Dertigjarig gezelschap gaat voort met eigenzinnig repertoire Haffner ontmaskert leugens van Hitler I Hauser Orkater met nieuw programma Filmblad Skrien heeft 1000 nieuwe abonnees nodig b.u. komende exposities Jury Camaretten nva wij ontvingen Countrysterren -a „Kanttekeningen” in objectief kader gezet s Jonathan Richaman j in Centrum 111 1 door Ko van Leeuwen G 1 Nederlands toneel v v Pinter 9 5 M E I ZATERDAG 19 7 9 KUNST ‘i 8 tapijtreiniging, vaste vloerbedekking losse kleden bankstellen. nieuwe vloerbedekking en gordijnstoffen. Zeker is, dat assurantiekantoren, die lid zijn van de NVA u een nieuwe kijk op zekerheid geven! Eerst analyseren zij uw persoonlijke en zakelijke risico’s. Dan geven zij aan welke risico’s kunnen worden voorkomen en welke kunnen worden beperkt. Uit de inventarisatie van bestaande voorzieningen en regelingen die u kunt treffen, volgt tenslotte een verantwoord verzekeringsplan. Zo’n nieuwe kijk op zekerheid vereist vak kennis, ruime ervaring en een onafhankelijke opstelling. Die voorwaarden kan de NVA- assurantieadviseur u garanderen. Hij geeft u ’zicht’ op uw zaken. Hij let op uw zekerheid en op uw rechten als u onverhoopt een beroep op de polis moet doen. Het enige waar op hoeft te letten is, of uw adviseur lid is van de NVA. U herkent hem aan hetNVA-vignet. 0 HAARLEM. Het volgend to- neelseizoen bestaat toneelgroep Centrum dertig jaar en dat is voor een repertoiregezelschap niet gering. In al die jaren heeft Centrum, dat in de eerste be- staansperiode Puck heette, ech ter steeds verder in de toekomst gekeken dan van de meeste ande re gezelschappen kan worden ge zegd. Het gezelschap heeft dik wijls niet geaarzeld nieuwe we gen in te slaan, ook als dat een bepaald bestaansrisico inhield. Het zoeken naar meer dan eigen tijds toneel, dat een verlaten van het veilige repertoirepad inhoudt, werd door het publiek lang niet altijd in dank aanvaard, ook al ging Centrum toch beslist niet al te eigenzinnig op toneelavontuur. Toch bleef het publiek op een bepaald moment weg en Cen trum moest zich gaan bezinnen. „Kanttekeningen bij Hitler” van Sebastian Haffner, uitgegeven door H.J.W. Bechts Uitgeversmaat schappij BV te Amsterdam. Prijs 19,50. een nieuwe kijk op zekerheid... bibliotheek lem. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) Zekeris... kas- iken jaar aar- Het resultaat van Centrums bezinning was dat het gezelschap met ingang van het seizoen 1974-’75 in Haarlem de Stads schouwburg als vaste bespeler vaarwel zei en voor de kleinere speelruimte in de Toneelschuur koos. In Amsterdam kreeg Centrum in Bellevue een eigen huis waar het voorstellingen kon voorbereiden en in Utrecht ging de groep de Blauwe Zaal bespelen. De eerstgenoemde reden van de groep was dat men in het vervolg steeds duidelij ker wilde kiezen voor het stimuleren van eigentijds toneel. Die keuze leidde tot heel andere theaterprodukties, die meer voor een middentheater geschikt waren, dan voor de grotere theaters waartoe ook de Haarlemse Stadsschouwburg wat opzet betreft werd gerekend. De andere reden was vanzelfsprekend het teruglopen van de publieke belang stelling in de Haarlemse Stadsschouw burg. Centrums repertoirekeuze werd als te weinig verstrooiend, vaak „te moeilijk” ervaren. In feite was het gezelschap toe aan een verandering van speelomstandig- heden; het had zichzélf in de richting van anderssoortig theater ontwikkeld. Die ontwikkeling werd voortgezet en Cen trum wierp zich op als voorvechter van eigentijds toneel uit vooral Engeland en nieuw Nederlandstalig toneel. Veel au teurs van eigen bodem werden plotseling door Centrum ontdekt en gespeeld, veel nieuwe Nederlandse schrijvers kregen bij dit gezelschap de kans te debuteren, wel (Van onze kunstredaktie) AMSTERDAM. Theatergroep Hauser Orkater komt deze maand met een nieuw avondvullend programma dat „zie de mannen vallen” heet. Op 3 mei beginnen de try-outs in het Shaffy theater. De voor