r Letterkast I ILK r Alles is beter dan de huidige situatie9 R t Tact Interlinie Lange neus Niveau KRO’s Gerard Hulshof: door Klaas Pieter Rieksen I Fruitmand Gevolg Analyse Vrijheid De zenderkleuring die op 1 april zal worden sn dale el. )r- de ingevoerd, heeft als officiële naam >or de team aal ±ten tie- !St, Zenderkleuring naar Publiekscategorieën. Een tweede mogelijkheid (waar vooral VPRO en VOO voorstanders van zijn) is de Zenderkleuring naar Programmacategorieën. Men gaat er dan van uit dat er meer stations moeten komen (technisch vrij eenvoudig haalbaar, maar financieel op dit moment onmogelijk). Die stations zouden moeten worden ingedeeld als: nieuwszender, popzender, educatieve zender, een communicatienet en één of meer netten met specifieke muziekgenres als jazz, blues, volksmuziek, avantgarde pop en het hele scala van klassieke muziek van de Middeleeuwen tot de twintigste eeuw. (Uit een discussienota voor de VPRO-ledenraad uit 1977). istratie as te oor radio? i Maar is het wel de wens van het publiek? i onze nieten an ge- chool- gaarne Maar dat is dan alleen om technische redenen. Hulshof: „Nee, zo zijn we begonnen. Toen hebben KEES TOPS Zenderkleuringmedici j n of doodkla idvise- auiten- sten- een ;ring; >de mo- den De zenderkleuring is een experiment van vier jaar. Daarna zal moeten blijken of het juiste medicijn voor de zieke radio is gevonden. De tijd zal het leren. Hulshof: „De NCRV, VARA en KRO waren het erover eens dat er een zenderkleuring moest komen naar publiekscategorieën. Wij hadden daar een filosofie over opgebouwd. AVRO en TROS hadden daar ook over nagedacht, zonder een filosofie overigens, maar de programmering die zij voor ogen hadden, sloot aardig aan bij onze programmering. De VPRO, VOO en NOS zagen meer heil in de kleuring naar programmacategorieën. Eigenlijk beter dan wat we nu gaan doen, maar de praktijk in het buitenland heeft bewezen dat met die kleuring de mensen gaan kiezen voor één, hooguit twee stations, die ze als hun zender gaan beschouwen. De andere zenders komen dan vaak helemaal niet meer aan bod bij bepaalde groepen van mensen”. Binnen het College Programma-Leiders (CPL) zijn afspraken gemaakt over het invullen van de zenderkleuring. Maar de EO heeft al laten weten dat de „Muzikale Fruitmand”op Hilversum III blijft na 1 april (een programma dat meer op Hilversum I thuishoort, zeker niet op III) en de A VRO blijft met haar sportprogramma op de zondag op Hilversum III zitten (en ook dat programma zou naar Hilversum I moeten). Er kunnen geen sancties gesteld worden. Afspraken worden niet nagekomen. Waar blijf je dan met je zenderkleuring? „Als niet iedereen meewerkt, dan is het dus mislukt. Ik weet ook niet precies hoe het eruit gaat zien. Ik denk dat als we starten op 1 april, dat er twintig programma’s niet goed staan, maar honderd wel. Dan is dat dus al een hele verbetering. De helft van de NCRV-programma’s die nu worden uitgezonden, zouden op Hilversum II moeten. Maar zoveel zendtijd heeft men niet, dat kunnen ze ook niet zo vlot bijsturen. Dat doe je niet zomaar”. „Ik hoop dat het wat beter wordt. Het zou best kunnen zijn dat mensen opeens bepaalde programma’s ontdekken. Vroeger hadden we twee zenders en had iedere omroep drie werkdagen te vullen. Drie identieke dagen waren dat. Die zaak vertroebelde toen de grote NOS erbij kwam. Later kwamen TROS, EO en VOO. Bij de komst van Hilversum IV moesten de middengolf en de FM uit elkaar. Dat gaf ook de nodige problemen. Nu met de zenderkleuring proberen we op Hilversum I, III en IV die mensen te bedienen, die van doorluisteren houden. Op Hilversum II moeten dan de gerichtere programma’s komen”. Hulshof: „Daarvoor hebben we een wat kleine horizontale programmering ingevoerd. (Op dezelfde zender elke dag op dezelfde tijd een gelijk gericht programma, red.). Alle omroepen hebben wel identieke programma’s. Er is gesteld: De programma’s die men wil horen zijn er wel, maar men kan ze niet vinden. Dat is met de zenderkleuring afgelopen? Maar dan hou je het