Cynisme viel Marcuse uiteindelijk ten deel een Wé „Het 'l''T E- door Pieter van de Vliet door John Oomkes Nee zeggen Teleurstelling links Verzoening r aSi ■l VAUlilil j MWblL F ven trar het age C elki ziel ont Sur uitc afki Ave Dr. Hans Feddema, docent in de niet-westerse sociologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, promoveerde op een proefschrift over apartheid. Deze bewonderaar van de Indiase geweldloze vrijheidsstrijder Ghandi is ook bekend van de groep plaatsvervanging gegijzelden op basis van geweldloosheid. Dat was een groep mensen die tijdens de treinkaping door Zuidmolukkers bij De Punt aanbood de plaats van de gegijzelde passagiers in te nemen. In de vele persbeschouwin gen die deze week aan de af gelopen zondag overleden filo soof Herbert Marcuse werden gewijd, overheerst een zeker cynisme over de relatie tussen zijn denken en de activistische studentenbeweging aan het eind van de jaren zestig. In die dagen gold de Californische hoogleraar als een mentor van het radicale deel van nieuw links en werd zijn portret mee gedragen in de demonstratieve optochten die er voor zorgden dat universiteitssteden als Pa rijs, Berlijn, Frankfort en Berke ley weken achtereen kopij voor voorpagina’s opieverden. Een nieuwe Zuidafrikaanse apartheidswet bepaalde dat Indiërs niet meer in Transvaal en Oranje Vrijstraat mochten komen. Toen discussie over de onredelijkheid van dergelijke discriminerende wetten niet hielp stuurde Ghandi een telegram aan generaal Smuts waarin hij meedeelde die wet te zullen overtreden. „We komen er aan”, telegrafeerde hij aan de generaal. Een zestigtal Indiërs, natuurlijk ongewapend, wandelde in alle openheid het verboden gebied binnen. De onthutste politiemensen schoten niet. Een legertje journalisten uit de hele wereld schreef over die succesvolle geweldlo ze actie. WWW - Geweldloosh werkt als je er in gelooft I Dr. J. P. Feddema Harbert Marcuse ■I 1 Hij haalt een discussie aan tussen Jean Goss, secretaris van de IFOR (internationale broederschap voor verzoening), en de priester Camillo Torres. Deze priester uit Bogota ge loofde dat alleen geweld zijn volk nog zou kunnen bevrijden van uit buiting en onrecht. Torres: „Wij gaan de schuldigen doden. De regering, de politie, het systeem, het leger”. „Geweldloosheid werkt. Als je er maar in gelooft Als je maar een voortdurende geestkracht kunt op brengen. Dat betekent nee zeggen als je nee bedoelt. Tegen je baas. Maar ook tegen de voorzitter van je vereniging. Tegen het AR-bestuur bijvoorbeeld. De waarheid van wei nigen zal tellen en de onwaarheid van miljoenen zal verdwijnen als kaf onder het koren. De waarheid wint, werkt aanstekelijk”. „De waarheid durven zeggen te gen mensen die in de ban van mate rie en status zijn. Die er daarom grote legers op na willen houden. Het communisme is de straf op de zonde van het kapitalisme. Commu nisme kan je niet bestrijden met wapens. Wel door gerechtigheid tot stand te brengen. Als met al het geld voor de oorlog in Vietnam het grootgrondbezit was opgekocht en vervolgens was verdeeld onder de Vietnamese boeren.Dan hadden de VS het communisme bestreden”. A VOO naa ond zoei van woi cee E Sur trai mal die gro J! En geweldloze acties in Zuid- Afrika Feddema: „De revolucion non vi- olenta (geweldloze revolutie) is een groeiende beweging met groeiend succes. Neem de Indiaanse boeren in Ecuador. Grootgrondbezitters hadden hen hun land afgenomen. De boeren pakten eikaars handen beet en bezworen elkaar tegen on recht te strijden maar daarbij nooit geweld te gebruiken, hoe bruut het geweld van de onderdrukker ook zou zijn. Hand in hand hebben ze hun land weer in bezit genomen”. Feddema: „Actieve geweldloos heid is een levenswijze, geen tech- niekje. Het gaat uit van de eerbied