Museum Boymans-van Beuningen biedt overzicht Egyptische cultuur geestelijke onttakeling SBK met nieuwe actie kinderabonnement ll een opening? Ld Lachen om ■«en oy/XR I r ■ilH Conamus bekroont Flairck, Massada en Herman Brood Toetankamon Rieten mandje Erik Vos regisseert Düsseldorfs theater Juwelen Sterke Ayckbourn over menselijke kortsluitingen °alsalEen prent bij een nieuwe deelnemer cazen .Als md tus- of Koop een Oosters tapijt met de zekerheid van Een begrip in Perzen X Fred. Olsen Cruises X Fred. Olsen Cruises Beverwijk Den Haag Hilversum 19 KUNST 18 DONDERDAG 19 7 9 M AART 1 hi I I 1 I AMSTERDAM. „Je had ons vroeger moeten zien, altijd maar lachen, mekaar een beetje voor de gek houden, lekker lachen”, zoiets zegt Dennis ongeveer in het derde bedrijf van Alan Ayck bourn’s toneelspel En nog vele jaren (Just between ourselves). "MAAR IS ZO’N CRUISE NOU IETS VOOR ONS "NOU EN OF. TWEE WEKEN ECHT VAKANTIE. ELKE DAG HEEL GEVARI EERD. IDEAAL VOOR JONG EN OUD!" ROTTERDAM. Het museum Boy mans-van Beuningen blijkt iedere keer weer een feilloze neus te hebben voor het vinden van publiekstrekkers. Gevestigd in een stad die zich nog altijd wil waarmaken met kunst in de prestigesfeer, lijkt het er vaak op dat het museum zich moeite noch kosten wil sparen voor het brengen van kasmagneten. Het haakt al een aantal ja ren in op de zucht naar mystiek en magie; Dali, Magritte, Delvaux en Klinger zijn wat dat betreft voorbeelden van de wijze waarop Boymans-van Beuningen voort bouwt aan zijn reputatie. We moeten het waarschijnlijk ook in die prestige-sfeer zoeken dat het museum de tentoonstelling „Goden en farao’s” brengt. Als onderdeel van een Duitse tournee (de expositie was eerder in Essen en München en gaat nog naar Hildesheim) geeft het museum nu een overzicht van 3500 jaar Egyptische bescha ving. De twee bedrijven daarvoor heb ben we Dennis al leren kennen als een man die alle moeilijkheden lachend wegwuift en daarmee zichzelf nog het meest voor de gek houdt. Dennis zorgt er voor dat alle ellende hem niet raakt en weigert lachend elke realiteit te erkennen. Daardoor kan zijn vrouw „in de war” raken en gees telijk zwaar beschadigen en kan zijn inwonende moeder zegevie rend haar tirannieke bedilzucht ontplooien. legen jd vers ilo 8,9C Beverhof 40-41, Breestraat (ADVERTENTIES) I Goden en farao’s in een kijkdoos k Het werkt heel leuk.” (ADVERTENTIE) KO VAN LEEUWEN (ADVERTENTIE) i l Dit beeld van Nespeka- schuti werd omstreeks 650 voor Christus gemaakt ten tijde van de 26e Dynastie. Het beeld is representatief voor het starre klassicisme dat onstond uit reactie op de Afrikaanse en veel vrijere stijl van de 25e Dynastie. Wat tot een grote dekking van de kosten kon leiden (die in zo’n geval van een monstertentoonstelling De leeftijdsgrens van vijftien jaar houdt verband met het Cultureel Jongerenpas poort, dat vanaf vijftien jaar geldt. Want CJP-houders kunnen bij de SBK ook ge reduceerd abonnee worden. reusachtig zijn) met daarbij-een gerede hoop op een batig saldo dat ten goede moet komen aan het cul tuurbeheer in Egypte. In ieder geval leidt deze opvatting ertoe dat de expositie een heel „museaal” gebeuren is geworden, een soort van „kijkdoos”-effect, waaraan het grote publiek zich eens mag tegoeddoen. „Goden en farao’s” heeft niet het spectaculaire karakter van de Toetankamon-expositie. Er is niel gekozen voor enkele onverbiddelijke topstukken mei wat minder goed daaromheen, de bedoeling lag dui delijk in het presenteren van een zo goed mogelijk overzicht. Nu is de periode van drieëneenhalf dui zend jaar Egyptische beschaving aan de zeer lange kant -r- stel je eens voor om tweeduizend jaar Christe lijke