Weinig toppers onder Roemeense cineasten Film An unmarried Woman en Equus eersteklas haarkm cimsterdcim Filmhuizen SPECIALE AANBIEDING 36,40 98, 73, /■l Menselijke rollen bij Mazursky; Richard Burton als psychiater 17 VRIJDAG 2 O APRIL 19 7 9 FILM FILMWEEK MET SPAARZAAM TALENT Charles Boost Monsters van tel- OPENINGSTIJDEN: dl. t/m vr. 8.30-16.00 uur zaterdags van Er zijn Spectrum-boeken in elke boekhandel, en te Allibert spiegel met verlichting A 41 van 135,- voor ES h- sn, B1 K- IN 8.00-12.30 uur 13.30-18.00 uur rh. al.: Black en Decker decoupeerzaagmachine no. 5530 van 98,- voor Stanley schaaf H 1203 van 52,- voor lur in let HL et >r- h. en He ien, se- es- Ongewoon ,R in j kan het van j )nds I nul □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□oooöooODöDöDaooDOoaaoooaaaaoaoaDaDaDDDDaoaDaDaoaoaa Altmans productie ontbeert allure; Italiaanse satire wel groots De beide premières in Amsterdam zijn zo onverwacht ingezet dat de pers die tegelijk bezig was iets van de Roemeense Filmweek op te steken, pas op woensdag inzage van de films kon krijgen. Het gaat schijnbaar zo goed met de bioscopen op het ogenblik dat ze met steeds groter gemak haar service aan de publiciteitsmedia laat varen en geen rekening meer wensen te houden met een deel van haar publiek dat graag enigzins geïnformeerd naar de bioscoop wil gaan. I I L in ^^^ALLE NIEUWE ***Hjboekhanddsmetditken^ Z- A Scène uit Het ware leven van Dracula vat ider ing, ren. jn 1 08) ff (ADVERTENTIES) ■K Centraal in deze „vrouwenfilm” staat de gelukkig getrouwde Erica (Jill Clayburgh) die zonder veel problemen de eerste zes tien huwelijksjaren achter zich heeft en daaraan een lieve dochter van vijftien heeft overgehouden. Veel opwindends kan in die situatie nauwelijks meer gebeu ren, denkt men. Maar juist als men zich als een vlot verhaal, aardige acteurs, spanning en geestige verwikkelingen zijn hier aanwezig. En regisseur Paul Mazurs- ky men zal zich hem zeker herinneren van „Next Stop, Greenwich Villa”weet met die elementen te spelen tot er een menselijke intrige ontstaat die niemand onberoerd kan laten. dinnetje op nahield en in blinde woede het meisje doodreed. Regisseur en scenarioschrijver Alan Rudolph heeft waarschijnlijk bedoeld een moderne tragedie van wraak en verwoes ting te maken in klassiek bovenmenselijk formaat. Maar dat is hem ondanks het toezicht van Robert Altman in het geheel niet gelukt. Daarvoor bezit het karakter van Emily (Geraldine Chaplin) te weinig afmeting, te weinig grootsheid in het kwa de. Haar plagerijen als inzet om het geluk van Neil en Barbara te verstoren zijn kinderachtige en nauwelijks gevaarlijk te noemen acties van een onvolwassene en een iets ander optreden van haar omge ving hadden aan Emily’s wraakpogingen al heel gauw een einde kunnen maken. Daardoor mist het drama het noodlot van het onafwendbare en krijgt het steeds meer de allure van een burenruzie wat aan het geheel grootheid en spanning ont neemt. Jammer dat Altman zelf het ver haal niet aangegrepen heeft voor het ma ken van een nieuwe film. Dan kan men zich beter amuseren in Alhambra met een nieuwe Italiaanse saty- re, „De nieuwe Monsters” waarmee het nieuwe type mensen bedoeld wordt die sche cineaste Chantal Akerman zien. Het is een angstwekkend nauwkeurige regi stratie van een dag uit het leven van een zorgzame moeder die onverwacht breekt met haar jarenlange routine en in een te kort ritme haar activiteiten verandert. Daardoor raakt zij zo uit haar doen dat de film eindigt met een