probleem van: Waar vind ik een bepaald programma? Maar zo’n Fruitmand, met geestelijke muziek, dat hoort toch zeker niet op Hilversum III thuis De radio is op sterven na dood. Nog een laatste Wilhelmus klinkt vla de zenders en de luisteraar zal zonder al te veel verdriet de radio weg laten dragen naar een hoofdstuk in het geschiedenisboekje. Die knusse avonden uit het verleden zijn voorbij. De belangstelling voor het snelle medium is er niet meer. Of: er luistert geen hond meer naar de radio. Die goeie ouwe tijd. De kleintjes vroeg naar bed. De warme chocola pruttelt op het haardvuur. De speculaasjes in het glazen bakje zijn op tafel gezet. De radio Is het middelpunt der belangstelling. Pa legt de krant opzij, moe doet nog één averechts en stopt dan het breiwerk weer in de mand. De radio gaat aan: De Bonte Dlnsdagavondtreln, Negen heit de klok, de Familie Doorsnee, Paul Vlaanderen. ZIJ zijn niet meer. De televisie veroverde langzaam maar zeker het hart van de luisteraar. Het oor werd oog. Hilversum I en II kregen bezoek van III en IV. De radio veranderde niet, de luisteraar wel. Steeds meer werd het geluid uit het toestel een soort achter- grondgeneuzel. Steeds meer werd er een ander lulsterpatroon gevolgd. De radio werd niet meer aangezet als er een interes sant programma begon, maar als men bij voorbeeld In de auto stapte. AVRO-mede- werker Jan Boots liet ergens in de jaren „Het is niet zo dat het plan een resultaat is van jarenlang onderzoek. Het is wel zo dat de kennis uit het buitenland ons leerde dat het VPRO-plan niet haalbaar is. Een analyse van de Dienst Kijk- en Luisteronderzoek heeft geleerd dat de gevarieerde zenders (Hilversum I en II) niet naast de gekleurde (Hilversum III en IV) konden. Niet de kwaliteit van Hilversum III, maar de georganiseerdheid (nieuws op ieder heel uur) bepaalde de luisterdichtheid. Vraag en aanbod klopten niet met elkaar”. Hulshof: „Als ik naga dat de luisterdichtheid en de tevredenheid wat betreft Hilversum III ver uiteen lopen, dan denk ik wel dat er behoefte is aan een zenderkleuring” „Dat is zeker niet de bedoeling. Het is ook niet goed mogelijk om III te torpederen. Dan hadden we echt moeilijke programma’s op die zender moeten gaan neerzetten. Stel dat je van de twee miljoen luisteraars van Hilversum III de helft overhoudt, die wel tevreden zijn. Dan denk ik dat je er wel bent. We gaan ervan uit dat er best minder luisteraars voor Hilversum III mogen zijn, maar dan moeten ze wel meer tevreden zijn. Die andere helft is dan hopelijk tevreden met Hilversum I”. Het lijkt erop of de zenderkleuring maar één doel heeft: de ondergang van Hilversum III. „De reden om Hilversum I in de nacht door te laten gaan was, dat de middengolfzender van Hilversum III zwak is en zwak blijft. Het enige programma dat je dan 's nachts uitzendt moet volgens mij dan ook via de sterkste zender”. „Die spreiding is zeker niet het doel. We willen meer alternatieven bieden, de spreiding is daar dan wellicht een gevolg van. Het radio-aanbod wordt over het algemeen niet gebracht in een verpakking die de luisteraar aanspreekt. De mensen vragen gezelschap en informatie. We hebben de mensen een hele hoop te vertellen, maar we weten niet goed hoe we dat moeten brengen. Nou, stem dat dan op elkaar af. Dan is die spreiding een gevolg, maar geen doel”. Voor de lief hebber van de betere pop-muziek (de elpee-pop zou je kunnen zeggen) waren de nachtuitzendingen van Hilversum III nog wel eens een verademing. Maar III sluit om 24.00 uur en Hilversum I, die wel 's nachts doorgaat, kan vanwege de kleuring die muziek niet brengen. Waar blijven die programma’s dan? zestig optekenen: Eerder frons Ik mijn wenkbrauwen, wanneer Ik zie en hoor hoe onze eigen radio vla een nieuwigheid, die „transistor” heet, bezig Is zichzelf te ver moorden. Met programma’s die uit vrijwel niets anders bestaan dan lichte tot heel lichte muziek. Slaafs gericht op het publiek dat heel beperkt Is In zijn (muzikale) verlan gens. Met als gevolg onder meer het einde loos herhalen