een
natuurlijke flair en een aardig ontwikkeld
gevoel voor entertainment, of dat nu mu
zikaal (zijn pianostijl is direct herkenbaar
aan de boogie-invloeden) of verbaal tot de
mensen moet komen. Tijdens zijn Amster
damse concert voegt hij zelf nog wat es-
sentie41e zaken aan die waarneming toe.
Zo krijg je maar al te gemakkelijk de
indruk dat de harmonisch knap uitgeba
lanceerde composities wat oppervlakkig
worden doordat Joels combo de ritmische
wendingen met de precisie van een Zwit
sers uurwerk aflevert. In de finale van
Angry Young Man sluit het ritmisch zelfs
angstvallig knap.
0- Een Franse tuinman in fantasiekostuum. Een
afbeelding uit de Time Life Plantenencyclo-
pedie.
Bij aanleg en onderhoud van de tuin is enige kennis van
zaken net zo onontbeerlijk als het bezit van een degelijke
hark. De doorsnee vrijetijdstuinder kan natuurlijk terecht in
een van de vele tuinboeken, waarvan er voor dit doel massa’s
zijn gemaakt.
Er zijn meer voorbeelden die op een
doorgesmeerde, geoliede machinerie wij
zen. Zo rent Billy zich in het Steely Dan
achtige Zanzibar rot om binnen de limiet
van twee maten achter het aan de andere
kant van het podium opgestelde ham-
mond-orgel van Richie Cannata te komen,
van waar een swingende solo wordt ver
zorgd. Onnodig te zeggen dat de weg terug
ook in hoog tempo moet worden afgelegd.
Je moet je dan maar bedenken dat show
een hoog goed is in het Amerikaanse
amusement.
Een zelfde staaltje teamwork treffen we
ook nog aan in de finale met Big Shot, een
agressief gebracht werkje dat voorafge
gaan wordt door een stukje theater waar
in Joel een knetterende kater voorspeelt.
In dat Big Shot zien we hem met een
draadloze microfoon torenend op de vleu
gel, totdat Cannata zijn saxsolo moet spe
len. Vliegensvlug kruipt Billy achter de
toetsen en krijgt Richie zijn rietinstru-
ment aangereikt.
Je moet even door de show en het me
chaniek heen kijken om Joels klasse te
kunnen waarderen. Dan pas valt je op hoe
weinig gepolijst hij omgaat met het pu
bliek, het laat participeren, meeneemt in
zijn gedachtenwereld. Bepaald geen jon
gen van de tandpastaglimlach. Joel is
doorgaans redelijk goed bij stem, hoewel
hij zich door de symfonische klankkleur
van zijn band hier en daar - in My Way en
Honesty - moet forceren. Dat stevige ge
luid wordt in tegenstelling tot wat je zou
verwachten niet veroorzaakt door de ex-
tra-gitarist die Joel heeft aangetrokken,
want de klankkleuren van zijn muziek
zijn in hoofdzaak afgestemd op toetsen
borden. Het ligt dan ook voor de hand wie
zich kunnen onderscheiden: Joel zelf,
Cannata (zoals in New York City) in rau-
Bovendien is in elk boek een categorische be
schrijving van de bestrijding van ziekten en onge
dierte opgenomen. Elk deel besluit met een uitvoe
rige index, waar naast de Nederlandse naam de
botanische wordt vermeld.
we tenorsoli en drummer Devito, die zeld
zaam strak slaat.
Het concert ontwikkeld zich in even
wichtige zin, snelle nummers worden
zorgvuldig afgewisseld met ballads en wel
zo dat praktisch het gehele repertoire van
Joels beide laatste albums, 52nd Street en
The Stranger, gespeeld wordt. Na afloop
van een bijna twee uur durend concert
hebben artiesten en publiek nog lucht
over voor maar liefst vier toegiften, waar
in het niveau van eerdere hoogtepunten
als Stiletto, Movin’Out, Vienna en Scenes
from an Italian Restaurant net niet meer
wordt gehaald. Hetzij de eminente zanger-
entertainer vergeven.
