Li E Moniek Toebosch, Michel Waisvisz en The Tapes op theatertocht Circus met Popov in Carré Toerfestival uitstekend initiatief Lohengrin in Bayreuth onder Edo de Waart Laatste van Afkes Tiental overleden 4 4 4 Els Joglars-directeur Boadella komt vrij Franse schrijver Joseph Kessel overleden IT „De natuurlijkheid van de zwarte muziek trekt me het meeste aan” 0 1 NS MUZIEK THEATER Andere acteurs kregen al eerder gratie door John Oomkes Marvin Gaye O* 1100 Suprematie wijzen 15 19 7 9 JULI UITWIJZER-KUNST DONDERDAG 26 ga nd. SE- arlem I i-'H’ BV DEN HAAG. „De natuurlijkheid van de zwarte muziek is het aspect wat me er het meest in aantrekt. Dit zal dwaas en kinderachtig klinken, maar het is me een keer overkomen dat ik uit nieuwsgierig heid een trip maakte, drugs nam. En om associaties op te roepen zette ik aldoor maar platen op. De een na de ander smaakte afschuwelijk, proefde letterlijk vreselijk. Vóór die ervaring was mijn smaak breed te noemen, daarna niet meer. De enige muziek die haast letterlijk niet bitter-zoet proefde, was soulmuziek. Al het andere deed op een lichamelijke manier als te zeer vervaardigd aan”. Misfit* Robert Palmers geloof in precisie '1 A 151 3750,- The Tapes in muzikale actie op straat in Hilversum. - -- ir ion. 8 :evens leden. goede werk- ngere dat er al zo weinigen rondlopen die met elementen als beheersing en beperking weten om te gaan. Toch zou je afgaande op de titel van zijn nieuweling verwachten dat er ditmaal meer ongebreide emotionaliteit te beluis teren zou zijn. Secrets, het zou kunnen wijzen op een ongedacht staaltje openhar tigheid. Een ideaal thema voor een con ceptalbum, zoals zijn voorbeeld Marvin Gaye die zo graag samenstelt. Niet dan? Palmer: „Mijn eerte idee was om een bepaalde sfeer te scheppen .zonder met het geven van je eigen emoties al te speci fiek te worden. Het zou een plaat worden met uitsluitend eigen composities die zich zouden richten op mijn gevoelsleven en ervaringswereld. Het idee was echter om die songs abstract te houden; zodat de waarde ervan op een ieder toepasbaar zou kunnen zijn. Maar toen ik aan het schrij ven ging merkte ik hoe goed wij mensen er in zijn om zelfs onze persoonlijke gehei men voor ons zelf verborgen te houden, onbesproken te laten. Laat staan dat je die deelachtig wil maken aan anderen”. ür In het theater Carré zal weer een circus optreden. Van 3 tot en met 26 augustus komt in dat Amsterdamse theater het Russische Staatscircus met als grote trekpleister de wereldberoemde clown Popov. Dat betekent dat het bijna honderd jaar oude circustheater aan de Amstel drie weken lang weer in zijn oorspronkelijke vorm zal functioneren (Foto Lex van Rossen) Het Russische Staatscircus heeft nooit eerder in Carré opgetreden. Wel was Popov, die artistiek leider is van het circus, in januari van dit jaar in ons land. Hij nam toen deel aan de grote demonstratie in Amsterdam tegen de neutronenbom. Trio Sonata in Es-Dur, de Chorale Parti ta: O Gott, du frommer Gott en de Prelude en Fuga in A-minor. Daarnaast speelt Gillen de Zevende Toccata in C van Muf- fat en de Suite du Second Ton van Gui- lain. Dit concert begint dinsdagavond om 20 uur. Bach. De Amerikaanse organist Robert Anderson vervult de speelbeurt tijdens de tweede gemeentelijke orgelbespeling vol gende week. Donderdagmiddag 2 augus tus brengt hij een programma ten gehore, dat uitsluitend uit werken van Johann Sebastian Bach is samengesteld. Geopend wordt met Prelude en Fuga in A minor, dan de Chorale Partita O Gott, du from mer Gott, vervolgens drie Choralvorspie- le, waarna Anderson besluit met het Trio in G Major en de Passacaglia. Aanvang 15 uur. Willem Hendrik Zwart. Het vierde con cert in de reeks zomeravond-orgelconcer- ten, die onder auspiciën van de Stichting Orgelcentrum in de Grote Kerk te