De stier en de maagd Haarlemse tenorist moet Goede prijzen op Haagse veiling Gladstone Extra Mild. Proef nu hoe lekker licht kan zijn. 25/2.60 Harry Verbeke: „Als jazz niet swingt, krijg ik geen orgasme I 1 „het kalmer aan doen Amsterdamse dirigent - vrijdag bij NPO - komt op voor bestaansrecht Ballet Orkest Ir rook in menthol )e door John Oomkes door John Oomkes Sheherazade 9 Ballet-Orkest I 19 KUNST 2 1 FEBRUARI 19 7 9 ■r „teer 8 mg nicotine 0,6 mg sterdam, duikt de ekkend Weinig „teer”. Weinig nicotine. En toch een volle smaak, f Zoals u van Gladstone f mag verwachten. X5 )e ad&arGri’zelfs moeten beperken tot een si. 31603 - drietal onderwerpen, om het alle- .WOENSDAG HAARLEM. De naam van Lucas Vis, jong en vakkundig di rigent te Ami laatste tijd verbazing veel op in de media. Zelfs zo veel vuldig, dat we ons in dit kader een drietal onderwerpen, om het alle maal overzichtelijk te houden. Om te beginnen remplaceert hij Otakar Trhlik in het derde en laatste concert van de serie C van het Noordhollands Philharmo- nisch Orkest. •x s- 1 1 Het klinkende resultaat” van Vis 9 9 (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. De veiling van 17e-, 18e- (ADVERTENTIE) DeSk ere De hoogste prijs werd betaald voor een panoramisch landschap van Josephus Ge rardus Hans (1826-1891): 105 duizend gul den. Een aardige,,schoolklas met kinde ren” van Ferdinand de Braeckeleer ging Zaterdag ging bij Globe de wegens ziekte van Teuntje de Klerk uitgestelde voorstel ling De stier en de maagd in première. De stier en de maagd is een komedie van Knut Faldbakken, een tot nu toe onbekende Noorse schrijver. Vanaf vanavond is het stuk tot en met zaterdag in de Toneelschuur in Haarlem. Het gaat bij deze komedie om de confrontatie tussen het meisje Lillian (sterrebeeld: stierjen de jongen Freddy (maagd). Lillian loopt over van energie en creëert daarmee voornamelijk chaos; Freddy is iemand die het liefst ziet dat er geen onverwachte, onordelijke dingen gebeuren. De rollen van deze twee worden gespeeld door Teuntje de Klerk en Johan Leysen. Allard van der Scheer speelt de oudere, vaderlijke vriend van Freddy. De regie heeft Paul Vermeulen Windsant. ■fr Op de foto Teuntje de Klerk en Johan Leysen Het leven in de jazzwereld is hard, de inkomsten minimaal. Die zelfde Diamond Five moeten aan het eind van de jaren vijftig elk voor drieduizend gulden parti ciperen in de Amsterdamse jazzclub She herazade. Verbeke: „Medevennoot voor drie mille en dat om 120 gulden de man De naam van Lucas Vis is voorts geval len in verband met het Nederlands Ballet Orkest, dat door onverwachte uitlatin gen van het VVD-kamerlid Mr. Annelien Kappeyne van de Coppello bij de begro tingsbehandeling van CRM nogal in op spraak is gebracht. We hoeven ons daar over niet zozeer te verbazen als we weten dat Vis sinds 1976 aan het ensemble ver bonden was en ook de eerste, eigen artis tiek leider van het orkest in zijn bestaan is geweest. En hoewel hij aan het eind van het concertseizoen opstapt zet Lucas zich met inzet van alle krachten voor het Ballet Orkest in. Tenslotte, debuteerde de dirigent in januari jongstleden bij het Concertgebouworkest op een wijze die bij de critici zeer zeker lof kon weg dragen. Mocht het onverhoopt niet lukken, dan resten slechts unieke anecdotes straks voor Dré en Harry Verbeke. Met name de volgende mogen we de lezers niet onthou den. Halverwege de jaren zestig speelde Harry in het Holland Kwartet. Harry: „Elke dag van Haarlem naar Loosdrecht, waar we speelden, vijftig kilometer heen en vijftig terug. Maar het ging lekker hard op die brommer van mij. Het stuur trilde bovendien zo lekker dat ik daar een techniek van kreeg op de sax, joh”. Dré: „Hij kwam ook eens na een uurtje al terug. Als een moddervlek. Ik zeg: wat is er met jou gebeurd? Was ie in de sloot gereden. Hij is zo afwezig, hè?” Harry: „En ik reed die weg