lil w //i PREMIER DESAI UIT OP TOENADERING TOT VS EN CHINA I Guerrilla door Feico Houweling Rundvlees Brahamen Boeddhisten I N D I Afe/ PAhmodabod CalcuttacOsu-: gBernEgi Madras, >eHi India is nu 32 jaar oud en het heeft zijn draai in de wereldpolitiek nog altijd niet gevonden. Dat komt voor een belangrijk deel doordat achter de buitenlandse politiek van India veel interne religiezue, culturele en eco nomische geschillen schuilgaan. CHINA „Wanneer overstromingen, grote droogten, hongersnoden en mas saslachtingen over ons komen, weet dan dat dit komt omdat het vrije India is geboren op een dag die onder de vloek der sterren stond”. Zo waarschuwden gezaghebbende Indische astrologen de Engels man Mountbatten, toen hij in de lente van het jaar 1947 als vertegenwoordiger van het Engels gezag in Brits-Indië, bekend maakte dat deze kolonie onafhankelijk zou worden op vrijdag 15 augustus van datzelfde jaar. Dat was voor de Indische hindoestanen traditioneel een ongeluks dag. Maar er waren meer voortekenen van grote rampen. Die vertoonden zich niet zozeer aan de hemel als wel op de aarde: Brits- Indië werd verscheurd door godsdienststrijd, taalverschillen, stam- menruzies, het kastenstelsel van de hindoes, armoede en corruptie. Een onafhankelijk Brits-Indië leek vrijwel niet mogelijk, maar het door de oorlog verzwakte Engeland wilde de kolonie kwijt. Daarom had de regering Mountbatten de opdracht gegeven het Indisch continent naar de onafhankelijk te leiden. MM De Indiase premiers Nehroe en Gandhi richtten hun buitenlandse po litiek vooral op de Sovjet-Unie. Na de val van Idnira Gandhi, in 1977, lijkt hierin een kentering te zijn gekomen. Haiderobod^^^^^^^: Dit artikel geeft een beeld van de achtergronden van het geschil met Pakistan en van de verhoudingen met de drie grootmachten in de wereld: de Sovjet-Unie, de Verenigde Staten en China. De nieuwe premier Desai heeft de eerste stappen tot toenadering tot de VS en China al gezet. Astrologen waarschuwden voor grote rampen toen de Engelse kolo nie Brits-Indië in 1947 onafhankelijk werd. De kolonie werd toen opge deeld in de staten India, waar de hindoe-godsdienst overheersend was, en Pakistan, met de islam als hoofdreligie. N* DELHI I ==S=krfiS5=gli India zoekt nieuwe politieke weg t, werd Ie 1 het conflictgebied tussen India en China. Met Bhoetan heeft India een overeenkomst dat het land zich niet zal mengen in binnenlandse aange legenheden. Vooral in Sikkim is heel wat onrust geweest, die voor een deel eindigde toen Indiase troe pen er een pro-Indiaas gezinde re gering installeerden. Overigens be hartigt India ook buitenlandse aan gelegenheden van Sikkim. sn 9lf it. iet ito et ig k- an al, r5, m :e A Dat het niet alleen godsdienstver schillen zijn die India en Pakistan gescheiden houden bleek vorig jaar, toen de sjah van Iran een poging deed om beide landen dich ter bij elkaar te krijgen. De toenma lige Iraanse machthebber zag voor deel in die poging omdat hij hoopte dat zijn land en India een directe verbinding over land door Pakistan zouden krijgen. Mountbatten wilde de zaak op 15 augustus rondhebben. Die datum sprak hem aan, want op die dag was het precies twee jaar geleden dat hij als opperbevelhebber van de Britse troepen in het Verre Oosten, de overgave van Japan had mogen be vestigen. Hij had slechts één tege moetkoming aan de astrologen: de onafhankelijkheid zou aan het eind van de dag om twaalf uur ’s nachts ingaan. De Engelsman vertrouwde erop Brits-Indië onverdeeld te houden ondanks de grote tegenstellingen tussen islamieten en hindoes in de kolonie. Dat vertrouwen baseerde hij onder meer op de invloedrijke onafhankelijkheidsbewegingen, zo als die van de hindoe mahatma Gandhi, die beslist tégen deling was. Radicale moslims wilden ech ter, uit angst voor onderdrukking door de hindoes, een eigen staat. Gandhi waarschuwde de Engel- sen hiertegen: „Voordat u India deelt zult u mijn lichaam moeten delen. Wij zullen de vorming van een moslimstaat Pakistan niet toe staan, al eisen de moslims het te vuur en te zwaard”. De