Felle kritiek van Jute-project in subtiel toneelbeeld Holland Festival ’79 sterk ingekrompen filmproductie Programma Pinkpop bijna rond Joop Doderer in Amerikaanse t t 1ST DE NI Prijssensatie van ’t jaar: formidabele kleuren TV voor nog geen duizend gulden! in amsLerdam IEN AG H! Veel aandacht voor vernieuwende tendensen DETAIL OF GROOTHANDEL Dagelijks verse asperges ij DONDERDAG I 9 APRIL KUNST 19 7 9 t Gilberto Zorio 29 JA, >08 Rob van Koningsbruggen Ga eerst maar bij anderen kijken, wat u daar betaalt! )W De TROS-realiteit van Holocaust Rob van Koningsbruggen zonder titel, olieverf op doek (1975). Ir Markus Raetz (Van onze kunstredactie) (ADVERTENTIES) Ter overname gevraagd Tel. 023- i art (Van onze kunstredactie) F (AD VER TENTIE) Haarlem, Grote Houtstraat 16 998 Het filmpje van de hand van Gerrit van Dijk werd ditmaal voor menigeen wat moeilijk waarneembaar gedraaid in de foyer van de Schuur. Hij heeft ditmaal gekozen voor een opzet die bedriegelijk veel wegheeft van een echte TROS-tv- spot. Onder de tonen van een carnavals- refrein wordt duidelijk gemaakt dat deze omroep allemachtig veel waarde hecht aan amusement. Beelden van Wibo, Klaas Vaak en het babbelende winkelpersoneel uit Are you being served? volgen elkaar flitsend op en worden onverwacht afge wisseld met even snelle shots uit Holo caust. Nog rauwer moeten de laatste me- De organisatoren van Pinkpop bereik ten eerder al overeenstemming over de komst van Elvis Costello, Rush, Dire Straits en Eddie Money. De Nederlandse groep op het festival zal Gruppo Sportivo of Herman Brood and His wild Romance worden. GELEEN. De reggae-zanger Peter Tosh en de Engelse Tom Robinson Band zijn toegevoegd aan het programma van het Pinkpop-festival, dat op 4 juni voor de tiende keer in Geleen gehouden zal worden. Pogingen om Jo Cocker, Nina Hagen en Meat Loaf naar Limburg te krijgen, zijn op het laatste moment spaak gelopen. (Van onze kunstredactie) ROTTERDAM. Minder voorstellin gen, minder verschillende programma onderdelen en een veel kleiner aantal deelnemende plaatsen maken dat het Holland Festival dit jaar beduidend ge ringer van omvang zal zijn dan vorig jaar het geval was. Loopt het totaal aantal voorstellingen met tien percent terug tot 259 (was 286), het aantal verschillende programma's neemt met een nog sterker percentage af. In het andere vertrek heeft de heer het moeilijker met de tv-beelden, ook al weten we niets van zijn achtergrond. Eigenlijk weet hij nauwelijks raad met zijn gedrag, zijn handelingen stralen een toenemende paniek uit, terwijl hij nadrukkelijk pro beert de tv te negeren en dan uiteindelijk, in Godsnaam dan maar, de scherpte van de beelden afzwakt met behulp van een sjaal. Na de uitzending taait het echtpaar vermoeid af naar de slaapkamer maar kampt de heer met zijn eenzaamheid. Hij probeert contact te krijgen met de tv- studio, wil kennelijk zijn eigen levensver haal kwijt. Het contact komt echter niet tot stand, waarna er troost moet worden gezocht bij zijn hond. De bedoelingen van het Jute-project (vierde man Luc van de Lagemaat inter viewde publiek ten behoeve van een vide oband) krijgen tijdens de voorstelling steeds scherper contouren; de werkelijk heid wordt niet geparodieerd, maar zo exact mogelijk weergegeven. In een der gelijke subtiel toneelbeeld schuilt dan fel lere kritiek dan in welke satire ook. JOHN OOMKES De eigenlijke reden is echter dat het festival met grote financiële problemen kampt. In een periode waarin zich allang een