Rudi Fuchs, artistiek leider manifestatie van moderne kunst in Kassel Weinig goed nieuws van Nederlandse sf-front GRnvm©63 Stijlgevoel en spelprestaties zijn Haags jubileum waardig Wie nerveus is slaapt slechter! BRUAA SF-JAARBOCK 02526/2841ÓUCm wij ontvingen Documenta niet rond thema bouwen 99 Biologische ramp in Het laatstgeboorterecht door Frank Tiesing Verwantschappen Zinvol CO2- LASSERS, MONTEURS, BOORDE RS,PERSERS,DRAAIERS Alleen cultuurbarbaren gooien hun oude boeken weg Dus brengt ze naar De Slegte. De Slegte is een goeie voor uw oude boeken. 13 19 7 9 KUNST M E I DINSDAG 1 r ’t ROODE HERT” N UNIEK BEDRIJF IN EEN BIJZONDERE MARKT... J s MAANDAGS EN DINSDAGS GESLOTEN 17e-eeuwse herberg Culinaire specialiteiten in een even rustige als sfeervolle omgeving van een beschermd dorpsgezicht bij de Velsertunnel op weg naar IJmuiden Zuiderdorpstraat IS Oud-Velsen. Tel. 02550-15797 EINDHOVEN. „Ik denk dat de mensen er niet goed raad mee wisten; daar staat nou een direc teur van een museum voor heden daagse kunst te vertellen dat er te weinig wordt gedaan voor oude kunst. Dat klinkt natuurlijk heel vreemd”. Rudi Fuchs, directeur van het Eindhovense Van Abbemuseum, waar de meest moderne kunst van onze tijd wordt getoond, moet er eigenlijk wel een beetje om lachen. De verwarring ont stond toen hij een maand gele den in Leiden zijn boek „Geschie denis van de Nederlandse Schil derkunst” presenteerde. Bij die gelegenheid maakte hij een aan tal opmerkingen over de in zijn ogen ongewenste groei van het aantal opmerkingen over de in zijn ogen ongewenste groei van het aantal plaatsen in ons land waar kleine museums heden daagse kunst wordt gekocht. Zoals wetenschappelijke boeken, ency clopedieën, literatuur, atlassen, oude pren ten, enz. Misschien krijgt u er nog meer^ geld voor dan u denkt. DEN HAAG. Shaws profesor Higgins wist in Pygmalion zijn Londense stadgenoten op een mijl nauwkeurig op hun afkomst te plaatsen. De geleerde zou ook aan Den Haag zijn vreugde heb ben kunnen beleven. Want het ene Haags is het andere niet. Ver re van dat. De Haagse Comedie heeft het 175-jarig bestaan van de Koninklijke Schouwburg dit weekeinde luister bijgezet door dat kenmerk eens extra te onder strepen. Men nam „Het weder zijds huwelijksbedrog” van Pie ter Langendij k bij de kop en smeedde dit meer dan twee eeu wen oude blijspel om naar een Haagse editie. bibliotheek (ADVERTENTIE) P. WOLFSBERGEN (ADVERTENTIES) Uiislui tend bij apotheker en drogist. Lees vooraf de gebruiksvoorschriften. zakelijk leider die het ging maken, of iemand die je benoemt met een duidelijke eindverantwoordelijkheid en die je de vrije hand zou geven. Nu, dat laatste is gebeurd. Ik zat in dat clubje en het is eigenlijk een beetje toeval dat ik het ge worden ben. Hoe vind je het nu om dit te gaan doen? „Ik vind het moeilijk. Je kunt zeggen: vroeg rijp, vroeg rot. Er zijn al Duitse kranten geweest die schreven: „Hij is nog geen veertig als de Documenta geopend wordt”. Dat klopt. Je hebt dan al het grootste gemaakt op dit gebied, maar ik weet ongeveer wat ik kan. Ik durf het wel aan”. „Hoe ik het ga doen, daar heb ik nog geen precies beeld van. Het eerste jaar denk je wat na. Je droomt wat, wat ik perse niet wil, is een thema. Je krijgt dan veel te veel dat slecht werk gekozen wordt omdat het binnen het thema past. Het moet gaan om het tonen van verwant schappen. Dus ook geen Duitse zaal, Itali aanse zaal, Amerikaanse zaal, nee ik wil laten zien welke kunst internationaal met elkaar te maken heeft. Ik wil proberen om wat zich de laatste vijftien jaar in de moderne kunst heeft afgespeeld, helder te maken. Kijk, elke museumdirecteur heeft Fuchs is ervan overtuigd dat manifesta ties als de Documenta zinvol zijn. „Juist vanwege de grootschalige opzet heb je mogelijkheden om iets te laten zien wat je in de beperktheid van een