Polanski’s
amsterdcim
even terug
ilm
filmhuizen
hoarlem
Andere lokatie
voor filmhuis
daar blijft n mens gezond bij!
H. COEBERGH
al uw schoolboeken
>0
Martijn en de Magiër loopt vol met Nederlandse beroemdheden
Brutti, Sporchi e Cattivi: een bitter-vrolijke beggar-opera
w
'Jt K
val
17
FILM
19 7 9
JULI
VRIJDAG
6
Charles Boost
Evenwichtiger
uuuuQnuuaaacjODQüauuouDDUuuuacjcjouuüanaoaqCHioünhnnonaonnDaDODDaaaDnpDüoanaaaDnnnnaDDDaDDOD
Concurrent
die
srken
aam
If op
S.
Boekhandel
voor
vul't bestelformulier in
of breng het even bij ons langs
Het kan haast niet makkelijker.
Verder geen zorgen. Op 't einde van de
vakantie krijgt u bericht over 't afhalen.
.95
ts
een
mee
Film
zend het aan antwoordnummer 62
(geen postzegel nodig)
BOEKHANDEL H. COEBERGH
Gedempte Oude Gracht 74
Haarlem, tel. 023 - 31 91 98
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□^□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□ooaoooDOOOOOOciooooDoooooaooaaooooDODoaüaoaaoDOODOODaaDaaD
Super-inbreker
Wie het vroe
ger over een
kinderfilm had
bedoelde daar
in 99 van de 100
gevallen
productie
van Rex
uit Schinnen die
bijna aan de lo
pende band
voor jeugdamu-
sement in de bi
oscopen zorgde.
De man achter
die regelmatige
stroom kinder
films met een
gemiddelde van
een per jaar
was (en is) Henk
van der Linden,
die zich in ieder
geval de groot
ste filmprodu-
cent van Neder
land mag noe
men met zijn 35
eenmanspro-
ducties waar
aan hij in 1952
begon.
-
X
Kinderfilm nog niet volwassen Chinatown
c
gebeurde
■fr Jeroen Krabbé, Lex Goudsmit en Bart Gabriélse in Martijn en de Magiër.
Zwarte humor in krottenwijk
(ADVERTENTIES)
•ft Michael Caine en Diane Keaton in Harry en Walter go to New York.
I
iNENMODf
CHOENEN
City I en Cineac Reg. Breestraat zijn
twee van de 29 bioscopen waar de jeugd
film ..Martijn en de Magiër" donderdag
zijn gaan lopen. Maar daar houdt 't voor
de kinderen niet mee op. Mickey, de crea
tie van Walt Disney, blijkt dit jaar vijftig
jaar jong te zijn geworden en zijn ver-
jaarsfilm loopt natuurlijk in Flora-Dis-
ney in de Amstelstraat.
En dan is er nog het Oosterse sprookje
„De Dief van Bagdad”, eens het succes
nummer van Douglas Fairbanks, nu te
zien in Cinerama en Rialto. En omdat het
Oosten nu toch in ieders belangstelling
staat wordt ook nog „Arabian Adventure”
in het Rembrandtplein Theater ten doop
gehouden.
Voor de volwassenen een re-issue van
„Chinatown” in Cineac Reg. Breestraat.
Deze geraffineerde thriller van Roman
Het Haarlemse filmhuis Het Melkwoud
moet vóór het nieuwe seizoen een andere
lokatie vinden omdat het literair café
Het Melkwoud, waar tot dusver de verto
ningen plaatshadden verkocht is.
Bestuursleden en medewerkers van het
filmhuis denken een waarschijnlijk alter
natief tfe hebben gevonden in een zaaltje
in de Egelantier. Om over deze kwestie en
Deze film yan Jim Sharman vertoont
niet veél/gélijkenis met het oorspronkelij-
De filmversie van de oude maar nog
steeds populaire rockmusical The Rocky
Horror Show wordt vanavond vertoond
in het jongerencentrum DAC aan de Rip-
perdastraat 13a in Haarlem. Aanvang is
20.45 uur.
Alleen de bizarre karakters van Furter,
zijn gebochelde dienaar Riff Raff, de in
cestueuze Magenta en de als een jonge
Adonis geschapen Rocky zijn gebleven.
