I P i i GODSDIENST WEZENLIJK ELEMENT VAN MENSELIJK BESTAAN BOEKMOZAÏEK c I Di Rechtshulp door Carolien Meijer Uiteindelijk Licht en duister Eerlijke afweging God is niet dood Persoonlijk geloof K Licht in de duisternis r< 1 i J D men al c spet D vooi ontn foto een thee l' De consumentenorganisaties, de Consumentenbond en Konsumen ten Kontakt vinden het dringend noodzakelijk, dat er een betere w klachtenregeling komt. Een consument moet heel wat barrières stap op weg naar een goede be nemen voordat hij zijn recht een schadevergoeding of het handeling van de klachten. Pro- ongedaan maken van een klacht krijgt. Vaak moet hij het bleem is evenwel, dat er slechts opnemen tegen een veel beter georganiseerde leverancier. Bedrij- ven zijn meestal ook beter thuis op de juridische wegen die moeten worden bewandeld bij een meningsverschil over een geleverd produkt. J. KoeC^V Met de juridische positie van de consument is het droevig gesteld, gen. Desnoods kan hij er via de Nederland loopt niet hard als het gaat om de rechtsbescherming van rechter toe worden gedwongen. consumenten. De mogelijkheden voor de consument om zijn recht te halen bij een klacht over een geleverd produkt zijn nog erg beperkt. ESfStO Stap Het boek Geloof en twijfel van Richard E. Creel toont op de voorkant een dakraampje dat op een kier staat en waardoor een beetje licht valt. Veel licht is er niet, bijna alles is grauw, maar het licht komt wel van boven. In het boek zelf is geloven beslist geen duistere zaak. Het geloof vertoont daarin alle schakeringen tussen donker en licht, tussen twijfel en zekerheid. Maar het lijdt geen twijfel dat geloven veel meer is dan zich vastklampen aan de laatste strohalm, iets wat men doet als het licht van het verstand ontoereikend is. Nee, geloven en denken of redeneren verdragen elkaar zeer wel. Creel stelt geloof en twijfel naast elkaar, terwijl men met enige goede wil geloven een vorm van twijfelen kan noemen of twijfelen een bepaalde manier van geloven. We vergeten dan even dat geloven natuurlijk in de eerste plaats een manier van leven is. IP r Geloven laat alle ruimte II voor twijfel en wetenschap Klachtenregeling voor consument moet beter C r b. Het is de vraag of deze bureaus onpartijdig zijn. In de commissie zit nameliik alleen een vertegen- Studie van de religie is verder nut tig om onszelf en onze tijdgenoten beter te begrijpen. Ook om een per soonlijk antwoord te kunnen geven overeenstemming kan komen. Pas als dat mislukt, kan de geschillen commissie worden ingeschakeld. Creel maakt duidelijk hoe religie in het menselijk bestaan is gewor teld. Religie heeft haar wortels in de menselijke ervaring. Religie wordt in zijn boek beschreven als een po ging het hoofd te bieden aan nega tieve ervaringen en voedsel te geven aan positieve. Gelukkig ziet Creel religie ook als iets waarin God zorg besteedt aan de menselijke noden die het gevolg zijn van allerlei erva ringen. Dan volgt een hele opsom ming: vervreemding, wanhoop, de dood, zinloosheid, ledigheid, vrees, gemeenschap, aanwezigheid, dank baarheid, en vreugde. Vervolgens behandelt Creel de kenmerken van klachtenbehandelaars Ook het Konsumenten Kontakt staat huiverig tegenover deze wij ze van klachtenbemiddeling, zon der erkenning van de overheid en met een duidelijk belang: dat van de leverancier. geld en je moet er de nodige drem pelvrees voor overwinnen. Boven dien loont het vaak de moeite niet, omdat een proces voeren in veel gevallen duurder uitvalt dan het bedrag van een eventueel binnen te halen schadevergoeding. van onrustig zoeken, het moment van de openbaring, het moment van de respons of het antwoord breekt het stadium van de activiteit aan, dat is helemaal leven vanuit de posi tieve beslissing loyaal te blijven aan wat ons is geopenbaard. De fase van activiteit komt tot uitdrukking in ons dagelijks leven en wel alle reerst in allerlei vormen van ere dienst en in ons werk, waar we dat ook verrichten. Religieus ontwaken en religieus betrokken