Keienlint
Guus Hoekmans sonore bas
definitief
klinkt weer als vanouds
Jaarboek voor
van de baan
sf-fanaten
I
Liederenavond
Leesbaar boek
over Israels
historie
Werk Niegeman
geëxposeerd
in Apeldoorn
Serie familieconcerten vindt
en
nauwelijks aftrek bij publiek
Goden en Farao’s
Uw Kunstgebit
stevig op zijn plaats?
Concert bij
kaarslicht
wij
ontvingen
Opera- en liedzanger uit Amerika teruggekeerd
Concertgebouworkest neemt komend jaar geen risico
KASPAR
Kwart miljoen
bezoekers voor
Boek over Chomsky
toegankelijk voor
een breed publiek
■srs
IN DE TONEELSCHUUR
f. i
10
k
if yje AKe-
j|j
f
8
M E I
DINSDAG
19 7 9
15
KUNST
Door Johan van Kempen
Succesformule
TONEELGROEP BAAL SPEELT
EERSTE CONCERT BEETHOVENCYCLUS
NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST
HAARLEM. Toen vorige
week zondag het volle basgeluid
van Guus Hoekmans stem via de
radio veel Nederlandse huiska
mers binnenstroomde, zal het bij
de liefhebbers van vocale muziek
heel wat goede herinneringen
hebben opgeroepen. Na Hoek
mans afwezigheid van bijna acht
jaar doorgebracht in Amerika
bood het wekelijkse muziek
programma „Für Elise” vanuit
het Amsterdams Concertgebouw
een mooie gelegenheid om het
publiek te laten merken dat de
bekende Nederlandse zanger
weer „thuis” was.
bibliotheek
t
(Van onze kunstredactie)
Dezelfde expositie, „Bauhaus - Sovjet-
(Van onze kunstredactie)
De
(ADVERTENTIES)
dot
(Romen, Unieboek b.v, Bussum, 22,25).
JOHAN VAN KEMPEN
vrijdag 11 mei 1979
Concertgebouw Haarlem
20.15 uur
(ai)
entrée f 12,50 (a.i.) c.j.p. geldig
<en
Woe 9 t.m. za 12 mei a.s. - aanvang 20.30 u.
Reserv. tel. 023-312439
hü-
ten
De avond gepresenteerd door Vrienden
van het Lied, begint om 20.15 uur. Het
programma is nog niet bekend.
Enkele jaren geleden werd een prijs
vraag uitgeschreven voor het ontwerpen
van een gedenkteken in Den Haag ter ere
van Koningin Wilhelmina, die in 1962 is
overleden. Gekozen werd voor het ont
werp van architekt F. van Dillen en beeld
houwer A. Petri: een keienlint van het
oude Haagse stadhuis op de Groenmarkt
naar het Binnenhof. Het ontwerp gaf aan
leiding tot vele discussies. In februari van
dit jaar werd een comité opgericht dat in
korte tijd ruim 19.000 handtekeningen
verzamelde van mensen die tegen het
keienmonument waren. Door het aanne
men van de motie is het keienmonument
nu voorgoed van de baan.
HAARLEM. De 83-jarige bas Herman
Schey geeft donderdag 10 mei een liede
renavond ten huize van Rinus Groot aan
de Kleine Houtweg 49. Hij zal begeleid
worden door de pianiste Miep van Luin.
Met name PvdA en PPR waren tegen de
motie gekant.
In deze motie staat dat het wenselijk is
dat de regering door het formuleren van
een nieuwe, ruim gestelde opdracht de
spoedige totstandkoming bewerkstelligt
van een monument dat als een nationaal
eerbetoon in ruime mate door het bestuur
en de bevolking gedragen kan worden. De
motie werd door de Haagse raad met 26
stemmen voor en 17 tegen aangenomen.
DEN HAAG (ANP). Het omstre
den nationale „Keienmonument” dat
Programma: Ouverture Egmont
Pianoconcert no 3
Symfonie no 5
abonnement 3 concerten f 25,-
abonnement C.J.P. f 12,50 (a.i.)
APELDOORN. De Gemeentelijke
Van Reekumgalerij te Apeldoorn toont
van 15 mei tot en met 17 juni een exposi
tie over ontwikkelingen in de architec
tuur en vormgeving aan de hand van het
leven en het werk van de Nederlandse
architect Johan Niegeman.
