cyclone REGENMANTELS Nachtelijk optreden Amerikaanse performer mist voortdurende magie Tom Waits als clochard met kroegorkest MEUBELEN Kwartet bij voorbaat verdronken in commercieel vaarwater komende exposities DESIGNO Zeventiende eeuwse tekenkunst uit eigen bezit Teylers Museum CPN tegen afbouw bestand BKR-werken bij rijksoverheid „Goden en farao’s” week langer in Rotterdam Ensembles nog voor hun debuut al Moerkerk-coIIectie in Frans Halsmuseum interbouw b.v. f wereldberoemd 14 19 7 9 APRIL 2 O VRIJDAG KUNST speciaalhuis regenkleding NOORDHOLLANDS PH1LHARMON1SCH ORKEST F HAARLEM. Het is op zich een verbazingwekkend feit dat zelfs in deze vakantiedagen het Teylers Museum slechts een luttel aantal bezoekers vermag te trek ken. Waar elders een lange tijd in de rij moet worden gestaan voor een collectie van uit het buiten land gehaalde beelden, wordt hier nauwelijks erkend welke schatten een museum als dit bin nen zijn muren heeft. Temeer is dat opmerkelijk voor de expositie van landschapstekeningen uit de Nederlandse 17e eeuw die zo’n hoog niveau heeft dat alleen een Rijksmuseum in Amsterdam of een Boymans in Rotterdam iets dergelijks voor elkaar zou kun nen krijgen. SE BJJiii iiiiQ Oude landschappen representatief - geleidelijk (ADVERTENTIES) (Van onze kunstredactie) (ADVERTENTIE) Waits JOHN OOMKES die hun tijd vooruit zijn Alleen verkrijgbaar bij: KRUISWEG 72 HAARLEM De schilder Paul Citroen was veertig jaar geleden een actief fotograaf. Van 21 april tot 11 juni is in het prentenkabinet van het Haags Gemeentemuseum een ten- toonsteUing te zien van zijn foto’s waaron der portretten van zijn vrienden en ken nissen, onder wie John Radecker. Carel Willink en Jacob Bendien. In Galerie Pulchri Studio op het Lgnge Voorhout in Den Haag is van 21 april tot en met 10 mei werk te zien van Charles Kemper (schilderijen en aquarellen) en Tom Waakop Reijers (bronsplastieken). In de tuingalerie van de Pulchri Studio zijn in dezelfde periode kleuretsen van Cees van der Veer te zien. Teylers Museum beschikt over een ui terst gering budget, reden waarom voor praktisch elke tentoonstelling een keus uit eigen bezit moet worden gedaan. Dat geldt ook voor de huidige tentoonstelling, die bovendien wordt ingeleid met de me dedeling dat het om een zeer bescheiden beeld van de 17e eeuwse tekenkunst gaat. Nu is de omvang van Teylers Museum van een dergelijke grootte (vele tienduizenden Galerie Edison in de Javastraat in Den Haag houdt van 28 april tot 21 mei een tentoonstelling van schilderijen, etsen en bronzen van Piet Bekker, Marga Brey, Ans Verhaagen, Kees van Es en Jacoba Greven. tekeningen, aquarellen en grafische af beeldingen) dat zelfs een blinde conserva tor hier nog goede sier kan maken. Geluk kig gaat dat niet op voor Jan van Borssum Buisman die het overzicht zeer consciën tieus heeft opgezet. Het landschap is in de 17e eeuwse schil derkunst een van de grote motieven ge weest. Het stond in minder hoog aanzien dan bijvoorbeeld het zeestuk en het histo riestuk, voorzover er geen sprake was van een gestoffeerd landschap, maar er zijn toch diverse scholen en richtingen ge weest die de kwaliteit op een hoger peil wisten te brengen. Tegenwoordig is dat beeld volledig omgedraaid: een goed land schap kan op de hoofdstedelijke veilingen of op internationale kunstbeurzen een fa belachtige prijs maken. Een mooi voor beeld daarvan is de Cornelis Vroom waar voor het