zijn betekent dat iemand niet meer wordt losgelaten door de vraag naar wat uiteindelijk werke lijk en waardevol is. Wat is de aard van de werkelijkheid waarin ik leef, adem en mijn bestaan leid? Wat is er binnen die werkelijkheid heilig? N „Op zich zijn deze bureaus voor rechtshulp niet slecht”, zegt Loes Dommering, juriste bij Konsu menten Kontakt. „Het is alleen spijtig, dat de advocaten die daar spreekuur houden, onvoldoende op de hoogte zijn van consumen tenzaken, van de geschillencom missies bijvoorbeeld. De rechts hulp die ze geven, ligt op een te hoog niveau, te ver van de mensen af die alleen maar om inlichtingen verlegen zijn. Ik zie meer heil in een wijkjurist, die bij de mensen bekend is en dichter bij ze staat”. We vestigen nog even de aandacht op een werkstuk van F. C. van de Bilt en Th. J. Moorman, getiteld Licht en duister, gedachten en ge beden voor zieken. Het is een uitga ve van Gottmer te Haarlem en de prijs bedraagt 18,50. De samen stellers zijn ziekenhuispastores die weten waaraan zieken in geestelijke zin behoefte hebben. Thema’s zijn onder meer vergankelijkheid en de zin van het lijden, aanvaarding en overgave, medeleven en dankbaar heid, zonde en schuld, verzoening en vrede. Blijkens de informatie van de uitgever bevat het boekje een rijke keuze aan korte, zinvolle teksten, gedichten, bijbelcitaten, ge dachten ter overweging, gebeden, die beantwoorden aan de behoefte en de mogelijkheden van zieke mensen. Licht en duister is ook uiterlijk een aantrekkelijke en han dige uitgave. Als buitenstaander heb ik alleen maar de huiver dat sommige zieken al meer dan genoeg hebben aan hun ziekte, zodat ze daarnaast geen enkele behoefte hebben aan een gebedenboek voor zieken. Maar ik heb alle vertrouwen in de ervaring van de beide zieken huispastores. Hij onderzoekt de mogelijkheden en zal in overleg treden met rechtshulpvertegenwoordigers en de consumentenorganisaties, om te beoordelen of overgaan kan worden tot wetgeving. De Commissie voor Consumen tenaangelegenheden (CCA) van de Sociaal-Economische Raad ad viseerde de regering enkele jaren geleden tot de oprichting van bu reaus voor rechtshulp ter verbete ring van klachtenbehandeling. In alle arrondissementen zijn inmid dels dit soort rechtshulpbureaus ontstaan. De bedoeling is, dat deze bureaus consumenten met klach ten van advies dienen en bemidde len bij het krijgen van bijvoor beeld een advocaat. In de branchegeschillencom- missies zitten vertegenwoordigers van de leveranciers en van de con sumenten. De verschillende par tijen zijn gelijk verdeeld. Voorzit ter van de commissie is een onaf hankelijk persoon. De overheid (de ministeries van Justitie en Economische Zaken) subsidieert de geschillencommissies. Creel vindt in ieder geval dat ge loven veel en veel meer is dan het simpel aannemen van bepaalde waarheden, omdat die en die dat nu eenmaal zegt of omdat geloven nu eenmaal de gewoonte is. Niets is minder waar dan dat. Hoezeer gelo ven ook een min of meer collectief gebeuren is, het is in de eerste plaats een persoonlijke manier van leven in de overtuiging dat er ie mand is of iets dat het de moeite waard maakt om voor te leven, des noods zijn leven ervoor te geven. Tot dit laatste zal men niet gauw bereid zijn, als geloven zich beperkt tot het aannemen van waarheden of tot het volgen van bepaalde gebrui ken en voorschriften of tot het vol gen van bepaalde gebruiken en voorschriften, omdat ze er nu een maal bijhoren en omdat ze nauwe lijks consequenties hebben voor on ze manier van leven. Waar Creel naar toe wil en wat ook de onderti tel al aangeeft is de ruimte voor persoonlijk geloven. Dit persoonlijk geloven is niet in de eerste plaats gericht op eigen ziel en zaligheid, maar op een zelfstandige eigen ma nier van volwassen leven vanuit on ze geloofsovertuiging. Ruimte voor persoonlijk geloven is eigenlijk een hele gekke ondertitel. Geloven hoort namelijk altijd persoonlijk te zijn. Onpersoonlijk geloven gaat We vinden de stelling niet