Realisme bij Reinder Homan en Selma Verhoeven Vuilnismannen De sfeer van mist en nevel met andere kijk op kunst Harmoniums „van platte doos tot hemelbed Haarlemse orqelmaand 7 3 t 4 Engelse successchrijver houdt verkoopcijfers goed in oog Waardevolle ikoon uit Praags museum gestolen 95 E3 content Hi 1 door Brigitte Sprenger Veel waardering voor opmerkelijk concert door Van der Steen w, WW HHHS 7 KUNST JULI 19 7 9 ZATERDAG 1 4 t ai. •al. 7/1 bel 023-323215 uitzendbureau al. maakwerk van je vakantie als: boekhouder^ t lïï In zijn Georgiaanse huis midden op het eiland Guernsey heeft de Britse auteur Desmond Bagley een hele aparte zaken- en hobbymetgezel een Hewlett Packard Istfam 9845S computer. Behalve als speelding voor potjes schaak, partijtjes golf en moeilijke sommetjes, heeft deze computer een grote rol gekregen in Bagley’s werk, vooral als waakhond. Bagley, een kleine, gebaarde, grijze man was in Nederland met zijn vrouw Joan voor „vakantie” ditmaal om de huldiging te ondergaan van zijn Nederlandse uitgever ter gelegenheid van de verkoop van meer dan een miljoen van zijn boeken in de Nederlandse taal. Zijn avontuurromans verkopen vrij goed in ons land, net zoals elders in West- Europa. In de zuidelijke landen gaat het met boeken zoals De Gouden Kiel, Het Fort in de Bergen, De Wel onder Water en Operatie Torpedo niet zo goed. Verkoopresultaten zoals deze zijn vastgesteld door Bagley's computer. typ® it?® Wh-"- -W' t 7O® Bagley: Dagdromen per computer ■A Desmond Bagley: dat boek is iets wat te verkopen is, net zoals een stuk zeep". -r Reinder Homan: Stroompje, ets (1979). A Selma Verhoeven: Spiegel, olieverf op doek (1977). GEMMA COEBERGH - M PRAAG (Rtr). Uit het Rijkstntlseum in Praag: is een ikoon uit de veertiende eeuw van de Italiaanse kunstenaar Nico la di Faminaso ter waarde van naar schatting bijna 150.000 gulden gestolen. Volgens het Praagse dagblad Svobodne Slovo van vrijdag werd de ikoon, voorstel lende de madonna met kind, dinsdagmid dag van haar plaats gehaald. Het is de tweede diefstal uit het Rijks museum in Praag. In 1972 verdwenen drie schilderijen, waaronder een Greco. Zij werden later in Wenen teruggevonden en teruggestuurd. GUELPH (Ontario) (Rtr). Omdat het er naar hun mening uitzag als rommel namen de vuilnisophalers van Quelph, in de Canadese provincie Ont ario, de tentoongestelde werken van een groep avantgardistische kunste naars mee naar de vuilnisbelt. Drie ochtenden later troffen de gemeente werkers op dezelfde plaats weer een hoop roestige ijzeren driehoeken aan en ook die werd op de wagen geladen. Met dat vierkante machientje, een type machine met beeldscherm, houdt de 56- jarige schrijver zijn verkoopcijfers in de gaten. Informatie over zijn 12 boeken in 22 talen in 15 verschillende opzetten (film rechten, paperback, Braille, enzovoort) worden door Bagley zelf ingevoerd. En niet alleen maar voor zijn eigen plezier. „Neem nou bijvoorbeeld de Duitse se- rierechten van de Gouden Kiel”, zegt Bag- ley ter illustratie. „Met de nodige infor matie kan de computer een gang van zaken vaststellen. Als het goed gaat, geen probleem. „Maar stel nu eens voor dat de verkoop langzaam aan het zakken is en ik zie dat in Nedèrland die serierechten van hetzelfde boek vooruit gaan. dan moet ik mij afvragen waarom dat zo is. Want ja, al mijn uitgevers krijgen hetzelfde boek”. Als Bagley constateert dat zo’n achter uitgang het resultaat is van de slechte vertegenwoordiging van zijn uitgever in dat land, stapt hij erop af met zijn statis tieken. En, zegt Bagley, als er geen verbe tering komt, dan heeft die uitgever één schrijver minder. „Het is enkele keren In al zijn landschappen hangt de sfeer van mist en nevel, typische sfeer van de Lage Landen die rijk is aan romantische gevoelens. Het is duidelijk dat Reinder Homan met dergelijk werk geen maat- hij waarschijnlijk nooit zal zijn uitgeke- nen. Je merkt hoe hij elke „karaktertrek” die bomen kunnen hebben, heeft onder- zocht en dat vervolgens wil uitbeelden. Prenten die een totaalindruk geven gaan vergezeld van enkele detailstudies zodat het uiteindelijke beeld van de natuur ge completeerd wordt. platte doos, het grootste had de afmetin gen van een hemelbed. schappelijke stellingname poneert. Hij kiest onomwonden voor