Overladen programma van Concertgebouworkest onder Haitink Peter Schreier zingt knap naar Brussel maar mist nog vervoering Verkeerd geparkeerd Goden en farao’s: 200.000ste bezoeker Amsterdam eert oyiAHKHAYAy Berlijns orkest naar China Perspekt met Bolhoedmannen Theo Thijssen met standbeeld 0° SQffiDOV I 44 in amsLerdam Een begrip in Perzen Duitse dirigent Leopold Ludwig overleden Koop een Oosters tapijt met de zekerheid van EL i //^o*»** I Den Haag Friese Statenleden willen subsidie voor Noorder Compagnie Husqvarna maakt maaien makkelijk! I I I I I I I v.ffmmendedt’h' ©Husqvarna Zweden f SR Beverwijk Hilversum Thom de Jong Pjotr Müller -Ad H A A 10 DONDERDAG 2 6 APRIL 19 7 9 KUNST act. W w I COUPON VOOR EEN FRAAI GAZON 1 Vr,ie Or Onder de teke naars van NRC- Handelsblad, Haag se Post en De Tijd neemt de Ameri kaan Scott Neary een heel aparte plaats in. Hoewel hij motieven en stijlmiddelen uit de jaren vijftig en zes tig op ruime schaal in zijn werk ge bruikt, vallen zijn tekeningen toch op door hun eigenheid. Je merkt dat eens temeer bij het klei ne overzicht dat het Museum Fodor (Keizersgracht 609) in huis heeft: ook wanneer hij zelf standige prenten maakt, blijft zijn unieke sfeer - een combinatie van al ledaagsheid, gla mour en banaliteit - optimaal gehand haafd. /fff Mi The Rmf Pjotr Muller Gebroken zuilen (graniet), 1978. JOHAN VAN KEMPEN (Van onze kunstredactie) 1 (ADVERTENTIES) c°7cft UW MODC-ADVIKUR Amerikaanse strip Scott Neary: Golden Slippers. A In Flint in de Amerikaanse staat Michigan hebben journalisten van de plaatselijke krant The Flint geen last meer van parkeerproblemen: ze zetten hun wagen eenvoudig tegen de muur van hun redactiegebouw neer. Althans zo lijkt het, want in feite is er sprake van een kunstige „trompe l’oeir-schildering die het sombere gebouw een speels aanzien verschaft. De maker van de schildering, die 21 bij 18 meter meet, is anoniem. Misschien stond hij verkeerd geparkeerd? Het bronzen beeld, dat circa anderhalve meter hoog moet worden, wordt gemaakt door Hans Bayens, die ook de hoofdperso nen uit Nescio’s Titaantjes heeft vereeu wigd. Het standbeeld voor Thijssen stelt een onderwijzer voor (Thijssen zelf) die in een schoolbank zit naast een schrijvende jongen. Deze zal lijken op de hoofdper soon uit Kees de Jongen, Thijssens be kendste roman. Op 29 en 30 oktober speelt het orkest in Peking en op 1 november in Sjanghai. Op het programma staan onder meer de vijf de en de zesde symfonie van Beethoven. LÜNEBURG. De befaamde West- duitse dirigent Leopold Ludwig is woensdag op 80-jarige leeftijd overle den. Hij was sinds augustus van het vorig jaar in het Deelstaatsziekenhuis van Nedersaksen. Het hospitaal deel de niet mee waaraan Ludwig is ge storven. De Duitse dirigent is negentien jaar verbonden geweest aan de Opera van Hamburg en hij was vele malen gastdi- rigent aan de Metropolitan in New York en de Opera van San Francisco. Evenals woensdagavond werd alles ook nu weer uitgekiend van klank en expres sie over het voetlicht gebracht, waarbij Schreiers stem het in Mozart zelfs nog beter „deed” dan bij de in de vocale serie gehoorde Schubert-liederen. Maar hoe af gewogen en muzikaal alles ook in deze aria’s zijn beslag krijgt, de voordracht blijft, ondanks de oppervlakkige schijn van spontaniteit, eigenlijk toch altijd iets „bestudeerds” houden. Het is allemaal erg goed, knap, heel mooi en van grote klasse, maar desondanks toch niet bijzonder ver voerend. Het Concertgebouworkest, dat Peter Schreier subtiel begeleidde, liet aan dit programma-onderdeel een stijlvolle maar ten opzichte van het geheel, te lange inlei ding aan voorafgaan: