Leidster Amsterdams Volkstoneel bezorgde haar gezelschap grote bloei a f7.50 Popov met Staatscircus als Russisch souvenir CL hl Dutch Swing o® lege Band 19 7 9 3 1 JULI DINSDAG r Auteursrecht Aanvang 20.00 uur IJmuider Courant: Beverwijkse Courant: Zeestraat 18 (Beverwijk) In samenwerking met het Openluchttheater Bloemendaal presenteren wij aldaar op Zaterdag 11 augustus Haarlems Dagblad: Ged. Oude Gracht 82 (Haarlem-Centrum) Soendaplein/Floresstraat (Haarlem-Noord) Califomiëplein 17 (Haarlem-Schalkwijk) Raadhuisstraat 60 (Heemstede) Lange Nieuwstraat 427 (IJmuiden) o.l.v. De gereduceerde plaatskaarten (kassa openluchttheater 10.- zijn verkrijgbaar bij onze kantoren Telefonisch kunnen geen plaatskaarten worden gereserveerd AMSTERDAM. „Voor mij is het met toneel alle dagen feest. Lekker lachen samen en toch serieus en keihard werken. Omdat het voor mij zo’n groot feest is, heb ik het zo lang kunnen volhouden. Maar dit wordt mijn laatste speelrol. Daarna speel ik niet meer. Het is genoeg geweest”. Woorden die de vannacht overleden actrice Beppie Nooy enkele jaren geleden sprak, toen zij met haar eigen Amsterdams Volkstoneel repeteerde aan de Nederlandse versie van de Amerikaanse musi cal Gypsie Rose Lee. „Een vrouw als Beppie” zou de Nederlandse titel worden. Het zou voor het gezelschap tevens een ode worden aan de vrouw die heel haar kracht en doorzettingsvermogen aan het voortbestaan van het Amsterdams Volkstoneel gaf. Kwatrijn I wl Mf een actrice vol ontembare werklust Beppie Nooy als regisseur i In haar eerste creatie van Rooie Sien. Wie is de piraat achter Gerard Reve? (Door Hans van Straten) met Gerard Reve welke piraten nemen hem toch telkens bij 't been Voor velen een brok nostalgie, voor anderen een openbaring. In het sfeervolle Openlucht theater elke keer weer een onvergete lijke happening. Peter Schilperoort Beppie Nooy heeft het vak to neelspelen van haar ouders als kind al meegekregen. Immers, Beppie senior en haar man Jan ervan verzekerd zijn dat die prijs binnen vijf jaar verdubbeld zou zijn. (Dit laatste is ongetwijfeld waar, mits de oplaag in derdaad niet groter is dan dertig exempla ren, waarvoor geen garantie wordt gege ven - de oplaag is niet genummerd). Let wel, in 1957 schreef hij in het open baar nog lang niet over jongens die gege seld werden. Dit versje loopt vele jaren op Reves ontwikkelingen vooruit. Ook zijn literaire vetes vindt men hier terug. Herhaaldelijk is er sprake van een schrijver „Mulles”, welke kunstbroeder volgens Reve een „kafeenicht” zou zijn, van wie een Hooggeplaatst Persoon zou hebben gezegd dat zijn werk „vulles” is, maar: Het werk van Reve - dat is leven! Als uitgave blijft dit boekje een van de merkwaardigste literaire mysteriën van de laatste jaren. De daders, hoezeer straf baar, hebben in elk geval iets uitgegeven dat elke Reve-liefhebber zou willen bezit ten. Het zou dan ook van belang zijn de mening van de schrijver te vernemen over deze piraat, maar hij verblijft momenteel in zijn zomerresidentie in de Provence, onbereikbaar voor de telefoon. Het be richt dat een stel geheime vrienden hem nu voor de derde keer bij het been heeft gehad, zal hem ongetwijfeld strekken tot laaiende woede of peilloze verbittering. Tenzij... Tenzij. Er is nog een andere mogelijk heid. Dit klandestiene uitgaafje, deze pi raat, die in een Amsterdams antiquariaat te koop ligt voor 250, hoewel het boekje niet voor de handel is