voor mensen, dieren, planten. Van daaruit nee durven zeggen, onge hoorzaam durven zijn. De macht van de onderdrukker aantasten en toch de eerbied voor zijn persoon behouden”. Ghandi zei: „Je moet de onder drukking haten, niet de onderdruk ker”. Met geweldloze actie wilde Ghandi het welzijn van allen berei ken. Met actie die uitgaat van liefde, niet van haat. Feddema: „Het is niet gemakke lijk. Het lukt alleen als je alle ge- weldschepen achter je hebt ver brand. Niet met de olijftak in je hand en de handgranaat in je ach terzak. Als je het geweld nog in je achterhoofd hebt. Bevrijdend geweld bestaat niet. Rechtvaardige oorlogen evenmin. Feddema is daar heilig van overtuigd. Ook geweld, dat voor een rechtvaardige zaak wordt aange wend, houdt de kiem van nieuw geweld in zich. vraagtekens bij wetten. Omdat de mens er niet voor de wet is maar omgekeerd. Zoals ook de techniek er voor de mens is en niet omge keerd”. De groep plaatsvervanging ge gijzelden op basis van geweldloos heid vond dat een vrije aftocht voor de kapers van de trein bij De Punt overwogen had moeten wor- den ook al was dat formeel in strijd met de rechtsorde. rokkanen, die uitgewezen dreigden te worden, hun toevlucht hadden gezocht. Feddema: „Als mevrouw Haars besloten had hen terug te sturen hadden wij ons met kettingen aan De groep bestaat nog steeds. Eens in de drie maanden komen de men sen voor trainingen in geweldloos heid bijeen in een klooster. De groep is actief geweest in de kerk De Duif in Amsterdam, waar Ma- j drukt. In het zuiden is een Noord- vietnamese dictatuur”. „Na elke gewelddadige revolutie is er een machtsstrijd onder de re volutionaire leiders. Trotzky en Sta lin bijvoorbeeld. Centralisatie van de macht en-of bureaucratie zal alle ontwikkelingen van onderop om zeep brengen. Na de Russische re volutie worden de coöperaties, de vak verenigingen kapot gemaakt. Elke gewelddadige revolutie betekent een enorme schade aan de econo mie. De buurlanden ervaren de re volutie als zeer bedreigend. Na een dergelijke uitbarsting van geweld is democratisering uitgesloten”. „Wat is bevrijding? Dat Zuid-Af- rika van een blanke in een zwarte dictatuur verandert? Bevrijding be tekent je inzetten voor ieders vrij heid. De vrijheid om te leven zonder honger, oorlog en epidemiëen. De Hij wijst op Cambodja, Vietnam. De teleurstelling voor links. „De boeddhisten worden onderdrukt. Zelfs de Vietcong wordt onder- Nederland heeft een leger. Feddema: „Kapitalisme en com munisme. Angst en wantrouwen. Dat houdt het leger op de been. Het volk moet in de gaten krijgen dat het leger een blok aan het been is. Een alternatief voor het leger is actieve geweldloosheid. Een ge weldloze levensstijl. Een geweldloze defensie, methodes dus om demo cratische structuren en processen te verdedigen. Vredesonderwijs. Sociale dienstplicht. Training in de centralisatie, kleinschaligheid. Ge weldloosheid als methode om con flicten die er altijd zullen zijn op te lossen. Een volk dat zo be wust en weerbaar is staat sterk. Een bezetter zal zich wel honderd maal bedenken voordat het zo’n weer baar land bezet”. „Een weerbaar Goss: „De rijken, het systeem en de regering heb ik nog nooit gezien toen ik aan het doden was. U zult de kleine soldaat doden, die op u af wordt gezonden, omdat hij niet in staat was militaire dienst te weige ren of te weinig bekend was met deze mogelijkheid. U gaat de kleine politieman doden uit de zogenaam de achterbuurt. De kleine politie man die eindelijk een baan en een vast salaris kon vinden om zo zijn gezin te kunnen voeden, een een voudige woning te betrekken en zich te kleden. Het zijn de kleine mensen die u gaat doden, juist die genen die u zegt te willen verde digen”. Feddema: „Torres had een per soonlijkheid van hetzelfde kaliber