Tachtigjarige Johan Fabricius zal blijven schrijven zolang hij kan Mijn manuscripten zijn doorploeterd 99 stapt op 'S Illegale opnamen inzet kort geding tegen warenhuis UIT. Luchtvervuiling treft beeld van Marcus Aurelius Zomerbespeiing Stadsschouwburg Amsterdam Comité monument voor Wilhelmina a ƒ4.- 1 99 MUZIEK THEATER wijze Folkmusic lil 9 KUNST-UITWIJZER 1979 DONDERDAG 2 AUGUSTUS I - door Johan M. Pameijer - IJmuider Courant: „Indische auteur” Molukkers In samenwerking met het Openluchttheater Bloemendaal presenteren wij aldaar op zaterdag 4 cilig- Aanvang 20 00 uur Kees Ouwejan Et makkers Piers Hayman Er John Kuiper* Haarlems Dagblad: Ged Oude Gracht 82 (Haarlem-Centrum) Soendaplein/Floresstraat (Haarlem-Noord) Califomiëplein 17 (Haarlem-Schalkwijk) Raadhuisstraat 60 (Heemstede) Lange Nieuwstraat 427 (IJmuiden) Beverwijkse Courant: Zeestraat 18 (Beverwijk) .4 V: I s I 'nj coj GLIMMEN. Onvergetelijke uren waren het. Je zat jezelf op te vreten van de spanning. Dagen lang verkneuterde je je op het wekelijkse voorleesuur. Als de juffrouw „De scheepsjongens van Bontekoe” ter hand nam, kuchte en begon, dan kon je een speld in de klas horen vallen. Ze deed er wel een jaar over, want het was wat je noemt een pil. Merkwaardig eigenlijk, dat de schrijver Johan Fabricius des tijds vier jaar met het boek heeft lopen leuren om het uitgegeven te krijgen. Het was te duur en te dik. In 1924 durfde eindelijk iemand het aan. Hij verdiende zijn brood toen nog met schilderen. Zijn de finitieve doorbraak kwam in 1932 met de prachtige trilogie „Kome dianten trokken voorbij”. (ADVERTENTIE) (Van onze kunstredactie) ür De Franse organist Jean Guillou De commissie van CRM koos destijds voor een keienlint door de Haagse binnen stad, een ontwerp van de architect F. van Dillen en beeldhouw.er H. Petri. Toen de Haagse gemeenteraad, na jarenlange one nigheid, in mei tegen het lint stemde, toonden de commissieleden en de ontwer pers zich niet bereid om mee te werken aan een nieuw monument voor de overle den vorstin. De gemeente Den Haag, die overigens geen commentaar had op het opheffen van de commissie, rest niet veel meer dan af te wachten welke stappen het ministe rie van CRM nu zal nemen. En nu, tegen zijn tachtigste verjaardag, heeft het aantal titels de honderd ruim overschreden. Nog iedere dag ratelt de schrijfmachine in zijn propvolle snuiste rijenhuisje aan een slingerend landwegje bij het Groningse Glimmen. Het wemelt er van de relikwieën, die herinneren aan zijn Indische verleden en zijn vele reizen. Daar leeft en werkt dus een geboren verteller, die het levend bewijs is van de betrekke lijkheid van leeftijd. Ter gelegenheid van zijn tachtigste ver jaardag zendt de VARA-radio zondag morgens om half tien een serie interviews uit, die Tony van Verre met hem had. Een uittreksel daarvan verschijnt binnenkort ook als boek. Daaruit zal een man oprij zen met een groot heimwee naar het oude Nederlands-Indië en een ontembare werk drift. „Ik douche, ontbijt en ga schrijven.Vas- te uren heb ik niet. Ik drink koffie, rook een sigaartje en ga aan het werk, ’s Mid dags rust ik een half uurtje, werk dan tot half zes, spring dan op de fiets en rij wat rond, ’s Avonds lees ik of kijk tv”. Met de regelmaat van een klok blijven er nieuwe boeken van hem verschijnen. De meeste spelen in Indië. Dat leverde hem al het predikaat „de Indische auteur” op. Iets waar hij niet gelukkig mee is. „Van de honderd boeken spelen er mis schien tien in Indië. Je wordt in een hokje geplaatst. Van Anton Coolen wisten ze precies waar hij thuishoorde. Bij mij niet. Nu blijkbaar wel. Maar toegegeven, Indië speelt op het ogenblik een grote rol in mijn werk. Maar wat heeft Indië literair nou helemaal opgeleverd? Multatuli en Couperus. Meer niet. Dat is toch veel te weinig”. „Mede daarom ben ik misschien zo met die Indische tijd bezig. Mijn volgende