Duitse cineast Hans Wolff overleden Auteur trekt van leer tegen zelfcensuur Tochten om historisch schoon op te sporen en veel exposities Russen interessant maar niet vervoerend Schonbergs kwaliteiten op hoog niveau bewezen T. Ginsberg en Burroughs in de Melkweg Noord-Holland op ontdekkingstoer I I ri Voorstelling van Bewth in Haagse manege raakt meest primitieve gevoelens Orgelconcert Gemma Coebergh ♦1 M r Geoffrey Madge met muziek uit revolutionaire periode Gave interpretaties pianist Kars Kantongerecht wordt tijdelijk theater I •r J 'i ’I - - Rrf 19 KUNST IS VRIJDAG 8 JUNI 19 7 9 r BIJ UITREIKING LOURENS JANSZOONCOSTERPRIJS Ij jrs ;ado GEMMA COEBERGH JOHAN VAN KEMPEN DEN HAAG. Bewth (bewe gingstheater) raakt op een vrien delijke manier onze meest primi tieve gevoelens: angst, nieuwsgie righeid, spot en dorst. Er komt ook lachlust bij, maar dan lach lust als een bevrijdend gevoel na lange duisternis of doodse stilte. En er is poëzie, schoonheid en verrassing. "I'S TT# Indringend bewegingstheater (20.15 Schouwburg Zaterdag, 9 juni CONRAD VAN DE WEETERING als Een van de beelden die Bewth het publiek voorzet in de 's-Gravenhaagsche Manege. (foto Lex van Rossen) Een optreden duurt ongeveer anderhalf uur. Het betekent een spel vol verrassin gen, een tocht door een griezeltent op de kermis, op het meest onverwachte mo ment een kopje thee onder een schitteren de vlierboom, een zoekplaatje, een oud Engels gedicht, een gebrandschilderd Bewth is een collectief van 14 spelers, die anoniem willen blijven. Ze zijn hoogstens iets nader te omschrijven als mime-spe- lers, musici, beeldende kunstenaars, thea tertechnici, een actrice en een balanslezer, wat dat dan ook moge zijn, de voorstelling van Bewth geeft daar geen uitsluitsel over. De groep speelt in fabrieken, ker ken, maneges, paleizen en vemen. De spe lers zoeken zo’n gebouw op, bekijken het van alle kanten en brengen het dan op hun eigen wijze tot leven. De organiste, sinds kort als docente aan het Instituut voor Kunstzinnige Vorming in de Haarlemmermeer verbonden, is als recensente klassieke muziek actief voor deze krant. Interessant overigens om er kennis van te nemen hoe jonge tot zeer jonge creatie ve talenten uit de desbetreffende periode, met veel pianistische ballast en evenveel overmoed, maar ook met grote harmoni sche vindingrijkheid, in hun werk naar voren treden. Een componist als Lourié komt daarbij in „Synthèses”, vijf stukken zonder voldoende tegenstelling, overigens qua image heel wat minder scherp gepro fileerd naar voren dan zijn collega Rosla- raam, drie naakte dames onder een zo schaarse belichting, dat alles aan de fan tasie wordt overgelaten, flarden muziek, een klerenbat.1 waar benen uitsteken, een Merkwaardig om te ervaren dat de Eer ste Sonate uit 1926 van‘Sjostakovitsj, die dan met een super-briljante pianistiek door Madge uit de vleugel tevoorschijn wordt geroepen, de sterkste creatieve im pulsen in zich draagt. Al het andere werk, met een sonate en twee nocturnes van Mossolov voorop, mist grotendeels de in nerlijke noodzaak en gedrevenheid die aan het betrreffende opus 12 van Sjosta- kovitsj de componist die zich later als enige in dit gezelschap tot het sociaal- realisme bekeerde duidelijk wèl ten grondslag ligt. Maar alles bij elkaar is dit toch het hoopvolle geluid van het Rusland van na de revolutie, een klank die in zijn verdere ontwikkeling verstomd is doordat het cul turele klimaat met de opkomst van Stalin verstarde en de avant-garde werd gemuil korfd. Geoffrey Madge stelde in de technische realisatie van alle doorgaans hels-moeilij- ke composities geenszins teleur. Zelfs de ingewikkeldste notenbrei weet deze pia nist meestal in een helder en overzichte lijk klankbeeld om te toveren, terwijl in de veelvuldig voorkomende, opgeschroefde fortissimo’s dan toch nog bijzondere nu ances worden gelegd. moeilijk zijn, de compositie mag niet ingewikkeld zijn en er moet zo weinig mogelijk dialoog instaan. oerkomiek nummer van drie meisjes, die giechelend en gierend eikaars haar kam men en de vergane