moord. Een film die door hun gedrag en moraal als producten van deze tijd omschreven kunnen worden. Het is de laatste tijd druk met internationale filmweken. Polen, Hongarije, Israël, ze volgen elkaar met grote regelmaat op als natuurlijk gevolg van onderlin ge culturele uitwisselingen die door het ministerie van CRM geëntameerd worden. Omdat het ministerie uiteraard geen compleet overzicht heeft van wat in het betrokken land op filmgebied aan de gang is, wordt uitgegaan van min of meer terzake kundigen die ondanks hun vaak goede relaties ook niet het beste of meest recente in handen krijgen. Maar er zijn minder spectaculaire films, „De Stenen Bruiloft” een woordlo ze klaagzang (uit 1972), „Door de As vam het Keizerrijk, een beeld van Roemenië tijdens de Eerste Wereloorlog (1975), „September”, een jeugdfilm met een tik keltje misdaad (’77), „Een Zomerver- haal” een familiekroniek die zich eind vorige, begin deze eeuw afspeelt en „Ex tra Editie”, een opwindend verslag van wat zich in het land af speelde in 1939 toen iedereen zich op de oorlog voorbe reidde, fascisten en goede vaderlanders slaags raakten en de eerste oorlogsslach toffers al vielen. Voldoende variatie dus in onderwerpen en een enkel verrassen de manifestatie van echt filmtalent. Wat des te meer opvalt nu men weet dat het land op dit gebied zo weinig voorge schiedenis en ervaring heeft gehad. KOUDENHORN 54-56-60 Tel. 023-321212-322368 s maandags gesloten donderdag 's avonds geopend tot 21.00 uur. Dat leidt na enige mislukkingen tot een vriendschap met een dwaze maar hartelij ke „action painter” maar het gelukkige einde krijgen we niet te zien omdat Erica zich achterdochtig heeft opgesteld jegens het geluk dat bovendien nog bedreigd wordt door de ex-man die zijn vergissing te laat heeft ingezien. Regisseur Mazursky weet zo’n verhaal met talrijke wendingen en onverwachte complicaties op een ge serreerde wijze te vertellen, zijn mensen reageren menselijk en het geheel blijft als fantasie binnen het mogelijke. Maar dat weet ieder die zijn „Next Stop” kent maar ook aan zijn „Bob Carol Ted Alice” uit ’69, zijn „Blume in Love” uit ’72 of zijn „Harry and Tonto” uit ’74 de aangenaam ste herinneringen heeft overgehouden. Na lang aandringen weet hij bij Alan het uiteindelijk jeugdtrauma bloot te leggen dat aan de basis ligt van zijn hartstocht voor paarden. Hij „geneest” hem dus maar betreurt tegelijkertijd dat hij hem de zeer eigen emoties ontneemt die Alan onderscheiden van de grauwe massa. ongewone en fascinerende film die zowel door het onalledaagse onderwerp als door zijn dramatische uitwerking tot een van de beste films van het vorig seizoen be hoorde. Gebleven zijn o.m. „The Deer Hunter” in Lido, „De Gendarme ziet ze vliegen” (Louis de Funès) in Luxor en op de mati nees „Superman” in Palace en Disney’s „The Lady and the Tramp” in Studio. rek Gassman als kardinaal die door autopech verzeild raakt in een protestvergadering van „nieuwe” katholieken en met zijn overgeleverde gezag, binnen tien minuten de afvallingen tot fervente gelovigen van Rome bekeerd heeft. Veel variatie dus, veel vormen van hu mor, satyre, melodrama en klucht en de introductie van een in Italië populair maar hier te weinig geïntroduceerd genre, zodat de namen van Vittorio Gassman, Ugo Tognazzi of Alberto Sordi hier vrij wel onbekend zullen zijn bij het grote publiek. Geen groter tegenstelling dan tussen de moeilijkheden van de ongetrouwde vrouw Erica en de psychiatrische verwarringen rond de zestienjarige Alan