Antiquairs laten kind in de kunst zien Première Vietnamfilm Coppola in Cannes Wandkleden van een eerlijke maar gedateerde signatuur j b PRATEN OVER EUROPA ijl TABERNAL Tegenstellingen op voorjaarsexposities van Haagse kunsthandels JOKE KLAASE MINKELS BIJ SBK Expositie in Spiegelkwartier in Amsterdam NEDERLAND SLECHTS MARGINAAL VERTEGENWOORDIGD Recordbedrag Stradivarius op veiling me Gertrud Krüger Wink van Kempen Wist u dat wi j gratis V uwgordijnen 'op maat maken, ook velours. OPENBARE VERGADERING WDEUROPESE UBERAAL-DEMOCRATEN LIBERAAL: x/GEWOON JEZELF KUNNEN ZIJN 13 KUNST M E I 19 7 9 V R I J D A G 4 1 «•id NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST Regionaal Comité Rechtstreekse Verkiezingen Euro pees Parlement Toegang vrij sprekers, film, dia's poppenkast Manifestatie in Concertgebouw te Haarlem, Lan ge Begijnestraat 13, op zaterdag 5 mei van 10 uur 's morgens tot 4 uur ’s middags Informatiemarkt met kandidaten voor het Euro pees Parlement, Optreden van ppppenkastspeler Jan Nelissen. DEN HAAG De laatste tijd is in het wereldje van de Haagse kunsthandels die zich specialise ren in de 19e eeuwse schilderijen (een terrein dat heel specifiek in de Hofstad tot uiting komt, wat zich elders op dit gebied aandient mag weinig naam hebben) een opmerkelijke ontwikkeling te vol gen. Enerzijds is te zien dat een deel van de kunsthandel meegaat met de steeds hoger stijgende prijzen om het reeds behaalde goede niveau te kunnen handha ven, aan de andere kant maken zich daar weer handelaren van los die zich tot de kleinere mees ters richten om zich niet van hun publiek te vervreemden. sprekers: Cees Berkhouwer, Chris v.d. Kiaauw, Neelie Smit-Kroes maandag 7 mei, 20 uur (zaal open 19.30 uur) Tuinzaal, Concertgebouw Haarlem i Schildersplezier bij kleine meesters Santpoort (Noord) CEES STRAUS bijpassende herder. en (ADVERTENTIES) Haarlems Gordijnenhuis (ADVERTENTIES) (ADVERTENTIES) (ADVERTENTIE) (a.i FRANCIS FORD COPPOLA (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. In aanwezigheid van prinses Beatrix is donderdag in Amster dam de tentoonstelling „Kinderen kijken u aan” geopend. Op de expositie zijn bijna 500 voorwerpen bijeengebracht die betrekking hebben op het kind, variërend van antiek speelgoed en meubilair tot oude en moderne kunst. De meeste voor werpen zijn in bruikleen afgestaan door antiquairs en kunsthandelaars, maar er is ook bezit uit musea en van particu lieren. Tegelijk met de tentoonstelling die tot 21 mei in het Philips Veilinghuis in de Nieuwe Spiegelstraat 38 wordt gehouden is een uitvoerig geïllustreerd boek onder dezelfde titel verschenen dat meer is dan een catalogus. De baten van tentoonstel ling en boek komen ten goede aan de Stichting Nationale Commissie Internati onaal Jaar van het Kind 1979, waarvan prinses Beatrix ere-voorzitster is. „Kinderen kijken u aan” is een tentoon stelling geworden waarin het leven van het kind de afgelopen drie eeuwen in brokstukken en fragmenten is terug te vinden. Volgens auteur J. van Trigt, die de tekst van het boek verzorgde, is hel kind in de zestiende en zeventiende eeuw voor al gezien als een volwassene in wording. „De fictie van die tijd was:- het kind zien als een klein groot mens. Dat betekende dat men het over het algemeen zag zonder vertedering”. Hij meent dat Jean Jacques Rousseau, de Franse filosoof uit de 18e eeuw die de theorie verkondigde: „De mens is goed, maar hij wordt bedorven door de cul tuur”, de kinderziel heeft ontdekt. „Hij introduceerde met zijn boek „Emile” voor het eerst het kind als een eigen verschij ning. Het duurde nog ruim een eeuw voor dat die emancipatie van het kind in de praktijk had