John Donohue, reiziger in adviezen IT l A BISSCHOPPEN ALLEEN ZIJN TE WEINIG KERK unicef 1 ii 'C <1 IN DIENST VAN HET KIND IN DE SLOPPEN dr. Wim L. Boelens SJ Gevaarlijke beperking Lekengelovigen Eenzijdige oriëntatie door Hans Rombouts F „v :een i iedei schri van i schri dit t bezit r J Ook Marga Klompe Rome moet naar c door MARGA KLOMPE I MGR. GIJSEN U Met de bisschopswijding wordt de eerste de beste kapelaan niet zomaar plotseling de juiste verte genwoordiger van de gemeente. Het is eerder een opdracht, waarbij Daar komt nog iets bij, dat ten diepste met geloofsbeleving en the ologie heeft te maken. Wie bis schoppen kent en hun mening heeft gehoord, kent niet de kerk, ook niet de Nederlandse kerk, al zijn Gijsen en Simonis een andere mening toe gedaan. Zij zijn van mening dat „de Kerk is, waar de bisschop is”. Ge zien de kerkgeschiedenis met ook wel slechte bisschoppen, is deze simplistische vereenzelviging van Kerk, Godsspraak en bisschop in de feitelijke bisschoppen, een verkeer de uitleg van wat de oude bisschop Ignatius van Antiochië (bisschop van 70 tot 107) schreef aan de Smyr- naërs: „Waar de bisschop zich ver toont, moet ook het volk zijn”. Hulp aan derde-wereldlanden moet bepaald geen hautaine vorm van weldoenerij zijn. Ook geen eenzijdig inpompen van geld en materiaal. Er is genoeg inbreng ook vanuit die landen, die voor ons erg nuttig kan zijn. Al zou het alleen maar al het besef zijn, dat welvaart beslist niet alleenzaligmakend is, of dat onze westerse be- Er is een aparte vakkundigheid vereist voor vredeswerk en ontwik kelingssamenwerking, voor bijde tijdse liturgie, voor gemeenteop bouw en het omgaan met groepen, voor confessionele politiek in een veelvormige samenleving met vele „andersdenkenden”, voor de opzet van theologische opleidingen, voor kennis van en aangepaste benade ring van de jongerenwereld, voor een modern-bijbelse verkondiging en catechese waarbij aansluiting bij de werkelijke levensvragen wordt gevonden. de krachten ter beschikking heeft. Van dat soort overwegingen en constateringen hangt af, wat je gaat adviseren. Vaak zal dat een inleidend studie programma zijn: je adviseert bij het plannen van een project; er wordt een trainingscursus opgezet van specialisten, die hun kennis weer moeten overdragen; er wordt geholpen bij de bestudering van projecten en de uitwerking daarvan, zoals bijv, om maar een punt te noemen de transport mogelijkheden”. Donohue heeft zich speciaal toegelegd op het adviseren van technische projecten in de grote steden van de derde wereld, van de sloppenbuur ten, de slums. Dat komt neer op het verbeteren van hygiënische en sanitaire voorzieningen; het organiseren van zogeheten kleine stadsontwikke lingsprojecten; het bouwen van betaalbare wonin gen; het opzetten van gezondheidscentra; het pro jecteren van scholen; het stimuleren van de zelf werkzaamheid. Zo wordt door Unicef studiemate riaal verschaft: kisten met leermiddelen. Er wordt steun verleend aan het stichten en instandhouden van leerclubs, waar kinderen „schoolrijp” kunnen worden gemaakt. Er wordt advies en steun uitge bracht voor opvangcentra van kinderen, zodat de vader en moeder kunnen gaan werken om het geld voor hun gezin te verdienen. In grote steden ligt de problematiek natuurlijk weer heel anders dan op het platteland, in de slums van provinciesteden. Om wat cijfers te geven: 60 percent van de bevolking in de Zuida- merikaanse ontwikkelingslanden leeft in de ste den. In