Opwindend en uitbundig concert van Amerikaans funkcircus botsen op NPO-concert schoolmeesteren Kort Amerikaans” van start Museumschip De Buffel Onopgesmukt toneel over kinderbescherming na de zomer weer open streekgenoten exposeren komende exposities Artistieke opvattingen ERBIJ VOORDEEL i BZZToH-avond Lr Bij aankoop van 1 kilo vlees bij deVLEESCHHOUWERS pakje ROOMBOTER <1250 gram van 2.25 voor n au Pianospel van Youri Egorov een belevenis DELFTSE KOMEDIE KREEG MET IMCA VEEL BELANGSTELLING A ■MBH 13 19 7 9 MAART KUNST DONDERDAG 1 5 - harmony van een gospelgroep in VROOMS DREESNI ANN 5 ft 4 f 5 ■BHBBHI ROTTERDAM. Als een scherp toeziende arbiter staat Maurice White tussen de strijdende partijen. Zolang zijn linkerhand beweging loos in de lucht blijft hangen, repeteert de vijf man sterke kopersectie van Earth, Wind and Fire het in zestienden van noten uiteengeslagen themaatje dat is opgebouwd uit drie akkoorden. Het lijkt even zuiver en uitgebalanceerd als de close optima forma. ZATERDAG VAN 09.00 TOT 11.00 UUR rm/lF/Y EN NIET LATER. ZOLANG DE VOORRAAD STREKT 1 - '-i Geoliede regie bij Earth, Wind Fire (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) r ties ■4 Scène uit Imca. gespeeld door de Delftse Komedie 1. Kunstliefde is op dinsdag tot en met zaterdag van 12-17 uur geopend, op zon dag van 13-17 uur. Op maandag gesloten. Aan de rechterkant van het podium staan de overige bandleden samenge schoold rond een uitgebreid accessoire aan percussie-instrumenten. Elke keer als Maurice White dat aangeeft, geven zij als één man een zwaar accent als tegen wicht van het koperwerk. Hier en daar wordt er niet alert gereageerd, waardoor even een bas blijft doorklinken, even een fenderpiano te lang wordt aangeslagen. De kleine foutjes doorbreken halverwege het concert, dat de Amerikaanse funk- groep Earth, Wind Fire in een weken van tevoren uitverkocht Ahoy Sportpa leis gaf, de computer-gestuurde perfectie van deze topformatie. Dongelmans die als het meisje Elly in deze film debuteert De foto toont een scène met de beide acteurs Het museum aan de Rochussenstraat moet tegen de vlakte voor de metro- aanleg. De verhuizing vertraagt de in richting van de drijvende dependance. De „Buffel” is intussen voor een groot deel teruggebracht in de oude staat. Zo kunnen bezoekers straks de vroegere kapiteinshut bekijken in het achterschip en de chachotten onderin het voorschip, pal achter de rampunt. Op een tussendek heeft het museum een serie stoommachines neergezet. De motoren variëren van een manshoge machine uit een stoomsleepboot tot en met miniaturen die op perslucht draai en. De middenmoot vormt een twee meter hoog model dat voor vijf jaar is afgestaan door het Science Museum in Londen. Volgens directeur P. van Empelen van het maritiem museum „Prins Hen drik” heeft zijn staf op het ogenblik de handen vol met de verhuizing van de vaste collectie naar een opslagplaats. plaats in het wereldje van de lichte mu ziek in als Carlos Santana. Onder de stu wende leiding van Maurice White, die tot 1971 als sessiedrummer werkte in de stu dio’s van Chess en Motown en veel te danken heeft aan de muzieklessen van Ramsey Lewis, ontwikkelde E, W F zich eigenlijk als een eigentijds equivalent van de big band-formule die we kennen uit de mainstream jazz. De muziek van Earth, Wind and Fire mocht in het begin van hun carrière ge makkelijk te plaatsen zijn, nu geldt dat niet meer. Weliswaar is de soulorigine herkenbaar en ook de funk in de snelle nummers is sterk bepalend, maar eigen lijk maakt het kollektief niet uitsluitend meer zwarte muziek. De kruisbestuivin gen van andere genres is daarvoor te duidelijk. Elementen uit rock, blues, jazz, zelfs