Architect Wilhelm Holzbauer: Aardse problemen creatief benaderd in De Kosmos ,,Ze hebben in paniek zitten krabbelen Anne Frank Te koop Te precies TEGENSTANDERS VAN STADHUIS OP WATERLOOPLEIN: Amsterdam, Londen, Los Angeles en Toronto acht dagen magisch verbonden >5 13 WOENSDAG APRIL AMSTERDAM 19 7 9 t Niet vrijblijvend Het subtotaal van 434 miljoen gulden is teruggeschroefd naar 350 miljoen gulden en dan nög moet het rijk een gigantisch gat dichtstoppen van 120 miljoen gul den, terwijl op dit moment nog niet bekend is waar dat geld van daan moet komen. Geprikkeld De Oostenrijkse architect Wil helm Holzbauer, al twaalf jaar geestelijke vader van het plan voor een nieuw stadhuis op het Waterlooplein heeft er eigenhan dig voor gezorgd dat het Amster damse gemeentebestuur maan dagmiddag niet voor joker stond op het Haagse Binnenhof. De re gering had B. en W. uitgenodigd te komen praten teneinde spij kers met koppen te slaan in de slepende kwesties nieuwe stad huis (al 57 jaar aan de orde) en muziektheater (een 80 jaar oude zaak). S, Stadhuis zou ik nu anders I - K- Wilhelm Holzbauer bi/ de beruchte stadhuismaquette, die nu wei vernietigd kan worden d- Middagsessie ti/dens het symposium in De Kosmos ü- Deze ruwe schets van Holzbauer geeft een idee van het stadhuis met het muziektheater, gezien vanaf de Blauwbrug van het Waterlooplein) Holzbauer: „Het initiatief is van mijzelf. Vooral de laatste maanden werd me duidelijk dat er geen enkele voortgang in de zaak was. Een impasse. De regering zegt dat het energie gebruik van mijn ontwerp te hoog zal zijn. Ik weet niet of dat nu wel echt de reden was om het af te keuren. Er zijn toch veel meer gebouwen aan te wijzen met een dergelijk energiegebruik en die toch goed gekeurd worden. Ik geloof eerder dat het programma van eisen voor het nieuwe stadhuis wat achterhaald was”. In Londen, Los Angeles en Toronto zijn het mensen als de psycholoog Carl Ro gers, socioloog Theodore Roszak, consu- A1 jaren geleden is gebleken dat het ontwerp van Holzbauer eigenlijk te krap was om alle ambtenaren onder te bren gen. In het nieuwe plan, dat weinig van het bestaande overlaat, wordt daar reke ning meegehouden. De kantoorruimte wordt aanzienlijk vergroot. De als luxe bedoelde ruimtes van een tweede raad zaal en een dakterras worden nu onder andere gebruikt voor het muziektheater. „Ze hebben dus besloten er een stadhuisoperette van te maken". De reacties onder de tegenstanders van zowel een nieuw stadhuis in Amsterdam als een muziektheater of „opera" zijn nog betrekkelijk lauw. Het lijkt of B. en W. met hun combinatieplan voor het Waterlooplein niet helemaal serieus genomen worden. Bewonersgroepen rond het plein zeggen uit zeer betrouwbare bron vernomen te hebben dat burgemeester Polak zelf het potlood van architect Holzbauer mocht vasthouden om ook een paar lijnen in het jongste stadhuisplan te tekenen. „Ze hebben in paniek zitten krabbelen”, zegt Tjebbe van Tijen, „dat is toch duidelijk aan de tekeningen te zien. Ze hebben nota bene het lelijkste deel van het oude plan laten staan en gewoon een stuk opera erin geplempt. Er klopt helemaal niets van, maar we wachten nog met commentaar. We kijken de kat even uit de boom”. Andere tegenstanders van een nieuw stadhuis in de hoofdstad vinden dat hun bezwaren ook in het nieuwe plan recht overeind blijven. „Het blijft een centralisa tie van macht, waarbij de buurt bovendien te maken krijgt met extra parkeer overlast. De alternatieven zijn er: huizen terug op het Waterlooplein en de stadhuisambtenaren naar de leegstaande kantoren verspreid over de stad. Hoe kan het gemeentebestuur eigenlijk beweren dat er 80 miljoen gulden bespaard worden? Ze hebben eigenlijk niks getekend, het zijn flutschetsen!” De tegenstanders van elk nieuw stadhuis op het Waterlooplein hebben gezorgd voor alternatieven (architect Dik Tuijnman tekende de kale vlakte vol met huizen) en juridische rugdekking voor het geval de gemeente werkelijk pogingen gaat doen de eerste heipaal de drassige bodem in te drijven. Van Tijen: .Juridisch is dit combinatieplan op het Waterlooplein onmogelijk. Voor dit gebied geldt het Wederopbouwplan Zwanenburg uit 1953 met als funktie „stadhuis met aanpalende erven”. Dit plan werd officieel bestemmingsplan en moet dus nu gewijzigd worden. Dat betekent inspraak van betrokken omwonenden, bezwaarschriften, enzovoorts”. Intussen zijn de voorbereidingen in volle gang voor het tweede „Anti City Circus” op het Waterlooplein, te houden op 28. 