Zuidoost-Azië is dat 23 percent, in India 20 percent. Maar aangezien de bevolking van India zo’n 600 miljoen zielen telt betekent dat dat onge veer 120 miljoen Indiërs hun heil trachten te zoeken in steden. Dat is meer dan de totale bevol king van Brazilië (waar 60 percent zich concen treert in de steden). Zo is alles zeer relatief. Unicef werkt altijd in overleg met de officiële instanties van het land om o.a. politieke moeilijk heden te voorkomen. Donohue: „Het ene land verschilt wel van het andere in zijn standpunt ten aanzien van hulpverlening. Sommige landen doen het liever in stilte om de nationale trots niet te kwetsen. Maar een land als Bangladesj is ons erg Het gereis van de bisschoppen naar Rome blijft een onbevredigen de en zelfs beschamende zaak, ook als hun informatie door de belich ting van deskundigen voor de ver schillende sectoren van christelijke inzet wordt aangevuld. Aan de paus schijnen namelijk een aantal vak kundige rapporten ter hand te zijn gesteld, zodat hij zich goed op de hoogte waant. Het onbevredigende van de situatie is vooral in de ge heimhouding gelegen. Er wordt óver het volk zónder het volk be raadslaagd. Als Gijsen en Simonis zich voor een straffer en enger beleid tegeno ver de andere bisschoppen beroe pen op hun geloofsverplichting „in de lijn van de wereldkerk, die door de Heilige Stoel wordt aangegeven” (Gijsen), raken we niet de kern van de zaak. De enge houding van Gij sen en Simonis is eerder een kwes tie van karakter dan van geloof. Zij zijn kennelijk niet in staat om moe dig en onbevangen te spreken met kritische mensen van cultureel en intellectueel niveau, waaronder ik ook jongeren en vakbondslieden reken. Met brochures en brieven op af stand voert men geen dialoog. Een boek over abortus, dat niet in op dracht, maar slechts in overleg met de nationale Raad van Kerken - waar hun collega's Willebrands en Ernst zitting in hebben - uitgegeven werd, doet Gijsen zijn bijdrage voor die Raad inhouden en Simonis offi cieel afstand nemen. Gijsen klaagt Zowel hun benoeming als hun ambtsuitoefening is in feite een af wijzing van de gangbare Neder landse pastoraal, en wel op alle on derdelen: catechese, kloosterleven, theologische opleiding, inschake ling van pastorale werkers en werk sters, creatieve Nederlandse litur gie rond de Vaticaanse richtlijnen, inspraak van basispastores en le ken bij het beleid in het bisdom. Niet de hoop op de kracht van het nieuwe, noch het vertrouwen in de nieuwbouwers zijn hun leidend pas toraal principe, doch de angst voor overdrijvingen bij het vaak vak kundig experimenteren en een mi nimale achting voor de inzichten van het kerkvolk, dat geen inspraak waard is. Het heet dan, dat men de eigen verantwoordelijkheid van de bisschoppen niet intact laat. Het is kenmerkend, dat enkele dominees aan bisschop Simonis, die misprijzend over de kunde van ge nen, het eigen kader zo goed mogelijk inpast in de samen met ons opgezette projecten”. Om efficiënt te kunnen werken bij de opleiding of instructie worden er door Unicef regionale, maar ook nationale of internationale trainings- of studiebijeenkomsten gehouden, zoals in Bangkok voor Zuidoost-Azië. Donohue: „We willen de men sen zo snel mogelijk zelf de leiding en uitwerking van projecten geven. Onze hulp is geen doel. Maar we proberen wel zoveel mogelijk hulp te geven. We pakken alle mogelijkheden aan. Zo ga ik de mondiale jaarlijkse vergadering van burgemees ters in Italië bijwonen. Veel