economische recessie heeft aange diend, zijn ook de onkosten voor de mees te gezelschappen veel hoger geworden. De prijzen van de entreebewijzen zijn naar verhouding minder snel gestegen en ook de subsidiënten leggen naar verhouding minder bij. Het festival probeert thans een verlichting te vinden in de vorm van het aanzoeken van sponsors in de com merciële sfeer zonder dat deze zich over het artistieke peil van de manifestaties uitspreken. Het festival wordt bijvoor beeld al enige tijd geholpen door een biermerk, maar het ligt in de bedoeling dat deze basis verbreed zal worden. Officieel geeft de leiding van het Hol land Festival op dat men de gezelschap pen minder wil laten reizen en de uitgeko zen theaters beter wil laten bespelen. Veel gezelschappen zullen nu langer in dezelf de plaats blijven optreden voordat ze op hun korte tournee gaan, aldus festivaldi recteur Frans de Ruiter. Opvallend is dit jaar het aantal eigen produkties en opdrachten die het festival aan schrijvers en componisten heeft ver strekt. Er komen twee eigen muziekthea- terprodukties, naast een avond geïmpro viseerde jazzmuziek die Loek Dikker voor deze gelegenheid zal verzorgen. Op de openingsavond, op 1 juni in het Luxor- theater in Rotterdam, zal een dadaïstisch totaaltheatergebeuren plaatshebben waarbij opera, muziek, toneel, dans en film te zien en te beluisteren zijn. In de sector toneel laat het festival de meeste aandacht uitgaan naar het Würt- tembergische Staatstheater uit Stuttgart dat met een aantal toneelstukken zal inha ken op het geweld, een van de maatschap pelijke thema’s die op kleine schaal tij dens het Holland Festival op verschillen de manieren zal worden behandeld. Ook het stuk De Vrede van Aristophanes en de uitvoering van Britten’s War Requiem heeft het festival onder het kopje „oorlog en vrede” geplaatst. De twee uitvoeringen in Haarlem grij pen plaats in de eerste week van het Holland Festival. Op 6 juni wordt in de Stadsschouwburg de klassieke komedie De Vrede gespeeld door het Theatron Technis uit Athene en daags later speelt Geoffrey Douglas Madge in het Concert gebouw. Deze pianist, voert werken uit van Russische componisten die in de peri ode tussen 1915-’25 tot stand kwamen. KAAGDORP. De acteut Joop Dode rer is uitgenodigd om een hoofdrol te spelen in de film The Human Factor die Otto Preminger gaat maken naar het gelijknamige boek van de Engelse schrij ver Graham Greene. De acteur speelt in de film de rol van het hoofd van een veiligheidsdienst. De opna men beginnen volgende maand in de Pine wood Studio’s in Londen en worden ver volgens in Zuid-Afrika voortgezet. De pre mière wordt volgend jaar gehouden, vol gens Joop Doderer moet dat in Amster dam gebeuren. Van schildert Jt nd. gor- ijten. De tentoonstelling die een paar honderd num mers telt, is vooral zo groot omdat Raetz zijn werk vanaf zijn vroegste jaren laat zien en kenne lijk geen keuze heeft wil len of kunnen maken. In beide kamers bepaalt de buis, in casu de door de TROS uit te zenden Holocaust- afle\aaringen, het gebeuren, dat bij de kij kers overkomt als twee intieme tableaux vivants. Het echtpaar consumeert het langzaam verstrijkende avondje tv zoals elke andere. Bier en chips komen op tafel, een appeltje wordt geschild en vrouwlief pinkt wat traantjes weg bij aangrijpende scènes, precies zoals ze dat zou doen bij een aflevering van Het boek der kleine zielen. Het is schrijnend maar onmiskenbaar dat commerciële overwegingen een rol spelen bij dergelijke zaken. Zelfs