Bellini’s I Puritani redelijk uitgevoerd Accardo zonder affiniteit met Beethoven belangrijk Weinig talenten op groepenpresentatie Expositie over Zuiderzeedorp Brugfunctie Inner Circle komende exposities Weense musicus leidt orkest in extreem hoog tempo '1 Alles is ijdelheid na avondje Dolf de Vries Geluidsinstallatie bron van ellende voor optredende rockmusici Russische kunstenaars veroordeeld tot twee weken gevangenisstraf Haarlems Christelijk Mannenkoor met ambitieus project Schrijver-acteur met milde en bijtende humor Conventioneel matinee Twee animatieprijzen voor Albert van Knik Oostduitse schrijver Bruno Apitz overleden 9 MAANDAG 9 APRIL KUNST 19 7 9 JOHAN VAN KEMPEN GEMMA COEBERGH onder Harnoncourt beter tot recht NIKOLAUS HARNONCOURT eerd rel m, JOHN OOMKES s- Maar liefst twee toetsenbespelers bij de Haarlemse band Expresso, die niet sterk overkwam op de Haarlemse groepenpresentatie Links Frank van de Duin, rechts Rob Brons ndsen 101.80 1,10 380.001 461.00 Het is een van de verdiensten van Nikolaus Harnon court, dat in de loop der tijd scheefgetrokken uitvoerings- manieren nu worden rechtgezet. De gistermiddag onder leiding van deze Weense musicus gegeven traditionele Palmzondaguitvoering met het Concertgebouworkest en solisten, was daar weer het bewijs van. AMSTERDAM. In een brief van 22 mei 1901 klaagt Saint-Saëns aan zijn leerling Fauré die hem dan inmiddels als directeur van het Parijse Conservatorium is opgevolgd op de volgende wijze zijn nood over de onjuiste uitvoeringsmanieren in Bachs Mattas Passion: „Voortdurend zijn uitvoerenden het oneens over de interpretaties. Maar het is geen kwestie van smaak maar van eruditie; het gaat er alleen maar om te weten wat de componist bedoeld heeft. Nergens schijnt men zich daar om echter te bekommeren. Is er één plaats ter wereld waar, in de Matthaus Passion, het beroemde duet nr 33 zo uitgevoerd wordt als de componist het ook werkelijk gedacht heeft?” veel van wat er gezongen wordt echter meedogenloos monddood, meerstemmige koortjes worden tot onbeduidend gefluis ter. De gehele avond blijft zo’n disfunctio nerende geluidsversterking een bron van veel ergernis, zowel bij de optredenden MOSKOU (AFP). In Moskou zijn zaterdag zes non-conformistische kun stenaars wegens „straatschennerij” tot twee weken gevangenisstraf veroor deeld. Zij waren de dag tevoren aange houden, omdat zij weigerden de flat van een „niet-officiële kunstverzame- laarster” te verlaten. 314.00 1,30 6.60 Matthaus Passion komt BERLIJN (DPA). De Oostduitse schrijver Bruno Apitz is zaterdag op 78- jarige leeftijd gestorven, zo meldt het Oostduitse persbureau ADN. Hij is inter nationaal bekend geworden door zijn con- centratiekamproman „Nackt unter Wöl- fen”, die een miljoenenoplaag bereikte en in 28 alen is vertaald. Apitz werd in 1933 lid van de Duitse communistische partij. In de nazitijd zat hij drie jaar in de gevangenis en acht jaar in het concentratiekamp Buchenwald. r 80,00b 49.00 35.00 1.08 47.00 7.50 94.00 19.60 49,90 28.00 34,00 56,40 48,30 66,50 31.50 58,00 30.00 08,50 88.20 35,00 96.80 66,00 17.80 >0,50 >7,50 >4,00 >5.00 >2,10 >0,00 >0,60 >0,00 >5,30 >7,80 >7.50 >1.00 >7.50 >7,40 >8,00 >5,50 >2.00 >5,20 >3.00 4,00b >3,90 >9,00 72,50 77.00 33.00 55,50 55,80 19.80 >2,10 33,30 32.00 59,70 52.50 >8,30 35,50 58,20 52,00 47,50 56,00 77.70 35,60 79,00 28,30 50,00 >8,20 37,10 51,00 30,00 15.00 47,00 55.00 „I Puritani” (De Puriteinen) speelt zich af in het Engeland uit de tijd van Crom well, en het verhaal is gauw verteld: Elvi ra zal de vrouw worden van Riccardo/ maar verlooft zich daarentegen met Artu ro Talbot. Zij verlaat huis en haard om zich naar haar bruidegom te begeven, maar dan komen de problemen: Arturo bemoeit zich met een gesluierde dame, die zegt koningin Enrichetta te zijn, en Elvira verdenkt hem van ontrouw. Zij wordt geestesziek. Arturo wordt door