Verstandige mensen durven soms ongehoorzaam te zijn STEVEN DERKSEN OVER LEREN OVERLEVEN r J door Pieter van de Vliet I Niets is zeker Afrekening Links geweld Kritisch denken w Verdringing Staatssecretaris De Jong heeft tijdens de I In de tijd dat voetbal nog geen vechtsport was, speelde Steven Derksen in het eerste van Alcides. Die roemruchte club uit Meppel liet mooi stoer voetbal zien, onbetaald. Nie mand riep „dood” aan de tegenstander. Iemand neerleggen was nog geen gemeen goed, alleen maar gemeen. En er vlogen zeker geen messen het veld op. Voetbal was nog geen oorlog. En echt oorlog was welis waar verschrikkelijk, maar de uitwerking ervan was niet onvoorspelbaar. Niet zo on voorstelbaar ook. Want de atoombom was nog niet uitgevonden. Er waren nog kansen om te overleven. Voetbal was in die dagen een feest. En feesten van de voetbalclub waren gezellig, hoewel er geen druppel sterkedrank werd gedronken. Want dat behoorde de sportman niet te doen. Kampioenen werden keurig op de schouders genomen. Opgewonden me nigten walsten niet het voetbalveld op. Dat dit ooit zou gebeuren leek onmogelijk. Maar het gebeurde. Aan het eind van dit seizoen. Mensen werden ernstig gewond toen supporters van de Duitse Bundesliga- club HSV in Hamburg bij het behalen van het kampioenschap elkaar in een agressieve vreugderoes onder de voet liepen. Derksen: „Het lijkt betrekkelijk onschul dig: mensen die elkaar onder de voet lopen. Ogenschijnlijk een ongeluk. Maar de krach ten die daar vrij komen, zijn minder onschul dig. Een demagoog kan daar gemakkelijk misbruik van maken”. De mens staat voor de keus. Zelfvernieti ging of voortbestaan op een hoger niveau, van volwassenheid. In zijn boek „Leren om te overleven” geeft Steven C. Derksen aan hoe we de onbegaanbaar geworden weg van het geweld moeten verlaten. Vredes- opvoeding op de scholen is daarvoor een vereiste; In het boek dat als proefschrift aan de Vrije Universiteit van Brussel is verschenen staat dat een fundamentele verandering in opening van de Atlantische onderwijscon- ferentie op het belang van dergelijk onder wijs gewezen en tegelijk de ideeën gepre zen van de voormalige onderwijzer en vervolgens leraar maatschappijleer aan de Pedagogische Academie in Meppel. ons politieke denken niet alleen noodzake lijk maar ook mogelijk is. Het proefschrift heeft toenemende be langstelling in onderwijskringen. Ook de Koninklijke Militaire Academie, waar be roepsofficieren worden opgeleid heeft het welwillend ontvangen en overweegt het in het lesprogramma op te nemen. Pieter van de Vliet las het boek en sprak met de schrijver. ■4 leed wordt verkocht weg me Alle 3 er Een groeiend aantal landen (dertig?) beschikt over atoomwapens. Ook kleine, politiek instabiele, landen waar de nood hoog is. Derksen: „De atoombom was het snijpunt in de geschiedenis. Het moment waarop we ons meer dan ooit hadden moeten realiseren dat vrede meer is dan geen oorlog. Dat er naast een aantal wijzigin gen in de maatschappelijke en politieke structuren ook een aantal veranderingen in het denken en het gedrag van de mens, speciaal wat betreft de inter nationale politiek, noodzakelijk zijn geworden”. De enorme groei van de technologische ontwikke ling is niet gepaard gegaan met een groei van het menselijk inzicht en verantwoordelijkheidsgevoel. Het tegenovergestelde is eerder het geval. „De mens heeft de weg naar de sterren gevonden, maar is in zijn eigen wereld steeds meer ver dwaald”. Politici, ook in Nederland, doen er weinig aan daar verandering in te brengen, vindt Derksen. „Ze staren zich blind op sociaal-economische kwesties, terwijl cultureel-pedagogische zaken bitter weinig aandacht krijgen. Een gezonde economie lijkt be- langrijker dan een gezond mens. Als je sommige politici beluistert, lijkt het grootste probleem op de wereld het wel of niet aftoppen. Maar als ik het tijdens een van mijn lezingen over identiteitscrisis heb hangen ze aan je lippen.” Het onderwijs is nog nauwelijks gericht op het ontwikkelen van een psychochisch volwassen, ge zond mens. Volgens Derksen is dat „iemand die geestelijk (emotioneel) zo stevig in zijn schoenen staat (wiens zelfgevoel zo sterk is ontwikkeld), dat hij met veranderingen, teleurstellingen