de natuur, dat zal voor de liefhebber genoeg zijn. keer om Selma Verhoeven met haar schil derijen en Evelyn Eweg met keramiek te tonen, past geheel in dit beleid. Selma Verhoeven, die in Zandvoort olie verven en aquarellen toont, schildert in een stijl die nauw grenst aan het magisch realisme. Ze weet vaak een vervreemdend element in haar werk te laten binnenslui pen op momenten die je niet zo snel ver wacht. Een vrouweportret doet aanvanke lijk nogal statisch aan, maar bij nadere beschouwing blijkt de dubbele bodem in dit schilderij heel sterk te gaan spreken. Zowel technisch als artistiek is er bij Selma Verhoeven, die Uit Terheijden af komstig is, veel kwaliteit voor handen. Tocht levert dat niet een evenwichtige presentatie op. Er zitten nog genoeg zwak ke momenten in haar schilderijen die een totale acceptatie in de weg staan. Met name daar waar ze een vrije interpretatie van het nieuw-realisme voorstaat, blijkt ze onverwacht prdblemen met de anato mie te hebben. o De Utrechtse organist Piet van der Steen bespeelde (zowel solistisch als in samenwerking met een instrumentaal en semble en een pianist) in dit in het kader van de Haarlemse Orgelmaand georgani seerd concert harmoniums van Franse en Amerikaanse makelij. Het kleinste instru ment van dit zestal kon opgevouwen wor den tot het formaat van een rechthoekige, Was de klank van het harmonium waar Piet van der Steen de snelle gedeelten uit Guilmants vierde sonate op speelde wat ruw en ondoorzichtig, de kleinere instru menten die hij liet horen met andere (ADVERTENTIE Homan is een import-Fries die zich ja- ren geleden vestigde in Sur huizen, een dorpje in de Friese Wouden. Friesland- kenners zullen die streek roemen om het vele natuurschoon, een mening die door Homan ten volle wordt onderstreept. Want gezien zijn vele bladen die hij in de afgelopen jaren heeft gemaakt, heeft hij zich ten volle gewijd aan het uitbeelden van zijn directe omgeving. Uit Reinder Homan’s werk spreekt een diepe liefde voor het land zoals hij dat ziet met een enkele blik uit het raam. Zijn grote thema vormen de bomen waarom Er zit mijns inziens nogal een bezwaar in de grote eenvormigheid van haar werk die gezien de getoonde technische beheer sing gemakkelijk een wending zou kun nen krijgen. Dat zou er toe kunnen leiden dat Evelyn Eweg temidden van het ge drang der vele figuratief werkende kera misten een duidelijker eigen gezicht gaat tonen. (Tot en met 5 augustus, op woensdag tot en met zondag van 14-16 uur geopend. Tijdens de maand juli bovendien op woensdag- eh donderdagavond van 19-21 uur). CEES STRAUS jaren een spelletje met zijn Engelse uitge ver die hem iedere zes maanden uitbe taalt. Dan komt de schrijver aanzfetten met de sommetjes van zijn computer met als uitkomst het bedrag dat op de cheque van zijn uitgever moet staan. Tot dusver zit hij altijd binnen een marge van twee percent van het juiste bedrag. „Het geld is niet zo belangrijk meer. Ik ga door met het schrijven omdat ik een schrijver ben”, zegt Bagley heel nadruk kelijk. „Geld heb ik nu genoeg. Als ik ophield met het schrijven zou ik toch niets anders te doen hebben. „Toen ik begon te schrijven in 1962 was het geld erg belangrijk. Omdat ik niet had! Toen begon ik de centjes te bewaren nu doe ik het gewoon om de stand van het spel bij te houden”. Speelt de computer ook een actievere rol in het schrijven van een boek? Bijna boos antwoord Bagley dat hij zijn boeken zelf schrijft en niet de computer. „Het is een vrij stom machientje dat alleen weet wat jij het vertelt. Het is een werktuig, net zoals een typemachine maar dan met een geheugen. Nee, ik probeer niet gegevens van een intrige in te voeren om te zien of het allemaal klopt. Dat weet ik al door de „research”.” Bagley beschouwt wetenschappelijk on derzoek voor een boek als de belang rijkste en ook de plezierigste kant van romanschrijven, iets wat hij heeft overge houden uit, zijn meer dan 30-jarige carriè re als journalist. Hij houdt ervan om de puntjes op de i te zetten en is soms jaren bezig met het onderzoek voor één boek. Aan De Sneeuw Tijger begon hij eerst in 1963 een verhaal over een sneeuwla- wine. „Ik begon ermee en opeens reali seerde ik dat ik niets wist over lawines. Nou, toen begon ik met het onderzoek en het