praten met die man nen. Informeren waar de knelpunten van hun steden liggen en kijken wat daar aan te doen valt”. John Donohue heeft bij wijze van spreken zijn koffertje steeds gepakt staan. Een reiziger in adviezen van Unicef. delegeerden bij het Landelijk Pas toraal Overleg sprak, hun respect over de Runde en geëngageerde in breng van deze lieden lieten weten. Kenmerkend is ook, dat Simonis bedenkingen bij de samenstelling van de Utrechtse delegatie op het Landelijk Pastoraal Overleg plaat ste, omdat deze delegatie zo een stemmig progressief stemde, in af wijking van zijn Rotterdamse af vaardiging. Het Nederlandse kerk volk moet kennelijk dom en polari serend divers zijn. Wie van het maatschappelijk en kerkelijk organisatieleven op de hoogte is, vindt het een vanzelfspre kende zaak dat de afvaardiging steeds op kwalitatieve grond van bekwaamheid plaatsvindt. Het is niet democratisch dat Jan-en-alle- man wordt gekozen, maar dat de gekozenen kennis van de achterban hebben en daarmee rekening hou den. Hier dient tegen bisschop Si monis zijn eigen getuigenis te wor den aangevoerd, dat zeker in de Kerk niet het meeste-stemmen-gel- den voor de waarheids- en waarde bepaling de doorslag geeft. Wie dit alles overweegt, zal beslui ten, dat er opnieuw een bisschop- penkeuze gemaakt zal moeten wor den: niet slechts .voor het welzijn van bisschoppen die de spanningen volgens eigen zeggen zo langzamer hand zat zijn, maar ook voor het welzijn van het kerkvolk. En daar gaat het tenslotte om. schaving bepaald niet het grote ideaal is voor iedereen. Een van de medewerkers aan het sloppenpro gramma van Unicef is de Amerikaan John Dono hue. Hij was kortgeleden in ons land om te praten met vertegenwoordigers van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag over de samen werking in Unicef-verband. Donohue, 37 jaar, staflid van Unicef in New York, is technisch adviseur. Hij duikt overal op, waar men om goede raad verlegen zit. Dat gebeurt dan wél volgens het uitgangspunt van Unicef op basis van gelijkwaardigheid. Dat betekent, dat men hulp programma’s zoveel mogelijk inpast in al bestaan de nationale, inheemse situaties. Het heeft geen zin om dure technische installaties aan te bevelen in landen, waar men geen technici heeft om die installaties te bedienen of in bedrijf te houden. Daarom is het belangrijk, dat de mensen van Unicef, die te hulp worden geroepen, eerst zelf aan het bestuderen gaan van de mogelijkheden en onmogelijkheden in het betreffende land. Dono hue: „Je moet leren wat ze op bepaalde gebieden al regionaal doen. Of men geschikte, goed opgelei- Inzake abortus gaat Simonis met een onbekende pater Koopmans en met de evolutie-vreemde EO in zee, terwijl je een overleg met moraal theologen als professor Beemer en Sporken zou verwachten, die genu anceerd denken en schrijven. Simo nis en Gijsen veroordelen het Werk boek voor catechese van het Hoger Katechetisch Instituut zonder mon deling overleg met de stafleden. o o Maar na een bezoek van een half uur kan paus Jan-Paul wel een glo bale indruk van de zeven bisschop pen als persoonlijkheden hebben gekregen, maar niet van de Neder landse maatschappij, niet van de culturele en intellectuele instelling van de Nederlandse bevolking, waar de zielzorg op ingesteld moet zijn. Nederlanders zijn geen Polen en geen Romeinen. Al die bezoeken van een half uur waren dus volko men onvoldoende om als basis te dienen ter beoordeling van het pas torale conflict