elke dag, kon ’m dromen”. Dré: „Dat deed hij ook veel op de brommer. Dromen. Hoorde hij muziek in zijn hoofd. Dan zit ie op de motor en dan is ie helemaal weg. Als ik dan achterop zit, zie ik dat hoofd op de melodie wiegen. Meestal raakt hij dan een stoeprand voor je er wat van kunt zeggen”. Harry: „Ik hoorde dus toen op weg naar Loosdrecht ook weer een fijne improvisa tie. Lette niet op. Hadden ze 's nachts de weg wat verlegd. Ik merkte de nieuwe bocht geeneens. Hup, ik ging rechtdoor waar ik normaliter ook rechtdoor ging. Pats! Zo de prut in”. kanten snijdt. Het NPO is uit de proble men, en ik kan er ontzettend veel van opsteken. Onder druk worden vaak heel goeie dingen bewerkstelligd”. Voorwaar stof tot nadenken. Maar in een ontmoeting met de 32-jarige orkestlei der domineert de veelheid van onderwer pen de organisatie van het gesprek. Als tijdens een conferentie, zo vliegen de sten cils over tafel. Lucas Vis ervaart dat hij een druk bezet man is, en dat terwijl hij zich na het debuutconcert met het Con certgebouworkest juist uitdrukkelijk eni ge weken gedeist had willen houden. Onder het aloude motto dat de plicht roept, hielp Vis samen met Rudolf van Driesten het NPO uit de brand toen bleek dat de Tsjechische dirigent Trhlik op dok tersadvies verstek moest laten gaan. En zo kan het gebeuren dat Lucas amper een maand nadat hij samen met het NPO en violist Alberto Lysy het tweede C-concert verzorgde, opnieuw op het podium van het Concertgebouw in Haarlem te vinden zal zijn. En wel aanstaande vrijdagavond. „De uitdaging trekt me aan”, zo moti- per week mee naar huis te kunnen nemen. Anders was de tent gesloten en was er geen werk meer geweest. We speelden er elke avond, maar alleen in het weekend zat het er bomvol’. Dré: „We werden belazerd. De zaak moest op een gegeven moment worden verkocht”. Harry: „Terwijl wij op de banken zaten, werd de kassa getild. De tent ging dicht, we hielden er de man duizend gulden aan over en ik stond op straat”. Toch hadden Dré en Harry het er alle maal Wel voor over. Hoewel een zekere naïviteit hen niet vreemd was, zo zeggen ze zelf. „Kantoor was niets voor mij. In 1947 kwam ik naar Haarlem; een jaar later ontmoetten wij elkaar. Ik werkte toen als technisch tekenaar op een bu reau. Wat een baan! Ik kwam vaak groen uit mijn werk thuis. Gelukkig kon ik wel op kantoor sax studeren. Zodat ik in 1949 de muziek inging, toen de zaak op de fles ging”. Het vervolg kennen we inmiddels. Har ry Verbeke ontwikkelde zich tot een van onze beste tenorsaxofonisten, maar de erkenning buiten het vakgebied bleef uit. Hoogtepunten in zijn carrière kende hij ondanks de mise3re overigens genoeg. Zo solieerde hij veel bij het Metropole Or kest, kreeg hij in 1972 de vererende uitno diging om als solist op te treden bij het jazzorkest van de EBU (European Broad casting Union) en liep het aantal plaatop namen waaraan hij meewerkte op tot bo ven de vijftig. Verbeke is een man die zijn stempel op de naoorlogse jazz in ons land wel heeft gezet en die hoewel hij voorlopig niet van ophouden wil weten terdege beseft dat hij niet alle tijd meer van de wereld heeft. „Daarom zou ik voor ik ophield nog wat hartewensen vervuld willen zien. Graag kunnen zeggen: dat heb ik toch bereikt. Zo zou ik graag nog eens bij het Metropol© Orkest worden uitgeno digd. Daarnaast eenmaal met mijn eigen kwartet op tv willen komen en tenslotte eindelijk eens een plaat maken met het kwartet waar de saxsound goed opstaat”. en 19e-eeuwse schilderijen en aquarellen van bekende Hollandse, Belgische, Duit se en Franse meesters bij Van Marie en Bignell heeft een „erg goed” verloop ge had, aldus een directielid van het veiling huis. Ondanks het slechte weer waren er ruim 500 bezoekers gekomen en daar naast werd er zowel uit binnen- als bui tenland veel telefonisch geboden. ■6 Harry Verbeke: „Wij jazzmusici zijn als het