I A^a Een theaterrockgroep en de pressie van platenbonzen Herinneringen aan „ouwe tijd” Hoogovens Verrot Borsten I Vroeger Spektakel Plicht Boegeroep Fasen Todd Rundgren door John Oomkes jaar tellende „In IJmuiden waren Hoogovens en de Visserij de grote werkverschaffers. Nou, die visserij lag dus stil en bij Hoogovens was de enige mogelijkheid de zogenoemde „losse ploeg”. Die losse ploeg was de ploeg die elke dag met blauwe kruik en stikkezakkie voor de poort stond. Ze waren er om zes uur 's morgens, twee uur 's middags en tien uur 's avonds. Als Arbeidsbureaumen- sen vonden we dat eigenlijk een goddeloze situatie. Het was vernederend en mensonterend dat die mensen daar stonden en baas Meeuwsen er dan weer wat uitzocht. Tegen de leiding van Hoogovens hebben we toen gezegd dat wij wel bereid waren om de mensen te waarschuwen. Als Hoogovens maar per dag op kon geven wat ze nodig had”. „V\ een gele^ arbe jongi Als t i r c I t s nische gezelschap niet zelden journalistiek-be- commentariërend werd genoemd. Misschien zou zelfs een wederzijdse beïnvloeding mogelijk zijn, ware het niet dat zowel het tekstmateriaal als de visualisering ervan nogal eens als schokkend wordt ervaren. Tijdens hun tot dusverre acht carrière heeft de Amerikaanse theaterrockgroep The Tubes zich voortdurend laten inspireren door de media en de actualiteit. Zozeer viel juist die verwevenheid met maatschappelijke ontwikkelin gen te constateren dat de aanpak van het Califor- M| E (foto Lex van Rossen) E Pioniers in de staalindustrie ELI VLESSING The Tubes in gevecht met dubbele moraal i i i Bill: „Het systeem is volledig ver rot. De series die worden uitgezon den missen elke relatie met de werkelijkheid. Berusten uitsluitend op de overdreven onderbroekenlol. Julie krijgen hier dan nog een klei ne selectie te zien van wat daar uitgezonden wordt, wees er blij om. Vooral in de VS zijn dergelijke me dia geweldig machtig. Ze doen hun best, niet? Verander niks, hoor”. ü- Fee Waybill en zangeres-danseres Re Styles in een veelbesproken persiflage op modieus sado-masochisme. (foto Anton Corbijn) nieuw loopt het fout (zucht). Maken we de teksten een beetje te dubbel zinnig, te clever. Bill: „Dat heb je hier net a la minute bedacht?” Jullie worden echter ook met de zelfde vraag geconfronteerd als tv- Deze herinnering staat opgetekend uit de mond van de 60-jarige Geert Visser, sinds 1954 chef van het centraal planbu reau van Hoogovens maar voordien sinds 1931 werkzaam bij het arbeidsbureau in IJmuiden. Het is slechts één herinnering uit een verzameling van ettelijke tiental len die in ruim veertig interviews door Otto Kraan werden opgetekend onder de titel „Was ’t nou wel zo lollig?” Mannen, die een hete strip uit de strippenoven ha len voor de triowals. Fee: „Jullie maken rotzooi, wordt er dan gezegd. En: je wilt toch pla ten verkopen? Nou, dan moeten jul lie commerciëler worden. Er wordt vanuit de platenmaatschappij een voortdurende pressie op ons uitge oefend, de laatste jaren wordt dat erger, naarmate er tientallen groe pen waren die miljoenen, soms ne gen, tien miljoen exemplaren van een langspeler verkochten: Super- tramp, Frampton, Eddie Money, Van Halen. Terwijl wij onze platen verdomme niet eens gratis uit kun nen delen. Dan zit zo’n maatschap pij je voortdurend achter je kont: kijk eens naar hen, jullie moeten het publiek bereiken, jullie moeten blablablabla. Je kunt hier geen car rière opbouwen. Tien miljoen pla- makers. Hoe kom je bij het publiek over. Er is toch ook wel iemand die op jullie afstandsbediening uitpro beert? „Angst voor ontslag heb ik nooit gehad. Dat was m’n instelling weer hè. En we hadden lol. Tegenwoordig zitten ze in een cabine. Knoppie hier, knoppie daar. Men taal zwaarder