JOHN OOMKES
(Billy Joel treedt vanavond nog in het
Haags Congresgebouw op).
AMSTERDAM. Het publiek dat gis
teravond op het recital was afgekomen
dat het viool-pianoduo Henryk Szering-
Ingrid Haebler in het Amsterdams Con
certgebouw zou geven, moest genoegen
nemen met vervanging. Szering moet het
bed houden en concertdirectie Interar-
tists meende de voorkeur te moeten geven
aan een kunstgreep boven algehele annu
lering. Daarmee heeft dit impresariaat de
ontegenzeggelijk hoogbegaafde jonge Is
raëliër Shlomo Mintz zeker geen dienst
bewezen. Want de omstandigheden waar
onder deze 21-jarige violist zich moest
presenteren, waren uiterst ongelukkig.
De in Rusland geboren Mintz heeft on
danks zijn jeugd al her en der grote in
druk gemaakt als solist met orkest, onder
andere in het vioolconcert van Tsjaikovs-
ki. En nog dezer dagen trok hij positief de
aandacht met een recital in de Rotterdam
se Doelen. Kennelijk kon hij nu niet over
zijn toenmalige begeleider James Gemell
beschikken, want voor gisteravond had
hij ene Mare Neikrug als partner gekozen
of toebedeeld gekregen. Hoe dit ook zij;
deze pianist produceerde vrijwel alle no
ten zoals deze in de partituur staan, maar
kwam artistiek gezien niet boven het peil
van een willekeurige repetitor uit.
En dat is dan eigenlijk nog zacht uitge
drukt, want de luidruchtige piano-escapa-
des smoorden alle pogingen tot violistisch
nuanceren vaak al bij voorbaat. Het vol
komen bedrijfsmatig neerzetten van alle
akkoorden en afwikkelen van de passages
moet de inspiratie bij Mitz totaal geblok
keerd hebben. Het heeft daarom weinig
zin om dieper op de muzikale materie van
de gespeelde werken - Schubert, Beetho
ven, Franck, St. Saëns - in te gaan. Wèl
dient een merkwaardig incident vermeld
te wórden:
Degenen onder het publiek die deze gang
van zaken gevolgd hebben, zullen onge
twijfeld even hun hart hebben vastgehou
den. Tot je merkte dat de violist nu juist in
het spel aan zekerheid won en er, ondanks
de ongeïnspireerde begeleiding, ineens
even een allure en indringende kracht in
de voordracht doordrong, die je al niet
meer voor mogelijk had gehouden. Nu
werd duidelijk dat Shlomo Mintz behalve,
violistisch fenomeen, ook een artiest van
het zuiverste water is.
dirigent: ROELOF VAN DRIESTEN
soliste CHRISTIANE EDINGER - viool
serie practische tuingidsen, waarin alle
aspecten van het creatief tuinieren aan
bod komen, compleet met functionele
tekeningen. De boeken kosten 14,90
per stuk.
„Liegen, wanhoop, jaloezie, afgunst,
zelfmoord, seks, drugs en het goede le
ven” door Leslie H. Farber, uitgave Ser-
vire 21).
„Helpen in de groep” door Alfred
Benjamin, uitgave De Toorts 22).
„Helpen”, wat betekent „counseling”
als je mensen in moeilijkheden wilt hel
pen?, door Eugene Kennedy, uitgave
Amboboeken 34,50).
„Psychologie en mensbeeld” onder
redactie van C. F. van Pameren en J. G.
van der Bend, uitgave Ambo 16,50).
„De dood meester.notities uit de
heelkunde, door Richard Selzer, uitgave
Amboboeken 17,50).
„Het zuivere zweetboek”, een luchtige
handleiding tot de sauna, door Herman
Mock, uitgave Tiebosch 17,50).
„Religie zonder kerk?”, een uitdaging
voor geloof en kerk, onder redactie van
Karl Forster in opdracht van het Centra
le Komité van de Duitse katholieken,
uitgave Amboboeken 10,90).