tussen bisschoppen. reis. Juist op de velden van missie- zending (ingesloten vredes- en ont wikkelingswerk), liturgie en cate chese vertoont de Nederlandse kerkprovincie haar sterkste resul taten. Je kunt bij een dergelijk conflict tussen bisschoppen wel beginnen met ze allemaal uit te nodigen voor een gesprek. Het is goed dat de paus ieder van de zeven heeft gezien en een indruk van hun persoon krijgt. Je moet je daar ook weer niet te veel van voorstellen, want het was een ontstellend gebrek aan mensenken nis, toen paus Paulus kardinaal Al- frink lager durfde te waarderen dan Gijsen en Simonis. In feite kwa men deze bisschopsbenoemingen daarop neer. Na het opzienbarend interview van bisschop Gijsen in Elseviers Magazine van 20 januari jl., waarin de grote meerderheid rooms katholieken met de officiële kerkelijke leiding van afwijking van het rechte geloof en kwalijke manipulaties werden beschuldigd, gingen alle bisschoppen afzonderlijk naar Rome. Paus Jan-Paul wilde zich alzijdig laten voorlichten door alle betrokken persoonlijkheden. Afslui tend ontving hij nog eens kardinaal Willebrands, die bij thuiskomst meedeelde dat de paus nog niet in het conflict van de bisschoppen in wilde grijpen, terwijl Gijsen meende te weten: „De paus moet wel ingrijpen”. De bisschoppen moeten daarentegen zelf een voorstel indienen, hoe zij uit de impasse denken te geraken. Bij deze hele gang van zaken passen een paar kritische opmerkingen. dankbaar. Daar zie je ook grote vooruitgang in Dacca. De mensen zijn er leergierig en willen zo snel mogelijk op eigen benen staan. Er is een uitstekende verhouding tussen overheid, Unicef en particuliere hulporganisaties. Er wordt met name veel gedaan op het terrein van de sociale gezondheidszorg. De moeilijkheidsgraad bij het verlenen van advies, van steun is natuurlijk ook afhankelijk van het peil, waarop bijv, het techpi- sche kader zich bevindt. In Zuid-Amerika ligt het bij het ontwikkelen van projecten vaak wat ge makkelijker, omdat er wat meer professionele specialisten aanwezig zijn. Door het hogere tech nische niveau is het daar wat minder moeilijk om iets op te zetten dan bijv, in Azië. Belangrijk blijft in ieder geval wel steeds, dat je de eigen hulpbron- ri- Een groot percentage van de Zambiaanse bevolking bestaat uit kinderen beneden de 15 jaar, waarvan de meeste in sloppenwijken leven. Het is derhalve onvoldoende, als de paus de inzichten en de per- soonswaarde van verschillende bis schoppen tegen elkaar afweegt. Het is gevaarlijk, als hij zich daartoe beperkt. De bisschoppen zijn name lijk partij en je zult mensen van buiten deze partij om advies moe ten vragen. Daar komt nog iets bij. De maatschappij en de kerkelijke samenleving zijn zo ingewikkeld ge worden, dat één enkele bisschop noch zeven bisschoppen samen, alle velden van kerkelijk gelovig inspe len op die maatschappij en die sa menleving kan beheersen. twee theologieprofessoren van de Heerlense Hogeschool te Rome aan en beschuldigt het Utrechtse bu reau ter begeleiding van priesters in moeilijkheden zonder met de be treffende personen een enkel woord gewisseld te hebben. Slechts geschriften - en dan nog soms on volledige, zoals in het Heerlense ge val - vormen de grond voor afwij zing. Deze gang van zaken op bis- schopsniveau steekt scherp af tegen het overleg van bisschop, priesters en leken in een Diocesane Pastorale Raad - tekenend dat deze in Lim burg door Gijsen nog steeds wordt tegengehouden - of Dekenale