bestaat al in Zweden 1 Het NIPO massaficeert Damiate Pers Stemrecht buitenlanders I DE MENSELÏJKE ZIEL ALS PATROON VOOR EEN MAATSCHAPPELIJK BEHANGETJE i NI IJmuider Courant I 1 NOTITIES OVER: Een racistische partij in Groot-Brittannië, door Ed Blanche. ■I I 1 iw® 1 H 19 7 9 'M APRIL 2 3 4 MAANDAG tttt II ®s I J hv De mogelijkheid bestaat dat in Nederland wonende buitenlan ders binnen enkele jaren mogen meedoen aan verkiezingen voor gemeenteraden en provinciale staten. Sommige partijen, zoals de PvdA, willen dat dit kiesrecht al in 1982 werkelijkheid wordt. In ieder geval ziet het er naar uit dat de buitenlanders in Nederland in 1986 naar de stembus kunnen. De Tweede Kamer ging op 22 maart akkoord met een voorstel hiertoe. De Eerste Kamer moet zich nog uitspreken over dit plan, waarvoor een kleine wijziging in de grondwet nodig is. Het NIPO, Nederlands Instituut voor de Publieke Opinie, doet aan cultuurvervuiling. Misschien on bewust, misschien zelfs met geheet andere be doelingen, maar het resultaat blijft hetzelfde. IJ jan len’ se i py bac zeil zilti Het Britse National Front, een partij die is ontstaan uit een be weging die kleurlingen uit Enge land wil weren, heeft zich met 280 kandidaten in de strijd gewor pen voor de verkiezingen die op 3 mei worden gehouden Na de Labourpartij, de Conservatieve Partij en Liberale Partij is het National Front de vierde in groot te, wat het aantal kandidaten aangaat. In oktober 1974 waren het er negentig. De partij behaal de toen 3,12 perocent van de stemmen, wat net niet genoeg was om een vertegenwoordiger in het Lagerhuis, de Tweede Ka mer van Groot-Brittannië, te krijgen. Het Nederlands Instituut voor de Publieke Opinie, door J. L. Lodewijks. Stemrecht voor buitenlanders in Zweden, door Feico Houweling. itti J L Brits National Front tart 'I i ii 147,50 j I 1 i Zoals de naam van dit instituut zelf al zegt, onder zoekt het NIPO de openbare mening. Het vraagt een beperkt aantal Nederlanders naar hun mening, bere kent de percentages in de antwoorden en slaat die percentages vervolgens om over het gehele Nederland se volk. In sommige gevallen is het resultaat tamelijk betrouwbaar, omdat de vraagstelling onderwerpen betreft die zeer nauwkeurig samenhangen met de status van de ondervraagde, dat wil zeggen: met zijn of haar leeftijd, algemene ontwikkeling, sociale positie, confessioneel milieu, geslacht, politieke richting enzo voort. deze opstelling school veelal de overtuiging dat de buiten landers het recht zouden moeten hebben om deel te nemen aan de parlementsverkiezingen in het va derland. Zo zou iemand die uit Spanje afkomstig is moeten kunnen stemmen voor het parlement in betoogde men, maar in de liefde die men koestert voor het vaderland. Op goede dag hoopt men terug te gaan. Ook werd erop gewezen dat immigranten bang zijn om uit de eigen kring te worden gestoten wanneer men zich nou laten natu raliseren. De balans sloeg in Zweden in het begin van de jaren zeventig door ten gunste van de voorstanders van kiesrecht voor buitenlanders, maar deelname aan de parlementsverkie zingen, die gelijk met de lokale wor den gehouden, ging de Zweden toch te ver. Achter DIRECTIE Damiate Pers b.v. Mr H. C. van der Mije HOOFDREDACTIE: Jos L. Lodewijks E Koning CC W ra la ec g< oi w O n d; d; te di a; a< tc media Spanje en daarnaast het recht moe ten hebben om mee te doen aan plaatselijke verkiezingen in het land waar hij verblijft, Zweden in dit geval. In 1976 ging 60 procent van de 220.000 kiesgerechtigde buitenlan ders naar de Zweedse stembus. Het merendeel was afkomstig uit Fin land. Van de overigen kwam het grootste deel uit de M. idellandse- Zeelanden. Deze buitenlanders spraken tiental len verschillende talen, terwijl zij toch allen recht hadden op uitge breide voorlichting over de verkie zingen. De Zweedse overheid koos voor voorlichting in vijftien ver schillende hoofdtalen. Het was overigens voor het eerst dat deze ■ir