Daarom was het toen naar je gevoel des
te betreurenswaardiger dat deze jonge
musicus zich in deze geforceerde situatie
aan het Amsterdamse publiek heeft moe
ten voorstellen. En uit een goed voorberei
de, hernieuwde kennismaking zou in de
toekomst weleens kunnen blijken, dat
Mintz inderdaad topklasse vertegenwoor
digt.
Ach, de overeenkomsten tussen Elton
John en Billy Joel liggen voor het op
scheppen en bovendien treden zij vrijwel
gelijktijdig in Nederland op; maandag
avond had in Carré het eerste van twee
Nederlandse concerten van Joel plaats.
Het zal zelfs voor de pulpbladen wel een
niet te missen kans zijn om wat vergelij
kingen te trekken. Juist op dit moment
kun je hun beider prestaties echter moei-
lijker dan voorheen afwegen. De Brit
heeft immers enkele minder produktieve,
in persoonlijk opzicht moeilijke jaren ach
ter de rug en is herstellende. De Ameri
kaan Joel echter, heeft een haast fortuin
lijke ontwikkeling doorgemaakt van een
eenvoudige liedjesschrijver tot een van de
meest geliefde vakmensen uit de lichte
muziek en een voortreffelijke allrounder.
Toen het Mintz niet lukte op tijd een
bladzijde van zijn muziek om te slaan, was
hij gedwongen uit het hoofd te spelen.
I
Vorig jaar verzorgde Billy Joel voor een
beperkt Amsterdams publiek zijn knappe
Nederlandse debuut, maar inmiddels
heeft zijn smeuïge combinatie van easy-
listening, ballads, pop en rock ingang bij
een breed publiek van jong en oud. Een
feit dat zich wel vaker voordoet als het om
zanger-songschrijver gaat, die hun eigen
ervaringen neerleggen in songs. Mede
daardoor zijn het mensen als Billy Joel die
het gezicht van de lichte muziek in onze
tijd bepalen.
bare tips en zmmge informatie worden gegeven-
over handelaren, kwekers en instanties die zich met
het behandelde onderwerp bezighouden.
De delen vallen niet alleen op door hun uitvoerig
heid, maar onderscheiden zich bovendien door de
hedere zakelijke schrijfstijl. Daar komt nog bij dat
de indeling en opbouw van de tekst duidelijk is
afgestemd op het gebruik in de praktijk. De infor
matie is in een oogopslag gevonden. De talloze
fraaie kleurenfoto’s en illustraties zijn op zich een
stimulans om al het gepropageerde in werkelijk
heid na te streven.
Naast de algemene informatie geven de delen een
encyclopedisch overzicht van alle soorten, dat een
uitstekende leidraad biedt om tot een verantwoorde
keuze van plantmateriaal te komen. In een apart
overzicht kunnen kenmerken en toepassingen van
de in de encyclopedie beschreven soorten variëtei
ten snel nageslagen worden.
Concertgebouw Haarlem, vrijdag 16 februari 1979 - 20.15 uur
VIJFDE CONCERT SERIE B „COMPONISTENSERIE”
Het vaak kostbare materiaal voor deze
tentoonstelling wordt de komende weken
van binnen- en buitenland bijeenge
bracht.
De expositie zal bestaan uit schilderijen,
tekeningen, prenten, gebruiksvoorwer
pen, wapens, documenten, foto’s, geluids
banden en films. Om de betekenis van de
Unie van Utrecht duidelijk te maken geeft
de tentoonstelling een uitvoerig beeld van
de tijd, waarin deze tot stand kwam. De
politieke, sociale, economische en reli
gieuze situatie in de Nederlanden van 400
jaar geleden krijgt daarom alle aandacht.
In de tuinzaal van het Centraal Museum
wordt een expositie gewijd aan de vroege
re herdenkingen van de Unie van Utrecht.
Bovendien worden er daar en in de Nico-
laikerk naast het museum regelmatig con
certen gegeven met werken van 16e eeuw-
se componisten.