Strang die een half mystieke, half erotische verhouding met paarden heeft, een ongewone relatie die ermee eindigt dat Alan op een nacht in de manege zeven paarden de ogen uit steekt. De onbegrijpelijke misdaad, ge zien Alan’s zorgzame liefde voor paarden, brengt de jongen bij de psychiater die hem in huis neemt en in kortere en lange re gesprekken, afhankelijk van de stem mingen en mededeelzaamheid van de pa tiënt achter de waarheid tracht te komen. Richard Burton speelt de psychiater die zelf in huiselijke moeilijkheden zit, iets wat de slimme Alan al gauw doorheeft en waarvan hij bij het geven van antwoorden Zij laten zich bij hun keus vooral lei den door de aanwezigheid van onderti telde of nagesynchroniseerde kopieën waarbij Engels meestal de voertaal is. Deze belemmerende omstandigheden dwingen tot compromissen en maken dat dit soort filmwerk niet zo represen tatief voor het filmniveau van het be trokken land is als verwacht werd en nogal eens een keer een teleurstellend niveau bereiken dat weinig past bij het grootscheepse begrip culturele uitwisse ling. Men kan de mogelijkheid toejui chen van in oppervlakkig contact te kun nen komen met films die hier nooit nor maal in roulatie zouden gaan, maar dit soort uitwisselingen hebben pas zin als topprestaties getoond kunnen worden en men niet de indruk krijgt alleen maar met de goede middelmaat te doen te krijgen. Dit ter inleiding van een Roemeense Filmweek die van 19-26 april zowel in het Amsterdamse Filmmuseum als in het Rotterdamse ’t Venster gehouden wordt en de kans loopt gemengde in drukken achter te laten. In 1948 werd de Roemeense film, d.w.z. studio’s, laboratoria, bioscopen en pro ductie genationaliseerd. De filmproduc tie steeg langzaam maar gestadig van 2 films in 1952 tot 10 in 1966. Dat Roeme nië geen echt filmland was bleek echter al voor de oorlog. De eerste Roemeense speelfilm dateert uit 1912 toen practisch de hele wereld al door de filmkoorts was aangetast en op de balans van 1940 bleek dat in een periode van ongeveer dertig jaar slechts 50 speelfilms waren ge maakt. Naar Pools model is er toen in 1972 een decentralisatie van het bedrijf doorgevoerd waardoor de productie over vijf autonome filmgroepen ver deeld werd, een maatregel die een grote re vrijheid en zelfstandigheid bij de fil mers ten gevolge had, wat het niveau ten goede kwam. In het Haarlemse filmhuis Het Melk woud is dit weekeinde een klein retro spectief van films uit Ivens' begintijd te zien. Allereerst „De Brug”, zijn eenmans- film en tegelijk eerste proeve van be kwaamheid, daarna „Regen” en „Bran ding" die in samenwerking met Mannus Franken ontstonden en tenslotte zijn po litieke manifesten „Spaanse Aarde” en „Indonesia Calling"; een programma waarmee in kort bestek de filmer Joris Ivens gekarakteriseerd is. In een tiental korte scetches worden ons de nieuwe monsters van een nieuw ge slacht voorgezet. Afwisselend tekenen Mario Monicelli, Dina Risi en Ettore Scola voor de regie zonder nochtans hun naam aan een der scetches te verbinden. Het was destijds Ettore Scola die de theorie verkondigde dat sinds het Italiaanse neo realisme practisch officieel verboden werd door het weinig aantrekkelijke beeld dat het gaf van het na-oorlogse Rome, de filmers gevlucht zijn in de saty- Wie nu het grote pronkstuk van de Filmweek „Vlad the Impaler” ziet, krijgt een goede indruk dat men er daar tech nisch in staat is tot een grootscheepse historische productie die echter alles mist om de eentonigheid van de verschil