Noor- wijk-Binnen worden gegeven, zal vrijdag avond worden gegeven door Willem Hen drik Zwart. Circus Busch-Roland. Nog tot en met aanstaande dinsdag blijft de Duitse circuscombinatie Busch-Roland in Haarlem. Het circus dat in Schalkwijk op het terrein aan de Surinameweg staat, biedt een aantrekkelijk programma waarin vooral de sterke dierennufnmers geleend van het Zwitserse circus Knie opvallen. Een goed verzorgde circusshow die krachtig ondersteund door het pittig spelend circusorkest met vaart wordt gepresenteerd. De matinees beginnen om 15.30 uur en de avondvoorstellingen om 20.00 uur. Voor beide garandeert de circusdirectie het volledige programma. Op de tweede dag van deze Toer-in activiteit ben ik gaan kijken en luisteren in Hilversum, waar de santekraam woens dagmiddag stond opgesteld in de Kerk- straatpromenade in het hartje van het warempel drukbezochte winkelcentrum. Het doet heel aardig aan om in een decor van enkele betonnen winkelpuien het te gengif van de in een groen-wit geblokt pak geklede Moniek aan het werk te zien. Tussen grollend-grommende grimassen door ontsteekt zij in prachtig gespeelde woedebuien, die het schuim bijkans op de lippen brengen. Objectief bezien heeft de jazzgroep van Martin van Duynhoven een minder vast De militairen zagen zich met de door- v voering van de wet op de bescherming van de rechten van de mens, die op 23 januari van dit jaar werd uitgevaar digd, verplicht de zaak-Els Joglars in handen te geven van een gewone rech- Nynke van Hichtum, alias Sjoukje Bokma de Boer, gehuwd met mr. P. J. Troelstra, schreef Afkes Tiental in de zomer van 1900. Het boek verscheen in 1903 bij Wolters in Groningen. Pas echt bekend werd het toen Kluitman in Alk maar het in 1906 opnieuw uitgaf. Het boek is sindsdien in vele talen vertaald. In het Friese dorp Warga, waar het verhaal speelde, staat nu een beeldengroep van Afkes tiental en is het huisje waarin het gezin Feenstra rond de eeuwwisseling woonde geres taureerd. Direct na de arrestatie van Boadella, wiens toneelgroep internationale on derscheidingen heeft behaald, braken solidariteitsstakingen uit in alle thea ters van Barcelona en Madrid. Aan de vooravond van zijn proces voor de krijgsraad wist Albert Boadella, sa men met een acteur van zijn gezel schap, eind februari 1977 op een spec taculaire wijze uit de modelgevangenis van Barcelona naar Frankrijk te ont snappen. De vier overige leden van de toneelgroep werden op 6 maart 1977 veroordeeld tot twee jaar gevangenis straf. Na zijn vlucht keerde Albert Boadel la geregeld terug naar Spanje, waar hij in Gerona en Lerida de première van zijn nieuwe toneelstuk „Catalonië M7” bijwoonde. Tot tweemaal toe had Boa della een onderhoud met Josep Tarra- dellas, de president van Catalonië, die maatregelen nam opdat niemand Boa della in zijn ambtswoning zou herken nen. De Catalaanse acteur leidde een aantal maanden een semi-klandestien leven in Spanje, totdat hij op 22 maart van dit jaar in zijn buitenhuis te Pruit door de politie werd gearresteerd en in afwachting van een proces opnieuw werd vastgezet in de modelgevangenis van Barcelona. Hoewel Els Joglars een schoolvoor beeld is van een testcase omtrent de vrijheid van expressie, heeft geen en kele Spaanse politieke partij zich ooit wezenlijk ingespannen voor Albert Bo adella. Het geval-Els Joglars typeert een va cuum in de Spaanse wetgeving, dat met de overgang van een dictatuur naar een democratie nog steeds niet bevredigend is opgevuld. Het proces tegen de toneelgroep van Albert Boa della vond anderhalf jaar geleden plaats in een tijd dat de franquistische wetten nog geldig waren, waardoor iedere militaire territoriale bevelheb ber tegen burgers, die volgens zijn zienswijze de naam van het leger be smeurden, op eigen houtje decreten kon uitvaardigen. een