belast, lichamelijk lichter. De mensen zitten alleen, horen alleen maar een metalen stem van een collega. Het was toen geen kunst om baas te spe len. Je had toen de macht. Nou moet je Fee: „Nee, al speelden de kosten een grote rol. Het visuele imago dat we in het verleden met al die dan sers, props, video en het grote film- „Ik denk dat als we nu die werkomstan digheden hadden zoals toen, dat we nu geen hond meer over hadden. Het was zo, je begon om acht uur en je ging naar huis als je werk klaar was. De bezetting was minimaal. Je zat ook zo in het overwerk. In de balanstijd moest alles wat admini stratief was overwerken. Er was een hoop narigheid, alhoewel je geneigd bent het verleden te romantiseren. De tijd was erg slecht. Als je werk had moest je zorgen dat je het hield. Als je een beetje te lang ziek was, kon je een brief krijgen, waarin stond dat je niet meer terug hoefde te komen”. „Je moest 100 percent geven. Zo niet, kwam er een ander die het wel deed. Ze bleven net zo lang schiften tot ze 100- percentmensen hadden. Dus je moest je wel te barsten werken”. Vrijwel iedereen die door Otto Kraan aan het woord wordt gelaten citeert een stukje historie dat wordt gedragen door de charme van de nostalgie. Niet zo zeer „de goeie ouwe tijd” als wel „vroeger”. Het is dan ook nauwelijks verwonderlijk dat de leiding van Hoogovens niet stond te applaudisseren van gelukzaligheid toen Kraan zo omstreeks de aanvang van de Structurele Kostenverlaging (september 1977) met zijn pennevrucht op de proppen Fee: „De hele moraal verdween. De show was geconcentreerd op de performance of. „Nee, ik vergeet de rottigheid heus niet. Die was er genoeg. Als het zaterdag was hadden we vaak Staal-60. De ovendeur die kon niet eens dicht. Dan sloegen de vlam men zowat tegen het dak aan. Dan douw de ik gauw m’n handen, met m’n hand schoenen aan, in het water en dan maakte ik gauw die twee plaatjes af. En dan hup, meteen weer in 't water. Dan waren m’n knokkels helemaal rood verbrand”. Fee: „Misschien zijn we om die reden er ook niet tevreden over. Dat beseffen we, ja. Het klinkt teveel als Utopia en niet te zeer als The Tubes en. Bill: „Financieel is het het succes wat ons een bankroet heeft be spaard, artistiek zie ik het als een flop. Je zou toch niet geloven dat ik er trots op was en niet wilde klagen nu eindelijk ons ideaal eens verwe zenlijkt is om met Rundgren te kun nen werken, wel? Maar we heten het hem doen, we waren na de vori ge toer uitgeput. Maar een mij paal is Remote Control niet. Gewoon: solide rock, aardig thema, goed plaatje. En hij werkt snel, je hoeft weinig te doen”. In jullie op Remote Control geba seerde show hebben jullie flink het mes gezet in de theatereffecten. En kel uit bezuinigingsoverwegingen? Zij hierv gebn Lede stroc het t 35-ur zou St< voor Produktiedirecteur Bas de Heer zei op recht verheugd te zijn toen hem onlangs het eerste exemplaar van „Was ’t nou wel zo lollig” ter hand werd gesteld. stalen de show van I l 1 2 S 1 1 1 l 1 1 I „Het geeft zo duidelijk weer hoe ver schrikkelijk veel er is verbeterd. Hoe we zijn gegroeid. Niet alleen in omvang maar ook in menselijk opzicht. In onze relatie tot de mensen die op de loonlijst staan en daar behoor ik dan toevallig zelf ook bij. De mensen die de crisistijd aan den lijve hebben meegemaakt verdwij nen langzaam maar zeker van het toneel. Voor mij blijven zij een klasse apart. De werkers van vandaag, maar ook de jeugd heeft de plicht te weten onder welke omstandigheden de pioniers van dit be drijf hebben gewerkt. Ik denk dat ze er wat gematigder door worden in bun oor deel als er vandaag eens iets is waar ze critiek op hebben”, aldus De Heer. „Was ’t nou wel zo lollig” is een uitgave van Damiate Pers BV in