Culturele Raad Griekenland Twee miljoen voor wijnfles Ij Oudste vondsten ter wereld in wil meer geld voor eigentijdse muziek Dankzij Landovska kreeg klavecimbel volwaardige plaats VERHOOGDE HYPOTHEEKRENTE Haarlemse orgelmaand /paarbank 91% HYPOTHEKEN Speeltrant deelnemers goed afgestemd op Müller-orgel ALLERHANDE r* i door Johan van Kempen am Poolse honderd jaar geleden geboren Eer strijken Veelzijdiger De rente van onze hypotheken gaat met ingang van 5 juli 1979 omhoog en wordt 91/2 De Falla o^wijzeq 2 13 KUNST-UITWIJZER 19 7 9 JULI DONDERDAG 5 HAARLEM Na het openingsconcert van de Haarlemse Orgel maand 1979 waarin het Müller-orgel in de Grote Kerk nog maar een bescheiden rol vervulde viel woensdagavond de aandacht ten volle op dit instrument, en op de drie deelnemers aan de komende improvisa- tiewedstrijd. Zoals gebruikelijk presenteerden de drie kandidaten van dit jaar (de vierde kandidaat, de Fransman Philippe Lefebre, heeft zich teruggetrokken) zich op dit deelnemersconcert met een keuze uit de bestaande orgelliteratuur. lankei larje g komt :kproe ftelijke Dm en ir zit e: I i uua/t nadarland een hank van deze tijd GEMMA COEBERGH ardt i. I iw (ADVERTENTIE) 169051 Uit die presentatie valt dan wel niet precies vast te stellen hoe de improvisa ties morgen zullen uitvallen, wèl biedt dit deelnemersconcert ruimschoots inzicht in een aantal factoren. Men krijgt een indruk van de technische capaciteiten, van de muzikale persoonlijkheid en de vorming die deze heeft ondergaan, van het inzicht in de specifieke eigenschappen van het Müller-orgel en de uitwerking van de klank daarvan in het kerkgebouw. Alle maal zaken die van groot belang zijn en waarbij vooral de buitenlandse deelne mers, die het Müller-orgel niet of nauwe lijks kennen, wel eens lelijk door de mand kunnen vallen. Daarvan was op dit concert, woensdag avond, in ieder geval geen sprake. Van de Nederlander Joost Langeveld, die vorig jaar de wisselprijs in de wacht sleepte en deze dit jaar moet verdedigen kon dat natuurlijk worden verwacht, maar ook de Zwitser Rudolf Meyer en de Oostenrijker Alfred Halbartschlager bleken het orgel volkomen aan te kunnen. De keuze van registraties en de speeltrant van deze bei de organisten was perfect afgestemd op het instrument. Ook dit aspect beantwoordde ten volle aan de verwachtingen die je aan kandida ten voor „Haarlem” mag stellen. Een ook in zijn totaliteit kaal programma, waarin het wegvallen van de vierde kandi daat misschien zijn sporen heeft achterge laten, maar dat had dan toch wel kunnen worden gecompenseerd. Joost Langeveld was op zijn best in de vaardig-vlotte behandeling van de snelle delen in Vivaldi’s Concerto in d-klein, want zijn spel in de koraalbewerking „Wir glauben all an einen Gott Vater (BWV 740) en in het Largo-gedeelte van het Concerto was tot in alle détails doordacht, maar miste net die muzikale expressie die „ad em" in het werk brengt. Zeer knap, zeer transparant en zeer fraai in klank gezet was de Fantasia van Petr Eben over de gregoriaanse Kyrie XI waarin op boeiende wijze wordt omge gaan met ruimtewerking en klankcontras- ten van het orgel, maar waar ook de themathiek telkens verrassend wordt ver werkt. En het veel meer in het gehoor liggende, maar toch wel wat ordinaire Moto ostinato werd door Alfred Hal bartschlager in ieder geval smaakvol ge houden door een fijnzinnige registratie- keuze. Heerkens Thijssen. In de Kunstzalen Heerkens Thijssen op het Houtplein 13 in Haarlem