De tentoonstelling in het Centraal Mu
seum duurt tot en met 4 juni.
entree f 10,- (a.i.)
kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange
Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur.
programmaDVORAK
Symfonie no 6 in
Vioolconcert
Slavische dansen
UTRECHT (ANP). Prinses Beatrix
opent 23 februari de nationale tentoon
stelling „De kogel door de kerk” in het
Centraal Museum in Utrecht. De tentoon
stelling maakt deel uit van het herden-
kingsgebeuren rond de Unie van Utrecht,
die 400 jaar geleden werd gesloten en
algemeen wordt beschouwd als de
grondslag van de Nederlandse Staat.
Time Life Plan tenencyclopedie, uitgebracht zijn de
delen: rozen, bomen, gazons en bodembedekkers, bol- en
knolgewassen, eenjarige planten, bloeiende heesters en
bloeiende kamerplanten. Prijs per deel 35,75.
(Van onze kunstredactie)
AMSTRDAM. De leiding en leden
van het Nederlands Ballet Orkest hebben
in een open brief aan de directie van het
Nederlands Danstheater hun krachtige
ongenoegen uitgesproken over de parti
tuur, die gebruikt werd bij de première
van het ballet „In einer farblosen Land
schaft” op 2 februari jongstleden. Bij
monde van dirigent Lucas Vis zegt men
ernstig te twijfelen aan de artistieke
waarde van de bewerking die de Ameri
kaanse componist-arrangeur Cary Car
pentier gemaakt heeft voor symfonie-or-
kest van delen van Bachs Das Wohltem-
perierte Klavier en het Ricercare uit Das
Musikalisches Opfer. Aangedrongen
wordt op een aanvaardbaar alternatief of
anders stopzetting van de produktie.
Dirigent Lucas Vis zegt dat hij zijn
bezwaren al eerder heeft overgebracht
aan David Porcelijn, muzikaal directeur
van het Nederlands Danstheater. Naar
zijn mening is de kritiek gebaseerd op de
geheel onbevredigende instrumentatie en
uitwerking. Het Balletorkest heeft bij
monde van Vis een alternatief aangedra
gen om de uitvoering van het ballet niet te
frusteren. Hij meent dat de vier betreffen
de preludes en fuga uit Das Wohltempe-
rierte Klavier beter op een toetsinstru
ment (hetzij klavecimbel, hetzij orgel) uit
te voeren zijn en dat het Ricercare mooier
tot zijn recht komt in de instrumentatie
van Anton Webern.
Het voorstel van Lucas Vis is door de
directie van het Danstheater inmiddels
van de hand gewezen. Reden waarom het
balletorkest er met grote klem in zijn brief
bij het Danstheater op aandringt zijn al
ternatief te accepteren, dan wel het ballet
van de repertoirelijst af te voeren.
(ADVERTENTIE)
laneteniaJ-
Dam 56-51
„Het IK”, heroïsch-individualistische
dagboekbladen, gevolgd door Caesar,
door Lodewijk van Deyssel, uitgave De
Arbeiderspers (f 32,50).
„De minusman”, roman door Heinz
Sobota, uitgave Elsevier Manteau
24,50).
„Al die mooie beloften”, dichtbundel
door Rutger Kopland, uitgave G. A. van
Oorschot 12,50).
„Niet doen Sneeuwwitje” (spel in drie
bedrijven) en „Noach” (spel in vier epi
soden) door Anton Koolhaas, uitgave G.
A. van Oorschot 22,50).
„Suzie Wong”, roman door Richard
Mason, uitgave Zuid-Hollandsche Uitge
versmaatschappij 24,50).
„Het mysterie van de L 7788”, de
lotgevallen van een Engelse bommen
werper en zijn Tsjechische bemanning
1940/1944, door Bart M. Rijnhout, uitga
ve De Walburg Pers 42,50).
„Het muziekboek”, rondreis door de
wereld van de muziek in woord en
beeld”, uitgave Zomer Keuning
59,50).
