Wurgende muzikale perfectie in met hoog tempo gebrachte rockshow Literatoren onderscheiden Kamer kritiseert beleid culturele betrekkingen Bep van den Bergh in Tweede Kamer Woordspelingen in beeldvorm van Van Ostade teruggevonden Ensemble uit Madagascar: ongekunstelde folklore Filmregisseur Nicholas Ray overleden ri 5 Naïeve ongereptheid wekt ontroering Ministerie beperkt zich tot Holland-promoting Toekijken door Cees Straus Pannekoeken Hoogstandjes 13 1979 19 JUNI DINSDAG KUNST I* AMSTERDAM. Sinds 1972 of daaromtrent gelden The Tubes als de rockgroep die er het beste in geslaagd is een fusie tot stand te brengen met theaterelementen en visuele aspecten. Een show van dit Californische gezelschap bijwonen betekende zoveel als kijken naar drie films tegelijker tijd. Satire, chaos, vuurwerk en een geluidsmuur aan volume moest worden verwerkt in twee, soms drie continu uren show. Voor een criticus was het dan maar het eenvoudigste je te laten overdonderen en mee te huilen met hen die na afloop met moeite hun delirium konden kwijtraken. (Foto Bob van Dantzig) 9 9 9 9 9 1 9 9 Politiek met een onserieuze toets Komedie (20.15 ■A Bep van den Bergh Vondeling als vondeling De toch al complexe humor en absurdi teiten van een hooggezegend kollektief verdwenen zo in een kaleidoscoop van wellustige uitziende dansmadammekes, idiote technische vondsten als non-stop video op grootbeeldformaat en voortdu rende verkleedpartijen waardoor met na me zanger en frontman Fee Waybill tel- Vreemd genoeg maakt een overdosis je nu eenmaal altijd ongevoelig voor subtili teiten en moest een arbeids- en geld- intensieve voorstelling worden gekwali ficeerd als zinloos artistiek geploeg op een stenen akker. Ook muzikaal was het allemaal geen rozegewr en maneschijn. In een poging Phil Spector’s Wall of Sound- ideaal nog te overtreffen ontaardde de rock van The Tubes vaak in een orke straal gebral, een enkele gelukkige greep als Don’t touch me there en Slipped my Disco uitgezonderd. Ray, wiens eigenlijke naam Raymond Nichoias Kienzle was, is de maker van films als Knock on any door, naar het boek van Willard Motley, met Humphrey Bogar, Johnny Guitar met Joan Craw- NEW YORK (DPA). De Amerikaanse filmregisseur Nicholas Ray is zaterdag op 67-jarige leeftijd in het Sloan-Kette- ring-ziekenhuis voor kankerpatiënten in New York aan longkanker overleden. Mevrouw Kappeyne van de Coppello stelde dat het ministerie van buitenlandse zaken te kort schoot in de coördinatie tussen het beleid dat door drie ministeries moet worden gedragen. Het gevaar zou bestaan dat zo de departementen van On derwijs en CRM hun eigen buitenlands beleid gaan voeren. PSP-Tweede-Kamerlid Fred van der Spek: „Waar buitenlandse zaken in de internationale culturele contacten mee be zig is, is Holland-promoting. Het is een eensgezinde strijd tegen het water, met veel Rembrandt en Van Gogh”. De Kamer kwam met een twaalftal mo ties waarin over het algemeen een veel actiever beleid werd gevraagd. D’66-er Mertens diende een motie in waarin hij vroeg om bijvoorbeeld kunstenaars te be noemen als culturele attache’s. Deze dagen vertoeven The Tubes voor de derde maal in ons land en het mes is drastisch in de gang van zaken gezet. Alle overbodigheden zijn als wild vlees uitge- BENTVELD Kamerleden wor den in Haagse vergaderruimten maar zelden met tastbare uitingen van mo derne kunst geconfronteerd. Het Bin nenhof mag dan op zich een fraai historisch gebouw zijn, veel meer dan wat oude prenten en schilderijen zal