doorgezet. Vooral in ons klei- tweede categorie haar beste voorbeelden vindt in Gabriëls en Polak. Juist in deze voorjaarsperiode bestaat er een mooie gelegenheid om die twee groepen eens met elkaar te vergelijken: met de crocus sen en de hyacinten in het veld hangen de oude meesters in de kunsthandels. De tegenstelling in benadering wordt op het ogenblik treffend geïllustreerd door de exposities die respectievelijk bij Ivo Bouwman op het Lange Voorhout en bij Galerie Gabriëls aan het Noordeinde zijn te zien. Bouwman heeft wat je met recht een prestigieuze collectie kan noemen bij eengebracht. Om in cijfers te praten: vier Jongkinds, een even groot aantal werken van Jan Sluyters, een tweetal Isaac Israëls en daar tussen door, wat achteloos zou je bijna kunnen zeggen, een Kees van Don gen, Raoul Dufy, Van Gogh, Boudin en een H J. Weissenbruch. Van een niveau dat goed is voor het museum, met prijzen uiteraard die daarmee verband houden. Bij Gabriëls een heel ander beeld. Met een heel vroege Jongkind als topstuk vind je er ook mindere góden als Willem Oppenoorth, Groenewegen, Musin, W. G. F. Jansen en Kever. Daar staat tegenover dat Gabriëls met zijn gemiddelde toch hoog uitkomt, in het minst niet door enke le prachtige Huikjes, een heel zachte Wil lem Maris en een meer dan voortreffelijk bloemstilleven van Alice Ronner. Ik ben de laatste jaren van die kleine meestertjes gaan houden. Je mag ze niet vergelijken met hun grote broers, maar wat ze te bieden hebben is vaak toch niet mis. Neem een Adrianus Eversen bijvoor beeld. Zijn intieme straatjes zijn bekend: heel kleine doekjes die zorgvuldig met goed gedetailleerde huisjes worden volge tekend. Gabriëls ontdekte bij een particu lier onlangs een stadsgezicht van hem dat veel meer stemming te bieden heeft dan je ooit van Eversen had kunnen verwachten. Een grijze wolkenlucht laat nog net een streep fel zonlicht door dat een stukje van de gracht bijna in lichterlaaie zet. ne behoudende landje werd het kind pas heel laat in zijn eigen pakje gestoken”. Op de tentoonstelling die in vier thema’s uiteenvalt hebben de organisatoren ge probeerd dat deel van de kinderwereld te herontdekken, dat betrekking heeft op zijn vorming en opvoeding. De geboorte en alles wat er omheen in gebruik is geweest vormt een deel, de opvoeding het tweede deel en de speelwereld van het kind is het volgende onderwerp. Tenslotte wordt uitgebreid aandacht geschonken aan het kind als inspiratiebron voor kun stenaars. losse kaart f 12,50 (a.i.) c.j.p. f 6,25 (a.i.) HAARLEM. Grofweg is de geschie denis van het wandkleed zoals die zich na de laatste oorlog heeft ontwikkeld, in drie fasen onder te verdelen. In de eerste periode wordt het kleed nog als een soort reliëf beschouwd, in het platte vlak ge houden dus, met hoogstens een enkele uitstulping. Onder invloed van het baan brekende werk van Poolse wevers groeien deze kleden in de jaren ’50 en '60 uit tot driedimensionale objecten die vrij in de ruimte kunnen hangen. In de derde en meest recente fase hebben de textielkun stenaars zich los kunnen maken van het gebruik van textiel als materiaal en ma ken ze objecten en zelfs environments waaraan alleen nog de textiele technie ken (weven, vlechten, knopen) ten gronds lag liggen. In het werk van Joke Klaase Minkels dat deze maand bij de Stichting Beelden de Kunst op de Gedempte Oude Gracht in Haarlem wordt geëxposeerd, is van de laatste twee fases nog niets te merken. Joke Klaase Minkels maakt wandkleden in het platte vlak, in een zeer verzorgde, (Tot en met 18 mei, geopend op woens dag tot en met vrijdag van 14-18 uur). CEES STRAUS van icht gen~ i te- >eel-~ wen. roor~ I ing~ ten- reef t enZT ;erd toot tpo- als taat zen- w is een abonnement 3 concerten f 25, c.j.p.