gospel en niet te vergeten disco laten zich makkelijk herleiden. Het universele karakter van de groep heeft daarbij in commerciële zin vruchten afgeworpen. E, W F is eigenlijk de eerste zwarte groep die een „cross-over” naar een blank pin bliek heeft kunnen maken. Laat ik mij haasten te verklaren dat ik ervan overtuigd ben dat juist de superieu re kwaliteit van de formatie voor die po pulariteit heeft gezorgd. Per slot van reke ning maakt E, W F beter dansbare muziek dan The Commodores, zijn de falsettokoortjes anders dan bij the Bee- Gees niet irritant en moet funkconcurrent George Clinton bij elke analyse tanden knarsend vaststellen dat er geen beter geregisseerd muzikaal kollektief dan dit dertiental op de aardkloot rondstapt. Als je dat allemaal in overweging neemt, dan kun je de wat zoetige liefdesboodschap van deze Amerikanen voor lief nemen. Temeer daar de bijbelvastheid van White en de zijnen even echt schijnt te zijn als hun resoluut afwijzen van drank, drugs en het nuttigen van vlees. Dat lijkt mij zeker niet voor niets ge weest. Het pleit voor Rijntjes en zijn groep dat er een helder en overzichtelijk beeld in Imca is ontstaan. Het gezelschap heeft Het Genootschap Kunstliefde dat een expositiezaal in de Nobelstraat in Utrecht heeft, exposeert tot en met 1 april portret ten en interieurs van Otto B. de Kat, oud- kunstrecensent van Haarlems Dagblad. HAARLEM. Op verzoek van de stich ting Pro Juventute in Delft heeft de Delftse Komedie een toneelproduktie ge maakt die de kinderbescherming als the ma heeft. Die produktie, woensdagavond opgevoerd in de Toneelschuur, heet Imca. Imca is het meisje, dat de hoof dpersoon of liever lijdend voorwerp is in het verhaal dat dit Delftse groepje op het toneel laat zien. Een stukje begripsvol vormingstoneel met herkenbare menselij ke problemen, die door goedwillendheid van deskundigen met tijdschaarste vast kunnen lopen. (Het concert wordt vanavond herhaald in Ahoy; ook deze show is al weken uitver kocht). zich niet verloren in de omvangrijkheid van dit complexe onderwerp. Er is geko zen voor een gemakkelijk te volgen ver haal dat één „geval” omvat. Het volwas- Katlevicz daarentegen neigt niet alleen tot, naar je gevoel onwillekeurig, charge ren van bepaalde elementen en motieven, maar gaat zelfs zo ver dat hij daarbij ongemotiveerde accelerandi (versnellin gen) in sommige passages aanbrengt. Dat is door Tsjaikovski niet zo in de partituur sen geworden meisje Imca komt bij de dokter en wordt gefeliciteerd omdat zij zwanger is. Maar plotseling bekruipt Imca een grote angst. Ze is bang voor de gevol- DEN HAAG. De stichting BZZTÓH organiseert op 18 en 19 maart in resp. Het Haagse HOT-theater en het Amsterdam se Centrum Bellevue manifestaties rond de 19e-eeuwse dichter Gerrit van de Lin de. beter bekend onder zijn pseudoniem De Schoolmeester. Jules Croiset zal uit zijn werk voordragen. Bovendien staat een uitvoering van het op muziek gezette gedicht De Schipbreuk op het program ma. De uitvoering hiervan zal geschieden door de mezzo-sopraan Alinda de Nijs, de bas Lieuwe Visser en Het Amsterdams Universiteitskoor. Schandalen waren er de oorzaak van dat Van de Linde alleen onder de schul- naam De Schoolmeester bekend is gewor den. In 1834 moest de briljante theologie student en veelbelovend dichter Neder land hals over kop verlaten. Hij had een buitenechtelijk kind verwekt en tevens lekte uit dat hij een verhouding had met de vrouw van één van zijn professoren. Ook financieel was Van de Linde onvoor zichtig: hij had grote schulden gemaakt. Vertrok naar Engeland en na een tijd van armoede, ziekte en heimwee wist hij zich, met hulp van zijn invloedrijke vriend