beschaving in beeld te brengen maar de evolutie in deze cultuurvorm is heel langzaam gegaan. In een vrije produktie van De Crane en Thierens ging En nog vele jaren woensdag in het Nieuwe de la Martheater in premiè re. Ton van Duinhoven en Ina van Faas- sen spelen Dennis en diens kwetsbare vrouw Vera. Verwarringen in de tragiek van menselij ke kortsluitingen. De vrouw Vera is eigen lijk de enige die probeert het stukgelopen menselijk contact te herstellen. Maar ze kan niet door het zorgeloosheidsharnas van haar man heenbreken. Ze vraagt hem om hulp, maar hij weigert lachend haar te begrijpen. Zonder te beseffen wat er pre cies gaande is, gaat Vera aan de algemene oppervlakkigheid ten gronde en wordt zij een geestelijk wrak. De schrijver zorgt er voor dat er toe schouwers zijn bij de psychische onttake ling van Vera. Een bevriend echtpaar, Pam en Victor, tussen wie het al evenmin lekker zit. Dan is er nog de tergende aanwezigheid van Vera’s schoonmoeder. Het is verbijsterend te zien hoe Ayck bourn de onontkoombare tragiek hier la chend laat verhevigen. Op verzoek van Ayckbourn zelf is voor deze Nederlandse produktie de Engelse regisseuse Caroline Smith uitgenodigd. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De Zilveren Harpen 1979, de jaarlijkse onderscheidingen voor de lichte muziek van Conamus, zullen tijdens de Voorjaarsliedjesbeurs worden uitgereikt aan de leden van de Neder landse groepen Flairck, Massada en Her man Brood. Conamus, het Comité voor Nederlandse Amusementsmuziek, is een overkoepelen de organisatie, die de belangen van Ne derlandse artiesten in binnen- en buiten land behartigt. Patrick Robertson ontwierp een huise lijk rommelig schuurdecor waarin Dennis zichzelf beschermend knutselend terug trekt. Ton van Duinhoven zorgde zelf voor de uitstekend klinkende vertaling van het stuk, waarin de handeling zich steeds op de verjaardag van een der personages afspeelt. Het geforceerd samenzijn van contact-arme mensen krijgt daardoor een extra schril accent. Een aantrekkelijke voorstelling van een knap geschreven stuk. ff MA AR DAAR KOMT ZEKER NOG VAN ALLES BIJ. »»EN DE REST! EXCURSIES NAAR EXOTISCHE STEDEN ALS TANGER, FUNCHAL. SANTA CRUZ DE TENERIFE EN LAS PALMAS!” ”NIKS HOOR! AL JE ETEN EN DRINKEN ZIT IN DE PRIJS. TWEE WEKEN EERSTEKLAS VERZORGD. ALLEEN JE BORRELTJE BETAAL JE ZELF!” ff JA MAAR... TWEE WEKEN ALLEEN MAAR ZON EN ZEE Op tentoonstellingen als deze wordt de sector juwe len vaak een beetje geringschattend afgedaan. Waar de beelden, die soms manshoog zijn, de meeste ruim te vergen, blijft weinig ruimte over voor vitrines. Toch is in Rotterdam een zeer acceptabele en vooral representatieve inbreng van juwelen te zien met als hoogtepunten een scarabee-hanger van Psoesennes de Eerste, een halssieraad van dezelfde vorst en een uiterst fraai borstsieraad in goud, lapislazuli en kar- neool van Amenemhet de Derde. Zo’n vierduizend jaar nadat een dergelijk sieraad is gemaakt, weet het hedendaagse ontwerpers nog altijd te inspireren voor moderne sieraden en vormt het zodoende het bewijs voor de opvatting dat schoonheid van alle tijden is en aan tijdloze regels is gebonden. Nü kunt u nog boeken voor de Black Prince cruises van 2.16,30 maart en 13 april as! Ga langs uw reisbureau of bel 020-248303 XFred. Olsen Cruises een ander werk. Vooral kleinere kinderen waren het daar vaak niet mee eens en wilden het oude werk houden. Kinderen hebben vaak een heel eigen smaak en voorkeur. Daarom hebben we besloten een kinderdeelname in te voeren. Ook van dat geld blijft 70% staan als spaartegoed. Nu kunt u nog boeken voor de Black Prince cruises van 2.16.30 maart en 13 april as! Ga langs uw reisbureau