het de volksvertegenwoordigers niet te bieden hebben. Voor tien dagen komt daar enige verandering in, want vanaf morgen tot en met volgende week vrijdag staan in het gebouw van de Tweede Kamer een aantal nieuwe bronzen plastieken van de Bentveld- se kunstenares Bep van den Bergh. Nadien zal de collectie, die een kleine veertien objecten telt, verhuizen naar de aanpalende ruimte (Binnenhof 2 a) waar de Staatsuitgeverij zetelt. Het publiek dat de tribune van de Tweede Kamer wil betreden, kan dan ook de beeldjes zien want via deze ruimte bereikt het de Twee de Kamer. kens anders getooid een actuele misstand te lijf ging. Kortom, komisch maar be perkt in zijn effect. A- Eén van de acts van oudere datum in de nieuwe Tubes-show; het sensuele nummer Don't touch me there met Fee Waybill (links) en Re STyles. (foto Laurens van Houten) heel onserieuze zaak van. Je ziet in mijn beeldje Van Agt heel smakelijk met mes en vork eten. Dat is dan zijn (en mijn) bestek”. JOHN OOMKES (The Tubes staan vanavond nog in Carré, Amsterdam, morgen in het Haags Con gresgebouw, 22 juni in Nijmegen en 23 juni in Sittard). Moment uit een Een dramatische liefdesgeschiedenis, uitgevoerd door het Ensemble Voninavoko uit Madagascar. i HAMBURG (DPA). De Hamburgse politie heeft bij toeval de diefstal van een schilderij van de Haarlemse meester Adriaen van Ostade (1610-1685) opgelost, nog voordat de verdwijning van het werk was ontdekt. Van het circus met de clowns, acroba ten, trapezewerkers en jongleurs is het voor de Bentveldse beeldhouwster een kleine stap naar het politieke circus ge weest: „Net als bij het circus ben ik gaan toekijken hoe de politiek zich in de Kamer voltrekt. De mensen poseren niet voor me, ik vind het ook maar lastig om te vragen. Ik werk een beetje verdekt opgesteld. Dat moet uiteraard ook snel gaan, maar het lukt me wel. Ik vind het trouwens erg leuk werken. Ik kan er mee door gaan, ik amuseer mezelf ermee”. ford, 55 Days in Peking met Ava Gardner en Greogory Peck, King of kings en Rebel Bep van den Bergh heeft met deze expo sitie een bijzonder doel voor ogen gehad. Ze maakte de laatste jaren veel beelden met het circus als onderwerp, maar onge veer een half jaar geleden raakte ze zo sterk door de politiek gefascineerd dat ze haar onderwerpen mede in deze richting zocht. In snel tempo groeide een reeks beelden die voor het eerst in het daglicht kwam tijdens de behandeling van de jaar lijkse begroting van de Provinciale Staten van Noord-Holland. Nu staan ze dus in de Tweede Kamer en dienen ze voor een vrolijke confrontatie met de politici. De Bentveldse kunstenares wil met haar werk geen politieke stelling nemen. Alhoewel sommige van haar familieleden tot op grote hoogte klommen in het politie ke bedrijf, ziet ze op dat vlak voor haar zelf geen taak weggelegd. Haar plastieken getuigen van sympathieën noch van anti pathieën voor de betrokken politici. Ze is zelfs opvallend neutraal in haar keus geweest. Bep van den Bergh: „Ik ga uit van gekke situaties die ik zelf verzonnen heb. Ik ben vooral met woordspelingen bezig die ik in beeldvorm tracht te vertalen. Zo’n man als Van Agt is op een serieuze manier met Bestek ’81 bezig, maar ik maak er dan een zijn haar beeldjes steeds wonderwel ge slaagd. Het circus is in de loop van de laatste jaren haar grote passie geworden. Iedere keer probeerde ze achter de schermen, beter gezegd het tentdoek te kijken om zodoende de techniek van de artiesten, hun mimiek en speelwijze beter te leren kennen. Jaarlijks