ware mensen van minder allooi. Maar waarom worden wij niet voor vol aangezien. Jazz is toch muziek voor de musicus zelf". Een ander punt betreft volgens Vis de verziekte relatie met het Danstheater. „Er zijn besprekingen met CRM geweest over de verhouding 60:60 voorstellingen. Bij het Ballet halen we dat aantal met gemak, bij het Danstheater krap aan, bovendien worden we bij hun voorstel lingen slechts bij een kwart optimaal gebruikt. Er wordt veel met geluidsband gewerkt. Dat is weinig economisch; het orkest kost dan evengoed 40 mille per avond. Kappeyne heeft nu gevraagd om intrekking van de subsidie, houdt de boot verder af, weigert contact en laat via de media weten dat we moeten opkrassen”. dat leuk; de rest pestte hem er mee”. Harry: „We zijn als het ware mensen van minder allooi, hè? Een goeie vodden boer staat beter aangeschreven”. Dré: „Ik zou je heel wat voorbeelden daarvan kunnen vertellen, maar laten we geen namen noemen". Harry: „Waarom worden wij niet voor vol aangezien? Waarom niet? Jazz is toch muziek voor de musicus zelf? Die jongens van het Concertgebouworkest spelen mu ziek na die honderden jaren geleden ge schreven werd. Wij spelen voor en van onszelf. Da's toch niet minder?” En in het vuur van het gesprek kan het dan gebeuren dat Harry Verbeke zegt het allemaal achteraf zonde te vinden. Je in spannen voor tachtig man publiek, wat schiet je daar nou mee op? De meesten begrijpen er toch geen steek van. De op winding moet echter worden vermeden. De bloeddruk mag immers niet te hoog oplopen. Om die reden bedankte Harry kortgeleden ook voor de eer om op te treden tijdens de opening van het Muziek centrum Vredenburg in Utrecht. Hij kwam er achter dat hij samen met de Zangeres zonder Naam en Vader Abra ham in een programma moest staan. „Nooit niet! Daar heb ik altijd tegen ge vochten”. De ergernis verdwijnt als het verleden wordt opgediept. Ach ja, het lief van twee Edisons (met de Diamond Five en Boy Edgar) en de Wessel Heken Prijs in 1969 ligt vlak naast hét leed. Als Diamond Five- bassist Dick van der Capellen in 1959 een ernstig auto-ongeluk krijgt, wordt hij ver vangen door Jacques Schols. Tegen de verwachting in herstelt Van der Capellen, maar zijn plaatsje krijgt hij niet meer terug. Verbeke windt zich zo over „dit gebrek aan menselijkheid” op, dat hij blauw aanloopt en zijn lichaam de emo ties voor het eerst niet blijkt te kunnen verwerken. De sociale wetgeving voorkwam geluk kig erger, ook al is het voor Harry en zijn vrouw Dré uiteraard*geen vetpot. Harry mag nog wel een beetje „bijspelen”, zo nu en dan schnabbelen. Het effect van dat alles doet denken aan de tegenstrijdige belangen die Kafka tot schrijven dwon gen.. Stel je voor: een rijzige jazzmusicus, nog in de kracht van zijn leven, die zo viriel speelt dat zijn wangen bollen en hij de indruk wekt zijn longen uit het lijf te blazen. En die Verbeke moet het kalmer aandoen. Wat de intensiteit van zijn spel betreft, is dat een onzinnige eis en dus probeert Harry het aantal optredens te doseren. Zo nu en dan wordt er opgetreden met het combo van glamourpianist Tonny Eyck. Een doodenkele keer komen de Diamond Five (waarmee hij 20 jaar geleden grote triomfen vierde) weer eens bij elkaar en ach, zo periodiek blaast hij ook zijn partij tje weer eens mee in de Millers; het orkest waarin hij debuteerde. Het weegt echter allemaal niet op tegen de podiumbeurten die hij af en toe met zijn eigen kwartet vervult. Zo staat Ver beke morgenavond met pianist Irv Roch- lin, bassist Harry Emmery en slagwerker Max Bolleman in ’t Oude Slot in Heem stede en op zaterdagavond 3 maart in de Haarlemse Jazz Club; al wordt vaste man Emmery dan vervangen door Henny Vonk. „Denk maar niet dat het druk wordt”, klinkt het benepen. „Met Tonny Eyck of de Millers, ja, da’s een andere zaak. Dan kan er vaak geen kip meer bij. Maar met mijn eigen