van dezelfde hits. Aangekon- dlgd door dlscjockeys, waarvan je elk ogenblik verwacht dat ze aan hun eigen hysterie ten onder zullen gaan. En dat je dan, wanneer je daar eens zo’n opmerking over maakt als ik hier nu doe, wordt uitge- we ons de vraag gesteld: Voor wie zenden we ’s nachts eigenlijk uit. Een onderzoek wees uit dat de nachtluisteraar voor vijftig percent een voorkeur heeft voor middle-of-the-roadmuziek (achtergrondmuziek, red.). De andere helft kan pop dan nog wel waarderen. En de nacht op Hilversum I zal niet hetzelfde zijn als de daguitzendingen op die zender. Het zal noch het karakter van Hilversum III hebben, noch het karakter van Hilversum I. Je hebt ’s nachts maar één zender en die kan je natuurlijk moeilijk gaan kleuren”. Hulshof: „De AVRO moet dat sportprogramma in feite van Hilversum III af halen. Ja, dat is programmatische vrijheid inleveren. Maar ze doen het toch op III. In principe betekent de kleuring dat je op bepaalde zenders niet meer kunt doen wat je nu doet of zou willen doen. Of het moeite heeft gehad het plan erdoor te krijgen? Ja het besluit om te gaan kleuren heeft in het CPL niet zoveel voeten in de aarde gehad. Het ging alleen om de vraag welke kleuring. De kleuring van publiekscategorieën of de kleuring van programmacategorieën”. „Het was een voorstel van de EO. Wij dachten: laat dit nu de nuttige bijdrage van de EO zijn. De TROS was fel tegen. En toen kwam het in het NOS-bestuur. De EO bleek tegen en de TROS opeens voor. Ik vind het jammer. Er is een peiling gehouden onder de leden van het bestuur. Er was geen meerderheid voor te krijgen. Het zou naar het publiek toe veel beter overkomen als we de naam ook hadden kunnen veranderen. Hoe moet je nu duidelijk maken dat de Hilversum III van na 1 april niet meer de Hilversum III is van voor 1 april. Met de naamsverandering zou dat veel eenvoudiger zijn geweest”. „Die muziek zal bij de KRO veel meer overdag en ’s avonds aan bod komen. De woensdagavond zal voor ons op Hilversum III een zware popavond worden. En we hebben ook nog de zondagavond op III, die zal Vincent van Engelen gaan vullen, drie uur lang, met elpee-pop”. Er is sprake van geweest dat de Hilversumse zenders opeens Radio moesten gaan heten. Dus Radio I, II, III en IV. Is daar niets meer van terecht gekomen? Blijft de vraag waar die programma’s met de betere popmuziek blijven. „De totale luisterdichtheid zal denk ik iets toenemen. Hilversum I zal over een jaar of vier dezelfde luisterdichtheid hebben als Hilversum III op dat moment. Ik denk dat Hilversum II geen geweldige luisterdichtheid zal hebben, maar dat elk programma op die zender bij elke doelgroep wel meer luisteraars zal trekken dan voorheen. Ik heb niet zoveel verwachtingen. Er moet eigenlijk te veel Wat zijn je verwachtingen voor het succes van de zenderkleuring De jaren vlogen voorbij. Ondanks (of wellicht als gevolg van) de Invoering van Hilversum III en IV, bleef de belangstelling voor de radio tanen. In Hilversum begreep men dat er Iets moest gebeuren. Dat er minstens een paar liter levenselixer nodig zou zijn om het zwakke lichaam van de radio weer op de been te brengen. Een mogelijk middel Is gevonden en kreeg als naam: ZENDERKLEURING. Een eenvoudig woord voor een vrij ingrijpend gebeuren. scholden voor een „ouwe zak, die niet met z’n tijd is meegegaan”. op die zender gebeuren om het toch nog overzichtelijk te houden”. „Nou ja. Wij als KRO doen ons best om er wat meer radio van te maken. Het is nu te veel een verzameling van klassieke-muziekprogramma’s. Het is niet levendig, niet actueel. Concerten worden nu gebracht zoals ze ook in de concertzaal worden gebracht. Maar de radioluisteraar gedraagt zich heel anders dan de concertbezoeker. Je moet je aanpassen”. Hulshof: „De optelsom der uren blijft natuurlijk gelijk. Maar de radio is en blijft het snelste medium. Zowel voor de producent als voor de luisteraar. Wij kunnen van minuut tot minuut de actualiteit volgen en de luisteraar kan zijn transistor overal mee naar toe nemen. Maar we