Frans Halsmuseum onlangs een bedrag van ruim anderhalve ton aan een Zwitserse handelaar betaalde. De kwali teit en staat waren er naar, maar vergelijk je een dergelijk doek bijvoorbeeld met een evenredig fraai bloemstilleven dan ontstaat toch algauw een zekere discre pantie. Hoe verhoudt nu de tekening zich ten aanzien van het schilderij? Zeker in de tijd dat ze gemaakt werd, was er voor de tekening niet die waardering die er thans voor bestaat. Tekeningen werden in de meeste gevallen als studiemateriaal ge- Overigens: Anthony Woodrow maakte misschien nog eerder de indruk tot het vaste verband te behoren dan zijn mede spelenden. Het Dubinsky Pianokwartet, bestaande uit Rostislav Dubinsky (des tijds primarius van het Borodin Kwartet) met zijn vrouw Ljuba Edlina aan de piano en Jacques Holtman en Marien van Staa- len, respectievelijk altviool en cello, zit dan ook als geheel nogal losjes in de huid. Niet dat het samenspel niet zou deugen; dat is, net zo goed als de individuele prestaties dat zijn, van niveau. En in het pianokwartet opus 60 van Brahms, waarmee de avond begonnen werd, had je nog niet het gevoel dat de noeste aanpak waarvan de beide Du- binsky’s ook als duo bekend zijn een weliswaar andere dan gewoonlijk, maar in die eigenheid toch heel acceptabele Brahms opriepen, met aantrekkelijke ac centen. Een Slavisch getinte interpretatie, waarbij de stoer van wal stekende pianis te, symbolisch gesproken, de enige „vent” in het gezelschap was, door wie de zich Hoe waardevol bijvoorbeeld de nu geëx poseerde tekeningen van landschappen zijn, kan worden aangetoond aan de hand van de mate van representativiteit die de makers als landschapsschilder hadden. Wie bij de Gouden Eeuw aan landschap pen denkt, zal Esaias van de Velde noe men, de Ruisdaels, Simon de Vlieger, Ael- bert Cuyp, Rembrandt, Philips, Koninck, Meindert Hobbema en Jan van Goyen. Zij allen zijn op deze tentoonstelling aanwe zig en zorgen er in hoge mate voor dat je van een representatief beeld kunt spre ken. Met als enige en onbegrijpelijke mis sie, namelijk die van het ontbreken van Hercules Seghers. Sinds 1973 zijn er van Waits een zestal, alle vol waardige albums versche nen: Closing Time, The He art of Saturday Night, de liveregistratie Nighthawks a,t the Diner, Small Chan ge, Foreign Affairs en het Ook Anthonie Waterloo was op zijn ter rein een specialist: wie een zeventiende eeuwse prent wil zien met fraaie bospar- HAARLEM. In aansluiting op de grote overzichtstentoonstelling in het Museum Slager in ’s-Hertogenbosch heeft het Frans Halsmuseum het voorste ge deelte van de nieuwe zaal tijdelijk inge richt met het teken- en schilderwerk van Herman Moerkerk dat uit eigen bezit komt. Het gaat om 23 werken waar onder zich tekeningen met straattypen bevin den, een portret van de componist Marti- nus Monnickendam, enkele stadsgezich ten en een interieur. recente Blue Valentine, dat een signaal vormt voor een geringe muzikale koerswij ziging. Is het zo dat Tom zijn teksten vroeger mees tal placht op te lepelen te gen een achtergrond van Voor onze krant schreef hij onder meer kunstrecensies. Op de expositie in Den Bosch, die nog tot en met 31 mei is te bezichtigen en waar ook een keuze uit het bezit van het Frans Halsmuseum is te zien, wordt van dat alles een overzicht gegeven. Omdat deze tentoonstelling ook vanuit Haarlem goed bezocht wordt, heeft het museum gemeend het publiek een aanvulling te bieden. De werken in de nieuwe zaal zullen ongeveer zes weken te zien zijn. Een gebrek aan concen tratievermogen weehoudt „Goden en Farao’s” heeft sinds 1 maart 160.000 bezoekers ontvangen. Half mei verhuist de oud-Egyptische collectie naar het Westduitse Hildesheim om vandaar terug te keren naar musea in Cairo en Alexandrië. Santpoorterstraa! 