Revolutionaire tekenfilmtechniek in In de Ban van de Ring Moore tevreden met het rinkelen van de kassa cimsterdcim J Luchtige regiedebuut van Warren Beatty haarkm film I X- ir Spanning, actuele problematiek en fantastische stunts in Spiderman WAND- EN VLOERTEGELS OPEN HAARDEN BADKAMERS HANDGEVORMDE STENEN EN STEENSTRIPS a ■S ri 74 >e 35 Doolhof Bovennatuarlijk In onze nieuwe SHOWROOM kunnen wij u een uitge breide kollektie tonen van: Op zijn plaats Tolkien Informatie BHBh 12 13 FILM 19 7 9 AUGUSTUS VRIJDAG 3 □□□□□□□□□'□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□o □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□nnnnnDDnnDDnnnnDDaont in nieuw soort Superman maar dan ver pakt in een spinnenweg-achttigever- momming. KOUDENHORN 54-56 Tel. 023-321212 - 322368 ’s maandags gesloten donderdag 's avonds geopend tot 21.00 uur. Dinsdag 7 aug. zijn wij terug van vakantie Na een dor seizoen van oude of tweedehands-films beginnen druppelsgewijs wat betere pro- gramma’s een kans te krijgen in de Amsterdamse bioscopen die er zelfs in geslaagd zijn deze week acht premières op te leveren. Een zeer uiteenlopende collectie onge regeld goed, van een luchtige Ita liaanse comedie tot een rampen- film, van een SF.-film naar een modern sprookje van een teken- film-compilatie tot een disco-fan- tasie. OOÖÓOOOOÖOÖOÖOOOOOOOQODaÖDDDDDDODaDaaDpaDDaDDaaDDDnaDDDaDDDDDnDDDDDDnnnDül ‘i Hoewel „Moonraker” (James Bond) stand houdt in Cinema Palace, „They call him Bulldozer” onver schrokken Lido bezet houdt en „Ken tucky Fried Movie” een verrassend succes blijft hebben in Studio, is het Haarlems bioscoopprogramma niet helemaal onveranderd gebleven en zelfs opgesierd met twee boeiende aanwinsten. In Roxy is de charmante comedie „Heaven can wait” ingezet en met nog een tiental andere biosco pen in ons land deelt Luxor de eer „Spiderman” te ontvangen, een OPENINGSTIJDEN: dl. t/m vr. 8.00-12.30 uur 13.30-18.00 uur zaterdags van 8.30-16.00 uur WB (ADVERTENTIE) i 1200 1200. Leo Farnsworth die door de minnaar van zijn ontrouwe vrouw zo juist vermoord is. Joe is weinig tevreden met de nieuwe figuur die hij tot leven heeft gebracht en ziet uit naar een andere verschijnings vorm die hij tenslotte vindt in het lichaam van een voormalige collega die door een beroerte getroffen wordt Een goede keus want hij kan nu weer rugbyspelen en het meisje in de armen sluiten dat hij als Farnsworth heeft leren kennen. Warren Beatty heeft zelf dit naar een toneelstuk van Harry Segall bewerkte ge geven verfilmd, het was zijn debuut als regisseur en deze door „Bonnie and Cly de” beroemd geworden acteur blijkt zich nu ook in de regiestoel best op zijn gemak (Van onze kunstredactie) HOLLYWOOD. Roger Moore is tevreden. Uiterst tevreden zelfs. Zijn nieuwste film als internationaal ge heim agent James Bond, Moonraker, is bij het publiek ingeslagen als een wel zeer gunstig gevallen bom. Moon raker doet het goed in alle steden waar de film maar vertoond wordt. Het telefoongesprek dat acteur Moore met producer Cubby Broccoli van Moonraker voert kan die conclusie slechts bevestigen getuige de ant woorden van Moore op de enthousiast uitgesproken gegevens van Broccoli. Zijn er nog meer Bond-films in de toekomst te verwachten? eden, 1972, dak. lat en Tel. Ook „Heaven can wait” heeft een bo vennatuurlijk aspect. Als de bekende rug- byspeler Joe Pendleton (Warren Beatty) een dodelijk ongeval krijgt en voor de hemelpoort komt, wordt daar een admini stratieve fout ontdekt. Pendleton is voor zijn tijd opgeroepen en moet terug naar de aarde om zijn beurt af te wachten. Helaas is zijn lichaam al gecremeerd en moet hij het voorlopig doen met het stoffelijke omhulsel van de veelvoudige miljonair km., inden '77, r '74 anchi '75 Luxe 1975 nzine jgeot ta 30 I07 S rood leuw! rulld: al'73 .250; agen Tel. ÏORT 1972. 18. 