loopt tot en met 10 augustus een zomerexpositie met werk van Nederlandse en Franse kunstenaars uit het begin van deze eeuw. Er is onder meer werk te zien van A. Le Bourg, Picard le Doux. Von Brücken Fock, Schutte, Briët en S. Mesdag-van Houten. Op dinsdag tot en met zaterdag van 10-17 uur geopend, op maandag van 14-17 uur. Felison. Drie jonge kunstenaars exposeren hun werk tijdens de jaarlijkse sculptuurtentoonstelling van Felison die komende zondagmiddag 16 uur) een aanvang neemt in en om het Noordelijke Koetshuis van Beeckestijn in Velsen. Fransje Krol en Pieter Geraedts uit Leiden en Cornelis Rogge laten daar respectievelijk constructies en tekeningen zien die hen tot de huidige avant-garde doet rekenen. Tot 12 augustus elke middag geopend van 14-17 uur met uitzondering van maandag. Zandvoort. In het Cultureel Centrum Zandvoort (Gasthuisplein 9b) wordt vrijdagavond om 20 uur een tentoonstelling geopend waarop schilderijen te zien zijn van Selma Verhoeven en keramiek van Evelyn Eweg. Tot en met 5 augustus kan men er dagelijks van 14-16 uur terecht, met uitzondering van maandag en dinsdag. Gedurende de gehele maand juli zal het contrum bovendien op woensdag en donderdag van 19-21 uur geopend zijn. VELSEN (ANP). De Culturele Raad Noord-Holland heeft aan het provinciaal bestuur gevraagd op de provinciale be groting 1980 het subsidie voor eigentijdse muziek te verhogen van 35.000 tot 120.000 gulden. De raad doet dat naar aanleiding van een nota voor een provinciaal beleid, die een werkgroep uit de Culturele Raad heeft samengesteld. Volgens de nota ontbreekt een duidelijk overheidsbeleid ten aanzien van eigentijd se cultuuruitingen, zowel op landelijk als op provinciaalbeleid. Het beleid bij de gemeenten is zeer verschillend. De werkgroep zegt van het rijk niets te verwachten en daarom heeft de Culturele Raad Noord-Holland - het initiatief geno men de ontwikkeling van de eigentijdse muziek te stimuleren. Het verhoogde sub sidie wordt van belang geacht voor onder meer vakopleiding, het verstrekken van compositie-opdrachten en het scheppen van een goede accommodatie. De Culturele Raad wil als stimulator optreden en de uitvoering van de plannen overlaten aan workshops, muziekscholen en dergelijke. als suggestieve cultuurkracht geklei neerd of zelfs vergeten. voor volgende week donderdagmiddag (15 uur) ligt dus voor de hand. Andere orgelevenementen. Wie meent dat er buiten het kader van de Haarlemse Orgelmaand weinig op dit klassieke gebied plaats zal hebben komt bedrogen uit. De organist Martin Kamminga, een leerling van Piet Kee en Simon Jansen, musiceert zaterdagmiddag (15 uur) in de kathedrale Basiliek St. Bavo aan de Leidsevaart te Haarlem. Hij speelt Franck, Andriessen, Rheinberger, Reger en Vierne. Zaterdag gaat ook de serie zaterdagmiddagse bespelingen van het orgel in de Oude Kerk te Spaarndam van start, gelijktijdig met het begin van de kunstmarkten aan de Kolk aldaar. Kees Huges, tot deze maand stadsregistrant van de gemeente Haarlem en initiatiefnemer van de concertjes bijt het spits af met Bach, Sweelinck en Couperin. Aanvang 15 uur. Simon Jansen tenslotte geeft volgende week donderdagavond een concert in de St. Agathakerk te Lisse met medewerking van de bas-bariton Pieter Vis. Aanvang 20.15 uur. Het programma vermeldt liederen en werken van Nederlandse componisten als Andriessen, Meima en Huygens. Waalse Kerk. Het restauratieconcert in de Haarlemse Waalse Kerk omvat zaterdagavond (20 