Mozarts „Jupiter”- symfonie. Een uiterst bevredigende ver tolking, daar niet van. Met spankracht en een rijke detaillering. Geen enkele stroef heid in de toonformaties, maar transpa rantie, lichtheid en overal intensiteit in de nuances, met behoud van het klassieke profiel en klankevenwicht. Maar samen met de aria’s ligt zo’n „Ju piter” te veel gewicht in de schaal, om dan na de pauze nog eens fris en wel een gigant van een symfonie als de „Fantasti- que” van Berlioz aan te kunnen horen. En dat was jammer, omdat Haitink met zijn orkest zowel de introverte als extraverte aspecten van deze meesterlijk geïnstru- kanten bleek te gaan belichten, in een steeds boeiende wisselwerking. Zonder het klankorganisme als geheel aan te tasten, werden alle wendingen in harmonisch, dynamisch en ritmisch op zicht, of qua sfeer, koloriet en melodievor ming, in al hun grilligheid vol fantasie tegen elkaar gezet. Waarbij dan de rustte kens, de plotseling in deze koortsige mu ziek optredende generale pauzes, als extra spannende elementen in het spel werden betrokken. AMSTERDAM (ANP). De in 1943 overleden schrijver en onderwijsman Theo Thijssen krijgt een standbeeld. Het wordt op 16 juni onthuld. Dan is het 100 jaar geleden, dat de bekende Amsterdam mer werd geborden. Het beeld komt te staan op de Lindengracht in de Jordaan, de Amsterdamse buurt, waar Thijssens wieg stond. De provincie zelf zal wel haar verplich ting als subsidiënt nakomen. De Noorder Compagnie zou zich moeten houden aan het door bestuur en subsidiënten aan vaarde beleidsplan. De directie van Boymans verwacht dat de tentoonstelling de 250.000ste bezoeker nog wel haalt. Het gemiddelde ligt op vijfduizend per dag en „Goden en Fara o’s” is verlengd tot en met 6 mei. De expositie over het oude Egypte ging op 1 maart open. Het beeld, dat zeventigduizend gulden gaat kosten, wordt aangeboden aan de gemeente Amsterdam. Particulieren, vak bonden en politieke partijen moeten het geld bijeenbrengen. Voor de inzameling is een comité gevormd onder leiding van de uitgever Geert van Oorschot. In het comi té zitten verder onder andere de schrij vers Remco Campert en Simon Carmig- gelt. ROTTERDAM (ANP). Museum Boy mans-van Beuningen in Rotterdam heeft woensdagmorgen de 200.000ste bezoekei ontvangen bij de tentoonstelling „Goden en Farao’s”. Het was de 75-jarige J. van der Goot uit Arnhem, die samen met zijn vrouw naar Boymans kwam. Beladen met boeken over het oude Egypte en een grote taart moest het echtpaar terug keren. Beverhof 40-41. Breestraat De Bolhoedmannen werd geconcipieerd door Joep Kruijver en Michael Helmer- horst en ging het afgelopen seizoen vrij laat in première. Het stuk werd tot nog toe een twintigtal maal opgevoerd, kreeg een goede respons en wordt derhalve ook ko mend seizoen doorgespeeld. Aan het Brusselse Theaterfestival, dat zich richt op vernieuwende theatergezel schappen, wordt ook meegewerkt door onder meer Jango Edwards, Freies Thea ter München, National Theater of the De ath, Bob Wilson, Carlos Trafic, het Ethe risch Strijkersensemble Parisiana het RO-Theater en nog vele anderen. Per spekt speelt de Bolhoedmannen op de laatste, afsluitende dag van het Kaai-festi- val. 1 door cees straus Ludwig ging in 1970 met pensioen, maar vervulde na die tijd nog enige jaren gastdirecties, daarna moest hij, die als Wagner-, Strauss-Mahler- en Schönbergdirigent te boek stond, zijn werk staken ten gevolge van een zwak ke gezondheid. WEST-BERLUN (Reuter). De Berli ner Philharmoniker onder leiding van Herbert von Karajan zal komende herfst op uitnodiging van het Chinese ministe rie van Cultuur drie concerten in de Chi