Mendelssohn en Brahms fraai op openingsconcert J ’n Ei hoort erbij O 5“ Lowell George overleden Halbartschlager oriënteert zich Meyer: musicus schept publiek hciartemsG orgelmaand HOOGEVEEN VEILT Franse schrijver overleden d HET HOGE DUIN M HET HOGE DUIN ro w H. COEBERGH al uw schoolboeken PHILIPS 5- MPi Duurste schilderij van eeuw geveild Langeveld blijft part-time musicus I I (faaËg&siXg/taiiï,: Randy Newman speelt samen met RPhO Philips Technisch Servicecentrum Service Heldere stem Nog geen t.25" per persoon! 12 13 KUNST WOENSDAG 4 JULI 19 7 9 1 len te tel. Boekhandel voor vul 't bestelformulier in Het kan haast niet makkelijker. werk Verder geen zorgen. Op 't einde van de vakantie krijgt u bericht over 't afhalen. zend het aan antwoordnummer 62 (geen postzegel nodig) of breng het even bij ons langs mid- 9 op ette- LED risen >elen lans- dere BOEKHANDEL H.COEBERGH Gedempte Oude Gracht 74 Haarlem, tel. 023 - 31 91 98 t- Voor specialistische en gegarandeerd degelijke service HAARLEM Kun je voor f 25. nog feestelijk "buiten de deur”eten? nouenof!,,.. PARIJS (AFP). De Franse schrijver Michel Dard die in 1973 voor zijn roman „Juan Maldon- ne” de Prix-Femina kreeg, is maandagavond op 71-jarige leef tijd in Parijs overleden. “HAARLEM. Een zeer stem mige opening van de Haarlemse Orgelmaand, vormde het optre den van het Kammerchor Stutt gart, in samenwerking met het Amsterdams Kamerorkest, de so praan Mieke van der Sluis en organist Piet Kee. Het betreffen de Duitse en over uitstekend stemmenmateriaal beschikkende kamerkoor, dat vooral door mid del van de grammofoonplaat via een veelzijdig repertoire inter nationaal bekendheid geniet, liet dinsdagavond een contrastrijk geluid onder Frieder Bernius’ lei ding door de hoge gewelven van de Grote- of Sint Bavokerk klinken. (ADVERTENTIES) FRIEDER KAMMERCHOR STUTTGART: expressiviteit. JOHAN VAN KEMPEN (ADVERTENTIE) Zie veilingaankondiging donderdag (ADVERTENTIES) De wisselprijs, het clavichord. JOOST LANGEVELD O RUDOLF MEYER 1 Behalve het bekroonde werk schreef hij nog verscheidene andere romans waaron- Bach, resulterend in werk van uitgespro ken (neo-)barokke signatuur. der Anriees prof ondes (1968) en Les Sen- tiers de l’enfance (1977). Zijn laatste boek, „Le Rayon vert, verscheen in begin van dit jaar. Michel Dard was een goede vriend van de katholieke schrijver Georges Bernanos (1888-1948). Hij was een van degenen die veel hebben gedaan om de Franse litera tuur bekendheid te geven in Oost-Europa. Lowell George, die enkele jaren deel uitmaakte van Frank Zappa’s Mothers of Invention, werkte in Little Feat aan een groepsgeluid, dat zijn charme ontleende aan de combinatie van landelijke country ballads en steviger, funky spel. Zijn bekendste songs zijn vooral Willin’, Dixie Chicken, Two Trains, Fat Man in the Bath Tub, Lafayette Railroad, Feet don’t fail me now, Cold Cold Cold, Sailin’ Shoes en Texas Joe’s Cafe. In de samen werking met de andere leden raakte Geor ge langzamerhand gedesillusioneerd. Re den waarom hij werkte aan een solo-plaat, die pas dit jaar na ruim twee jaar van vertragingen uitgebracht werd. Het waren Mendelssohn en Brahms, die het programma bepaalden. Beiden verte genwoordigd met religieuze composities, waarin zij op de vroegere tradities terug vallen en zich in het algemeen van hun meest ingekeerde kant laten zien. In Men delssohns componeren herkent men dan zoals ook al in de ter opening gebrachte cantate „Christe du Lamm Gottes” de vurige bewonderaar en herontdekker van stekend aan de royale