zelfde onderkoeld uitgangspunt van manische depressiviteit, waarbij de gitaar meer een geluidsspectrum vertegenwoor digt dan een allesoverheersend instru ment. Nick Brandes beheerst die stijl op subtiele wijze en de ritmesectie met Igor Roovers op bas en Peter Meuris op drums fungeert op dienovereenkomstige wijze. Zanger Rolf Hermsen heeft een zelfde soort kikker in zijn strot als eens Roger Chapman of Theo van Es, en dat geeft aan het kwartet toch een duidelijk eigen ge luid, dat verder goed uitgearrangeerd en ritmisch gevarieerd tot zijn recht komt. JOHN OOMKES (Het Toerfestival staat vrijdag bij de Ruïnekerk in Bergen, zaterdag bij de Dro medaris in Enkhuizen en zondag in het Timorpark in Den Helder. Aanvang steeds 14 uur; lengte programma 2'k d 3 uur). Ol O 3 XI mi LEEUWARDEN (ANP). Op 93-ja- rige leeftijd is woensdag Aale Feen stra in Leeuwarden overleden. Hij was de laatste van het gezin dat model heeft gestaan voor Nynke van Hich- tums boek „Afkes Tiental”. In het boek heet hij Wybe. 3 Het duo Toebosch Waisvisz werkt mee aan het Toerfestival, een in het kader van de zomerse Toer-in activiteiten opge zet rondreizend programma, waaraan ook de Amsterdamse rockgroep The Tapes en een jazzgroep die rond de slagwerker Martin van Duynhoven is opgebouwd, deelnemen. Om twee redenen een uitste kend initiatief, zo’n Toerfestival. Niet al leen wordt een dergelijk gevarieerd aan bod van eigentijdse muziek zelden aange boden (sectarisme slaat overal toe), maar de hier gemaakte keus duidt op meer dan het lukraak invullen van een handzame formule. Albert Boadella werd op 16 decem ber 1977 gearresteerd en overgebracht naar de modelgevangenis van Barcelo na, omdat militairen aanstoot namen aan zijn toneelstuk La Torna. Dit thea terstuk verhaalt de geschiedenis van de Poolse zwerver Heinz Chez, die op 3 maart 1974 in Spanje werd terechtges teld wegens het vermoorden van een guardia civil op een camping te Barce lona. Met La Torna toonde Albert Boa della aan dat Spanje een gedegenereer de en fascistische staat was, die zich alleen maar staande kon houden door middel van wrede onderdrukkingsme- thoden. rizz HILVERSUM. Na een zwaar seizoen vol explosief geweld trekt Moniek Toe bosch met een gekweld gezicht haar agen da. En verdomd, voor een vrouwspersoon inderdaad een waslijst van verplichtin gen. Waarom ze dan toch dezer dagen op uitnodiging van de Culturele Raad Noord-Holland vijf maal op straat muzi kaal theater staat te maken? Als je het haar vraagt, ontsnappen adjectieven als fris en spannend haar veelgeplaagde spreekorgaan. Dat hij bepaald soms overdreven door dacht te werk gaat bij het uitbalanceren van muziek en tekst, beaamt Palmer gre tig. „Zodra je wat energie ontwikkelt en dus iets creëert, gebeuren er allemaal din gen mee die je niet hebt of kunt voorzien. Als je bijvoorbeeld door je product in de belangstelling komt te staan, dan kost dat je tijd en loop je het risico binnen korte tijd neurotische spanningen te krijgen. Dat wil ik zoveel mogelijk vermijden; ik wil geen slachtoffer van mijn zelf gescha pen omstandigheden worden. Daarom neem ik voortdurend de tijd om zo objec tief mogelijk vast te stellen waar ik mee bezig ben”. Precisie, daar gelooft Palmer in. Pas het toe bij alles wat je doet en vervaardigt, zo vertrouwt hij je docerend toe. Een ander oordeelt namelijk over jou afgaande op datgene wat je creëert. En dat is per definitie zo als je met jë publiek wilt communiceren. Maar er is toch een relatie tussen de muziek en degene die die mu ziek schrijft? Palmer: „Natuurlijk, van zelfsprekend. Maar het is niet zo dat een compositie een foto is van de componist. I don’t look like I sound. Hoe zou ik er in INCL. Ï.T.W. 3.900, - 0.950,- 9.600. - 8750,- 7.950, - 6.950, - 6.900, - 5.900, - 9.950, - 7.450,- 9.250, - 2.500, - 0.900,- 9.500, - 7.950, - 2.500, - 1.500, - 9.650,- 8.950, - 4.950, - 0.150,- 6.950, - 8.250, - 9.750,- 6.95C- 2.900, 8550,- 6.850. - 4.850, - 1.000,- 5.950, - 7.600, - 4 950.