boek verscheen uiteindelijk in 1975, twaalf jaar later dus. Hetzelfde geldt voor het boek waar ik nu mee bezig ben dat gaat terug naar een reis naar de Zuidpool die ik in 1968 Toen kreeg de gemeentelijke plant soenendienst een boos telefoontje van de kunstenaars, die wilden weten waarom hun avant-gardistische expo sitie tot tweemaal toe was weggehaald. De kunstenaars hadden toestemming om in het park hun tentoonstelling in te richten. De gemeentewerkers wisten dat, „maar zij hadden herkenbaarder kunst verwacht”, vertelde gemeente woordvoerder David Kendrick, die zich overigens woensdag persoonlijk bij de kunstenaars is gaan verontschul digen. De woordvoerder van de kunste naarsgroep, Keith Mchattie, zei dat men met „miheu-commentaar” de bur gerij had willen uitdagen eens een an dere kijk op de dingen te krijgen. Naast deze etsen laat Tholen plastieken zien van Fritz Schremmer. Deze van origi ne Duitser woont in Nispen (bij Nijmegen) en stelde tot nog toe weinig tentoon. Hij werkt in een abstracte, naar het concrete neigende stijl met helder gecomponeerde vormen die hij opbouwt uit verchroomd koper. Soms zijn deze vormen de inleiding op een uit brons vervaardigde druipsel dat als materiaal moet contrasteren met' het gladde chroom terwijl het inhoudelij ke karakter er op moet aansluiten. (Tot. en met 24 juli, geopend op dinsdag tot en met zaterdag van 11-17 uur) Het Cultureel Centrum op het Gasthuis plein in Zandvoort ruimt graag een plaatsje in voor kunstenaars die nog niet zijn doorgebroken maar bij wie toch vol doende kwaliteit is te vinden die een pre sentatie rechtvaardigt. De keuze van deze HAARLEM. Op het gebied van toets instrumenten is in de loop der eeuwen al heel wat uitgevonden, een verscheiden heid aan instrumenten met elk een eigen karakter. Zo ook het harmonium, dat rond het jaar 1800 is ontstaan en al snel uitgroeide tot een geliefd huisinstrument en daarnaast in de kerk een rol vervulde. De Duitse componist Sigfrid Karg-Elert trok zelfs de hele wereld door met een harmonium waarop hij zich als solist liet horen. Richard Strauss en Gustav Mahler schreven het harmonium voor in enkele van hun werken. Vrijdagavond kon in de Haarlemse Bakenesserkerk worden ge hoord (en gezien) dat ook het harmonium zijn soorten kent, en dat er met die ver schillende soorten een uitermate aardig concertprogramma valt samen te stellen. Bepalend in Homan’s werk dat altijd realistisch blijft is het feit hoe hij de toon in zijn bladen inbrengt. Homan is als graficus een echte tonalist. Met subtiele tintverschillen bepaalt hij de sfeer in zijn werk waarbij hij heel geraffineerd een donker object op de voorgrond plaatst tegen een veel lichter decor. Daardoor ontstaat een suggestie van ruimte die heel charmant overkomt. gebeurd”, mompelt Bagley zonder glim lach. „Veel auteurs schrijven een boek, geven het aan de uitgever en stellen daarna geen enkele belangstelling meer in hun werk. Ik wel. Zodoende heb ik een bepaalde controle over mijn werk. maar niet veel”. Alsof hij wil aanduiden dat de zake lijke kant van schrijven niet „onartistiek” of onfatsoenlijk is, noemt hij de klassieke Engelse schrijver Charles Dickens als voorbeeld van een slagvaardig zakenman in de literatuur. „Kijk, wanneer ik schrijf, vertel ik me zelf een verhaal. Ik ben nu een van die mensen die zijn dagdroompjes op papier kan zetten. Als ik niet tevreden ben met het verhaal gaat het niet naar de uitgever. Voor ieder van mijn gepubliceerde boe ken ben ik aan vier boeken begonnen. Het moet aan mijn eisen voldoen en dan aan die van mijn uitgever. „Dat is de creatieve kant van mijn werk. En dat is het moment waarop het voor vele auteurs voldoende is. Maar wanneer het boek klaar is, en al het echte auteurs- werk zit er in, dan heb je een stuk onroe rend goed. En dan moet de artiest een zakenman worden dat boek is iets wat te verkopen is, net zoals een stuk zeep”. Natuurlijk houdt de computer ook de centjes in de gaten. Bagley speelt zelfs al Met muziek van 19e eeuwse componis ten als Félix-Alexandre Guilmant, Louis Vierne, Charles-Marie Widor, Camille Saint-Saëns en (uiteraard) César Franck lag het zwaartepunt van het programma duidelijk in de Franse hoek, met vijf baga tellen voor strijktrio en harmonium van Antonin Dvorak als tegenhanger. Wie dus eigenlijk op dit programma ontbrak was de al eerder genoemde Sigfrid Karg-Elert, die toch een aantal (studie)werken voor harmonium heeft geschreven! Evelyn Eweg is een vertegenwoordig ster van de figuratieverstroming in de keramiek. Ze maakt zeer fijn gedetailleer de figuurtjes die verwijzingen naar Breugheliaanse tafrelen hebben. In mono- chroem gehouden chamotte-klei werkt ze naar een toneel-achtige sfeer toe waarin figuranten de voornaamste rollen spelen. 