41 Kleverpark Haarlem 023-263463 Ruimschootse aandacht biedt het Tey lers Museum ook aan de meesters van het tweede plan, de kunstenaars die zich wier pen op een enkele specialiteit waarin ze uitblonken, maar waaruit ook hun be perktheid blijkt. Een bekend tekenaar van kastelen en ridderburchten is in dit verband Roeland Roghman geweest van wie Teyler het Kommandeurshof van Maasland in Noord-Brabant laat zien. Met een dergelijk gegeven kon Roghman uit stekend uit de voeten, maar hij komt duidelijk in de problemen als het gaat om de uitbeelding van een compleet dorp. Zijn gezicht op Zandvoort bevat ontegen zeggelijk kwaliteiten, maar een tekening als deze heeft toch lang niet de zeggings kracht als die van zijn kastelen. INTERNATIONAL Wat het Dubinsky Pianokwartet aan gaat, dat gisteravond de beurt had om zich in die samenstelling aan het publiek te presenteren, moest Schuberts Forellen kwintet waarvoor de bassist Anthony Woodrow als ad hoc-ensemblelid was toe gevoegd waarschijnlijk naast werk van Mozart en Brahms de trekpleister vor men. Met een bezetting van piano met drie strijkers valt er natuurlijk ook weinig algemeen aansprekend repertoire te be denken. •fr Jacob Isaacksz van Ruysdae! De Jood se begraafplaats te Ouderkerk aan de Am stel. gewassen penseeltekening met zwart krijt. me in wat extatischer musiceert dan de oude ritmesectie, zo bleek gisteravond. Waits schijnt koperblazer Her bert Hardesty, drummer John Thomassue, bassist Gregory Cohen en gitarist Arthur Richards uit zijn ei gen milieu te hebben opge doken en zo klinkt het wat slordige geheel ook: een waar kroegorkest met bij behorende teksten. ■A Tom IVa/te. vertegenwoordigt practisch in zijn eentje volwaar dig aspect van de Amerikaanse cultuur. (Foto Lex van Rossen) ROTTERDAM (ANP». De tentoon stelling „Goden en Farao’s” in Rotter dam is met een week verlengd. De exposi tie, die alleen al in het paasweekeind bijna 16.000 bezoekers trok, blijft in mu seum Boymans-Van Beuningen tot en met zondag 6 mei, zo heeft het museum laten weten. een mainstream jazzy idi oom, tegenwoordig doen ook shuffle- en bluesin- vloeden zich gelden. Niet vreemd aan dat verschijn sel is de samenstelling van zijn huidige combo, dat AMSTERDAM. Het is in principe misschien heel aardig dat het bedrijfsle ven ook wat geld uittrekt om bepaalde musici of ensembles in hun carrière te stimuleren. Zo kreeg Youri Egorov aller eerst de kans van een hypotheekbank het podium te veroveren. En nu staat een groot kledingmagazijn als sponsor op de bres voor pas opgerichte instrumentale groepen, als het Paganini-ensemble en het Dubinsky Pianokwartet, die dan al als wereldberoemd worden gepresen teerd, hoewel ze hun debuut nog moeten maken. V In het Cultureel centrum De Vaart in Hilversum is tot en met 13 mei een docu mentaire expositie over het leven en werk van Johannes Vermeer en zijn tijdgenoten te zien. De tentoonstelling is verdeeld in een aantal hoofdstukken waarin de wer ken van Vermeer (1632-1675) op themati sche wijze worden belicht. Verder is in de