Jacob van Lennep, te herstellen. Pas in 1851, lang na het Leidse schandaal, durfde hij de openbaarheid weer aan, maar altijd alleen onder de naam De Schoolmeester. Hij heeft befaamdheid verworven als een uitzonderlijke figuur, die niet met zijn tijdgenoten te vergelijken was. De ra- zendknappe vormgeving van een absurde, verkeerde wereld imponeert voortdurend. Omkeringen, onmogelijkheden, langduri ge herhalingen, voor-, midden- en binnen rijmen, sociale satire, bizarre metaforen, bitse hekelingen ontdekt men pas bij her haalde lezing. Eveneens indrukwekkend zijn zijn brieven aan Van Lennep. gen die de geboorte van haar kind zal meebrengen. Er volgt een langer dan ge bruikelijk gesprek met de arts aan wie zij dan het verhaal van haar jeugd vertelt. Bepaald geen zorgeloze jeugd. En dat ver haal wordt dan als in terugblik door de groep gespeeld. Dat gebeurt op een een voudige, onopgesmukte maar zeer onder houdende manier. Het spel doet sterk den ken aan dat van Bloemgroep, wat gezien Rijntjes leiding natuurlijk niet verwon derlijk is. Maar het is knap dat de voor stelling zo open en duidelijk is gehouden. In Imca wordt geen partij gekozen. Wel laat de groep zien dat de moeilijkheden verdomd lastig op te lossen kunnen zijn. SS -WssSsf» ROTTERDAM (ANP). Het oude ramtorenschip „Buffel” dat in Rotter dam wordt ingericht als drijvend mu seum, gaat eind augustus of begin sep tember open voor het publiek. De res tauratie is praktisch achter de rug, maar de inrichting verloopt traag. CM I „Geperst en gelast” is de titel van een expositie van metaalplastieken van Nico Betjes uit Beverwijk, die van 18 maart tot 9 april in het Stedelijk Museum, Doelen straat 3 in Alkmaar wordt gehouden. Ger rit in ’t Hout, stafmedewerker van de Cul turele Raad Noord-Holland zal de ten toonstelling op zondag 18 maart om 16 uur inleiden. Het museum kan op maandag tot en met donderdag van 10-12 uur en van 14- 17 uur worden bezocht. Op vrijdag is de deur van 10-17 uur open, op zon- en feest dagen van 14-17 uur. Op zaterdag ge sloten. De ruigheid van Tsjaikovski’s Vijfde Symfonie past goed bij de artiestennatuur van Jerzy Katlevipz. En het lag bovendien in de lijn der verwachting dat de dirigent en het orkest enerzijds, en Egorov, die de grootst mogelijke gedrevenheid bij Tsjai kovski’s werk aan de dag legt, anderzijds, elkaar in het Pianoconcert ook wel zou den kunnen vinden. Daarom viel het wat tegen dat er in het algemeen nu juist niet op één golflengte werd geopereerd en er zo nu en dan zelfs duidelijk twee verschillende artistieke op vattingen tegenover elkaar kwamen te staan. Egorov dient de mentaliteit van de com ponist door de melodische en ritmische structuur overal even helder te houden, waarbij de plotselinge overgangen van melancholieke en tedere stemmingen naar wilde uitbarstingen, toch in één grote doorgaande stroom tot een kleurrijk ge nuanceerde eenheid worden verbonden. Natuurlijk, een show van Earth, Wind Fire, dat is een compleet circus. Terwijl de muzikale constructie vaak complexe structuren toestaat, meerdere melodielij- nen als vanzelfsprekend permitteert, is de muziek alleen kennelijk niet genoeg, hoe opwindend ook. De sound, opgebouwd uit een symfonische collage van vocals, éen zingende bas, strakke percussie en glas heldere koper arrangementen, is een ju weeltje op zich. In een presentatie van het meest bekende materiaal, dat zich met name bepaalt tot de albums All ’n All, Spirit, en The Best, komt de opgewekte intentie van het geheel keurig uitgearran geerd over. Het meest verbluffende van E, W F is het feit dat de geoliede regie geen al te gepolijste werking heeft. Nummers kun nen op elk willekeurig moment