BERT DORENBOS Datwij als EO niet steeds de onderlinge vrede kunnen bewaren, is heel schrijnend Mail de W veorxMer I Vingertje Bevrijdende kracht Inspraak van boven Hetze Teleurgesteld „Tirannie” der □FIK Met een zware bons komt het boek boeken op het glanzende tafelblad neer. Bert Dorenbos heeft het pardoes tussen de bezoe kers neergekwakt, zwijgend maar trefzeker. Boem! Gedurende het gehele gesprek blijft die bijbel daar liggen: precies tussen ons in, geen enkele keer gebruikt, maar zeer nadrukkelijk aanwezig als een bezwering in de trant van „Laat er geen misverstand bestaan over deze bijeenkomst". De kwieke EO-directeur geeft geen toelich ting bij het stil vermaan op die tafel en wij laten het erbij. Geen woord erover. e Tekst: Kees Tops en Klaas Pieter Rieksen Foto's. Peter Senteur ttl 5. De EO heeft geen vingertj e te heffen’ ;en ns '0- M llllllll >m te el- ik es- En passant noemt hij de intrede van de Evangeli sche Omroep in Hilversum een wonder. Zijn voor zitter, ds. W. Glashouwer, meldde destijds zelfs dat God in 1972 „een minister gebruikte om deze om roep de C-status te geven”. Dat is een denksfeer die enige verklaring behoeft. Dorenbos: „Ja, nou, als je de Nederlanders in die tijd gevraagd zou hebben: komt er over een half jaar een EO, dan hadden ze allemaal ontkennend geantwoord. Ook velen in het eigen kamp. Men vond het dan wel een goede zaak, maar dat er een EO zou komen.nee. Degenen die in het begin „aan het front” gewerkt hebben, hebben het inder daad als een wonder ervaren dat daar die postzak ken met duizenden aanmeldingen binnenkwamen. Ik bedoel, dat je niet kon spreken van een enorme marketingcampagne, want daar zijn ze in het chris telijke kamp helemaal niet sterk in. Met mijn economische kennis en mijn ervaring op marke- ting-gebied” (hij was vijf jaar lang onderdirecteur van een projectontwikkelingsmaatschappij, red.) „heb ik nooit kunnen voorspellen dat dit ooit zou gebeuren. Dan zeg ik inderdaad dat het een wonder is, dat er een EO is gekomen.” Een wónder.De EO is C-omroep geworden als gevolg van een zeer wereldse besluitvorming in Den Haag na toetsing aan wettelijke eisen. „Natuurlijk, natuurlijk.” En als straks het getalscriterium omhoog gaat en de EO heeft te weinig leden, dan is de EO weg. „Natuurlijk, natuurlijk.” Dat heeft toch niets met een wonder te maken? „Nee, natuurlijk niet. Nou ja, je kunt het natuur lijk inderdaad gewoon omdraaien. Dat is zo. Na tuurlijk is het zo, dat je binnen die bepaalde maat- schappijvorm verschillende denkbeelden hebt.” We laten het onderwerp evangelisatie schieten. Dorenbos heeft gezegd dat de EO er ook voor niet- christenen is. Nu zijn de kijkcijfers bij de EO in de regel laag, terwijl de waardering vrij hoog is. Daaraan kun je voorzichtig de conclusie verbinden dat de EO toch louter voor eigen parochie preekt. Dorenbos: „Dat heeft denk ik te maken met het EO-effect. Het woord EO wordt afgezien van het programma meteen al geïdentificeerd met een ;r- ils Dat hebben we al eens eerder gemerkt: de EO heft een bezwerend vingertje en zegt tegen de samenleving, die het gezin aan het afzweren is: wij moeten het gezin weer terugbrengen in de popula riteit. „Bezwerend vingertje? Dat moetén we niet doen, denk ik. Wij hébben geen vingertje te heffen. Want wie zijn wij? Natuurlijk, wij zijn een omroep met U hebt zelf eens gezegd: Wij brengen eenzijdige programma’s, dat is natuurlijk óók een verklaring voor die cijfers. „Het valt natuurlijk niet mee dat is geen excuus, maar een constatering om in een richting te programmeren waar door veel mensen tegenaan wordt geduwd. Ik geloof dat we veel minder dingen in de verdedigende houding moeten brengen, maar osn veel meer moeten richten op de bevrijdende kracht, niet in theologische zin, maar in de werke lijkheid van alledag." Hoe moeten we die bevrijdende kracht zien? „In die zin. dat de bevrijdende kracht van het evangelie zit in de wens om elkaar vast te houden. Dat God eigenlijk alleen maar op het oog heeft, dat de mensen het met elkaar zien zitten. Ondanks de krachten die daar ook wel eens tegenin gaan." hd te la te sr- m- >r- koppen: „Een ware lawine van