haarlem film Heimwee naar de jaren van vroeger J filmhuizen amsterdam :s I Feminisme in een vervreemdende sfeer Peter Handke breekt door met De linkshandige vrouw Mamma Roma en Die Gehiilfe LET OP! Bobby Deerfield sentimenteel massief-eiken leren zitmeubelen - eigen fabrikaat massief-eiken keukens CLOTHS MT KEUKENS SANITAIR WAND- EN VLOERTEGELS OPEN HAARDEN met een KEITH-SCOTLAND Ter gelegenheid van de opening van onze nieuwe showrooms voor: houden wij op zaterdag 7 april demonstratie en speciale aanbiedingen. „AAN EEN ONBEKENDE" MIST HOMOGENITEIT „OPEN HUIS” TWEEDMANTELS S^’,4 17 FILM VRIJDAG 3 O MAART 19 7 9 oooDonoaoooooDOOooDDODaDQoaooaoaDoooaoaDDDaoDDDDaDaDaaDaooDnanDaDDaDaoooDDDDDdDnaaDonanDanaonDnDnoanDnnnaDDaaanDDDaaaDDDaDDDDDDaDnDaaDaDDaaDnaoDDDOtj r VR Herboren Charles Boost □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□I speciaalhuis regenkleding OPENINGSTIJDEN: di. t/m vr. 8.30-16.00 uur zaterdags van 8.00-12.30 uur 13.30-18.00 uur Tel. 023-321212-322368 s maandags gesloten donderdag s avonds geopend tot 21.00 uur. OOK IN GROTE MATEN □noaaaooaoaoaaaDaaaoaoaaaDODOoaDaaaDaoDaaaaaDaann Last Waltz 05 kennemerstraatweg 231 heiloo 072-334966 vrijdag koopavond NADAT FASSBINDER tot het Film-Elisée is toegelaten door hem met meer geld dan hij ge wend was en met een onderwerp dat niet dadelijk tot zijn gedach tensfeer gerekend kon worden („Nabokovs „Wanhoop”) een bio scoopfilm te laten maken; en na dat ook Werner Herzog kansen kreeg een groter publiek te berei ken door het maken van „Nosfe- ratu”, is nu een derde „moeilijke” Duitser doorgedrongen tot het al ledaagse filmtheater. Peter Handke is zijn naam en hoewel zijn eerste film thans in The Mo vies draait heeft deze Handke veel samengewerkt met de jonge re generatie filmers voor wie hij ettelijke scenario’s schreef. Den ken we alleen maar aan „Falsche Bewegung” van Wim Wenders. F >j- Edith Clever en Bruno Ganz in De linkshandige vrouw. toeschouwer bezig- (ADVERTENTIES) ■J- Scène uit A un Dios desconidos (Aan een onbekende) met Hector Alterio (midden) KEUR BOUWMARKT MMMBH KRUISWEG Tl HAARLEM zoals zoveel moeders onder het juk van haar kinderen door moeten. In wezen heeft Handke van de vrouw Marianne een super-feministe gemaakt die in geen enkele vorm het oude rollen spel wil hervatten. En het blijkt dat ze als herboren de dingen anders ziet, als nieuw. Ze kijkt rond in haar wijk (de film speelt in een nogal triestige buitenwijk van Pa rijs, ze ziet de mensen, de winkels, de huizen en plantsoenen op een wijze, zoals ze die nog nooit gezien heeft. Al stemt haar dit niet vrolijker of verdrietiger, ze voelt zich gesterkt door de overweging dat ze iets unieks gedaan heeft door haar leven niet door anderen te laten bepalen. Vandaar dat de film voortdurend met losse beelden werkt, bizarre dingen toont, die Marianne nu eerst ziet, vreemde licht val die haar vroeger nooit opviel, bevro ren straatevenementen, verstild als op een foto. Zoals gezegd, de film kent geen verhaal. De beelden maken het verhaal van een experiment waaraan Marianne bezig is. Ze doen dit onnadrukkelijk en terloops. Van tijd tot tijd vallen er woorden maar ze vormen nooit gesloten dialogen en wat er aan samenspraak overblijft herinnert aan Beckett en Ionesco. Zoals de bevroren of verstilde beelden herinneren aan de tijd dat Antonioni er de onleefbaarheid van de stad