tentoonstelling, samengesteld door de Dienst verspreide rljkscollectles In Den Haag, een groot aantal reprodukties van tijdgenoten van Vermeer opgenomen. Herman Moerkerk is van Bossche oor sprong, maar vanaf 1928 tot zijn dood in 1948 heeft hij in Haarlem gewoond en gewerkt. Moerkerk was een veelzijdig kunstenaar, die behalve tekeningen en schilderijen ook affiches, illustraties en optochten heeft verzorgd. CPN-kamerlid Wolff heeft zich hiertoe met schriftelijke vragen gericht tot de ministers van Sociale Zaken en van CRM. Hij wil weten op welke gronden een derge lijk besluit zou zijn genomen, met name als het waar is dat de rijksoverheid geen medewerking meer wenst te verlenen aan de krachtens de BKR gecreëerde voorzie ning werken van kunstenaars in beheer te nemen. Als gevolg van een dergelijk besluit zou de uitvoering van de BKR ingrijpend wor den gewijzigd en zou voorbij worden ge gaan aan de verplichtingen zoals die in de regeling zijn vastgelegd’ Volgens Wolff dient de minister alsnog te voldoen aan die verplichtingen of althans het besluit op te schorten totdat de Twee de Kamer hierover een oordeel heeft kun nen vormen en het overleg met de direct betrokken gemeenten en kunstenaarsor ganisaties is afgerond. Dit lied is als zo vele, maar wat minder bekende composities afkomstig van een volstrekt eigenzinnige, maar unieke persoonlijk heid. Tom Waits is 29 jaar, maar ziet er uit als een clochard die al wat langer meegaat. Zijn wereld is die van de grauwe, harde en misdadig ingestelde zelf kant van de grote Ameri kaanse steden. Hij schrijft met hartstocht en tegelij kertijd cynische, poëtische taal over het leven in de goot zoals sommige groten uit het Franse chanson dat konden doen. De als een hedendaagse Jack Kerou ac uitgedoste Waits gleufhoed of een beduimel de pet, een ongeschoren tijen of mooi gedetailleerde bomen, kan bij hem uitstekend terecht. Soms doen zich op deze tentoonstelling merkwaardige tegenstellingen voor. Van Anthony van Borssom zijn er zeer indrin gende prenten te zien naast de landschap jes van Jan de Bisschop bij wie een grote mate van afstandelijkheid is te vinden. De Bisschop stoffeert zijn bladen met uiterst minieme figuren die van heel ver schijnen te komen. Zulke verschillen zijn natuurlijk niet zo spectaculair dat ze drommen bezoekers zullen trekken. Wie echter de schoonheid van de prentkunst wil ervaren, krijgt met deze expositie een uitstekende intro- duktie. (Tot en met 19 mei, op dinsdag tot-en met zaterdag van 10-17 uur, bovendien op de eerste zondag in mei van 13-17 uur). CEES STRAUS soms wat ego-tripperig aan het sentiment overgevende strijkers in het gareel wer den gehouden. In Mozarts pianokwartet KV 478, in g- klein, leken er volop pogingen te worden gedaan om de daarin voorkomende con trasten, spanningen en antithetische ver werking van het grondmotief uit te buiten, ten koste zelfs van de Weens-klassieke aard van deze muziek. Schuberts Forellenkwintet tenslotte, werd in die gechargeerde manier van uit werken eigenlijk gewoon belachelijk, waarbij de fortissimo-uitbarstingen van de pianiste hun afwisseling kregen in pas sages waar de klank dan plotseling zo werd teruggenomen, dat deze partij niet doorvloeide. In trouwens geen enkele dui delijke richtingbepaling, zodat je twijfel de of er bij de musici wel een beeld van Schuberts opus voor ogen stond. Ieder leek, in de geest, op zichzelf bezig, waarbij het al