nese Volksrepubliek geven. Dit hebben orkestfunctionarissen woensdag in West- Berlijn bekendgemaakt. De musicus werd in 1889 geboren in Witkowitz bij de Moravische stad Ostrava, in het huidige Tsjecho-Slowa- kije. Hij studeerde in Wenen en begon daarna te dirigeren in kleine Tsjechi sche operagebouwen. Geleidelijk ver beterde hij zichzelf en maakte uitein delijk zijn debuut bij de Opera’s van Wenen en Berlijn. Galerie Lieshout (Lijn- baanssteeg 1) heeft in haar bijna eenjarig be staan nog geen eigen, specifieke richting kun nen vinden. Dat levert heel wisselende tentoon stellingen op van uiteen lopende kwaliteit, al is het de tendens om met het meeste werk aan de- figuratieve en nogal vei lige kant te blijven. Dat geldt ook voor de twee huidige exposanten Thom de Jong en de beeldhouwster Gabriëlle Sterk, een tentoonstel ling die nog wordt aan gevuld met een aantal zeer traditionele doeken van Toon de Haas. Toch vind je in de ge mengde technieken van De Jong, die beurteling® in de Verenigde Staten en in Amsterdam woont, een zekere behoefte aan het doorbreken van die veiligheid. Hij weet er niet altijd aan te ont snappen, maar een enke le keer kan het resultaat best goed zijn. Wat mij tegenstaat in zijn bontge kleurde prenten is het overwegend decoratieve karakter. De Jong laat maar heel zelden zien dat hij inzicht in de ma terie heeft en in de mees te gevallen kan hij niet tot de kern van zijn on derwerpen doordringen. Dat is jammer want de combinatie van zeef-, blind- en etsdruk is tech nisch best wel geslaagd. Je zou bijna kunnen zeg gen dat de techniek hier op de eigenlijke thema tiek moet prevaleren, ware het niet dat De Jong zijn pretentieus- modieuze instelling niet altijd kan verbergen. (Tot 21 mei, dinsdag tot en met vrijdag van 12-19 uur, op zaterdag van 10-17 uur). Husqvarna heeft voor èlk gazon de juiste grasmaaier. Robuuste, lichtlopende handmaaiers, pittige, milieu-vriendelijke motormaaiers en nu ook efficiënte, makkelijke zitmaaiers voor de grotere tuinen Alle met messen van hoog waardig Zweeds staalVraag uw handelaar om inlichtingen of stuur de bon in voor een interessant informatiepakket Neary is een 29-jarige Amerikaan, geboren in New York en sinds zes jaar in ons land geves tigd. Zijn Amerikaanse afkomst is in zijn werk onmiskenbaar: net als de kunstenaars van de pop art in de jaren zestig kiest hij banale voorwer pen en handelingen die door ze te isoleren tot kunst worden verheven. Neary’s thematiek kan echter vroeger worden gesitueerd: hij tekent filmsterren in jurken en badpakken met de mode van de jaren vijftig en ook de supermannen met spuuglok en een pot je brylcream doen eer der aan de periode Ja mes Dean dan aan tegen woordig denken. Dat be trachten van een zekere authenticiteit heeft in Neary’s werk eigenlijk een heel gek effect: het is een soort van gefaseerd terugkijken op de recen te geschiedenis door een zeer gekleurde bril. Anders dan wat mis schien verwacht zou kunnen worden, ideali seert Neary die door hem uitgekozen wereld bepaald niet. Zijn men sen zijn voortdurend met de verfraaiing van hun lichaam bezig en ze ogen ronduit dom. Ze liggen in de zon te bakken of tutten zich op, ze kijken uiterst blasé voor zich uit of hullen zich in rubber- kleding voor sado-maso- chistisch genot. Je ziet ze nooit denken, ze zijn be zig met onbenullige han delingen die bepalend voor hun uiterlijk moe ten zijn. Neary geeft aan deze prenten een volstrekt au tonoom karakter, maar hij pleegt geen verraad aan het feit dat hij illus trator is. Het sterk ver halende sfeertje dat uit zijn werk spreekt, heeft zelfs verwantschap met de geworden. Je zijn