Reliëfs en objecten in lood van Joop van Rijs in de Vishal Schonberg centraal bij\ Orkest RAR-comité Russen dol op Elton keurt leuzen zeer af Md Schrijver Idrus overleden Vallotton: charme van het simpele 5 Vluchtig speelcontact Residentie pakt intrigerend uit 3 l- I Haagse concertreeks omvat twee wereldpremières Shuldman en Bar niet op zelfde golflengte O1 FEESTELIJKE EXPOSITIE IN PETIT PALAIS IN PARIJS o 15 DINSDAG 2 2 M E I 19 7 9 KUNST 3 I ie I ra Smachtende brieven „f 2i Een keus voor of tegen esthetiek CEES STRAUS Het is duidelijk dat Van Rijs nog in een I JAAP STORK halfzware shag Vallottons bestaan 4 H maatschappelijk (Tot en met 17 juni, dagelijks van 10-17 uur, op zon- en feestdagen van 13-17 uur). Ik vind het daarom ook zo opvallend dat in de serie ramen van gegolfd lood die esthetiek plotseling wel een overheersen de rol moet gaan spelen. In het totaalbeeld dat het werk van Van Rijs te bieden heeft, komt het zelfs inconsequent over. Na afloop van het concert weigerden bijna duizend fans de zaal te verlaten en bleven vervolgens voor het gebouw hangen om nog een laatste glimp van de musicus op te vangen bij zijn terugkeer naar het hotel. Kaarten voor het concert, die eigenlijk zes roebel kostten, gingen op de zwarte markt voor honderd roebel van de hand. De Engelse zanger Elton John heeft maandagavond duizenden mensen in grote opwinding gebracht gedurende zijn eerste concert in Rusland, te Leningrad. Tijdens zijn show braken mensen door het cordon van de ordedienst heen en begonnen vlak voor het podium te dansen. Toen Elton John de Beatlescompositie „Back in the USSR"als zijn laatste nummer bracht veroorzaakte dit haast een oproer. werd niet alleen gered door zijn houtsne den waarmee hij stopte toen ze overal werden geïmiteerd), maar ook door zijn huwelijk met een welgestelde dochter uit de bekende kunsthandel Bernheim. De schoonfamilie spande zich oprecht in om het werk van Felix aan de man te bren gen. Later nog kreeg hij steun van de Zwitserse Hedy Hahnloser aan wie hij smachtende brieven schreef toen zijn vrouw hem niet meer „begreep” en het geld over de balk gooide door het geven van elegante feesten. Dat was niets voor Vallotton en Hedy werd na zijn dood zijn eerste biografe. Zijn expositie in de Vishal is derhalve nogal ambivalent van aard, maar prikkelt tevens de nieuwsgierigheid waar hij ten slotte zal uitkomen. grensgebied verkeert waarin hij voor een keuze staat om of voor de illusie te kiezen (waarvoor hij associatierijke objecten moet maken) of veel meer een autonoom karakter aan zijn werk dient te geven. betoog tussen de intiem-mededeelzame Alwin Bar en de buitengewoon explosieve extravertie van Isaac Shuldman, bleek er voor de toehoorders vaak beslist meer in te zitten dan alleen kennisneming van keurige reproducties. Daarvoor sleepte Shuldman, in 1974 winnaar van het Carl Flesch-concours en als eerste violist werkzaam bij het NPO, je te rigoreus met de haren bij zijn voor dracht, waarvan de maximaal gepolari seerde dynamiek en zinderend gevibreer de toonvorming een geladenheid opriep als van een gekooide leeuw. Intrigerend effectrijk voor wie hiervoor openstond en zeker overtuigend in het muzikanteske klatergoud van Prokofjef’s Finale maar anderzijds in diezelfde opgeschroefde do sering lichtelijk triviaal uitpakkend bij Debussy’s precieus-spirituele Sonate. Niettemin op zich een boeiend verteller, deze Isaac Shuldman, die trouwens kan putten uit een haarscherp geheugen en een virtuoze techniek, waarmee hij behal ve een succesvol verloop in Beethoven’s gul-bezield overgedragen Sonate in F opus 24, tevens met overvloedige bewo genheid Bach’s monumentale Chaconne ter introductie opzette. De constatering dat Alwin Bar, ge steund door zijn bliksemsnel inlevingsver mogen en een enorme slagvaardigheid het kleurrijke melodische geweld van zijn partner meestentijds met delicatere ex pressie wenste te pareren, zorgde aldus in zekere zin dan toch voor de voldoening om een onalledaags interpretatie-even- wicht. (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. Het Residentie-Orkest sluit zijn seizoen af met vier studie-con- certen waarmee zij een breed overzicht trachten te geven van het werk van de muziekpionier Arnold