als Luther King. Had hij slechts het evangelie van de actieve geweld loosheid gekend dan had hij de Ghandi van Zuid-Amerika kunnen worden”. „Het gebruik van geweld roept altijd reactionaire krachten op. Het ten onrechte geromantiseerde Che Guevara-model werkt fasciserend, fascisme-bevorderend. De revolu tie, de machtswisseling. Maar wat dan? Daar bekommert niemand zich om. Ik voorspel in Nicaragua een nog erger bewind dat dat van Somoza. Op z’n gunstigt komt er een Cuba-bewind. Die revolutie daar zal in reactionaire zin een uit straling op heel Zuid-Amerika hebben”. steeds meer en luxere materiële zaken. Volgens Marcuse werkte de bestaande orde verslavend. „De goederen en diensten die de individuen kopen hebben een verdovend en verlammend effect. Wat de meesten niet weten is dat zij veel minder zouden kunnen werken, veel meer zouden kunnen genieten en veel meer zelf over de indeling van hun tijd kunnen be slissen”, zei hij keer op keer bij zijn drukbezochte lezingen die hij met grote frequentie hield aan het eind van de jaren zestig. In One-dimensional Man spitste Marcuse zijn visie nader toe. An ders dan Marx uitte hij keer óp keer in volzinnen zijn aanvallen niet alleen op een systeem, maar ook op de mentaliteit die de mens bindt en muilkorft. De welvaart kapsel^ de mensen in, zo vond Marcuse, verhindert hen zich te richten naar hun werkelijke be hoeften als vrijheid en geluk. En het kritisch denken gaat verloren, terwijl de materiële gerichte sa menleving elk initiatief om tot een menswaardiger maatschappij te komen verstikt. In dit licht was Marcuses stel ling van de repressieve tolerantie het duidelijkste herkenningspunt voor de radicale studentenbewe ging. Het protest tegen de bestaan de situatie wordt ingekapseld doordat zii zich dankzij het be staande systeem mag laten horen. Alle vrijheden zijn zo op het oog gewaarborgd, maar als de kritiek Feddema is ondanks het CDA nog steeds (verontrust) lid van de AR. Maar hij is vooral ook lid van de Evangelische Progressieve Volks partij. „De religie kan een grote rol spelen om de mensen een nieuw gevoel van veiligheid en een nieuw idee om verdediging te geven. Om de diepere oorzaken van bewape ning en bewapeningswedloop, na melijk angst en wantrouwen, weg te nemen, kan de religie bij uitstek van betekenis zijn. Zich kwetsbaar durven opstellen door eenzijdige stappen van ontwapening te doen en zo een proces van de-escalatie (ontspanning) op gang te brengen vraagt een stukje zelfoverwinning, een nieuwe wijze van denken”. Geweldloze actie is de beste wijze van verdedigen, vindt Feddema. „Als Christus alleen maar de hon- gerigen had gevoed, de zieken had genezen en de doden levend ge maakt was hij nooit gekruisigd. Hij sprak echter de waarheid, stelde het onrecht aan de kaak. Op zulk een overtuigende, ondiplomatieke en geweldloos-agressieve wijze dat de elite slechts de keus had het onrecht te beëindigen of hem te doden. Het laatste gebeurde, maar zijn stem klinkt nog steeds na al die eeuwen. Daardoor zullen er altijd mensen zijn die de moed hebben te spreken. Met hun waarheid zullen ze het onrecht aantasten. Want de kracht van de dictatuur is juist on ze passiviteit, ons stilzwijgen, onze angst en lafheid”. De Tsjechen hebben zich (vrij wel) geweldloos verdedigd tegen de binnenrukkende Russen. Discus sies met tankbemanningen. Ver warring stichten ook door naam bordjes te verwijderen, richting wijzers anders te zetten. Via illega le radio- en televisiezenders ook de Russen duidelijk maken wat er werkelijk aan de hand was. Maar vrij zijn de Tsjechen nog steeds niet. Feddema: „Het gebeurde spon taan bij de Tsjechen, die in tegen stelling tot de Russen een democra tische traditie hebben. Het zou aan zienlijk effectiever zijn geweest als het