zijn The Scholars magnifiek 's Humoristische voorstelling bij Ruïne van Brederode eine b.u Guernica terug naar Spanje Haarlemse orqelmaand tooncicinqever zingend vocaal kwintet ff pleidooi voor positief cultuurbeleid l N ,,Een synagoge en het Nieuwe Bouwen Glansrijk concert in Bakenesserkerk Revolutionair Willi Boskovsky met Rudolf Schock naar Nederland Rentabiliteit w Waaiervormig 8 9 19 7 9 KUNST 2 1 JULI ZATERDAG LU 1 ■■n g i 0 tapijtreiniging, vaste vloerbedekking losse kleden bankstellen. Concertagenda voor 9 jazz, rock en show V? 5 om met 6 De bedreigde synagoge van architect Elzas in de Amsterdamse Lekstraat MAARTEN KLOOS (Van onze kunstredactie) GEMMA COEBERGH (ADVERTENTIE) Scène uit Onk City in de voorstelling van Will Spoor en zijn groep, (foto Poppe de Boer) I 22 Het programma viel uiteen in een Engel se en een Italiaans gedeelte waarin geeste lijke muziek (motetten van Tavener en De tournee begint op 31 augustus in het muziekcentrum Vredenburg te Utrecht. Daarna volgen concerten op 1 en 3 sep tember in Den Haag, 5 september in de Rotterdamse Doelen, 10 en 11 september in het Concertgebouw in Amsterdam, 12 september in Eindhoven en 14 september nogmaals in de Rotterdamse Doelen. Aan Willi Boskovsky zal op „de klassie ke dag” van Phonogram op 10 september een platina plaat worden overhandigd voor zijn dubbelalbum Strauss-concert in Wenen met de Wiener Philharmoniker, waarvan inmiddels ruim 50.000 exempla ren zijn verkocht. Van dit magnifiek zingende vocale kwin tet zullen we ongetwijfeld nog wel eens horen: ik hoop het van harte. Als synagoge is het sobere, strakke ge bouw revolutionair van opzet. Wie de hele reeks Amsterdamse synagogen bekijkt kan niet anders dan bewondering voelen voor de manier waarop Elzas nieuwe ar chitectonische beginselen heeft gekombi- neerd met trouw aan de joodse traditie. Maar na de Portugese en de Hoogduitse synagoges uit het eind van de 17e eeuw en de synagoges in de Linnaeusstraat en de Jacob Obrechtstraat (beide uit 1928) bete kende het ontwerp wel degelijk een breuk. Voor de één was het een reden tot „ver baasde toekomstverwachting” (Richter Roegholt in zijn boek „Amsterdam in de 20ste eeuw”), voor de ander was het ken merkend voor de „wan-cultuur” van de jaren dertig (uit een kritiek in het Rooms- Katholieke Bouwblad). SANTPOORT. Hoog boven de bega ne grond verheven, op de kantelen van de Ruïne van Brederode stond vrijdagavond een houten mensenfiguur. Een robot-ach- tige pop die over de omgeving van de burchtrestanten leek te waken. Een intri gerend gezicht, dat een voorproefje gaf van de voorstelling die Will Spoor en zijn vrienden in het kader van Ekstavo in Santpoort kwam geven. De houten pop heet Onk en een Onk is eigenlijk een acteur in de groep van Spoor, die zijn oorspronkelijke mime-activiteiten heeft uitgebouwd sinds hij ten huize van zijn vriend Boudewijn Bielke voor het eerst zo’n beweegbare pop ontmoette. Spoor en zijn mensen hebben nu al zo’n anderhalf jaar werken met de Onken in de benen zitten; een proces dat inspirerend ge werkt heeft. Onk City heet de voorstelling waarmee het Onk Theater overal sinds kort terug is ü- Het pand van Cineac in de Reguliersbreestraat in Amsterdam, een voorbeeld van het Nieuwe Bouwen. „Een synagoge en het Nieuwe Bouwen”, Stichting Wonen, Leidsestraat 5, Amster dam, ma.