museum niet kan. In de kleine zaaltjes van het museum kun je nooit de samenhang tonen die een Biënnale of Documenta wel mogelijk maakt. De ruimte die je er hebt, de tijds duur, een beetje het karakter van een kermis, dat geeft je de mogelijkheden om dingen bij elkaar te brengen, accenten te leggen en een publiek te trekken dat je anders nooit krijgt”. Maar zo’n groot publiek stelt toch wel eisen aan de inrichters. Hoe breng je het, voor wie maak je het, de catalogus. Hoe voorkom je dat mensen het gevoel krijgen in een doolhof terecht te komen? „Je maakt het voor de bezoeker. Maar wie is dat? In ’77 waren het er 300.000. En in Kassei denken ze dat een sensatie een grote aantrekkingskracht heeft. Die aard- kilometer van Walter de Maria, daar heeft de pers al voor de opening tijdenlang bol van gestaan. En eigenlijk vragen ze me ook zo iets. Ik kan natuurlijk Torrini vragen om alle blinde muren van Kassei met stippen te beschilderen, maar ik weet dan niet of dat wel een goeie Torrini is. ’t Is wel een stunt, maar natuurlijk volstrekt verwerpelijk. Kijk, bij De Maria was het niet gepland. „Ik vind het moeilijk om me voor te stellen voor wie je het maakt. Als ik een tekst schrijf, denk ik: zoals ik het doe, doe ik hét goed. Zo maak je ook een tentoon stelling. De mensen komen toch wel naar de Documenta. Bovendien, zo’n omvang van 300.000 mensen kun je niet bevatten”. „Je moet er natuurlijk wel iets bij doen. Daarom wil ik ook een hele simpele gids maken. Die is er nooit geweest. Een gids die wij als samenstellers zelf schrijven. Vlak voor de tentoonstelling klaar is, moe ten we er doorheen lopen en ons afvragen: wat zullen we hier nou bij schrijven. En in die gids moet ook komen wat je elders in Kassei en omgeving kunt beleven. „Maar goed, het is nog hardop dromen wat ik nu doe. Het spookt nog allemaal in m’n hoofd. Wat het worden gaat, zal in de komende tijd wel blijken. in de afgelopen jaren dingen laten zien die hij of zij wel goed vond.” kelijkheid en stand ophouden in een ge slaagde rentree. Achter dit koppel gingen de twee ge dienstigen rechter op hun doel af. Hoe kon dat ook anders met een struise, volmaakte Rotterdamse van Anne Wil Blankers en een kleurige guit van Kees Coolen? Gas ton van Erven en Peter Hoeksema droe gen ook kruidige figuren aan, maar het bleek eigenlijk, dat niemand onder de maat zakte van dit aantrekkelijk stuk vertier, waar overigens Hagenaars zowel als niet-Hagenaars in gelijke mate van kunnen smullen. Alleen de eerste categorie krijgt in de slotzin nog een veeg uit de pan: baron Jan, evenals de anderen kleurig 17e-eeuws aangekleed door Has Noordhoek Hegt, kreeg zijn bekomst van de Hagenezen. PIET RUIVENKAMP (ADVERTENTIE) „Gesloten spiegels”, gedichtenbun del door Ellen Warmond, uitgave Em. Querido 17,50). „Verder geen leed”, gedichtenbun del door Eva Gerlach, uitgave De Arbeiderspers 18,50). „De kater van tante Agaath” door Leo Derksen, uitgave Teleboek Am sterdam 15). Maar het is verre van mij om te ontkennen dat deze bundel enkele veel belovende verhalen be vat en niet alleen van „profs” als Manuel van Loggem, Eddy Bertin en „De bloeiende Oranje-boom”, ge dichten over het leven koninging Julia na, door Erzsébet Kisjókai, uitgave Perspectief te Voorburg (ƒ8,90). Een huilbui van jaren”, episoden uit het leven van Rita Koopman, door Dick Walda, uitgave H. J. W. Becht 17,90). „Opgegraven verleden”, de archeo logische ontdekkingen in prehistorisch Europa, door Geoffrey Bibby, uitgave Meulenhoff Informatief 34,50). Geopend vanaf 17.00 uur. Langendij k heeft het in het begin van de 18e eeuw niet aangedurfd zijn Amster damse stadgenoten om zichzelf te laten lachen. Daar heeft men eerder pret om provinciaaltjes, en hij koos dus voor het mikpunt van plezier Utrecht uit. De Haag se Comedie heeft nu met Haagse zelfspot die rol op zich genomen en er