-abonnement f 12,50 (a.i.) kaart- en abonnementsverkoop aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13. Haarlem van 10-15 uur telefonisch 023-320994 van 12-15 uur In de provincie vestigden de antiquairs zich in het verleden in de nabijheid van het spoorwegstation om goed bereikbaar te zijn. In Amsterdam gingen de antiek handelaren in de buurt van het belan grijkste museum zitten. Toen in het begin van deze eeuw het Rijksmuseum was ge bouwd verscheen de eerste antiquair in de Spiegelstraat er tegenover. De kunstgale ries vestigden zich op de grachten die op de Nieuwe Spiegelstraat uitkomen. Stadsgezicht van Adrianus Eversen (1818- 1897) t hij iaat, ant- g te ner- rote aar- rven i de lien g te in en enk s te laai rter- rde- ver- zijn nu teri- ek.” dat ■iele ade- otte ?eu- Ml. 5 te n je ien. ond •ren och wüt ar- nijn Je t op het (Van onze kunstredactie) UTRECHT. Al is er in het hoofdprogramma geen Neder landse inzending terecht gekomen, het filmfestival van Can nes heeft voor zijn 32e versie, die volgende week van start gaat, een programma bij elkaar gekregen dat er op papier sterker uitziet dan in jaren te zien werd gegeven. Meest sensationeel echter is wel de wereldpremière die Cannes verworven heeft van Apocalypse Now, de grote Vietnamfilm van Francis Ford Coppola, waar nu al een paar jaar met zeer hoog gespannen verwachtingen naar wordt uitgekeken. LONDEN (Reuter, UPI, AP). Een Stradivarius die eens heeft toebehoord aan de Fritz Kreisler, is op een veiling bij Sotheby’s in Londen van de hand gegaan voor het recordbedrag van ruim 580.000 gulden. De koper is onbekend gebleven. De in Wenen geboren Amerikaanse vio list Kreisler gebruikte het instrument voor zijn beroemdste grammofoonopna- men. Hij verkocht het in 1936 toen hij een andere Stradivarius kon krijgen. De vol gende eigenaar was de gevierde Poolse violist Bronislaw Huberman die het in strument tot zijn dood in 1947 behield. De uit 1733 daterende „Huberman, ex- Kreisler-Stradivarius” werd uit een parti culiere verzameling in Zwitersland voor verkoop aan het veilinghuis Sotheby’s aangeboden. Verwacht werd dat de op brengst 400.000 gulden zou zijn. De hoogste prijs die ooit op een veiling ter wereld voor een viool werd betaald, was 460.000 gulden. Dat gebeurde in no vember 1977 toen Sotheby’s een viool van Stradivarius” grote tijdgenoot, Joseph Guarneri del Jesu, verkocht. Antonio Stradivari, die geboren werd in Cremona in Italië en daar zijn hele leven werkte, wordt beschouwd als de grootste vioolbouwer aller tijden. Men is er nooit in geslaagd de toon te evenaren die zijn instrumenten voortbrengen. Coppola heeft aangekondigd naar Cannes te zullen komen en vrijwel alle sterren uit zijn film, uitgezonderd misschien Marlon Brando, mee te brengen: Harvey Keitel, Dennis Hop per, Martin Sheen, Robert Duvall. Een andere inzending die in Cannes extra aandacht zal trekken is de dubbelfilm Vitam et Sanquinem, van de Hon gaarse cineast Miklos Jancso, een stamgast in Cannes. Voor de rest lijken er vrijwel alleen maar grote en zeer grote namen in de competitie te zijn vertegenwoordigd. Van de Pool Andrzej Wasda wordt „Zonder Verdoving” gepresenteerd, van Federi co Fellini „Orkestrepetitie”, van Werner Herzog komt „Woy- zeck”, van Comencini „Verkeersopstopping”, van Volker Schlondorff „Der Blechtrommel”, van Woody Allen „Manhat tan”, van Bo Widerberg de Hamsunfilm „Victoria”, van Teren ce Malick „Days of Heaven”, van James Bridges „The China Syndrome” (met Jane Fonda en Jack Lemon, over een ramp met een kernreactor) en van André Technine wordt „Gezus