- 0.850,- ■KW*.:- Robert Palmer is een Engelse zanger- componist die als geen andere blanke zich in zijn creativiteit heeft laten bepalen door de „zwarte” muziek in bijna al zijn stijlvormen. Zelfs zozeer, dat hij keer op keer het stempel blue-eyed soul kreeg opgedrukt, alsof zoiets een garantie was voor secundaire kwaliteit. Net niet echt, maar het komt in de buurt, Het was vaak of zijn hoogst dansbare, swingende mu ziek net even te bedacht klonk om natuur lijk te kunnen zijn. Palmer vindt zo’n verwijt niet meer dan logisch. „Kijk, muziek moet inderdaad zoals je nu en dan wel hoort beweren mind and body hebben. Je zult het met me eens zijn dat veel van wat we zwarte muziek noemen juist bijzonder fysiek is van karakter. Dat trok me ook zo aan in eerste instantie. Maar toen ik me in het werk van Marvin Gaye of Smoky Robin son begon te verdiepen en later deze men sen leerde kennen, merkte ik hoe onge remd ze leven, zo.je zou haast zeggen, naïef ze alles over zich laten komen. Iemand als Jimi Hendrix ook, muzikaal ongeremd, maar geen oog voor verhou dingen. Je merkte dan ook hoe vaak ze als marionetten voor managers fungeerden. Ze werkten vaak binnen een atmosfeer waarin alles gericht was op het laten func tioneren van de geldmachine”. Zoiets zal Palmer, die zojuist zijn disco grafie uitgebreid heeft met een zorgvuldig overdachte vijfde elpee, niet overkomen. Op het podium mag hij qua expressie indruk maken als een zanger die binnen de strakke grenzen van zijn door de rhythm and blues of reggae bepaalde rit miek weet te excelleren, zwijmelen is hem vreemd. Aan het fysieke karakter van zijn muziek koppelt hij voortdurend de logi sche overweging vanuit de wetenschap PARIJS (AFP). De Franse schrijver en journalist Joseph Kessel, lid van de Academie Fran^aise, is in de nacht van maandag op dinsdag in Avernes bij Pa rijs op 81-jarige leeftijd overleden. Kessel, in Argentinië uit Russische ou ders geboren, schreef zijn eerste roman „La steppe rouge” in 1922. Het daaropvol gende jaar verscheen zijn meest gevierde boek „L’Equipage”, waarmee de lucht- vaartliteratuur haar intrede deed. In de jaren 1939 en 1940 was Kessel oorlogscorrespondent en vertrok naar En geland, waar hij zoals hij gedaan had in de Eerste Wereldoorlog als vlieger deel- tl- Robert Palmer; ,,lk ben wat tweeslachtig in mijn benaderingen, daar hou ik van (Foto Anton Corbijn) BAYREUTH. De Nederlandse diri gent, Edo de Waart, heeft woensdag de openingsvoorstelling geleid van het Ri chard Wagner-festival 1979 in de west- duitse plaats Bayreuth. Het fesitval werd geopend met de Lo hengrin, in een nieuwe enscenering van Goetz Friedrich. De muzikale leiding van de opera berustte bij Edo de Waart, die als eerste Nederlander ooit in Bayreuth een orkest leidde. De dertig voorstellingen van het festival zijn, zoals gewoonlijk, uitverkocht. Naast de Lohengrinstaan op het programma de Ring van de Nibelungen, Parsifal, en de Vliegende Hollander. Het festival duurt tot 28 apgustus. Jan Schouten. Het zaterdagmiddag concert in de kathedrale basiliek St. Bavo aan de Leidsevaart 146 te Haarlem zal dit weekeinde verzorgd worden door Jan Schouten, oud-organist van de kerk. Op het Willibrordus-orgel zal hij van Bach net Preludium in b-min alsmede twee Choral- vorspiele ten gehore brengen en daarna de tweede Sonate van Mendelsshohn-Bar- tholdi, het Cantabile van Franck, de Pre lude van Pierné, de Cantilene Pastoral van Guilmant en de Toccata van Nieland spelen. Aanvang 15 uur. basisprincipe gevonden als achter de acts van het duo M M schuilgaat. Al enige tijd werkt deze goed onderlegde slagwer ker samen met drie andere