hebben het de laatste jaren erg slecht gedaan. Met de kleuring kunnen we wat dat betreft een hoop verbeteren. Bij calamiteiten moest je de actualiteit via Hilversum III horen en de wat langere actualiteitenrubrieken via I. Nu zit dat tezamen op Hilversum I. Dat is een hele serviceverbetering. Dan zou je kunnen stellen dat de luisteraar meer radio voor z’n geld krijgt. Ja”. Hulshof: „Ik denk dat we hoe dan ook de ontwikkeling die we nu gaan inzetten ook zullen doorzetten. Als er satellietradio komt, dan moeten wij zelf goed gekleurde radiostations hebben, zodat de luisteraar daarop kan vertrouwen. Ik zie het niet zo somber in. Het enige dat de zaak kan versteren is weer een omroep erbij. Als de VOO een B-omroep wordt, dan moeten we alles weer overhoop halen. Ook als er dus een nieuwe C-omroep bijkomt. In feite is deze zenderkleuring niet helemaal perfect door te voeren, omdat je met te veel zendgemachtigden met te weinig zendtijd zit. Het aardige van ons bestel is dat er zowel een EO als een VPRO is, maar je hebt ook nog de Zevende Dag Adventisten en al die andere kleine splintertjes. Dat er een AVRO, een TROS en een VOO zijn, is in feite ook al jammer. Je kan stellen: wat is vanuit de zender mogelijkheden het grootst mogelijke aantal omroepen. Dan zou ik zeggen hooguit zes, maar het liefst drie, die even groot zijn. Dan heeft iedere omroep twee werkdagen, dan zit er ook continuïteit in je programmering. En je houdt ook nog wat pluriformiteit. We zijn met het bestel nu te ver doorgeschoten. Ik denk dat er te veel omroepen zijn”. „Ik denk dat het volslagen onmogelijk is om straks de situatie weer terug te draaien. Over een jaar of vier heeft elke omroep zijn interne situatie gebaseerd op gekleurde radio. Dan kan je niet meer terug”. En als het mislukt? Als er geen nettowinst uit blijkt te komen? Krijgt de luisteraar na 1 april meer radio voor zijn luistergeld? Hilversum I wordt de zender van de plaatjes en de praatjes (de Hans van Wllllgenburg- programma’s en dergelijke), Hilversum II wordt de zender van de wat zwaardere informatie (onder meer langere nieuwsbul letins en analyses van het nieuws), Hilver sum III wordt de zender van de populaire muziek (met als richtlijn ongeveer 48 minu ten muziek per uur) en Hilversum IV blijft ingeruimd voor de klassieke muziek. Ge rard Hulshof, plaatsvervangend chef radi oprogramma's bij de KRO, was één van de grote drijfveren achter deze noodzakelijke ingreep. In bijgaand verhaal vertelt hij hoe een en ander tot stand is gekomen. U kent De Muzikale Fruitmandhet verzoekplatenprogramma waarin zieke en bejaarde mensen psalmen voor elkaar aanvragen, welke van een stichtelijk woord worden voorzien door EO's Bep van Rij en Sjouke Wijnsma. U weet ook dat Hilversum 3 na zenderkleuring uitsluitend popmuziek zal uitzenden. Onder „popmuziek” wordt, getuige een desbetreffend NOS-rapport, verstaan: top- 100, rhythm blues, soul, underground, disco, symfonische pop, punk en funk. De directeur van de Evangelische Omroep bestempelt dus met zijn opmerking de psalm tot popmuziek en trekt meteen een lange neus naar zijn collega’s die met moeite tot overeenstemming waren gekomen: Zenderkleuring? Eén april! Een wonderlijke opmerking, na de overeengekomen zenderkleuring (Zie het verhaal hiernaast) gemaakt door EO-directeur Bert Dorenbos. We schrijven eind jaren zeventig. Vijf lang vervlogen, maar nimmer vergeten jaren staan meer dan ooit in de belangstelling. Menten, Velser Affaire, Bruins, Aantjes, Holocaust het is allemaal genoegzaam bekend. In deze tijden nu van hernieuwde en hardnekkige aandacht voor wat zich tijdens en na die periode 40- '45 heeft afgespeeld, heeft het Internationaal Bloembollencentrum met buitengewoon veel tact een persbericht verspreid dat begint met de volgende regels: Bolbloemen halen het voorjaar dichterbij. Die voorjaarsschatten, je zou ze opeten... Familiebericht uit een gestencild nieuws- en advertentieblaadje van Akersloot: Wat u allemaal in het résidence-park vindt, zullen we in het midden laten, want