mee wilde uitdrukken. Als redmiddel geeft Handke de mogelijkheid aan zich zelf van iedere relatie te bevrijden en het leven tot in de meest extreme vorm in eigen hand te nemen. Natuurlijk zit een dergelijk betoog vol (ongewilde) pretenties en onuitvoerbare ideeën, maar Handke heeft een vorm van discussiëren gevonden die blijft boeien en een haast onverklaarbare sympathie op roept voor de vrouw die niet praat, maar doet en ook daarna er niet over door blijft zeuren. Met uiterst weinig hulpmiddelen als taal en beeld weet Handke toch het avontuur dat Marianne aandurft tot een spannend avontuur te maken, waarvan men de goede afloop hoopt, al zijn er weinig aanwijzingen dat Marianne (bij zonder mooi gespeeld door Edith Clever, geassisteerd door Brunog Ganz als de echtgenoot die blijft hopen) de jungle zal overleven. Place” die in Tuschinski 3 te zien is. Twee landen waarvan we hier weinig of niets op filmgebied te zien krijgen leveren di- maal de enige première-bijdragen aan de Nederlandse filmagenda. DEZE WEEK twee interessante premiè res. De Spaanse film „Aan een Onbeken de” in Cinétol en de Zweedse door Gun nel Lindblom geregisseerde en door In gmar Bergman geproduceerde „Paradise Hoogtepunten van deze happening wor den behalve een uur durend optreden van „The Band” met een reeks succesnum mers, verder het optreden van Bingo Starr met „The Band”, van Bon Wood en tenslotte van Bob Dylan. Een historisch muziekdocument dus. Van de nachtvoorstellingen moeten be halve Scola’s „Una Giornata” (Studio) vooral ook genoemd worden Strawdogs” in Luxor, de zoveelste studie van Sam Peckinpah in geweld en verschikking, en Woody Allen’s „Sleeper”, een van zijn beste satirische kluchten. En dan mag niet vergeten worden dat „Turks Fruit” weer terug is (Frans Hals), als correctie van de Bob Houwer-serie op de televisie die het bloot van deze film te ver vond gaan. Voor de jeugd draait „Toni en de groene draak” in Palace en „Dik Trom knapt het op” in Studio. KOUDENHORN 54-56-60 Een nogal sentimenteel verhaal dus dat gered wordt door het spel van Al Pacino die de juiste toon weet te vinden om de dood van zijn eerste echte liefde althans naar buiten toe te relativeren. En Sydney Pollack, geassisteerd door mooi camera werk van de beroemde „nouvelle vague”- cameraman Henri Decae, maakt van de wat versleten intrige een boeiend en met zorg verteld verhaal. „Bobby Deerfield” is de enige Haarlem se première deze week, te zien in Studio die op maandagavond en in de nachtvoor stellingen voor de zesde week „Una Gior nata Particulare” met Sophia Loren en Hoe staat het met een vrouw die vrijwil lig alleen gelaten wil worden? In de film breekt ze bewust met de man van wie zij een tijdlang geschieden heeft geleefd, die vol liefdevolle verwachtingen thuiskomt maar nog voor hij het verlossende woord gesproken heeft van haar moet horen dat ze geen samenleving meer wenst. Ze doet dit niet uit tegenzin tegen haar man, maar meer als een wat kinderachtig bewijs van zelfstandigheid. Handke heeft een sterk vrouwenkarakter willen tekenen dat in uiterste consequentie alleen haar leven wil leiden. Niet omdat haar dat bepaalde vrijheden geeft, maar om te bewijzen dat zo’n leven mogelijk is en bepaalde aspec ten heeft die een getrouwde vrouw nooit zal leren kennen. ERICH MARIE REMARQUE, beroemd door zijn oorlogsroman uit '28 „lm Wes ten nichts