ellende is lonend, niet alleen voor de TROS, maar ook voor de publieksgeile bladen die on beschaamd uitpakken met omslagverha len, ruime documentaties en keihard foto materiaal. Dat is de teneur van de vijf items waarmee de makers van het Jute- project maandelijks commentaar leveren op een onderwerp uit de actualiteit, in dit geval dus Holocaust. De theatervoorstel ling en het animatiefilmpje werden giste ren voor het eerst vertoond in de Toneel schuur; de maandelijkse advertentie van Jute in deze krant verscheen eerder deze week en tenslotte kunnen waakzame Haarlemmers de posters en de speciale etalage in de Vishal niet ontlopen. Het Holland Festival 1979 zal, nu de absolute thema-programmering van de laatste paar jaar is losgelaten, in het teken staan van de vernieuwingen in de kun sten. Daarbij kan gedacht worden aan eigentijdse vormen als muziektheater, muziek en opera, maar ook aan uitingen die in het verleden vaak tot controversiële gebeurtenissen uitgroeien. In de muziek- sector geldt dat bijvoorbeeld voor sommi ge componisten in het begin van deze eeuw die de muziek op een andere koers wisten te zetten (Satie, Hindemith, Mil haud), terwijl bij het ballet bewust naar Amerika gekeken is. Behalve een bijdrage van Toer van Schayck, Hans van Manen en Rudi van Dantzig zal het Holland Festi val ballet te bieden hebben van Merce Cunningham, die daarvoor zelf uit de Ver enigde Staten zal overkomen. HAARLEM. Weet iemand met zeker heid welk emotioneel effect Holocaust zal sorteren op de Nederlandse tv-kij- 'Jcers? Uiteraard niemand. Dit geromanti seerd verslag van de gevolgen van het nazisme voor een enkele joodse familie ZL mag dan veel Duitsers meer dan dertig jaar na dato de ogen hebben geopend voor -de verschrikkingen van het Hitler-be- -■wind, geen enkel nieuwsmedium of geïl lustreerd weekblad vraagt zich af welke -gevolgen de vertoning van een handig Amerikaans product door de TROS zal hebben voor die Nederlanders wier heden onlosmakelijk verbonden is met ’40-’45. ters film overkomen. Een rinkelende tele foon wordt niet opgenomen. Even veelzeggend, maar ongebruikelijk verloopt de theatervoorstelling. Het pu bliek dat de zaal binnenkomt, heeft even tijd nodig om zich te realiseren, dat het zich niet in het theater bevindt. Stoelen zijn niet aanwezig, dus staan en slenteren is het enige wat overblijft. Verkeersru- moer versterkt de indruk dat we ons op straat moeten wanen, vanwaar ons een blik wordt gegund in een tweetal, tot in elk summier detail verschillende huiskamers. Do enige overeenkomst tussen het vertrek Het Stedelijk Museum lijkt zich wat te hebben aangetrokken van de kritiek die het de laatste tijd van alle kanten te verduren heeft gekre gen. Was het museum in de jaren zestig voor de moderne kunst nog een ware trendsetter, het sukkelde al een poos met een weinig geïnspireerd beleid dat het ergste deed vrezen voor het beeld van de kunst zoals dat door het museum wordt voorgestaan. Een paar exposities die het museum deze maand brengt,laten echter zien dat het met de avant gar de allerminst zo treurig is gesteld als soms nog wel eens gedacht kon worden na het bezichti gen van de zoveelste kleurloze tentoonstelling die het museum in een bijna onophoudelijke se rie den volke toonde. Nu wil ik niet beweren dat de tekeningen van Markus Raetz tot de meest vooruitstrevende kunst van deze tijd kun nen worden gerekend, maar de presentatie van zijn werk in het prenten kabinet en op de omloop op de eerste etage doet zo