Cromwell ter dood veroordeeld, maar komt weer op vrije voeten dankzij een door Cromwell afgekondigd generaal pardon, hij keert terug bij Elvira en het happy end is daar AMSTERDAM. De programma- samenstellers van de VARA-matinee gin gen ditmaal op de conventionele toer. Of je zou Bartóks eigenlijk alweer klassiek geworden Concert voor orkest nog origi neel moeten vinden. Neemt niet weg, dat al betrof het dus bepaald geen eerste kennismaking, waartoe deze zaterdagse serie in het Amsterdams Concertgebouw anders juist zo dikwijls gelegenheid biedt het altijd weer interessant is om dit toch ook weer zeker niet afgespeelde meester werk in een andere, versie te horen. De 31-jarige Russische dirigent Alexan der Lazarjef die in een vorig seizoen al eens eerder de leiding over het hier ook nu weer optredende Radio Filharmonisch Orkest, was verantwoordelijk voor in het algemeen weinig verfijnd orkestspel, waarin de uitbundigheid een belangrijke plaats innam. De suggestiviteit van Bartóks uit 1943 daterende opus werd door de vaak in merkwaardig symmetrische beweging di- •rigerende Lazarjef, vooral benaderd van uit het uiterlijk klankeffect, waarbij de contrasterende instrumentale kleurstel lingen werden aangedikt, in plaats van het muzikaal verloop in de klanknuances uit te diepen. Platgetreden paden werde overigens in optima forma bewandeld met het (voor de pauze) ten gehore brengen van Beetho vens Vioolconcert. De Italiaanse virtuoos Salvatore Accardo, vooral bekend van Paganini-achtig stuntwerk, leefde tijdens zijn vertolking van de solopartij qua tem perament steeds even op in de niet al te stijlvol overkomende cadensen. Hoewel violistisch uiteraard van grote kwaliteit, bleek uit de teruggehouden voordracht een niet al te sterke affiniteit met het werk. Een indruk die onder meer ook door inconsequente articulaties ten aanzien van het hoofdthema van de finale nog onderstreept leek te worden. Ondanks die omstandigheid wist Accar do, steeds goed gevolgd door Lazarjef en het RFO, met veel passages en fragmen ten van grote schoonheid, zijn publiek tot welgemeend enthousiasme te brengen. JOHAN VAN KEMPEN AMSTERDAM. Het meest swingende nummer dat ik sinds tijden mocht horen, is het titelnummer van Everything is gre at, de vijfde langspeler van de Jamai- caanse reggaegroep Inner Circle, die vrij dagnacht in het Amsterdamse Paradiso in Nederland debuteerde. De achtmans formatie bestaat in de huidige samen stelling sinds 1974, bestreek tot vorig jaar in de betrekkelijke anonimiteit van het tropische West-Indië hoofdzakelijk het eigen eiland, maar kreeg alom bekend heid toen het samen met Bob Marley de show stal op het One Love Concert, waar mee de pacificatie van de Jamaicaanse politiek (tijdelijk) bezegeld werd. Het Engelse Island-label, dat al jaren moeite doet om een zo groot mogelijk aanbod aan reggaestromingen op de markt te brengen, was er als de kippen bij en contracteerde Inner Circle. Voordien telt de catalogus vier albums, die sterk onderling verschillen en voornamelijk soul-invloeden .laten horen, alsmede enke le solo-singles van leadzanger Jakob Mil- Deze vrouw, Lioedmila Koeznetso- wa, was woensdag al opgepakt en tot dezelfde straf veroordeeld. De zes kun stenaars, voor het merendeel schilders, werkten samen met mevrouw Koeznet- sova aan de voorbereiding van een „festival van vrije kunst” 'dat op 18 april moet beginnen. Saint-Saëns verdiepte zich veel meer dan Fauré in oudé ornamentiek en vroegere uitvoeringspraktijken en las daartoe 18e eeuwse geschriften over versieringen, zoals Leopold Mozarts „Versuch einer grüntlichen Violinschu- le” uit 1756. Bij het hierboven geciteerde schrijven licht hij aan de hand van notenvoorbeelden toe dat het in het betreffende gedeelte uit de Matthaus” om een lange in plaats van korte „voorslag” gaat. Saint-Saëns had een halve eeuw langer moeten leven hij stierf