Een verkiezingsbijeenkomst van het National Front in februari van dit jaar. van is, de 44-jarige Tyndall. Als leider van de, thans niet meer be staande, Britse Nationaalsocialisti- sche Partij placht hij in het begin der jaren zestig rond te lopen in een uniform qua stijl ontleend aan dat der Duitse nazis van weleer. Het front heeft van meet-af aan krachtige tegenwerking ondervon- BUREAU: Redactie en administratie Lange Nieuwstraat 427, IJmuiden postbus 18, 1970 AA IJmuiden tel redactie: 02550-15389 na kantoortijd: 02208-3577 tel adm. 02550-15437 en 16450 postgiro: 273107 telex 41866 ADVERTENTIES: telefoon 023 - 31 90 53 GROENTJES: gerubriceerde advertenties, uitsluitend telefoon 023 - 31 92 72 ABONNEMENTEN - bij vooruitbetaling - per maand per kwartaal per post per jaar per post losse nummers buitenland per kwartaal BEZORGKLACHTEN maandag t/m vrijdag van 18.30-19.00 uur zaterdags van 11.30-12.30 uur Uitsluitend telefoon: 02550-10519 voor Santpoort: 023 - 31 90 53 Oudeweg 12-14, Haarlem tel. 023 - 31 90 53 in God zijn blijven geloven, terwijl ongekende aantal len trouw zijn aan hun godsdienst maar grote twijfel hebben over hét godsbestaan. Afgezien van de potsierlijke vraagstelling echter: de informatie of iemand „rotsvast gelooft” kan alleen een uitsluitend persoonlijk antwoord krijgen, dat men niet kan omslaan over grote menigten omdat een verband tussen godsgeloof en status totaal ontbreken moet. Ten hoogste had het NIPO kunnen vragen of de ondervraagde lid was van een geloofsgemeenschap, maar dat cijfer is niet zo interessant, omdat het niets zegt ten aanzien van het persoonlijke geloofsleven. Voor velen is zelfs hun „rotsvaste geloof in God” verbonden met een „rotsvaste afwijzing van de reli gie”. De godsdiensten hebben in de maatschappelijke praktijk zo vaak en zo overtuigend vulgaire materialis tische doeleinden nagestreefd, dat het simpele godsge loof in de boezepi der menselijke persoonlijkheid vaak geconditioneerd is door de overtuiging dat God alleen in het eigen binnenste te ontmoeten is. Het Amerikaanse Gallup-instituut, dat ook internati onaal werkzaam is, beoefent al jaren het enquête- spelletje met een paar honderd ondervraagden over strikt persoonlijke en volstrekt onoverdraagbare pro blemen als: „Gelooft u in God?” „Gelooft u in de duivel?” „Gelooft u in een hemel?” „Hoe denkt u over reïncarnatie?” „Aanvaardt u Christus als de Zoon van God?” Enzovoort. Het resultaat is dat Gallup precies weet hoeveel procent van alle Britten (bijvoorbeeld) in God geloven en hoeveel Britten niet in een persoonlijke God, maar in „zoiets als een levenskracht, een soort geest” gelo ven. Slechts 16 procent van de Britten „weet niet wat ervan te moeten denken.” Als klap op de vuurpijl: „Opvallend is de stijging van het aantal Britten dat de voorkeur is gaan geven aan reïncarnatie.” Door deze mededeling valt ook Gallup door de mand. Het „geloof” wordt nu plotseling een „voor keur”. Iets wat je het liefst zou hebben. Daarmee geven de enquêteurs toe dat zij helemaal niet meer weten waar ze eigenlijk mee bezig zijn. Zij weten zelf niet eens wat „geloof’ is en verwarren het met datgene, mensen in hun eigen taal voorlich ting kregen over de politieke situa tie in het land. Na de verkiezingen werd opge merkt dat de overheid het geven van voorlichting niet had toever trouwd aan de organisaties van bui tenlanders. Deze organisaties wer den trouwens in het geheel nauwe lijks betrokken bij de verkiezingen. Het grootste deel van de verkies bare politici die zich opwierpen voor de belangen van buitenlanders was dus Zweeds en behoorde gro tendeels tot de gevestigde politieke partijen. Samengevat was het resultaat van de in 1976 in Zweden gehouden ver kiezingen niet bijzonder verras send. Negentig procent van de Zwe den ging stemmen, bij slechts zestig procent van de buitenlanders. Er werden in de vele honderden lokale raden slechts enkele tientallen im migranten gekozen en