7 '.7 se en ongecompliceerde bagatellen van Dvorak. De pianist Niek de Vente vertolk te samen met Piet van der Steen drie luchtige duo’s van Charles-Marie Widor, en (eveneens met goed afgewogen en fijn zinnig spel) in een door Franck zelf ver vaardigde bewerking van Prélude, fugue et Variation (oorspronkelijk voor orgel). Kennelijk voor huiselijk gebruik gearran geerd voor twee leerlingen, de mademoi selles Louise en Genevieve Deslignières. Franck vertrouwt de melodie toe aan het harmoniurn, de begeleidende stemmen aan de piano. En hoe curieus ook, de sfeer en zeggingskracht van deze compositie blijven vokomen intact. Een programma, alles bij elkaar, dat terecht veel waarde ring oogstte en verdere belangstelling waard is. delen uit genoemde sonate en gedeelten uit „l'Organiste” van Franck waren zeer welluidend en boden meer mogelijk heid tot muzikale expressie. Een een open baring vormde het grote, tweemanualige pedaalharmonium waar allereerst een di vertissement van Vierne op werd ge speeld: een niet alleen opmerkelijk, maar zeker ook (in zijn soort, uiteraard) vol waardig muziekinstrument met unieke mogelijkheden. Het eveneens meewerken de instrumentaal ensemble (de violistes Cobi Berculo en Joan Moohey, de altvio list Willem van Os, de cellist Jaap Sytsma en de contrabssist Peter Klopstra) waren, evenals Van der Steen, uitstekend op dreef Er werd bezield gemusiceerd, zowel in soms wat decadente, soms zoetelijke muziek (Adoration van Guilmant voor stijkkwintet en harmonium) als in de fris- HAARLEM. Perfectie is een van de woorden die snel vallen als je de etsen bekijkt van Reinder Homan. Deze grafi cus, met zijn grote belangstelling voor de natuur, exposeert momenteel bij Galerie Tholen in de Anegang in Haarlem, waar hij zijn elders snel verworven reputatie met een boeiende tentoonstelling nog eens onderstreept. l/\ maakte. Ik vind het noodzakelijk om alles precies en juist te hebben. Altijd onthoud ik dat ik geen wetenschappelijk boek aan het schrijven ben maar dat ik toch wel al de leerboeken moet lezen om over een bepaald onderwerp te schrijven. Het is noodzakelijk dat alles klopt want er is niemand zo gauw met een rode pen als de lezer die een wetenschappelijke fout vindt. Dan denkt hij, nou dit is een onderwerp waarover ik iets weet en dit is fout dus, zullen die andere boeken ook wel niet helemaal kloppen. En dan leest hij mijn boeken niet meer”. Met trots voegt hij eraan toe dat hij onlangs een pluimpje kreeg van de Engel se Royal Meteorological Society. Deze ver eniging had zijn boek „Orkaan Mabel grijpt in” gerecenseerd en onderzocht of Bagley’s fictieve orkaan feitelijk was weergegeven. „Zij analyseerden mijn or kaan wetenschappelijk en besloten dat ik alles goed had”. Wanneer Bagley tevreden is met zijn informatie, dan pas begint hij met het schrijven maar dan wel voortdurend. Hij houdt zich vast aan een dagelijks werkschema van negen tot vijf uur omdat hij niet gelooft in het wachten op „sweet inspiration”. Ooit heeft hij gezegd: „Het gereedschap dat een auteur nodig heeft is heel veel uithoudingsvermogen en een goede bureaustoel om de nieren te steunen”. Na al dat gereis, het onderzoek en die veertigurige werkweken verschijnt dan eindelijk een roman altijd met hetzelfde recept: spannende avonturen van de held in reële hedendaagse situaties. Een recept dat volgens Bagley’s computerstatistie- ken vele mensen boeit. Maar dat recept boeit één mens niet zo zeer: Bagley zelf. In de persbiografie van eigen hand staat: Zijn bekwaamheid romans te lezen en te genieten is verminderd sedert hij zelf be gon te schrijven, en nu geeft hij de voor keur aan het lezen van wetenschappelijke boeken in bijna alle genres. «8707 <:C. a V V I i 'i-L x

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 7