conflicten”, „Heen en weer geslingerd in smeltkroes van angst en wantrouwen” en „EO heeft iets van drukkende sfeer van politiestaat”. Bert Dorenbos noemt de aanklachten in eerste instantie „opmerkingen en samengeraapte situa ties die op een hoop zijn gegooid en in een bepaald licht zijn geplaatst op een manier dat, zelfs al wil je een eerlijke poging wagen er hier wat aan te doen, dat onmogelijk is”. Bovendien is hij van oordeel dat dergelijke zaken zich niet lenen voor publicatie, maar daarentegen intern moeten worden opgelost. Niettemin hebben de publikaties hem niet ver baasd. „Natuurlijk zijn er moeilijkheden. Natuurlijk! De omroep is een moeilijk te organiseren bedrijf. Een creatief volkje, gecombineerd met een organisato rische eenheid, is moeilijk te beheersen en er ko men dan ook emotionele problemen voor dat is waar; het zou naïef zijn te denken dat het niet zo was. Er zijn bij ons problemen geweest, en ook nu nog zijn die er. In die zin kijk ik helemaal niet op van die verhalen. Het enige waar ik van opkijk, is de zeer afbrekende manier waarop men het pro bleem heeft benaderd. „Het schrijnende is, dat je als Evangelische Om roep inderdaad moet constateren, dat we gewoon niet in staat zijn om in alle gevallen de onderlinge vrede te bewaren. Dat is heel schrijnend! Ik zou het zó willen stellen: In een organisatie móet gezag zijn, daar moeten beslissingen worden genomen en er zijn mensen die het daar moeilijk mee hebben. Wel, kunnen ze op dat punt niet meekomen, dan is het het beste dat ze weggaan. En in een beperkt aantal gevallen moet je een maatregel nemen om ze te verzoeken om weg te gaan.” Als de inspraak binnen de organisatie zelf al niet zo soepel verloopt, hoe groot kan dan de inbreng van de achterban zijn? Het bestuur houdt contact met de EO-leden via een correspondentennet van achthonderd mensen, die ieder weer contact heb ben met hun regioleider. De top in Hilversum komt één keer per jaar met de correspondenten bijeen en drie keer met de regioleiders. „Om te weten wat er leeft”, aldus Dorenbos, die zegt inspraak „wense lijk” te vinden. De vraag is evenwel, in hoeverre een organisatie als de EO iets kan doen met inspraak, de enige wezenlijke inspraak komt toch „van boven", en niet uit de BoÉenstreek? Dorenbos lacht fijntjes. „Kijk, de inspraak van boven heeft alleen zin als dat een inspraak is, die handen en voeten heeft in de praktijk. De Bijbel vormt in dit geval die inspraak van boven. Die kan en moet alleen maar functioneren in de praktijk van alledag. Men probeert een bepaald functione ren in die praktijk van alledag nog wel eens om zeep te brengen door alleen te wijzen op de in spraak van bovenaf. Dat is een pérmanente bedrei ging in het christendom. Waar ik zelf erg door aangesproken word, is de manier waarop de Here Jezus op deze wereld rondgaat. Dat is heel concreet het handen en voeten geven aan het functioneren van de inspraak van boven. En dat kun je niet als je niet heel duidelijk de contacten hebt met de men sen voor wie dat evangelie er is. En dan niet alleen de christenen, maar ook de niet-christenen. Daar om zeg ik: je moet inspraak hebben van onderaf om de inspraak van bovenaf gestalte te geven in de praktijk.” Ook om een andere reden acht Dorenbos de contacten met de achterban van belang: de EO heeft volgens hem ook een hulpverlenende taak, gericht op het wegnemen van de groeiende een zaamheid onder de mensen. „De weerstand om elkaar vast te houden, die moeten we gaan opvoe ren”, zegt hij. De weerstand? „Ja, het elektrische begrip. De aantrekkings kracht, die magneten moet je sterker maken. Want krachten die afstoten zijn er al genoeg. Ik heb hier dan ook gezegd dat we ons in de komende periode vooral moeten bezighouden met gezinnen. Met ge woon de simpele basisstructuur van de samenle ving. Gezinnen, jonge mensen. Ouders, jonge ou ders.” een bepaalde taak in de samenleving. Waar wij misschien veel meer mee moeten bezig zijn, is te zeggen: de EO in de praktijk, dat is dat kernwoord van de Here Jezus zelf: liefde. De liefde van God voor de mensen tot uitdrukking brengen in alles wat je in die samenleving kunt doen. En ik geloof