eerder gesignaleerde senti ment het ditmaal bij de strijkers nogal eens won van gezonde gevoeligheid, om van stijlbesef nog maar niet te spreken. Gesponsord of niet, het Dubinsky Piano kwartet lijkt niet veel kiemen in zich te dragen om de grootse toekomst tegemoet te gaan die via de opgeklopte publiciteit wordt gesuggereerd. JOHAN VAN KEMPEN Die Waits, die al enkele malen eerder onze gast was (onder meer in geden kwaardige optredens in het afgeladen restaurant van het hoofdstedelijke Américain), geeft dit jaar maar één optreden in ons land. Het had vannacht plaats in Eksit in Rotter dam, een groezelige ruimte maar geknipt voor Waits die rokerige zaaltjes en ca- fé’s sowieso prefereert bo ven concertzalen die zijn toegerust met alle mogelij ke geluidsversterkings- middelen. Pas in betrekke lijke intimiteit is hij name lijk in staat magie te verle nen aan zijn verschijning. Een bekend gegeven blijk baar, want 2'11 uur voor de aanvang van het concert stonden fans vanuit het ge hele land gisteren op de betreffende Rotterdamse stoep. ROTTERDAM. In de show waarmee Bette Middler vorig jaar furore maakte in Europa vormde een wonderlijk gevoelige ballad meestal een vroeg hoogtepunt. Shiver me Timbres verhaalde over de vrijheidsdrang van een man of vrouw in termen die ontleend waren aan de tijd dat snelle handels- klippers nog het contact tussen de Oude en de Nieu we Wereld onderhielden. Shiver me Timbres, het be tekent zoveel als dat vlak voordat het schip uitvoer er een rilling voelbaar was in het want en de hoüten constructie van het vaar tuig, een teken dat het zich op maakte om uit te varen. zien en ze werden zelden als zelfstandige uitingen beschouwd. Nu een kwalitatief goed schilderij uit de 17e eeuw voor de allermeeste particulieren bijkans onbe taalbaar is geworden, is de'belangstelling verschoven naar de grafiek en de teken en aquarelkunst met als gevolg dat een mooie prent vaak even duur is, zo niet duurder dan een kostbaar doek van een Haagse Scholer. De consequente verzameldrift van de Teylersbestuurders in de vorige eeuwen heeft er toe geleid dat er een collectie ontstond die vandaag de dag nooit meer zou kunnen worden verworven, om de eenvoudige reden dat geen enkel museum meer over de miljoenen voor zo’n bezit beschikt. De voorjaarstentoonstelling (tot 29 april) bij kunsthandel Les Beaux Arts aan het Noordeinde in Den Haag, omvat 90 aquarellen en tekeningen uit deze en vori ge eeuw DEN HAAG (ANP). De CPN-fractie in de Tweede Kamer zou het onjuist achten ais de rijksoverheid het bij de dienst rijksverspreide kunstvoorwerpen ge vormde bestand aan werken uit de beel- dende-kunstenaarsregeling zou afbouwen. Hoe ongelukkig dergelijke financiële steun, annex artistieke manipulatie van een bedrijf kan uitwerken, was dezer da gen overduidelijk in de kleine zaal van het Amsterdams Concertgebouw te merken. Overdreven filmreclame-achtig geïllus treerde programmaboekjes die a raison van een rijksdaalder gekocht kunnen worden en meer dan levensgrote foto’s van de artiesten die de wanden van het trappenhuis „sieren”, verklaren daarbij misschien waarom de entreeprijs on danks de betreffende bemoeienis allesbe halve laag te noemen is. De financiële steun gaat zeker in de geschetste, kunstmatige glamour-verho- gende aanpak zitten, op een manier zoals die ook wel in de pop- en jazzwereld gebruikelijk is. Die kwestie dan nog daar gelaten, krijg je het