boek, „Brieven uit een djattihouten kist” gaat over een meisje, dat met haar baboe over de landroute naar Nederland reist in 1851. Het lokte mij om het beeld van zo’n reis eens op te roepen, nu we te maken krijgen met Vietnamezen, die zich nooit hebben hoeven beschermen tegen de kou. Het theater opent met de vermaarde Opera van Peking (van 6 t.m. 11 augustus). „Ik weet best dat dat Indië niet meer bestaat. In 1935 heb ik het hele land be reisd en na de oorlog zijn mijn vrouw en ik er al vier keer teruggeweest. Het valt tegen, maar ik weet wat me te wachten staat. De Molukken ken ik ook goed. Een van mijn boeken gaat over de opstand in de Molukken. Ik zat op Morotai, waar de Amerikanen hun steunpunt hadden. Toen hoorde ik dat de sultan van Ternate een motorjacht zou krijgen. Ik kende hem van 1935, toen we thee dronken in het voorhuis van de kraton. Ik vroeg hem of ik mee mocht met de motorboot. Leonard Huizin ga was er ook. We hebben toen een reis overzee gemaakt en hebben al die Moluk se eilanden bezocht. Ontzettende ellende gezien van kapotgeschoten vissersprau wen en ziekten tot en met. Dat is het thema geworden van een boek „Speleva ren met de sultan”. Er komt ook een grote roman, „Het gor dijn met de ibissen” over het Indië van mijn jeugd. Ik ben weer helemaal in de sfeer”. „Doordat ik de Molukken goed ken, heb Het repertoire is veelzijdig: schotse en ierse balladen, deuntjes, engelse en ierse kroeg- en zeemansliederen en af en toe wat blues en countrymuziek. En niet te vergeten: nederlandse cabareteske liederen. Sfeer en gezelligheid staan bij de optredens op de voorgrond. Mede daardoor komt de groep ook buiten de echte folkclubs goed uit de verf, hetgeen gebleken is uit diverse succesvolle optredens in jongerencentra, scholen etc. ik begrip voor de Molukkers. Die jongens zitten vreselijk in de knoop. Hun natuur lijke milieu is weg. In menig opzicht zijn ze wanhopig. De jeugd moet een ideaal hebben. Dat is de Vrije Zuidmolukse Re publiek. Wij moeten begrijpen dat ze een heel ander gevoelsleven hebben met een andere moraal, andere opvattingen over leven, dood en recht. Daarmee keur ik natuurlijk de acties die er geweest zijn niet goed”. „Ik werk ook nog aan een boek over de „Ondergang van de Oost-Indiëvaarder Batavia”. Ik las een bericht, dat er voor werpen werden overgedragen van het schip, dat in 1629 strandde op een eilandje ten westen van Australië. Wat zich daar heeft afgespeeld is eenvoudig ongeloof lijk. Er was een demonische figuur, die een geweldige moordpartij op die koraal- eilandjes op touw heeft gezet. Ik beschikte niet over voldoende gegevens. Nu heb ik zojuist bericht gekregen van de universi teitsbibliotheek, dat ik het scheepsjour naal ter inzage krijg. Na die tijd zijn er ook processen-verbaal geweest, die boei end materiaal bevatten. Zolang ik dat materiaal niet heb doorgewerkt kan ik niet verder met dat boek. Daarom werk ik „Er is me wel vaker gevraagd waarom zo weinig boeken in Nederland spelen. Ze spelen in Japan, Indië, China, Spanje, Italië en Oostenrijk, van de honderd net vijf die in Nederland spelen. Ik ber. iemand die verlangt naar de tropenzon. Ik ben speciaal naar Zuid-Amerika gegaan om de tropen. Ik verlang naar de lichtere vorm van leven. Ik hou van de klank van de zuidelijke talen. Niet van het gedempte Nederlands, dat wij altijd binnenskamers spreken. Ik hou van de wijn als natuurlij ke drank, van het buiten-zijn, van het opene van het zuiden”. „Doorgaans heb ik niet genoeg geduld om te wachten op materiaal. Ik ga schrij ven, maar dat kan later betekenen: op nieuw beginnen. Je kunt je eerst suf gaan studeren op een onderwerp, maar ik vind dan dat je zo suf bent geworden van het studeren, dat je onmogelijk met hetzelfde elan aan het schrijven begint. Voor „Tze Tzu keizerin van China” heb ik een hele Chinese muur van boeken om me heen gebouwd. Die boeken heb ik encyclope