Schonberg. De concerten, die op 26 mei en 6,15 en 22 juni plaatsvinden in de Nieuwe Kerk aan het Spui te Den Haag, betreffen 23 werken van de componist. De serie, onder de titel „Vanuit Schönberg” zal composities uit de diverse perioden van Schonbergs leven omvatten, variërend van werken voor groot orkest tot kamermuziek en piano- werken. Onder de Schönberg-werken zijn The me and Variations for windband, Orches- tervariationen en de Orchesterstücke, en kele koorwerken en liederen, Erwartung, Pierrot Lunaire, het Vioolconcert, twee strijkkwartetten en Pelleas und Mélisan- de. Ook komen enkele door Schönberg bewerkte stukken van andere componis ten tot uitvoering. Voorts worden twee wereldpremières gespeeld: de Fanfare tot de Gurrelieder voor Koperblazers en de, onvoltooide, Serenade voor klein orkest uit 1896. De vier concerten worden respectieve lijk geleid door David Porcelijn, Gerd Albrecht, Michael Tabachnik en Hans Zender. Als solisten werken mee de so pranen Rachel Yakar, Colette Lorand, Lucia Kerstens, pianist Jean-Rodolphe Kars, violist Jaring Walta en cellis Hein rich Schiff. Het Nederlands Kamerkoor zingt op het tweede concert en het Schönberg Ensem ble geeft zijn medewerking aan het eerste en tweede concert. In verband met de lengte van de concerten beginnen zij om 7.30 uur en worden zij onderbroken door twee pauzes. In het kader van deze speciale serie worden ook een Schönberg-filmavond en een Schönberg-expositie gehouden. In het Haagse Kijkhuis aan het Noordeinde 140 worden op 18 juni de films Begleitscène zu einer Lichtspielmusik van Frits Weiland en de verfilming van de opera Moses und Aron van Straub bertoond. Op de middagen voor de vier concerten is een kleine tentoonstelling, getiteld „Ar nold Schönberg, Monodram”, te bezichti gen in de foyer van de Nieuwe Kerk te Den Haag. De expositie, die ook een serie kleurendia’s van Schöbergs schilderijen bevat, is ingericht door Piet Schilham met medewerking van het Schönberg Institute te Los Angeles, Henk Guittart van het Schönberg Ensemble en het Nederlands Congresgebouw. JAKARTA. Idrus, een van de be kendste romanschrijvers in Indonesië is vrijdag in Padang op het eiland Sumatra overleden. Hij is 57 jaar oud geworden. Belangrijke werken van Idrus zijn on der meer Aki, Surabaya, Dari ave Maria kedjalan lain ke Rome (Van Ave Maria tot andere wegen naar Rome) en Hikayat putri Penelope. Idrus is lector aan de Universiteit van Melbourne in Australië geweest. \irvaardigd door de KoiiinldijlnTabakfahriek ■L&A.C.ixm Rossern, tabaksweciaüsten sedert fïdt) t In de vele stijlvormen waarin Vallotton zich uitte behoort tot de hoogtepunten een groot doek dat „La malade” (de zieke) heet.- Het combineert een zeer modern super-realisme met de ouderwets-burger- lijke nauwkeurigheid waarmee in ons ei gen land een Jetses kinderboeken illus treerde. Een jonge, blonde dienstbode in een onberispelijk dienstbodepak staat in de pas geopende deur, het zieke meisje heeft alleen op de rug gezien zich half uit de kussens opgericht. En het werd geen schoolplaat dankzij de in de verte starende blik van het dienstertje, die op de vragende ogen van de zieke nog niet is ingegaan. „Het kopje en de koorts” had het ook kunnen heten. (Van onze correspondent in Parijs, Rudolph Bakker) PARIJS. In het „Petit Palais” is tot 18 juni een feestelijke tentoonstelling ge wijd aan de schilder Felix Vallotton (1865-1925). Een reden om het Louvre dit maal eens te vergeten en drie kwartier naar deze tot Fransman genaturaliseerde Zwitser te gaan. Vallotton was een stille kankerpit, maar zijn tot de simpelste lijnen teruggebrachte landschappen stra len een licht uit als van lampionnen en zijn mensen doen er even onbeholpei} komisch als in de werkelijkheid. de simpelheid en systematiek waarmee de Zero-beweging tot haar vormseries komt, schept Van Rijs een gevlochten structuur van kleine vierkanten die door gesoldeer de punten met elkaar zijn verbonden. Ook levert dit werk een grote verwantschap met de koele abstracten als Carel Visser en André Volten die beïnvloed zijn door de Amerikaanse minimal art. Net als bij Visser en Volten is het zichtbaar maken (en houden) van de gekozen techniek en wijze van constructie een essentieel on derdeel van