gevoel dat de sponsor- aktiviteiten in zo’n geval ook nog eens „voordeliger” uitpakken wanneer een zo populair mogelijke keuze uit het repertoi re wordt gedaan. Bij het dus door een kledingbedrijf geadopteerde Paganini-en semble doet bijvoorbeeld een „duivels- thrillersonate” het uitstekend op het pro gramma. En al is Eine kleine Nachtmusik ook nog zo afgespeeld en op elpees in alle uitvoeringen en bewerkingen te koop, het is en blijft cultuurgoed dat binnen het muzikale doorsneekader past. En de hier bij verder gekozen componistennamen als Kreisler en Wieniavski, naast uiteraard Paganini, zullen de kassa ook beslist va ker doen rinkelen. Schijnheilig gebracht „klassieke top-tien”-werk dus. kinnebakkes en nooit ont brekende sigaretten en al coholica zijn zijn handels merk vertegenwoordigt praktisch in zijn eentje een volwaardig aspect van de Amerikaanse cultuur van de jaren zeventig. abonnement 3 concerten f 25, (a.i.) C.j.p.-abonnement f 12,50 (a.i.) kaart- en abonnementsverkoop aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 023-320994 van 12-15 uur. De aftakeling van Waits als simpele vocalist gaat onverminderd door. Hij puft, sist en knauwt zijn woorden in de micro, zodat hele gedeelten onverstaan baar zijn, maar het geheel daardoor toch een eigen in timiteit heeft. Soms lijkt zijn stemgeluid dan wat op een kopie van dat van wij len Louis Armstrong. Even extrovert, even beperkt, net zo lekker. Heel con creet wordt die vergelij king bij tijd en wijle als bijvoorbeeld een song als Give me the Bottle overgaat in When the Saints go marching in, of aan het eind van het dit maal korte optreden als Beside the Pumpmachine blijkt te zijn geschreven op het metrum en de melodie van het klassieke Summer time. Blazer Hardesty is op die momenten voortreffe lijk met dempers in de weer. Concertgebouw Haarlem - 20.15 uur BEETHOVENCYCLUS 1979 vrijdagen 11, 18 en 25 mei dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT solistenDANIEL WAYENBERG, JORGE BOLET - piano HERMAN KREBBERS - viool uit te voeren werken: Ouverture Egmont, Ouverture Coriolan, Ouverture Die Weihe des Hauses, Pianoconcerten nos 3 en 5, Vioolconcert, Symfonieën nos 1, 5, en 7 losse kaart f 12,50 (a.i.) c.j.p. f 6,25 (a.i.) Waits er ditmaal van om in al zijn magie te schitteren. Hij is soms hele tekstge deelten kwijt, hangt soms dromerig in zijn poseurs- houdingen en lijkt een nog lossere houding ten opzich te van het publiek in te willen nemen als vroeger. Het kan allemaal wel. Het simpele paffen van een sjekkie staat prachtig bij een gitaarsolo en het alou de Shake, Rattle Roll blijkt bij Waits toch nog de basis te kunnen vormen van een oorspronkelijke, eigen versie. Voor het overige werpt de perfor mer zich hoofdzakelijk op het songmateriaal van T. Blue Valentine, met uitzon dering van bijvoorbeeld I never talk to Strangers. Romeo is bleeding, Red Shoes by the Drugstore, Kentucky Avenue en het sterke A sweet little Bullet from a pretty Blue Gun, zijn de mooiste mor menten. Toegiften gaan gedeelte lijk de mist in, maar als Waits met 29 Dollars uit zijn slof schiet in een treu rige ballade over een klein negermeisje met Holly- wood-dromen, doet het ge heel wat Carmiggelt-achtig aan. Die Amsterdamse au teur zal overigens wel eer der een bundel laten ver schijnen, dan dat de mees- terlijke Waits weerom keert. 9? s» s - - -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 15