bestemd - dit ver zenbundeltje zou best eens in omloop ge bracht kunnen zijn door de dichter zelf. Het zou iets voor hem zijn, een mystifica tie binnen een mystificatie, zoals de „Dream within a dream” van Poe. Was hij in 1967 niet ineens de maker van de etsen van Frans Lodewijk Pannekoek? En is er bij die gelegenheid niet door Thomas Rap verklaard, dat dit de eerste was van een reeks canards waarmee men het Nederlandse krantewezen wilde ont regelen? Werd het langzamerhand geen tijd voor de tweede? meling. Het opent met een kwatrijn dat nooit eerder is gepubliceerd, maar dat is ontleend aan een brief van Reve uit 1957 (brief aan wie, vraag je je af): Laatst geseld’ik een mooie jongen, Die ’k, uitgekleed, met riemen bond; Hij heeft voor mij van pijn gezongen Bij elke zweepslag op zijn kont. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Oleg Popov, de be roemde clown, en zijn Russische Staats circus zijn in Nederland aangekomen. Ze zijn voorlopig de gast van het theater Carré, dat zelf geboren is als circusthea ter. Carré is nu weer geheel aangepast aan dit oude vermaak. Het ruikt er weer naar zaagsel en dieren. De stallen zijn weer vrij van oude decorstukken en an dere opslag. Tot en met 26 augustus treedt het Russische Staatscircus er da gelijks (behalve op maandag) op. Voor Popov, die tevens ook artistiek leider van het circus is, betekent dit verblijf zijn derde in Nederland. Eerder was hij hier in 1958 tijdens een optreden van het Staatscircus, en begin van dit jaar om in de hoofdstad op te treden tijdens de de monstratie tegen de neutronenbom. ét»®* Popov in actie. Wat is een piraat? Het betreft hier een recentelijk uit het Engels overgenomen term. „Pirated edition” betekent zoveel als ongeautoriseerde uitgave. Een uitge ver, die alle moeite doet onbekend te blij ven, brengt boeken op de markt zonder dat daarover contact is geweest met de schrijver. De bedoeling is dat die schrijver ook geen honorarium ontvangt. Dat steekt die onbekende uitgever namelijk in zijn zak. Piratenedities zijn er geweest zolang er uitgevers zijn, maar van echte piraten kan men pas spreken sinds er een wet op het auteursrecht bestaat; dat is in Nederland sinds 1912. Een schrijver die veel last had van pira ten was de Engelsman D. H. Lawrence r r Nooy is moeilijk weg te denken uit de vaderlandse toneelwereld. Zij was specialiste in een geheel eigen genre toneel, het volkse toneel, dat eigen wetten van ernst, humor en vooral sentimen ten kent. Als leidster van haar gezelschap wist ze vooral de laat ste jaren telkens een succesvolle keuze te doen. Het mislukken van haar musical in 1976 bracht haar beslist niet van de wijs. In tegendeel, harder dan misschien ooit tevoren besloot Beppie te hernieuwde periode van grote bloei te bezorgen. Zij leidde het gezelschap, artistiek en zakelijk. Zij was altijd overal en bruiste voortdurend van energie. Ze was een enorme stimulans voor iedereen die ze rond zich verza melde en de velen die ooit als gast in haar gezelschap optraden hebben daar plezierige herinne ringen aan overgehouden. Toen Ramses Shaffy jaren geleden een rol in De Jantjes bij haar speelde zei hij: „Het is weer net of ik helemaal niks geleèrd heb. Beppie is een geweldige vrouw, wat wèèt dat mens een energie over je uit te storten. Ze geeft me een geweldige kick”. Beppie Nooy zal blijven voort leven in de herinnering van de velen die het volkstoneel een warm hart