in 1921 om de zijns inziens juiste aanpak van het bedoelde motief te kunnen horen. it Dolf de Vries: werkelijke aandacht voor anderen zijn beeldend vermogen als toneelspeler in zijn volle waarde laat. Hij moet haast wel een dichter zijn. Maar soms is hij hard, bijvoorbeeld in het onderdeel De beul waarin de Chileense •dictatuur wordt gehekeld tegelijk met de brave burgers die een beul kunnen zijn. In dit stuk heeft de acteur De Vries mij hét meest getroffen. Vermeldenswaard zijn nog de regie van Kees Collen, de techniek van Marie-Louise Blaauw, de muziek van Ad Rooymans en de titel Het luister-rijk. Th. J KOECKHOVEN Een en ander is door Vincenzo Bellini suggestief op muziek gezet, met pittige koorpartijen en rijke melodische kracht in de solopartijen,waarbij de aria „A te o cara, amar talora” uit de eerste en de waanzinscène uit de tweede akte een hoogtepunt vormen. In de Boterbal aan het Kerkplein in Hoorn wordt van 13 april tot en met 22 april een verkooptentoonstelling gehou den van oude en moderne afrikaanse kunst. Zij wordt georganiseerd door het Afrika-Instituut uit Rotterdam. die elkaar niet kunnen volgen, als bij het publiek dat geconfronteerd wordt met ontstemde gitaren en zang. Tot jurywinnaar wordt tenslotte Daw son uit Hoorn uitgeroepen. Een weliswaar technisch perfect zestal, maar in alles gericht op voorbeelden in het groot: Ave rage White, O-Ban, Graham Parker en Racing Cars. Ook de publiekswinnaar het enthousiaste hardrockdrietal Specie uit Heemstede moet het teveel van inzet hebben en te weinig van een eigen karak ter. Twee andere deelnemers, Expresso en Have Mercy uit Haarlem, weten minder de aandacht op zichzelf te richten. Bij laatstgenoemde, al tien jaar oude naam, ligt dat aan het -concept. In alles geeft zanger-gitarist Hans van de Worp de te neur aan, tegenspel nodig voor spanning en climaxen ontbreekt. Bij Expresso, eer der overkomend als koffie verkeerd, aan de muzikale opvatting: een belegen, klak keloze imitatie van de groten uit de symfo nische rock. Als ik zelf een formatie apart zou moe ten zetten, zou dat de Haarlemse Egoes zijn, die voor het eerst optrad voor pu bliek. Eigentijdse rock, scherp van lading en teksten, in de verte verwant aan Televi sion, Talking Heads en Wire, maar nog technisch onvolmaakt. Maar net als alle andere deelnemers beloond met een aar dige prijs van StichtingPopmuziek Ne derland, het vervaardigen van een demo- band (studio-opname). X Want er kan in dit geval worden gespro ken van een ambitieus project: voor een amateurkoor (een kwalificatie die immers ook opgaat voor het eveneens medewer king verlenende Operakoor Maasstad uit Rotterdam) is het zingen van een dergelij ke partituur van Bellini geen geringe op gave. Dat er desondanks een geslaagd resultaat uit de bus kwam is zeker mede het gevolg van hard werken en van de uitdaging die het zingen van een complete opera ongetwijfeld voor het koor heeft betekend. Dirigent Nico Ringels is een operaman, en dat is natuurlijk te merken. Zodoende slaagde hij er in om deze uitvoering (waar- in, zoals de lezer al zal hebben begrepen, het publiek het van het zingen moest heb ben: de opera was niet in scène gezet) door een suggestieve en geïnspireerde aanpak voldoende zeggingskracht mee te geven. En al zal er wel eens een fout nootje zijn gevallen, dat deed aan de totale indruk weinig af. ENKHUIZEN (ANP). „Dorp van de Zuiderzee” heet de tentoonstelling die tot 31 maart 1980 in het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen is te zien. Het is een voorpre- sentatie van het buitenmuseum, dat 28 mei 1982 in hoofdlijnen klaar moet zijn, want dan is het precies een halve eeuw geleden dat de Zuiderzee Ijsselmeer werd. In het openluchtmuseum staan al meer dan zestig panden die uit Zuiderzeedor- pen komen en die om hün cultuur-techni- sche waarden bewaard moeten blijven. Over een jaar of