glorie van een verteer de prijzenkast. De Toer-in, die traditiegetrouw al die culturele manifestaties bundelt en een jaarlijks terugkerend initiatief is van de Culturele Raad van Noord-Holland, bevat ditmaal een behoorlijk aantal exposities van moderne beeldende kunst. Zo zal in Edam het feit worden gevierd dat de daar wonende schilder Aart Roos dit jaar zes tig is geworden. In de Grote- of Sint Nico- laaskerk zal een overzicht van zijn werk worden geboden uit de periode 1941-1978. In Warmenhuizen komt een tentoonstel ling van de Limburgse Cobra-schilder Pieter Defesche, wiens werk zelden naar het westen des lands komt. Carel Willink en Paul Citroen zullen in Den Helder te zien zijn, terwijl in Alkmaar aandacht wordt gevraagd voor Gerrit-Jan de Geus, een Zaanse kunstenaar die nog niet zo lang geleden overleed. In Hoorn wordt Herman Gouwe „herontdekt” en Jopie Huisman, wiens realistische schilderijen Juist uit het feit dat Schönberg zo veel moeite doet zich in uitspraken en gedich ten te verantwoorden zou kunnen blijken dat hij in zijn wijze van componeren aller eerst de consequenties volgt van zijn eigen aard - zoals tijdgenoten als Hindemith en DEN HAAG. Omtrent Arnold Schön berg kom je nogal eens de mening tegen dat hij dé vernieuwer bij uitstek was, die met zijn atonaliteit en twaalftoonstech- nieken de grondslag legde voor het 20e- eeuwse componeren. Schönberg zelf (die zich dikwijls moest verweren tegen de niet zelden meedogenloze kritiek die hij te horen kreeg) placht uitspraken te doen als „over tien jaar zal iedere talentvolle componist op deze manier schrijven”, en „Einer hat es sein müssen”, maar het is al te naïef om aan te nemen dat zijn manier van componeren het enig mogelijke ver volg was op de tot het uiterste doorge voerde laat-romantische chromatiek. schrijvers uit de derde wereld, zonder hun werk te gaan uitleggen. Ze ziet dat niet zo direct gebeuren. „Alles wat an ders is, motten we hier niet”. Een be kend jeugdboekenschrijver gaf haar op een internationaal congres de goede raad niet langer over zwarten te schrij- Maar het belangrijkste is toch, dat die veertig gasten aan hun eigen onzekerheid worden blootgesteld en daarbij lacherig angstige opmerkingen maken over hoog tevrees en andere gevoelens. Het zou zon de zijn, aan eventuele bezoekers alle ver rassingen te verraden behalve dan die zaken die iedereen zonder meer zelf zou kunnen bedenken. Het gaat om een mane ge. Daarin is er meestal sprake van paar den en zand. Welnu, er is een paardje en er is zand. Dat laatste ziet er nu eens uit als een gloeiende vulkaan, dan weer als een maanlandschap en het wordt ook wel ge bruikt om iemand in te begraven. sinds kort sterke belangstelling trekken, krijgt een tentoonstelling in Oosterland op Wieringen. Ook vormen van nog niet aanvaarde kunst zullen in het Toer-inpakket worden opgenomen. Nieuw is dit jaar het Toer- festival, dat van 24 tot en met 29 juli onder meer Bergen, Purmerend, Den Helder, Enkhuizen en Hilversum zal aandoen. Op dit festival zal de popgroep The Tapes te beluisteren zijn, naast de zangeres Moniek Toebosch en een jazzformatie van slag werker Martin van Duynhoven. Ook het strandtheater is dit jaar een nieuwe activiteit in het kader van de Toer- in. Een aantal acteurs dat tijdens de zo mermaanden werkloos is, zal voorstellin- c Debussy op hun eigen wijze de ontwikke lingen in de muziek kracht bij hebben gezet. Maar al met al, of je Schönberg be schouwt als een vernieuwer-zonder-weer- ga of niet, of je zijn muziek kunt aanhoren of niet, zijn betekenis in de geschiedenis van de Westeuropese toonkunst is groot genoeg om een uitgebreide serie als de vier concerten tellende „Vanuit Schön- berg”-cyclus te rechtvaardigen. Toch blijft een hele avond Schönberg (woensdagavond in de Nieuwe Kerk te Den Haag, het tweede concert van de serie) een hele zit, waarbij aan het uithou dingsvermogen van het publiek grote ei sen worden gesteld. In de opbouw van het programma bleek hier toch wel zodanig rekening mee te zijn gehouden dat de oren toch wel bleven gespitst - al was de bijna Vrijdag, 8 juni Amsterdam. Stadsschouwburg (18.30 uur): Tristan und Isolde. De Brakke Grond (20.30 uur): De Ui. De Kleine Komedie (19.30, 22 uur): De Club. Centrum Bellevue (20.30 uur): The Irish-Hebrew Lesson, Catechism for Israel. Theater Carré (20.15 uur): Het. Nationale Ballet. Den Haag. 