kwartet heb ik altijd tegen de bierkaai gevochten. Bij echte jazz kunnen een heleboel men sen niet, hè? De andere kant van Harry Verbeke kennen ze vaak niet eens. Mijn hele leven heb ik met mijn knars tegen de muur gelopen, omdat ik vind dat jazz moet swingen. Verschrikkelijk moet swin gen. Als 't dus niet swingt, krijg ik er geen orgasme van”. Praten over jazz ten huize van de Verbe- kes doet aan als het opzetten van een jamsession. In perfecte kadans en afge meten duet vullen Harry en Dré elkaar aan. Zo nu en dan kan de interviewer een duit in het zakje doen. Verbittering is niet het enige, maar wel een belangrijk en telkens terugkerend gespreksthema. Dré: „Veel mensen in de jazz zijn ver bitterd omdat ze zo weinig aan bod ko men. Daarom wordt er in het vak ook zo veel gezopen". Harry: „Het ergste vind ik dat er nog altijd op ons neergekeken wordt. Ook hier in de buurt”. Dré: „Ons kind, Harry junior zal ik maar zeggen, had er op school ook last me. Stond zijn vader in een of andere agenda. Twee jongens uit de klas vonden voor 60 duizend gulden weg en een „dorpskermis” van Eugène de Block ging voor 50 duizend gulden in andere handen over. Eeh gezicht op de Amsterdamse Poort in wintertooi van Klinkenberg heeft voor achtduizend gulden een koper gevonden. Het stadsgezicht van Pieter Vertin dat wij afgelopen vrijdag in onze krant afbeeld- den bracht meer op: negenduizend gul den. Het bosrijke landschap van John Constable werd teruggenomen. Lucas Vis: „Voor een klinkend resul taat heb je dus mensen nodig en een goede samenwerking. Als ik straks als vaste gastdirigent bij het Brabants Or kest (in samenwerking met André Van- demootredactie) ga werken, dan heb ik wel in drie seizoenen een band met de leden van het Ballet Orkest opgebouwd. Vandaar dat ik me goed wil Verzetten tegen de uitspraken van Kappeyne, die voor de opheffing van het Ballet Orkest heeft gepleit, zonder zich te informeren. Haar uitspraken dat wij niet aan de nor men van de 120 voorstellingen per jaar voldoen raken kant nog wal”. Lucas Vis acht dat stijlloos. „Het kwaad is dan in wezen al geschied. Maar integere mensen behandel je niet zo, musici met zeven of acht jaar kostbare opleiding zet je niet zo maar op straat. Net zo min als dat het voorstel van het Danstheater om het orkest bij een van de dansgezelschap pen onder te brengen hout snijdt. Dan worden de belangen van de musici weer niet behartigd. Ik weiger te geloven dat CRM het kind met het badwater zou weg gooien. Zo slecht kan de overheid niet zijn. Ik vertrouw er op dat de waarheid over het Ballet Orkest aan het licht komt”. HAARLEM. Veel schnabbelen is er voor Harry Verbeke niet meer bij. De Haarlemse reus onder de Nederlandse tenoristen is aan banden gelegd. Op dok tersadvies moet hij het kalmer aandoen: zo heet dat tenminste. In feite is dat echter Algemeen Beschaafd Nederlands voor een te hoge bloeddruk, maar het maakt de waarheid er niet minder hard vochtig om. Dar staat iemand naar beste kunnen dankzij zijn toeter de eindjes amper aan elkaar te breien, en dan krijgt ie te horen dat ie minder moet spelen. Het dreigende resultaat: minder brood op de plank en meer kans op hoge bloeddruk. I Het zal overigens wel geen toeval zijn dat het NPO aan Lucas Vis verzocht te willen remplaceren. De Amsterdammer geldt als een specialist moderne muziek bij uitstek. Een man die door Maderna en Boulez werd gevormd. „Ik beschouw me niet als specialist”, verweert hij zich, „ik probeer muziek zo goed mogelijk te bren gen. Dat sluit aan bij mijn opvatting dat je informatie moet, geven. In verhouding tot de huidige stand van zaken gebeurt er te weinig voor de muziek uit onze tijd. We hebben ons daar te lang niet mee bezigge houden”. In het kader van deze „Meestervioolcon- certen van de Twintigste Eeuw” zal de Belgische soliste Edith Volckaert het Vi oolconcert opus 99 van Sjostakovitsj