Bavo-akoestiek aangepaste, realisatie inhield van de door Brahms voor vierstemmig vrouwenkoor geschreven Psalm 13, het niet zo sterke koraalmotet „Aus tiefer Not” van Men delssohn en vooral van twee cantates van dezelfde componist, die het programma omsloten en zowel door inhoud als uitvoe ring buitengewoon veel indruk maakten. De sopraan Mieke van der Sluis voegde haar heldere en goed dragende stemge luid aan het musiceren toe in Mendels sohns koraalmotet (met orgel), terwijl zij in haar soli in de cantate „Wer nun den lieben Gott lasst walten”, eveneens van Mendelssohn, nog meer kansen kreeg om „Denk maar niet dat ik in september vorig jaar al op de stoep stond omdat ik wist dat ik in Haarlem de eer hoog moet houden”, zegt hij, zijn part-time-schep- pingsdrang omschrijvend. Na het vorige concours is daar beslist geen verandering in gekomen. „Ik zit er toch niet zo om te springen. Het zou me vreselijk lijken om elke week een concert te geven. Het moet telkens een belevenis zijn.” Joost geeft desgevraagd toe te merken dat zijn vele werk hem verhindert om genoeg tijd te besteden aan orgelspel, maar „de consequenties van de keuze om op een bepaalde manier te gaan werken kun je niet altijd bijtijds overzien. Dat frustreert wel eens, ja.” Anderzijds is het zo dat Langeveld de vreugde in het spelen op die manier fris houdt. (Van onze kunstredactie) ARLINGTON. De bekende Ameri kaanse rockzanger en -gitarist Lowell George is eergisteren aan een hartver lamming onverwachts overleden. Geor ge, die in 1970 een van de meest vernieu wende Amerikaanse bands oprichtte, be sloot enkele maanden geleden tot ontbin ding van het commercieel weinig succes volle maar invloedrijke Little Feat. Telkens als ik naar organisten luister, valt me op hoe sterk de interpretatie ontwikkeld is. Komt het echter tot impro viseren, dan weet men nauwelijks te boei en. Vreemd eigenlijk, niet. Ik zie interpre tatie als het lezen van een bestaand mu ziekstuk, improvisatie als een poging tot een gesprek te komen. Dan moet je dus wat te zeggen hebben, en daar heeft in de kerkmuziek de aandacht nu juist in het verleden niet gelegen. In Zwitserland zijn Kühner uit Basel en ik de enigen die zich er - na cursussen bij Jean Guillou en Marie-Claire Alain - op hebben toege legd. Aan het woord Rudolf Meyer, de derde deelnemer van het Orgelconcours. Hij is afkomstig uit Winterthur, een gezellige, zelfverzekerde gesprekspartner. Meyer, die les geeft aan het conservatorium te Winterthur en er als organist verbonden is aan de Stadtkirche, is op zich tevreden over het zich gestaag verbeterende Zwit serse orgelklimaat. „De concerten worden er steeds beter bezocht, ik heb meer leer lingen dan ooit tevoor. Nu nog het doors- neepeil omhoog. Dat kan als de organisten elkaar wat minder op basis van weder zijdse verplichting, vetterlischaft noemen wij dat, uitnodigen.” Meyer profileert zich graag al filosofe rend. Kunstzinnigheid, het karakter en de noodzaak van improvisaties, alles pas seert gedegen en in volzinnen de revue. Enigszins bevreemdend is het dan als hij een parallel trekt met zijn broer Hannes, die als amusementsmusicus en -organist grote bekendheid in Europa geniet. „Wil je wel geloven dat hij thuis voor kennissen klassiek stukken speelt en ik juist zijn gewone repertoire. Dan klaagt hij wel eens, zo van: waar het publiek je al niet toe dwingt. Da’s onzin. De musicus schept zijn publiek, al duurt het wel eens lang voor het zover is.” (Van onze kunstredactie) ROTTERDAM Randy Newman op een concert met het