door im provisatie uitgewerkt worden, of verle vendigd door extra-versieringen. Zoiets komt de uitbundigheid ten goede. Zo krijgt Shining Star extra-dynamiek door basflageoletten, wordt Fantasy verfraaid met een schitterende scatzang, loopt de presentatie van Saturday Night als een lier en zingt Maurice op volmaakt-expres- sieve wijze de soulballad Be ever won derful. In de tweede helft van de show, die rustpunten kent, worden we verder nog verrast op een uitgewerkte versie van Running, waarvan een drumbattle en een met evenwichtskunst verfraaide bassolo van Verdine White de handen op elkaar brengen. I write a Song for You kent een glanzende hoge stem van Bailey, daarna wordt er naar spektakel toegewerkt in de combinatie van Reasons, Sing a Song, Serpentine Fire en Get Away. Dat laatste wordt letterlijk opgevat door de bandleden, die één voor één verdwij nen in een boven het podium opgestelde pyramide. Het gevaarte gaat het lucht ruim in, na door marsmannetjes te zijn uitgewuift. Tot verbazing van menigeen, die niet naar de TROS special van afgelo pen zondag heeft gekeken, kost de explo sie van het gevaarte niet het leven van de inzittenden. De illusionistische werking van de truc wordt optimaal als de mars mannetjes zich van hun ruimtehelmen ontdoen en zich ontpoppen als de wegge reisde bandleden. Na dat alles doet de toegift September wat als mosterd na de overheerlijke maaltijd aan. JOHN OOMKES Ook in het geval van Imca proef je bijna voortdurend de escalatie van de proble matiek en helemaal brandschoon komen de hulpverleners er dan ook niet af. Ter zijde wordt ook de stigmatisering van tehuis-kinderen nog aangeroerd, evenals de verschillende manieren van vooroorde len: bij de buren van de ouders van Imca, maar ook bij de hulpverleners zelf. Aan trekkelijk vormingstoneel, waarvoor woensdag een grote belangstelling bleek te bestaan. Een voorstelling waarop van uit het publiek spontaan werd gereageerd. KO VAN LEEUWEN* De Delftse Komedie is een amateurto- neelgroep. Onder de professionele leiding van Ron Rijntjes (van de Rotterdamse vormingstoneelgroep Bloemgroep, die volgende week vier avonden in de Toneel schuur komt spelen) hebben de zeven spe lers zich terdege in de problematiek van de kinderbescherming en het voogdij- werk ingewerkt. Er is gepraat met zoveel mogelijk instanties en verenigingen op het gebied van de sociale hulpverlening en zo ging er heel wat onderzoek aan de voor stelling, die vanuit improvisaties is opge bouwd, vooraf. genoteerd en het verstoord enigszins de brede adem van de compositie. Er ontstaat daarmee een sfeer van on rust, die merkwaardigerwijze de stem- mingstegenstellingen allesbehalve ten goede komt en die er mogelijk mede de oorzaak van was dat solist en orkest in deze Beverwijkse versie in het midden deel matenlang totaal langs elkaar heen speelden. Maar vooral door Youri Egorovs enorm gepassioneerde, maar steeds vanuit een hoog ontwikkeld artistiek bewustzijn ge controleerde, super-briljante pianospel, werd de vertolking toch een belevenis. En je kunt er ten opzichte van de aanstaande Haarlemse' uitvoering, bovendien rustig van uitgaan dat hbt contact tussen de betrokken partijen dan inmiddels wat geïntensiveerd zal zijn. JOHAN VAN KEMPEN De kalende leider van het dertien man sterke Earth, Wind Fire, Maurice White, in actie. (Foto Lex van Flossen) BEVERWIJK. Gisteren had Bever wijk in de Vredevorst kerk de pri meur van de Tsjaikovski-avond door het Noordhollands Philharmonisch orkest, waarvan het programma morgen op nieuw te horen is in het Haarlemse Con certgebouw. De „Vijfde,, misschien wel de meest Russisch geaarde van Tsjaikovs ki’s symfonieën en het Eerste Pianocon