voorkeur ver- AMSTERDAM. Peter Schreier be vestigde gisteravond, als solist bij het Concertgebouworkest, de indrukken die men een avond eerder op zijn recital in de Kleine Zaal al had kunnen opdoen. De bijna anderhalf duizend bezoekers van het onder Bernard Haitinks leiding gege ven elfde abonnementsconcert in de B- serie, hoorden de Oostduitse tenor in Mozarts Scène en Rondo KV 490 met een fijn verzorgde vioolsolo van concert meester Herman Krebbers en twee aria’s uit de opera Cosi fan tutte. Alleen „Ah! Io veggio, quell’ anima bella” was in het programma aangekondigd, de tweede, „Aura amorosa”, kreeg het publiek (voor zover het de zaal, vanwege de hier ge plande koffiepauze, nog niet had verla ten) als toegift. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De Technische Theater groep Perspekt uit Haarlem is uitgeno digd om een voorstelling van de Bolhoed mannen te verzorgen tijdens het Brussel se Kaai-theaterfestival, dat van vrijdag 25 april tot vrijdag 4 mei plaatsheeft in het kader van de feestelijkheden rond het duizendjarig bestaan van de Belgische hoofdstad. Perspekt speelt zijn overal in den lande geestdriftig ontvangen stuk, waarvan de inhoud door de Brusselse schilder Magritte geïnspireerd werd, in het Paleis voor Schone Kunsten en We tenschappen. Merkwaardig genoeg speelt het exterieur van dat museumgebouw eveneens een rol in de Bolhoedmannen. Elders in Fodor be vindt zich een mooi envi ronment van Pjotr Mül ler. In de tuinzaal met haar witte wanden en natuursteen als vloerbe dekking staan en liggen stukken van gebroken zuilen. Müller laat gra nieten zuüen vallen, te kent dat zorgvuldig op en reconstrueert vervol gens in deze zaal hoe de brokstukken zijn te rechtgekomen. De on derlinge afstand tussen de zuilen, die tegen de muur staan opgesteld is steeds dezelfde. Ook zit er een zeker ritmiek in de wijze waarop de frag menten zijn neergelegd. Het effect dat daardoor ontstaat is zodoende nogal bedacht gewor den. Anders dan het beeld dat je nog wel eens kunt krijgen van ruïnes waar Grieken of Romei nen zijn geweest, is de menselijke ingreep hier op de voorgrond gezet. Door het zoveel mogelijk uitschakelen van de toe valsfactor (die waar schijnlijk beperkt zal blijven tot de plaats waar de breukrand zich bevindt) krijgt het tijdlo ze materiaal een actueel tintje. (Tot 6 mei). die een kunstvorm op zich is merkt voor subculturele schijnselen ook aan de bleke kleurtjes waarmee hij zijn tekeningen in vult. Vies roze, groen en geel geeft een kitscherig uiterlijk aan zijn werk, maar het is een bestu deerd soort kitsch dat wonderwel een aanvul ling op zijn visie op de jaren vijftig geeft. De glamour is niets anders dan een schijnwereld, een wereld die ergens op wil lijken maar daar niet in slaagt. Neary betoogt dat door in zijn werk heel geraffineerd een dubbele bodem in te werken. (Tot 6 mei, op werkda gen van 9.30-17 uur, zon dag vanaf 13 uur). Zend mij uw gratis dokumentatie over: handmaaiers motormaaiers zitmaaiers j kettingzagen Naam I Adres Postcode I Plaats In open envelop zenden aan: I Husqvarna Nederland b v. Antwoordno 207 (geen postzegel) I 3800 VB Amersfoort in 'KutSpaan* str C°rcilJro„ LEEUWARDEN (ANP). De Friese __rostatenleden hebben in navolging van hun menteerde romantische symfonie van alle Groninger collega’s een motie aangeno- i men waarin men de minister van CRM vraagt de Noorder Compagnie wel te subsidiëren voor het volgende toneelsei- zoen. Volgens de statenleden kan het be stuur het ontslag van de spelers onge daan maken en is er weer een basis om te praten. '«si w en 'f:

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 11