wat omvat dit „dorp” ongeveer 104 pandén. Ambachtslieden kunnen er werken, winkeltjes zullen er open zijn en met een kerkje in het buitenmuseum wordt dan een beeld gegeven van sociale, economi sche en cultuurhistorische aspecten van het leven aan de Zuiderzee tussen 1880 en 1932. In het Noordbrabants Museum in Den Bosch is van 13 april tot en met 15 mei een tentoonstelling te zien van werk van de Cobra-groep. De groep die bestond uit Deense, Nederlandse en Belgische kunste naars, was actief van 1948 tot 1951. Op de tentoonstelling in Den Bosch is, de collec tie Cobra-kunst uit het stedelijk museum van Schiedam te zien. Deze bestaat uit ongeveer honderd schilderijen, gouaches en tekeningen van ondermeer Karei Ap pel, Eugène Brands, Constant, Corneille, Asger Jorn, Lucebert, Jan Nieuwenhuis, Anton Rooskens en Theo Wolvecamp. In de Zonnehof in Amersfoort is een expositie te zien van Zweedse naïeven. de autodidacte kunstenaars gebruikten voor al schilderijen, houtsnijden en beeldhou wen als techniek. Ier. Everything is great moet als een op zienbarend album worden betiteld, al be zegelt het ook een definitieve breuk met de oorspronkelijke reggae. De muziek van Inner Circle is veel gladder, gepolijster, minder fragmentarisch dan welke reggae ik tot nu toe heb mogen beluisteren. Jakob Miller, de zwaarlijvige broertjes Ian en Roger Lewis (respectievelijk op bas en ritme), de toetsenbespelers Bernard Harvey en Charles Farquharson, drum mer Calvin McKenzie, percussionist Da vid Jahson en gitarist Joe Ortiz doen veel water in de wijn, dat is duidelijk als je de disco hoort in Music Machine, de rock in We are rockers of het country-mondharp- je in Forward Jah (Only one Place to go). Liefhebbers van de Jamaicaanse muziek zullen er daarom wel moeite mee hebben, maar de muziek van de formatie is te belangrijk om de brugfunctie naar andere stijlen te kunnen ontkennen. Inner Circle zou wel eens door de legering van stijlen een enorme invloed op allerlei vormen van hedendaagse dansmuziek kunnen krijgen. Live valt het overigens met de afdwa lende geest wel mee. Jah wordt ook door de Circle aanbeden en het accent ligt nog steeds op gevarieerde ritmes met een be klemtoonde tweede tel in plaats van een monotone disco-beat. Het gedrag van de broertjes Lewté en zanger Jakob Miller is bovendien verfrissend en enthousiast ge noeg om de muziek ovèr de spaarzame vervelende momenten heen te helpen. JOHN OOMKES HAARLEM Als je zou afgaan op de gemiddelde kwaliteit op de groepenpre sentatie die zaterdagavond onder auspi ciën van het Haarlemse jongerencentrum DAC voor het tweede, achtereenvolgende jaar gehouden werd, krijg je geen hoge dunk van het peil van regionale amateur- rockgroepen. Bij de meeste van de deelne mende bands valt een haast kritiekloze kopieerdrift waar te nemen, die niets uit te staan heeft met originaliteit of frisse creativiteit; een enkele uitzondering daargelaten. Toch moet dat haast een vertekening van de werkelijke situatie zijn. Sinds een jaar of twee, samenval lend met de opbloei 'van de new wave, wemelt het van amateurgroepjes'in stad en regio. Het kan niet anders of uit een groot aanbod moet ook een redelijk aantal veel belovende bands te distilleren zijn, pok met een grotere verscheidenheid dan za terdag in DAC voor het in grote aantallen opgekomen publiek. In de wandelgangen viel daar dan ook menige kritische opmer king over de gehanteerde selectie te be luisteren. Verwijten die een goede organi satie terdege ter harte moet nemen, wil een groepenpresentatie ook volgend jaar zin hebben. Het is mijns inziens onjuist met een keuzefilter te werken als een van de deelnemende formaties de al beken dere Jan van de Grond-groep uit Amster dam daar van uitgesloten wordt. Ook in andere zin valt er het een en ander te verbeteren. Het beste valt dat te De door het koor aangetrokken solisten, kweten