Neues" heeft veel later in een romantische bui ..Heaven has no Favori tes'' geschreven dat nu in een bewerking van Alvin Sargent door Sydney Pollack verfilmd is onder de titel ..Bobby Deer field”. wijze die eens de bouwmeester van „Het Paradijs” voor ogen had gestaan. Ook „Aan een Onbekende” van Jaime Chavar- ri begint in de zomer op een familieland goed, het is juli 1936 en Federico Garcia Lorca is er de gevierde gast. José Garcia herinnert zich veertig jaar na datum nog precies wat er gebeurde. Hij werd op een zwoele nacht in een leeg zwembad verleid door Pedro, de zoon des huizes en was op die manier getuige van de moord door drie civiele moordenaars op de grote Spaanse dichter Garcia Lorca. De film heeft zich inmiddels verplaatst naar 1977. José Garcia is goochelaar ge worden in dure nachtclubs en als hij in de buurt komt gaat hij het buitengoed opzoe ken om herinneringen op te halen met de daar nog levenden. Andere avonturen van de homosexuele José komen daarna nog ter sprake maar zijn idool blijft Pedro die in de Burgeroorlog gedood is. De fihn is weinig homogeen. De intro ductie van de diverse hoofdpersonen in het drama is te kort en te oppervlakkig en onvoldoende in verband gebracht met de voorvallen in de tegenwoordige tijd. Toch is er een gevoelige, nostalgieke film ont staan die de tegenwoordige tijd met een zeker heimwee stelt tegenover de jaren voor 1936. De oorspronkelijke titel van de film is veelbetekenend „A un Dios desco- nocido” wat zoveel wil zeggen als „Aan een onbekende God”. Bobbie Deerfield, gespeeld door Al Pa cino is een auto-coureui' van internationa le allure die zich volledig concentreert op zijn gevaarlijk beroep en daardoor een teruggetrokken en eenzaam leven leidt. Als hij een zwaar gewonde vriend opzoekt in een Zwitsers laboratorium, ontmoet hij een jonge patiënte, Lillian Morelli (Marthe Keller) die zich niet minder geïsoleerd gedraagt als Bobby wat voor hem haar grote aantrekkingskracht gaat uitmaken. Het blijft voorlopig bij een zoeken en tasten naar eikaars standpunten en opvat tingen terwijl Bobby Deerfield zich voor bereidt voor de Grand Prix. Langs een omweg komt hij dan te weten dat Lillian aan een dodelijke ziekte lijdt en niet lang meer te leven heeft. Terwijl bij Bobby de behoefte ontwaakt haar laat ste levensdagen dragelijk te maken, ver valt Lillian in de afwerende houding van iemand die niet uit medelijden bemind wil worden. Bobby redt de situatie door een vorm van onverschilligheid en cynisme die uiteindelijk zijn doel niet mist. Marcello Mastroianni vertoont, wat toch wc! een extra vermelding verdient. Het lag voor de hand dat Handke uitein delijk de theorieën over een nieuwe ro manstructuur die hij aan het uitproberen was, in filmvorm gezocht heeft te verwe zenlijken. Handke kwam jaren geleden in het nieuws met zijn toneelstuk vol impro visatiemogelijkheden dat hij „Publikums Beschimpfung” noemde en dat er letter lijk in bestond het passieve theaterbezoek door grove beledigingen van af het toneel tot tegenspraak en tegenactie te stimule ren. Het werd hier geen groot succes en sindsdien is de schrijver met een zekere argwaan behandeld. Toen hij naar Nederland kwam om in Film International Wenders film te zien, had Adriaan van der Veen een gesprek met de voornamelijk zwijgende auteur. Als hem een vraag gesteld wordt, zo is een van Van der