hun manier van werken. Het systematische en seriële karakter van hun werk is eveneens bij Van Rijs terug te vinden, maar toch doen zich wezenlijke verschillen voor. Van Rijs gebruikt de systematiserende techniek om een sterk anti-esthetisch effect te krijgen door zich in het laatste stadium veel minder om de symmetrie te bekommeren. HAARLEM. Naar aanleiding van de publikatie in deze krant over het beklad den van toiletten met nazileuzen in het Haarlems Concertgebouw heeft de Haar lemse afdeling van Rock against Racism maandagavond in een verklaring laten weten dat zij zich uiteraard niet achter de leuzen stelt, en deze ten zeerste af keurt. Het comité, onder wiens auspiciën zaterdagavond een festival plaatshad, acht zich niet verantwoordelijk voor het incident en zou het onbegrijpelijk achten als dit door de direktie van het Concert gebouw zou gebeuren. ür Joop van Rijs: „bed", lood en ijzer (1978). zoekt dan niet zozeer naar de plastische kwaliteiten van zijn materiaal als wel naar het geven van eenbmotionele bena dering aan volumineuze vormen. De anti- esthetiek van het roestende ijzer en het mat glanzende lood wordt dan gecombi neerd met een bijna zinnelijke vormtaal die rijk aan associaties is. Waar in de minimal art een volstrekt concreet ge maakt uiterlijk aan het object worden verschaft, daar staan de sculpturen van Van Rijs open voor elke mogelijke inter pretatie in figuratieve zin. Nu is die kans natuurlijk aanwezig wan neer te elfder ure een oplossing gezocht moet worden voor de netelige situatie dat Shuldman’s feitelijke partner Christop her Czaja Sager plotseling ziek wordt en de hele onderneming op losse schroeven komt te staan. En wanneer er zich dan een reddende engel in de persoon van Alwin Bar aandient, die bovendien bereid is zich in te zetten voor het geplande programma, kan het toch niet anders dan een blind toeval zijn als zo’n ad hoc-samenwerking resulteert in verrichtingen op eenzelfde kunstzinnige golflente. Hetgeen nu dan ook niet gebeurde. Respect daarentegen om het feit dat, hoewel Bar zijn partituren zo ongeveer zat weg te lezen, het concerte rende tweetal de beloofde literatuur über haupt zonder kleerscheuren wist weer te geven, behoort in dit verslag goed be schouwd voorop te staan, waarvan acte. Tenslotte is een zo uiterst vluchtig spel- contact vooraf niet zonder risico’s wan neer het gaat om veeleisende én bekende werken als Prokofjef’s tweede Sonate opus 94 en Debussy’s Sonate; om nog maar te zwijgen van de Frühlingssonate i van Beethoven. Maar ondanks de eerder aangekaarte fundamentele verschillen in het muzikale HAARLEM. De letterlijke zwart-wit tegenstelling in kleding bij de Haarlemse pianist Alwin Bar en de van oorsprong Russische violist Isaac Shuldman die gis teravond kon worden waargenomen op het door hen verzorgde Tuinzaalconcert, bleek eigenlijk min of meer symbolisch voor beider artistieke gerichtheid. De wereldoorlog grijpt Vallotton enorm aan en hij bereikt het eind van zijn artis tieke carrière. Bij het binnengaan van de laatste zaal in het „Petit Palais’’ is het nauwelijks voorstelbaar dat de brave stil levens en landschapjes van dezelfde man zijn die met zijn hartstocht, zijn naïviteit en zijn humor zoveel origineels had gepro duceerd. HAARLEM. Op de onlangs in de Vis- en Vleeshal gehouden expositie van tex tiele kunst viel Joop van Rijs op als een dergenen wiens werk het dichtst het uit gangspunt van de samenstellers van de tentoonstelling benaderde. Van Rijs liet toen enkele reliëfs zien waarvoor hij de textiele technieken weven en vlechten toepaste met lood als voornaamste mate riaal. Het Frans Halsmuseum schiep zich als organisator van deze manifestatie min of meer de verplichting om de belangrijkste deelnemers buiten het groepskader voor een uitgebreidere ken nismaking terug te halen. Dat gebeurt nu met Joop van Rijs als eerste en wel in de Vishal waar hij een overzicht geeft van zijn werk dat sinds 1977 is ontstaan. Je kan de mening die op de tentoonstel ling van textielkunst postvatte, volledig handhaven. Ook dit overzicht namelijk toont aan dat Van Rijs, die met een zeer primaire techniek werkt (weven en vlech ten kunnen worden beschouwd als een techniek waarmee voor het eerst uiting