29 en 30 april. De omwonenden willen laten zien dat er aardiger dingen te bedenken zijn voor deze vlakte, inmiddels omgedoopt in „Plein voor Volksvlijt”. Hoogtepunt wordt de volksopera die speelt in het jaar 2000. Het stadhuis is dan weliswaar gebouwd, maar ook al lang weer leeg en gekraakt omdat het onbruikbaar was. Architect Holzbauer wordt uitgenodigd om samen met de bevolking een maquette te maken voor het nieuwe stadhuis. Hij krijgt voor de verwezenlijking van zijn droom enkele vierkante meters buiten de stad. Het plein krijgt tijdens de drie feestdagen een restaurant, café, kinderboerderij en diverse muziektenten. Een probleem zal nog zijn om alle geparkeerde auto’s eraf te krijgen. Voor het bouwen van alle projekten is iedereen welkom, met als het even kan hamers, spijkers, troffels, kuipen, specie en een goed humeur. Hans Wesseling, staflid van De Kosmos: „Wij werden benaderd door mensen uit Toronto of ook Amsterdam mee wilde doen aan dit parallel-symposium. Het gaat erom te laten zien dat er andere mogelijkheden zijn om de technologie te gebruiken zoals dat nu in de wereld ge beurt. Het spiritueel inzicht is bij de men sen verdwenen, maar de behoefte daar aan bestaat nog steeds. Genève en Parijs zouden ook meedoen, maar deze steden haakten op het laatste moment af. Het was de bedoeling een satellietverbinding tussen alle steden te maken, maar dat bleek te duur omdat er toch te weinig deelnemers zijn. Hier hebben we elke dag 150 mensen in huis. Tussen Amsterdam en Londen gaat er wel steeds iemand deze week met videobanden heen en weer”. Het symposium wil een wereldomvat tende poging zijn om onze planeet en haar bevolking kennis te laten maken met an dere en nieuwe visies op leven, evolutie en toekomst. „Dit suggereert niet”, zo stelt de toelichting, „dat het symposium apolitiek wil zijn en een directe confrontatie met dringende sociale en economische werke lijkheden maar liever wil vermijden. Wij zijn eerder aan de fundamentele wortels De acht dagen (tot en met zaterdag 14 april) zijn verdeeld in chacra’s of bewust zijnsniveaus van het menselijk lichaam. Elke mens heeft er zeven, van onder naar 20). in Oostenrijk bijvoorbeeld en dat ziet er heel anders uit dan mijn plan voor het Amsterdamse stadhuis”. bezig van de maatschappij, ons daarbij realiserend, dat er veel meer nodig is om een revolutie te maken, dan erachter steekt”. „The World Symposium on Humanity” houdt deze week de steden Amsterdam, Londen, Los Angeles en Toronto op magi sche wijze met elkaar in verbinding. Me ditatiecentrum De Kosmos aan de Prins Hendrikkade heeft de organisatie van het Nederlandse aandeel in het Wereld Sym posium over Mens zijn, een acht dagen durende zitting waarbij de deelnemers proberen te komen tot een creatieve be nadering van aardse problemen als overbevolking, honger, economische stil stand, onrecht, uitputting van de be- staansbronnen, racisme, vervuiling en geestelijke verwarring. Nog voor de regering een beslissing neemt over financiering van het combina tieplan zal de Amsterdamse gemeente raad akkoord moeten gaan. De fracties zijn op dit moment uitermate geprikkeld over de gehaaste wijze waarop B. en W. belangrijke besluiten geforceerd hebben. De politieke partijen in de gemeenteraad werden twee uur voor het gesprek van B. en W. in Den Haag van de nieuwe plannen op de hoogte gebracht. Alleen D’66 is zonder mokken akkoord gegaan met de gang van zaken. Geen wonder, want deze partij ging destijds de verkiezingen in met de leus: „Weg met het stadhuisplan en het muziektheater op het Waterlooplein”. Weerstand tegen de opzienbarende plannen van het gemeentebestuur komt ook uit zeer onverwachte hoek: de directe van het Okura-hotel aan de Ferdinand Bolstraat. De Japanners bouwden jaren geleden hun hotelkolos middenin de woonwijk de Pijp, omdat het gemeentebe stuur beloofd had pal daarnaast het mu ziektheater te bouwen, op de plek van de oude RAI. De bedrijfsleiding heeft laten weten dat zo