lende imposante strijdtaferelen te door breken en de historische achtergronden van al dat wapengekletter beter uit de doeken te doen waardoor ook meer in tieme tonelen kans kunnen geven tot speldemonstraties en karakterisering van de hoofdfiguren. Uit de ondertitel „The true life of Dracula” blijkt dat dit veel verfilmde monster ooit een groot strateeg was en alles deed om zijn land uit de chaos van de oorlog te redden. Dracula komt in de film verrassend naar voren als een nationale held die om streeks 1457 de Turken versloeg. Maar een duidelijk beeld van wat zich alle maal achter de schermen afspeelde krijgt men niet, evenmin als een aandui ding van de samenhang tussen de trotse veldheer Vlad en het bloedzuigende monster Dracula. Het slechts af en toe functionerende filmhuis van jongerencentrum DAC aan de Ripperdastraat 13a te Haarlem draait vanavond (20.45 uur) Nosferatu van Frie drich Wilhelm Mumau, een film van ver voor de oorlog die Herzog onlangs aanzet te tot het vervaardigen van zijn visie op dit klassiek geworden griezelverhaal van Bram Stoker. De vampier Nosferatu wordt in deze produktie gespeeld door de Duitse acteur Max Schreck. Een beklem mende film. dat gerealiseerd heeft, kondigt de ideale echtgenoot, snikkend van ontroering mid den op straat aan dat hij al een paar jaar een verhouding heeft met een jongere vrouw en nu besloten is met haar te trouwen. In enkele seconden is Erica op de niet zo gunstige leeftijd van veertig een „onge trouwde vrouw” geworden. Consternatie bij Erica maar ook bij de vriendinnen die regelmatig in een tearoom samenkomen om de laatste roddels te bespreken, en nu Erica als onderwerp van gesprek toege schoven krijgen. Er komt natuurlijk eerst een psychiater uit de bus als redder in de nood. Hij geeft het enige juiste advies: Erica mag zich niet met haar verdriet afsluiten van de wereld maar dient zich integendeel in het leven te gooien en rela ties aanknopen om haar minderwaardig heidsgevoelens zo snel mogelijk te overwinnen. A Ugo Tognazzi smijt met spaghetti in De nieuwe Monsters (Alhambra Amsterdam) Er is hier dus sprake van een uiterst gecompliceerd psychisch drama dat zich op verschillende vlakken afspeelt en dat culmineert in de ontmoetingen tussen de psychiater en zijn moeilijk te hanteren patiënt waarin het tot heftige woordendu els kan komen die de film zijn dramati sche spanningen geeft. Peter Firth speelt op onnavolgbare wijze de moeilijke rol van de puber die met te grote innerlijke conflicten geconfronteerd wordt. Burton die de „ingeslapen” psychiater moet zijn, speelt bij tijden al te geëmotioneerd, in tegenstelling tot de meer ingehouden en nerveuze opvatting bijv, van Anthony Perkins die de rol in New York op het toneel speelde. Maar alles bij elkaar, een □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□O □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□OOOOODDDOODOOCIOOOOOODOOOOODOOf je drie uur lang bezighoudt met alledaag se dingen en in zijn hele opzet en durf een uniek meesterwerk is geworden. Vanaf donderdag de 25ste kan men in Het Melkwoud (Zijlstraat 63, Haarlem, aanvang voorstellingen 21 uur) de vrou wenfilm Jeanne Dielman van de Belgi- A Erica (Jill Clayburgh) vindt het geluk bij Alan Bates in An unmarried Woman (Studio, Haarlem). een geraffineerd gebruik maakt. Als extra complicatie ontstaat er dan een groeiende bewondering bij de wat alledaagse psy chiater voor de felle en hartstochtelijke manier waarop de jongen zijn passie in alle konsekwenties heeft durven