-vr. 10-17 u., za. 13-17 u., zondag gesloten, toegang gratis, t/m 30 augustus aanstaande. Voor Ook levering nieuwe vloerbedekking en gordijnstoffen. Zijlweg 286, Haarlem. Tel.: 023-313289 UTRECHT. Dirigent-violist Willi Boskovsky komt weer naar Nederland voor zijn jaarlijkse medewerking aan het programma Ein Abenda in Wien met het Utrechts Symfonie Orkest. Solisten zijn de tenor Rudolf Schock en de sopraan Mirjana Irosch. Met dat laatste zijn we aangeland bij de kernvraag, die beantwoord moet worden: mag rentabiliteit een allesoverheersend, criterium zijn als het om cultuur-histori- Nadat eerder bekend werd gemaakt dat Randy Newman als solist bij het Rot terdamse Philharmonisch Orkest zal op treden tijdens de festivalweek Casa Nova in het Rotterdamse Ahoy, is het nu ook zeker dat de Amerikaanse groep Cheap Trick in het zelfde kader een concert zal verzorgen. Datum: 28 augustus. gemeente voor één keer alert. Nog voor dat het gebouw in 1978 op de monumen tenlijst geplaatst kon worden maakte een mini-bestemmingsplan sloop onmogelijk. Nog niet opgelost zijn de problemen betreffende misschien wel één van de belangrijkste gebouwen, die het Nieuwe Bouwen heeft voortgebracht: Duikers Ci neac aan de Reguliersbreestraat uit 1934. Een uniek gebouw, èn een unieke bio scoop. De helderheid van de plattegrond doet bijna vergeten, dat de onmogelijke situatie menig architect voor onoplosbare problemen zou hebben geplaatst. De Cine ac, gebouwd als actualiteitentheater, is een architectonisch instrument, één grote projektor, waarvan het mechanisme in de open cabine op straat zichtbaar is. De harde contouren van het bouwblok zijn boven de cabine gehandhaafd. Daaronder is het gebouw afgerond, aangetast, op een manier, die een subtiele moderne variant is op een eeuwenoude Amsterdamse op lossing: een voordeur schuin op de hoek. Wat er precies met de Cineac gaat ge beuren is niet duidelijk. Het Tuschinski- concern, dat de bioscoop beheert, heeft verklaard alleen het interieur „gezelliger” te willen maken en eventueel een tweede zaal te willen inbouwen” zonder de essen tie van Duikers architectuur aan te tas ten”. Er zijn echter wel degelijk aanwij zingen, dat ook sloop overwogen wordt, omdat deze tijd andere eisen stelt èn om dat dat uit oogpunt van rentabiliteit voor deliger zou zijn. AMSTERDAM. Het begrip tijd is een verschijnsel waarmee de mens nogal onbeholpen omspringt. Tijd is meetbaar dankzij vage afspraken, dankzij onderverdelingen. De soldaat in Strawinski’s „Geschiedenis van een soldaat” gaat drie dagen op reis met de duivel. Wanneer hij alle besef van tijd kwijt is konstateert hij: „Er is geen tijd”, maar even later blijkt hij drie jaar onderweg te zijn geweest. In het verlengde hiervan ligt de relativiteit van het begrip ouderdom, c.q. de waardering hiervan. Gesualdo, een Magnificat van Tallis en het Gloria uit de Missa Quando lieta spe- rai van Palestrina) en wereldlijke werken (madrigalen van Vautor, Gibbons, Weel- kes, Mundy, Pilkington, Bateson en Mor ley, van Groce, Monteverdi, Vecchi en Nenna, en madrigaal-comedies van Ban- chieri). Een in zoveel gedeelten uiteenval lend programma kan natuurlijk het beste in grote lijnen worden beschreven, omdat een opsomming van het karakter van ie der onderdeel te veel van het goede zou zijn. Ik zal het daarom laten bij aandui dingen als: soms bespiegelend, soms me lancholiek, soms cynisch, dikwijls opge wekt, een grote noblesse in de geestelijke werken en kluchtige tonelen in de Ma- scherata di Villanelle en Contrapunto be stiale van Banchieri. En dit alles door The Scholars steeds uiterst treffend uitge beeld. Daarmee zijn we tevens terug bij het begrip tijd. Jonge monumenten zijn ge bouwen, die zelfs