zich uitstekend van hun taak.' waarbij de sopraan Karin Ostar en de bas Ton Thissen de show stalen met hun fraaie stemgeluid en een voordracht in de juiste sfeer. Ook de bartion Frans Lam- bour, de bas Cees Berger en de tenoren Peter Melis en Jacq Lutz benevens de mezzosopraan Albartha de Groot zorgden voor een aantal fraaie momenten. Het 'begeleidende Amsterdams Promenade Orkest ondersteunde dit geheel op bekwa me wijze. illustreren aan de hand van het optreden van de zojuist genoemde Amsterdam mers, die veel van hun zeggingskracht ontlenen aan het gebruik van Nederlands talige recht-voör-zijn-raap-teksten. Een krukkemikkige geluidsinstallatie maakt wordt in aria nr 41, „Geduld”, voor tenor en gamba, kent men voor zover is na te gaan, niet uit de geschiedenis. In het algemeen komen ook de gedeelten waarin Bach op theatraal effect uit is, beter tot hun recht en is de recitativouitdrukking, zoals in nr 45. waarin een volks vrouw de beschuldigende vinger heft tegen een leuge nachtig reagerende Petrus, „natuurlijker” geworden Daar staat dan weer tegenover dat die passages, zoals onder andere ook het eerder genoemde openingsen slotkoor, waar het in de eerste plaats om innerlijke bewogenheid gaat, vaak verarmd overkomen. Maar er is in de afgelopen jaren van samenwerking tussen Harnoncourt en het Concertgebouworkest niet alleen op technisch - kwalitatief, maar ook op artistiek gebied al zoveel gegroeid, dat een volgende uitvoering ook als introvertgerichte belevenis meer te bieden zal kunnen hebben. Men kan in élk geval gelukkig zijn met de prestaties van de instrumentale en idem van de vocale koren en solisten, waarvan dan behalve de leden van het Concert gebouworkest en organist Bernard Bartelink het Gentse Collegium Vocale en het Jongenskoor van de Haarlemse Kathedraal genoemd dienen te worden. De vaak zeer indrukwekkende soli gaven onder meer een helder en dramatisch verhalende evangelist te horen in de zang van Kurt Equiliz, terwijl de meer lyrische maar niet minder indringende aspecten bij Alexander Oliver, Arleen Au- gér, Nelly van der Spek, Ortrud Wenkel, Sylvia Schlüter, Philipp Huttenlocher en Ruud van der Meer naar voren kwamen, met daarbij een doorvoelde Christuspartij door Peter Van der Bilt. HAARLEM. Onder druk van de nog kortgeleden heersende barre winterse omstandigheden heeft het Haarlems Christelijk Mannenkoor zoals zoveel ensembles zijn plannen moeten wijzi gen. Stond een uitvoering van Bellini’s opera „I Puritani” oorspronkelijk ge pland voor 14 februari, de uiteindelijke gang van zaken werd dat deze (Haarlem se) première kwam te vervallen en dat de eerste opvoering in de Rotterdamse Doe len plaatsvond. Het Haarlemse publiek moest wachten tot 7 april, maar kwam dan ook zaterdagavond in het Haarlemse Concertgebouw in positieve zin aan zijn trekken. En ter geruststelling van de meneer die tijdens de pauze in de foyer van het Amsterdams Concertgebouw stelde „wel blij te zijn dat de muzikale sleepdeken van Mengelberg en Eugen Jochum voorgoed voorbij was, maar zich daarbij bezorgd afvroeg of dat nu weer alleen op die ene, nieuwe manier mocht”, zou ik omdat het een vraag betreft die meer algemeen onder het publiek leeft nu op papier willen antwoorden: Welnee, want ondanks het huidige barokfanatisme is er al te veel vrijheid verworven om alleen zaligmakende specialis men een lang leven beschoren te doen zijn. Alles zal beslist niet in één gangbare stijl uitmonden, maar eerder zal het ene uiterste in de toekomst naast het andere kunnen bestaan. Zo is als gevolg van een ander soort nostalgische of misschien evenzo vanuit historische interesse, een uitvoering van de gecoupeerde versie, met gebruikmaking van piano in plaats van orgel en klave cimbel, in Berlijn voor het komende seizoen in voorberei ding, op de manier zoals Mendelssohn die in 1829 heeft laten gebeuren. En het zal waarschijnlijk niet lang meer duren of de.