Haarlem. Prijs 22,50. Fee: „Natuurlijk heb je gelijk als je ons naar onze uitgangspunten vraagt. Hoe laag zijn wij bereid te gaan? Kijk, elke band maakt het natuurlijk zijn publiek naar de zin. Je wilt dat men je aardig vindt, niet? Wat heb je aan boegeroep, gebrek aan betrokkenheid? Ik zou het afschuwelijk vinden als het pu bliek zich te pletter zou vervelen. Tja, we hebben kritiek gekregen op het feit dat we te hard proberen het het publiek naar de zin te maken. Eigenlijk zouden we ook als Iggy Pop moeten handelen, niet? Het heeft zijn voordelen om te kunnen roepen: Sodemieter op stelletje vet te varkens. Het kan me geen lor schelen wat je hier doet”. Bill: „Dat is een statement die makkelijk verkeerd kan worden ge drukt. Ik zie de koppen al: Zanger van Tubes zegt: fuck you! Maar op de vraag terug te komen. Wij slagen er niet in om stomme, mondaine vierkwartsmaat pop te spelen. Tel kens proberen we het, telkens op- De interviews van Otto Kraan noden tot „verder lezen”. Wie na honderdzeventig pagina’s, door historisch fotomateriaal ondersteunde tekst, het boekje dichtslaat zal zich afvragen of er nu wel sprake is 1978) met zijn pennevrucht op de proppen sociaal gebied. Veel eerder lijkt de aan dachtige lezer geconfronteerd met een rijk geschakeerd leef- en werkpatroon te gen sociaal-economische achtergrond van een bepaalde periode. Dat is wel iets anders. Het accent van de interviews ligt op datgene wat de mensen, die Kraan aan het woord laat, is bijgebleven. Bijgebleven uit een periode die in een voorwoord van drs. W. J. Moleman, directeur van het Ago gisch Instituut in Amsterdam, terecht in een historisch perspectief worden ge plaatst; „Om te beginnen waren de ar beidsverhoudingen anders. De afstand tussen „baas en knecht” was groter dan nu. Het mag bekend worden veronder steld, dat de arbeidsvoorwaarden slecht waren. In de crisisjaren was men al blij met een baan voor zeer korte tijd, varië rend van enkele uren tot enkele dagen. Werklozenuitkeringen waren zeer laag. Wie in die tijd een vaste baan veroverde was een geluksvogel. Ontslag was snel gegeven. Rechtszekerheid voor arbeiders was er vrijwel niet. Er werden lange werk- Over Remote Control gesproken. Ik vind het thematisch en muzikaal het sterkste album tot dusverre. Maar jullie zelf hadden er geen moer over te vertellen. Todd Rundgren had total control, niet? dagen gemaakt. Er werd nog veel met de hand gedaan en de veiligheidsnormen he ten veel toe”. Vervolgens plaatst Moleman de periode waar het om gaat in het fasenpatroon van professor dr. B. Lievegoed. De pioniersfa se en de differentiatiefase. Wetmatige voorlopers van de integratiefase. Dat stramien van economische wetma tigheden krijgt inhoud en komt tot leven in de interviews die Otto Kraan bundelde tot een rijke schakering van gebeurtenis sen in een tijd dat de mensen nog konden lachenDie gebeurtenissen roepen, voor zover zij de lachlust opwekken, te recht de vraag op „Was ’t nou wel zo lollig?” AI die herinneringen zijn, zoals de on dertitel van het boek vermeldt: „een schets van de industriële sfeer bij Van Leers walsbedrijven NV en Walserij-oost van de Koninklijke Nederlandse Hoog ovens en Staalfabrieken NV van 1938 tot 1952 op sociaal gebied”. Op 14 december 1936 werd Otto Kraan in Haarlem geboren. Op 17- jarige leeftijd kwam hij na de Mulo te zijn doorlopen te werken op de glasblazerij van de instnunenten- Fee: „Het tv-systeem is opgezet om de massa’s terwille te zijn op alle mogelijke wijze”. Bill: „Juist, en wat nou zo pijnlijk is, komt neer op minachting. De afnemer wordt niet geschat, de tv- kijker wordt onderschat. Bij veel hardrockshows zie je het zelfde. Van Halen. Daar is geen greintje brein in geïnvesteerd. Het is kauw- gommuziek. Niet noodzakelijk om bij na te denken. Je hoeft helemaal niet te begrijpen wat de zanger zegt. Het is exact hetzelfde wat je de laatste tien jaar al hoorde, en dat is populair. De media in de VS zijn ook kauwgum, precies zo. Wij zou den ook kauwgommuziek kunnen maken. We proberen het telkens en altijd ontaardt het weer in teveel highbrow, is het te ingewikkeld”. Fee: „De media hanteren over het algemeen ook een nog veel sterker financieel uitgangspunt dan wij. Hun voornaamste vraag is: waar zit het geld? Niet: waar kun je creatief te werk gaan. Het is voortdurend de kwestie hoezeer moeten we ons ver lagen. How low do we go? Dat is hun grondgedachte”. beslagen ten ijs komen. Als je vroeger zou vragen of je wat eerder naar huis mocht of overgeplaatst kon worden naar een andere afdeling, hadden ze je meteen naar Bakkum gebracht. Nu kan dat allemaal wel”. rf- Fee Waybill (links) als Quay Lewd, een parodie op een doorgedraaide zanger vart een hardrockband. Rechts Bill Spooner. Jol tricts FNV bijdr dukti grip die l van inkoi bijdr de p loos” niet kostt hervi arbe: lenbt dat het r - di gebit publiek kan het niet als een toetsenman zich uit de naad speelt, als er een meisje met enorme tieten lonkend op het podium staat en het er naar uitziet dat haar bovenstukje niet opgewassen is tegen de spankracht van haar borsten. Als ik me tot het publiek richtte, teksten voordroeg, dan keken ze gewoon langs me heen naar de meiden achter me. Dan had ik het gevoel dat ik moest smeken om een beetje aandacht”. Bill: „Frustratie dus, terwijl ook het parodistische element van het toepassen van die dans-acts ver dween en plaats maakte voor het geen er juist belachelijk mee werd gemaakt. Die meiden dat waren ge woon lekkere meiden, meer niet”. kwam. Men leek bevreesd voor de inter pretatie van overeenkomstige omstandig heden van „nu” en de door Kraans inter views aan de vergetelheid onttrokken cri sisjaren. Die parallellen zijn er niet. Ze zouden niet alleen professor Lievegoeds stellingen te gemakkelijk ontkrachten maar bovendien bewijzen dat bij Hoog ovens de tijd stil was blijven staan. En niets is minder waar. Bill: „Plus dat je lui wordt.I Fee: .of het visuele. En lui, ja. Zo van, ze letten toch niet op mij. Ik ga hier maar lekker zitten, wie kan dat nou verdommen. Ze letten op de dansers, niemand let op de muziek. De fotografen schoten als gekken plaatjes. We hebben nu dus meer, balans aangebracht tussen de mu ziek en het visuele. We hebben afge-, zien van de hoogpotige can-candan- seresjes. Die met die borsten did haast tevoorschijn duikelden, weet je wel. Bill: „Die iedereen”. Fee: „Het verdommen Een beetje teveel van het goede, vindt u? Wie dagelijks de vruchten van het Nederlandse omroepsys teem pleegt te plukken, weet dat die maar al te vaak wrang smaken. Maar ook al geeft de Gooise matras reden genoeg voor ongenoegen, de tv zien als volksvijand nr. 1 is vers twee. In een lang gesprek hebben Fee Waybill, zanger en frontman, en Bill Spooner, gitarist, weinig moeite om hun beweegredenen te formuleren, maar ook is dit artis tiek verantwoordelijke duo niet te beroerd om na te gaan in hoeverre de titel afstandsbediening nog ver der opgeld doet. Fee: „Alles draait in het Ameri kaanse tv-systeem om ratings, de kijkcijfers. Eén van de drie net works, tv-maatschappijen, ABC, heeft de touwtjes nu in handen. Van de programma’s die in de toptien van de kijkcijfers vermeld staan, zendt ABC er een stuk of acht uit. De andere networks, NBC en CBS, gaan graag de concurrentie aan, moeten ook wel. Die doen alles om hun share, hun aandeel in de markt dus te behouden en groter te maken”. makerij van de MEKOG in IJmuiden. Een studie voor analist maakte hij niet af omdat, zoals hij zelf zegt, „hij geroer in potjes niet zo zag zitten”. Via een verzekeringmaatschappij, waar hij het ook slechts korte tijd uithoudt, komt hij in 1960 op de afde ling Personeelszaken van Hoogovens te werken. Hij heeft in die tussentijd een cursus gevolgd bij de SOSA (Stich ting voor Opleiding tot Sociale Ar beid). Om meer met de mensen in het gehele bedrijf in kontakt te kunnen komen laat hij zich plaatsen in een zogenoemd rouleersysteem in het be drijf. Zijn belangstelling gaat uit naar arbeidsverhoudingen. Op de walserij- en krijgt hij volop de gelegenheid zich in die materie te verdiepen. Over het boekje, dat slechts een wil lekeurige greep bevat van de vele ge sprekken die hij op de arbeidsvloer heeft gehad, merkt hij zelf op: „Het is geen wetenschappelijke verhande ling. Dat is ook nooit mijn bedoeling geweest. Ik heb getracht zo objectief mogelijk een sfeer weer te geven. Ei genlijk heb ik nooit de bedoeling ge had van de aantekeningen die ik maakte een boek uit te geven. Nu het er toch van is gekomen krijg ik zo enorm veel reacties. Ik overweeg soortgelijke publicaties te gaan doen over Martin’s Staalfabriek en de ver dwenen Buizengieterij. Otto Kraan is getrouwd. Heeft drie kinderen. Woont in Heemskerk. Eén van zijn hobby’s is het verzamelen van oude maten en gewichten. The Eye, het oog oftewel de drei gende macht van de beeldbuis als volksvijand nr. 1 heeft geresulteerd in het opzetten van een conceptal bum en een dito show, op treffende wijze Remote Control afstands bediening) geheten. Hoe fysiek we ons de invloed van de tv moeten voorstellen volgens The Tubes blijkt uit de foto op de platenhoes. Getoond wordt hoe een fikse baby gezoogd wordt met tv-beelden in plaats van met moedermelk. Bill: „We proberen wel zo toegan kelijk mogelijk te worden, maar we vernaggelen nou eenmaal alles. In gebouwd sarcasme, dat is onze grondgedachte”. Fee: „Daarom hebben we het ook niet gemaakt”. ten! En wij zeggen dan: krijg het heen en weer. Wij willen niet zo eindigen, niet stom worden”. Bill: „De grote Amerikaanse dub bele moraal is: Ik wil creatief zijn en rijk worden. Die zaken zijn nu eenmaal niet synoniem. Wat ge beurt er dus op den duur? Je krijgt een hoop gefrustreerde geesten, die ergens op een flatje zitten te verpie teren, gefrustreerd”. Fee: „Zij hebben het dan ver domd, maar ook niets bereikt”. Bill: „Aan de andere kant heb je ook figuren die eenmaal het giganti sche succes hebben geproefd, zoals Frampton. Eenmaal een plaat met tien miljoen oplage en. Fee: „De platenmaatschappij zal dat worst wezen. Bill: „Maar bedenk eens, hoe ge frustreerd Frampton moet zijn, nu hij alleen maar twee of drie miljoen verkoopt. Hij heeft dan geen toe komst meer. Zijn toekomst is zijn verleden dus, hè?” I scherm opriepen, was overpowe ring, te massaal. Bij de mensen tel de de muziek niet meer, vergaten die, sloegen er geen acht op. Zij gingen na afloop weg zonder te be seffen welke muziek ze hadden ge hoord. Het was een ingewikkeld stukje podiumspektakel, meer niet”. Bill: „Maar eigenlijk doen we het om de pers te kakken te zetten. Zo voel ik het dus. Nooit doen wat de journalisten verwachten. Volgende keer als we terugkomen dan nemen we vijftig grieten mee, zijn er geen gitaren, kiezen we voor saxen en trompetten. Fee: „Elk nummer dat we brach ten werd een kostbare productie. De muziek verdween hoe langer hoe meer uit het gezicht. Totdat de gisteristen practisch niet meer op het podum rondstapten, omdat de dansers alle ruimte nodig hadden om op en neer te springen”. Bill: „De band werd daar kots misselijk van. Speciaal de gitaris ten. Vaak zijn dat mensen die hun techniek willen demonstreren. Daar was geen plaats meer voor.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 18