onderdeel van een geweldloos defensieplan was geweest. Maar des ondanks had het nóg veel effect. De Russen zijn er erg van geschrok ken. Ze werden geconfronteerd met de waarheid. De winst zou wel eens kunnen zijn dat het de Russen heeft weerhouden andere Warschaupact- landen binnen te vallen. En wat heeft de actie van de Tsjechen in Rusland zelf op gang gebracht?” op de status quo te hardhandig wordt, dan wordt de kritiek on- middellijk de kop ingedrukt. Alternatieven voor de indu striële samenleving en haar grote problemen (overbevolking, mi lieuvervuiling, democratisering) heeft Marcuse niet weten te geven. Zijn credo ging er vanuit dat de mensen „valse” en „echte waar den” moesten leren onderschei den. In economisch opzicht bete kende dat volgens hem dat uitslui tend essentiële goederen (maar wat zijn dat precies?) naar behoef te (ook al weinig concreet) moeten worden verdeeld, dat de arbeid stijd moet worden teruggebracht en dat de opvoeding gericht zal moeten zijn op een onderlinge ver wisselbaarheid van functies. Niet ten onrechte werd en wordt Marcuse dus beticht van vaaghe den. De op 81-jarige leeftijd ge storven geleerde werd keer op keer afgeschilderd als een onheils profeet, die zelf ook niet precies wist in welke zin onze maatschap pij kon worden omgevormd. In dit verband is een ontmoeting tussen Sicco Mansholt en Marcuse ont hullend geweest, die op uitnodi ging van het Franse weekblad Le Nouvel Observateur in 1972 te Pa rijs plaatsvond. Terwijl Mansholt in die dagen de arbeidersklasse nog duidelij ker een centrale rol toeschreef in een maatschappijveranderings- proces, ontkende Marcuse die ten enen male. De arbeider was zijns De opwinding over de dramati sche gebeurtenissen in mei 1968 behoort allang weer tot het grau we verleden. Documentaires over die turbulente dagen roepen enkel nog een vreemdsoortige verbazing op en een herinnering aan het enige tastbare resultaat: de af braak van het instituut-De Gaulle. Cynisme in het terugblikken overheerst, of het nu een schitte rende film als Jonas van de Zwit serse cineast Alain Tanner of de bijtende stripboeken van Claire Brétecher over Les Frustrées betreft. Termen als opstandigheid en cultuurpessimisme worden dan ook nu gebezigd om in commenta riërende zin aan te geven hoe de in 1933 naar Amerika uitgeweken hoogleraar het radicale bewust zijn ruim tien jaar geleden heeft beïnvloed. In klinische bewoor dingen wordt daarbij vastgesteld Zijn levensvisie schetste een somber stemmend beeld van een samenleving die het individu te vreden stemt met een aanbod van hen gebonden. Eerder is dat ge beurd in de Verenigde Staten. Gees telijken bonden zich vast aan solda- ten die niet naar de oorlog in Viet- nam terugwilden. Kanoeërs belet ten massaal het uitvaren van oor logsschepen. De Amerikanen bewe zen weerbaar te zijn”. Feddema: „Voor het terugdraai en van de spiraal van geweld is een eerste gebaar vereist Het geweld dadig beëindigen van de gijzelingen bergt een nog ernstiger ondergra- ving van de rechtsorde in zich, een blokkade op weg naar de verzoe ning tussen Nederlanders en Zuid molukkers. want die verzoening, daar gaat het toch in wezen om. Dat wij ons als plaatsvervangers aanbo den was om ruimte te schepen voor dat uiteindelijke doel. Tijd scheppen voor de regering een gebaar te ma ken naar de Molukkers, de polarisa tie tegengaan. Niet toevallige trein- passagiers zouden bovendien niet langer de dupe zijn. De kapers zou den niet gevangen blijven in hun eigen gewelddadige rol, omdat ze in plaats van weerloze, passieve, ang stige mensen, gemotiveerde mensen tegenover zich zouden krijgen. We hadden de gijzeling daarmee ook ontkend. Wat mevrouw Schilthuis, de commissaris van de koningin in Drenthe, heeft gedaan bij de bezet ting van het