's-Gravenhaagse Manege (20, 22 uur): Bewth. Rotterdam, uur): De Vrede. Rotterdam. De Doelen (20.15 uur): De Nederlandse Bachvereniging. De Doelen (20.15 uur): La Voix des Voies. De Doelen (20.15 uur): War Requiem. De nu 65 jaar oude William Burroughs is bekend om zijn kritiek op de moderne samenleving. Van zijn hand verschenen onder meer The Wild Boys”, „Nova Ex press” en „The Naked Lunch”. Met Burroughs treden op de Rotterdam se dichter Jules Deelder, Herman Brood die naast zijn carrière in de rockmuziek ook als dichter bekend staat en de Am sterdammer Harry Hoogstraten. AMSTERDAM. Het voormalige Kan tongerecht aan het Kleine Gartman- plantsoen 10 te Amsterdam zal vanaf sep tember worden gebruikt als tijdelijk the ater door de Theaterunie. Na zijn studie in de rechten kwam Hans Wolff als regie-assistent bij de film te recht. Vanaf 1946 voerde Wolff zelf de regie. Onder andere de films „Hofrat Gei ger” en „Alle kann ich nicht heiraten” kwamen onder zijn regie tot stand. Voor zijn film „Am Brunnen vor dem Tore” kreeg hij in 1953 de „Bambi-prijs”. Met de Toer-in 1979 is een budget ge moeid van ruim een kwart miljoen, waar voor de Culturele Raad een beroep heeft moeten doen op diverse subsidiënten. In dat bedrag zijn niet de kosten begrepen, die op lager niveau moeten worden ge maakt en die door de plaatselijke overhe den worden gedekt. Met die kosten meege rekend komt het totale bedrag dat de Toer-in dit jaar vereist op zeker acht ton. moordende hitte in de kerk ook voor de uitvoerenden beslist afmattend. sterk aanzetten van dynamische contras ten, waarbij het feit, dat dit werk zij het niet in noten dan toch zeker in coloriet en zinsbouw nog sterk tegen Brahms en Mahler aanleunt, allerminst werd verdoe zeld. De Oostenrijks-Franse pianist Jean- Ro- dolphe Kars, bekend als Messiaenvertol- ker, zorgde voor minutieus-gave interpre taties van de Klavierstücke opus 11 en opus 23 en begeleidde de al even goed met deze materie vertrouwd blijkende violist Jaring Walta in de Fantasie voor viool met begeleiding van piano, opus 47. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De Haarlemse organiste Gemma Coebergh bespeelt zaterdagmid dag, het Willibrordorgel in de kathedrale basiliek St.Bavo, aan de Leidsevaart 146 te Haarlem in het kader van de driekwar- tiersconcerten. De Theaterunie kreeg op 1 juni toestem ming van het college van Burgemeester en Wethouders van Amsterdam om het Kan tongerecht te beruiken tijdens verbou wing van haar vaste theater, De Brakke Grond. Dit theater wordt verbouwd in verband met de vestiging aldaar van het Belgisch Cultureel Centrum en zal heropenen in oktober 1980. Het seizoen 1978/’79 van het theater De Brakke Grond zal worden af gesloten door Ramses Shaffy met de voor stelling „Ramses doet de deuren dicht” van maandag 18 tot en met vrijdag 22 juni, aanvang 20.30 uur. Het Amsterdamse college van Burge meester en Wethouders heeft ook 2,5 mil joen gulden ter beschikking gesteld om het theater Frascati speelklaar te maken voor de toneelgroep Baal. Streefdatum voor de heropening van dit theater is april 1980. j.j In ouderwetse toneelstukken en vooral in opera’s wordt wel eens geprobeerd een romantische sfeer op te roepen door spe lers in het halfdonker te laten optreden. Bij Bewth is het het publiek zelf, dat in het halfdonker en ook wel eens in totale duis ternis wordt gehuld en dat is geen roman tiek, maar soms zelfs dramatische hoog spanning die je zelf aangaat. Als contrast daarmee krijgen alle verdere beelden een sterke lading, die nu eens poëtisch, dan weer beangstigend en ook wel lachwek kend werkt. Een indringende ervaring. Bewth speelt in Den Haag tot en met 23 juni. Amsterdam. Stadsschouwburg (20.15 uur): Die Gerechten. De Kleine