75, Prijs aarne n. ra- vr.pr. '0623 1 1-9, KEUR BOUWMARKT JNDA -drs., vn.st. Tel. „In vergelijking met andere films die tegenwoordig op de markt verschijnen kan ik wel zeggen dat Moonraker op zijn plaats is. Misschien ook wel beter dan de andere. Dit is nu eindelijk weer een film waar het publiek zich over kan verbazen, waar ze om kunnen la chen en waar nog genoeg spanning in zit. Zulke films zie je tegenwoordig veel te weinig verschijnen. Misschien is daarmee ook wel een groot deel van het succes verklaard”. Moore geeft toe dat Moonraker zijn moeilijkste Bond-film tot nu toe is ge weest „De meeste films namen onge veer 20 tot 23 weken in beslag. Moonra ker duurde daarentegen 28 weken voordat alles in orde was. Ik heb echt dag en nacht gewerkt om Moonraker tot dat te maken wat het momenteel is”. Dat heeft de acteur wel een verrek te knieband en een brandwond aan zijn kin opgeleverd. Het laatste bij het afvuren, althans het testen daarvan, van zijn „polspistool” De betrokken patiënt onderbreekt in hun gesprek zijn spaarzame zinnen om zijn hoofd luisterend op zijn linkerschou der te leggen en iets te mompelen. Hij praat, dan verklaart hij met een vlinder die hij met zijn hand beschermt. Er wordt van deze symbolische gebeurtenissen geen verklaring gegeven. Men kan hoog stens in het algemeen concluderen dat Deray, samen met zijn scenarioschrijver Jean-Claude Carrière (die vaak met Luis Bunuel werkt) wil aanduiden dat we in een wereld leven waarvan wij de krachten en tegen-krachten niet kennen hoewel we er dagelijks mee te maken hebben. Het beste is je stil te houden, te praten met een vlinder op je schouder zodat niemand je kan horen, en zonder protest de dingen te nemen zoals ze zijn. Het krachtenveld valt niet te overzien. „Kafka in Barcelona”, zo omschreef een Frans criticus de film en daar heeft het iets van. De mens als slachtoffer van onzichtbare bedreigingen. De film boeit en houdt je in spanning maar helemaal overtuigen doet hij niet. Je kan niet alleen hebben nooit aandacht aan me besteed als acteur, dus waarom zou ik wel aandacht aan hen besteden als journa listen zijnde? Dat is mijn stijl nu een maal niet”. Moore beschouwt Moonraker als de beste Bond-film die tot nu toe gemaakt is, dus ook beter dan alle afleveringen waarin Sean Connery de rol van Bond vertolkte en niet te vergeten On Her Majesty’s Secret Service, met George Lazenby. „Deze film”, aldus een inmid dels p.r.-neigingen vertonende Moore, „beschikt over al het mogelijke enter tainment dat de bioscoopbezoekers maar kunnen zoeken. Moonraker be schikt onder andere over veel meer humor dan de voorgaande films, iets waar ik persoonlijk een fervent voor stander van ben. Voorts zijn de stunts vaak huiveringwekkend. Zeker geen herhalingen van voorgaande Bond films, alles is anders. Let alleen maar eens op het decor en de climax. Het publiek komt volledig aan zijn trekken, op alle gebieden”. toen met flower-power bezig waren en hun auto’s volplakten met stickers als „Frodo leeft” of „Gandalf als President”. Het is niet eenvoudig de donkere middel eeuwse sprookjessfeer van Tolkiens boek in beelden vast te leggen maar het lukte niemand anders dan Ralph Bakshi die in „Fritz the Cat” en „Heavy Traffic” niet alleen volledig brak met de wat zoetige Disney-tekenstijl maar ook meer aardse onderwerpen zocht en in zijn taalgebruik niet bepaald puriteins was. Maar het baanbrekende van „The Lord of the kings” was de wijze waarop hij foto en tekening combineerde tot volstrekt nieu we, meer reële effecten. In oorsprong maakte Bakshi van het gegeven waarin veel achtervolgingen, op rukkende legers en vitale gevechten voor komen, een normale speelfilm. Daarna „misvormde” hij het gefotografeerde beeld door intekenen en inkleuren waar door de realiteit van het filmbeeld wat beweging en actie betrof gehandhaafd bleef maar door de ingebrachte contouren en kleuren iedere relatie met de gefilmde werkelijkheid verbroken werd. Het effect is verrassend. Er ontstond een somber en mysterieus sprookje waarin gestreden wordt om het bezit van „de ring” die zijn bezitter onbeperkte macht garandeert Het kostbare bezit is dan in handen van kinderen die intuïtief aanvoelen dat er