ters Bronte” vertoond, een film waarin de drie hoofdrollen worden gespeeld door Isabelle Adjani, Isabelle Ruppert en Marie-France Pisier. em eld; ian- •chi- gere Zijn 1 in Se tion >erd ide- Of neem Jacob Hollestelle. Een Zeeuw se schilder die met een Frans licht en een impressionistische toets een gezicht op Middelburg neerzet dat welhaast van in ternationale allure zou kunnen zijn. Alle intimiteit die zo typerend is voor de 19e eeuwse schilderkunst - of het nu om de Romantiek of Haagse School gaat - is in dit kleine werkje door de schilder begre pen en overtuigend uitgedragen. Op die momenten is er sprake van puur schildersplezier. Zoals dat ook te zien is in een strandgezicht van Henriette Gudin, een van de weinige vrouwen in de vorige eeuw die zich tot het schilderen van mari nes voelde aangetrokken. Meesters van het tweede garnituur wor den vaak broodschilders genoemd, aan wie het zou ontbreken aan inspiratie, aan artistiek vermogen. Ze schilderden voor de handel, omdat er nu eenmaal vraag naar was. Inderdaad, ook bij Gabriëls zie je wel eens een obligaat heidegezicht met schaapskudde Maar dan gaat het om uitzonderingen. Van de meeste schilderijen bij deze Haag de handelaar die zich nog altijd richt op een publiek dat met niet veel meer dan een paar duizend gulden toch vreugde wil beleven aan een goed doek, geldt dat ze gemaakt zijn met bijster veel plezier. Het doet weldadig aan dat ook vandaag de dag voor het voldoen aan goede smaak geen halsbrekende financiële toeren hoe ven te worden uitgehaald. (Tot vrijdag 11 mei, dagelijks van 11-18 uur). In de marginale secties van Cannes zal Nederland vertegen woordigd zijn met Jacob Bijis, in Nederland nog niet vertoon de Tiro (in de Quinzaine), terwijl in de Marché (in het kader van de Nederlandse dag) de wereldpremière van George Sluizers „Twee Vrouwen” grootscheeps gevierd gaat worden met een persconferentie waarvoor hoofdrolspelers Anthony Perkins en Bibi Anderson naar Cannes zullen reizen. Tenslotte verwacht Cannes onder meer nieuwe films van Fassbinder en Syberberg en het Who-opus Quadrophonia, maar daarvan is het nog niet duidelijk in welke sectie ze zijn geplaatst. Maar grote verwachtingen worden gekoesterd van The Spirit of the Wind, een in Alaska gemaakte semi-docu- mentaire van Ralph Liddie. Het festival zal officieel worden geopend met Milos Formans filmversie van de musical Hair. Met de Franse film La Droles- se van Jacques Doillon, zal er worden gesloten. maar toch al gedateerde stijl. Haar vorm- oplossingen komen vaak bekend voor: een kernpunt in het midden van het kleed krijgt verdikte knopen of wordt door een gat met reepjes bepaald. Joke Klaase Minkels werkt op een pure en eerlijke wijze met rustige, beschouwe lijke kleuren als bruin en blauw en past ze met veel goede smaak toe. Het is alleen jammer dat ze niets toevoegt aan wat al eerder is gemaakt. Haar werk maakt daardoor een museale indruk. In het kader van de culturele uitwisse- lipg met Osnabrück heeft de SBK in het keldertje de Duitse keramiste Gertrud Krüger uit die gemeente te gast. Gertrud Krüger, een al gearriveerde kunstenares, maakt gebruiksvoorwerpen die soms heel mooi van kleur zijn. Vooral haar forse kommen zien er aantrekkelijk uit met groene en bruine decors. Wanneer ze echter hoogglanzende glazuren aan brengt, kijkt er al heel spoedig een kit scherig effect om de hoek. Dat doet zich ook bij de glazen schalen voor waar bo vendien vaak sprake is van een toevalsef- fect dat niet geheel kan overtuigen. (Tot en met het einde van de maand mei, op dinsdag tot en met vrijdag ge opend van 13-17 uur, op zaterdag vanaf 11 uur en bovendien op donderdag van 20-22 