Filmfans, die de toekomst van het film
huis ter harte gaan, zijn van harte welkom
op de bijeenkomst.
S
een
WIM—II
De organisatoren moeten dan ook een
nieuwe naam vinden voor het filmhuis en
verder hopen zij meer medewerkers aan
te kunnen trekken daar zij waarschijnlijk
in eerste instantie (nog) zonder overheids
steun moeten draaien.
Toen kwam drie jaar geleden de duur
ste Nederlandse kinderfilm „Peter en de
Vliegende Autobus” die evenwichtiger
was doordat hier de handeling zich min of
meer concentreert, op een uivinding die
dingen kan laten zweven, waardoor onder
andere de bus waarmee een schoolreisje
wordt gemaakt, de lucht ingaat. Rusland
was er enthousiast over, bekroonde de
film en nam 300 exemplaren af.
Bidonvilles noemen de Fransen deze
krottenwijken die direct na de oorlog nog
enig nut hadden als nootmaatregel maar
die zijn blijven bestaan in gebruik zijn
gebleven en nu niet meer weg te denken
zijn uit het landschap. Regisseur Ettore
Scola schat het aantal barakken buiten
Rome alleen al op 20.000. Hier leven de
mensen door elkaar zonder enige binding,
hoop of uitzicht op betere tijden. Ze leven
van afval, van diefstal en van elkaar te
bestelen en wie vrouw of dochters heeft
treedt op als haar souteneur.
In deze verrotte omgeving voert Scola
een bitter-vrolijke met zwarte doorkruide
Karst van der Meulen blijkt een voor
liefde te hebben voor bovennatuurlijke
dingen, wonderdranken, verdwijnmachi-
nes en bizarre uitvindingen. Wil hij zich
specialiseren als trucfilmer? De film die
deze week in maar liefst 29 theaters uit
komt geeft het al aan in de titel: „Martijn
en de Magiër”.
Het begint onschuldig met de vijftienja
rige Martijn die moeilijkheden thuis en op
school heeft en zijn narigheden afreageert
met te tekenen en verhaaltjes te schrijven.
Dan wordt hij door een vriendje overge
haald mee te doen aan de opnamen van
een sprookjesfilm.
Martijn bevriend met Michïel, een jon
getje dat dolgraag naar zijn ouders in
India wil maar in dat voornemen door een
echte magiër op mysterieuze manier belet
wordt. Hij heeft Michiel nodig om een
„kosmische ramp te voorkomen door het
sluiten van de Ring van Demon” en „voor
de bezwering van Het Grote Gebeuren”.
Voor dat we het weten zitten we dus weer
in een magische intrige waarbij ook be
trokken raakt een begrijpende oom van
Martijn die natuurlijk door Lex Goudsmit
wordt gespeeld. Het loopt ditmaal trou
wens helemaal vol van beroemdheden:
Cor van Rijn Jeroen Krabbé, Albert Mol,
Alexander Pola, Leen Jongewaard, Wiete-
ke van Dort, Ans Koppen, Mies Bouw
man, Aart Staartjes, Dick Swidde, noem
maar op!
„Martijn en de Magiër” is volgens de
De film, die nooit zo populair werd ais
de toneelversie, introduceert onder meer
acteurs Tim Curry en Peter Hinwood.
Polanski met Jack Nicholson, Faye Duna
way en John Huston in de hoofdrollen
verdient een dergelijke herhaling dubbel
en dwars en brengt wat pit in een nogal
zweverig programma dat ook nog enige
redding krijgt van „The big Fix” in het
Leidseplein Theater.
In deze film van de mij onbekende Jere
my Paul Kagan speelt Richard Dreyfugs
(de scrupuleuze politieman uit „Jaws’)
een vriendelijke privé-detective met een te
impulsief karakter dat niet in staat is zijn
joodse gevoelens onder controle te hou
den. Hij moet een gevaarlijke anti-oorlog
agitator uit de jaren ’68 opspeuren terwijl
hijzelf zich ooit sterk verwant heeft ge
voeld aan die protesten. Het is een kleine
film in die zin dat ze vol lichte toetsen en
menselijke humor zit en een prachtige rol
laat zien van Richard Dreyfuss.