als zij hun funktie lijken te hebben overleefd nog sterk en veer krachtig zijn. Het accent, dat de tentoon stelling legt op een aantal tastbare geval len, is gerechtvaardigd omdat de publieke opinie een belangrijke rol kan spelen in de strijd voor behoud. De expositie is een duidelijk pleidooi, een positiever cultuur beleid, van de noodzaak waarvan de overheid nog te weinig overtuigd is. De 36-jarige Portugees Agostinho is een jonge man, maar een oude wielrenner; de 86-jarige Martha Graham is zowel een oude vrouw als een oude danseres. Een gebouw moet op zijn minst 50 jaar oud zijn om in aanmerking te komen voor het predikaat „monument” en voor de wette lijke bescherming, die daaraan ontleend wordt. Welke problemen deze volstrekt willekeurige bepaling met zich mee kan brengen is te zien op de tentoonstelling „Een synagoge en het Nieuwe Bouwen” bij de Stichting Wonen in Amsterdam. De synagoge, waarom het hier gaat, is de in 1937 gebouwde Lekstraat-synagoge in Amsterdam-Zuid, een schepping van architect A. Elzas. Het gebouw is zowel karakteristiek voor wat in de architectuur het Nieuwe Bouwen wordt genoemd als een hoogtepunt in de geschiedenis van de synagogebouw. Daarnaast herinnert het aan de tijd waarin een groot deel van de hoofdstedelijke joodse bevolking in Am- sterdam-Zuid woonde. De synagoge is hard aan een opknapbeurt toe, maar in plaats daarvan is het kerkbestuur van de joodse gemeente van plan tot sloop over te gaan. Een kleinere synagoge zou op dit moment volstaan en met de exploitatie van een appartementenflat zou de bouw van een nieuwe synagoge in Amstelveen, waar behoefte aan is, te financieren zijn. De architectonische waarde van de Lek straat-synagoge wordt helder onder woor den gebracht door een tijdgenoot van El zas, de architect Hein Salomonson. Hij zegt bij het diaprogramma van de ten toonstelling: „In deze dagen wordt bij beschouwingen over het functionalisme in de architectuur dikwijls te kort gedaan aan de achtergronden van deze beweging. Daarom is het belangrijk, dat voorbeel den uit de jaren ’30 als getuigen behouden blijven. In Holland werd deze nieuwe be nadering van onze omgeving wel het Nieu we Bouwen genoemd wat een uitste kende benaming is. Het nieuwe was name lijk de erkenning, dat maatschappelijke betekenissen en de behoefte aan schoon heid werkelijke funkties zijn. Dit inzicht werd met min of meer succes in evenwicht gebracht met eisen van mate riële en technische nuttigheid. Van het karakteristieke beeld, dat daarbij kon ontstaan, is de synagoge van Elzas een mild, maar duidelijk voorbeeld”. MADRID „Guernica” worden teruggegeven aan Spanje, zo is vrijdagavond in doorgaans goed inge lichte kringen rond het Spaanse directo- raat-generaal van schone kunsten ver nomen. Dat ook het zingen van een goede close- harmony een flinke dosis vakmanschap vereist bewees het kwintet in de als toegift gezongen Summertime van George Gershwin, waar zij precies dat karakteris tieke, wat smeltend-weke sfeertje te pak ken hadden, evenals in een geestig arran gement van Gordon Langford over het bekende liedje van The drunken sailor. (AP). Pablo Picasso’s zal eind 1980 of begin 1981 De zegslieden verklaarden dat de terug keer van het enorme doek was aangekon- digd door de Franse advocaat Roland Dumas, de executeur-testamentair van Pi casso. Dumas had de Spaanse premier Adolfo Suarez persoonlijk van het besluit op de hoogte gesteld. Het doek zal ten toongesteld worden in het Prado-museum in Madrid, zoals Picasso verzocht in zijn testament. In