snel mogelijk de raad van commissarissen bijeen zal komen om zich over „dit schandaal” te beraden. B. en W. spreken over het nieuwste plan als een „creatief alternatief” voor de hui dige plannen, dat uiteraaard nader moet worden uitgewerkt en ook nog met de gemeenteraad moet worden besproken". Amsterdam gaat bij dit alles uit van het idee, dat het rijk de bedragen die in princi pe zijn toegezegd voor de bestaande plan nen ook beschikbaar stelt voor het nieuwe project. Voor het muziektheater was dit een be drag van 140 miljoen gulden, grotendeels te bekostigen door het ministerie van CRM. Het stadhuis had twaalf jaar gele den voor 70 miljoen gulden neergezet kun nen worden. Anno 1979 is dit bedrag ge zwollen tot 294 miljoen gulden. De rege ring zou hiervan „slechts” 230 miljoen gulden financieren. Door de combinatie van beide plannen denkt het Amsterdam se gemeentebestuur circa 80 miljoen gul den te besparen, volgens de toelichting: „uiteraard nog zeer globaal”. Holzbauer was argwanend geworden. Al weken deden geruchten de ronde dat zijn „open” stadhuis met kolossaal glasop pervlak vanwege het navenant schrikba rende energieverbruik op tegenstand stuitte in politiek Den Haag. Koortsachtig is het brein van de architect gaan werken en het maken van een paar schetsen bleek niet het meeste werk. Vijf dagen voor het beslissende gesprek in Den Haag kreeg burgemeester Wim Polak Holzbauer’s jongste tekenwerk onder ogen. Het be staande plan bleek inderdaad niet langer verkoopbaar bij het kabinet, maar pas het definitief „nee” van premier Van Agt was het sein voor Polak het konijn uit de hoed tevoorschijn te toveren: een combinatie van stadhuis en muziektheater op het Wa terlooplein. Wilhelm (Willem mag ook, want hij woont al jaren in de Staalstraat, niet ver Holzbauer: „Zet culturele en bestuurlij ke voorzieningen gerust bij elkaar in het centrum van de stad. Dat is helemaal geen onmogelijkheid, zoals theaterdirecteur Guus Oster nu beweert. In Amerika en Duitsland bestaat zoiets al lang onder de naam „civic-center”. Allerlei activiteiten zijn ideaal te combineren. Trouwens dat is voor het muziektheater toch ook veel be ter. Want wie wil er nou een opera aan de Ferdinand Bolstraat? Daar horen wonin gen en die opera hoort in het centrum”. De architect moet nog voor de zomerva kantie van het kabinet zijn voorlopig ont werp klaar hebben. Wat nu op papier staat noemt hij zelf een „ideeënschets”. Over totale vormgeving en details staat nog niets vast. Holzbauer zal met de Haar lemse architecten Bijvoet en Holt een driemanschap moeten vormen voor het totaalplan stadhuis-muziektheater. Holz bauer: „We kunnen niet zeggen: we nemen een stukje van dit en een stukje van dat. Het moet een volledig nieuw concept worden”. Het kan niet anders of een twaalf jaar oud plan moet in bepaalde opzichten niet meer voldoen. Holzbauer heeft dit nooit ontkend en had zijn stadhuis al op veel punten bijgesteld. Holzbauer: „Het spreekt ook vanzelf dat ik een plan voor een stadhuis in Amsterdam vandaag de dag anders zou maken dan twaalf jaar geleden. Een architect maakt een ontwik keling door gedurende zijn leven. Zeg dat mijn werkperiode vijftig jaar is. Dan is er toch met die twaalf jaar stadhuis een kwart verstreken. Intussen heb ik veel gebouwen ontworpen. Een provinciehuis mentenvoorman Ralph Nader, yogi Swa mi Satchidananda, mimespeler Marcel Marceau en schrijver Allan Ginsberg. In Amsterdam verschijnen sprekers als Aegidius Klaverblad, prof. Henri van Praag, Steven de Batselier, Sietz Leef- lang, Rama Polderman, Simon Vinkenoog en Sef Imkamp. De onderwerpen lopen uiteen: energie, politieke gevangenen, macht, meditatie, enzovoorts. Hans Wes seling: „In Amerika zijn de mensen die zich toeleggen op spiritueel inzicht ver worden tot sectarische groepjes. Dat wil len wij niet in Nederland. Als meditatie centrum willen wij de mensen mogelijk heden aanbieden inzicht in zichzelf te krij gen. Het thema van het symposium is de verantwoordelijkheid van ieder mens af zonderlijk. Dat vereist wel wat werk aan jezelf. Het is ook niet vrijblijvend, zoals veel mensen bijvoorbeeld uiterst vrijblij vend aan yoga gaan doen”. Als afsluiting van het internationale symposium wordt zaterdag in