Provinciehuis, name lijk het hazepad kiezen, is het slechtste dat je kunt doen. Dan er- j ken je de gijzeling. Erkenning voor het geweld”. vrijheid om te leven zonder econo mische, sociale, raciale en culturele uitbuiting. Het mensen mogelijk maken in een gemeenschap van broederschap en gerechtigheid te leven en boven egoisme uit te stij gen. Werkelijk democratisch leven”. „In een samenleving waar de spreiding van macht, kennis en in komen in hoge mate is doorgevoerd zal de ene groep de andere minder gemakkelijk manipuleren, omdat angst minder een rol speelt. Ook het begrip veiligheid zal een andere in houd hebben. Zo’n samenleving zal zich bewuster zijn van de gevaren die aan het gebruik van geweld kle ven. Defensie, verdediging, zal een nieuwe inhoud krijgen. Niet de ver dediging van bevoorrechte (mate riële) posities, maar die van demo cratische processen en structuren”. inziens als ieder ander ingekap seld door de voordelen van het maatschappelijk systeem, terwijl de filosoof ook niets zag in inter nationale partijvorming of aanzet ten voor supranationale vormen. „Ik heb gezegd dat men binnen het raam van een kapitalistische maatschappij niet met verande ringen kan beginnen”. De I cultuurfilosoof Marcuse pleitte keer op keer voor buiten parlementaire acties, waarbij de totale afwijzing van het bestaande voorop zou moeten staan. Maar slechts de uitgestotenen, de min derheidsgroepen en paria’s van de industriële samenleving - die Mar cuse zocht bij de studentenbewe ging, de hippies en de Derde We reld - zouden een dergelijke om mekeer in werking kunnen zetten. Erg optimistisch over de haal baarheid hiervan heeft de geleer de zich ook nimmer getoond. Zo dat hem uiteindelijk het lot be schoren is van de filosoof die sma lend nagewezen wordt zowel door politici en de pers die de bestaan de orde tegen zijn cultuurpessi misme hebben verdedigd en hem als een utopist beschouwen, als door diegenen die de bestaande orde metterdaad afwezen. Marcuse, die voor velen een symbool was in 1968, bleek nau welijks als leidraad te kunnen fungeren toen het erom ging alter natieven voor de bestaande orde te scheppen in het snel wisselende wereldbeeld in onze tijd. Onthul lend daarbij was het cynisme dat hem ten deel viel toen hem na het optreden van de RAF in West- Duitsland regelmatig werd ge vraagd wat hij vond van Baader en Meinhofen hij zich daarvan fel distantieerde. Op de vraag welke resultaten vreedzame buitenpar lementaire acties dan wel oplever den, moest hij het antwoord eigen lijk schuldig blijven. dat de revolte van toen weinig toekomst heeft gehad en dat de maatschappelijke realiteit er door de bank genomen weinig door is veranderd. Samen met Adorno, Horkhei- mer, Löwenthal en ook Fromm geldt Marcuse tot de eerste gene ratie filosofen van de „kritische theorie”, vertegenwoordigers van Veen denken dat zich onder invloed van het in de jaren dertig opko mende fascisme bezorgd maakte over de kwaliteit van de vrijheid van de individuele mens. Later trok hij in scherpere zin zijn maat schappijkritiek door in een analy se van de moderne welvaartsstaat, waarvan Marcuse de werking in de hoogontwikkelde Verenigde Staten van dichtbij kon volgen. Die analyse, vooral vervat in de weinig toegankelijke boeken Eros and Civilization (1956) en One-di- mensional Man (1964) en zeer be kend geworden na zijn in 1967 aan de Universiteit van Berlijn7 uitge sproken rede Das Ende der Uto pie, heeft zeker een grote invloed gehad op de studentenbeweging in de jaren zestig. Marcuse is een volbloed kritikaster van de hoog ontwikkelde industriële samenle ving, zoals wij die in de jaren na de Tweede Wereldoorlog in ver sneld tempo hebben zien ontstaan. volk zet ook 1 «wi*

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 16