drummers: Paul Kortland, Auke Hofstra en Martin Bunjes. Na moeizame pogingen krijgt de opzet nu zo langzamerhand wat meer vorm. Zo is het heel interessant om te horen (en te zien) hoe Van Duynhovens aanvankelijke suprematie waar het de ideeën betreft minder nadrukkelijk be gint te worden in de groepskollages in improvisatie. De melodische kleuring door banjoïst Jaap van Beusekom (ex- CCC) en altist Paul Termos blijft voor de afwisseling een nuttig gegeven, maar hun aandeel is misschien wat al te beperkt. De Amsterdamse Tapes vormen een jonge, behoorlijk getalenteerde rockgroep die sterk bepaald wordt door het baanbre kende werk van de Newyorkse new wave- groep Talking Heads. In muzikaal opzicht ter. Als consequentie van deze van de democratische Grondwet afgeleide wet werd op 31 maart 1979 gratie ver leend aan de acteurs Andreu Solsona, Gabriel Renom, Amau Vilardebó en Miriam de Maetzu. kunnen slagen om mijn hele identiteit in muziek te stoppen? Zelfs de meest open hartige persoon kan zijn innerlijk niet ongehinderd blootleggen”. „Ik ben wat tweeslachtig in mijn bena deringen. Daar hou ik ook van. Er moet wat voor de verbeelding overblijven. Ik vind dat je de luisteraar geen kant en klaar product moet opdringen; het mag wel een nauwkeurige plaat zijn, gemaakt met grote liefde voor het onderwerp, zeg maar gevoel voor het ambachtelijke, maar verder mag je niet gaan. Een raar voorbeeld. Vergelijk de film Jaws met een van de films van Werner Herzog. Bij Jaws worden er miljoenen gespendeerd om juist dat effect, dus gevoel op te roepen. Er blijft niets over om over te kunnen fantaseren”. Akkoord, maar jij bent in je teksten vaak te vaag en ook clichématig, niet? Palmer: „Ik ben niet erg concreet, ja. Maar dat komt ook omdat ik mijn teksten net als mijn muziek distilleer uit verschil lende ervaringen. Eigenlijk moet alles ge comprimeerd worden naar mijn gevoel, zodat je met het hoogst noodzakelijke de kern van het onderwerp raakt. Bijvoor beeld, tjaWhat’s it take van Secrets, bijvoorbeeld. Sinds enkele tijd ben ik er achter dat mijn opvattingen over de ro mance, de liefde verschuift. Naar mate mensen ouder plegen te worden lijkt het alsof ze daar of dromerige of cynische opvattingen over na gaan houden. Ik wijs beide af, voor mij zijn dat escapes, en eigenlijk het toegeven dat je niets hebt weten te maken van de liefde”. Deze nieuwe arrestatie bracht zowel binnen als buiten Spanje een golf van protesten teweeg. Zowel in het Neder landse als in het Belgische parlement werden over de vrije meningsuiting in Spanje vragen gesteld, die via diplo matieke wegen in Madrid terecht kwamen. Kees Rosenhart. In de met kaarsen sfeervol verlichte Haarlemse Waalse Kerk op het Begijnhof wordt het restauratie- concert zaterdagavond (20 uur) verzorgd door de vaste cantor-organist Kees Rosen hart. Het programma is ditmaal op het klavecimbel gericht. Rosenhart heeft met name gekozen voor muziek die omstreeks 1600 werd gekomponeerd. Zo zijn er wer ken in opgenomen die afkomstig zijn uit het zogenaamde Fitzwilliam Virginal Book, een verzameling van Engelse litera tuur uit die tijd. In de Waalse Kerk zal behalve werken van Byrd en Tomkins ook een Praeludi- um Toccata van Sweelinck weerklinken. „In de tekst van What’s it take heb ik daarom mijn idee in een wat agressieve tekst verpakt, zo van: wat is er in hemels naam nodig om normaal van je te kunnen houdenEh.I wanna hear the gos sip, you say I lack a real ambition. I ask you if ou’ve got it, you document my inhibitions.In die regeltjes ligt echt’t een en ander, al is het haast zo dat ik een ander lied zou moeten schrijven om je te kunnen laten zien hoe ik componeer. Dat „Document my inhibitions” duidt op de manier waarop veel mensen op het gedrag van een ander afgaan. Vertoont de ander die emotie, dan denkt hij zus of zo. Geen clichéwoord, maar een clichégevoel en dus een clichématige communicatie. Dan vraag ik dus: What’s it take, hoeveel is er voor nodig om dat te doorbreken?”