met zovele woorden bij Creel, maar ge loven kan het beste worden om schreven als leven in de verwach ting dat het onmogelijke aan ons persoonlijk en aan heel de wereld zal worden voltrokken als enige werkelijke mogelijkheid. De weten schap komt hier een handje te hulp, want bij elke nieuwe ontdekking (van iets wat dus al bestaat) staat de mens met zijn wetenschap voor meer raadsels dan hij heeft opge lost of zelfs maar kan oplossen. Wat is wetenschap meer dan het open gooien van nieuwe geheimen en nieuwe onzekerheden? Uiteindelijk staan geloof en wetenschap voor dezelfde raadsels. Wat geeft absolute zin, waarde, het unieke, rijkdom en verheffing aan het mensenleven en daarom ook aan mijn leven? Op deze vragen tracht Creel zijn lezers tot een per soonlijk antwoord of op zijn minst tot een persoonlijke bezinning te brengen. Hij is ervan overtuigd dat niemand tenvolle mens kan wor den, voordat hij in aanraking komt met die vraag naar het uiteindelijke en voordat „hij de Grote Religieuze Speurtocht” is begonnen. Religie zet de hele persoon in rela- t er slechts commissies zijn voor de genoem de branches. Bovendien zijn niet alle leveranciers in die branches aan te spreken. Van elke branche hebben zich organisaties akkoord verklaard met de geschillencom missie. Zowel de Consumentenbond als Illustratie Ad Versluys het Konsumenten Kontakt beplei ten een eenvoudige klachtenpro cedure bij de kantonrechter. De mogelijkheid die er nu is om bij de voor veel mensen geen gemakkelijke manier. Procederen kost tijd en een gezond religieus geloof zoals: eenheid en zuiverheid in het ge voelsleven, intellectuele eenheid en zuiverheid, humanistisch, realisti sche visie op het kwaad, optimis tisch. Het verstand of het intellect komt aan de orde in de vraag hoe een gelovige zich opstelt tegenover het dogma in de religie. Hierbij moeten we bedenken dat de mens ook in de wetenschap allerlei vraag tekens en niet onverschrijdbare grenzen ontmoet. Het is dus ver keerd te veronderstellen dat alleen het geloof een offer van de rede vraagt. Als we Creel mogen geloven botsen geloof en rede minder vaak dan allerlei andere levensgebieden. Waar Creel spreekt van betrokken heid zonder absolute waarden, geeft hij aan wat gerijpte religieuze betrokkenheid inhoudt: toewijding aan het beste dat we op dit ogenblik kennen; erkennen dat we niet kun nen bewijzen dat er niets beters is; openheid voor de mogelijkheid dat er zich iets beters aan ons voordoet. Een heel gezonde levenshouding dus en vrij van fanatisme. Eveneens boeiend is het hoofd stuk waarin Creel tracht na te gaan hoe religieuze betrokkenheid groeit en zich ontwikkelt. Via de stadia Daarnaast zou er een wet moe ten komen, aldus Konsumenten Kontakt, die de producent ver biedt schade te berokkenen aan de consument. Op dit moment is het niet mogelijk de verkoop van schadelijke produkten door de rechter te laten verbieden. Een wet is effectiever dan klachten commissies, vindt Konsumenten Kontakt. Er zijn wel mogelijkheden voor een consument die klachten heeft. Een centraal adres is de Stichting Consumentenklachten, in Den Haag, in 1970 opgericht met als doel geschillen tussen consument en leverancier zo snel en goed koop mogelijk uit de weg te rui men. De Stichting Consumenten klachten gaat niet zelf aan de slag met klachten. Ze werkt als een overkoepelend orgaan voor zoge heten branchegeschillencommis- sies. Onder haar dak bevinden zich de commissies van vijf ver schillende branches, die zich met de klachtenbehandeling bezighou den. Er zijn commissies voor klachten over chemische reini ging, wasserijen en woninginrich ting, er zijn ook afdelingen voor reizen en recreatie. De consument moet zich wel aan enkele spelregels houden. Zo is het de bedoeling, dat een ver schil van mening over een gekocht produkt eerst met de leverancier wordt uitgevochten. Als dat op niets uitdraait, moet de leveran cier schriftelijk binnen een re delijke termijn op de hoogte worden gebracht van de klacht. In