stelling moet zijn definitieve vorm tegen 12 mei hebben bereikt. of niet begeleid door Centrums dramatur gen. De landelijke premières van Cen trum, die aanvankelijk vooral in de To neelschuur in Haarlem zouden plaatsheb ben, zijn nu mede om subsidieredenen verdeeld over Amsterdam, Haarlem en Utrecht. De Britse toneelschrijfsters Pam Gems en Fay Weldon komen nu ook bij Centrum aan bod. De eerste werd dit seizoen in ons land vooral bekend door de vrije produk- tie Mara, Has, Fem en Pink, dat onder regie van Shireen Strooker werd opge voerd. Van Pam Gems gaat Centrum nu Franz into April spelen, onder de Neder landse titel Frans voor beginners. Vorig seizoen kreeg dit stuk een serie succesvol le opvoeringen in Engeland (in Londen zag ik de opvoering in het ICA-theatre, met Warren Mitchell als Franz en Patricia Franklin als April). Het stuk heeft te ma ken met Gestallt Therapie, een vorm van psychiatrie, waarin de behandeling met behulp van rollenspel gaat. Van Fay Wel don, in ons land nauwelijks bekend, zal Action Replay worden gespeeld, dat Overspelen gaat heten. Daarin worden drie vrouwen gedurende vijfentwintig jaar gevolgd. De schrijfster laat die vrou wen in verschillende delen van het stuk een door hen gedane keuze uitspelen om ze vervolgens te confronteren met de ge volgen van die keuze. Verder denkt Cen trum er over om nog een andere Engelse auteur te gaan spelen: Alan Brown. Brown baarde met zijn rauwe stuk Wheel chair Willie dit seizoen in Londen nogal wat opzien. Dit stuk, dat een keihard beeld geeft van het leven van de meest onderliggende werkmens en zijn milieu. De NVA is een organisatie van makelaars in assurantiën en andere onafhankelijke assurantietussenpersonen. Secretariaat: Utréchtseweg 135. Amersfoort. Een „achterbuurtstuk” over generaties lang geknechte mensen, die zich slechts door agressief of provocerend gedrag staande kunnen houden. Bikkelhard rea lisme over mensen in een uitzichtloos be staan. De Londense première werd met grote verdeeldheid door de critici ontvan gen. De voorstelling die ik er van zag in het Londense Royal Court had op mij een verbijsterende uitwerking. Het menselijk geweld in Browns stuk doet denken aan Edward Bonds toneelstuk Gered, waarin een baby gestenigd wordt. Ook Gered werd destijds door Centrum gespeeld. Sebastian Haffner verhaalt. In zijn nieuwste boek „Kanttekeningen bij Hit ler" (een vertaling van het Duitse „An- merkungen zu Hitler”) vertelt Haffner hoe hij Hitler ziet, op een zeer leesbare manier en vooral: beknopt en overzich telijk. tafel 323- s en Voor Ook levering Zijlweg 286, Haarlem. Tel.: 023-313289 slen. 10- Au- p.st. 323- i de 323- Hauser Orkater heeft ook plannen voor een serie voorstellingen van het nieuwe programma in Engeland. Het ligt in de bedoeling dat de groep vanaf half decem ber tot medio januari zal optreden in de Riverside Studios in Londen. In de groep is een wijziging gekomen met betrekking tot de musici. Pianist Ge rard Atema, die eerder meespeelde in de eerste grote produktie Hauser Orkater Op Avontuur, is weer terug. Verder is de samenstelling van het gezelschap onge wijzigd gebleven. Zie de mannen vallen speelt tm.9 juni in het Shaffy Theater. De aanvangstijden zijn dinsdag tm donder dag om 22.15 uur; vrijdags om 20.30 uur en zaterdags zijn er zelfs twee voorstellingen per avond, om 20.30 en om 24.00 uur. Voor 1979-’8O heeft Centrum weer veel aandacht voor oorspronkelijk Nederlands toneel. Aan verschillende Nederlandse auteurs is gevraagd een eenakter te schrij ven. Zo heeft Gerben Hellinga van wie de groep ook eerder werk opvoerde zo’n opdracht gekregen. Maar ook au teurs, die niet in de eerste plaats voor het toneel schrijven zijn bij het toekomstige repertoire betrokken. Zo zijn er verzoe ken tot bijdragen uitgegaan naar schrij vers als Ischa Meijer, Willem G. van Maanen, Peter vdn Straaten en Joop van Tijn. De resultaten van dit alles zijn voor al bestemd voor