een variatie van prachtige dialecten aan meegegeven: verwaten Haags, blufferig Haags en plat Haags met veel ij-en en ui-en een bonte mengeling, welke schitterend bleek te werken. Een die in haar toonaarden overgoten werd door het carillonspel van de Jacobstoren. Dat sloot dan weer mooi aan bij het speelse decor van Harry Wich, die Wim van Hemert en Chris Kobus zeer be kwaam in verschillende versies een La Fargue-prent van de Grote Markt liet na schilderen. Voor het overige moest men zich ongeveer naar de Prinsessegracht tegenover het Malieveld verplaatsen voor het steekspel van kale kak der Haagse adel aan lager wal. Langendijks „Het wederzijds huwe lijksbedrog” verdient niet vergeten te worden. Gewapend met de kennis van zijn huwelijksmisère wist de Amsterdammer ver uit te stijgen boven de rederijkersvlijt van zijn tijdgenoten met een plastisch en dramatisch getint taalgebruik, dat tot in deze tijd vermag het publiek te char meren. De beide regisseurs van het stuk, Carl van der Plas en Guido de Moor, hebben de tekst bijgepolijst voor modern gebruik en voor een modelvoorstelling gezorgd, die het jubileum van de Koninklijke Schouw burg waardig was: het werd veel meer dan een museumverplichting van een klassiek blijspel. Door het stijlgevoel dat werd gehanteerd en de gepreciseerde spelprestaties van het hele ensemble. Guido de Moor deed zelf als een fraaie spookachtige schlemiel edelman Lode- wijk, die een bruidsschat komt voorwen den bij juffer Charlotte, die ook al meer dan haar adel tracht te suggeren. Trins Snijders balanceerde knap tussen ontvan- viljoen heeft, maar meer een geïntegreerd totaal-overzicht. In 1955 werd gestart met de eerste Docu menta in het door de oorlog ernstig be schadigde Fridericianum in het hartje van de stad. Later breidde het expositie- gebied zich uit tot alle museums van Kas sei, het immense park Karls Aue en de daarin liggende Orangerie. In de ruim twintig jaar van haar be staan heeft de Documenta zich ontwik keld tot de belangrijkste manifestatie van de moderne beeldende kunst in de wereld: in 1977 trok het honderd dagen durend festijn ruim 300.000 bezoekers, was het budget 4,5 miljoen Duitse marken, het aantal deelnemende kunstenaars nauwe lijks te tellen en de driedelige catalogus loodzwaar. Tel daarbij de protesten van kunstenaars die vonden dat ze ten onrech te geen plaatsje op de expositie hadden gekregen, de burgers die kwaad waren vanwege zoveel geldsmijterij en de etala ges van plaatselijke middenstanders waar tussen de confectie en het snoepgoed ob jecten van moderne kunst waren ge plaatst, en het is duidelijk dat de Docu menta een niet meer weg te denken werkelijkheid is geworden. De 37-jarige Rudi Fuchs, nog maar net vier jaar directeur van het Van Abbemu- seum in Eindhoven is nu benoemd tot artistiek directeur van dit spektakel, dat in 1982 weer zal worden gehouden. Hij maakt niet direct de indruk helemaal on dersteboven te zijn van die verkiezing, maar vindt het mompelend „toch wel een onderscheiding” Hoe is zijn benoeming eigenlijk tot stand gekomen? „Kijk, in het verleden werd er geen echte artistiek leider benoemd. Die kwam in het tijdperk van Bode, die inmiddels overleden is, een beetje boven drijven. Er werd zo wat rondgevraagd hier en daar en dan was er wel iemand bereid. Iemand die voldoende tijd had en wel een poosje in Kassei wilde wonen. Maar al tijdens de Documenta van ’77 werd door de burge meester van Kassei, die voorzitter van het bestuur is, besloten dat het zo niet langer kon. Er is toen een internationaal gezel schap mensen bij elkaar gaan zitten om na te denken over de Documenta van ’82. Eén van de vragen daarbij was of het weer op dezelfde manier moest als in het verleden: een groepje mensen met een Paul van Herck, inaar ook van John Vermeulen (Bedorven vlees), Frank Roger (Blauwdrukken) en Katty Lensen (Dit zijn mijn geboden). De Documenta in Kassei heeft door het tonen van avantgardistische kunstuitingen in het verleden noga! eens een provocatieve uitwerking gehad op de Kasselse burgerij. Een protest tegen de manifestatie kreeg dan - zoals hier in 1977 - een beeldende vorm. „Ik ben natuurlijk helemaal niet tegen het tonen van moderne kunst; hoe zou ik kunnen! Maar wat ik met die opmerkin gen bedoelde, is dit: je ziet een ontwikke ling dat overal krampachtig moderne kunst wordt gekocht, omdat men blijk baar vindt dat elk museumpje zo nodig z’n eigen collectie moet hebben. Nou, dat kan helemaal niet. Kwalitatief gezien is het aanbod van die kunst vrij beperkt en als iedereen nu maar aankoopt, wordt de spoeling wel heel erg dun. Het is toch veel beter als lokale museums zich concentre ren op bijvoorbeeld de kunstgeschiedenis van hun eigen streek en daarnaast een paar keer per jaar tentoonstellingen van hedendaagse kunst organiseren. „Ik vind bovendien dat de situatie in ons land wat betreft de museums voor moder ne kunst helemaal niet zo slecht is. Je hebt toch het stedelijk in Amsterdam, Boy- mans van Beuningen in Rotterdam, het Groninger Museum, Maastricht, het Frans Hals in Haarlem, Den Haag en mijn museum in Eindhoven. Dat zijn allemaal plaatsen met een zwaar accent op de he dendaagse kunst. Tegen die achtergrond maakte ik mijn opmerking dat er een ontwikkeling is ontstaan waarin te weinig wordt gedaan voor de kunst”. Hoe aardig het ook is om met een direc teur van „hedendaagse kunst” over „oude kunst” te praten, het is niet de aanleiding voor dit gesprek. Dat is het bericht dat Rudi Fuchs vorige maand in het Westduit- se Kassei benoemd is tot artistiek leider van de Documëntata. De documëntata is ontstaan in de jaren ’50 op initiatief van de Kasseier kunsthis toricus prof. Arnold Bode. Door de nazis tische periode was ook op cultureel gebied een breuk ontstaan met andere landen. Bode wilde opnieuw een internationale aansluiting. Zijn idee was om eens in de vier jaar in Kassei, tijdens de zomermaan den, een grootse presentatie te maken van de stand van zaken in de beeldende kun sten. Anders dan de Biënnale van Venetië, waar elk deelnemend land een eigen pa- Sterk&stabiel VERGEET NIET EVEN VKON TE BELLEN! WIL VAN MARS, ARIPSISZAKmTSrtM) niet één tak van één boom, maar een chaoti sche wirwar van bloeien de twijgen, stronken en struweel, dorre takken en wild woekerende pa rasieten.,..” Wie nerveus is verbruikt nutteloos te veel energie. Nerveuze mensen zijn dan ook vlugger uitgeput en kunnen zich moeilij- ker concentreren. Zij voelen zich vaak loom en lusteloos en kunnen daardoor ‘s avonds slecht in slaap komen. Zij moe ten proberen weer de nodige rust in hun leven te brengen. Valdispert kan hen daarbij helpen. Valdispert is een zuiver natuurprodukt uit de valeriaanwortel. Valdispert brengt u weer tol rust maar maakt niet loom of slaperig. Valdispert dragees zijn gemakkelijk in re nemen. Vraag nadrukkelijk Valdispert. Wat er aan Nederland se science fiction ver schijnt is, ondanks de grote belangstelling voor het genre, vrij ge ring van kwantiteit en kwaliteit. Jammer ge noeg vormt „Het Laatst geboorterecht” van Frank Visser, wat uit voering betreft een bij zonder goed ogend stuk je werk van Servire in Katwijk, daarop geen uitzondering. Laatstgeboorterecht is een kort sf-verhaal met als onderwerp het on vruchtbaar worden van praktisch alle gedierte en mensen op aarde, doordat een onvoorzich tig bedrijf zaken zijn zaken geknoeid heeft aan het begin van de voedselketen, zeevegeta- tie op het moment dat dit verhaal speelt. Hoofdpersonen zijn de lerares Klio Korda en haar minnaar, de weten schapper Anatole Cer- nucki, de man die uitein delijk de oorzaak van al le biologische ellende blijkt te zijn, maar die ook weer oplost. Op zichzelf is Vissers verhaal niet eens