weldadig aan, is zo zonder flauwekul geken merkt, dat het op slag alle hooggrijpende theo rieën doet vergeten die zo vaak elders in het mu seum moesten worden geuit. Msal§wove°to Amsterdam, Damrak 91 Den Haag, Passage 54 Amersfoort, Langestraat 47 Delft, Oude Langendijk 13 Rotterdam, Beijerlandselaan 35-37 Utrecht, Oude Gracht 163 irlem, Grote Houtstraat 16 Rotterdam, Hoogstraat 171 Eindhoven, Markt 34 A I Raetz, geboren in 1941 in Bern in Zwitserland, is een allesmaker, allesdoe- ner die zich niet schaamt om zich doorlopend door tal van stijlen te laten beïnvloeden en daar het meest kernachtige uit te halen om zich dat eigen te maken. Zijn manier van kunst maken is zoiets als een notitie boekje waarin ontelbare ideeën worden opge schreven in uiteenlopen de vormen en technie ken. Zoals je bij een tele foongesprek van die zo genaamde droedels kunt maken, zo tekent Raetz alles wat hem voor de geest komt op. Hij kijkt even graag naar de foto- realisten als naar som mige impressionisten, die minimal art ligt hem waarschijnlijk even goed als sommige fan- tastisch-realisten. Tel na 19.00 uur de heer Tiemstra 02979-5758 Of schrift, antwoordnummer 28 Mijdrecht. Aristona 42-K 6227, schitterende kleuren TV met 42 cm beeldbuis. 12 Druktoetsen voor programmakeuze, dus perfekt voor kabel TV. Aansluitingen voor video en hoofdtelefoon. Superieure techniek. 1 Jaar garantie. Normaal 1495.-, alleen bij Allwave-Lasky 998.-. 5? Na veel wikken en wegen besloot het ■- Haarlems Kunstenaars Kollektief dat nu F juist wel te doen in het kader van zijn Jute-project, temeer daar Holocaust juist in de dagen voor de herdenking van de oorlog op het scherm wordt gebracht. Er mag dan door onze op een na grootste zendgemachtigde geld zijn uitgetrokken voor de telefonische nazorg, mogelijkheid zijn geschapen voor discussies over het onderwerp via radio en tv, de werkelijke beweegreden voor uitzending kan in Ne derland anders dan bij onze oosterburen niet worden gezocht in betrekkelijke on bekendheid met de oorlogsmisdaden van de nazi’s. rf- De twee vertrekken uit de Jute-voorstelling over Holocaust. Links de eenzame vertwijfeling, rechts het gezellige avondje tv. waarin zich in een stijlvol wit kostuum geklede (Wigbolt Kruyver) bevindt en dat van zijn zoveel minder bedeelde buren (een echtpaar: „Gerda” van Dijk en Pieter Zwaanswijk), is een tv-toestel. Als Allwave-Lasky kleuren TV’s verkoopt, is ’t ook meteen raak. Kijk maar naar deze superieure Aristona KTV, van de overbekende Philips kwaliteit, met de perfekte Philips service en garantie. En ook nog 14 dagen op proef: mocht hij onverhoopt niet aan uw verwachtingen voldoen, geld terug tot 14 dagen na aankoop. Zonder gezeur. En de nimmer vertoonde lage prijs doet niemand ons na. De tweede zo niet boei ender expositie in het Stedelijk is die van Rob van Koningsbruggen, bij bezoekers Galerie Swart in de hoofdstad waar schijnlijk wel bekend van weg zijn nogal mini mal art-achtige voor keur. In het Stedelijk is van Koningsbruggen vrij recent werk te zien waarin hij een zeer ac ceptabele integratie van minimal, conceptual en fundamental art tot stand brengt. In de fundamentele kunst gaat het zoals be kend om het laten zien van de idee van het schil deren, dat wil dus zeggen dat het proces van het schilderen tevens het eindresultaat is. Er staat (vaak) niet meer dan de idee en daar grenst de fundamental art aan de minimal en conceptual art. Rob van Konings- De Amerikaanse producer-regisseur zou op Doderer zijn