Veens opmerkingen, kijkt hij de interviewer aan alsof hij in een volsla gen onbegrijpelijke taal is aangesproken die hem bovendien in geen enkel opzicht bevalt. Hij fixeert de vragensteller voor geruime tijd en net als deze de moed heeft opgegeven komt hij toch nog net op tijd met zijn antwoord. Als men dit leest krijgt men bij het zien van de film de sterke indruk dat Handke filmt zoals hij praat. Zijn debuut dat hij „De linkshandige vrouw” noemt is met eenzelfde aarzeling en langdurige overwe ging gemaakt als Adriaan van der Veen ■beschreef. Zijn film bestaat uit moment- i opnamen die ogenschijnlijk geen onder ling verband hebben, een sfeer van vol strekte vervreemding en isolement uit stralen en niettemin op een magische wij- Ze loopt niet langer de kans opzij gezet, te worden of treurende weduwe te wor den, ze ziet de dingen om haar heen niet langer door de ogen van haar geliefde of op zijn bevel. Ze bepaalt haar eigen waar nemingen, zij beïnvloedt zelf haar karak ter en in haar verhouding tot haar op groeiend zoontje laat ze duidelijk merken dat zij straks niet zijn slaaf zal worden In Boxy kan men dan nog eens de opwindende muziekfilm „The Last Waltz” van Martin Scorsese meemaken, zijnde het afscheidsconcert van „The Band”, af scheid in dubbele zin: zowel van de band met Bobbie Bobertson, Bick Danko, Le von Helm en Garth Hudson en tegelijk van de jaren zestig met hun eigen pop- stijl. Scorsese maakte een boeiend en in telligent verslag van het twee dagen du rende muziekgebeuren in het vervallen feestgebouw „Winterland”. I Van een plot is er nauwelijks sprake. Er is een gegeven situatie en vandaar uit bouwt Handke een wereld van mensen, straten, landschappen en luchten op die ook al weer willekeurig gekozen lijken maar bijdragen aan wat de vrouwelijke hoofdpersoon ziet en ervaart als weerslag van haar stemmingen en emoties. Deze vrouw-alleen dient als tegenhangster van de man-alleen wiens gedrag en gewoontes we wel ongeveer kennen Met „Het Paradijs” werd tegelijkertijd de Zweedse Filmweek in Tuschinski ge opend en begrijpelijkerwijs is met de bes te uit die reeks voorstellingen begonnen en zelfs in die mate dat de film zich losgemaakt heeft van de Filmweek en zelfstandig voor een week genoteerd staat. De titel slaat op een oud zomerhuis, destijds als vakantieoord voor de familie neergezet en nu opnieuw een plaats van samenkomst voor nieuwe generaties met andere idealen en eisen. Dit leidt tot diver se conflicten, er worden bittere dingen gezegd en de zomer verloopt niet op de IN HET IJMOND-CIBCUIT circuleren Pasolini’s „Mamma Homa” met van dins dag af een film van Wim Wenders (evenals Fassbinder, Herzorg en enige anderen be horend tot het „Filmverlag der Autoren”) met de intrigerende titel „Die Angst des Tormanns beim Elfmeter”. Van dinsdag af de Duits-Zwitserse film „Die Gehülfe” van Thomas Koerfer die in ’74 meewerkte aan „Het Pesttheater”. Koerfer’s film gaat over het Stehkragen- proletariaat in de persoon van Joseph Marti die in het begin van deze eeuw verbonden wordt aan de firma Tobler en zelfs onderdak vindt in de villa van de autoritaire directeur (wat hem in een pijn lijke positie dwingt) die zijn eigen onder gang en die van zijn personeel veroor zaakt door waanzinnige uitvindingen te doen. ze de geduldige houden. KAT- 7. x'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 17