cert, verreweg het populairste van de drie die de componist schreef, vertegenwoor digden in dit geval deze romatische mees ter. Een zeer gelukkige omstandigheid daarbij is, dat als solist een puur-Russi- sche pianist kon worden geëngageerd, namelijk de 24-jarige virtuoos Youri Egorov. Gelukkig, denk je op zo’n moment, het zijn ook gewone mensen. Ook het publiek ziet het humoristische van de situatie in, dat, met ontzag voor de prestatie, levert een staande ovatie op halverwege het con cert. Er zit dan zo’n uur musiceren in een ongelooflijk moordend tempo op en we hebben nog zo’n zestig minuten te gaan. Even wordt er gas teruggenomen om het 13 man sterke kollektief voor te stellen. Het goud- en zilverbrokaat in Inca- of faraostijl van de kleding van elk van de bandleden licht telkens even schitterend op als een volgspot elk van hen even in zijn felle licht gevangen houdt. Van links naar rechts voor u staan, te beginnen met de kopersectie opgesteld: trombonist Big Louis Satterfield, altist Don Myrick, trompettist Elmore Bryant, tenorist Andrew Woolfolk en bugelist Mi chael Davis. Vervolgens gitarist Johnny Graham, zanger-percussionist Ralph Johnson, toetsenman Larry Dunn, lead zanger en percussionist Maurice White, slagwerker Fred White, Falsetzangen en percussionist Philip Bailey, gitarist Al McKay en tenslotte de beweeglijke, onge looflijk stuwende bassist Verdine White. Voor het eerst sinds 1976 doet Earth, Wind and Fire ons werelddeel aan. Toen trad de groep op in het voorprogramma met bijna noodlottige gevolgen voor de eigenlijke hoofdattractie Santana. Nu neemt de formatie zeker een even unieke De „Buffel stamt uit de vorige eeuw. De marine liet toen in Schotland een „revolutionair” schip bouwen in een tijd dat ijzeren schepen nog in de minderheid waren. Nieuw was de draaibare geschutskoepel en de punti ge ramsteven. De ramsteven was rond 1870 een nieuw snufje bij de meeste zeestrijd- krachten in Europa. De gedachte was: als je de tegenstander niet raakt met de kanonnen, kan je hem nog altijd rammen. Uit defensie-oogpunt waren de „ram mers" geen succes. Een Italiaans schip is er als enige in geslaagd een stuurloze tegenstander de grond in te boren. In Nederland waren de rammers ook geen succes. Een van de twee schepen die besteld waren in Schotland, is een keer zelf geraakt door een koopvaar dijschip. Het was een toevallige aanva ring. De „Buffel” werd in 1896 al weer uit de vaart genomen. Het schip heeft nog jaren dienst gedaan als logements- schip voor de Marine, eerst in Helle- voetssluis, later in Amsterdam. In 1973 kocht de gemeente Rotterdam het schip op voor een symbolisch bedrag. Met hulp van scheepswerven is het schip in oude staat gebracht. Onder regie van Guido Pieters zijn dezer dagen in Lelden de opnamen begonnen voor de nieuwe Nederlandse speelfilm Kort Amerikaans naar het boek van de oorspronkelijk uit Ooegstgeest afkomstige schrijver Jan Wolkers. Het verhaal speelt zich af aan het einde van de laatste Wereldoorlog en handelt over de aankomende beeldhouwer Erik die is ondergedoken op een klein zolderkamertje. De rol van Erik wordt gespeeld door Derek de Lint, zijn tegenspeelster is Tingue De Kat, die in 1907 in Dordrecht werd geboren, heeft zijn opleiding gekregen aan de School voor bouwkunde, versie rende kunsten en kunstambachten in Haarlem. Hij studeerde aanvankelijk voor architect, maar verwisselde deze op leiding voor die van graficus. In 1955 werd hij hoogleraar aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Hij werkt veel in Frankrijk (met name de Auvergne) en exposeerde eerder in onder meer het Frans Halsmuseum. 4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 13