Raad of Parochieraad. Hier maken pasto res en lekengelovigen samen de dienst in de kerk en aan de wereld uit. Er zou een nationaal overleg in de vorm van het Landelijk Pasto raal Overleg plaats moeten vinden, waarvan verslag in Rome uitge bracht kan worden. Er kan in Nederland geen bis schop meer met goed fatsoen ster ven of aftreden, omdat hij een op volging in de lijn van Gijsen en Simonis moet vrezen. Na het met voeten treden van zinnige inspraak procedures in Rotterdam en Roer mond moeten bisdomleiding en kerkvolk maar afwachten met wat voor een bisschop ze worden be dacht. De enige vrijheid is dan nog, dat je er zo goed mogelijk mee klaar komt, desnoods met ondergronds verzet. Gods steun en genade wordt be loofd. Waarbij je echter contact met de gemeente, vakkundige collega’s en theologen moet onderhouden. Dat is geen nieuwe theologie van modernisten, doch een oudkerke lijk geloofsbesef, dat in de protes tantse kerken met hun synodale structuren terecht als voorbeeld voor de rooms-katholieke kerk- vprm is verdedigd. JE mag dan iets hebben tegen van boven af georganiseerde activiteiten zoals het „Jaar van het kind” alsof het kind niet steeds volop in de belangstelling zou moeten staan, roept men dan ze kunnen toch wel van nut zijn. In dit geval, de speciale aan dacht voor het kind, kan er niet genoeg voor de jongste jeugd gedaan worden in de derde (maar vaak ook eerste) wereld. Unicef, die het „Jaar van het kind” heeft uitgeroepen, is één van de vele instanties en organisaties, die zich bezig houden met de bewustmaking van de verantwoordelijkheid voor andere mensenkinderen aan de ene kant en de rechtstreekse hulp van die kinderen in de derde wereld aan de andere kant. Er worden ook in Nederland allerlei acties op touw gezet zoals o.a. een nationale loop op zaterdag 19 mei, die geld op moet brengen voor sloppenkinderen in Peru, Thailand en Zambia maar gelukkig wordt er ook aandacht besteed aan de kern van de zaak: voorlichting aan de kinderen van hier over hun maatjes in de wereld daar. Zo heeft Unicef Nederland het sloppenprobleem ge kozen als thema voor zijn acties in dit jaar. Er is bijv, informatiemateriaal beschikbaar over sloppenkinderen in drie steden: Lima (Peru), Lusaka (Zambia) en Bangkok (Thai land). Zelf kan men gaan uitmaken, hoe men van hieruit iets kan doen aan de nood in die onderontwikkelde landen. Dit gebrek aan begrip en invoe lingsvermogen voor wat er werke lijk aan nieuws groeit, is bij Gijsen en Simonis geen verworvenheid van de laatste tijd. Reeds vóór hun bisschopsbenoeming kenmerkten zij zich door een eenzijdige oriënta tie op conservatieve groeperingen, met afwijzing van de officiële lei ding van hun bisdom. Het werd de grond voor hun bisschopsbenoe ming. schoppen, aan dit college de op dracht gegeven lijnen uit te stippe len waarlangs het overleg met hem voortgezet kan worden inzake een „gemeenschappelijk inzicht over het beleid in de Nederlandse kerk provincie”. Dat worden spannende en inspannende weken, omdat nog eens moet worden geprobeerd wat zeven jaar niet lukte in de huidige samenstelling van bisschoppen. Weinigen in Nederland zullen de hoop of het vertrouwen hebben dat de bisschoppen zich naar elkaar toe kunnen praten met een vroom be roep op de naastenliefde of goede wil van ieder der partijen. Volgens het communiqué van kardinaal Willebrands heeft de paus, na het bezoek van de bis- Me 'het h F mant ,’konir geen zzegg :op zi F na, 2 ,'zalve Z konir Of ■.gesc ‘boek het ji d( .