Met misdaad heeft natuurlijk ook „So
mebody killed her Husband” te makeii,
een moord-comedie die te zien is in Tu-
schinski I, en waarin ontelbare lijken v&
len waarop Jeff Bridges en Farrah Faw-
cett-Majors die net een affaire zijn begon
nen, op ouderwets-nerveuze manier met
gilletjes en flauwvallen reageren.
doet herinneren, zien in de nachtvoorstel-
ling van Studio die ’s avonds „The Deer-
hunter” prolongeert. Op de matinees is
Sjors en Sjimmie en het zwaard van
Krijn, uit de Rex Film-vooraad te zien,
terwijl de concurrentie in Luxor de pre
mière brengt van Karst van der Meulen’s
publiciteit, niet uitsluitend bestemd voor
de jeugd. Als een jeugdfilm niet goed'
genoeg is om ook een volwassenenpubliek
te kunnen boeien dan is hij ook niet goed
genoeg voor de kinderen, zegt Karst yan
wftupmtiiwiwioi wt
de vorstelijke manier waarop hij in zijn
luxe cel behandeld wordt. Maar het twee
tal weet te ontsnappen met de plattegrond
van Adam Worth’s volgende kraak.
Ze krijgen bij hun verdere plannen
steun van een progressieve, journaliste
maar inmiddels is de grote meester vrijge
laten uit de gevangeis en begint tegenzet
ten te doen waartegen het schlemielige
duo niet is opgewassen. Geen origineel
gegeven maar in deze vorm vol grappen
en verder met veel tempo en humor in
elkaar gezet. Tussen haakjes, de journa
liste wordt door Diana Keaton gespeeld
die inmiddels een grote ster is geworden.
haring
geneigd is elementen die succes verzeker
den uit in zijn film te stoppen en van het
verkeerde standpunt uitgaat dat bij een
jeugdilm geen minuut verloren mag gaan
en er steeds iets geks, humoristisch of
spannends moet gebeuren. Die instelling
gaf iets rommeligs, verwarrends en
overdadigs aan de film, veroorzaakt door
die dwangmatige behoefte de kinderen
voortdurend bezig te moeten houden.
„Brutti. Sporchi. e Cattivi’’, dat is „Le
lijk, Vuil en Gemeen". Met deze harde
woorden omschrijft Ettore Scola een
krottenwijk van Rome waar zich zijn film
afspeelt. Uit andere Italiaanse films ,in
het bijzonder uit „Wonder in Milaan”
kennen wij die uit houtresten en golfpla
ten opgetrokken woonhokken buiten ds
stad die als kankergezwellen aangroeien
tot complete dorpsgemeenschappen waar
de paupers en misdeelden een onderdak
vinden.
der Meulen niet helemaal ten onrechte.
Maar de volwassenheid van kinderfilms
wordt niet alleen bereikt door er meer
geld in te steken en meer medespelers van
naam voor te engageren. Scenario
schrijver Van der Meulen zal zich toch
eens ernstig moeten afvragen of hij dan
niet eens moet afstappen van al dat eenzij
dige mysterieuze gedoe en dat gejongleer
met technische trucs waarmee je kinde
ren misschien kan imponeren maar waar
door je dan ook helemaal in de kinder-
sfeer blijft en steeds moeilijker de volwas
senen mee zal krijgen. Technisch ziet
„Martijn" er weer'goéd verzorgd, uit. Wat
nodig Wórdt‘is eeh anders gerichte scena
rioschrijver of een wat nuchtere produ
cent die de kinderfilm*inderdaaci volwas
sen maakt.
„Martijn en de Magië” een wat groot-
scheepster opgezette jeugdfilm. Palace
die niet wil achterblijven, en vertoont op
de matinees „Pinocchio”.
Palace zet de voorstellingen van „Ge
jaagd door de Wind” voort en houdt ook
’s nacht „Monty Python en de heilige
Graal” aan, Roxy gaat gelukkig door met
Na jaren nagenoeg de hele kindermarkt
beheerst te hebben, heeft Henk van der
Linden er nu een geduchte concurrent
bijgekregen. In ’72 kwam Karst van der
Meulen, pas afgestudeerd van de Filmaca
demie met „Circus op Stelten”, mogelijk
gemaakt door subsidie van het Productie-
fonds en van het verhuurkantoor Gofilex
dat ook de Rex-films voor een deel had
uitgebracht. Ondanks debuuttekortko-
mingen als het trage tempo, slordige
structuur en het wat onhandige spel der
jeugdige spelers werd het circa avontuur
van vijf kinderen, mede dank zij het aan-
trkkelijke milieu waarin de handeling
zich afspeelde, een succes. Met als gevolg
dat er bijna onmiddellijk geld op tafel
kwam voor een nieuwe productie voor
jong en oud.