en conflic ten in de wereld zodanig kan omgaan dat zijn gevoel van eigenwaarde niet in die mate in het gedrang komt dat agressieve gedragspatronen (die iedereen heeft) gaan overheersen en een juiste kijk op zichzelf en anderen (en op de wereld) verloren gaat” „Mensen die bijvoorbeeld de wereld kunnen zien zoals ze is, niet zoals ze wensen. Die in staat zijn verschillen in opvattingen te verdragen, zich zelf te blijven en anderen tot hun recht te laten komen. Zij zien wetten en maatschappelijke formules als een bron van vernieuwing in plaats van als een door het verleden geheiligd en op instandhouding van de gevestigde orde gericht mechanisme. Omdat ver standige mensen ongehoorzaam durven zijn, omdat ze weten dat er een heleboel tussen ja en nee is. Dat niets helemaal zeker is. Mensen die niet bang zijn voor het onbekende maar het vreemde ervaren als een verrijking van hun eigen bestaan. Die kunnen leven met een minimum aan zekerheid. Die hun spanningen en angsten onderkennen”. ken kte- een ens een ien. zie ook j te wee het een ben Derksen rekent af met de zogenaamde kritische polemologen en dito leraren die beweren dat als de maatschappij maar wordt veranderd, ook de mens wel verandert. „Neo-marxistische schrijvers die alles verwach ten van een politieke aanpak en zich weinig af niets aan een op het individu afgestemde politieke vor ming gelegen laten liggen, maken zich dus even zeer „Hoe algemeen het denken in termen van geweld is blijkt ook uit het feit dat links zich in dit opzicht nauwelijks (meer) onderscheid van rechts. Hitlers bekende uitspraak dat al het grote uit het geweld voortkomt blijkt ook daar steeds meer opgeld te doen. Termen als „nieuw” of „bevrijdend” geweld (onder anderen gebruikt door Fanon, Malcolm, Satre, Carmichael, Dencik, bij ons Reckman) en „creatieve haat” spreken in dit opzicht duidelijke taal. Zo kern men stellen dat de „helden van het geweld” (straks weer de moordenaars?) nog altijd „onder ons” zijn, ook al zijn het dan voor een deel „andere” helden. heb nse sfd- isje me aid. als lan- ;aat dat en aar >rdt uit. vrij zit- ijd- lan. lus- laal Hen 'ha- ?ra- /en. gen akt. luik ent. s je ’t is niet ven sijn lan lijk ein. isst icht een :act e ik jan !ing om it je een >en, die op- Zo ben van nin aar te- i uit van die jen- het het I is? isen me ■Jk heb zeer 3cht icht a ik nog tro- iur- •en, te mt, ien er en” an- aar Derksen: „In een tot mislukken gedoemde poging probeert de mens het groeiende gat in zijn bestaan op te vuUen met materieel welzijn en met sensaties. Maar het gevoel van onbehagen en machteloosheid kan je er niet mee verdrijven. Niet met Ajax- Feyenoord. En niet met duur comfort. Steeds méér van aUes werkt verslavend en doet de onvrede niet verdwijnen”. „Mijn schoonmoeder zei altijd: Het meer is nooit vol”. De mens die de zin van het leven niet meer ervaart is geneigd tot zelfvernietiging. Als hij dan ook nog beschikt over wapens waarvan hij de gevolgen niet overziet, omdat hij denkt in de sfeer van conventionele oorlogvoering, een verouderd veiligheidsdenken, kan zonder overdrijving wor den gesproken van een levensgevaarlijke situatie. „Kritisch denken is moeilijk. Dat geldt voor Rus sen over Amerikanen. En voor Amerikanen over Russen. De Russische vrije-tijdscultuur (film, lectuur) be vat minder uitingen van agressiviteit dan die van het kapitalistische westen. Niemand in het westen die aan dit aspect van de Russische samenleving aandacht besteedt”. Derksen: „Er bestaat in het westen te veel de neiging de Russen vast te pinnen op de dissidenten. Men wil alleen het slechte in de Sovjet-Unie zien. Ik heb persoonlijk een voorkeur voor het democrati sche systeem, dus niet voor het Russische. Maar in mijn denken is ook plaats voor het oosten. In schablonen denken is gevaarlijk. Niet eerlijk voor al. Psychisch onvolwassen”. Als voorbeeld van psychisch onvolwassen men sen noemt Derksen de groep VS-senatoren, die destijds ernstige morele en politieke bezwaren had den tegen het bombarderen van steden in Noord- Vietnam, maar bleven zwijgen uit angst voor het predikaat „soft on communism”. Ze waren bang, dat ze voor handlangers van het communisme zouden worden versleten. Een houding die van weinig