dat we ons dan vooral moeten gaan richten op de jongeren. die nog gemakkelijk te beïnvloeden zijn. „Eh, die in een samenleving leven, waarin ze van vele kanten, en steeds jonger, beïnvloed worden; die met de hele wereld geconfronteerd worden en met vele vragen waar juist het evangelie van Jezus Christus hen een richtsnoer in kan geven. En dat geeft genoeg aanknopingspunten om in alles wat er om hen heen gebeurt staande te blijven." Dat is een heel sterke bekeringsgedachte. „Het evangelie heeft maar één doel: bekeren, beïnvloeden. Dat is heel duidelijk. God heeft maar één ding voor ogen: het omkeren van de mensen naar hem toe. En als ze zich naar hem omkeren, nou, dan zullen ze het merken ook." Dat de kleur van de EO vrij hél is, zal niemand ontgaan. Homoseksualiteit noemde Dorenbos een ziekte. Een andere uitspraak: „Ik ben tegen die hetze vóór abortus”. Die terminologie aanhoudend, zou je kunnen spreken van een hetze van de EO tégen abortus. „Het gaat niet om voor of tegen abortus zijn. Wij stellen ons positief op vóór het leven. En ik hoor heel het land zeggen: wij zijn tégen abortus. Ik zeg: 90 procent is tegen abortus.” Dat lijkt ons kras. Heeft u daar cijfers van? „Ik heb geen enquête gehouden. Maar wat ik ermee wil zeggen.Men zegt dat er een nood is in de samenleving en dat vinden wij ook. Dan nemen we het nieuwe wetsontwerp erbij. Daar staat in dat abortus wordt toegestaan; Maar wat staat er nu eigenlijk in de wét? Dat abortus verboden is, maar dat het is toegestaan in klinieken die een vergun ning hebben. Maar waar zit nou precies de nood? God wil aandacht voor het zwakke in de samenle ving, dus ook voor het ongeboren kind. Een embryo van zes, zeven weken is een kind in wording en laten we ons daarvoor nou in godsnaam inzetten. Wij zijn vóór het leven en als er een kind moet komen dat niet geplaatst kan worden in een gezin, dan willen wij dat er een plaats gevonden wordt waar dat wél kan.” Dat wekt de indruk dat de EO wel bepaalt wat goed is voor de mensen. „Nee. De EO maakt zich sterk om de moord op die kinderen in die buik van die moeder te voorko men. En ze te wijzen op het feit dat dat absoluut geen oplossing is. En we maken ons nóg sterker als een regering, en ook nog een CDA/WD regering dat is vreselijk met een wetsontwerp komt, waarbij in het wetboek van strafrecht komt te staan dat moord is toegéstaan. Abortus is nooit een oplossing, omdat God zegt: blijf van het leven af; als je aan het leven komt, dan kom je aan dat wat ik gegeven heb en daarmee gaat de samenleving naar de knoppen.” En als het kind van die vrouw van drie hoog achter naar de knoppen gaat omdat er geen vader is en geen geld? „Dat is het probleem met. Het probleem is, dat moeder naar de dokter gaat en zegt: het is weer zover, en ik moet nog op vakantie, geef me maar een briefje. En die andere gevallen, daar was altijd al een oplossing voor. Oké, ik moet meteen zeggen dat ook christenen in het verle den. Die dingen zijn voorgekomen en komen nu nog voor. Maar er werd verder niet over gerept. Het gebeurde." Dat die verschillende denkbeelden ook de protes tantse omroep verdeeld houden, blijkt uit het be staan van een EO naast de NCRV door de laatste „een betreurenswaardige scheuring in het christe lijke kamp” genoemd. Dorenbos belicht de denk- I wijze van de EO aldus: „Zoals God tegen de men sen aankijkt daar gaat het om. En dat gaat nogal I diep; daarin komen de tegenstellingen nogal sterk I naar voren.” Maar het verschil? De NCRV gaat tenslotte óók I uit van het evangelie. Waarom moest er een EO bijkomen? „De verschillen komen overeen met de manieren I waarop de theologie is in te vullen: je hebt de J zogenaamde wetenschappelijke interpretatie, of 1 die vanuit de Bijbel alleen. Volgens ons is de laatste visie de juiste. Laten we ons nou weer eens hele- I maal richten op de Bijbel. En nu krijg ik natuurlijk I meteen weer de opmerking dat de Bijbel geen I antwoord geeft op een hoop vragen. Dat is inder- I daad zo. Je kunt niet zeggen: sla die bladzijde maar op, dan lees je de oplossing. Maar het gaat erom dat je je verdiept in het denken zoals God tegen de dingen aankijkt. En dan kom