disch gebruikt. Alleen iets opgezocht als ik het nodig had. Als ik dat allemaal van tevoren had gedaan had ik geen zin meer gehad om het boek nog te schrijven”. aan een jeugdboek, dat speelt na de overweldiging van Java door de Japan ners”. AMSTERDAM (ANP). Het waren huis Vroom en Dreesmann koopt gram mofoonplaten en cassettes buiten de pla tenindustrie om. Het risico, dat daartus sen opnamen zitten waarvoor geen rech ten zijn betaald (zogenaamde „witte” opnamen) is groot. Als het bedrijf dat risico neemt, moet het bedrijf ook de consequenties aanvaarden. Wespetheater. Vanavond om half acht begint op de Grote Markt in Haarlem een toneelvoorstelling van het Wespetheater. Gespeeld wordt Het geheime liefdesleven van mevrouw Rozeman. Deze Controleurs van de Stemra vonden in mei en juni van dit jaar cassettes met muziek van Elvis Presley in het Amstel- veense filiaal van het bedrijf. De muziek bleek overgenomen van andere opna men, zonder dat daarvoor rechten wa- Waalse Kerk. Wim Hindrickx bespeelt zaterdagavond (20 uur) het Friedrichsorgel in de Haarlemse Waalse Kerk op het Begijnhof. Hindrickx, die doceert aan het Arnhems conservatorium, studeerde in Amsterdam en Utrecht en volgde cursussen aan de Zomeracademie bij Heiller en Tagliavini. Zijn breed opgezette programma bestrijkt werken van Hassler, Muffat, Van Kerckhoven, Pachelbel en twee koralen van Bach. Daarna vervolgt hij met composities van Walond, Boyce en Reger. Kees Rosenhart. Tijdens de Kunstmarkt aan de Spaarndamse Westkolk geeft Kees Rosenhart zaterdagmiddag een orgelconcert in het Nederlands Hervormd Kerkje vanaf 15 uur. Hij speelt er werken van Haydn en Mozart. Openluchttheater. Piers Hayman en John Kuiper, een vriendelijk folkduo uit deze regio, geven zaterdagavond een concert in het Bloemendaalse Openluchttheater. Gevoelige balladen, tedere easy-listening en fris gitaarspel Teylers Museum. Anton de Beer brengt zondagmiddag (15 uur) in de Aula van het aan het Spaarne gevestigde Teylers Museum te Haarlem een programma van oude en nieuwe muziek op het 31-toons Fokkerorgel ten gehore. Hij speelt onder meer werken van Sweelinck, Badings en van hemzelf. van de zeventiende eeuw die populair waren in Frankrijk. Gemeentelijke Orgelconcerten. De Belgische organist Jozef Sluys brengt tijdens het gemeentelijk orgelconcert op dinsdagavond (20 uur) werken van Cornet, Van den Kerckhoven, Böhm en Bach (onder meer Toccata in F) ten gehore. De Haarlemse organist Marco Bij de Vaate vervult de gemeentelijke orgelbespeling volgende week donderdagmiddag in de Grote of St. Bavokerk, aanvang 15 uur. Hij speelt werken van Pachelbel, Walther, Bach en een improvisatie van eigen hand over psalm 65. Voorafgaande aan het concert is een beiaardbespeling te horen van Rien Ritter, stadsbeiaardier van Delft, Leiden, Rijswijk en Alphen. zelfgemaakte produktie van Wespetheater gaat over het leven en werken binnen een amateurtoneelvereniging. Het gezelschap geeft daar een eigen humoristische visie op. De voorstelling heeft plaats in het kader van de zomerstraatactiviteiten van de gemeente Haarlem. ren betaald. In het geding eist STEMRA, samen met ondermeer de Vereniging van Platenproducenten en importeurs, dat het warenhuis wordt verboden „Wit te” platen of cassettes in voorraad te hebben, op straffe van een dwangsom van vijfduizend gulden per overtreding. Er worden in Nederland op grote schaal „witte” platen en cassettes ver handeld, zei mr. Engels. Hiertegen moet worden opgetreden. Hoewel eerder eni ge kleine handelaren in „witteU opna men zijn gevonnist, is een uitspraak te gen het bedrijf van groot belang, gezien het marktaandeel (15 procent) van het grootwinkelbedrijf in de Nederlandse platenhandel, aldus de advocaat. Jean Guillou. Evenals vorig jaar komt ook deze zomer de Franse organist Jean Guillou voor een concerttoemee naar ons land, tijdens welke hij