persoonlijke moed getuigde. Derksen is de man uit de tijd van het vroege socialisme (SDAP). De in die tijd nagestreefde zelfontplooiing en zelfverheffing van de arbeider ervaart hij nog steeds als zinvol. Hij heeft zich dan ook geërgerd aan leerlingen van het voortgezet onderwijs, die klaagden over moeilijke woorden in Vrij Nederland. Hij nam het niet de leerlingen kwalijk, wel de opvoeders. Dat kennis niet meer belangrijk zou zijn vindt hij niet alleen modieuze onzin maar ook een gevaarlij ke redenering. „Het verstand is de enige dunne draad die ons met de toekomst verbindt. Het is onverantwoord niet alle mogelijkheden die het ver stand ons biedt te benutten”. Hij vindt het daarom volstrekt onjuist dat kinde ren op basisscholen rekenmachientjes tot hun be schikking krijgen. Een technische ontwikkeling die lui maakt en bijdraagt tot de mayonaise-cultuur. Een broertje dood heeft Derksen ook aan onzin delijke politici, zeker als ze van links zijn. Derksen: „Ik ben ook niet zo’n heilig boontje, maar je moet toch althans proberen naar je princi pes te leven. Als we de wereld willen saneren en humaniseren, moeten we toch onze uiterste best doen wat betreft onze eigen handel en wandel”. In plaats van de oude oorlogsheld is niet zelden de held van de revolutie gekomen. In deze lijn ligt ook een deel van de politieke wetenschappen. Terwijl vroeger oorlogen gerechtvaardigd waren en revolu ties werden veroordeeld is men nu in veel kringen eerder geneigd de oorlog als een „verdommingspro- ces” te beschouwen en de revolutie als een beslis sende ingreep in de maatschappelijke venieuwings- processen toe te juichen. De radicale polemoloog L. Denick gaat hierbij nog "het verst als hij de oorlog en de revolutie als vredesmiddelen bij uitstek aanprijst. Niet zo ver wonderlijk mag het daarom heten dat M. Ros zowel in Duitsland als Italië een duidelijke nostalgie (heimwee) naar het fascisme constateert, schrijft Derksen. Hij zegt: De RAF bijvoorbeeld is kapot gegaan aan het absolute geloof in de mens. Ze heeft de slechte mens niet willen zien, heeft zich blind ge staard op een totaal nieuw mens. Ze is zo teleurge steld, zo gefrustreerd dat ze diezelfde hemelhoog verheven mens is gaan vernietigen. De RAF heeft de duivel ontkend en toen dit ten onrechte bleek is ze des duivels geworden”. „Een realist mag zijn verwachtingen nooit te hoog stellen. De mens kan van deze aarde geen hemel maken, maar hij mag ook niet toezien dat het een hel wordt. Het opnemen voor de in onze tijd veel te weinig gestimuleerde „zachte krachten” is het min ste wat we kunnen doen, vindt Derksen. We moeten dat doen tegen alle mogelijke verwijten van half zachtheid en hoongelach in. „Zelfs de oude, waar schijnlijk wijs geworden vechtjas MacArthur, die nota bene nog de atoombom tegen China had willen gebruiken, deed dat”. „Leren om te overleven”, tweede druk, 25,90, te bestel len bij de boekhandel, ook bij de auteur door overmaking van 27,90 op giro 80.70.74 ten name van S. C. Derksen, Meppel. zo blijkt uit een zeer representatief onderzoek van de Amerikaan Kohlberg onder duizenden mensen uit heel uiteenlopende milieus. Slechts tien procent van de onderzochten blijkt te kunnen samenwer ken op basis van geven en nemen en het eigen stadpunt met dat van de ander in evenwicht te kunnen brengen. De meesten leren niet de normen te toetsen, de normen te objectiveren. Dat komt doordat ze in het gezin en in het onderwijs niet de kans hebben gekregen zich te trainen in het vermogen kritisch kennis te verwerven, te verwerken en toe te passen. Toch biedt vooral het voortgezet onderwijs goede kansen voor een dergelijke op conflictbeheersing gerichte opvoeding”. Derksen vindt het een schandaal dat aan het ontwikkelen van het zelfstandig denken nog zo bitter weinig aandacht wordt gesteed. Alleen op voeden tot een innerlijke flexibiliteit kan het ge vaarlijke axioma-denken doorbreken, oftewel het klakkeloos aanvaarden van wat klakkeloos is aan gepraat. „Naarmate mensen minder van zichzelf en van anderen weten, omdat ze niet hebben geleerd dat te weten te komen, zullen ze zich meer vasthouden aan eenmaal ingenomen standpunten. Ze zullen neigen tot het kritiekloos gehoorzamen van de autoriteit, zich