reist ze naar Monaco waar een groot internationaal circusfesti val wordt gehouden dat een kleine week duurt. Vier jaar geleden, toen het de festi- valorganisatoren inmiddels duidelijk was geworden wat „die Nederlandse beeld houwster” in het circus aan trok, heeft ze in een speciale tent een expositie van haar circusbeelden gehad. Vorig jaar ging de persprijs naar het Russische gezelschap van acrobaten de Beljakovs. Bep van den Bergh: „De Rus sen zijn enorm goed. Ze werken vanuit een grote traditie en spelen werkelijk per fect.” De Beljakovs kregen het bij de prijs behorende beeldje uitgereikt dat door Bep van den Bergh werd gemaakt. „Wat ik aan het circus het aantrekkelijke vind, is dat je dimensies in de ruimte kunt weergeven. In het dagelijkse leven staat alles op de grond, daar heb je je als beeldhouwster aan te houden. In de cir cuswereld is dat niet het geval. En juist die ruimtewerking is heel belangrijk voor me om mee te werken. Je vindt het terug in de fietsers, in de clowns”. Bep van den Bergh: „Als je achter de schermen van het circus kijkt, merk je hoe die mensen met hun werk bezig zijn. Ze staan zichzelf heel weinig vrijheid toe om kwaliteit te halen. Ik heb gemerkt dat je met de mensen zelf moet praten om aan je achtergronden te komen. Dat heeft me veel inzicht gegeven”. vind politiek trouwens toch al een moeilij ke zaak: ik kan mensen aardig vinden wier richting me totaal niet ligt”. Bep van den Bergh bekent met een verontschuldigend glimlachje dat ze dit, wat ze zelf noemt „onserieuze” werk pas kan maken nu ze op gevorderde leeftijd is gekomen. Vroeger was ze, naar eigen zeg gen, met „het heel serieuze werk” bezig. Ze maakte veel portretten en penningen als opdrachten nadat ze haar opleiding had gekregen aan de Rijksacademie in Amsterdam en de Kunstnijverheids school. Dat gebeurde in de jaren vlak voor de Tweede Wereldoorlog. Ze heeft nog les gehad van prof. Bronner, de bekende beeldhouwer die haar een degelijke basis bijbracht. Bep van den Bergh heeft haar vak in dezelfde traditie uitgeoefend als haar werd onderricht. Technisch gezien is dat haar goed van pas gekomen. Toen ze vijf jaar geleden met de circusbeelden begon, plaatste ze zich daarmee al snel voor grote problemen want veel van haar acrobaten en jongleurs moesten worden opgebouwd uit vaak frêle en uiterst dunne onderde len. Misschien zal ze de gieter grijze haren hebben bezorgd, maar ook in die periode Een dergelijk voorbeeld is ook van toe passing op de andere plastieken. Oud- minister Max van der Stoel kan zichzelf terugzien in een Chinese act. In wankel evenwicht jongleert hij op een aantal stoe len. Anne Vondeling is te vondeling ge legd: als een klein kindje zit hij in de omgebouwde voorzittersstoel. De Amster damse wethouder en oud-staatssecretaris Jan Schaefer duikt op in zijn hoedanig heid van bakker: hij jongleert met panne koeken als pannen voor de huizen die hij in Amsterdam laat renoveren. En Ed van Thijn berijdt zijn stokpaardje, oftewel het Paardje van de Arbeid terwijl Hans Wie gel jongleert als een aanvallige baby in de wieg. „Die beeldjes”, zegt Bep van den Bergh in haar gedeeltelijk tot atelier verbouwde woning in Bentveld, „staan geheel los van mijn politieke opvattingen. Ik ben ook niet speciaal gebonden aan politiek, alles wat menselijk is kan me aanspreken. Ik Van der Spek constateerde een tegen strijdigheid in de nota. „Waar Buitenland se Zaken mee bezig is ligt in de sfeer van relatiegeschenken die een geslaagde transactie