uur) een recital door de sopraan José Jonkers en de gitarist Hans de Weerd, waarover helaas weinig bekend is. Rudolf Meyer expressief spel ga in G groot van de jong gestorven Niko laus Bruhns kreeg in al diens fantasierij ke impulsiviteit gestalte, hetgeen wees op een zelfverzekerde muzikale natuur, on- derbouwd door een degelijke scholing. ongeveer gelijk staat met twee miljoen gulden. Het werk werd gekocht door een onbekende Zwitser. Wanda Landovska, die op 5 juli 1879 in Warschau uit Joodse ouders werd gebo ren, werd op het conservatorium in haar geboorteplaats tot pianiste opgeleid. Na intensieve zelfstudies op het gebied van oude muziek en de daarbij behorende uitvoeringspraktijk waarvan ook haar in druk verschenen geschriften als „La Musique ancienne” en „La Clavecin chez Bach” getuigen achtte Wanda Landovska zich aan het begin van deze eeuw geroepen en ook volkomen vaar dig om haar levenstaak, de rehabilitatie van het klavecimbel en de zuivering van de interpretatiestijl van de barokmu ziek, aan te vatten. Pogihgen om iets van de originele klank na te bootsen zoals het gebrui ken van een vleugel waarvan de hamer- koppen beprikt waren met punaises zo als bij de hooggeroemde Matthaus Pas- sionsuitvoeringen van Mengelberg het geval was bewezen wel dat de muzie kwereld rijp was voor veranderingen op dat gebied, omdat er dus duidelijk iets gistte. Als pianiste dwepend met zowel Cho pin als met Haydn, Mozart en vooral Bach, kwam zij in Parijs al vroeg in contact met musicologen als Romain Rolland, die open stonden voor haar ideeën. Zij wist te bewerken dat Pleyel klavecimbels ging bouwen, verdiepte zich verder in alle denkbare problemen die met het herboren instrument samen hingen, gaf cursussen in Parijs, in Ber lijn en waar het haar bij geval gelegen kwam, bleef optreden als pianiste op voorwaarde dat het haar ook vergund zou zijn iets op haar klavecimbel ten beste te geven, schreef allerhande stu dies over haar geliefd onderwerp en vond overal adepten die op hun beurt weer apostelen werden voor de zaak die haar levensdoel geworden was. Na de Eerste Wereldoorlog vestigde zij zich te Saint-Leu-la-Forêt, ten noorden van Parijs, waar haar landgoed het Mek ka werd van de klavecimbelkunst. Zij verzamelde om zich heen een leergierig artistiek gezelschap, kosmopolitisch van samenstelling, waartoe ook de bekende Haarlemse musicienne Bets Nederkoorn behoorde. Bij de inval van de Duitsers in 1940 vluchtte zij naar Amerika, waar zij haar taak voortzette en onder meer haar ver tolking van Bachs klavecimbelmuziek op grammofoonplaten liet vastleggen; een document dat van haar levenswerk blijft getuigen. Terwijl een ware authenticiteitsrage die (ongetwijfeld onbedoeld) uit Lan- dovska's rusteloze activiteiten voor haar ideaal is voortgevloeid en waarvan de nagestreefde uitgangspunten soms iede re vijf jaar wisselen internationaal de kop op heeft gestoken, wordt Landovs- ka’s manier van vertolken in vakkringen intussen nogal eens aanvechtbaar ge noemd, of wordt haar enorme invloed van een olifant heeft blootgelegd. Van kwarts gemaakte messen die hij tussen de werktuigen aantrof, bevestigen zijn theo rie dat de olifant door een mens, die op jacht was, is gedood. De minister van cultuur deelde mee dat de ontdekkingen van Poulianos zijn be vestigd door Franse en Amerikaanse on derzoekers. De vindplaatsen bevinden zich nabij het kolenbekken van Ptolemais, hetgeen erop duidt dat de streek in de paleolithische tijd dicht