iets belangrijks op het spel staat en vluchten voor de steeds weer oprukkende vijand. City 2 en Tuschinski 2 hebben Bashki’s revolutionaire verfilming van Tolkien op het programma staan en het zou jammer zijn als men de samenwerking tussen deze twee originele geesten zou missen. ri- Superman in een spinnepak - Spiderman. te voelen. Hij heeft van „Heaven can wait” een alleraardigste luchtige comedie ge maakt waarin naast hem ook Julie Chris tie, James Mason, Jack Warden en Buck Henry, passend geregisseerd, optreden. De films hebben gemeen dat ze bemin nelijke sprookjes zijn die geen vlieg, laat staan een spin kwaad willen doen. „Spi- derman slaat weer toe” die overal aanwe zig is waar onrecht of gevaar dreigt, is oorspronkelijk een student in de fysica die een bijbaantje als nieuwsfotograaf heeft bij een krant. Hij is ooit eens gebeten door een radio-actieve spin en blijkt daar na over bovenmenselijke krachten te kun nen beschikken zoals het rechtstandig be klimmen van een huizengevel of het on schadelijk maken van zijn tegenstander door deze te vangen in een ijzeren net of web. De praktische maillot die hij draagt als hij in actie is heeft een spinnenweb achtig patroon dat hem onherkenbaar moet maken. De zaken waarmee hij zich ditmaal be zig houdt hebben betrekking op de bouw van een kernreactor en de daarmee sa menhangende diefstal door drie studen ten van plutonium waarmee ze „de bom” maken die dan weer gestolen wordt door een louche wapenfabrikant. Terwijl de studenten alleen maar hebben willen be wijzen hoe makkelijk het is plutonium te stelen en er gevaarlijke zaken mee uit te halen, gebruikt wapenhandelaar White (Robert Alda) de bom om er Los Angeles mee te bedreigen en er is dus voor Spider man heel wat werk aan de winkel, temeer waar hij door de FBI verdacht wordt en bovendien achtervolgd wordt door een verslaggeefster (Joanna Cameron) die zo graag een interview wil hebben met de man die zich als spin vermomt. Spanning dus, actuele problematiek, fantastische stunts en een romantisch element. Wat kan men meer wensen. Maar in ieder geval is er weer keus en om nu maar met de minst aantrekkelijke uit het gevarieerde aanbod te beginnen kiezen we „Beyond the Poseidon Adven ture”, een goedkope uitbuiting van wat zich eens als een spannende zeeramp pre senteerde. „The Poseidon Adventure” verscheen als roman in 1969. Het boek van Jan Paul Gallico werd door producer Ir vin Allen aangekocht en in ’72 kwam Twentieth Century Fox met de verfilming ervan op de markt. Het succes van de film dwong tot een vervolg maar daar de film hier en daar aanzienlijk afweek van de oorspronkelijke roman moest Gallico een nieuw verhaal schrijven dat niet aansloot op het boek maar op de film. Hoe ga je nou verder als het laatste beeld van het voorafgaande een gekapseisd passagiers schip is waarvan alleen de romp als een misvormde koepel boven water uitsteekt. Auteur Gallico heeft de vondst van zijn leven gehad. Hij stuurt enige piraten naar het drijvende wrak die ervan overtuigd zijn in het verlaten schip nog iets van hun gading te vinden. En zo komt Michael Caine met zijn vriend Karl Malden en diens vriendin Sally Field in een sleepboo tje aanzetten, terwijl Telly Savalas al met een ploeg meer bekwame strandjutters zich als eerste op de boeg van de Poseidon geïnstalleerd heeft Men besluit het werk terrein te verdelen zonder daarbij reke ning te houden dat er zich nog levenden aan boord kunnen bevinden. Die komen een voor een uit hun benarde schuilplaat sen te voorschijn zodat Caine die alleen maar wat geld had willen nemen uit de brandkast van de purser nu een gezel schap min of meer valide mensen op zijn dak krijgt die hij moet leiden naar hun vrijheid. Savalas zoekt intussen niet naar geld maar naar plutonium dat zich in de berg ruimte. rtiöet'bevinden en daar hij van die diefstal geen getuigen wil overhouden, vindt er op het einde nog een algemene „shoot-out” plaats, waarbij de Poseidon door van tijd tot tijd zich schokkend te verzetten tegen de