de organisa ties van de buitenlanders bleven grotendeels buiten spel. Toch is men in Zweden algemeen van mening dat deelname aan de lokale verkiezingen de betrokken heid van de buitenlanders bij de Zweedse samenleving heeft ver groot. Daarnaast is duidelijk dat de politieke partijen zich meer bewust zijn geworden van de noden, wen sen en uitgangspunten van immi granten. Overigens zijn er in september van dit jaar weer verkiezingen in Zweden. Het loont de moeite om te zien of een aantal tekortkomingen van de vorige dan zal zijn verbe terd. f 14,80 42,60 56,50 167,70 220,50 0.75 In Zweden, een land met veel bui tenlandse werknemers en andere immigranten, bestaat deze vorm van kiesrecht al enkele jaren. Al in 1976 mochten de buitenlanders hier voor het eerst meestemmen met de lokale verkiezingen. Daarom kan het de moeite waard zijn om te zien wat er daar gebeurde. Aan het stemrecht voor buiten landers in Zweden is heel wat voor af gegaan. „Als buitenlanders hier mee willen doen aan de politiek, dan moeten zij zich maar laten na turaliseren”, was een veel gehoord bezwaar. Voorstanders beu. gden echter dat buitenlanders die hun nationaliteit willen behouden, toch geïnteresseerd kunnen zijn in de politiek van het land waar zij wonen. Het feit dat men zich niet laat nationaliseren ligt niet in een ge brek aan interesse voor Zweden, zo V en politici Aangezien die status duidelijke patroontekeningen vertoont als men de gehele Nederlandse bevolking indeelt, kan men bij sommige maatschappelijke ver schijnselen of problemen de mening van de proefper soon een tamelijk nauwkeurige representatie-waarde toekennen. Het National Front zal heel wat publiciteit krijgen in de komende tijd, wat een doorn in het oog zal zijn van de drie grote partijen. De kans dat zij veel stemmen aan het front kwijt zullen raken wordt ech ter niet groot geacht. De twee omroeporganisaties in Groot-Brittannië, het staatsbedrijf BBC en de groep van onafhanklijke particuliere omroepmaatschappij- en, hebben sinds de oprichting van het front in 1976 bewust weinig aan dacht besteed aan de beweging. Maar omdat hij nu meer dan vijftig kandidaten heeft gesteld, heeft men nu recht op een televisie-uitzending van vijf minuten via alle drie de zenders, op 26 april, om de plannen aan het volk te verduidelijken. Ook kan het front aanspraak ma ken op een vertegenwoordiger bij besprekingen met de drie grote par tijen voor radio en televisie. Dat betekent deelname aan politieke de batten. Organisator van de verkie zingscampagne voor het National Front is Martin Webster. Hij zei twee weken geleden dat het front zoveel kandidaten heeft gesteld om „de samenzwering van de media tegen het National Front” te ont krachten, door de omroeporganisa ties te dwingen evenveel tijd aan het front als aan de andere organisaties ter beschikking te stellen. Het front is een samensmelting van de Britse Nationale Partij, de Liga van Getrouwen aan het Impe rium (the League of Empire Loya lists) en een derde rechtse groepe ring. Zijn grote bedoeling is te trachten de tanende roem van het Britse imperium tot staan te bren gen, een einde te maken aan de immigratie en het naar hun land terugzenden van de 3,2 miljoen niet- blanken die thans in de Verenigd Koninkrijk woonachtig zijn. Het National Front is opgericht door de man die er ook de voorzitter den van de grote Britse politieke partijen. Men streeft ernaar om door tenminste een lid te worden vertegenwoordigd in het Lagerhuis, er dus officieel „bij te horen”. Ofschoon de conservatieven, de Tories van Thatcher, willen berei ken dat er beperkingen komen ten aanzien van de immigratie uit de Zoals echter bij alle wetenschappen lopen beoefena ren van de wetenschap der statistiek en „marketing” het gevaar, dat zij bepaalde absolute bevoegdheids- grenzen overschrijden. Het risico dat de mens in de samenleving lichamelijk of geestelijk (of zelfs in beide opzichten) door de wetenschappelijke