de brief moet een datum worden genoemd, waarbinnen de leveran cier met de consument tot een Ook waarheid is iets dat zich tussen mensen onderling en tussen de De Consumentenbond, die na mens de consumenten deelneemt in de branchegeschillencommis- sie, is dan ook niet onverdeeld gelukkig met deze beperkte vorm van klachtenbehandeling. Me vrouw Dil, hoofd van de juridi sche afdeling van de Consumen tenbond: „Al jaren proberen we de klachtenbehandeling verder uit te bouwen naar meer bran ches. Deze bemiddeling is werke lijk minimaal” tie tot het leven, tot het hele be staan. Echte religie is niet iets onbe wust. Het is iets waarvan men zich bewust is en waarnaar men nauw gezet handelt. Dat laatste moet er natuurlijk wel bij. Geloven is geen vrijblijvende zaak. Creel durft zelfs te zeggen dat een mens niet in leven kan blijven als hij niet geloofde dat er iets (liever iemand) is om voor te leven. Elke mens heeft zijn geloof, of hij het herkent of niet, of hij het toegeeft of niet. Daarom is het maar beter zijn geloofsopvattingen zo helder mogelijk bewust te maken. woordiging van de leveranciers, rechter je gelijk te halen, is zodat getwijfeld moet worden aan de onafhankelijkheid van de mensen en hun omgeving voltrekt. Creel zegt terecht dat we nooit van onze plaats komen, als we honderd procent zekerheid willen hebben voordat we ons dagelijks leven gaan leiden. daar wel voor door, maar heeft in wezen niets met geloven te maken, wel met het klakkeloos en kritiek loos aannemen van stellingen. Creel noemt iemand niet gauw ongelovig, want geloven zonder God kan heel goed bestaan. Men kan tenslotte ook heilig en oprecht geloven in het godloze materialisme, in de econo mie of wat men maar wil. Vanzelf sprekend richt het zuivere, het per soonlijke geloof zich niet op een iets, een idee, een ideologie, maar op een iemand, iemand die men kan ontmoeten, tegen wie men jij kan zeggen, met wie men kan praten, aan wie men zich onvoorwaardelijk durft over te geven. Voorwaarde voor het verlenen van de subsidie is, dat er een eer lijke afweging plaatsvindt van de belangen van zowel de leverancier als de consument. Deze geschillen commissies zijn dus een waarborg voor een correcte klachtenbehan deling. Ze vallen dan ook onder de categorie van erkende geschillen commissies. De consument be taalt een gering bedrag aan klach- tengeld, dat terug wordt betaald (door de leverancier) als hij in het gelijk wordt gesteld. De uitspraak van de geschillencommissie is bin dend. Dat betekent, dat beide par tijen zich moeten houden aan de beslissing van de commissie. Als de commissie bijvoorbeeld be sluit, dat de consument een scha devergoeding krijgt, dan moet de leverancier zich daarbij neerleg- op wat ons allen en ieder persoon lijk uiteindelijk aangaat. In het boek ontdekken we mis schien geen nieuwe dingen. Maar het geeft vele plaatsen die uitnodi gen tot bezinning. We worden weer eens gewaar dat we niet te snel moeten toegeven aan ons verlangen op elke vraag een antwoord te krij gen, van alles volstrekt zeker te willen zijn. Dat is de mens in deze wereld niet gegeven. Er zijn geen absolute waarheden behalve de waarheid dat er geen absolute waarheden zijn. Hooguit kan men God het predikaat absoluut toe schrijven, als men daarbij tegelijk maar bedenkt dat het absolute van God de mens volstrekt niets te zeg gen heeft, als er geen persoonlijke relatie is tot God. Van dat absolute zeg ik: dat zal ongetwijfeld waar zijn, maar wat moet ik ermee begin nen. Het gebeuren tussen God en mens laat minder plaats voor abso lute en onaantastbare waarheden dan voor twijfel, voor risico, voor avontuur, voor gevoelens. Zo is ook waarheid geen absoluut gegeven. In dit boek wordt godsdienst ge zien als een wezenlijk element van het menselijk bestaan. Ook van daag. God is niet dood en de gods dienst is nog even levenskrachtig als vroeger toen de wetenschap nog lang niet zovele verklaringen voor ogenschijnlijk duistere zaken kon aanreiken. Er is volgens de