bebost is geweest. De minister van cultuur maakte ook de vondst van kostbare voorwerpen uit een Myceens graf bij Nemea op de Peloponne sus bekend. Rovers hadden weliswaar het graf geschonden, maar zij hadden een deel van de 3.300 jaar oude tombe over het hoofd gezien. Daar zijn nu verscheidene gouden rin gen, tachtig gouden kralen, drie zegelste nen en stukken bewerkt ivoor aange troffen. „Anderen gaan met de eer strijken”, aldus Bets Nederkoorn, die nog altijd regelmatig bijeenkomsten in haar wo ning aan de Haarlemse Ripperdastraat belegt, waar dan met collega’s, musico logen, conservatoriumdocenten en leer lingen wordt gediscussieerd naar aanle- ding van aldaar beluisterde grammo- foonopnamen van Landovska’s spel. Op zulke geanimeerde en van klavecimbel- klank verzadigde avonden, wordt dan ook steevast een geluidsfilm gedraaid; een kopie van het interview met Wanda Landovska, zoals dat kort voor haar dood door de Amerikaanse televisie van haar werd gemaakt. De al niet meer zo jonge, maar nog immer onverminderd vitale Bets Neder koorn, weet haar vroegere lerares die ook nog hier in Haarlem bij haar op bezoek is geweest, nog heel goed te type ren. Hoeveel vermoeiende treinreizen naar Parijs heeft de toen nog jonge Betsy er destijds ook niet voor over gehad, om de inspirerende invloed van haar idool te kunnen ondergaan. Bets’ memorie schildert Landovska’s beeld als dat van een vrouw met een buitengewoon sterke uitstraling, pra tend in zangerig Frans met Pools accent en met rollende r’s, of ook wel in Duits of Engels, maar altijd ondersteund door aan het woord kracht bijzettende geba ren van haar sierlijk sprekende handen. Bets Nederkoorn weet veel anecdotes te vertellen over haar: over haar hulp vaardigheid en haar vriendschap met Schweitzer bijvoorbeeld en over haar contacten met Tolstoj en ook met Pade rewski, de grote Poolse staatsman en pianovirtuoos, die zo verrukt was over Landovska’s uitvoeringen van mazur ka’s van Chopin. Nota bene: op klave cimbel dus! Wanda Landovska vond dat het volkse aspect ervan op dit instru ment veel meer tot zijn recht komt dan op een piano. En volgens Paderewski zat daar wel wat in. Dat Wanda Landovska overigens bepaald niet als een fanate alle muziek richting klavecimbel trok, bewijzen wel de overgeleverde opnamen van haar pianospel, onder andere in kamermuziekwerken en concerten van Mozart. „Landovska’s artistieke visie maakte het haar mogelijk om de essentie van alle muziek, nieuw of oud, bloot te leg gen”, zo meent Bets Nederkoorn, die de gedachte van sommige Barok-freaks dat Landovska’s stijl verouderd zou zijn, verontwaardigd van de hand wijst: „Het is een manier van spelen die ze tegen woordig „romantisch” noemen, maar daar zit dan tenminste een ziel in”. Wat de keuze van de werken betreft had er wellicht een veelzijdiger aanbod kun nen zijn verwacht: Meyer beperkte zich tot de 17e eeuwse Noordduitse barok (Franz Tunder en Nikolaus Bruhns), Lan geveld hield het bij Bach, waarbij een bewerking van een Vivaldi-concerto, en Halbartschlager toonde zich dan nog eni germate origineel met gedeelten uit de Musica Dominicalis van de in 1929 gebo ren Tsjechische componist Petr Eben. De koraalfantasie „In dich hab ich ge- hoffet, Herr” van de Lübecker Franz Tun der, de voorganger van Buxtehude aan de Marienkirche, werd door Rudolf Meyer, behalve technisch gaaf, zeer expressief, zowel wat speeltrant als registratie be treft, voorgedragen. De preludium en fu- A1 met