de lunchtheaterproduk- ties. Andere stukken waarop Centrum zijn zinnen heeft gezet, maar waarover even als bij Wheelchair Willie nog geen defini tieve besluiten zijn gevallen, zijn onder meer De miraculeuze come-back van Mea L. Loman (van Guus Vleugel en Ton Vor- stenbosch), Sundance (van Meier Z. Riba- low) en A mad world, my masters. Het laatste stuk werd geschreven door Barrie Keeffe, van wie Centrum het afgelopen seizoen ook twee korte stukken speelde. Centrums eigen regisseur Peter Oos thoek zal Overspelen gaan regisseren. Ed dy Habbema komt voor de regie van Franz into April, Jacques Commandeur gaat Pinters De Kamer doen en Berend Boudewijn krijgt een gastregie voor Een beetje pijn. In de loop van het volgend seizoen zal Ton Lutz een keer bij Centrum komen regisseren, terwijl Peter Oosthoek zoals reeds bekend een regie gaat doen bij Het Publiekstheater. Zo gaat een dertigjarig Centrum voort een intussen geheel nieuw publiek zoveel mogelijk eigenzinnig repertoire van deze tijd te laten zien.' Toneel uit het buitenland (vooral Engeland), maar in grote mate ook uit eigen land. En Nederlandse schrijvers hebben de paar achterliggende jaren met tal van produkties laten zien dat de Neder landse toneelschrijverij van een uitste kend gehalte is. En Nederlandse toneel schrijvers hopen nu maar dat de honore ring ook eens zo’n peil bereiken zal. DELFT (ANP). Voor de veertiende keer is er in Delft, ook weer in het najaar, een Cameretten-festival. Amateurcaba- retgroepen kunnen zich voor deelname aanmelden. Hun prestaties worden beoor deeld door een jury, waarin onder meer zitten: Natascha Emanuels, Pieter van Empelen, Eric Herfst en Wouter Stips. De finale is voorzien op 2 en 3 november in de aula van de Technische Hogeschool. ir SEBASTIAN HAH-NEH misdaden en verraad. Ieder trefwoord vormt een hoofstuk in het boek. Wat Hitlers „prestaties” betreft, die ziet Haffner als objectieve gegevens, zo als het opvijzelen van de Duitse econo mie in de jaren tussen 1933 en 1938. Maar zijn „successen” heeft Hitler te danken aan zijn zwakke opponenten. Hitler dankte zijn succes niet zozeer aan de „de blik van de adelaar” alswel aam „de speurzin van de gier”, aldus Haffner. Haffner signaleert hele reeksen „ver gissingen” van Hitler. Uit zijn boek kan worden opgemaakt dat vele daarvan voortkomen uit zijn onwrikbare uit gangspunt, namelijk dat de wereld moet worden gezien als een geheel van volke ren die „Lebensraum” („leefruimte”) op elkaar bevechten. Tot op zekere hoogte ontrafelt Haffner ook Hitlers jodenhaat. Zo toont hij aan dat de joden geen ras vormen en dat geen internationale joodse beweging be staat in die zin dat alle joden een ge meenschappelijk doel zouden hebben, zoals Hitler beweerde. Joden vormen een geloofsgemeenschap, al onkende Hitler dat zo vaak hij kon, aldus Haffner. Verder wijst Haffner erop dat joden veelal zeer patriottisch werden ten op zichte van het land waarin zij verbleven. Ook in Duitsland was dat volgens Haff ner (en hij haalt bekende voorbeelden uit de geschiedenis aan het geval. Het antisemitisme zou ook nooit zo sterk onder het Duitse volk hebben geleefd, hetgeen voor Hitler aanleiding zou zijn geweest om de massale jodenmoord zo veel mogelijk verborgen te houden. Waaruit we dan mogen concluderen dat Hilers antisemitisme berustte op een vergissing. Maar Haffner toont daar naast aan dat de dictator nadat duidelijk was geworden dat de Russische veld tocht een mislukking zou worden, niet meer vocht voor de „Lebensraum” van zijn volk maar alleen tijd wilde rekken om zijn laatst overgebleven doel te ver wezenlijken: de uitroeiing van de joden. En dat alles vanuit een „vergissing”? Haffner ontmaskert een aantal leu gens van Hitler door te vertellen wat de joden niet waren. Maar misschien dat deze geschiedenis pas te begrijpen is wanneer we ontdekken wat de rol van het joodse volk wel is. Jochim Fest, schrijver van een omvangrijke biografie over Hitler die ook in het Nederlands is verschenen, zegt over Haffners boek: „Het oordeel van een scherpzinnig weaarnemer, die de uiterste nuchterheid verbindt met grote intellectuele originaliteit”.