als u er welkom bent dan hebt u zo’n brief ontvangen. En als u geen brief hebt ontvangen, tja, dan bent u gewoon niet welkom. Daar zijn we heel eerlijk in. Praat u dan niet over elitair, accoord? Want dan hebt u er niets van begrepen! Om met drs. P te spreken: Wij plaatsen hier discreet een interlinie. Op zaterdag 17 februari 1979 hopen onze ouders P.Verduin N.Verduin-Duin hun 12i jarig huwelijksfeest te vieren. X- Hun dankbare kinderen-kleinkinderen en achterkleinkinderen. Hulshof: „Ja ik weet het niet. Ik denk dat er weinig aan te doen is. Je kan dan zeggen: die zenderkleuring gaat niet door, óf: we maken de andere programma’s op III zo sterk, dat de mensen zich aan de Fruitmand gaan irriteren”. „Kijk, alles is beter dan de huidige situatie. Er wordt in Nederland meer naar de radio geluisterd dan in welk ander Europees land dan ook. Maar tachtig percent van de luisteraars luistert naar Hilversum III. Terwijl wij geld, mankracht en supertechniek voor Hilversum I, II en IV inzetten. Dat is toch bedrijfseconomisch onverantwoord. Daarbij komt nog dat veel Hilversum III-luisteraars erg ontevreden over die zender zijn. En die zenderkleuring moet ervoor zorgen dat er meer alternatieven voor de luisteraar komen. Natuurlijk, de NCRV komt moeilijk te zitten met een programmering. Maar ze hebben wel volledig meegewerkt aan het plan. Het gaat erom dat je het erover eens bent dat er iets moet gebeuren. Dan moet je niet gaan zitten turven wie er fout zitten”. De omroepen willen een spreiding van de luisteraar. Maar die bepaalt toch waar hij zelf naar wil luisteren? Maar wordt alles weer teruggedraaid als de zenderkleuring toch geen hond meer naar het toestel trekt? OOfd e. 020- >nom- nd. Het was nog een heel kanwel geweest, maar uiteindelijk stonden de pas gekleurde zenders toch op de werktafel te drogen. „Is het geen plaatje?", glunderde een van de schilders, terwijl de arbeidstherapeut in een hoekje van het bedompte hobbylokaal de kwasten stond uit te spoelen. De jonge predikant, die niet zo gelukkig was geweest met het project, keek pijnlijk getroffen op. „Een plaatje..”, sprak hij dof. „Het is alles pop en punk wat de klok slaat. Het zij zo. A propos, de Fruitmand blijft natuurlijk op Drie." Residence de Wipselberg richt zich bewust op de maatschappelijke bovenlaag, zo meldt het echtpaar Ringeling vanaf de Veluwe, per luxueus uitgevoerd rondschrijven, dat wij dan ook zelf niet ontvingen. En het voegt daar direct aan toe: „Niet uit snobbisme, maar omdat wij ervan overtuigd zijn dat er in Nederland te weinig recreatiemogelijkheden op niveau zijn voor mensen die door de importantie van hun werkzaamheden regelmatig de behoefte hebben daaraan een tijdje te ontsnappen. En dan liefst in een sfeer van optimale luxe en service." Ik weet niet hoe het met u is gesteld, maar ik heb regelmatig de behoefte een tijdje aan mijn werkzaamheden te ontsnappen, maar ik ben bang dat die werkzaamheden niet important genoeg zijn om daarvoor bij de familie Ringeling (op niveau dus) aan te kloppen. Niet dat dit van hun kant duidt op snobbisme, o nee. Leest u maar mee in de bijgevoegde folder: „Residence de Wipselberg is het nieuwste résidence-park voor mensen die prijs stellen op maximaal comfort en service. In hun normale dagelijkse leven, maar ook in hun vakantie. Omdat ze zich niet kunnen veroorloven hun kostbare tijd te verspillen. Dat klinkt elitair- snobbistisch, maar u weet wel beter!” Natuurlijk weten we beter. „Als u eindelijk uw verantwoordelijke werkzaamheden eens een tijdje kunt ontvluchten, dan wilt u rust en ontspanning." En dan geen gelazer met allerlei volk om ons heen: „Géén middelmatigheid en massaliteit”. RLEM 4 De vraag die bij het hele plan sterk naar boven De zenderkleuring betekent voor de omroepen dat zij een stuk programmatische vrijheid moeten inleveren. Dat is een lastige zaak, lijkt me. komt is: zit de luisteraar wel te wachten op de zenderkleuring, of alleen de omroepen? En Hilversum IV?

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 31