toedragen. Haar rol len in De Jantjes, Het kind van de buurvrouw, Oranje Hein en natuurlijk Rooie Sien, hebben tallozen ontroerd. Ontroering en droefenis zal er bij velen zijn bij het bericht van dit plotselinge overlijden van een actrice die alle respect en eer verdiende. Ko van Leeuwen Ik moet zeggen, de uitgave maakte in alle opzichten een professionele, zeer ver zorgde indruk. Er was een zeldzaam fijne, lichtgetinte papiersoort gebruikt, zowel voor het omslag als voor de inhoud. Zoiets is op zichzelf al een vondst die het hart van de ware amateur sneller doet klop pen. Die meneer Cyril Corday (overigens nooit van gehoord) was een uiterst be kwaam typograaf, geschoold in de traditie van A. A. M. Stols en Peter Muller. Ook de tekstverantwoording, ondertekend „De samensteller”, was vakwerk. Maar wat was in vredesnaam die Biblio theca Reviana, waarvan dit het eerste deel was? Zijn er meer delen op komst? Heeft Reve dan niet zeer onlangs, in zijn boek „Een eigen huis”, alles opgeruimd wat hij nog aan ongebundeld materiaal had lig gen? En wie is eigenlijk de uitgever? Wie verbergt zich achter de aanduiding „De samensteller”?. De boekverkoper wist er wel iets meer van. Er zat een echte, gerenommeerde uitgeverij achter dit werkje, waarvan Ge rard Reve niet op de hoogte was gesteld. Het was allemaal buiten onze grote volks schrijver om gegaan. Het boekje was zo gezegd een „piraat". En wat die 250 gulden betreft, dat was ongetwijfeld een forse prijs, maar ik kon (1885-1930). Zijn beroemde roman Lady Chatterley’s Lover, in vele landen verbo den om de erotische inhoud, werd niette min veelvuldig klandestien herdrukt. In een (wèl geautoriseerde, maar ook klan destiene) herdrukt deed Lawrence in zijn voorwoord een heftige aanval op al deze zeerovers, die hem met elkaar van tonnen honoraria hebben beroofd. Tijdens de oorlog werd het boek door een onbekend gebleven Nederlandse uitgever klande stien herdukt, compleet met het woedende voorwoord! Ook Gerard Reve heeft al eens eerder last gehad van piraten-edities. Volgens de bibliografie van C. J. Aarts en Johan B. W. Polak, opgenomen in Reves dichtbundel Het zingende hart (1973), wordt melding gemaakt van twee piraten, een bundeltje „Drie gedichten en een mening”, versche nen bij „Uitgeverij Dekadentia, Amstel veen 1973” en een boekje „Elf gedichten”, een uitgave van The Publishers, Amstel veen 1973. Vergeten Gedichten zou dus een nieuwe piraat zijn. Of „Bibliotheca Reviana” een initiatief is van diezelfde zogenaamde Amstelveners, is een interessante, maar voorlopig onbeantwoorde vraag. Even vruchteloos kan men zich afvragen waar om al die duisterlingen het nou juist op Gerard Reve hebben voorzien. Kennelijk is Vergeten Gedichten sa mengesteld door iemand uit de naaste omgeving van de dichter. Hier is een Re- ve-kenner aan het werk geweest die al jaren ongebundelde verzen van de mees ter heeft verzameld. De meesten zijn toch wel op een of andere manier in de open baarheid gekomen, maar er is ook werk bij dat nooit eerder is gedrukt. Die moet hij dus hebben van Reve zelf, of van een tussenpersoon. Een tegenvaller moet het voor hem zijn geweest dat Reve intussen, vrijwel gelijk tijdig met het verschijnen van het klan destiene boekje, drie van de twaalf ge dichten heeft opgenomen in Een eigen huis. Hoe bescheiden ook van omvang, Ver geten Gedichten is een interessante verza- Staatscircus belooft hoogtepunten die we „hier nog nooit of lang niet” gezien heb ben. Onder de noemer „Souvenir uit Rus land” is er gestreefd naar een program- ma-samenstelling die voor Rusland type rend is. Zo is er een tróikanummer waar bij een door paarden getrokken slede de piste rondjaagt, met daar bovenop een menselijke piramide. Hoogtepunten zijn verder de vliegende trapeze van Anatoli Wjazow, de Toewinse jongleurgroep onder leiding van Wladimir Oskal-Oöla, uit de Toewinse Sovjet Repu bliek, berendressuur, de muzikale clowns, waarbij Popovs echtgenote Alexandra Popova en dan natuurlijk het optreden van Oleg Popov zelf. Aan het slot van het circusprogramma doet hij zelfs nog een reprise. Het Amsterdamse theater Carré heeft een volledige metamorphose ondergaan voor het optreden van dit Russische Staatscircus. Er is een grote piste aange bracht met een lemen vloer met zand en zaagsel. Daarvoor is de bestaande vloer weggebroken vanaf de ingang van de zaal. De zaalvloer is daardoor ongeveer een meter lager komen te liggen. Ook is er een groot stuk van het toneel afgezaagd. In de stallen van Carré, waar nu weer paarden en olifanten staan, zijn de decors verdwenen. Er werden nog tal van decor stukken uit Snip en Snap revues bewaard. Een deel ervan is aan de Amsterdamse jeugd geschonken, wat verder niet bruik baar was is per vuilniscontainer afge voerd. Bij het doornemen van het programma dat door de Sovjet-artiesten wordt gepre senteerd valt het op dat er geen tijgers zijn. Verder is er geen vrijheidsdressuur van paarden en ook hoge schooltijden ontbreekt. Impressario W. van Liempt: „We hebben gekozen voor een typisch Russisch programma. Ik heb gezegd laat de leeuwen en tijgers maar thuis en geef ons daarvoor in de plaats iets echt Rus sisch. Ik heb ook om beren gevraagd”. Het is de tweede maal dat Van Liempt het Russische Staatscircus naar ons land haalt. Met andere circussen heeft hij geen ervaring. „Maar als de gelegenheid zich voordoet wil ik wel”, deelt hij mee. Na het optreden in Carré gaat het Russi sche Staatscircus van 29 augustus t.m. 3 september naar Eindhoven, van 6 t.m. 12 september naar Groningen, van 14 t.m. 23 september naar Rotterdam (Ahoyhal), van 25 t.m. 30 september naar Utrecht (Jaarbeurs), van 3 t.m. 11 oktober naar Arnhem (Rijnhal) en van 13 t.m. 17 okto ber naar Zwolle (IJsselhal). Rooie Sien, dat was de grote rol in een stuk vol bittere ellende, waarin Beppie Nooy jarenlang schitterde. En natuurlijk kon ze van dit brok volksdrama niet meer afblijven. Vorig jaar kwam ze er mee terug, niet meer zelf in de hoofdrol, die had ze „doorge geven” aan haar schoondochter Carry Tefsen. Maar ze had wel een geheel nieuwe bewerking ge maakt. En wat het komende sei zoen betreft, Beppie zou weer een oude volkskraker vol humor gaan regisseren bij haar eigen gezelschap: Potasch en Perle- moer. vechten. Vechten voor een paar centen subsidie voor haar gezel schap, dat zo lang door de offi ciële en ambtelijke theaterwe reld was miskend en vechten voor artistiek succes. Beppie Nooy kwam terug met de muzi kale produktie „Als je lacht dan ben je rijk”. En rijk was het succes dat zij overal in uitver kochte schouwburgen tegen kwam. Naar aanleiding daarvan zei ze met haar rappe zo typisch hese Amsterdamse stem: „Als ik dat weer zie, na die mislukking van vorig jaar, dan zeg ik: de mensen houden toch van ons, ze hebben vertrouwen. Dan kan ik wel janken van geluk”. AMSTERDAM. In de etalage van