dreiging van een burgeroorlog tussen moslims en hindoes bij de vorming van één staat bleek echter zo groot dat Mountbatten overstag moest gaan en de tegenstanders van splitsing dwong de vorming van een onafhankelijke moslimstaat Pakis tan met de enclave Oost-Pakistan te aanvaarden. Ten aanzien van de Sovjet-Unie hebben zowel premier Nehroe als zijn dochter Indira Gandhi een zeer toenaderende politiek gevolgd. Bei den wisten zich gesteund door de pro-communistische stroming in hun Congrespartij. Politiek gezien hadden de premiers weinig last met een overheersende invloed zou krij gen, ditmaal niet op godsdienstig maar op economisch en politiek terrein. Een tweede oorlog tussen India en Pakistan brak in 1965 uit en opnieuw was Kasjmier/de oorzaak. Door Pakistan gesteunde rebellen kwamen in het Indiase gebied in opstand. Dit leidde uiteindelijk tot een inval van India in Pakistan, waarop de Verenigde Naties weer moesten ingrijpen. Tot een defini tieve oplossing is het nooit gekomen. In 1971 kwam het tot de derde en tot nu toe laatste oorlog tussen bei de rivalen. Ditmaal was de afschei- Maar bij de onderhandelingen bleek hoezeer India op alle gebie den van handel en economie het buurland Pakistan vooruit was. De Pakistani vreesden dat India alsnog ■^^JwEST^* PAKISTAN/' Met het doel de invloed van New Delhi in de noordoostelijke provin cies van India te verzwakken, on dersteunt China guerrillagroepe- ringen in deze gebieden. De belang rijkste' zijn de Naga’s, genoemd naar een groep stammen in het Na- gagebergte op de grens met Birma. In deze streken wordt regelmatig strijd geleverd tussen de oorspron kelijke bewoners, die hun oude tra dities willen bewaren, en immigran ten. De gebieden zijn sterk achter gebleven bij de rést van India, wat een reden is voor vele bewoners om de invloed van New Delhi zo klein mogelijk te houden. Vorige maand bracht de Indiase minister Vajapee een bezoek aan Peking. Beide regeringen maakten bekend dat de gesprekken van Va japee met onder meer zijn Chinese ambtgenoot Hua Guofeng (Hoea Koeo-feng) verliepen in een zeer vriendelijke en ontspannen sfeer. Ook maakten zij publiek dat de kwestie-Kasjmier en de problemen in de noordoostelijke provincies, waaronder de Chinese steun aan de Naga-guerrilla’s, onderwerp van gesprek waren. De vriendelijke sfeer werd echter verbroken door de inval van China in Vietnam, die plaatsvond op een van de laatste dagen van het bezoek van Vajapee. De minister werd door de regering in India terugge roepen. Tot concrete afspraken tus sen China en India is het niet meer gekomen. De vraag is tot welke prijs pre mier Desai zal willen gaan wanneer hij inderdaad zijn koers wil wijzi gen. Toenadering tot China bijvoor beeld zal betekenen dat beide lan den concessies ten aanzien van el kaar zullen moeten doen. Maar als Desai bereid zou zijn tot het laten vallen van India’s aan spraken op Kasjmier en de huidige bestandslijn als definitieve grens te erkennen, dan kan hij rekenen op fel verzet van de radicale hindoes in zijn land. En gezien de jongste ge schiedenis van India is het niet on denkbaar tot het dan opnieuw tot bloedige onlusten komt. China zal zeker niet bereid zijn Tibet weer onafhankelijkheid te verlenen. Wel heeft Peking herhaal delijk de voormalige leider van Ti bet, de dalai lama, uitgenodigd een eind te maken aan zijn ballingschap --- door terug te keren naar zijn vader land. De boeddhistische leider heeft h( t voorstel afgewezen. Maar toch zal ook hij op een gegeven moment de werkelijkheid dat Tibet een deel van China is, moeten aanvaarden. Zijn terugkeer naar Tibet zou een aanzienlijke vermildering kunnen betekenen van de vijandige hou ding van de hindoeïstische Indiërs tegenover de Chinezen. Maar wat zal Moskou doen bij een Chinees-Indiase toenadering? De omvangrijke hulp stopzetten? Een belangrijk argument voor het Kremlin vormt het feit dat de „om singeling” van China verzwakt wordt door een koerswijziging in New Delhi. Die omsingeling, die loopt van Siberië via de meest wes telijke grens van China naar