vrijdagavond (20 uur) de Haarlemse Grote of St. Bavokerk zal aandoen. Op het Müllerorgel zal de beroemde musicus werken van Bach, Mozart en Brahms ten gehore brengen, alsmede improviseren op een door het publiek te vervaardigen thema. Guillou, die verbonden is aan de St. Eustache te Parijs als vast organist, komt naar ons land onder auspiciën van de Stichting tot Bevordering der Orgelkunst. Over de improvisatiekunst, waarin hij een bijzonder grote reputatie heeft opgebouwd, houdt Guillou er uitgesproken meningen op na. Hij vindt dat er tegenwoordig m het algemeen te weinig contrapuntisch wordt gespeeld. Het improviseren is hem allemaal teveel op de accordiek en op het laten horen van kleuren gericht. „Het is ook heel moeilijk om een goede fuga op te bouwen in je improvisatie. Dat moet geleerd worden”. Jean Guillou is in 1930 in de Haarlemse jumelagestad Angers geboren. Hij was op twaalfjarige leeftijd al werkzaam als organist in zijn geboorteplaats. De belangrijkste leraar voor zijn vorming is Marcel Dupré geweest. Van hem zal hij in Haarlem verschillende werken spelen. En Messiaen niet te vergeten. Maar Guillou neemt, met alle respect, overigens wel afstand van zijn leraren. Hij heeft zelfs wel kritiek op zijn leraren, maar, zo is hij van mening, het interpreteren is toch een kunst die je jezelf moet bijbrengen. Jean Guillou staat niet alleen als organist bekend, hij is ook componist. Zo schreef hij onder meer een monodrama voor mezzo-sopraan en orkest, getiteld Judith, de Symphonie Initiatique voor drie orgels en drie Concerto’s voor orgel en orkest, waarvan het tweede is uitgevoerd door de Philharmonie van Leningrad. Componeren en bewerken zijn activiteiten die hun nut ook afwerpen voor zijn interpretatie, vindt Jean Guillou. Er dienen namelijk bij voortduring onverwachte problemen te worden opgelost en daarbij doe je als organist ervaringen op, die uiterst bruikbaar zijn voor het interpreteren. Je leert namelijk van veel technieken niet alleen het hoe, maar ook het waarom. Aldus Jean Guillou, die in elf dagen acht concerten in ons land zal geven. Charles de Wolff. In de serie zomeravondconcerten die onder auspiciën van de Stichting Orgelcentrum in de Grote Kerk te Noordwijk-Binnen wordt gegeven, speelt vrijdagavond de bekende organist Charles de Wolff. Het programma dat door hem zal worden uitgevoerd is geheel aan Bach gewijd en omvat de Fantasie en fuga in g, Preludium en Fuga in G, Sonate in C, Preludium en Fuga in d en Preludium en Fuga in A. Daarnaast brengt De Wolff enkele bekende koralen ten gehore. Aanvang 20 uur. Frans Halsmuseum. In het Frans Halsmuseum zal zaterdagavond tijdens de avondopenstelling tussen 20.30 en 22.30 uur muziek worden gemaakt door Hugo Naessens, counter-tenor en de luitist Willem Mook. Zij brengen een programma van liederen uit de 15e tot en met de 17e eeuw ten gehore. Een bijzonder onderdeel daarbij vormen vier „airs de cour”, wereldlijke literatuur uit het begin AMSTERDAM. De Stadsschouw burg aan het Leidseplein krijgt in de maand augustus een speciaal internatio naal samengesteld programma. De acht produkties die daar zullen gaan, liggen alle in de muzikale sfeer. 20 co co en (D ■fr Johan Fabricius: „We moeten goed begrijpen dat Molukkers een heel ander gevoelsleven hebben met een andere moraal, andere opvattingen over leven, dood en recht" „Zojuist hoorde ik, dat de musical naar mijn boek „Het meisje met de blauwe hoed” in augustus voor de derde keer wordt herhaald. Dat was een van de boe ken die in Nederland speelde. Die rolbe zetting was erg goed, maar de musical- vorm ligt me niet. Het onderbreken van de handeling voor het zingen van een liedje verdraag ik slecht. Destijds in die film naar het boek moest zo nodig de revueko- miek Lou Bandy de hoofdrol spelen. Daarmee was de intimiteit weg”. „Misschien lijkt het erop alsof ik de boeken uit mijn mouw schud. Zo