een winkel in tweedehandsboeken, niet ver van het Stedelijk Museum in Amsterdam, ontdekte ik dezer dagen een boekje waar op stond: Gerard Reve, Vergeten Gedich ten. De prijs werd keurig vermeld: 250. Omdat ik die titel niet kende en omdat de prijs de indruk wekte van iets héél bijzon ders, ben ik de winkel binnen gestapt en heb aan de eigenaar gevraagd of ik dat in kristalpapier gewikkelde werkje eens mocht bekijken. Het mocht. Vergeten Gedichten van Gerard Reve bleek te zijn het eerste deel van een reeks, geheten Bibliotheca Reviana. De oplage bedroeg volgens de colophon dertig exem plaren. De typografie was verzorgd door Gyrll Corday. Het boekje was niet be stemd voor de handel, het was uitsluitend gedrukt ten behoeve van enkele liefheb bers. Popov is de grote trekpleister van de Sovjets. Het Staatscircus dat nu in Neder land is bestaat uit ongeveer zeventig ar tiesten en vijftien technici. De technische ploeg wordt aangevuld met het vaste Car- ré-personeel. De artiesten logeren in een hotel. Allemaal in hetzelfde. Na de serie voorstellingen in Carré staat er nog een toernee door het land op het programma die op 17 oktober in Zwolle eindigt. In Haarlem komt het Russische Staatscir cus, dat alleen in bestaande gebouwen optreedt, niet. De circusgroep die voor deze gelegen heid Russisch Staatscircus heet, bestaat uit een keur van de allerbeste artiesten uit de Sovjet Unie. Een olijk lachende en vlot poserende Popov legde de verschillen uit tussen de circussen zoals we die in het westen kennen en de circussen in zijn land. Popov: „In het westen gaat het vaak om een familietraditie. Het kan nooit zijn dat in een familie steeds weer iedereen even goed is. In ons land kennen we de circusschöol. Officiële opleidingen, be taald door de staat, waar elk jaar vijfhon derd artiesten vandaan komen. Een oplei ding die vijf jaar duurt. Het succes hangt af van het harde werken van de artiesten. Naar mijn mening is het circus een van de weinige bedrijven waar je zonder hard werken niets kan bereiken”. Artistiek slaat Popov het Sovjet-circus beslist hoger aan dan de meeste westerse. Hij wijt dat aan de opleiding die ook gericht is op acrobatiek, dans, ballet, de geschiedenis van het circus, kortom meer grondige voorbereiding. Studenten aan de Staatscircusscholen krijgen daar tegelijk een complete middelbare schoolopleiding. Het programma van het Russische Nooy, het waren legendarische toneelmensen. Jan heb ik nooit zien spelen. Wel Beppies moeder en dat was in een ongelooflijke mooie Kniertje, waarbij je je voor het huilen niet hoefde schamen. Beppie stond haar moeder krachtig terzijde in de leiding van het Amsterdams Volksto neel. Na de dood van haar moe der nam zij zelf het roer over, vast besloten het gezelschap een Na haar jubileumvoorstelling, geflankeerd door Hans Boskamp en Lex Goudsmit. Bij haar jubileum dit jaar met haar schoondochters Hanny de Vree en Carry Tefsen (rechts). Maar het liep anders. Enkele dagen voor de première stortte Beppie in. Zij mocht niet meer spelen. Overwerkt, zo luidde de diagnose en niemand die haar ook maar een beetje kende ver baasde zich. Want Beppie’s werklust was zonder grenzen. Rust moest je haar met geweld opdringen. Op zestigjarige leeftijd is Bep- - pie Nooy jr. overleden. Ze was nog vol plannen, al was ze ziek. Een gulzig theaterdier als Beppie Beppie Nooy, f 1 4-i r

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 11