Viet nam, is de Sovjet-Unie om strategi sche redenen veel waard. Dat de Sovjet-Unie India niet zo maar laat gaan bleek uit het bezoek dat de Russische premier Kosigin begin maart bracht aan New Dehli. Hij beloofde India olie in ruil voor rijst en ook militaire hulp. Zoals gezegd, India heeft een langdurige traditie als „ongebon den land”. Ook Desai zal de banden met Moskou niet definitief willen verbreken. Vermoedelijk kijkt hij hoever hij kan gaan zonder de Sov jet-Unie al te erg te irriteren. Een definitieve keus zal premier Desai- willen ontlopen, maar de vraag is hoelang dat kan lukken gezien de, I toenemende spanning tussen Mos kou en Peking. meer tot dergelijke slachtingen ge komen. Maar in India wonen nog vele moslims. De rivaliteit tussen de aanhangers van de beide godsdien sten is nog sterk. De jonge staat India had in 1947 ruim 500 miljoen inwoners, nu zijn het er bijna 650 miljoen. India kent meer dan 200 verschillende talen en dialecten. Verder zijn er vele soor ten volkeren, zoals de Bengali’s in het oosten, de Tamils in het zuiden enzovoort. De streken langs de rivier de Gan ges in Noord-India, tussen de ste den New Delhi en Calcutta, zijn zeer dicht bevolkt. Ook langs de kust wonen veel Indiërs, terwijl de binnenlanden dun bevolkt en ach tergebleven zijn. Een groot deel van de bevolking behoort tot de armste en laagste kaste der „onaanraakbaren”, de pa ria’s. Het kastenstelsel maakt het hun vrijwel onmogelijk iets aan hun positie te verbeteren. Dit stelsel ver werpen betekent in India echter evenveel als de hindoe-godsdienst verwerpen en dat blijkt zelfs voor de allerarmsten niet mogelijk. De politieke partijen in het land waren toen, en dat is nu nog zo, volksbewegingen waarin allerlei maatschappijvisies aanwezig wa ren en niet zozeer hechte partijen met een bepaalde linkse, rechtse of middenpositie. Een goed voorbeeld hiervan is de Congrespartij van India’s eerste premier, Nehroe, en van zijn doch ter, Indira Gandhi, die de tweede premier van het land werd. In deze partij vindt men zowel rechtse hindoes als socialisten, Mos- kou-gezinde communisten en zelfs maoïsten. De leden van de Congres partij vonden elkaar vooral in hun trouw aan Indiase tradities en nati onalisme. Nehroe, die premier was van 1947 tot 1966, heeft als eerste regerings leider de buitenlandse politiek van India in sterke mate bepaald. Hij behoorde tot de bevoorrechte kaste der brahmanen en studeerde in En geland. Later kwam hij in aanra king met het marxisme, bezocht de Sovjet-Unie en China en werd overtuigd anti-kolonialist. Dit laatste paste goed bij het nati onalisme van de Congrespartij en bovendien vond Nehroe erdoor aansluiting bij het jonge deel der natie. Het eerste land waartegenover zijn regering positie moest kiezen was Pakistan. Direct na de onaf hankelijkheid barstte de eerste ru zie tussen beide landen los. Het ging om het vorstendom Kasjmier, gele gen in het noorden vlak bij de Rus sische grens. Mountbatten had begin 1947 vor stendommen als Kasjmier beloofd dat deze mochten kiezen tussen zelfbestuur, aansluiting ~bij India of aansluiting bij Pakistan. De maharadja van Kasjmier, een hindoe, wilde onafhankelijkheid. Maar de inwoners, voor tachtig per cent islamiet, kozen voor aanslui ting bij Pakistan. De maharadja vreesde een rebellie en besloot daarop tot aansluiting bij India in de hoop op militaire steun. Geholpen door geloofsgenoten uit Pakistan kwamen de islamieten in Kasjmier inderdaad in opstand. De maharadja kreeg zijn steun, waar op een oorlog tussen Pakistan en India volgde, die een jaar duurde. De Veiligheidsraad van de Vere nigde Naties greep in op een mo ment dat eenderde deel van Kasj mier was bezet door Pakistan en de rest door India. De raad nam een resolutie aan dingsbeweging in Oost-Pakistan de aanleiding. Dankzij bemoeienis van India werd Oost-Pakistan omge vormd tot de onafhankelijke staat Bangla Desj. Dat die steun eerder bedoeld was om Pakistan te ver zwakken dan om de nieuwe staat te steunen blijkt uit het feit, dat de verhouding tussen Bangla