begeleiden, terwijl Onderwijs en Wetenschappen en CRM bezig zijn met gewoon functionele dingen, de bevorde ring van wetenschappelijke ontwikkelin gen, vernieuwingen in het onderwijs, het met elkaar in contact brengen en daar door uitwisselen van mensen en groepen die in een vergelijkbaar maatschappelijk proces gewikkeld zijn en daar vergelijk bare oplossingen voor vinden”. AMSTERDAM. In de Lichthal van het Tropenmuseum gaf het zang- en dansen semble van Madagascar, Voninavoko, (wilde erwtjes) een programma dat door zijn naïeve ongereptheid vaak langdradig en soms ontroerend was. without a cause, de tweede film van Ja mes Dean. Ray was zijn maatschappelijke loop baan begonnen als architect onder de grote Frank Lloyd Wright. In 1944 trad hij op als Elia Kazans assistent-regisseur, toen deze zijn debuut maakte als filmre gisseur met A Tree grows in Brooklyn. Ray’s eigen, eerste film was They Live bij night uit 1947, gevolgd door Knock on any door uit '48. sneden zonder dat het theaterale uitgangspunt is verlaten, en als je moet afgaan op het resultaat dat die ongetwij feld pijnlijke operatie heeft opgeleverd dan kun je alleen maar verheugd zijn op de mate van zelfkennis die die ommekeer heeft mogelijk gemaakt. Drie maal is scheepsrecht; eindelijk blijkt dat The Tu- Het eiland Madagascar is door zijn lig ging voor de Oostkust van Afrika een ontmoetingspunt van twee culturen, uit Afrika en uit Indonesië. Er wonen 19 verschillende stammen. De mensen in de voorstelling zijn allemaal klein en zien er eerder Indonesisch uit dan negroïde. Bin nen de naïviteit blijken er toch nog grote verschillen in uitingsvormen te bestaan. Er is een uiterst simpele rijstbouw-dans, waarin alle bewegingen die er bij het zaaien, verplanten en oogsten van de rijst voorkomen, te zien zijn, vermengd met onverschillig uitgevoerde, eenvoudige passen. Een rustig landbouwvolkje. Bij een dans uit het zuidoosten van het eiland, een dramatische liefdesgeschiede nis, gaat het om twee tamelijk ruwe klan ten, die elkaar de liefde van een meisje betwisten. Ze rollen al vechtend over de vloer tot één van de twee dood is, waarna de medicijnman hem tot zijn eigen stom me verbazing weer levend maakt. En een weer totaal ander aspect is een dans uit de hoofdstad, Tananarive, waar in een dode opgegraven en verpakt wordt in een nieuwe, schone lijkwade. De bewo ners van de hoogvlakte geloven dat de doden in hun midden verblijven. De gra ven van de voorvaders liggen ook in de onmiddellijke omgeving van de wonin gen. Heilige plicht van de nabestaanden is de handgeweven zijden lijkwade te ver nieuwen als die niet mooi meer is. Bij deze gelegenheid is er niet alleen lichamelijk contact met de dode, maar ontstaat door de hernieuwde herinnering ook een verin niging van geestelijk contact. Er worden familieleden en vrienden bij uitgenodigd, maar ook een beroeps en semble van dansers die de feestvreugde moeten verhogen. Want zo’n festiviteit is een feestelijk gebeuren. Dit laatste gedeelte is het meest interes sante, vermoedelijk ook omdat het hier DEN HAAG (ANP). De politieke partijen hebben gisteren tijdens een openbare commissievergadering over de nota betreffende de internationale culturele verdragen algemeen kritiek geleverd op het ministerie van Buitenlandse Zaken. VVD-Tweede- Kamerlid Annelien Kappeyne van de Coppello: „Ik heb soms de indruk dat het ministerie van buitenlandse zaken niet op het Plein in Den Haag gevestigd is, maar op een andere planeet. Op de ambassades in het