Komedie (19.30, 22 uur): De Club. Cen trum Bellevue (12.30 uur): The Irish- Hebrew Lesson. Centrum Bellevue (20.30 uur): The Irish-Hebrew Lesson. Catechism for Israel. Concertgebouw (20.15 uur): Concertgebouworkest I. BIM-huis (21.30 uur): Waterland Big Band. De Brakke Grond (20.30 uur): Guiseppe Chiari. het publiek op zeven zaterdagse orgel tochten begeleiden langs de aardigste in strumenten in de provincie. Sommige tochten moeten met eigen gemotori seerd vervoer worden afgelegd, maar er zijn ook stadstochten met kerken op beloopbare afstand. De Culturele Raad verstrekt op verzoek een gratis orgelkrant waarin alle concer ten staan geagendeerd. Daar onder ook de evenementen in het kader van de Haar lemse Orgelmaand, die telkenjare in juli plaatsgrijpt. Wie trouwens een overzicht van de toer tochten wil hebben, inclusief een agenda van alle manifestaties, kan bij de Culture le Raad Noord-Holland in IJmuiden (Post bus 163, tel. 02550-16941) een speciale Toer-inkrant aanvragen, die gratis wordt verstrekt. Van die krant worden in navolging van vorig jaar 165.000 exempla ren gedrukt, die voor een belangrijk deel hun weg vinden naar campings, theaters en andere instellingen waaronder alle kantoren van de VVV ven. „Het zou mijn internationale naam schaden als ik me bleef bezig houden met zwarte een inferieure groep, die nooit wetenschapsmensen of kunstenaars heeft voortgebracht”. Wie Miep Diekmann kent weet, dat zij voor dergelijke vooroordelen niet opzij gaat. Ze blijft doorvechten om het jeugdboek die plaats te geven die het volgens haar verdient. En daar kreeg ze uit handen van burgemeester drs. J. Reehorst danook de Lourens Janszoon Costerprijs voor. HAARLEM. Het huidige Holland Festival biedt de Australisch-Nederlandse pianist Geoffrey Madge leraar aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag de gelegenheid om in de praktijk van zijn grote liefde te getuigen: de Russische muziekliteratuur uit de periode rond en na de revolutie. Woensdagavond liet deze pianiovirtuoos zijn programma met werk van Roslawetz, Mossolov, Lourié en Sjosta- kovitsj op een recital in Maastricht horen, donderdag was Haarlem aan de beurt, terwijl Utrecht, Den Haag en tenslotte Amsterdam nog volgen. Geoffey Madge is er een voorstander van om het geijkte concertpatroon te doorbreken via toevoeging van elementen zoals film en toneel. Bij zijn Holland Festi- val-recital resulteert dit streven in de com binatie met poëzie en proza uit dezelfde ontstaanstijd als het muzikaal gebodene. Wim Busink draagt dan, tot vervelens toe, werk voor van onder andere Mandelstam en Boelgakov, waarbij het artistieke ver band met de composities'moeilijk navoel baar is. In verband met het Holland Festival viel hun oog op de ’s Gravenhaagse manege in de Kazernestraat. Je kunt zo’n manege via de hoofdingang en de paardestallen berei ken maar er zijn ook sluipwegen te beden ken, via smalle gangetjes, binnenplaats jes, galerijen en trappen. Ómdat er maar 40 man tegelijk naar binnen kunnen wor den er iedere avond twee seances gehou den, om acht en om tien uur. De Haag. Koninklijke Schouwburg (20.15 uur): De Vorstenlikker. ’s-Gra- venhaagse Manege (20, 22 uur): Bewth. Diligentia (20.15 uur): Geoffrey Doug las Madge I. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Twee belangrijke Amerikaanse dichters van de „Beat Ge neration” geven binnenkort lezingen van hun werk in het Melkweg Theater aan de Lijnbaansgracht 234a te Amsterdam. Al len Ginsberg treedt op dinsdag 12 juni om 21 uur op en William Burroughs op maandag 18 juni, ook om 21 uur. Allen Ginsberg, die een Pulitzer Prize won voor zijn poëzie in 1974, werd in de Amerikaanse staat New Yersey geboren in 1926 onder de familienaam Patterson. Tot zijn belangrijke en bekende werken kunnen worden gerekend „Howl”, „Fall of America” en „Plutonian Ode”. Op 12 juni werkt hij samen met zijn vriend, dichter Peter Örlovsky. Gitarist Steven Taylor verzorgt de muzikale bege leiding. Niet dat hiervan iets te merken was bij de prestaties op deze avond, die zonder uitzondering