Desj en India nooit erg goed is geworden. de communisten, want het Kremlin raadde hun af zich met de rege- ringspolitiek te bemoeien. Maar ze waren wel goed voor een flink aan tal stemmen. India is sterk afhankelijk van de Sovjet-Unie. Vijfenzestig percent van de Indiase export gaat naar de Russen en deze leveren op hun beurt zware wapens, zoals straalja gers, en machines. Op 9 augustus 1971 tekende de Russische minister van Buitenland se Zaken, Gromiko, in New Delhi een verdrag voor vriendschap en hulpverlening met zijn Indiase ambtgenoot Swaran Singh. Een handelsverdrag dat later in het jaar werd afgesloten, voorzag in een jaarlijkse uitbreiding van de onder linge handel met vijftien percent. Indira Gandhi benadrukte de banden met een aantal bezoeken aan Moskou. De Russische partij voorzitter en president Brezjnjev bezocht in 1973 India. In 1977 kwam echter een eind aan het bewind van de Gandhi-familie. Indira Gandhi werd van corruptie verdacht en ver loor verkiezingen die haar rivaal Desai van de Djanatapartij aan de macht brachten. In een van zijn eerste interviews relativeerde de nieuwe premier De sai de gebondenheid van India aan de Sovjet-Unie door te zeggen dat de Verenigde Staten zijn land tij dens de oorlog met Pakistan in 1965 in handen van de Russen hadden gedreven door geen wapens te wil len leveren. Volgens hem was de s De kloof tussen moslims en hin does werd in de eerste plaats ver oorzaakt door verschil in godsdien stige opvattingen. Zo is voor de hin does de koe het heiligste dier op aarde, maar een islamiet houdt van rundvlees en ziet er daarom niet tegenop het dier te slachten. Op zijn zachtst gezegd onaangenaam ook, I komt de hindoestaanse gewoonte .over om de handen te wassen nadat .■men een niet-hindoe de hand heeft .geschud. De moslims kennen verder .slechts één god, terwijl de hindoes ‘er vele vereren. De laatsten geloven .bovendien in reïncarnatie. De stren ge wetten van de islamitische koran .gelden niet voor de hindoe. Dezen ihebben weer eigen voorschriften. Een derde godsdienst maakte de ‘zaak nog ingewikkelder: die der .sikhs. Deze religie is verwant aan de hindoe-godsdienst, alleen erkennen de sikhs het kastenstelsel niet. Met name in de vorige eeuw zijn 1de sikhs onderdrukt, hetgeen hen “bijzonder strijdbaar heeft gemaakt. •Sikhs en moslims zijn eikaars ‘doodsvijanden. Sikhs wonen met name in de pro vincie Pundjab, waar ook vele mos- -lims leven. Toen in 1947 de grens werd getrokken tussen India en Pa kistan, liep deze dwars door Pund jab, met als gevolg dat miljoenen «hindoes en sikhs onder het gezag ;van de islamitische staat Pakistan ■dreigden te komen en miljoenen ;moslims op hun beurt onder dat van het hindoestaanse India. Het gevolg was een reusachtige "volksverhuizing. Treinen vol vluch telingen werden hierbij door mili tante religieuzen aangevallen en 'Uitgemoord. De schattingen over tiet aantal doden dat viel in de tijd ;dat Brits-Indië onafhankelijk werd, •lopen uiteen van een kwart miljoen ;tot twee miljoen. Nog steeds zijn de godsdienstpro blemen niet opgelost, al is het niet waarin het front in Kasjmier tot bestandslijn werd verklaard en dat bepaalde dat binnen drie maanden een volksstemming gehouden moest worden. India moet vermoed hebben dat de islamieten in Kasjmier een grote aanhang hadden, want van het refe rendum is nooit iets gekomen. Het bezette deel van Kasjmier werd tot provincie van India met binnen lands zelfbestuur. In 1961 gaf Pakistan een deel van Kasjmier aan het buurland China. Het betrof een uitloper van het Ka- rakoramgebergte, die precies tus sen twee Chinese steden lag. De Chinezen legden een weg aan door het gebied. Dit leidde tot grote verontwaardi ging onder de Indiërs, die nog altijd op inlijving van heel Kasjmier hoopten. Men beschuldigde China dat het partij had gekozen ten gun ste van Pakistan door het gebied te accepteren. Het kwam echter niet tot een treffen. De ondertekening van het vriendschapsver drag tussen India en de Sovjet-Unie in 1971. Rechts de India se minister van Buiten landse