^ Daarmee doet hij Haffner naar mijn gevoel te kort. Het valt weliswaar niet te ontkennen dat Haffner zijn grote intelli gentie heeft gebruikt als een goed te pas komend gereedschap, maar voor hem stond merkbaar iets op het spel. Inzet voor Haffner is de Duitse ge schiedenis. De historie waarachter Hit ler tegen het eind van de Tweede Wereldoorlog een punt wilde zetten. Door te vertellen blaast Haffner deze geschiedenis nieuw leven in, opent Haff ner nieuwe wegen voor jongeren die in het Duitsland van vandaag worden ge confronteerd met een oudere generatie die ofwel zwijgt ofwel blijft steken in afstandelijke en academische verhande lingen over Hitler en zijn tijd. HOLLYWOOD (UPI). De Ameri kaanse academie van country-muziek heeft deze week de hoogste onderschei dingen toegekend aan Kenny Rogers, Barbara Mandrell en de Oak Ridge Boys. „Drie jaar aanwinsten” heet de tentoon stelling die het Museum van het boek - Rijksmuseum Meermanno Westreenia- num - in Den Haag houdt tot 24 juni.Daar- bij zijn een gecalligrafeerd handschrift uit 1728, waarin de familie van de moeder van W. H. J. baron Van Westreenen wordt beschreven, ontwerptekeningen voor dru kwerk en boekbanden, voorbeelden van bibliofiele boeken en werken van vrije- tijdsdrukkers. Voorts worden apparaten getoond waarmee deze producten werden gemaakt zoals stempels en achttiende- eeuwse matrijzen. In de Amsterdamse galerie Jurka wor- (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Het filmtijdschrift Skrien verkeert in moeilijkheden. Het kritische maandblad dat juist de laatste tijd een belangrijke kwaliteitsverbete ring te zien heeft gegeven en bovendien het enige Nederlandse filmblad is dat systematisch alle ontwikkelingen van de progressieve en alternatieve cinema op de voet pleegt te volgen, maakt welis waar een groei door van het abonneebe stand, maar die groei blijft achter bij de stijging van de produktiekosten. Berekend is dat bij de huidige trent Skrien over anderhalf jaar weliswaar uit de gevarenzone zal kunnen komen,,maar die tijd is niet te overbruggen met de tekorten waar nu mee gekampt wordt. Het blad heeft op korte termijn ongeveer duizend nieuwe abonnees nodig om te kunnen blijven voortbestaan. In het seizoen 1979-80 gaat toneelgroep Centrum weer verder voort op de ingesla gen weg. Besteedde de groep de afgelopen paar jaar veel aandacht aan eenakters en korte stukken (ook door de ontwikkeling van de lunchpauzetheaters), het komend seizoen zal daaraan nog uitgebreider aan worden gewerkt. Maar aan het dertigjarig bestaan zal vooral door speciale repertoi rekeuze aandacht worden gegeven. Cen trum was het eerste gezelschap dat toneel van de nieuwe generatie Engelse schrij vers ging spelen. Succes vooral bij de eerste stappen daartoe, die met opvoerin gen van stukken van Harold Pinter wer den gezet. In het volgend seizoen komt de groep met een soort Pinter-retrospectief. De eerste Pintervoorstelling die gespeeld werd was Het Verjaardagsfeest, en dit stuk gaat. Centrum nu weer opvoeren. Daarnaast gaat het gezelschap nog twee vroege eenakters van Pinter spelen: Een beetje pijn en De kamer. i Rogers kreeg de hoogste onderschei- ding, de (cowboy)-”hoed” voor de beste I voordracht in het geheel, plus nog één als beste vocalist. Barbara Mandrell werd onderscheiden als beste zangeres. De Oak Ridge Boys kregen een prijs als de beste country-groep en een voor hun lp „They all come back saloon”. „Tulsa Ti me” van Don Williams werd onderschei den als beste single. Centrum en de ontwikkeling van eigentijds toneel in Nederland rf- Scène uit de Londense opvoering van Wheelchair Willy, het stuk van Alan Brown dat Centrum in ons land wil gaan spelen. Een der hoofdrolspeelsters is Frances de la