al een presentatie die de ver wachtingen voor het improvisatiecon cours. vanavond, behoorlijk heeft gesti muleerd. LONDEN. Het schilderij La bouteille de vin (de wijnfles) van Picasso heeft bij de kunstveiling Sotheby in Londen 460.000 pond opgebracht, een bedrag dat Improvisatieconcours. Vanavond wordt de winnaar van het Internationale Orgelimprovisatieconcours bekend gemaakt in de Grote of St. Bavokerk te Haarlem. Dat is een moment waarop elk jaar met grote spanning wordt gewacht door de vele honderden orgelliefhebbers die met gretigheid kennis nemen van de wijze waarop de deelnemers zich van hun taak kwijten door vrijwel direct nadat de thematische opdracht dit jaar van de Franse organist Pierre Segondis bekend gemaakt daarop te improviseren. De Nijmegenaar Joost Langeveld verdedigt zijn titel van vorig jaar vanavond tegen de Zwitser Rudof Meyer en de Oostenrijker Alfred Halbartschlager. Aanvang 20 uur. Juryconcert. De juryleden die de prestaties van de drie deelnemers moeten beoordelen, de Zweed Anders Bondeman, de Duitser Ludwig Doerr en de Fransman Gaston Litaize, geven zelf vrijdagavond een proeve van hun bekwaamheid als instrumentalist. Franck, Bach en Pachelbel worden dan tot klinken gebracht op het Müller-orgel in de Grote Kerk te Haarlem. Aanvang 20 uur. NPO. Zaterdagavond (20.15 uur) een symfonisch gekleurd concert in het kader van de Haarlemse Orgelmaand. Hendrik Andriessens Ricercare, Anthon van der Horsts Concerto per organo romantico e orchestra (solist Albert de Klerk) en Joseph Jongens Symfonie concertante (solist Hubert Schoonbroodt) worden ten gehore gebracht in het Haarlems Concertgebouw door het Noordhollands Philharmonisch Orkest, dat voor deze gelegenheid voor het laatst voor het Haarlemse publiek onder leiding van André Vandernoot (als chefdirigent) zal musiceren. Draaiorgelmanifestatie. Zondag wordt wederom een groots opgezette draaiorgelmanifestatie in het kader van de Haarlemse Orgelmaand gehouden. f Twee aardige rockconcerten hebben in deze zomerse week plaats in het Haarlemse muziekcafé De Gooth aan de Botermarkt. Woensdagavond spelen daar de Rubinoos (foto), een subliem Amerikaans kwartet, dat zich met groot enthousiasme heeft toegelegd op de high school-rock uit het begin van de jaren zestig. Deze Beserkley- formatie uit California houdt zich tijdens deze maanden geruime tijd in ons land op teneinde overal te kunnen spelen. Uit Haarlem komt tenslotte Skidmark, een heavy funkrock-kwintet. dat in een ietwat op Mothers Finest gelijkende stijl zeer dansbare muziek ten gehore brengt. Frits Bosch (b), Jéan-Luc Pastel (d), Ron Knotter (g), Win Spook (kb) en zangeres Natasha Sajtschenko spelen vrijdagavond in de Gooth vanaf circa 23 uur. Het optreden van The Rubinoos begint woensdag een uurtje eerder. publiek toe, Vanaf ca. 14 uur verzamelen de pierementen zich op de Grote Markt, waar onder andere vier kinderen zullen wedijveren als draaier op een klein instrument. De middag zal ongeveer tot 17 uur duren. Piet Kee. Confrontatie heet het werk dat de Haarlemse stadsorganist componeerde naar aanleiding van de ontmoeting van kerk- en draaiorgels in de Orgelmaand van vorig jaar. Het intrigerende werk beleeft dinsdagavond (20 uur) zijn wereldpremière in de Grote Kerk te Haarlem, waar drie pierementen hun geluid zullen voegen bij dat van het Müllerorgel. Kee speelt tijdens het concert overigens ook composities van Susato, Lublin, Sweelinck, Bach en Mendelssohn. Ton Koopman. In