of bel 020-248303 Nü kunt u nog boeken voor de Black Prince cruises van 2.16.30 maart en 13 april a s I Ga langs uw reisbureau of bel 020-248303 DEN HAAG (ANP). Erik Vos regisseert voor het Düsseldorfer Schauspielhaus in West-Duitsland King Lear van William Shakespeare. Hij werkt hiervoor samen met Niels Hamel, met wie hij aan verscheidene produkties van zijn toneelgroep De Appel in Scheveningen werkte. zwijgende boze verontwaardiging vindt evenmin weerklank als Vera’s schreeuw om hulp. Ton Kuyl speelt Victor als een vroegtijdige bejaarde en komt weinig ver der dan een vastgelopen karikatuur. Fien Berghegge is een egocentrische intrigante van een inwonende schoonmoeder die gul het hare bijdraagt de tragiek compleet te maken. Goden en farao’s, het is gesneden koek voor de liefhebbers van mystiek en magie. Op het ogenblik toert door de Verenigde Staten een tentoonstelling over Toetankamon met recent verwerkte grafvond sten die in Chicago ruim twee miljoen kijkers trok er die sinds december in New York is waar al meer dar vijf miljoen bezoekers kwamen. De Egyptische overheid werkt aan dit alles graag mee: men voell zich zeer verplicht door de hulp die Amerika er Duitsland, maar ook Nederland boden toen vele tempels bedreigd werden in verband met de aanleg van de Assoeandam in het begin van de jaren zeven tig. Ons land hield er zelfs een klein tempeltje aan over dat thans op de binnenplaats van het museum ir Leiden is opgericht. ter been is (toch al mensen die door onze musea vaak in de kou worden gezet). In wezen grijpt deze educa tieve opvatting terug op het schoolse stijltje van „eerst het lesje leren, dan komen straks de leukere dingen”. Een vooruitstrevend museum als het Metro politan in New York is daar allang van afgestapt en brengt de noodzakelijke informatie vanuit een aantal hokjes die rechtstreeks uitzicht bieden op wat geëx poseerd wordt. Ton van Duinhoven laat het pantser van Dennis prachtig glimmen. Hij lacht wat af en lijkt niet klein te krijgen. Maar aan het slot, slechts heel even en nauwelijks merk baar, laat hij doorschemeren dat Dennis donders goed weet dat er geen redden meer aan is. Ina van Faassen is knap als de hunkerende psychisch beschadigde Vera die zich bewust is van haar geestelij ke nood. Hetty Verhoogt als Pam is vooral indringend aanwezig als de enige die de tragiek van het leven doorziet. Maar haar Het dwangmatige karakter van het „met zijn allen voor de kijkdoos” staan, wordt ook nog eens in educatieve zin herhaald. Het museum heeft op de begane grond van de nieuwe vleugel al het informa tieve materiaal op grote borden uitgestald. Je moet dus eerst flink wat afgelezen hebben wil je de samen hang op het eigenlijke gedeelte van de tentoonstelling begrijpen. Wie dat met zijn lekenkennis niet doet, moet boven van tijd tot tijd toch naar beneden. Dal werkt heel erg vervelend en het is bovendien niel haalbaar voor dat gedeelte van het publiek dat slechl Het oudste voorwerp op de expositie in Rotterdam is een schaal, gemaakt van schist, een hard kristallijn gesteente. Het is waarschijnlijk een grofattribuut geweest dat ooit juwelen heeft bevat. De vorm is een onwaarschijnlijk mooie nabootsing van een rieten mandje en getuigt van het feit dat er ten tijde van de Eerste en Tweede Dynastie (2900-1700 voor CHr.) al (De expositie loopt tot 29 april en is dagelijks toegankelijk van 10-17 uur, op zon- en feestdagen vanaf 11 uur. De entree bedraagt vijf gulden, terwijl de catalogus voor 17,50 gulden beschikbaar is. Men krijgt daarvoor een uitvoering boekwerk met be schrijving van alle getoonde objecten en voorzien van een groot aantal foto’s in kleur). CEES STRAUS zeer plastisch