AMSTERDAM. Het is zo zoetjes aan wel bekend waarmee je een breed concertpu
bliek kunt trekken. Zoals een serie „Meesters aan het klavier” het met traditionele
programma's in de kamermuziek doet, zo safe is een Beethovencyclus op orkestgebied.
In die geest is hij ook tegemoet getreden
door de bekende Haarlemmer Harry Pre-
nen, die zijn „zingend door het leven”
gaande vriend nu een gastvrij onthaal
biedt in zijn ruime woning aan de rand
van Overveen.
op respectievelijk zaterdag 19 en 26 mei
en tenslotte op vrijdag 15 juni plaatsheb
ben, maar dan in het RAI-gebouw. De
verkoop van abonnementen hiervoor is
namelijk totaal niet van de grond geko
men en de vraag dient zich als altijd toch
weer op; waarom precies?
N Oude plaats in muziekle
ven hernemen.
Wie overigens de onlangs uitgekomen
folder met de programma’s voor de A-, B-
en Z-series van het Concertgebouworkest
voor het komende seizoen heeft ingeke
ken, zal onmiddellijk begrijpen, dat een
bespreking daarvan geen enkele zin heeft,
omdat bij de samenstelling daarvan nog
niet het kleinste kassarisico is genomen en
meer dan ooit de bekende succesformule
is gevolgd: vrijwel louter reprises en dan
nog alleen van de allerfrequentst gespeel
de composities, uiteraard in handen van
kunstenaars met een reeds lang gevestig
de reputatie. Met een in haast alle opzich
ten (ook commercieel) min of meer voor
spelbare uitkomst derhalve waarmee de
museale en sociëteitsfunctie van het Con
certgebouworkest vergroot, en de artistie
ke impulsen en creatieve inbreng van ons
nationale ensemble opnieuw verkleind
worden.
Unie - Amsterdam, 1902-1977 genaamd,
was al eerder in Amsterdam te bezichti
gen en trok grote belangstelling. De ten
toonstelling is een initiatief van de Konin
klijke Maatschappij tot Bevordering der
Bouwkunst, de Bond van Nederlandse
architecten en de Stichting Architectuur
museum te Amsterdam. Op 15 mei, de
openingsdag van de Apeldoornse exposi
tie, wordt een themadag gehouden over de
essentie van de opleiding tot vormgever.
ROTTERDAM (ANP). De expositie
van Egyptische kunstvoorwerpen „Go
den en Farao’s” in museum Boytnans-
Van Beuningen in Rotterdam heeft in de
afgelopen twee maanden ruim een kwart
miljoen bezoekers getrokken. Er zijn
92.000 catalogi verkocht. De totale op
brengst bedroeg 3 miljoen gulden.
Het museum heeft veel extra kosten
moeten maken voor de tentoonstelling
van 175 voorwerpen die een beeld geven
van 35 eeuwen Egyptische geschiedenis.
Bovendien is er nogal wat schade aange
richt. De vloerbedekking op de eerste eta-
Dat mag voor veel liefhebbers van het
genre waarschijnlijk geen bezwaar zijn
en ook is er in dit boek voor de minder
goed Engels lezende fan nog genoeg te
halen, het wordt toch wel lastig als je
geen kennis kan nemen van het hoofd
stukje „How to use the yearbook”
Afgezien van dit bezwaar valt er in dit
boek heerlijk te grasduinen, want er is
niet veel in vergeten wat de doorsnee fan
vermag te boeien en het is bovendien
van aardig prentwerk voorzien. Schrij
vers, tijdschriften, fanzines, boeken, uit
gevers, radio, tv, films, vertaalwerk enz.
enz., het passeert allemaal de revue.
Bij een genre als een science-fiction,
met een zo uitgebreid eigen idioom en
een zo grote club soms fanatieke aan
hangers, moest het er wel van komen,
zelfs in Nederland: er is een sf-jaarboek
uitgekomen, zij het dan in het Engels.
uiteenlopende wegen van Palestina uit
en weer terug door de geschiedenis van
nagenoeg de gehele mensheid vloeien.
In de serie „Panorama van de Wereld”
heeft Unieboek b.v. nu ook „Israël” doen
verschijnen, een tamelijk lijvig boe
kwerk van dr. W. Smit, docent voor
geografie en godsdienstgeografie aan
de Vrije Universiteit te Amsterdam. De
zelfde auteur schreef in deze serie ook
„Frankrijk”.