is het niet. Het betekent werken, hard werken. Het is mijn bedoeling dat het zo natuurlijk mogelijk klinkt, het moet vloeien. Soms is er wel eens een stuk dat ineens raak is, maar meestal betekent het ploeteren. Mijn manuscripten zijn zo doorploeterd en be plakt, dat de uitgever voor een klein boek je een dikke stapel papier krijgt”. „Het onderscheid tussen literatoren en vertellers spreekt mij niet aan. In Enge land bestaat het niet. Als je figuren op roept uit je verbeelding dan is dat vertel len. Er zijn illustere voorbeelden van ver tellers als Dickens en Simenon. Ik heb ne nooit in die discussie gemengd. Ik schrijf liever”. Voor dat interview met Tony van Verre ben ik tweeëneenhalve dag bij hem thuis in Middelburg aan het woord geweest. Vertel maar, zei hij. Alles is op banden gezet en daar maakt hij een selectie uit voor de uitzendingen. Het schijnt inder daad iets heel bijzonders te zijn om tach tig jaar te worden. Shaw zei altijd: als je beroemd wilt worden moet je zien dat je heel oud wordt. Van mijn uitgever Leo pold herinner ik mij de uitspraak: Geef Johan een sinaasappelkistje en hij schrijft. Dat is nog steeds zo. Vanaf de tijd dat ik als oorlogstekenaar in de Eerste Wereldoorlog verhalen ben gaan schrij ven, die in „De Gids” werden gepubli ceerd, heb ik altijd geschreven en ik zal het blijven doen zolang ik kan”. zullen elkaar daarbij afwisselen. Aanvang 20 uur. O! Op de 12e volgt er een optreden van Gisela May en Alfred Müller, die samen een repertoirekeuze doen uit werk van Bertolt Brecht. Op 13 augustus treden Les Frères Jacques op. The Dutch Swing College Band volgt op 16 augustus en op 17 en 18 augustus komt de Flamengogroep met Paco Pena. Deutsch für Anfanger is de titel van het satirisch getinte programma waarmee het Münchener Lach- und Schiessgezellschaft op 19 en 20 augustus zal optreden. Tenslotte komt Amalia Ro drigues met haar trio op 21 augustus. Er is nog geen uiteindelijke beslissing genomen maar aangenomen wordt dat het beeld uiteindelijk waarschijnlijk te recht zal komen in een museum als het is schoongemaakt en hersteld. John Kuiper, gitarist en componist, en Piers Hayman, zanger, gitarist en tekstschrijver, spelen sedert 1974 jrtx samen toen ze voor een festival in de Teerling in Haarlem samen een paar liedjes uitwerkten. Het ex periment was een dermate succes dat ze besloten door te gaan als een duo, waarna ze al spoedig een vaste plaats bezetten op het Nederlandse folktoneel, waarbij ze originele liedjes met sterke, onversierde melodieën en heldere, gevoelige teksten speelden. Volgens gemeentelijke bronnen lijdt het bijna 2000 jaar oude standbeeld aan de „bronsziekte”, een langzaam proces van corrosie dat veroorzaakt wordt door lang durige blootstelling aan vervuilde lucht. ROME (AP). Het beroemde bronzen standbeeld van Marcus Aurelius te paard is sterk in verval en zal verwijderd moe ten worden van het door Michelangelo ontworpen Campidoglio-plein in Rome, waar het 441 jaar lang gestaan heeft. De gereduceerde plaatskaarten (kassa openluchttheater ƒ5. zijn verkrijgbaar bij onze kantoren Telefonisch kunnen geen plaatskaarten worden gereserveerd Dat betoogde mr. E. Engels, advocaat van de muziekauteursrechtenorganisa- tie STEMRA, tijdens een kort geding tegen V. en D, dat woensdagmiddag diende voor de vice-president van de rechtbank in Amsterdam, mr. B. Asscher. Na „acht jaar overtuigde inzet” voor het ontwerp van Petri en Van Dillen achtte de commissie het niet meer mogelijk een eventuele nieuwe opdracht te aan vaarden. DEN HAAG (ANP). Met de verwe zenlijking van een monument voor Ko ningin Wilhelmina is de gemeente Den Haag nu even ver als tien jaar geleden. Toen benoemde het ministerie van CRM de commissie Nationaal Monument Ko ningin Wilhelmina. Die commissie heeft nu haar werkzaamheden voortijdig beëindigd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 9