totale ondergang als bondgenoot van Caine optreedt en een afrekening met de schurken weet te be vorderen. „Na de ondergang van de Posei don” ziet er uit als een rommelige, slordig in elkaar gezette en volstrekt onlogische film, waarin veel gehuild, gevloekt en ge schreeuwd wordt zonder dat daarmee de spanning verhöogd wordt. Tien theaters in ons land zetten niettemin de film in, in Amsterdam is dat het Rembrandtplein Theater. Van de nachtvoorstellingen is „Play it again Sammy,, met Woody Allen gebleven in Roxy en „Easy Rider” in Luxor. Nieuw bijgekomen zijn „Lady sings the Blues”, een uit ’73 daterende biografie van de zangeres Billie Holiday die door Diana Ross fraai vertolkt wordt; en verder „Duck Soup” in Studio waarin de vier Marx Brothers betrokken raken bij een strijd tussen Freedonia, het land van ple zier en het buurland Sylvania wat allerlei verwikkelingen ten gevolge heeft die slechts dienen om de anarchistische hu mor van de gebroeders (Zeppo de vierde van de broers valt er een beetje buiten) alle kansen te geven. De film is van ’33 en werd geregisseerd door Leo McCarey. „Die vraag wordt me altijd gesteld. Maar wat moet ik daar nu op antwoor den? Als ik zeg dat dit mijn laatste Bond-film is geweest, kan ik altijd nog op mijn uitspraak terugkomen. Je weet nooit wat tijd met iemand doet Zou ik bevestigend antwoorden op deze vraag, dan kan het toch voorkomen dat ik niet eens meer gevraagd word voor een volgende. Als er ooit nog een vol gende „007” verschijnt. Zelfs dat is onzeker”. Haar- 9 uur natie, s, etc. slektr. etc., tllver- lerce- 1976. »rkap, toma- asels: etc., w.w. iden- ngels o 245 1978. jasin- >mier, llatie, a 924 uilau- Jd, Tl I. Wij ische „Zowe verslaan Saturday Night Fever in Gemini 1 en 2. In de Rivoli wordt Jaws vergeten. Gezamenlijke re cette van een week New York, en dan nog maar van twee theaters, bedraagt nu al 190.000 dollar,en in Los Ange les 350.000 dollar? Dat is uitstekend nieuwsen over twee weken weten we of Close Encounters in Londen zal zijn „verslagen”. Bedankt voor het te lefoontje Cubby, ik ben er erg blij mee”. Moore kijkt uitdagend zijn hotelka mer in het Beverly Hills Hotel rond. Een geslaagd acteur, dat blijkt, vol zelfvertrouwen, vooral na dat telefoon tje waar hij schijnbaar nog steeds geen afscheid van heeft genomen. Roger Moore zal er nooit spijt van hebben dat hij het aanbod om de plaats van Sean Connery als James Bond over te ne men destijds geaccepteerd heeft. Moonraker is nu al zijn vierde optre den als „007”. „Als het zo doorgaat”, aldus Moore, „betekent dat dat Moonraker bij de allergrootsten op de filmlijst zal kun nen worden bij geschreven. Toch wel opvallend, vandaag de dag is het nog altijd zo, dat de „grote” films slechts dan succesvol worden, wanneer het Amerikaanse publiek er enthousiast over is. Bij de Bond-films is dat eigen lijk altijd omgekeerd geweest Voor zo’n zeventig tot tachtig percent moest de film eerst elders aanslaan wilde het in Amerika ook een succes worden. Natuurlijk kijkt men ook in Amerika wel uit naar de nieuwe Bond, maar echt een onmiddellijk kassucces zoals Star Wars of Jaws is het nooit geweest. Tot nu dan natuurlijk. Roger Moore deelt in de opbrengsten van Moonraker. Vandaar ook dat hij de berichten omtrent de interesse van het publiek nauwlettend volgt. Wat vindt hij van de kritiek die de media op zijn film hebben? „Veel critici, overigens niet allemaal, schreven in de kranten dat Moonraker slechts een aftreksel was van de vorige Bond-films. Ik stoor me daar niet zo aan. Waarom zou ik ook? Die mensen Een aanzienlijk verzorgder indruk maakt dan „The Lord of the Ring”, een merkwaardige tekenfilm die in City 2 en Tuschinski 2 te zien is. „The Lord of the Ring” is zoals bekend geschreven door John Ronald Tolkien, een Engels taalge leerde die in 1937 naast wetenschappelijk J werk „The Hobbit” schreef en in de vijfti ger jaren de wereldberoemde trilogie „The Lord of the Rings”, „The Fellowship of the Ring” en „The Return of the King”, boeken die eerst