uitleven. Het Haarlemse bioscoopprogramma verrast deze week met twee nieuwe films die weliswaar al enige tijd rouleren in ons land maar voor de Spaamestad eerste klas premières betekenen. Neem nu zo’n film als „An unmarried Woman” die in Studio vertoond wordt. Alle elementen die nodig zijn voor „entertainment”, zo- Remember my Name niet klassiek re en de klucht om zodoende op vrolijke en dus eerder aanvaardbare wijze taboes te doorbreken en sociaal onrecht aan de kaak te stellen. Er is toen een hele school van vinding rijke filmsatirici ontstaan van wie we hier te weinig te zien hebben gekregen. Men kan zijn schade nu inhalen door in Alham bra naar prachtige humoristische korte verhalen te kijken die met groot komisch talent, (en vaak ook grote overdrijving) gespeeld worden. Naast sociale satyres zoals de barmhartige Samaritaan die een gewond verkeersslachtoffer door heel Ro me sleept zonder dat het hem lukt de ongelukkige een opname in een der zie kenhuizen te bezorgen, of de man die zijn oude moeder met een list in een bejaar dencentrum weet achter te laten, komen universeel menselijke situaties aan de or de, bijv, aan het graf van een populaire komiek waar het plechtige aangeklede gezelschap niet meer tot bedaren kan ko men als de grafredenaar om het talent van de overledene aan te duiden enige van zijn bekendste grappen gaat vertellen. Er is een waanzinnige ruzie in de keu ken van een eethuisje in-de-mode waarbij met alle etens ingrediënten gegooid wordt om na afloop de schotels met de eetbare restanten tot de beroemde „plats” te fat soeneren. Maar een hoogtepunt is Vittorio Vooral bij een film als „Remember my Name” die onder supervisie van Robert Altman tot stand is gekomen en die deze week in Kriterion gestart is zijn wat aan wijzingen vooraf zo niet overbodig dan toch een hulpmiddeltje om de film van het begin af te kunnen volgen. Alan Rudolph die „Remember my Name” geschreven en geregisseerd heeft is een typische leerling van Altman die evenals zijn productielei der bij dit debuut de toeschouwers lange tijd in het onzekere laat omtrent de hande lende personen, hun onderlinge relaties en hun motieven om te handelen zoals ze doen en pas later de legpuzzle in elkaar schuift en een compleet zicht op de hande ling vrijgeeft. De film introduceert de jonge nerveuze vrouw Emily (Geraldine Chaplin) die zo juist een gevangenisstraf van 12 jaar heeft uitgediend (hoewel ze strak dat feit tegen iedereen zal ontkennen) en nu op weg is naar haar ex-man Niel Curry (Anthony Perkins) die tijdens haar verblijf in de cel hertrouwd is met Barbara (Berry Beren son). Emily is van plan dit ogenschijnlijk gelukkig huwelijk kapot te maken en al thans onrust en onenigheid te zaaien in het leven van de beide mensen die ze haat. Emily is een pathologische figuur zoals er meer voorkomen in de films van Altman. Ze is na een troosteloos gevangenisleven ongevoelig geworden voor het lot van an deren. Alles en iedereen wordt onderge schikt gemaakt aan haar wraakgevoelens, met haar nog overgebleven charme weet ze veel gedaan te krijgen evenals met haar pathologische aanleg voor liegen en be driegen. En ze bereikt uiteindelijk wat ze gedaan wilde krijgen. Ze manoeuvreert Neil uit zijn huwelijk met Barbara, be zorgt hem zijn ontslag uit zijn baan en laat hem achter in eenzelfde desolate een zaamheid als waarin zij zich 12 jaar gele den bevond toen ze pas getrouwd was met Neil Curry, ontdekte dat deze er een vrien-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 17