„Matthaus zal ook nog een keer in de Wagneriaanse instrumentatie van Robert Franz te beluis teren zijn. Wat Harnoncourts visie betreft, kun je van mening verschillen over bijvoorbeeld de dansachtige aanpak van het respectievelijk als Siciliano en Sarabande genoteerde aanvangsen slotkoor. Maar zeker is dat het geheel aan continuïteit heeft gewonnen, ook al ligt het tempo soms extreem en, vooral toch nog steeds tegen de achtergrond van een lange traditie, wat onwennig hoog. In bepaalde passages wordt daardoor de suggestiviteit toch duidelijk versterkt. Een expressief contrast als met name bereikt HAARLEM. Waarom zou ik proberen Dolf de Vries een etiketje op te plakken Het kan me trouwens geen bliksem sche len. Dolf de Vries is gewoon zichzelf, wat men noemt een boeiende persoonlijkheid, goed voor een avondje uit. Te goed mis schien, als we naar het handjevol mensen kijken dat vrijdagavond naar het Haar lemse gebouw, genaamd Stadsschouw burg, was gekomen. Nou ja, Dolf de Vries had in hen wel een intelligent en dank baar publiek. Mensen die zichzelf durven zijn trekken niet gauw een volle tent. Aan de naam De Vries kan het niet liggen; Hermans (Toon), Jansen (Fons) en Van Veen (Herman) krijgen de zaal toch ook vol. Eén ding is zeker, De Vries lijkt niet op Jansen, Hermans, of Van Veen. Hij kijkt in zijn programma nu eens mild en dan weer fel, maar ste&ds met humor en een beetje van opzij tegen de mensen en de dingen aan. Hij neemt afstand wat aan wezenlijke humor eigen is. Hij boeit in alle onderdelen, wat een geweldige prestatie is en wat wijst op vakmanschap op verschei dene fronten. Dolf de Vries is immers als acteur, reiziger en als schrijver een veel zijdig mens en een springlevend mens met werkelijke aandacht voor andere mensen. Hij is iemand die zich dagelijks verwon dert over de wereld en vooral over die gekke mensen daarin. Waar maken we ons allemaal druk over, terwijl de belan grijkste zaken als eenzaamheid, angst en oorlog ons onverschillig laten. Ja, Dolf de Vries krijgt toch een etiketje: hij is een maatschappijcriticus, rriaar wel een die zijn verhaaltje niet prekerig of gelijkheb berig vertelt. Hij houdt ons gewoon een spiegel voor. Daarin moeten we wel dur ven kijken. Hij wordt ons voorgehouden door een vredelievend man. Als vakman heeft De Vries niet veel nodig om zich heen. Een kaal toneel, wat passende lichteffecten, een uitstekend be geleidende gitarist in Gerry Truppe. Hij heeft genoeg aan het woord. De sterke teksten zijn vanzelfsprekend van hem zelf. Ze trappen een beetje tegen oorlog, tegen wat hier voor politiek doorgaat, sportverdwazing, prestatiemaatschappij en roem. Ijdelheid der ijdelheden en alles is ijdelheid, zou ik ,na zo’n geweldige avond als van vrijdag willen zeggen. En Dolf de Vries heeft gelijk als hij (hij ook) een loopje neemt met de taalverkrachting van agogen en sociologen. Hun woord is hees geworden, terwijl je van een vent als deze De Vries voetstoots aanneemt dat het Woord vlees is geworden. Hij is een taal kunstenaar die het levende woord met DEN HAAG (ANP). Albert van Kuik heeft op het Holland Animation Festival in Den Haag twee prijzen gekregen voor animatiefilms in de categorie acht milli meter. Voor „Verf” kreeg hij de grand prix, voor „Het Wolkje” de tweede prijs. De eerste prijs kreeg Charles Povel voor „Speels Kristal”. In de categorie commerciële films gii)g de grand prix naar „A slice of reality” van Toonder Studio’s/Bert.Kroon en de eerste prijs naar een reclamefilm voor kauwgum van dezelfde makers. De tweede prijs viel op „Het water is gastvrij” van Hans Noordermeer. In de 16/35 mm films kreeg „Oh my Darling” van Berge Ring de grand prix en „David” van Paul Driessen de eerste prijs. De tweede prijs viel toe aan Niek Reus voor „Jorinde Joringel”.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 9