de wilsbeschikking van de schilder was vastgelegd dat de „Guernica” niet eerder naar Spanje mocht terugkeren dan na de vestiging van een democratie al daar. Het schilderij wordt op dit moment tentoongesteld in het Museum van Moder- Jne Kunsten in New York. Elaine Baary, Nigel Dixon, Robin Dove ton, Michael Leighton-Jones en David van Asch (sopraan, counter-tenor, tenor, bari ton en bas) beheersen de moeilijke tech niek van dit in enkelvoudige bezetting samenzingen volkomen, omdat zij vol doende aandacht schenken aan horizonta le en verticale spanningslijnen, dynami sche schakering en een zuivere klank kleur, passend bij sfeer en tekst van het geen gezongen wordt. Wat dat laatste be treft kon er overigens wel betreurd wor den dat er geen teksten voor het publiek aanwezig waren, omdat de fijne nuances je dan toch hier en daar wel ontgingen. HAARLEM. Het vocaal kwintet The Scholars stamt van het beroemde Kings College in het Engelse Cambridge, en dit wetende mag je niet anders dan hoge kwaliteit verwachten. Vrijdagavond werd deze verwachtingsvolle stelling in de Haarlemse Bakenesserkerk optimaal bewaarheid, want The Scholars zorgden daar voor een van de glansrijke concerten uit de Haarlemse Orgelmaand 1979. Met een evenwichtig en psychologisch uitste kend opgebouwd programma, waarin geestelijke en wereldlijke muziek uit de renaissance afwisselend voor de bij beide genres horende sfeer zorgden. Presen teerde dit (onder auspiciën van het Bri tish Council naar Haarlem gekomen) vo cale vijftal een aaneenschakeling van schitterende staaltjes koorzangkunst. Naar aanleiding van de problemen rond de Lekstraat-synagoge heeft de Stichting Wonen gekozen voor een formule, waarin aandacht voor (jonge) architectonische monumenten in Amsterdam centraal staat. Ettelijke voorbeelden mogen aanto nen, dat die aandacht hoog nodig is. Am sterdam springt slordig om met zijn cul tuurgoed. Het Vrije Volk is verdwenen, het Venetiaanse huisje aan de Nes is ge sloopt ten bate van het Belgisch Cultureel Centrum, hotel-restaurant „Poort van Weesp” gaat verdwijnen. De Haar lemmerpoort zou volgens een raadsbe sluit uit 1975 gerestaureerd moeten wor den, maar staat er troosteloos bij. De beurs van Berlage is na felle diskussies behouden, zo goed als er akties voor nodig waren om Paradiso op de monumenten lijst te krijgen en om de gemeente te bewegen het Noord-Zuid-Hollands Kof fiehuis te gaan herbouwen. Een „kerkge bouwennota” is op dit moment in behan deling en dat is geen overbodige luxe. De neo-gothische Posthoorn-kerk van Cuy- pers vraagt om een andere bestemming en in het geval van de Obrechtkerk staan kerkbestuur en buurt tegenover elkaar. Drie voorbeelden uit de tijd van vóór het Nieuwe Bouwen, die op de tentoon stelling te zien zijn, zijn de Hollandsche Manege (1882), het Witte Huis (1900) en het Lloyd-gebouw (1921). De neo-classicisti- sche manege is sinds 1971 als monument geregistreerd, maar dreigde desondanks gesloopt te worden om plaats te maken voor dure appartementen. Het Witte Huis aan de Raadhuisstraat werd een paar jaar geleden (als voorbeeld van Jugendstil-ar- chitectuur) weliswaar door de gemeente raad op een voorlopige lijst van monu menten geplaatst, maar toen de gemeente het gebouw aan de Universiteit van Am sterdam verkocht kreeg de nieuwe eige naar, daarbij een sloopvergunning. Zowel de manege als het Witte Huis zijn dankzij acties vanuit het Kunsthistorisch Instituut van de Amsterdamse Universiteit gered. Het Lloyd-gebouw aan de Prins Hen drikkade