buitenland is men vaak beter op de hoogte van wat er op cultureel gebied in Nederland om gaat dan op het Plein”. LEIDEN. De Maatschappij der Nederlandse Letterkunde heeft gisteren op haar afgelopen jaarvergadering in Leiden aan drie literatoren prijzen toegekend, waarvan een is uitgereikt. Dat was de Dr. Wijnaendts Franckenprijs aan dr. H. Bonger uit Amsterdam voor zijn boek Leven en werk van Dirk Volckertsz Coornhert dat vorig jaar in Amsterdam is verschenen. De prijs bestaat uit een zilveren penning en een bedrag van 500 gulden. bes bestaat uit een gezelschap van super be musici met feeling voor theater. De huidige show is in opzet gebaseerd op de laatst verschenen plaat Remote Control, een onder leiding van Tood Rundgren opgenomen concertstuk, waar in de Amerikaanse beeldbuis tube) en zijn verslavende werking op alle mogelij ke wijzen op de hak wordt genomen. Ste vige. ritmisch vrij vlakke muziek met gro te ruimte voor lyrische zangpartijen, gi taar- en synthesizersoli creëren daarbij een muzikaal patroon dat in zijn symfoni sche momenten sterk lijkt op wat Rund- gren’s eigen band Utopia pleegt af te scheiden Van het Wall of Sound-concept moge weinig over zijn, het is wel degelijk het beste dat The Tubes ons tot dusverre hebben laten horen. In een adembenemend tempo worden de songs van Remote Control, afgewisseld met ten dele opnieuw gearrangeerde hoogtepunten uit het oude repertoire door Waybill, zangeres Re Styles, de gitaristen Bill Spooner en Roger Steen, toetsentove- naars Vince Welnick en Mike Cotton, bas sist Rick Anderson, drummer Prairie Prince en gastpercussionist Mingo Lewis over het voetlicht de zaal ingeschoven. Temidden van de bijna wurgende per fectie van de band verricht Waybill zijn tour de force. Eenerzijds vocale hoog standjes afleverend als TV in King en No Mercy, anderzijds de aandacht van het publiek voortdurend betrekkend op de tekstuele zeggingskracht van het songma- teriaal, waarin hij optreedt als een tv- addict, die niet buiten de snoezige vrouw tjes van de reclame kan en uiteindelijk Telecide zelfmoord, door in de beeld buis te springen) pleegt als hij zich niet los kan scheuren van het apparaat. Voor wie een schitterende show en fan tastische muziek wil genieten, geldt de tip zich te vervoegen bij de kassa van een van de theaters. Wellicht zijn er nog enkele kaarten verkrijgbaar. Bij een routine-onderzoek bij een res taurateur verklaarde deze 37-jarige man, dat hij eind mei bij een kijkdag in een veilinggebouw in Hamburg het schilderij De Vrolijke drinker ongemerkt onder zijn jas had meegenomen. Het werk waarvan de waarde op een kleine 45.000 gulden wordt geschat, werd teruggevonden in de uitgaanswijk St. Pauli, waar het verstopt was achter een sofa. De Lucy B. en C. W. van der Hoogtprijs 1979 werd toegekend aan Hans Tentije voor zijn bundel Wat zei ze en andere Gedichten dat vorig jaar in Amsterdam werd uitgegeven. De prijs bestaat uit een bronzen medaille en een bedrag van 1000 gulden. De Meesterschapsprijs werd toegekend aan dr. Ida G. M. Gerhardt voor haar gehele oeuvre. De prijs bestaat uit een gouden penning van de maatschappij. Deze onderschei ding wordt eenmaal in de vijf jaar uitgereikt en volgens de secretaris van de maatschappij, de heer R. Breugelmans, komt het eenmaal in de vijftien jaar voor dat deze prijs aan een letterkundige wordt uitgereikt. Andere letterkundigen die deze prijs ooit ontvingen zijn Simon Vestdijk, Henriëtte Roland Holst, P. C. Boutens en Jacob van Looy. De Maatschappij