Tour (links) die door de Londense critici unaniem werd geprezen. Rechts Carry Lee-Barker als Sister Sue. (Foto John Haynes). den van 5 mei tot 9 juni foto’s geëxposeerd van de Amerikaanse fotograaf Robert - Mapplethorpe. Deze kunstenaar is op de openingsdag, ’s middags, zelf aanwezig, „Handdrukken 1977-1979” is de titel van „Zo’n beetje wat ik voel”, een verza meling parodiën, satires, chansons, por tretten, gedichten, dagboekbladzijden en bespiegelingen, door Michel van der Plas, uitgave A. W. Sijthoff 34,50). „Rund- en kalfsvlees”, uitgave Time- Life Boeken in de serie Praktisch Koken 34,25). „Boter bij de vis”, visrecepten gete kend door Ulrich Olschewski, uitgave Elsevier 14,90). „Robots naar Studio Drie”, science fiction in film en strip, door Thomas Leeflan, uitgave Het Spectrum 15). „Onze buren in de ruimte” door Ro nald N. Bracewell, uitgave Hollandia 19,50). „Duivelse metamorfose”, roman van een angstaanjagend experiment, door Paddy Chayefsky, uitgave De Kern 19,50). „Terschellinv bij storm en wantij” door Fokke Rinks Drost, uitgave P. N. van Kampen 27,50). „Lichtvoetige gymnastiek”, ritmische oefeningen voor deelneemster van ver schillende leeftijdsgroepen, door Nel Langhout-Han, Uitgave Hollandia (ƒ24,50). „Mensen, mensen, mensen”, voor de dagopening op scholen voor lager be roepsonderwijs en de benedenbouw van scholen voor algemeen voortgezet on derwijs, door W. E. Westerman, uitgave Nederlands Bijbelgenootschap 3). de expositie etsen die in de Amsterdamse onderscheiden Wetering Galerie gehouden wordt. De et- j sen zijn gemaakt door Dies de Jonge. De expositie duurt van 5 tot en met 31 mei. (Van onze kunstredactie) HEEMSTEDE. De befaamde Ameri- kaanse zanger-componist Jonathan RichmN, momenteel bezig aan een „alter- i natief” circuit van kleine clüboptredens in ons land, geeft volgende week zondag avond (21 uur) een concert in het Heem steedse Centrum 111 aan de Herenweg. Vanavond treedt daar overigens de in Nederland verblijvende Britse folkzanger Michael Softley op met een innemend liedjesprogramma. Aanvang eveneens 21 uur. Haffner is een pseudoniem van dr. Raimund Pretzel. Hij werd geboren in 1907 in Berlijn en studeerde rechten. In 1938 emigreerde hij naar Engeland. Hij was niet joods, niet communistisch en evenmin zigeuner of lid van een andere door de nazi’s vervolde groep. In een interview gaf Haffner onlangs als ver klaring voor zijn vertrek: „Ik ging omdat ik mijn joodse vrienden niet langer in de ogen kon kijken”. In Engeland deed hij journalistiek werk. Hij keerde in 1954 terug naar West-Duitsland waar hij onder meer cor respondent werd en later meewerkte aan het weekblad Der Stern. Hij ver wierf bekendheid als columnist en als boekenschrijver, zo schreef hij een bio grafie over Churchill en „Die Selbst- mord des Deutschen Reiches” („De zelf moord van het Duitse rijk”). Zijn nieuwste boek staat in West- Duitsland al maanden op de lijst van de best verkochte uitgaven. Een succes dat tot dusver vrijwel alleen was voorbehou den aan omvangrijker werken over HiÜer. Opvallend aan Haffner is dat hij weet wat hij wil vertellen aan wie. In een interview met een Nederlands dagblad zegt hij dat hij het boek heeft geschreven voor de Duitse jeugd van nu. Hij vertelt over de politieke en militaire loopbaan van Hitler, waarbij hij het privéleven van de Duitse dictator welbewust buiten beschouwing laat. Dat is niet interessant genoeg, aldus Haffner. Hard en soms ontnuchterend vertelt hij hoe hij Hitler ziet. Daarbij maakt hij zo nodig korte metten met bestaande denkbeelden, zoals de bekende veron derstelling dat Hitler een direct en on vermijdelijk gevolg zou zijn van de Dui- se geschiedenis. Zonder Hitler zou de geschiedenis anders zijn gelopen, zo schrijft Haffner. Zeven trefwoorden gebruikt Haffner om de dictator te schetsen: leven, presta ties, successen, vergissingen, fouten, m

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 9