schrij ver geen enkele aan de ervaring ontleende reden dat de religie op weg is uit de menselijke samenle ving te verdwijnen. Over deze za ken schrijft Richard Creel gezien het onderwerp vrij licht en duide lijk. Enige godsdienstpsychologi- sche kennis of de bereidheid zich in religieuze zaken ernstig te verdie pen is voldoende om dit boek te begrijpen. Het is uitgegeven door De Toorts te Haarlem en het kost ƒ25. Lezen van het boek is niet alleen belangrijk om enig inzicht te verkrijgen in het wezen van de godsdienst, zeg maar het wezen van de mens, het is ook van belang om beter begrip te kweken voor men sen die er in godsdienstige aangele genheden anders over denken dan wij. Zoiets komt wel degelijk voor. In Creels waardevolle slotbe schouwing noemt hij persoonlijke onderwerping aan het beste dat we kennen het hart van elk oprecht religieus geloof. Hij bepleit dan voor ieder een eigen persoonlijk ge loof dat we bewust belijden en waarvan we de waarde bewust heb ben bepaald. Zo alleen kunnen we leven op het hooste niveau dat een mens kan bereiken. Zo’n geloof kan niet mechanisch van anderen wor den overgenomen. Traditie mag evenmin domweg worden aanvaard als zonder meer verworpen. Een volwassen gelovige onderzoekt de dingen met kritische waardering en maakt ze zich daarna persoonlijk eigen. Ons geloof is het resultaat van een evenwicht tussen onze ei gen inzichten en wat we bij onze religieuze opvoeding hebben mee gekregen. Elk geloof dat die naam waard is moet een persoonlijk ka rakter dragen. Het moet volgens Richard Creel iets zijn dat in ons innerlijk gebeurt en dat door ons zelf wordt aangekweekt. Tenslotte vestigt hij er de nadruk op dat geloof nooit een blind en laf slikken is van een stel waarheden. Een gelovige moet inzien dat geloof intelligent en moedig instemt met het beste dat je kent. Gezonde reli gie richt zich niet op die religie zelf, maar op God. Creel citeert dan met instemming Thomas Erskine: „Zij die religie tot hun god maken, zul len in hun religie God niet ontmoe ten”. Als we moeten kiezen, zegt Creel dan, kunnen we beter God kiezen dan religie. De aanbevelingen van de consumentenorganisatie zijn aan geboden aan minister De Ruiter van Justitie. Het D’66-kamerlid mevrouw Wessel-Tuinstra heeft onlangs de minister gevraagd of de aanbevelingen kunnen worden overgenomen. De Ruiter lijkt er niet afwijzend tegenover te staan. Alleen dié leveranciers, die zijn aangesloten bij de organisatie in hun branche, die meewerKt aan de commissie, zijn verplicht zich te onderwerpen aan de spelregels van de geschillencommissie. De leden van de Algemene Neder landse Vereniging van Reisbu reaus (ANVR) hebben bijvoor beeld een afvaardiging in de ge schillencommissie. Maar alle reis bureaus die niet bij de ANVR zijn aangesloten, zijn dus niet aan spreekbaar. Een klachtenprocedure bij de kantonrechter moet vooral een voudig zijn, vinden de consumen tenorganisaties. Eenvoudig, snel en zonder hoge kosten. Het Kon sumenten Kontakt heeft voorstel len omschreven voor een vereen voudigde klachtenprocedure in het boekje „De consument en de rechter”. Daarbij wordt verwezen naar landen als Zweden, Enge land en de Verenigde Staten, die al een soortgelijke procedure kennen. De erkende geschillencommis sies zijn overigens, vindt mevrouw Dil, te verkiezen boven de klach tencommissies, die veel bedrijven zelf in het leven hebben geroepen. „Wij adviseren de consumenten niet zich te verlaten op deze niet- erkende geschillencommissie* Zo bar weri kom ook de j "macl k He gevo als h jaar gron meld len 1 "Toen maal "state cone ding< aang ken geno Vc hetl de d tot v alle niet invO' tion inzaj film De in g; gelef Als i luch gew< de r gevr Hj de d naar ject ~vera j; verk men Vc kaar het van flink boek die l I gen -van De Hym dat 1 met met de n VOlgl binn r te w dat 1 i kwel se n I mete De instelling van de branchege- schillencommissies is een eerste - - - 4. - l,'* - z L, W

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 22