het kader van de orgelmaand musiceert organist Ton Koopman woensdagavond (20.30 uur) op het orgel in de Ned. Hervormde Kerk te Bennebroek. Hij speelt werken uit de zeventiende en achttiende eeuw: Sweelinck, Frescobaldi, Correa de Arauxo, Buxtehude, Bach en Balbastre. Tagliavini. De Italiaanse muziekpedagoog en organist Luigi Ferdinando Tagliavini vormt ook dit jaar een van de belangrijkste trekpleisters van de Internationale Zomeracademie, waar hij gedurende vele jaren generaties organisten vertrouwd heeft gemaakt met de Italiaanse en Spaanse literatuur. Zijn keuze voor zijn eigen concert op het Müller-orgel in de Grote Kerk te Haarlem Ook in technisch opzicht ontliepen de drie elkaar niet veel: alle gekozen werken werden gaaf en vlot gerealiseerd, onge acht de technische moeilijkheidsgraad. HAARLEM. Vandaag is het op de dag af honderd jaar geleden dat de Poolse klaveciniste Wanda Landovska werd geboren. Een welkome gele genheid om aan te grijpen teneinde de nagedachtenis van deze (in 1959 gestorven) spirituele vrouw en uitzonderlijk begaafde kunstenares ook in onze krant te eren. Immers, Wanda Landovska is de grote pionierster geweest wier door artistieke religiositeit gedreven levenswerk ertoe geleid heeft dat het toen sinds lang in de musea opgebaarde klavecimbel haar plaats als een volwaardig instrument weer in het muziekleven heeft her kregen. Landovska’s ijver om het klavecimbel in ere te herstellen, was overigens niet los te denken van haar pleidooi voor de kunst van de oude meesters, die haars inziens in eigen stijl en klankidioom diende te worden geïnterpreteerd. Wan da Landovska verwierf haar unieke plaats in de muziekgeschiedenis dan ook met het nieuw leven inblazen van verge ten cultuurwaarden, die (toen nog in het algemeen onvermoede) perspectieven voor de toekomst inhielden. ATHENE. De oudste stenen werktui gen, die ooit in de wereld zijn gevonden, zijn onlangs opgegraven in de Griekse plaats Ptolemais. Dit heeft de Griekse minister voor cultuur, Dimitrios Nianias, woensdag meegedeeld. De werktuigen zijn tussen de 2.900.000 en de 3.320.000 jaar oud. Dit betekent minstens 400.000 jaar ouder dan de werk tuigen, waarvan men tot nog toe dacht dat zij de oudste waren en die in Afrika zijn ontdekt. De opgravingen werden geleid door de antropoloog, Aris Poulianos, dicht bij de plaats waar hij vorig jaar de beenderen I Zo’n elftal orgels staat tussen 12 en 14 uur I te spelen op de Haarlemse Grote Markt en I in de directe omgeving daarvan. Mr. Romke de Waard, enthousiast expert, licht de instrumenten daarbij voor het Voorproefje concours gaaf maar ietwat kaal Al kon Wanda Landovska bijvoor beeld weinig waardering opbrengen voor een componist als Sjostakowitsj („in een stuk van Couperin schuilt meer geest en emotie dan in welk stuk dan ook van zo’n hedendaagse Rus”), haar be langstelling ging toch wel degelijk uit naar moderne muziek. Bets Nederkoorn wijst er in dat verband op, dat het door Landovska in 1923 in Parijs ten doop gehouden klavecimbelconcert van De Falla aan haar was opgedragen. Poulenc was bij die uitvoering aanwe zig en werd erdoor geïnspireerd om ook een concert te schrijven waarin hij de rijke mogelijkheden die het klavecimbel op het gebied van toonkleuring biedt, trachtte uit te buiten op een manier die oud en nieuw als het ware met elkaar verzoende: Concert Champêtre, even eens voor Wanda Landovska ge schreven. 'nr col

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 13