onaar dig, ook al door de ma nier waarop hij zijn the ma er wordt geen kind meer geboren, alle dier lijke leven dreigt uit te sterven hanteert. Maar de bewoordingen waarin dat gebeurt zijn zo hoogdravend, zijn vi sie op de samenleving en de man-vrouwverhou- ding is dermate ouder wets dat je van tijd tot tijd meent een parodie op een realistische streekroman onder ogen te hebben. Veel minder preten tieus is Ganymedes 3, sf- jaarboek van Bruna (Zwart Beertje), samen gesteld door Vincent van der Linden, die in zijn inleiding tot deze Neder landse verhalenbundel, treffend over sf als ver schijnsel opmerkt: „sf is Het laatstgeboorterecht van Frank Visser. Uitgave Servire te Katwijk, prijs 8.50. Ganymedes 3, sf-jaarboek in de reeks Zwarte Beertjes van Bruna te Amsterdam. De bundel is daarmee aardig omschreven ook al doordat mijn re- censie-exemplaar van pagina T60 uitglijdt naar pagina 193, dan door leest tot pagina 244- en vervolgens weer terug gaat naar pagina 193. Kwestie van tijdreizen misschien? Boekhandel J. de Slegte b. v. Grote Houtstraat 100,2011 SR Haarlem.Tel. 023-31 52 50. Los van de kwaliteit van deze verhalen er zijn er bij die een duide lijk déja-vu-effect Sorte ren blijft het een prij- zenswaardige activiteit van Bruna op deze wijze de helpende hand te bie den bij het aanslingeren van de al te koude Ne derlandse sf-motör. „Stemmen voor Europa” door Hans van der Werf, uitgave Het Spectrum 12,50). „Europese verkiezingen”, program ma’s en analyse, door drs. Y. H. Berg- horst en drs. P. M. Hommes, uitgave Martmus Nijhoff 25). „Rozen op de rails”, elf korte verha len van Belcampo, uitgave Em. Queri do 19,90). „Oogleden”, sonnetten door Jan Kuijper, uitgave Em. Querido in de Boekvink-reeks 10,25). „De ballingen”, de beeldende kun stenaars Frits van den Berghe, Gusta- vfe dé Smet en Rik Wouters in Neder land 1Ö14-1921, door Adriaan Venerpa, uitgave Het Wereldvenster 85). „World Press Photo 1979”, uitgave Teleboek Amsterdam. „Het koninklijk boekje” door Fred J. Lammers, uitgave Hollandia 12,15). „Istanbul” door Colin Thubron, uit gave Time-Life Boeken in de serie Ste den 39?90j. „Reizend door Oost-Indië, prenten en verhalen uit de 19e eeuw, samenges teld door Bea Brommer, uitgave Het Spectrum 34,50). „Het goud van de Lutine”, schatgra vers voor de Nederlandse kust, door S. J. van der Molen, uitgave De Boer Maritiem 27,50). „58 Miloen Nederlanders en hun kerken”, gebaseerd op de gelijknamige tv-serie van de NOS, uitgave Amster dam Boek 19,90). „De goddelijke keizers”, kerk en staat in het Byzantijnse rijk, door Ste ven Runciman, uitgave Fibula-Van Dishoeck 15,75). „Utopia”, wereldhervormers tussen werkelijkheid en fantasie, door Mi- chaél Wheélër en' lan Tod, uitgave De Haan 27,50). „Nederland rond 1900”, contouren van een cultuur (kunst, literatuur, mu ziek en film), door drs. D. de Boer, dr B. H. Spaanstra-Polak, dr. G. W. Huy gens, dr. C. C. J. von Gleich, drs. A. H. B. Briels en drs. J. Goedegebuure, uit gave De Haan 39,50). „Noordbrabants museum”, geschre ven door de staf van het museum: Margriet van Boven, Jan van Laarho ven en Maureen Trappeniers met me dewerking van drs. W. J. H. Verwerg, provinciaal archeoloog 16). „Koningin Juliana”, zeventig jaar in woord en beeld, uitgave Zomer Keu- ning 13,95). „De vloek van de farao’s”, moderne wetenschap ontraadselt een eeuwe noude mythe, door Philipp Vanden berg, uitgave H. Meulenhoff (ƒ37,50; derde druk). „Kanttekeningen bij Hitler” door Sebastian Haffner, uitgave H. J. W. Becht 19,50). „De Kelten”, het volk dat uit het duister kwam, door Gerhard Herm, uitgave H. Meulenhoff 36,75; derde druk). „De- Hunnen”, het volk H. Meulen (ƒ36,75; derde druk). ..Hét land onder de regenboog’.’,, de geschiedenis van Indonesië, door Mochtar Lubis, uitgave A. W Sijthoff 45).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 13