(f 16,90).
„Veranderend Nederland onder Julia
na” door dr. C. Rijnsdorp, uitgave Boe
kencentrum B.V. 15,90).
„De Walen”, een onderhuidse bewe
ging, door Guido Fonteyn, uitgave Lan
noo 13,90).
Kirsch,
18,50).
„Prins Willem”, een zeventiende-eeuw-
se Oostindiëvaarder, door Herman Ket
ting, uitgave De Boer Maritiem 65,-).
„De republiek in de zeventiende eeuw”
door K. H. D. Haley, uitgave Fibula-Van
Dishoeck 26,50).
„Dossier Eiser”, onthullingen over de
eerste aanslag op Hitler, ingeleid door L.
Gruchmann, uitgave De Haan 24,50).
„Mei 1941: de liquidatie van Rudolf
Hess” door Hugh Thomas met een inlei-
(„Noam Chomsky” door dr. M. van Overbeke.
Het Wereldvenster, Baarn (ƒ22,50).
ge zal moeten worden vernieuwd, omdat
de jeugd nogal wat kauwgom op de grond
heeft achtergelaten. Tevens is een grote
ruit aan diggelen gegaan.
Het museum weet nog niet hoeveel er
van de opbrengst van 3 miljoen over zal
blijven. Een woordvoerder verzekerde dat
Zo voelt Hoekman het ook; weer thuis
gekomen te zijn. Al is hij nog niet zover
dat hij een „eigen” dak boven zijn hoofd
heeft, iedereen die hij van vroeger kent,
reageert met een soortgelijke zinsnede
als: „Wat fijn Guus, dat je er weer bent”.
Alleen, met de solowerken is er mis
schien wél iets bijzonders aan de hand: 12
mei treedt Ed Spanjaard als solist op in
het Pianoconcert van Pijper en 19 mei is
Else Krieg te horen in Poème van Chaus-
son. Alhoewel het laatstgenoemde stuk
geen ongewone klanken bevat, behoort
het niet tot het repertoire waaruit Jan en
alleman een deuntje kunnen nafluiten,
zoals bij een werk als het in deze serie op
15 juni door Youri Egorov te spelen Piano
concert van Tsjaikovski wél het geval is.
Tegen dat laatste concert kunnen dan
ook geen bezwaren bestaan, temeer daar
deze Tsjaikovski-avond bovendien nog
door Antal Dorati, een dirigent van we-
Behalve van het derde en zogenaamde
Surpriseconcert door het Nederlands Bla
zersensemble, weet het publiek wat haar
te wachten staat. Het Concertgebouw
orkest heeft een gemêleerd klassiek pro
gramma op de eerste twee avonden te
bieden, waarbij onder meer Rossini,
Haydn, Mozart en Schubert op het pro
gramma staan, terwijl het laatste concert
helemaal aan Tsjaikovski is gewijd. Daar
kunnen geen schrikreacties op komen.
In die rustige omgeving kan Guus Hoek
man op de meest 'ontspannen manier ac
climatiseren. De atmosfeer van de duin
streek is hem als oud-Bloemendaler zeer
vertrouwd en lijkt een uitstekende basis
om een terugkeer-met-snelle-start in het
Nederlands muziekleven voor te bereiden.
„Ik hoop hier als vanouds weer aan het
werk te kunnen gaan. Mijn stem doet, nog
net als vroeger, precies wat ik wil. En er
zijn minstens zo’n 65 grote rollen en partij
en dat heb ik juist nog eens nageteld
die ik zó uit m’n geheugen kan reproduce
ren”, verklaart Guus Hoekman met enigs
zins gedempte, maar sonoor klinkende
stem, waarachter je een enorme reserve
aan volume kunt vermoeden. De „toon” in
zijn conversatie is vriendelijk, charmant
zelfs, maar tegelijk zeer beslist als het om
zijn zangkunst gaat. Hij weet duidelijk
wat hij waard is en die zelfkennis doet
juist zo volkomen natuurlijk aan. Hoek
man komt opgewekt, sportief en opmer
kelijk vitaal over. Het enige uiterlijk
waarneembare verschil tussen vroeger en
nu, bestaat er uit dat zijn destijds ietwat
grijzende haar intussen wit geworden is.