«(orar F er (ti :"er o| Het is begrijpelijk en aanvaard baar, dat er in eerste fase een beslo ten overleg tussen paus en bis schoppen plaatsvindt. In de be- leidssfeer kan men niet direct alles in de openbaarheid brengen. Zeker kan dit niet altijd, waar er persoon lijke zaken ter tafel komen, zoals thans bij de bisschoppen het geval is. Na dit vooroverleg zal men in de openbaarheid moeten treden en dan niet slechts met een slotcom muniqué omtrent afgedane zaken. Wie geestelijk sterk staat en met goede (en dus voor het totale Gods volk aanvaardbare) argumenten komt, zal deze confrontatie niet vre zen. Slechts wie met niet overtui gende argumenten verschijnt, neemt zijn toevlucht tot geheime diplomatie en autoritaire machts middelen, waarbij men zichzelf niet in de waagschaal stelt en zich op een ondoorgrondelijke God be roept, alsof de gewone gelovigen en priesters daartoe geen moed of ge loofszin hebben. Bij de experimenten aan de basis zijn er missers en soms overdrijvin gen, die door Gijsen en Simonis als een algemene nationale wildgroei worden afgeschilderd in het koor van een onproduktieve conservatie ve minderheid. De bisschoppen Bluyssen en Ernst noemden dit een „anders inschatten” van de pastora le werkelijkheid in Nederland. Dat is zachtjes uitgedrukt, om niet van hogerhand te polariseren en om het gelovige volk niet nog erger de ver nieling in te jagen. Hier dient de paus dus de „andere partij” van vernieuwende krachten te horen, al spreken zij een taal die in de conser- vatief-bewarende Vaticaanse krin gen moeilijker wordt verstaan dan de ogenschijnlijk traditiegetrouwe formuleringen van Gijsen en Simonis. oecumenisch adviseur bisdom Groningen Een bisschop wordt derhalve niet slechts op zichzelf beoordeeld, maar ook op zijn keuze van een staf van vakbekwamen. Tevens op de weerklank die hij bij de gelovigen in eigen en andere kerken oproept. Bij zijn beoordeling van de bis schoppelijke kunde zal de paus der halve ook de Nederlandse kranten moeten naslaan: hoe komen de bis schoppen er daar vanaf. De publici- I teitsmedia vertolken zeker voor een groot percentage de stemming on der het volk, ook onder het geloofs- volk. ït- De inwijding van mgr. Simonis tot Bisschop van Rotterdam in 1971 Dal derti; loofd ches van i verni de sc rond Toe kond dicht - man Same land, ■Julia - ken! goedl stond niet Heer ken j Nie bleer kind Geen liede lied „Er wijd volle Wij ons 1 'éenie hier. Holle Bove Tei Julia geme van Wil 1 Dat ’n O> Ik w Maa' Dat De b Dat Geei .Dat Maa V001 U m Dat Opa Er ii En r '.En t Ten Kan '.En i Buu En c Oma ’k H Dat ’t Is Dan !Vooi Voo' Maa Dan Waa ■M’n M’n Aan ■U is 'U h, •Och Aan •Die ,’n S ’’fc V ,Ik u Zo a ',Die Niel ‘.Ziel ,Maa Och ,Als Moe Wan ,Gee ‘.Da a 'En \Laa Wac 4 -Als b '"En ■Laa Dat Als Na de bisschoppen zullen er rooms-katholieke ministers en staatssecretarissen naar Rome moeten. Een dr. Marga Klompé moet erheen als voorzitter van de pauselijke commissie voor vrede en ontwikkelingssamenwerking, om dat de Nederlandse visie hierom trent alles heeft te maken met de moderne kijk op missie en zending, waarbij men het niet alleen bij (vro me) woorden van verkondiging wil laten. Ook moeten topfunctionaris sen van nationale instituten en or ganen, zoals het Hoger Kateche tisch Instituut van Nijmegen en van de Nationale Raad voor Liturgie, op .FIR o .1 i 1 'i i i I I' l '1 I, r J ■1 ■:i i i 1 3

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 20