Galerie Van in de Hagestraat in de Burgwalbuurt haalt een oude exposant terug: de Rotterdammer Wink van Kem pen was destijds een van de eerste gasten in Piet van Leeuwens avantgardistische galerie. Van Kempen viel toen op met zijn originele visie op wat doorgaat voor „onze goede smaak”. Van zijn oorspronkelijk heid heeft hij weinig verloren, want ook in zijn nieuwe werk komen weer tal van prikkelende zaken aan de orde. Van Kem pen, nog altijd geïntrigeerd door het ge bruik van gaatjesboard als basismateri aal, heeft nu ingehaakt op het bloemenfes- tijn van „Haarlem bloemenstad”. Hij schildert over foto’s van tulpen en andere bloemen allerlei afleidende tekst jes en figuurtjes zodat de kijker als het ware ontregeld wordt. Soms wat oubollig, maakt het werk een goedmoedige indruk waarin een loopje wordt genomen met de bloemenbollencultuur die zo’n groot pu bliek (vgl. de Keukenhof) in haar ban kan houden. de ;me- ijke leze leidt Ly- l, de Ly- in Het initiatief tot de expositie is genomen door 96 antiquairs die kort geleden een vereniging hebben opgericht onder de naam „Spiegelkwartier, centrum voor kunst en antiek”. Tegenover het Rijksmu- suem is binnen een straal van twee bij driehonderd meter tussen de grachten een sterke concentratie van kunst en antiekza ken ontstaan. Vooral de laatste tien jaar is de buurt erg in trek gekomen als vesti gingsplaats. Voorzitter Frides Laméris van „Spiegelkwartier” zegt: „Het is een unieke situatie dat deze vereniging tot stand is gekomen. Niet alleen voor Neder land maar ook voor Europa. Pogingen om in Engeland, dat na de Tweede Wereld oorlog het antiekcentrum van de wereld is geworden en in Parijs tot een dergelijke vereniging te komen zijn mislukt”. De laatsten houden vaak een pleidooi voor de minder bekende schilders door met werk te komen dat toch zoveel moge lijk aan een bepaald artistiek en kwalita tief goed niveau voldoet. Voorbeelden van de eerste groep zijn Pieter Scheen en Ivo Bouwman, terwijl de Concertgebouw Haarlem - 20.15 uur BEETHOVENCYCLUS 1979 vrijdagen 11, 18 en 25 mei dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT solistenDANIEL WAYENBERG, JORGE BOLET - piano HERMAN KREBBERS - viool uit te voeren werken. Ouverture Egmont, Ouverture Coriolan, Ouverture Die Weihe des Hauses, Pianoconcerten nos 3 en 5, Vioolconcert, Symfonieën nos 1, 5, en 7 De jury, die dit jaar onder voorzitterschap staat van de Franse schrijfster Francoise Sagan, krijgt verder ter beoorde ling: Norma Rae (van Martin Ritt), Femme Entre Chien et Loup (van de Belgische cirfeast André Delvaux), The Europe ans (een Britse film van James Ivory), De Erfenis (van de Noorse Anja Brejeri), Serie Noire (van Alain Comeau, met Patrick Dewaere als amok makende vertegenwoordiger) Christus Stopte bij Eboli (van Francesco Rosi) A nous Deux (van Claud Lelouche) en verder nieuwe films van Dino Risi, Michalkov-Konchalovski, John Huston (die bovendien een hommage zal worden gebracht met een speciaal retrospectief) en verder nog films uit Joegoslavië, Spanje en Cuba. y Speciaalzaak in gordijnen en vitrages Kleine Houtstraat 42 Haarlem Tel 023 323925 's Maandags geslqten Word lid van de WD Bel 070-614121, ofcchrijf naar Antwoordnummer 1877,2500 WB Den Haag Riviergezicht van Gerard Hendriks (1e helft 19e eeuw) (ADVERTENTIE) De rustpunten in uw tuin^^WIF^ Wij hebben ze in vele uitvoeringen De onverwoestbare engelse park bank. van teak-hout Het meranti boerenbankje De rustiek eiken bank of de terrasbank van slagvast kunst stof ze staan er voor u En de schommelbanken natuurlijk, waarop u zacht neuriënd uw keuze kunt maken SINDS 1889

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 13