er Nederlandse Letterkunde, die in 1766 werd gesticht, houdt zich bezig met de Nedrlandse letterkunde en de Nederlandse beschavingsgeschiedenis in de meest ruime zin. Ommekeer komt Tubes ten goede om een stadscultuur gaat, die wat dichter bij ons ligt dan de zeer primitieve eiland cultuur in de rest van het programma. De muziek wordt hoofdzakelijk op bam- boe-instrumenten gespeeld. Zo zijn er flui ten, bamboehuizen gevuld met kleine steentjes om mee te rammelen, is er een bamboehuis bespannen met zestien sna ren en komt er een lange bamboehuis in het instrumentarium voor waarop zeven meisjes met stokjes ieder een ander ritme spelen. Vaak doet die muziek aan minimal music denken. Veel van de jurken doen denken aan Mexicaanse of Braziliaanse kledij evenals de danspassen overigens. De meest ont roerende dans is die van een oudere man en een oudere vrouw die de nieuwe lij kwade van de dode man tot leven moeten wekken door er in gehuld te dansen. Ze doen dit met uiterst kleine schokkende bewegingen’ bezield van een enorme eerbied. Erg ontroerend is tenslotte de laatste dans van de beroepskunstenaars, die het feest moeten opvrolijken, een stralend op treden, begeleid door gezang van kinder stemmen, vraag en antwoord koren, slag werk en de valiha, de bamboehuis met zestien snaren. Een frans sprekende dame gaf tijdens de voorstelling af en toe enige uitleg. Ze zei onder andere, dat dit optreden van Voninavoko in het Holland Festival de realisatie van een droom is, de droom om de musicale folklore van Madagascar in Europa bekend te maken en om aan de medewerkers de kans te geven Europa te zien. Voor ons is het een goede gelegen heid om weer eens met echte ongekunstel de folklore kennis te maken. CONRAD VAN DE WEETERING r De voorstelling van de Nigeria-en- sembles voor vanavond is verplaatst naar de Lichthal in het Tropeninsti tuut wegens de grote belangstelling. Deze verplaatsing houdt in dat er nu weer plaatsen beschikbaar zijn. De voorstelling van het Japanse Ga- ku-ensemble op woensdag 20 juni in het Soeterijn Theater van het Trope ninstituut, dat ook al uitverkocht was, is verplaatst naar de Grote Aula, zodat ook daarvoor weer plaatsen beschikbaar zijn. Dinsdag 19 juni Amsterdam. De Kleine (20.15 uur): De Club. Stadsschouwburg (20.15 uur): Het Nederlands Dans Theater. Waalse Kerk (20.15 uur): Het Neder lands Kamerkoor. Tropeninstituut (Lichthal) uur): Nigeria ensembles. Den Haag. ’s-Gravenhaagse Manege (20.22 uur): Bewth. Nieuwe Kerk (20.15 uur): Hesperion XX. Rotterdam. Schouwburg (20.15 uur): Prends bien garde aux Zeppelins. Utrecht. Centrum ’t Hoogt (2.0.30 uur): Carol Plantamura. Stadsschouwburg (20 uur): De Vorstenlikker. Scheveningen. Circustheater (20.15 uur): London Contemporary Dance Theatre. Hilversum. Schouwburg Gooiland (20 uur): Les Ballet Trockadero de Monte Carlo. Woensdag 20 juni Amsterdam. Stadsschouwburg (20.15 uur): Prends bien garde aux Zeppe lins. De Kleine Komedie (20.15 uur): De Club. Concertgebouw kleine zaal (20.15 uur): Musica Antigua Köln. Tropeninstituut grote aula (20.15 uur): Ensemble Gaku. Den Haag, ’s Gravenhaagse Manege (20.22 uur): Bewth. Scheveningen. Circustheater (20.15 uur): London Contemporary Dance Theatre. Rotterdam. Schouwburg (20.15 uur): Nederlands Dans Theater. De Doelen (12.45 uur): Ensemble Gaku. Utrecht. Schouwburg grote zaal (20 uur): Les Ballets Trockadero de Mon te Carlo. Muziekcentrum Vredenburg (20.15 uur): Hesperion XX.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 13