. (Van onze correspondent) MADRID. Albert Boadella, direc teur van het Catalaanse toneelgezel schap Els Joglars, die in februari vo rig jaar door de krijgsraad van Barce lona tot drie-eneenhalf jaar gevange nisstraf werd veroordeeld omdat hij in het toneelstuk La Torna het Spaan se leger beledigd zou hebben, komt binnenkort vrij. Dit heeft Josep Tar- radellas, president van het semi-auto- nome Catalonië, in Madrid bekendge maakt. Tarradellas zei dat hij dit nieuws persoonlijk van premier Adol fo Suarez had vernomen. nam aan luchtacties. Na de Tweede Wereldoorlog werd Kes sel weer romancier en schreef in 1958, na een expeditie in Kenia „Le Lion”, een boek dat klassiek geworden is. Joseph Kessel, die tal van grote literaire prijzen had, werd in 1962 gekozen in de Academie Francaise. Op 69-jarige leeftijd ging hij voor de film schrijven en vervulde een opdracht in Afghanistan voor de we reldgezondheidsorganisatie van de Ver enigde Naties. Hieruit ontstond het boek „Les cavaliers” (1967). Daarna volgden „Des hommes” (1972) en „Le petit ane blanc” (1973). Kessel bundelde zijn jour nalistieke reportages onder de titel „Te- moin parmi les hommes” (1956 en 1968). Ierse organist. Tijdens de gemeentelij ke orgelbespeling in de Gróte of St. Bavo- kerk te Haarlem zal de Ierse organist Gerard Gillen een proeve van zijn be kwaamheid geven. Zijn programma ver meldt drie stukken van Bach, te weten de Het programma dat zal worden uitge voerd bestaat uit Drie geestelijke liederen in een bewerking van Jan Zwart, het Concert in G (naar Vivaldi) van Bach alsmede een Choralvorspiel, Choral Scherzo en Finale uit Widors Vierde Symphonic, Toccata en Fuga in d-moll van Reger en twee koraalbewerkingen van de organist zelf. Aanvang 20.15 uur. „Ik heb wel verschillende pogingen ge waagd om volgens dit model te schrijven, maar telkens was het resultaat onhandel baar, deed het klunzerig aan. Uiteindelijk is het lied Remember to remember hetge ne dat het dichtst bij het oorspronkelijke idee komt. Ja, ik weet wel dat het voor een ander weinig concreet is waarmee ik bezig ben in dat lied, maar je moet maar denken dat het alleen meer een vorm is om iets aan een ander duidelijk te maken. Op Double Fun (Palmers vorige plaat - JO) heb ik You really got Me van The Kinks gezet. Nou, zo’n titel is objectief bezien een groot cliché, terwijl hij zeer adequaat kan zijn om een heel specifieke, heel intieme relatie aan te duiden”. „Kóóóóópêêêehhh, allemaal kóóp- puhnn, kópen. Steeds meer, meer, meer. Zakken vol, zakken vol, zulke jaszakken i vol. Hebbe, hebbe, hebbe!!!!” Het is meer dan de gemiddelde argeloze klant aankan. Een groep oudjes onder het loofgroen slaat het allemaal met een combinatie van ingeburgerde argwaan en los-vaste twijfel gade. Kinderen vanaf een jaar of zes zit ten gebiologeerd naar Toebosch en haar tegengewicht Waisvisz te kijken. Begeleid door een met name door kraaksynthesi- zerspecialist Michel voortgebracht scala aan geluidselectriek ontstaat een korte, maar heftige voorstelling waar de klank taal van beiden zich gaandeweg ontwik kelt tot een hanteerbaar vocabulair. Niet alle instantvondsten van dit bijzon dere span zijn even afgemeten of uitgeba lanceerd, maar dat hoeft ook niet als het aandeel van improvisatie allengs zwaar der gaat wegen. Moniek is bijvoorbeeld communicatiever ingesteld dan Michel, waardoor onderling grappige expressie- verschillen optreden. Vooral de momen ten waarbij Italiaans bel canto met Ja pans gekir en hopeloze tolkvertalingen elkaar in hoog tempo afwisselen werken sterk beeldend. oWa

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 15