onderzoekers nadeel wordt toegebracht, is niet alleen aanwezig in de uiterst belangwekkende sectoren van de medische wetenschap, maar in alle sectoren waar ingrijpende invloed kan worden uitgeoefend op het persoonlijke welzijn. Een van de grote gevaren die de statistici en opinie onderzoekers voor de individualiteitswaarde van de mens oproepen, is het feit dat deze wetenschap princi pieel voorbijgaat aan de menselijke persoonlijkheid en de absolute onafhankelijkheid van de individuele menselijke geest. De mens is geen kuddedier, al ge draagt hij zich in vele situaties wel alsof. Voor zover men bij de mens een kuddedierlijkheid mag veronderstellen, kan men in situaties waarbij die verdovingstoestand van de individuele geest mag wor den aangenomen, desnoods gevolgtrekkingen voor het gedrag of de mening van een geheel volk maken uit wat een zeer kleine representatieve groep doet of zegt. Maar er zijn gevallen waarin deze representatieve kwantiteitstheorie in het geheel niet meer opgaat, namelijk, indien men zich met vraagstelling en onder zoek begeeft op gebieden die volstrekt individueel geïsoleerd binnen de persoonlijkheid zijn gelegen. Dat kan, om een voorbeeld te noemen, ook een ri- Opstoot/es in de Engelse stad Leicester als gevolg van een demonstratie van het National Front in het afgelopen weekeinde Er vielen dertien gewonden waar de mensen in hun angst en twijfels naar grijpen als een oplossing die zij zouden wensen. De persoonlij ke geloofsnood, waarin ieder mens, gelovige of atheïst, beurtelings in verzeild raakt, voortdurend mee wor stelt en van uur tot uur ervaart of verdringt, wordt omgezet in harde cijfers. In ieder geval verlaagt, net als Gallup, het NIPO door dergelijke vragen, en vooral door conclusies ten aanzien van de becijferde geloofsbeleving van het Nederlandse volk, het godsgeloof tot een soort mode, een soort gebruik, of een ingewortelde maatschappe lijke code. De individualiteit van de persoonlijkheid des mensen wordt over het hoofd gezien, niet begre pen, niet in acht genomen, bewust of onbewust gedis crimineerd. Allerlei onzuivere en verontreinigende factoren wor den eenvoudig bijeengebundeld en niet-geanaliseerd op één grote hoop gesmeten. Slechts 666 mensen is gevraagd of zij „rotsvast geloven”. Afgezien van het feit dat eigenlijk geen zinnig mens in staat is op een dergelijke vraag een definitief zeker antwoord te ge ven, geldt zo’n antwoord uitsluitend en per conditie alleen voor de mens die het geeft. Voor degenen die zich serieus bezighouden met de vraag of zij geloven of niet, en alles daartussen, staat het vast dat zij iedere seconde van hun lange leven een ander antwoord zouden kunnen geven. Het geloof is een sterke keten van twijfels, waarvan sommige schakels op zeker ogenblik zekerheden schij nen maar het niet zijn, of zekerheden zijn die later tussen de vingers in het niet verdwijnen. Het godsge loof is een sterk element van cultuur, misschien zelfs het sterkste, omdat het zelfs door zijn individuele afwezigheid enorme drijfveren vormt. Maar het is, boven alles, vrijwel het enige wat de mens nog rest als stevige kapstok voor zijn persoon lijkheid. Of hij gelooft of niet, hij twijfelt altijd. Daar uit vloeit zijn persoonlijk gedachtenleven voort en zijn gedachtenleven stimuleert zijn daden, zijn gedrag, zijn reacties en zijn geluk, of ongeluk. Het godsgeloof is eigenlijk het enige zeer persoonlijke eigendom van het individu, waarmee de mens tot het einde toe worstelt. Het NIPO moet daar respect voor hebben en mag het, op straffe van cultuurbederf, niet op de veiling brengen van al die maatschappelijke en wereldse zaken, waarmee computers kunnen worden gevoed. De veronachtzaming van de menselijke persoonlijk heid is ook in ander opzicht al door opinie-onderzoe- kers ijverig beoefend. De massaficering waaraan opi- nie-onderzoeken meehelpen, is strijdig met het belang van de menselijke mondigheid, maar zeker ongeoor