Waar een ander op die leeftijd al met de
gedachte aan pensioen speelt, denkt
Hoekman er dus alleen maar aan om zijn
oude plaats in het vaderlandse muziekle
ven te hernemen. Acht jaar is als periode
gelukkig ook nog niet lang genoeg om
iemands verdiensten op muzikaal vlak
zomaar eventjes uit te wissen.
Wie al een paar jaar meedraait en de
naam Guus Hoekman hoort, ziet in ge
dachten meteen de vele affiches voor zich
waarop deze zanger destijds frequent
stond aangekondigd: als solist in oratoria,
als vertolker van de Christuspartij in
Bachs Passionen, in veelal bijzonder ori
ginele liedprogramma’s op recitals en
vooral als belangrijke kracht bij opvoe
ringen door de Nederlandse opera.
Wat dat betreft heeft Hoekman een in
drukwekkende staat van dienst. Denk aan
zijn imposante typeringen in rollen als
En een organisatie als het Amsterdams Concertgebouw NV. weet, dat alleen al de titel
van haar series „Het romantisch Vioolconcert” en idem Pianoconcert, voor uitver
kochte zalen kan zorgen. Het wordt een hachelijke onderneming wanneer je de
muziekiiefhebbende boer iets wilt voorschotelen wat hij niet kent. Want als er ook
maar een enigszins afwijkend luchtje aan zit, vret 'ie dat niet.
De populair-wetenschappelijke vorm
van landen- en volkenbeschrijving, die
deze serie kenmerkt, was uiteraard voor
het onderwerp „Israël” niet de gemakke-
Eibërschild” van F. Bordewijk; „Het land lijkste, omdat zowel de geschiedenis van
achter Gods rug” door A. den Doolaard en het land als die van het volk langs geheel
„Meisjes met een smalle beurs” door Mu
riel Spark. Prijs per deel 6,20.
„De vermorzeling”, het verhaal van een
overlevende, door Jo Elsendoorn, uitgave
Em. Querido 39,-).
„De wereld in!” door Jan Ligthart en H.
Scheepstra. Deze heruitgave, met de oor-
De auteur kon niet volstaan met het
spronkelijke plaatjes van C. Jetses, werd beschrijven van de verwevenheid tussen
een land en zijn bewoners tot in de
moderne tijd, maar had minimaal de
opdracht het jodendom, de joodse reli
gie, de avonturen van het joodse volk
door de eeuwen heen en de politieke
stromingen die het moderne Israel be
heersen in aparte hoofdstukken te ana
lyseren, een opdracht die nauwelijks tot
volledigheid van elk dezer hoofdstukken
kon voeren.
ir Een van de vele illustraties in The Internati
onal Science Fiction Year Book.
ïr ED SPANJAARD solist en dirigent in fami-
liesene
kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange
Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur.
(ADVERTENTIE)
Hoe houdt U de gehele dag
Het is niet nodig, dat U angst heeft,
dat Uw gebit losschiet bij het eten,
lachen of niezen! Een weinig Dentofix-
s morgens op de gebi'splaat gestrooid-
houdt Uw gebit onMjjikbaar op zijn
plaats en doet U alie vroegere onge
makken vergeten. Dentofix is verkrijg
baar bij apotheken en drogisterijen.
De summiere vorm waarin toch alle
belangrijke details van het joodse feno
meen althans genoemd en aangeroerd
zijn, is de enige waarin zo’n omvangrijk
en gecompliceerd onderwerp nog lees
baar is te houden, terwijl een bijgevoeg
de litteratuurlijst van uiteraard respec-
ding door Rebecca West, uitgave Elsevier tabele lengte een gids vormt voor dé
lezer die zich verder wil verdiepen in de
aspecten van het meest interessante
land en het meest vertrapte, doch meest
intensief levende volk dat de geschiede
nis ooit gekend heeft.
Zoiets lijkt ook het geval te worden met
de door het Concertgebouworkest opge
zette Familieserie, die zaterdag 12 mei in
eht Amsterdams Concertgebouw van
start gaat en waarvan de overige drie
concerten aanvang steeds om half acht
Dat het boek toch nog geworden is wat
DDR spreken oer hun leven, door Sarah het is> betekent een niet geringe prestatie
uitgave De Arbeiderspers van de auteur, die waarschijnlijk bij het
schrijven van zijn manuscript meer
heeft moeten schrappen dan behouden.