Rotterdams Philhar- monisch Orkest moet op 24 augustus in het Rotterdamse Ahoycomplex de unieke ouverture worden van Casa Nova '79, een tiendaags festival dat zich richt op leef tijdsgroepen en daarbij horende inte resses. Tot 2 september biedt Ahoy een menge ling van film, ballet, muziek en sport, circus en, zoals dat hoort op beurzen: informatie. JAN VAN KRIMPENWEG 2 - TEL. 023-319355 Geopend ma. t/m vrij, van 8.00-16.45 uur attyd tot ca* dtenAt! KUNST - ANTIEK - MEUBILAIR Het publiek op dit zeer behoorlijk be zochte concert, kon nu de bijzondere kwa liteiten, zoals ook de steeds uiterst fijne afwerking en afgewogenheid van de sa menklank, live genieten. Nooit is Bernius wiens beheerste gebaar ook duidelijk een grote emotionele betrokkenheid uit drukt uit op esthetisch effect zonder meer, maar wordt de met opmerkelijk succes nagestreefde expressiviteit en nu- ance-rijkdom in dienst gesteld van de composities. Met name het improviseren spreekt hem aan. „Je merkt hier in Haarlem dat er een actieve manier van luisteren bij komt kijken. Dat mensen een improvisatie niet berustend over zich laten komen, dat er een intensieve luisterhouding bestaat. Je krijgt dan ook meer dan bij een concert het geval is veel reacties: ook van mensen die muziektechnisch niet zo sterk onder legd zijn.” (Van onze kunstredactie) LONDEN. Op een veiling bij Chris tie’s in Londen is dinsdag voor een schil derij van de Franse neo-impressionist Henri Matisse een bedrag van 3,17 mil joen gulden (720 duizend pond) betaald. Dat is het hoogste bedrag dat ooit is neergelegd voor een schilderij dat in deze eeuw is gemaakt. haar zangkunst als waardevol element in het geheel te integreren. Het Müller-orgel, dat centraal staat in de Orgelmaand en dat ook op het belang rijkste evenement in dit kader het im provisatieconcours van aanstaande don derdag zal worden bespeeld had op dit openingsconcert een tamelijk bescheiden praktisch aandeel toegedacht gekregen. Stadsorganist Piet Kee kon dan ook on danks zijn als altijd zeer verzorgde spel, met de weloverwogen vertolking van de Tweede Sonate van Mendelssohn en van drie koraalbewerkingen van Brahms, niet de interessantste bijdrage aan het pro gramma leveren. Wat dat aangaat zullen de orgelliefhebbers in de komende dagen overigens de schade ruimschoots kunnen inhalen. Een gesprekje met Joost Langeveld, vorig jaar glansrijk winnaar van het In ternationaal Improvisatieconcours, le vert al snel gedachtenwisselingen op over de functies van verschillende wijzen van muziekbeoefening. Wat wil je ook! Langeveld vindt naast zijn werk als mu- zieksocioloog in Nijmegen en Utrecht tijd voor het politiek straatorkest Kladdera- datsch, musiceren in huiselijke kring en de hoognodige repetities om zijn orgel spel op peil te houden. 'NVE.T MENEER R SMULPAAP (en het weekmenu kan hij u extra aanbevelen) Halbartschlager, een verlegen maar niet ondoortastende jongeman, was al eerder in Haarlem, zowel voor orgelbezichtiging als voor deelname aan een van Hasel- böcks cursussen. Waarom die landgenoot achterna gereisd? „Kontakt met Neder land is voor Oostenrijkse organisten een noodzaak. Goed voor de Weidblick, het hele klimaat is hier opener. Je kunt je hier oriënteren op avant-garde en op de Fran se orgelmuziek. Dat is literatuur die je in Wenen niet al te dikwijls hoort, ook al omdat de typen orgels zich er niet zo toe lenen”. Alfred, wiens vrouw Helga hem assis teert als registrante, schreef al verschei dene concoursen op zijn naam (onder meer Brugge) en is als docent