Zaken Swaren Stngh, links zijn colle ga Gromiko. De Dalai Lama: terug keer naar Tibet? Foto: geheel links toenadering tot Rusland meer een gevolg van noodzaak dan van sym pathie. Een verwijdering van de Sovjet- Unie was het gevolg van de nieuwe politiek. Zo kwam in januari van het vorig jaar de Amerikaanse pre sident Carter op bezoek in India, waarbij uitlekte dat hij en Desai hadden gesproken over de levering van uranium aan India. In 1974 namelijk had India voor het eerst een kernexplosie weten te veroorzaken en bleek het land tech nisch in staat een atoombom te ma ken. De regeringen van India heb ben echter altijd volgehouden dat de kernonderzoekingen bedoeld zijn voor vreedzaam gebruik. Carter nu zag begin vorig jaar af van een uraniumcontract met In dia, omdat dit land weigerde het non-proliferatieverdrag te tekenen. In dit verdrag beloven landen die geen kernwapens hebben, deze ook nooit te zullen aanschaffen. Een andere bevestiging van de verwijdering van de Sovjet-Unie zijn de bescheiden stappen die zijn gedaan op weg naar een volledig herstel van de betrekkingen met China. China en India hebben het nooit goed met elkaar kunnen vin den. Dat was in de eerste plaats een gevolg van de kwestie-Tibet. De in woners van Tibet zijn voor het grootste deel zeer toegewijde boeddhisten. Zo slecht als moslims en hindoes het met elkaar kunnen vinden, zo goed kunnen boeddhisten en hin does met elkaar overweg. Ih de grensstreken bijvoorbeeld komt het voor dat hindoes boeddhistische tempels bezoeken bij gebrek aan hindoeïstische. Dit vindt zijn grond in de gemeenschappelijke afstam ming van beide godsdiensten: Boeddha was een hindoeïstisch godsdienstvernieuwer. Tibet, ook wel genoemd het Dak van de Wereld, beslaat het reusach tige hooggebergte met onder meer de Himalaya ten noorden van India. De leider van Tibet was tot april 1959 de dalai lama, tegelijk ook lei der van de boeddhistische gelo vigen. China maakte al geruime tijd aanspraken op Tibet. India, dat goede betrekkingen met Tibet had en bovendien een uitbreiding van de Chinese macht vreesde, bestreed deze aanspraken fel. In 1951 vielen Chinese troepen Tibet binnen. In 1954 onderteken den China en India een akkoord met betrekking tot Tibet, waarbij o.m. werd bepaald dat China be perkte controle over het gebied zou houden. In 1959 echter ontstond in Tibet een opstand, aangevoerd door anti-Pekinggezinden. De Chinezen eisten van de dalai lama dat hij de opstand met geweld zou onderdruk ken, wat hij weigerde. Daarop viel China opnieuw Tibet binnen, onttroonde de dalai lama en bezette het gebied. De religieuze lei der vluchtte, kreeg asiel in India en verblijft daar nog altijd. Sinds dat jaar, 1959, staan de Chi nese troepen aan de grens met In dia, wat al tot menig gewapend con flict heeft geleid. China maakt namelijk aanspra ken op Indiaas grondgebied in deze streken. Na vele kleinere invallen leidden deze aanspraken tot een Chinese inval in noordoostelijk In dia in 1962 en een oorlog, d'e 33 dagen duurde. De Indiase troepen werden teruggeslagen tot de rivier de Bramapoetra, meer dan honderd kilometer ten zuiden van de grens. China trok zijn troepen later echter weer terug. Wat precies de motieven waren van die invasie was niet duidelijk. De Chinese aanspraken werden slechts gesteund door het motief dat de bevolking in het Indiase ge bied etnische overeenstemming vertoont met de Tibetanen. Een po ging de Indiase economie en het aanzien van premier Nehroe een slag toe te brengen leek aannemelij ker. In ieder geval had de korte oorlog dit wel tot gevolg. Tussen China en India liggen drie min of meer onafhankelijke vor stendommen: Nepal, Sikkim en Bhoetan. Het zeer arme, boeddhisti sche staatje Nepal is de grootste van de drie. China maakt aanspra ken op noordelijke delen van dit staatje, maar grote conflicten zijn hier nooit ontstaan. Sikkim en Bhoetan liggen ooste lijk van Nepal en daardoor meer in 1 BIRMA Een hindoeïstische vrouw brengt een groet aan een heilige koe

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 27