„Fijn haakwerk”, ruim 50 werkstuk
ken in kleur met duidelijke werkteke-
Billy Joel maandagavond in het Amsterdamse Carré achter de vleugel: bepaald
geen jongen van de tandpastaglimlach.
(Foto Lex van Rossen)
vire 25; vijfde druk).
„Holland Camping 1979”, zakgids met
2000 adressen in Nederland van tent- en
caravanterreinen, bungalowparken, ap
partementen en watersportcomplexen,
kampeerboerderijen en jeugdherber
gen, uitgave Holland Post in Arnhem
(f 12,50; vijftiende editie).
„Internationale Campinggids 1979”,
waarin een overzicht van de beste kam
peer- en caravanterreinen in Oost- en
West-Europa, uitgave Interdijk te Am
stelveen 18,50; veertiende uitgave).
„Langs de oude Noordhollandse ker
ken” (Kennemerland, De Zaan, Het
Amsterdam), door drs. Guido
Hoogewoud, uitgave Bosch Keuning
12,90).
„Kies uw motor 1979”, het KNMV
motorjaarboek met foto’s en technische
gegevens van ongeveer 200 modellen en
de toer- en wedstrijdkalender, uitgave
Elsevier Focus 9,50).
„Bastaardhonden” door Bernadette
Elias, uitgave Kosmos 16,90).
Bij Elsevier Focus verschenen van de.
schrijver Frans Wegman „Mijn ideeën
tuin” en „Mijn leeftuin”. Deze uitgaven
zijn de eerste twee delen in een nieuwe
De meeste van die populaire vakliteratuur komt
uit de pen die onwennig wordt beroerd door de
eeltige knuist van de schrijvende schoffelaar. De
Hendrikjannen mogen prima tuinmannen zijn, hun
pennevruchten hebben doorgaans twee irritante
bezwaren gemeen: de inhoud is hopeloos ouderwets
en de schrijfstijl oubollig schools. Bovendien is
alles wat met de tuin te maken heeft zo veelomvat
tend dat de meeste uitgaven op onderdelen weer zo
beknopt zijn, dat je er nooit echt mee uit de voeten
kunt. Daar komt nog bij dat veel „Nederlandse”
tuinboeken nauwelijks of in het geheel niet aange
past uit het Engels worden vertaald, waardoor ze
veel overbodige of zinloze informatie geven.
Een uitzondering op al die treurigheid maakt de
plantenencyclopedie van Time Life International.
Op de Nederlandse boekenmarkt verschijnen met
korte tussenpozen de op zichzelf staande delen van
deze oorspronkelijk Amerikaanse serie tuinboe
ken. Inmiddels zijn er zeven stuks uitgebracht hier.
Elk boek behandelt een deelonderwerp. Dat komt
niet aleen de volledigheid ten goede, maar maakt
het de tuinbezitter mogelijk zich te beperken tot de
zaken waarvoor hij belangstelling heeft. Bij de
Nederlandse uitgaven zijn elke keer Nederlandse
deskundigen betrokken. Daardoor konden bruik-
ningen, uitgave
19,90).
„Het laatste geboorterecht”, science
fictionverhaal door Frank Visser, uitga
ve Servire 8,50).
„Het paard September” door Anne
Digby (voor kinderen van 10 tot 14 jaar),
uitgave Van Goor Jeugdboeken 10,90).
„Kinderkookboek” door Ingeborg
Becker, uitgave Servire 15,-).
„Ware verhalen uit de dierenwereld”,
verteld voor de jeugd door Jacques Tré-
molin, uitgave Van Goor Jeugdboeken
14,90).
„Klein gezondheidsboek voor kinde
ren” door Kathryn Smith, uitgave Veri
tas te Alphen aan den Rijn 5,90).
„Burchten en kastelen”, stenen getui
gen van onze historie, door A. I. J. M.
Schellart en Theo de Vries, uitgave Ser-
VO
I’S- Vt