kon worden gewerkt. Een van de meest „recente” voorbeelden van Egyptische kunst dateert uit de tweede eeuw na Christus toen de Romeinen het land allang onder hun beheer hadden genomen en er ook hun cultureel stempel op hadden gedrukt. Het is een beeldje van een zittende vrouw, in de jaren dertig gevonden in een graf in de Fayoem. De vrouw zit met de hielen tegen elkaar en houdt de armen geheven en de handen geopend. Hoewel dergelijke houdingen wijdverspreid voorkomen, is de betekenis ervan nog steeds onzeker. Er wordt gedacht aan een vorm van bidden, maar ook de pose van een dienares wordt verondersteld. Tussen die twee beeldjes, het stenen juwelenbakje en de zittende vrouw, zit een scala van voorwerpen, vaak van een ongelooflijke kwaliteit. Het museum zelf vestigt de meeste aandacht op een verguld hou ten beeldje van Toetankamon, iets hoger dan een halve meter dat de jonggestorven vorst op zeer jeug dige leeftijd toont en bijkans puur-realistisch tot leven brengt. Curieus zijn verder de zogenoemde Tanagra-beeldjes, afkomstig van de grafvelden bij Hadra (Alexandrië) die vaak vrouwfiguurtjes getooid met spitse hoeden laten zien. De inrichting werd bovendien uitbesteed aan Dick Elffers die zich sterk heeft afgezet tegen de opvattin gen waarmee de Duitse meusea de expositie hebben ingericht. Werd bij de Duitsers de mystieke sfeer nog eens extra verhoogd door een heel spaarzame ver lichting van de objecten waardoor er vele praktisch in het donker stonden, Elffers is uitgegaan van een „blanke” presentatie met grijs en blauw als steun kleur en een veelvuldig gebruik van tegenlicht. Anderhalf jaar geleden gaf De Ap pel in Düsseldorf een voorstelling van De Storm van Shakespeare. De première van King Lear zal op 26 mei zijn. De hoofdrol wordt gespeeld door Karl Heinz Boehm. Het Düsseldorfer Schauspielhaus wordt thans beschouwd als het meest toonaangevende theater in West- Duitsland. De laatste jaren werken er veel Europese regisseurs als gast, on der wie Ottomar Kreca van wie in ons land De drie zusters van Tsjechov te zien was. bodemi HAARLEM.- Deelnemers van de Stich ting Beeldende Kunst (SBK) Kennemer- land, die vanaf vandaag een nieuwe deel- nemer introduceren, mogen daarvoor als maal pi beloning een stuk grafiek uitzoeken. Daarmee start de SBK, die vandaag acht jaar bestaat, een speciale actie ter stimu lering van het lenen en aankopen van beeldende kunst. De archeologie is voor het Rotterdamse museum in ^vwezen een weinig of nauwelijks betreden terrein: de Swfe n£|druk van de collecties ligt immers op de Westerse jf.Vl kunst van de vroege middeleeuwen tot heden. Er is f dan ook naar samenwerking gezocht met specialisten ■ir De Egyptische bescha ving liep bijna ten einde toen onder invloed van de Ro meinse cultuur dit soort por tretten ontstonden. Het gaat hier om een mummieportret van Demos die op 24-jarige leeftijd stierf, ten tijde van de regering van keizer Domitia- nus. Het kapsel is hoog op gemaakt en was voor deze tijd zeer modieus. De vrouw is afgebeeld in een purpe ren chiton (een onderkleed) en draagt een zwarte cla- vus, een halsversierings- stuk. Beeld van Toetankamon wiens graf in 1922 door H. Carter werd ontdekt. Een gaaf voorbeeld van de Ram- sessidische cultuur, dit beeldje van verguld hout, dat de vorst laat zien met de kroon van Neder-Egypte. Or Afkomstig uit het Grieks- Romeinse museum in Alexandrië is deze Osiris van Kanopos die dateert uit circa 140 na Christus. Ayckbourn is een hedendaags Engels toneelschrijver die knap aanvoelt hoe hij op een aantrekkelijke en komische wijze ernstige zaken kan belichten. Hij maakt daar gemakkelijk verteerbaar toneel over. Zijn eerdere