tien jaar na hun verschij ning vooral in Amerika een liefdevol ont haal bij de „losgeslagen” jeugd kregen en „cult”-romans werden. De sprookjesfiguren die Tolkien ge creëerd had, Frodo en de Hobbits, de tovenaar Gandalf, de grote krijgsheld Bo romir, de ores en elfen en dwergen wer den symbolen voor de jonge mensen die Voor de jeugd: „Asterix” in Palace en Donald Duck in Studio. met onsamenhangende gebeurtenissen aankomen en met autoriteiten die zwij gend en met uitgestreken gezichten je verhalen aanhoren om daarmee tot een pressimistische visie op onze samenleving te komen. De toeschouwer zou op z’n minst iets meer moeten weten van wat er aan de gang is, om de dreiging en het onontkoombare te proeven waaraan de hoofdpersoon onderworpen is. Door te eindigen met een schot uit een auto dat Ventura doodt, wordt een iets te gemakke lijke „oplossing” gekozen. In „Toomorrow” (Nöggerath) loopt een vreemde man door de overigens nogal infantiele handeling. Hij heet John Willi ams, is een Alphoid vermomd als mense lijk wezen en hij verblijft al duizenden jaren op de aarde waarheen hij gezonden is als waarnemer. Zijn pessimistische waardering van het aardse gebeuren ver andert als via een versterker die door een Engelse student gebouwd is klanken en trillingen door de ruimte gaan. John wordt uitgestuurd om de oorzaak van deze opwekkende vibraties te achterhalen en zo komt hij terecht bij de amateur pop groep Toomorrow (met de inmiddels be roemd geworden Olivia Newton-John) in het Londense Chelsea en spant hij zich in meer bekendheid aan de groep te geven door een groot concert te organiseren. En daarover gaat de film dan voornamelijk. Het ziet er allemaal nogal ouderwets uit maar dat komt misschien omdat „Toom orrow” gisteren en wel negen jaar geleden gemaakt is. Een verrukkelijke Italiaanse comedie kan men vinden in De Uitkijk waar „Pane e Cioccolata” vertoond wordt die een iro nisch beeld geeft van leven en werken van een Italiaanse gastarbeider in Zwitser land. Nino Manfredo speelt met charme en nauwelijks verborgen melancholie de ze figuur die het in het propere Zwitser land niet kan uithouden maar toch ook weer niet terug wil naar het land waarvan de bevolking voortdurend in „O sole mia” uitbarst. Tenslotte brengt Cineac Reg. Breestraat die met afbraak bedreigd wordt, „The great American Race”, een compilatiefilm van de onweerstaanbare Bugs Bunny, het wortel etende konijn, een creatie van Chuck Jones, Tex Avery en Fritz Freleng, speciaal voor Warner Bros. ir Kinderen schuilen zich voor het gevaar in In de Ban van de Ring. en hem in de grootste verwarring hebben gebracht. Ook de toeschouwer ziet geen logisch verband tussen de gebeurtenissen, hij weet niet meer dan de hoofdpersoon, tel kens kan een onbekende weer toeslaan en nieuwe ontreddering teweeg brengen. Aan een van de mensen die hij op zijn vreemdsoortig pad ontmoet en nog wel in een zenuwinrichting waar Ventura, op nieuw zonder duidelijke oorzaken terecht is gekomen (later ontkent de politie dat het instituut hem behandeld kan hebben omdat het al jaren gesloten is) ontleent de film zijn titel. Bescheidener van formaat is de Franse film „Un Papillon sur l’Épaule”, een film van Jacques Deray die City 7 vertoont. Deray, bekend om zijn gansterfilms met onder andere Alain Delon (Borsalino), is nu in een heel andere genre overgestapt. Hij tekent namelijk de situatie van een argeloze man (Lino Ventura) verdwaald in een doolhof van bizarre en levensge vaarlijke situaties die hij niet verklaren kan en waarvan de aanstichters duistere figuren zijn die onzichtbaar blijven en telefonisch hun dreigementen kenbaar maken. De film begint als Ventura afge monsterd is van een vrachtboot die hem naar Barcelona bracht. Hij zal daar in een hotel de komst van zijn vrouw afwachten maar voor het zover is zijn er raadselach tige dingen met hem gebeurd die geen enkel logisch verband met elkaar hebben Tolkiens werk geslaagd verfilmd Charles Boost

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 13