zou zijn gegeven aan een kunstvorm), daarmee tot een zeer intrigerende beeld taal kan komen. Een deel van dit werk is in het platte vlak, als reliëf dus, uitgevoerd. Met dezelf- Naast het platte vlak werkt Van Rijs ook in driedimensionale vormen. Hij Vallotton was de trouwe zoon van een zakenman uit Lausanne, die zijn oogappel naar Parijs kon sturen toen hij schilders talent ontwikkelde. Als pappa tenslotte failliet gaat is Felix gedwongen voor zich zelf te zorgen. Na ploeterende jaren van armoe werd Vallotton toen binnen de kortste tijd wereldberoemd met zijn houtsneden, die hij maakte zowel als boekillustratie, als voor affiches en ter ondersteuning van reclameteksten. In de ze houtsneden is er een mengsel van de elegante „art nouveau” en het rauwe „ex pressionisme”, maar het succes werd toch bereikt door de heel eigen stijl, waarmee Vallotton met zijn Zwitserse nuchterheid alt de dooreenwriemelende mensenmassa ’an Parijs de armen en rijken, de beken hen en onbekenden in de simpelste bewe- Jingen wist vast te leggen. Een vriend merkte eens van hem op: „Vallotton weet op een verwarringwekkende manier sim pel te zijn”. Zijn de houtsneden meestal van een lefilterd-cynische tijdskritiek, de schilde rijen in het „Petit Palais” getuigen in hun gedempte uitbundigheid ook van het cal- ’inistische uitgangspunt dat al te dol met buurmans gek gelijk staat. Vallotton Zeg maar jij tegen mij slaagt er in iets te doen wat niet kan: hij legt humor in zijn landschappen. Om niet te spreken van de humor in een serie doeken van zijn eigen huiskamer, waarin een tot aan de nek in de alles bedekkende kleding van die dagen gestoken man de hoofdpersoon is. De relatie tussen Vallotton en het vrou welijk naakt is een hoofdstuk apart. De liefhebber van het genre hoeft zich op deze tentoonstelling niet te vervelen. Een van de hoogtepunten is een „Hurkend naakt voor de Salamander” (dezelfde warmgloeiende haard komt verder op de tentoonstelling nog eens terug). Vanuit een breedschonkige basis op een licht blauwe shawl stijgt een Courbet-achtig lijf omhoog (voor Courbet wacht dan toch weer het Louvre) in een zo besloten-bur- gerlijk milieu dat de uitleg van een van Vallottons vrienden niet kan uitblijven: „Felix stoofde in zijn binnenste alle harts tochten gaar die je je maar bedenken kon”. Geen wonder dat hij het goed vin den kon met die bittere chroniqeur van zijn tijd: de schrijver Octave Mirbeau, van wie een prachtig portret op de tentoonstel ling te zien is. Vallottons artistieke ontwikkeling was ongetwijfeld geënt op nieuwe manieren van zien zoals die door Gaugain op de school van Pont-Aven werden geïntrodu ceerd. En hij behoorde enige tijd min of meer tot de groep die zich de Nabis (profe ten) noemde, de meest vooruitstrevende kunstrichting in die dagen voor de komst van de „Fauves” rond 1905. Toch was Vallotton te individualistisch om zich er gens bij aangesloten te voelen en was zijn drang tot experimenteren te groot. Het comité dat met de participatie van politieke jongerengroepen als ARJOS, -PSP-jongeren, JOVD en Jonge Socialis ten kan bogen op een brede samenstelling, zegt het te betreuren indien de aandacht zo sterk op het voorval wordt toegespitst dat daardoor de goede bedoelingen van het RAR-comité en de overgrote meerder heid van de concertbezoekers namelijk te demonstreren tegen het fascisme onrecht wordt aangedaan. Die goede be doelingen, zo laat het comité weten, ble ken zaterdagavond duidelijk uit de sfeer in de zaal en de goede verstandhouding tussen de optredende artiesten onderling. Inmiddels heeft de staf van het Haar lems Concertgebouw aangifte gedaan van de bekladding van de toiletten. Aan de politie is ook de diefstal van enige kleinig heden gemeld die na afloop van het con cert gemist werden uit een stafkamer en de gemeentelijke accountantsdienst die tijdelijk gebruik maakt van een ruimte in het Concertgebouw. In onze publikatie van gisteren werd overigens ten onrechte gesuggereerd dat het PvdA-raadslid Ab van Schooten ge machtigd was als woordvoerder van het comité op te treden. Het betekent niet dat hij zijn uitspraken intrekt. Arnold Schönberg, tekening van André Masson. BALF-ZWARE SHAG w

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 15