door de groep laten dwingen”. Deze modale, conventionele, law and order-geo- riënteerde mens klampt zich vast aan idolen. Pop sterren, koningshuizen enz. Deze mens wordt snel beïnvloed door verleiders als mode- en vermaakin- dustrie. Gemakkelijke slachtoffers van de STER- reclame. Volgens Derksen heeft dit angstige type niet geleerd nee te durven zeggen. Niet geleerd om te gaan met de eigen duisterheden. Hij durft zijn eigen slechtigheid niet onder ogen te zien. Als een van de dilemma’s stelt de Amerikaan Kohlberg bij zijn eerder genoemde onderzoek het volgende. Een vrouw, die aan kanker lijdt, is ster vende. Ze heeft een verdovend middel nodig. Haar man probeert dit langs wettige weg te verkrijgen, maar slaagt daar niet in. Ten slotte steelt hij het. Het merendeel van de onderzochten vond dat ont oelaatbaar. Voor hen telde het gebod „gij zult niet stelen” te zwaar. De meer kritische mensen vonden dat in genoemd geval het gebod genegeerd moest worden. „Het gebruik van woorden als „overkill”, schone bommen, nucleaire paraplu, evenals dat van „me- gadoden”, „doomsdaymachine” (respectievelijk een miljoen doden, een hypothetische machine waarmee we door een druk op de knop de hele wereld zouden kunnen vernietigen enz.) wijst erop hoe zeer ons technisch kunnen onze ethische nor men heeft verdrongen en hoe zeer we ernaar stre ven de minder plezierige dingen uit ons bewustzijn te verdringen. De hele militair-politieke strategie loop over van dit soort taalgebruik, dat in veel gevallen tot doel heeft tegenover de publieke opinie de ernst van de huidige situatie te verbloemen en/of het eigen geweten te sussen”, aldus Derksen in zijn boek. „De ontwikkeling van de nucleaire wapens plaatst de mens voor de keuze de vrede te winnen of te verdwijnen”. „De mogelijkheid dat een klein (arm) land in een toestand van uitzichtloosheid zijn heil in een ge welddadige oplossing gaat zoeken, is volop aan wezig”. aan eenzijdigheid schuldig als de aanhangers van de humanistische psychologie. Zij komen trouwens ook in conflict met de desbetreffende opvattingen van Marx zelf, die ervan uitging dat emancipatie zowel het vormen van mensen tot onafhankelijke individuen inhield als de vorming tot staatsburger”. Zij allen onderschatten de rol van de mens in de maatschappelijke veranderingsprocessen. „De mens kan zich bij onderdrukking vrij voelen door zich te verzetten en in een volmaakte democratie onvrij zijn door zich bij de bestaande feiten neer te leggen”. Derksen: „De ware goddelozen zijn de mensen die zich bij de feiten neerleggen. Zij zijn even schuldig als de vernietigers. Want allen zijn aan alles schuldig. Echte actievoerders, waar vind je ze nog”. „Voetbal is tegenwoordig een spiegel van de maatschappij. In die spiegel zie je dat we steeds meer gewend raken aan geweld. Iemand neerleg gen is normaal geworden, iemand niet neerleggen is abnormaal. Een mes op het veld is voor een scheids rechter onvoldoende om een wedstrijd te staken. De scheidsrechter verontschuldigt zich zelfs dat hij eventjes moet onderbreken. Hij excuseert zich als het ware voor het feit dat hij het geweld niet gewoon vrij baan laat”. „Vroeger werden auto- en motorraces afgelast als er een dode viel. Dat is ook al lang niet meer het |geval. Het is een gewenningsproces. We zijn gewend geraakt aan zoveel geweld, dat de weerstand om geweld te gebruiken wordt uitgeslepen”. „Het is verontrustend, dat het messenincident zich voordeed bij een zo’n keurige club met een zo ingetogen publiek als dat van Groningen”. „We zetten bordjes verboden toegang neer. Maar niet voor de bioscopen waar in toenemende mate films worden vertoond die behalve door een law and order mentaliteit worden gekenmerkt door een volslagen gebrek aan menselijkheid. In een toene mend aantal films wordt geweld als volstrekt legi tiem verkocht. Geweld wordt in toenemende mate verheerlijkt. In films van James Bond bijvoorbeeld, die door en door fascistisch zijn. Het zelfde geldt voor een niet gering aantal kranten en tijdschriften. Geweld en leed worden verkocht, ook aan kleine kinderen. Terwijl medelijden wordt afgeleerd, be lachelijk gemaakt”. Geweld is gewoon; 4 Z

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 19