geattendeerd door een Engelse impresario. Doderer heeft vroeger in Engelse films gespeeld. Een nog veel hoger op gevoerde emotionaliteit is terug te vinden in de objecten van de Italiaan Gilberto Zorio (in 1944 in de provincie Piemonte geboren)! Zijn thema tiek, bestaande uit speer en vijfpuntige ster, is be laden met symboliek die door de deels kwetsbare, fragiele en veerkrachti ge uitvoering een wat ambivalent karakter heeftl (Tot en met 13 mei) 24 12 66 bereid naar zeven verschillende recepten Van de grotere spreiding, dat wil zeggen de plaatsen buiten de drie steden waar het festival gewoontegetrouw altijd voor veel uitvoeringen zorgt, zal dit jaar weinig te rechtkomen: in nog maar 12 andere ge meenten zal men van het festival kennis kunnen nemen. Dat is een teruggang van maar liefst vijftig percent ten opzichte van 1978. Ook het totaal aantal voorstel lingen buiten de drie grote steden is fors afgenomen, een gevolg van het feit dat veel gemeenten de plaatselijke manifesta ties niet langer meer willen meebetalen. Zo heeft Haarlem in de festivalmaand nog maar twee voorstellingen binnen zijn mu ren, tegen acht in 1978. Het 32e Holland Festival, als gebruike lijk van 1 tot 23 juni gehouden, zal daaren tegen een verzwaard accent in Amster dam krijgen, waarmee wordt terugge keerd naar een situatie van voor enkele jaren die toen veel kritiek kreeg. In de hoofdstad zullen deze zomer maar liefst 101 voorstellingen worden gegeven, dat is 30 meer dan vorig jaar. Dat betekent ook dat het festival zich voor bijna de helft in de hoofdstad afspeelt. S-bocht (1979) bruggen gaat met deze drie stromingen verder en hij voegt er een heel eigen opvatting aan toe. Niet het laten zien van de verfstreep is nu het be langrijkste, maar de per soonlijke ingreep van de kunstenaar. Van Ko- ningbruggen daartoe twee doeken in verschillende tinten (in aanvang waren dat vaak wit en zwart, momenteel gebruikt hij ook andere primaire kleuren) en schuift vervolgens de nog natte doeken door elkaar heen, Dat kan in de lengte- of breedterichting maar ook met een halve kwart slag gebeuren. De situa ties die dan ontstaan zijn echte minimal art-vor- men: vierkant, trapezi um, cirkel en driehoek. Wat het werk van Van Koningsbruggen zo inte ressant maakt, is het feit dat hij in staat is het koel-analytische karak ter dat er aan elk van de drie genoemde stijlen zit, weet te omzeilen en er in feite een zeer dramati sche sfeer voor in de plaats weet te brengen. Het resultaat van het schuiven is iedere keer weer verrassend en mist zodoende het vaak toch wel erg voorspelbare dat de minimal art kan hebben. (Tot en met 6 mei) Bij Raetz geen mooi doenerij, maar het ge woon laten zien wat er met eenvoudige midde len als potlood (pen.inkt- waterverf) en papier kan worden gedaan. Toen dan nog het Stede lijk Museum met het voorstel kwam om hem een tijdje in Amsterdam te laten werken (het mu seum heeft daarvoor een tweetal ateliers op het Prinseneiland die voor buitenlanders zijn be stemd) was er helemaal geen reden voor de angst dat er van zijn werk geen overzicht kon worden geboden. Als je bovendien be denkt dat Raetz bij een brand in zijn atelier waarschijnlijk nog veel werk zal hebben verlo ren, ontstaat het beeld van een kunstenaar die met een ongeremde werklust en een even grote fantasie bezig is om alle mogelijke ideeën vorm te geven. (Tot en met 20 mei, op werkdagen van 9.30- 17.00 uur, op zondag vanaf 13 uur). 1 i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 11