loofd wanneer het om de diepste kern van ieder mens afzonderlijk gaat. Het NIPO maakt van de menselijke ziel een aardig patroon voor een behangetje vermenigvuldigd op de rotatiemachine van de technische rekenaars. vorige koloniën heeft net rassen probleem in Groot-Brittannië nooit deel gevormd van het verkiezings- beleid van de behoudenden. Maar het front zou in het algehele beeld van tolerantie veranderingen kunnen brengen. Webster zei twee weken geleden, in een toespraak in het nieuwe hoofdkwartier van het front in het Londense East End „Wij zullen een zeer, zeer racisti sche campagne gaan voeren”. Het kiesdistrict van Webster is de Londense voorstad Bethnal Green. In een van de wijken van deze plaats, Brick Lane, wonen veel Azi aten, afkomstig uit de vroegere klo- niën van het Britse imperium. Het komt hier regelmatig tot felle straatgevechten met Londenaren die vinden dat de kleurlingen moe ten verdwijnen. Tyndall woont in het Londense Hackney, een vervallen wijk met een groot aantal mensen dat geen werk heeft en ook rassenonlusten. Tyndall zei onlangs: „Er is in dit deel van Londen een krachtige tra ditie van nationalisme en rassenbe- wustzijn. De mensen hier vrezen de aanwezigheid van de buitenlan ders”. Het zijn de mensen die vrezen dat de immigranten de werkgelegen heid nadelig zullen beïnvloeden, die op het Nationaal Front zullen stem men, zo voegde Tyndall er aan toe. Hoeveel leden het front heeft is nooit precies bekend gemaakt. Scotland Yard, die het doen en la ten van de beweging nooit geheel uit het oog verliest, schat het aantal op twaalfduizend. lichamelijke sector van de persoonlijkheid betreffen. Geen enquêteur of statisticus zal het waarschijnlijk in zijn hoofd halen de door hem naar status geselecteerde groep te vragen of men zijn blindedarm mist. Zelfs al zou men kunnen verdedigen dat de aandoening van de blindedarm medisch een zekere statistische verbrei ding vertoont, toch weet iedereen wel dat de aandoe ning in geen geval samenhangt met factoren die de representativiteit van de ondervraagde vertolken: mi lieu, leeftijd, geslacht, positie, opvoeding, enzovoort houden geen verband met de vraag of men meer of minder vatbaar is voor blindedarm-aandoening. Er zijn nog duidelijker voorbeelden: stel dat 7 van de 700 ondervraagden het bovenste kootje van hun wijs vinger mist, zal men niemand zo gek krijgen om aan te nemen dat één procent van het Nederlandse volk een stukje van de wijsvinger heeft verloren. De samen hang tussen status en verminking is totaal afwezig en volledige geïsoleerdheid van de persoonlijke invalidi teit ten opzichte van de grootste eenheid maakt de statistiek in dat opzicht onbruikbaar, zinloos en mislei dend. Het woord misleiding is voor zo’n voorbeeld te zwaar. Het wordt veel erger wanneer de opinie-onder- zoeker de grens van de beperkingen zijner wetenschap overschrijdt en gaat peuteren in de fundamentele oorspronkelijkheid van de menselijke persoonlijk heid. Dat was duidelijk het geval met een recent opinie-onderzoek, dat de overigens uiterst ongelukkig geformuleerde vraag onderzocht hoeveel Nederlan ders „rotsvast geloof in hun godsdienst” hebben. „Geloof in een godsdienst” is uiteraard onzin. Laten we hopen dat de persberichten over het resultaat van dit onderzoek de uitslag niet goed hebben geformu leerd, en dat de vraagstelling van het NIPO althans geen onzin is geweest. Want geloof in een godsdienst is een verkeerde formulering van de vraag of de ondervraagde „een trouw aanhanger van zijn godsdienst” is, tenzij het NIPO heeft bedoeld te vragen of de geënquetteerde „rotsvast in God” geloofde. Dat zijn twee geheel ver schillende zaken, omdat miljoenen Nederlanders hun godsdienst vaarwel hebben gezegd maar wel degelijk Ui ■ir Door buitenlanders mee te laten stemmen in de plaatsen waar zij wonen hoopt men hun betrokkenheid bij het gebeuren hier te vergroten

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 4