De taalkundige filosoof Noam Choms
ky, in 1928 in Amerika geboren, heeft
zowel in zijn talrijke geschriften als in
zijn demonstratieve houding in politieke
dilemma’s voldoende stof geleverd voor
een interessante en onthullende mono
grafie, waarin de hoofdlijnen van
Chomsky’s taalkundige, wijsgerige en
politieke denken op begrijpelijke ma
nier door de schrijver gerangschikt wer
den. Uit meer dan een standpunt is
Chomsky de moeite van een bestudering
waard. Het resultaat van Overbeke’s
studie is een lezenswaardig boek, toe
gankelijk voor een breed publiek.
Ill
reldformaat, wordt geleid. Zou dan mis
schien ook het feit dat de met minder
roem omstraalde dirigenten Joop van Zon
en Ed Spanjaard de eerste twee concerten
voor hun rekening nemen, negatief op de
abonnementsverkoop uitwerken? Zoek
zoiets nou maar eens uit
door Botho
Arbeiderspers
In het
3d ge-
ir dient
ndem-
ïlialen.
i ruime
ing en
nische
raat 7,
i 21.00
„The international science fiction yearboek
1979”, samengesteld door Colin Lester, ver
scheen bij uitgeverij Rostrum in Haarlem en
kost !5,95. RA.W
bewerkt door G. van Hees en uitgegeven
door A. W. Sijthoff 28,50).
„Als beminnen zondig is. poeiers en
pillen voor opti- en pessimisten, door
Toon Kortooms, uitgave J. H. Gottmer
17,50).
„Daniella”, oorlogsdagboek, uitgave
Rostrum 17,95; dertiende druk).
„Kort geleden”, drieëntwintig verha
len, door Hans Plomp, uitgave De Har
monie.
„Opdracht”,
Strauss,
17,50).
„De pantervrouw”, vijf vrouwen uit de
wy Do vje ACkjAYs
Y-Fi&VZ, &J(£.
(Van onze kunstredactie)
BLOEMENDAAL. Guus Hoek
man is morgenavond te beluisteren in
een „concert bij kaarslicht” in het ze-
ventiende-eeuwse Ned.-Herv. kerkje
op het Kerkplein te Bloemendaal. Sa
men met de sopraan Nettie Bos, ho-
bo'iist Hen van der Grinten en organist
Piet Halsema geeft hij daar een recital
dat werken van Schütz, Telemann,
Huygens, Frank, J.S. en C. Ph. E. Bach
en C. Franck omvat. Aanvang 20.30
uur.
van Sarastro in Mozarts Zauberflöte, van
de groot-inquisiteur in Verdi’s Don Carlos
en van „Arkel” in Debussy’s Pelléas et
Mélisande. Hoekmans faam reikte boven
dien tot andere grote Europese muziek
centra als Covent Garden, de opera’s van
Hamburg en München, terwijl ook tijdens
de Salzburger Festspiele en het Glynde-
bourne Festival naam werd gemaakt.
Waarom is deze veelgevraagde Neder
landse zanger, die ook zo dikwijls voor
radio en televisie geëngageerd werd, zijn
vaderland in 1971 gaan verruilen voor de
Verenigde Staten? Hoekman: „Nadat
twee jaar eerder mijn eerste vrouw was
overleden, leerde ik tijdens het werk in
Amerika een jonge Canadese sopraan
kennen. We zijn samen gaan optreden en
trouwden een jaar later. Dat laatste bleek
een te snelle beslissing. Het liep mis. En
mede daardoor leek het mij uiteindelijk
het beste om terug te gaan naar Neder
land. Vanwege mijn oude en waardevolle
vriendschappen hier. Niet omdat Ameri
ka me als land niet beviel hoor. O, nee, ik
ben er eigenlijk heel veel van gaan
houden”.
Hoekmans contacten aan de andere
kant van de oceaan, dateren ook al van
1964, toen hij er debuteerde als Osmin in
Mozarts „Entfürung aus dem Serail” en
als de gefolterde in Luigi Nono’s ,Intole-
ranza”. Dat was bij de opera van Boston,
waar hij verder ook zong in Rossini’s
„Semiramide”, naast grootheden als Joan
Sutherland en Marilyn Horne.