op hoog niveau lagen. Aller eerst kan in dat verband het (in oude en nieuwe muziek bedreven) Nederlands Ka merkoor worden vermeld, dat onder de als altijd subtiele en inspirerende leiding van Kerry Woodward medewerking ver leende. Zowel de niet al te gecompliceerde bewerkingen van Drei Volksliedsatze als het zeer complexe stemmenweefsel van de (streng dodecafonische) Drei Satiren en de daarmee zeer verwante 4 Stücke für gemischten Chor werden schijnbaar moeiteloos gerealiseerd. De Duitse dirigent Gerd Albrecht, eer ste dirigent van de Deutsche Oper Berlin, leidde het Residentie Orkest in de Eerste Kammersymphonie opus 9 (orkestversie uit 1935) met trefzekere gebaren en een (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Omdat schrijvers van kinderboeken hun geestesproduk- ten stelselmatig bijsnoeien naar de middelmaat, dreigt het niveau van onze kinder- en jeugdliteratuur tot be neden Amsterdams peil te zakken. Dat vindt schrijfster Miep Diekmann, die gisteren bij het aanvaarden van de Lourens Janszoon Costerprijs in het Haarlemse stadhuis, fel van leer trok tegen de zelfcensuur bij Nederlandse auteurs. Een kinderboek mag niet gen geven op verschillende plaatsen langs de Noordhollandse kustlijn. Op de dagen dat het weer zich daartoe leent, gebeurt dat steeds van 10-18 uur. Op dinsdag 17 juli komt het speciaal geformeerde „Strandtheaterkollektief” naar IJmuiden, terwijl later Den Helder, Egmond aan Zee, Bergen en Sint Maarten worden aan gedaan. Een in snel tempo heel bekend gewor den evenement is het fenomeen van de orgeltocht. De steeds groter worden be langstelling voor de Noordhollandse or gels heeft er toe geleid dat het aantal bespelingen in de zomermaanden dras tisch werd uitgebreid. Bekende organis ten als Jan Jongepier, Haite van der Schaaf, Kees Klein en Klaas Bolt zullen Miep Diekmann pleitte ervoor, de zaken anders aan te pakken. Door bij voorbeeld voorrang te geven aan BERLIJN (DPA). De Westduitse filmregisseur Hans Wolff is, naar zijn familie eerst woensdag heeft meege deeld, op een juni in West-Berlijn overleden. De musiciënne studeerde aan het Am sterdams Conservatorium bij Albert de Klerk. Na haar eindexamen solospel, volgde Gemma Coebergh interpretatie cursussen aan de Haarlemse Zomeraka- demie voor organisten bij Tagliavini, Alain en Reda. Tijdens dit recital, dat om 15 uur aan vangt, brengt zij de Suite van Duruflé en het Eerste Choral van Franck ter gehore. Utrecht. Muziekcentrum Vreden- burg (20.15 uur): Geoffrey Douglas Madge I. In de Grote Kerk in Edam be gint binnenkort een overzichts tentoonstelling van de schilder Aart Floos die dit jaar 60 werd De prestatie van de Amerikaanse so praan Janis Martin, die op het allerlaatst mogelijke moment moest invallen voor Colette Lorand, verdient alle lof. Dat zij „Erwartung”, dat nachtmerrie-achtige monodrama vol koortsachtige stem mingswisselingen, ondanks die korte voorbereidingstijd zo vakkundig kon pre senteren bewees dat zij haar reputatie (gevestigd na een schitterende „Venus” in Tannhauser. in de Scala te Milaan) waard is. wetz in diens Vijfde Sonate en een drietal „Poèmes”, hoewel opvalt dat beiden het uitgangspunt voor hun muziektaal bij Scriabin vonden. (Van onze kunstredactie) VELSEN. Onder het motto „ontdek king” gaan de organisatoren van de Toer- in 1979 in de komende zomermaanden bijzondere aandacht vragen voor de pro vincie Noord-Holland. Ze doen dat aller eerst door middel van een groot aantal culturele manifestaties die over de hele provincie verspreid zijn. Daarnaast zijn er tien toertochten uitgestippeld, die men kan volgen om het historisch schoon van een aantal specifieke streken in Noord- Holland te leren kennen. „Interessant” is ook inderdaad waardering meer op zijn plaats dan bij voorbeeld een term als „vervoerend”. Want dat laatste is deze muziek meestal nauwelijks of niet. Alle vaak wel impone rende klankpassages liggen daarvoor qua expressief karakter in het algemeen te dicht tegen vals pathos en onmacht aan. V 7 iiimÓ

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 19