stuk Verwarringen (Confusions) dat in ons land door Kitty Jansen en André van den Heuvel (met Pieter Lutz en Hetty Verhoogt) werd ge speeld, toonde al een zoeken aan in de richting die Ayckbourn met En nog vele jaren duidelijk verder gevolgd heeft. De auteur verdiept zich hierin meer dan in op het gebied der Oudheid waarvoor het Rijksmu- seum voor Oudheden in Leiden en de aldaar gevestig- <de universiteit het eerst in aanmerking kwamen. Een ‘verzoek daartoe werd geaccepteerd zodat deze expo- isitie als een gevolg van zeer nauwe samenwerking ’mag worden gezien. Dat betreft dan vooral het informatieve deel van de expositie want veel invloed kon Leiden niet op het geheel hebben: de samenstellers zitten immers in Duitsland die in overleg met de Egyptische overheid een keuze konden maken uit wat zich in de musea in dat Arabische land bevindt. Die samenstellers, die zo’n 175 catalogusnummers bijeen hebben gebracht, hadden het potje dus al ruimschoots voorgekookt, voordat Rotterdam het geheel en al kon overnemen. Wat Elffers doet is wezenlijk anders dan wat in Duitsland gebeurde: hij heeft steeds aan drie zijden wanden om de beeldengeplaatst zodat de bezoeker gedwongen wordt de beelden recht van voren te bekijken. Die bezoeker moet tevens op afstand blij ven, het is lang niet altijd-mogelijk om zij- en achter kanten te bekijken. Je staat voortdurend op een veilige afstand van het beeld, dat misschien goed is voor het behoud van de kunst, maar het bevordert het contact niet. Waarschijnlijk heeft de inrichter toch noodgedwongen rekening moeten houden met de vele duizenden bezoekers die Boymans verwacht. Met veel gevoel voor de breekbare nuan ces en het botte venijn dat achter de lolbroekerij van Dennis steekt, heeft Ca roline Smith deze voorstelling tot leven gebracht. Dennis’ voortdurende angst en zijn vlucht uit de realiteit is in deze aan trekkelijke enscenering voortdurend voel baar. waarde van 1500 gulden en bij dertig gulden drie werken tot een gezamenlijke waarde van 1500 gulden. Van de uitleen- f gelden blijft steeds 70% staan als spaarte- pgoed van de deelnemer. Geld dat op den duur kan worden gebruikt om een kunst werk aan te kopen. Sinds 1 januari heeft de SBK een speci- kaal kinderabonnement ingevoerd. Be- pheerder van de SBK: „We hadden hier soms boeiende taferelen, als op zaterdag middag ouders een geleend kunstwerk kwamen terugbrengen of omruilen tegen Opvallend is ook dat Elffers nergens naar een overzicht op de expositie heeft gezocht. Welke positie je ook inneemt, nergens geeft hij een totaalbeeld van wat er aan de hand is. De expositie werkt daardoor ook verwarrend, mede door het zeer geringe accent dat op de chronologische rondgang is gelegd. F" (Van onze kunstredactie) l&.f k- Voor deze actie, die tot nader te bepalen (datum duurt, is er een keuze uit zeven (-prenten. Ze zijn gemaakt door de kunste naars Cees Landsaat, Leentje Lindèrs, Kruijff, Ans Wortel, Pirn Olivier, Jan Mensinga en Ab van Steenvoorden. De naam van de actie luidt: „Een prent bij een nieuwe deelnemer”. Kunstuitleencentra als de Haarlemse SBK zijn destijds opgezet om de drempel tussen beeldend kunstenaar en de consu ment te verlagen en daardoor het aan schaffen van beeldende kunst te verge- laars- makkelijken. Daarvoor is er een speciaal 31! Metdl?bonnementensysteem. Wie zich abon- es met neert voor vijftien gulden per maand kan •taanrip daarvoor een kunstwerk lenen tot een aankoopbedrag van 1000 gulden. Bij twin- en, O p« tig gulden wordt de waarde onbeperkt, bij art-bord-vijfentwintig gulden mogën twee werken al, groet: .worden geleend tot een gezamenlijke om.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 19