ten gehore brengen. Daarnaast zal de Haar lemse stadsorganist Albert de Klerk soli- eren in het „Concert voor orgel en koper blazers” van eigen hand. En tenslotte brengt het NPO ook nog de Tweed» Sym fonie van Honegger. „Juist de laatste drie jaar is het Ballet Orkest zich bewust geworden van zijn taak. Er is hard gewerkt aan een betere kwaliteit en een betere bezetting. Die is er dan ook gekomen. Het is niet langer een doorgangsorkest. De gemiddelde leeftijd van de ca. 65 leden ligt zo net boven de 35 jaar. En het zijn mensen met hart voor de zaak, veelal jonge mensen die het naar hun zin hebben in zo’n theaterorkest met zijn specifieke repertoire”. Lucas Vis: „De quintessence van de hele zaak is dat de balletgezelschappen wij werken met het Nationaal Ballet en het Nederlands Danstheater niet betrok ken zijn bij de kwaliteit van de muziek bij de balletten. Anders kan het niet voorko men dat wij zoals nu bij het Danstheater een onmogelijke partituur van gedeelten uit Das w.ohltemperierte Klavier krijgen vqorgezet. Een balletrecensent in Utrecht had het na de voorstelling over ons in de zin van „een door de modder baggerende rouwstoet. Dat soort zaken nemen we dan ook niet meer”. Lucas Vis: „De taak van een orkest is met en over muziek te informeren". veert hij zijn besluit verder. „Ik moet weliswaar toegeven dat ik kritisch sta tegenover de manier waarop de C-serie is geprogrammeerd. Zelf zou ik die toch niet zo rond een thema als „Meestervioolcon- certen” opbouwen. Als je aandacht voor een C-serie wil hebben, dan kun je die dunkt mij beter naar stijl indelen. Richt je in plaats van Berg, Bartók en Sjostakovitsj liever op een bepaalde ui ting. Zeg dan bijvoorbeeld: dit jaar con centreren we ons op Bartók. Het is name lijk de taak van een orkest om met muziek en over muziek te informeren. Zorg dan dat er een rooie draad door het program ma loopt. Neem es een periode van tien of twintig jaar, want de twintigste eeuw be slaat een heleboel verschillende stijlen”. Lucas Vis: „Overigens moet je deze op vatting van mij niet beschouwen als een aanval op het Noordhollands Orkest. Ik heb er veel waardering voor dat er aan dacht is voor wat meer eigentijdse mu ziek. Het is in de regel arbeidsintensief werk en de concerten worden relatief minder bezocht. Maar als je die situatie wilt verbeteren, dan moet je ook de hand in eigen boezem steken, thematiek aan brengen en es kijken of er ook andere instrumenten dan viool en piano solistisch aan bod kunnen komen”. „Het is overigens heerlijk werken met het NPO, gemotiveerd en relaxed. Gijs Beths is natuurlijk een uitstekend con certmeester, een man met veel invloed. Zoiets scheelt wel. En ach, daarbij komt dat het mes in dit geval toch aan twee „Vaak denk ik in dit verband terug aan mijn studietijd. De relatie tussen oplei ding en praktijk was vaak heel ver te zoeken. Toen ik van het Conservatorium afkwam wist ik niets van hedendaagse muziek af. Niets. Pas de laatste jaren verschuiven er een aantal zaken. Zo hoor den studenten compositie er vroeger ei genlijk niet helemaal bij. Nu gelukkig wel. Zij zijn juist de mensen die de muziek maken! Als je jezelf bovendien met com positie bezighoudt, kun je ook het ijzeren repertoire beter doorgronden. Een com ponist houdt zich immers bezig met hoe iets behoort te klinken”. „Je kunt dat beter aan een waardevol eindresultaat werken. Het wezenlijke van het dirigeren is voor mij dan ook dat wat op blad staat naar de praktijk over te brengen en tot klinken te brengen. Het klinkende resultaat, zou je het beste kun nen zeggen. Dat is dan iets anders dan het doodse blad (Vis heft een loodzware tas vol muziek omhoog ter illustratie), daar komen mensen aan te pas, met hen werk je naar iets toe”. Uw uitla7 7 3% kort» rijzen. 0 jto radios s Oldtirr» zés j M iW'. licht

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 19