Het bleef overigens niet bij Boston
waar ook de muziekdramatische afdeling
van de universiteit later onder zijn leiding
kwam te staan. Muzikaal New York ver
welkomde de Nederlandse zanger in
Strauss’ Capriccio, met superlatieven als
„briljant” en „groots” als waardering in
de New York Times. Recitals en solisti
sche optredens met orkest volgden en
Hoekman draaide al gauw helemaal in het
Amerikaanse muziekleven mee. Die epi
sode is nu dus door een wijziging in de
privé-omstandigheden weer afgesloten en
Guus Hoekman rijker aan ervaringen,
maar nog even fris van instelling richt
zich op een nieuwe Nederlandse toe
komst, waarin hij mogelijk ook weer op
het gebied van de regie werkzaam zal
kunnen zijn.
Wat de concerten aangaat zijn er al weer
een paar aantrekkelijke engagementen
voor het komende seizoen. Maar de fans
van weleer hoeven dus vanwege het
Bloemendaalse kerkconcert van morgen
avond zo lang niet te wachten om de
stem van deze avontuurlijke zanger op
nieuw te kunnen horen.
dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT
solist DANIEL WAYENBERG - piano
Bij Van Goor Jeugdboeken verschijnt
een nieuwe serie avonturenboeken onder
de titel „Jacht op de woestijnrovers” ge
schreven door Edmund Theil. Het eerste
deel is getiteld „In de schaduw van de
piramiden” en kost 16,90.
„Vlaamse jeugdomnibus”, dertien
nieuwe verhalen van Vlaamse auteurs,
samengesteld door Jo Briels en Ad Baart,
uitgave De Kern 24,50).
„Muraho!”, Sabine en Marco op bezoek
in Ruanda, geschilderd door Kathrin
Lutz-Xarxer en verteld door Christoph
Lutz, uitgave Sjaloom Odijk 17,50).
„David wordt koning”, bijbeluitgave in'
eenvoudig Nederlands (2 Samuël 1-12) van
het Nederlands Bijbelgenootschap
6,50).
„Jezus en zijn leerlingen”, deel 26 uit de
serie „Wat de Bijbel ons vertelt, uitgave
Nederlands Bijbelgenootschap 5,75).
„Waarom Mary Jones een gedenkteken
kreeg” door Mink van Rijsdijk, uitgave
Nederlands Bijbelgenootschap 3,95).
„Handreiking 14 bij de dagopening op
scholen voor voortgezet onderwijs voor de
cursus 1979-1980” door Will J. Barnard,
drs. J. U. Hommes, dr. A. J. Onstenk en
drs. H. B. de Roest, uitgave Nederlands
Bijbelgenootschap 7,50).
„Gabriël Lambert”, roman van
Alexandre Dumas père, vertaald door E.
Du Perron en met een voorwoord van
Fred Batten, uitgave Reflex 32,50).
„Het oog van de mejster,’, drie essays
over literatuur op school, door Jacques
Kruithof, uitgave BZZTóH 12,50).
„Geen onderdelen”, roman door Bea
Vianen, uitgave De Bezige Bij 24,50).
„Huis en tuin”, fabels en strips door
Leo Vroman, uitgave Em. Querido 35,-).
In de bekende Salamanderreeks van
uitgeverij Em. Querido verschenen weer
vijf herdrukken, waarvan de titels zijn:
„Een ladder tegen een wolk” van Bertus
Aafjes; „Meeuwen” van J. Bernlef; „Het
er in ieder geval een bedrag beschikbaar
zal zijn voor een cultureel doel in Egypte,
dat de kostbare voorwerpen met een ver
zekerde waarde van 25 miljoen gulden ter
beschikking stelde.
Bij de opening van de expositie op 1
maart door de staatssecretaris van CRM
had de directie van het museum gezegd
minstens 150.000 bezoekers en de verkoop
van 25.000 catalogi nodig te hebben om uit
de kosten te geraken.
De expositie, die nu wederom naar
Duitsland gaat, trok in Essen en München
respectievelijk 460.000 en 265.000 mensen.
ter nagedachtenis van koningin Wil- i
helmina een plaats zou vinden in de
Haagse binnenstad, is van de baan
zonder dat het maar in stemming is
geweest in de Haagse raad. Oorzaak
hiervan was een motie die maandag
avond tijdens de raadsvergadering
werd ingediend door CDA, VVD en
D’66.
roman
uitgave De
HOEK!
'UU: