voos en vuns Avontuurlijk samenspel ook in nieuw repertoire CRM kent half miljoen aan kunstbeurzen toe Twaalf musici vermande Expositie Nubische kunst in Den Haag dantuma Prestaties worden op techniek en muzikaliteit gejureerd Drieduizend zangstemmen op koorfestival kantoor- machines i meubelen artikelen krijgen kans op muziekprijs Danny Kaye imponeert e adijs F Liszt is niet langer „vies, KRING STREEFT NAAR TWEEHONDERD LEDEN ta ’30 12 tion J JA ian «O aal >nd! nfr Pt I te 9 1 KUNST 8 19 7 9 ZATERDAG 23 JUNI 1 f I KJ I i .J* A J MOL ,j Ui W 3 f The Police, vine Sting, Stewart Copeland en Andy Summers. (Foto Anton Corbijn) Dynamisch trio The Police maakt kans op superstatus gitarist Andy en plezierige ■jS (ADVERTENTIE) w e P Anton de Beer jurylid en docent. Wij gaan ons geheel bezighouden met grafische en uitgeverij-activiteiten. Onze dochteronderneming Vermande Dantuma bv, wordt voortgezet door een aantal van haai medewerk(st)ers onder leiding van de heer J. G. Veening, onder de naam Dantuma bv. Wij danken een ieder voor het vertrouwen dat wij in de afgelopen jaren hebben ondervonden. Wij bevelen hierbij de onderneming Dantuma bv bij u aan en wensen deze veel succes toe. Directie Vermande Zonen bv IJmuiden Met ons vakkundig team hopen wij uw vertrouwen te behouden met een programma bestaande uit kantoormachines, kantoormeubelen en kantoorartikelen. Voor de keuze van de gegadigden is de minister geadviseerd. De commissie hier voor werd voorgezeten door A. Hofstee. Verdere leden waren erin: O. van Alphen, P. van Beveren, mevr. J. Caben, D. Muel ler en R. F. Waas. De reistoelagen zijn voor: H. Abma, S. Bakker, J. A. V. Berghuis, I. R. Daniels, G. F. Dekker, A. Drenth, R. Dijkers, M. Fluit, T. G. W. Kuijpers, P. van Leeuwen, J. J. Loeb, R. C. Meitner, A. F. Michiels, R. Rajlich, P. J. M. Stoop, P. v.d. Vlugt, A. E. Vrede en L. J. Vroegindeweij. De stipendia zijn toegekend aan: A. M. Backer, J. v.d. Berg, A. Bien, A. W. J. Blanken, B. Bloom, M. Bot, V. Dukat, M. van Dijke, P. Engels, M. L. Felius, H. Fridfinnsonn, A. Gerritsef, M. R. Gibbs, D.SGorter, B. Grinberg, J. L. J. Peezers, J.SC. M. Hoek, H. Huisman,sW.Izaks, P. Klapwijk, F. Krol, H. G. L. M. de Kroon, A. J. P. van Koningsbruggen, M. B. F. Mati as, P. Muller, J. N. Munster, L. P. P. Pennock, P. Reichmann, F. A. Sciarone, J. van ’t Slot, R. Smith, S. Steiger, N. Sulta- nik Nirkberg, J. J. v.d. Veen, R. P. M. Veen, B. J. W. Verdult, A. P. Verweij- Verschuure, G. A. Duintjer, J. F. van Genk, M. C, Samson, R. W. van de Wint. The Police is een relatief nieuwe naam in het zich immer uitdijende spectrum en een trio dat in betrekkelijk korte tijd naam heeft weten te maken met fris geïn spireerde rock, die gekenmerkt wordt door improvisatie, aan de Jamaicaanse reggae ontleende ritmische patronen en de hese, smachtende stem van frontman en bassist Sting. De andere leden van deze vrijdagavond laat in Paradiso optredende Engels/Amerikaanse band zijn drummer Dantuma bv Zijlstraat 90-92 2011 TR Haarlem telefoon 023-311350 DEN HAAG (ANP). Twaalf uitzon derlijk getalenteerde jonge musici gaan zich voor een studie van drie jaar voorbe reiden op een solistische carrière. Ze din gen mee naar de Nederlandse Muziek prijs. Dertig gegadigden hadden zich aan gemeld voor deze studie. Bij het ministerie van CRM is nu een toelatings- en bewakingscommissie inge steld voor deze studie. Voorzitter is A. Jurres uit Breukelen, leden zijn: J. Anto- nietti in Gronsveld, R. J. Groen uit Neder- horst Den Berg, drs. H. J. van Royen te Amsterdam, L. Toebosch te Tilburg en S. de Zee uit Rijswijk, die tevens secretaris is. Met de instelling van de Nederlandse Muziekprijs heeft het ministerie van CRM het beleid voor de prijs van uitnemend heid van het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen overgenomen. Hiermee is tegemoet gekomen aan de wens van de muziekwereld om de toekenning van de prijs los te melken van het muziekvakon derwijs en van de beoordeling door con servatoria. Over de criteria voor de prijs is ook met uitvoerende musici overlegd. Voor toela ting tot de studie, die in principe van rijkswege wordt bekostigd, worden eisen gesteld, die wat artistiek niveau en om vang van repertoire betreft, de eind-eisen van een conservatorium-examen uitvoe rend musicus beduidend te boven gaan, aldus het ministerie. Koos Groen, in het dagelijks leven werkzaam als voorlichter van de Unie van Waterschappen, bestuurslid en een van de oprichters van de kring, is nu bezig aan de weg te timmeren. Door meer bekendheid verwacht hij dat de Liszt-kring tweehon derd leden zal krijgen, het voorlopige streefgetal. Maar hij hoopt op nog meer. Op de vraag hoe de Liszt Kring die een stichtingsvorm heeft gekregen is Daarnaast worden ateliers gehouden voor koorleden en dirigenten, waaraan rond 150 personen deelnemen. Op de 26ste juni treden de buitenlandse koren aan voor concerten in Almelo, Haarlem (Con certgebouw), Krimpen a/d Lek, Utrecht en Zwolle. De koren krijgen „technische” rappor ten van de deskundigen Anton de Beer, Jan Eelkema en Hans van den Hombergh, waarna de jury het optreden muzikaal en inhoudelijk beoordeelt. Hiervan maken Jan Kasal uit Praag, Stephen Wilkinson uit Manchester en Ton de Leeuw deel uit. Zo jureren is een experiment, waar de organisatoren toe zijn overgegaan om tot naai Koorfestival in Den Haag niet als gebruikelijk over twee jaar, maar over vier jaar zal worden gehouden. Het is georganiseerd door de Federatie van Ne derlandse Zangersbonden, waarbij meer dan 2800 koren met 131.000 zangers en zangeressen zijn aangesloten. DEN HAAG. De tentoonstelling „Nu- bië aan de Nijl, voorportaal van Afrika” zal van 22 september tot 26 november te zien zijn in het Haags Gemeentemuseum. Aan de hand van meer dan 250 kunstvoor werpen uit 25 musea en wetenschappelij ke instellingen in Amerika, Europa en Afrika wordt een beeld gegeven van vier duizend jaar Nubische kunst. De Nubische cultuur vervulde een be langrijke bemiddelende rol tussen de ou de beschavingen aan de Middellandse Zee en de binnenlanden van Afrika. Een klei ne vijfduizen dj aar geleden behoorde tot Nubië een gebied, dat nu gevormd wordt door het zuidelijk deel van Egypte en Noord-Soedan. Zaterdag 23 juni Amsterdam. Stadsschouwburg (20.15 uur): De Vorstenlikker. De Kleine Komedie (19.30, 22 uur): De Club. Den Haag, ’s Gravenhaagse Manege (20, 22 uur): Bewth. Nederlands Congresgebouw (20.30 uur): Slotconcert. Gemeentemuseum (14 tot 24 uur): Ensemble Gaku. i DEN HAAG (ANP). Minister Garde- niers (CRM) heeft een half miljoen gulden in de vorm van achttien reistoelagen en 41 stipendia toegekend aan beeldende kunstenaars. De toelagen bedragen drie- tot negenduizend gulden, de stipendia 10.000 gulden. Van de buitenlandse koren zijn er tien uit zogenaamde Oostbloklanden. Deze zijn hier op uitwisselingsbasis. Nog twee koren uit Polen, twee uit Tsjecholslowa- kije en een uit Hongarije hebben het op het laatste ogenblik laten afweten. Wel zal voorzover thans bekend in Den Haag aantreden het gemengde koor Maro- thi Gyögy uit Debrecen in Hongarije, dat Jos Franken als het best geschoolde kwa lificeerde. Van het jeugdkoor „Antifonia” uit Cluj-Napoca in Roemenië, en het kin derkoor Putaan Nuoris uit Tomio in Fin land, hebben de organisatoren voorts ho ge verwachtingen. Voor het eerst zijn er op het festival dat voor de achtste keer wordt gehouden ko ren uit Suriname en Indonesië: het man nenkoor „Maranatha” uit flamingopark, Paramaribo en het vrouwenkoor „Bina Vokalia” uit Jakarta. De overige buiten landers op het koorfestival komen uit België, de Verenigde Staten, Noorwegen, B 3 LI liesel nt. 73 4>, nwe 32550- t Tel. model, 023- 28.000 nieuwe t er uit iio en -7-72. 1. Pr. 4894. ed uit, 150. Bj. (Foto Jaap Pieper) m 3t Unieke kollektle zitgroepen van 2000,- tot f 15.000, z.g.st., larlem. den als je kans ziet school te maken met dergelijke ritmische verschuivingen. En dat zit er voor The Police sinds het ge ruchtmakende debuut op het onlangs ge houden Pinkpopfestival dik in. Als gita rist Andy Summers als intermezzo en illustratie van Sally in sappig Cockney- engels een aantal verzen opzegt over een liefdesverhouding met een rubberen da- mespop, dan was dat gisteren nog iets ongewoons, is zoiets vandaag al typerend en morgen misschien een gimmick. Daarom gaat de interesse alweer uit naar de vraag hoe The Police zich zal ontwikkelen, zelfs een ongemeen heftig concert zoals vrijdagavond het geval was ten spijt. Vier, vijf nieuwe songs vallen nu al te beluisteren en een doorgaande ont- wikkelingsdrift is gelukkig te bespeuren. Als die ook fonografisch resultaten af zal werpen, dan zal The Police zijn penning aan het kalenderblad 1979 met ere kunnen bevestigen. JOHN OOMKES De ateliers behandelen moderne koorli- teratuur. Engelse koorliteratuur en de componisten uit de Nederlanden van 1500 tot 1640. Ze worden geleid door respectie velijk Ton de Leeuw. Stephen Wilkinson en Jan Boeke, die geassisteerd worden door achtereenvolgens Jan Eelkema, An ton de Beer en Hans van den Hombergh. Tijdens het slotconcert op 30 juni zullen Een uitverkocht Amsterdams Concertgebouw was er vrijdagavond getuige van hoe Danny Kaye het Concertgebouworkest ten bate van Unicef op afwijkende wijze dirigeerde. Opvallend was dat deze Amerikaanse komiek het al spoedig uitgelaten publiek niet alleen tracteerde op zijn onovertroffen grappen en grollen in de vorm van muzikale acts, maar dat ook zijn directiegebaren wezen op een bijzonder scherpe obsevatie van figuren als Stokovski en Von Karsjan. Het Concertgebouworkest, waarvan de leden ook al duidelijk helemaal in de ban waren van hun nietTprofessionele leider, musiceerde bovendien nog werke lijk uitstekend in de werken van Strauss, Beethoven, Verdi en Rimski-Korssa- kov, die Kaye zich als basis voor de toegiften had gekozen. Dat men in de samenwerking tussen „dirigent” en orkest niet over één nacht ijs was gegaan er waren drie uitgebreide repetities (zie foto) was in het geraffineerd-effectvolle resultaat goed waar te nemen. m. ra- an 23, 023- (Van onze kunstredactie) UTRECHT. „Vies, voos en vuns”. Zo heeft lange tijd de muziek van Liszt bekend gestaan na de oorlog. Maar gelukkig is daarin nu verandering gekomen. Er is weer een grote belangstelling voor de romantiek. Dat blijkt ook uit de hoeveelheid reakties op het in het leven roepen van de Liszt-kring. Die is in februari opgericht en telt nu al meer dan honderd leden.” DEN HAAG (ANP). Drieduizend mensen nemen de komende week deel aan het internationaal koorfestival in Den Haag. De openingsbijeenkomst van vanavond is tevens het slotfeest van het Holland Festival: een concert in de Prins Willem Alexanderzaal van het Congresgebouw met een zing-in met een „publiekskoor” van 1200 mannen en vrouwen in de zaal en het Gewestelijk Orkest voor Zuid-Holland op de planken. Na de pauze wordt de Psalmen Trilogie gezongen die Jurriaan Andriessen voor het eerder dit jaar jubilerende Toonkunstkoor Amsterdam schreef. Aan het concours nemen vervolgens zeven Nederlandse en twintig buitenlandse koren deel met naar schatting 1800 zangers en zangeressen en kinderen. ri- Koos Groen, een van de oprichters van de Nederlandse Liszt Kring. Steward Copeland Summers. De grootste dynamische kracht van het trio schuilt in de lef waarmee gitaar, bas en drums zich onderling verhouden. De songs zijn weliswaar gebaseerd op riffs, maar de thematiek wordt ondergeschikt gemaakt aan het samenspel en dus het uiteindelijke resultaat. Als er al bezwaar gemaakt wordt tegen die aanpak, dan hoor je nogal eens het niet terzake doende argument dat er „gaten” vallen in de structuur van bijvoorbeeld Roxanne of So Lonely, twee van de bekendste songs. Hoe onzinnig zo’n verwijt is, wordt dui delijk als je bedenkt dat bij menige ande re band eentonigheid optreedt bij gebrek aan dynamische schakeringen. Dus als Andy Summers een solo inzet en hij af moet zien van het grondpatroon van het riffje waarop de song is gebaseerd, kiest hij juist oprecht voor avontuur. Dan moet geen vierde man. een ritmegitarist bij voorbeeld, zijn taak overnemen. De super- status die voor The Police in het vat zit, geldt als verdiend zolang het drietal der gelijke risico’s aandurft. Het begrip risico moet natuurlijk an sich met een korreltje zout genomen wor- ontstaan, vertelt hij: „In Engeland bestaat al vele jaren zo’n kring, de Liszt Sociëty. Daarvan ben ik al geruime tijd lid. Op een goede dag kwam ik op het idee om aan de society de namen en adressen te vragen van de Nederlandse leden. Dat bleken er een stuk of vier te zijn. De pianiste Toos Onderdenwijngaard bleek bijvoorbeeld ook lid te zijn. We hebben haar en de anderen toen opgebeld en op die manier is de zaak van de grond gekomen”. 1900, Vr.pr. >uwen- AMSTERDAM. In de jaren zestig werden de vereende krachten van gitarist Eric Clapton, bassist Jack Bruce en drummer Ginger Baker, gebundeld in het trio. The Cream, aangeduid met de term superformatie. Na de trieste, maar onaf wendbare ondergang van dit drieman schap heeft de rockmuziek tijdenlang geen deugdzame driemansgroepen meer gekend. Enerzijds lag dat beschoren in de wens te kunnen beschikken over een wat uitgebreider instrumentarium om de broodnodige variatie te kunnen waarbor gen, anderzijds in de lang overheersende rol van de symfonische rock. Dientenge volge heeft ook een trio als Emerson, Lake Palmer zich niet waar kunnen maken. Belangrijk voor de Nederlandse koorli teratuur noemde muzikaal adviseur Jos Vranken de bijdrage van Henk Badings. Deze zou zes stukken voor het festival maken, maar dit karwei liep uit de hand: het zijn er 31 geworden, waarmee hij het grootste monument van a capelle-werken in ons land heeft opgericht, aldus Vranken. gave Coupé nw op O. Tel. 1900, 023- Utrecht. Stadsschouwburg Grote zaal (20 uur): Nederlands Dans Theater. Muziekcentrum Vredenburg (20.15 uur): Gagaku ensemble. >0 km, t, luxe I. Tel. „Wat we gaan doen? Om te beginnen krijgt iedereen die zich aanmeldt en dat kan bij Ad de Roy, Monseigneur Van de Weteringstraat 29 in Utrecht een gram mofoonplaatje, waarop Toos Onderden wijngaard en Sas Bunge twee Liszt-wer- ken voor vier handen spelen, de Grand galop romantique en de Grande valse di bravura, twee composities die hier niet in de handel te krijgen zijn”. „Verder zal er tweemaal per jaar een nieuwsbrief uitkomen. In het eerste num mer onder meer een discografie van alle Liszt-werken die niet op de plaat te krij gen zijn. Een negatieve lijst, waarvan we hopen dat die mede door ons toedoen steeds kleiner zal worden”. „Ook hopen we daarin steeds in facsimi le een niet verkrijgbaar werk af te druk ken. In de eerste nieuwsbrief, die nu op de persen ligt, zeil dat zijn L’Idée fixe, andan te amoroso voor piano naar een melodie van Berlioz”. „Voorlopig kunnen we daarmee voor uit, want er liggen in het British Museum zo’n elfhonderd werken waarvan er maar j 200 in de winkel te koop zijn. Wat dat i betreft werkt de Liszt Society op een bijzonder plezierige wijze met ons samen”. „Verder willen we grammofoonplaten uitbrengen met werken die door de offi ciële platenmaatschappijen genegeerd worden, concerten organiseren, lezingen houden, studie-opdrachten verlenen en exposities inrichten”. Is dat niet wat veel hooi op de vork, gezien jullie contributie van 35 gulden? Stel dat je straks 200 leden hebt, dat is 7000 gulden, daarmee kom je bij de pla tenindustrie niet zo ver. „We hopen dan ook op hulp uit het bedrijfsleven. Onze stichting is in ieder geval duidelijk levensvatbaar. Dat blijkt met name uit de leeftijden van onze leden. Een zeer groot percentage is jonger dan veertig. Verder hebben we ook ouderen. Daarentegen telt de kring maar heel wei nig leden van 40 tot 60 jaar”. Het aantal Liszt-fanaten is, en niet al leen in ons land, groot. Voor componisten als Mozart en Mahler zijn zeer officiële internationale verenigingen opgericht, maar die verrichten hun werk meesten tijds op wetenschappelijk niveau, zodat voor de gewone muziekliefhebber hun pu- blikaties niet steeds even interessant meer zijn. t nissen van de juryleden te komen. geboden. is besloten dat het volgende Internatio- nië en Italië.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 9