je een heel eind met t de handboekmatige aanpak.” In sommige situaties keurt u een abortus wèl QOed „Je zult het per geval moeten bekijken. Je kunt niet zeggen: abortus mag niet. In bepaalde gevallen, op medische indicatie en dat moet wel een zware indicatie zijn, als de moeder in gevaar is bijvoorbeeld - zijn altijd abortussen voorgeko men. En natuurlijk ben je daar voor. Dorenbos is, mede door het betreffende wetsont werp, zeer teleurgesteld in Van Agt, op wie hij bij de laatste verkiezingen heeft gestemd. „Met dit 1 wetsontwerp op tafel stem ik niet meer op het CDA. nee. Tja, op wie dan? Ik hoop dat er iemand op gaat staan. Waar ik achter kan gaan staan.” Een directeur in een serie vol voorzitters: drs. Bert Dorenbos van de Evangelische Omroep. EO-voorzitter ds. W Glashouwer, die eigenlijk op deze pagina het moeten prijken, bedankte voor de eer en verwees ons naar Dorenbos, die volgens hem meer zou kunnen zeggen over omroeptechnische zaken. Vandaar. Eerder verschenen in deze serie vraaggesprekken met respectie velijk Jo Hendriks (KRO). Henn Mmderop (TROS). Tom Laos (VPRO), Wout Bordewijk (VOO). André Kloos (VARA), Thijmen Jansen (NCRV) en Erik Jurgens (NOS). Wij publiceerden ze vanaf 28 apni wekelijks in Erbij. Tweeëneenhalve maand geleden werd de Evange lische Omroep in opspraak gebracht door een lijvige artikelenreeks in het blad Sociaal Econo misch Management, waarin de EO-top werd be schuldigd van mismanagement. Aan de hand van vele getuigenverklaringen werd in dit „EO-dossier” een beeld geschetst van keiharde tirannie, uitgeoe fend door een kleine groep machthebbers. Enkele sterk geprofileerde stroming in de samenleving. Dat kan een voordeel, maar ook een nadeel zijn. Een voordeel in die zin, dat in ieder geval duidelijk overkomt met welke problematieken we ons bezig houden. Het nadeel is dat programma’s die voor een breed publiek best interessant zouden kunnen zijn, weinig bekeken worden. Dat is een probleem waar ik ook niet precies de oplossing voor weet. Maar mijn slogan, hier intern is: jongens, als het produkt niet goed is, moet je geen flauwekul op hangen dat het tóch wel aardig was. Nee, dan moet het gewoon béter. Tot slot praten we nog even over de landdagen van de EO. Dorenbos is er zeer over te spreken dat <>p die bijeenkomsten altijd veel kinderen aanwezig zijn, die zich vermaken met knippen en plakken. U ziet ze als potentiële EO-leden? „Tja, er komen ook duizenden niet-EO-leden op zo’n dag. Er komen er elk jaar meer, en ook meer kinderen. En die potentiële EO-leden. daar zeg ik van. ja.eh.Hij schiet in de lach. Wat zegt u daar van? (Nog steeds lachend.) „Je moet de mensen de vreugde om van de EO lid te worden niet ontne men. haha!" Wij hebben weleens de indruk dat de EO de mensen de vreugde van het niet lid worden wil ontnemen. „Ja. nou. ach.Kijk, als we dat doen, moeten we op onze kop krijgen." Het aanvaarden van andermans standpunt is niet de sterkste kant van de EO. „Ja, maar ik zeg dat God met dat gezin een enorme positieve bedoeling heeft. Dat je ook in de praktijk kunt zien dat andere oplossingen echt niet heilzaam zijn en tot de opbouw van een goede samenleving leiden. Dat zijn oplossingen en ik zou het wel van de daken willen schreeuwen waarvan ik zeg: jongens, doe het nou toch niet. En dan kun je weer zeggen: dat is een exclusief stand punt, daar heb je dat vingertje weer. Wel, wij kunnen dan vormen zoeken om dat ellendige be zwerende vingertje toch niet zover te laten komen. Maar wel proberen duidelijk te maken wat je nou precies bedoelt." We zien de EO nooit min of meer objectief maatschappelijke ontwikkelingen signaleren. Past dat niet in de programmering? „De NOS moet objectief zijn. Als Evangelische Omroep kun je wel objectief dingen signaleren, maar je bent bezig in die samenleving vanuit een bepaalde kleur. En dat heeft invloed op wat je doet. Dat gaat vrij scherp, vrij diep. Ik ervaar dat per soonlijk ook. Iedereen kan mij aanspreken op wat ik niet doe. Ook op mij wordt enorm scherp gelet. Dat is soms weleens lastig, maar het is natuurlijk wel terecht.” g-fafcito f.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 21