Canada om elf uur ’s avonds Nederlandse tijd een speciale en krachtige laserstraal de ruim te ingezonden met de boodschap „A Whis per Through The Stars”, plus daarbij de handtekeningen van de duizenden deel nemers. De boodschap gaat richting Melkweg en heeft een levensduur van dertig lichtjaren ofwel 283 biljoen kilo meter van Moeder Aarde. Wezens op an dere planeten kunnen, mits zij over appa ratuur beschikken, de laserstraal opvan gen en van de boodschap, een gedicht in het Engels, kennis nemen. tekenen dan 12 jaar terug Op 12 juni is het vijftig jaar geleden dat het joodse meisje Anne Frank ge boren werd. Ter gelegenheid hiervan heeft de naar haar genoemde stichting in Amsterdam een speciale Anne Frank-krant uitgebracht voor leerlin gen in het voortgezet onderwijs. De schrijvers vertellen de levensgeschie denis van Anne Frank en schetsen de historische ontwikkelingen die hebben geleid tot de Tweede Wereldoorlog. De krant gaat ook in op de hedendaagse verschijnselen die een bedreiging vor men voor de vrede en veiligheid van ieder mens. Het lijkt de Anne Frank stichting slechts zinvol om de geboorte dag van Anne Frank te herdenken, als er een appèl uitgaat naar allen om ook in deze tijd de gevaren van fascisme, rassisme en anti-semitisme te onder kennen. Volgens directeur B. van der Wal van de stichting is de Anne Frank-krant een noodzakelijke aanvulling op de be staande geschiedenisboeken voor scholieren en ook op de televisieserie Holocaust. Van der Wal: „Deze krant biedt veel bruikbare achtergrondinfor matie aan leerlingen die verder willen gaan dan alleen de verschrikkingen van de jodenvervolging of de militaire feiten. Anne Frank is niet gefingeerd, ze heeft echt bestaan en aan de hand van het dagboek dat zij heeft geschre ven kunnen we ervaren wat er tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland is gebeurd. De Anne Frank-krant kost per exem plaar 1,70, exclusief verzendkosten. Bestellen kan bij de stichting, Prinsen gracht 263, telefoon 242837. De kans is groot dat hele huizenblok ken in de Amsterdamse stadsvernieu wingsgebieden eigendom worden van Duitsers. De laatste weken verschijnen regelmatig advertenties in Duitse kranten waarin huurhuizen uit de hoofdstad te koop worden aangebo den. Volgens de advertentietekst hoeft de koper niet bang te zijn zijn huur mis te lopen, want de gemeente Amster dam zou garant staan voor het geld, wanneer de huurder ziek is, werkloos of wanneer het pand leeg komt te staan! Om de potentiële kopers nog eens extra te misleiden staat in de advertentie dat het niet om sanerings- gebieden gaat. Het gemeentebestuur is inmiddels gewaarschuwd door een be langstellende Duitser, maar de adver tenties blijven verschijnen. De schoonmaaksters van de WSBZ (Was-, Schoonmaak-, Bad- en Zwemin richtingen) in de hoofdstad zijn te pre cies. De vrouwen van deze gemeentelij ke dienst maken de boel veel te schoon. Omdat er tekort aan personeel is, werken de vrouwen bovendien te hard en te lang. Dit is een van de oorzaken van het hoge ziekteverzuim bij de dienst, zo hebben sociologiestudenten van de Vrije Universiteit in een rap port geconstateerd. Het rapport zal een rol spelen bij het besluit dat de ge meenteraad voor de zomervakantie moet nemen over het voortbestaan van de WSBZ, een dienst met 1500 vrouw personeel, meestal part-timers. Het grote probleem voor de gemeente is, dat haar eigen dienst zoveel duurder werkt dan de particuliere schoon maakbedrijven in de hoofdstad. Plan nen om te werken met vereenvoudigde schoonmaakprogramma’s stuiten op verzet van de vrouwen en hun vakbon den. De schoonmaaksters vinden de voorstellen om minder goed schoon te maken een aantasting van hun beroep seer. Zij vinden zelf dat het hoge ziek teverzuim veroorzaakt wordt door slechte arbeidsomstandigheden, te hard werken door gebrek aan genoeg ^personeel en verouderd materiaal. boven: het bestaan, de schepping, het ik, de liefde, de kennis, het inzicht (ook wel derde oog) en de verbintenis met de kos mos. Als achtste dag is daaraan toege voegd de toekomst. De verschillende spre kers zijn volgens deze chacra’s ingedeeld. Holzbauer vindt de combinatie stadhuis- w u 0) co

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 13