harmonie leer verbonden aan de Musikhochschule te Wenen en als organist aan de Domkir- che te Sankt Pölten. „Daar verzorg ik achttien erediensten per week, te weinig om van te kunnen leven. Dus ben ik wel gedwongen om mijn aandacht te ver delen”. „In Oostenrijk bestaat er ten aanzien van de interesse voor het orgel spel zoiets als een vicieuze cirkel, die enkel na ver loop van tijd doorbroken zou kunnen wor den. Er zijn te weinig orgels, het instru ment neemt op zich al een ondergewaar deerde plaats in. En wat erger is, de mees te aanstellingen zijn onbezoldigd, ehre- namtlich. Dat leidt tot weinig vooruitgang in het spel”. Brahms is in dit genre wat dat betreft zeker persoonlijker, maar evenals bij Mendelssohn wordt toch de op de traditie geënte hechtheid van structuur gecombi neerd met de kleur van de romantiek. Een combinatie die ook in de a capella-uitvoe- ringen door het Kammerchor Stuttgart, in het vierstemmig koraalmotet opus 74 van Brahms en Psalm 2 van Mendelssohn, met volledig stijlbegrip en artistieke smaak tot klinkende werkelijkheid werd. De overige koorbijdragen werden met soortgelijke intensiteit geleverd in samen werking met het al even afgewogen van klank en in eenheid met het Kammerchor Stuttgart opererende Amsterdams Kamerorkest. Hetgeen de, als steeds uit- Volledig stijlbegrip bij Kammerchor Stuttgart Regelmatige wisselende specialiteiten en dat voor een vriendelijke prijs! Rijkert Aertszweg 50, Wijk aan Zee, tel,: (02517) 943 De Matisse, die een portret van een jonge zeeman voorstelt (Le jeune Marin, in eerste versie) dateert uit 1906, en was afkomstig uit de verzameling van mevr. Sigrid Welhaven uit Oslo. Haast elk jaar bevindt zich wel een jonge Oostenrijker onder de trits van kandidaten die zich inzet ten behoeve van de gezonde artistieke wedijver die een improvisatieconcours met zich brengt. Alfred Halbartschlager is een van ae vete getalenteerde leerlingen van Hans Haselböck, ook dit jaar weer als docent van de Zomeracademie present. Organisten in het strijdperk HAARLEM. Drie jonge organisten ontmoeten elkaar deze week twee maal in het kader van de Haarlemse Orgelmaand. Joost Langeveld, Alfred Halbartschlager en Rudolf Meyer zijn de drie kandidaten die donderdag avond zullen gaan improviseren op een kort voordien opgegeven thema. Deze krachtmeting, het Internationaal Improvisatieconcours genaamd, wordt doorgaans bijgewoond door honderden orgelliefhebbers van in en buiten Haarlem. Ditmaal wordt het improvisatieconcert, dat om 20 uur begint gejureerd door de Zweed Anders Bondeman, de Duitser Ludwig Doerr en de Fransman. De wisselprijs bestaat uit een fraai clavichord, vervaardigd door firma G. C. Klop uit Garderen en schitterend gedecoreerd door de Haarlemse kunstenaar Jan Verburg. Vanavond ontmoeten de deelnemers elkaar echter voor het eerst in de Grote Kerk te Haarlem. Dan stellen zij zich al musiceren aan het publiek voor. Rudolf Meyer uit Zwitserland opent met de Fantasie „In dich hab ich gehoffet, Herr’ van Thunder en het Praludium G- dur van Bruhns, waarna Joost Langeveld „Wir glauben all’ an einen Gott Vater" van Bach en diens bewerking van Concerto d-moll van Vivaldi speelt. De Oostenrijkse deelnemer Halbartschlager besluit het concert tenslotte met twee delen uit het hier zelden gehoorde Aus der Sonntagmusik van Peter Eben. Aanvang concert 20 uur. i John Oomkes stelt de drie musici wat nader voor. ALFRED HALBARTSCHLAGER BERNIUS: beheerst, maar emotioneel. REKENING

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 13