Het werd „Oom Ferndinand en de To
verdrank” en voor het eerst kwamen er
acteurs van naam aan te pas: Lex Goud
smit en Willeke Alberti speelden de hoofd
rol in een erg rommelig scenario waarin
zowel een oude adellijke dame uit vroege
re eeuwen tot leven gebracht wordt, een
toverdrank die mensen kan doen verdwij
nen maar ook achtervolgingen en een
roomtaartenveldslag een plaatsje krijgen.
Men krijgt de indruk - maar daar heb
ben de kinderen natuurlijk minder last
van - dat Karst van der Meulen teveel
andere lopende zaken een besluit te ne
men, wordt er komende maandag een
bijeenkomst belegd om 20.30 uur in de
grote zaal van de Stichting Buurtopbouw
werk aan de Nieuwe Gracht 76 te
Haarlem.
ke verhaal van Edmond O'Brien over een
parodie op Frankenstein waarin de tra
vestiet Dr. Frank N. Furter onverwachts
bezoek krijgt van twee „normale”
mensen.
'Harry en Walter, gespeeld door James
Caan en Elliot Gould zijn twee slimme,
hoewel aan lager wal geraakte musichall-
artiesten die in de gevangenis kennisma
ken met een super-inbreker Adorn Worth
(Michael Caine) die hen imponeert door
lOOOtDOOOQQLjGüQDOCJCjOüü bep^ar-onera” op met als centrale figuur
Giacinto Mazadella, een één ogige dictator
die nog een beetje gezag heeft onder de
verzopen bewoners en slechts angst heeft
dat hij bestolen zal worden van zijn verze
keringsgelden als hij slaapt. Voortdurend
verstopt hij zijn geld en vergeet dan weer
waar hij het geborgen heeft. Zijn vrouw
haat hem en als openlijk in het krotten
dorp met een vriendin gaat wonen en veel
geld aan haar besteed, is de maat vol.
Tijdens een familiemaaltijd zal ze hem
een snel werkend vergif toedienen. Als hij
aan de dood weet te ontkomen steekt hij
uit wraak zijn woning in brand, waarna
alles bij het oude blijft. Het is een meedo
genloos drama waaraan toch eeh wrange
humor niet ontbreekt. En de spelers, met
voorop Nino Manfredi als Mazadella, zijn
menselijk en verschrikkelijk tragisch.
Men kan deze prachtig gemaakte film die
aan de beste Pasolini uit diens begintijd
„Interiors” de film van een zonder Woody
Allen, in Lido Bud Spencer in „They cal
led him Bulldozer,’ en Luxor komt met
„Een brug te ver”. Resteert een aardig
nachtfilmpje in Roxy: „Harry and Walter
go to New York” van Mark Rydell.
Dat
toen met een smal-
filmapparaat en
met Eddy van der
Ende als camera
man. Maar ook die
functie nam Van der Linden die al regis
seerde en zijn eigen scenario’s schreef, al
gauw over. Een dergelijk continu wer
kend bedrijf - met steeds de zomer voor de
opnamen en de winter voor de afwerking -
is op zichzelf al heel opvallend in eën
spaarzaam filmproducerend land als het
onze. En om zo’n 25 jaar in de smaak bij
de jeugd te vallen is ook geen geringe
prestatie.
Henk van der Linden heeft alle genres
beproefd. Allerlei variaties op de beleve
nissen van Pietje Bell en Dik Trom, de
Sjors en Sjimmie-serie, historische dra
ma’s als „Vrijbuiters van het Woud” of
„Het Verraad van de Zwarte Roofridder,
avonturenfilms als „Pim Pandoer in het
Nauw” of „Twee jongens en een oude
Auto”, nee, er is variatie genoeg in de
collectie Rex-films die met de uiterste
zuinigheid gemaakt zijn, dank zij goedko
pe werkkrachten en het feit dat de hele
familie Van der Linden assisteerde.
W;
S1