wordt nog steeds bedreigd. Deze monumentale schepping van architect Evert Breman verwijst in zijn barokke neo-classicisme naar de welvaart van de eerste decennia van de 20ste eeuw. Offici eel geen monument, zelfs niet vallend on der het beschermd stadsgezicht, verwis selt het regelmatig van eigenaar. Het ar chitectenbureau De Vlaming, Salm en Fennis heeft een ontwerp gemaakt voor een complex van winkels, kantoren, wo ningen en een restaurant. Maar de kwali teit van de totale gevel van Damrak tot Martelaarsgracht maakt sloop van het Lloydgebouw ongewenst. En economisch en bouwtechnisch lijkt sloop onnodig. Cinétol, het voormalige samenkomstge- bouw van de theosofen, is een vrij vroeg voorbeeld van het Nieuwe Bouwen. Het gebouw, naar een ontwerp van C. L. van der Vlugt dateert uit 1927. Met zijn strak ke, witte struktuur, zijn waaiervormige plattegrond en zijn betonnen spanten is het een klein juweel. In 1974 werden plan nen bekend de bioscoop af te breken en een luxueus blok woningen er voor in de plaats te zetten. In dit geval reageerde de Onk City voortdurend verrassend van gastvoorstellingen in Freiburg en Hamburg. Het is een eenvoudige opzet waarin de groep de Onken (en de Onken en de groep) tot leven brengt. Een vrij simpel gegeven waarin verscheidene men selijke hebbelijkheden een eigen rol spe len. In een bepaalde theatrale procesgang komt het „stadje” van de Onken tot leven. Een heel apart wereldje, waarin veel hu moristische vondsten in combinatie met een fraai bewegingspatroon een uur lang voortdurend voor verrassingen zorgen. Het spel is zo opgezet, dat de verrassingen steeds uit de vorige tevoorschijn komen. Er is een bepaalde ontregeling van ver wachtingspatronen aanwezig. Alles ge beurt in een schijnbaar willekeurige vol gorde, maar een echte dramatische lijn heb ik in deze Onkenwereld niet kunnen ontdekken. De zes spelers van Spoor hou den met hun vreemde capriolen in elk geval sterk de aandacht van het publiek gevangen. En dat gebeurt met een echt niet zo gemakkelijke voorstelling, die toch met zoveel spanning en inzet gepresen teerd word, dat de grootste nurks onder de bezoekers er van moet glimlachen. Will Spoor zelf is indringend aanwezig binnen de voorstelling. Hij beweegt zich voort in een enorme Onk-rolstoel. Als in de moederschoot van de Onk gaat hij voort met een gezicht vol verwondering en nieuwsgierigheid. Dan is er nog een merk waardige jockey-achtig rolschaatsertje, een lispelende bokser en andere buitenis sige types. Hun verrichtingen zijn bijna voortdurend in strijd met ons verwach tingspatroon en dat juist maakt zo'n Onk- gebeuren tot iets heel plezierigs. KO VAN LEEUWEN sche waarden gaat? Konkreet kan de vraag luiden (zowel in het geval van de synagoge als in het geval van de Cineac): als een gebouw van grote cultuur-histori- sche waarde is en als de eigenaar niet de mogelijkheden heeft het gebouw dienovereenkomstig te onderhouden, moet de eigenaar dan niet onder druk gezet worden om het gebouw af te staan aan een beheerder, die die mogelijkheden wel heeft? Zowel de Lekstraat-synagoge als de Cineac hebben nog wel degelijk een toekomst, wanneer men zich, uitgaande van de gebouwen, afvraagt welke functies men eraan zou kunnen toekennen. De vraag is niet hoe kunnen we de Cineac gezelliger maken? De juiste probleemstel ling is: hoe kunnen we het koele, het zakelijke van het gebouw weer aantrekke lijker maken voor het publiek? Amsterdam springt slordig cultuurgoed

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 9