Laaiend enthousiasme over Sovjet-artiesten in bomvol Carré V Nieuw boek van Heinrich Böll verschenen komende exposities feu. Twee instructieve boeken voor ballet-beginners a Kolonialisme vrijheidsstrijd en nieuw bewind wij ontvingen Voorhistorische rotstekeningen in Spanje gevonden J Brieven aan een jonge ballerina 9 KUNST 19 7 9 AUGUSTUS ZATERDAG 4 tapijtreiniging, vaste vloerbedekking losse kleden bankstellen (ADVERTENTIE) Acrobatiek troef in Russisch circus I (Van onze kunstredactie) r bibliotheek CS n c h van historische achtergronden. Historie die hier door hem wel vaak wordt aange raakt. „Kijk op molens” door J. Th. Balk, uitgave Elsevier 32,50). Acrobatiek vooral ook in het tweede deel, dat begint met een vliegende trapeze met speciaal ingebouwde verrassende at tracties. Acrobatiek en handigheid bij Servat Begboedi, die eerder op de avond het olifantennummer leidde. Begboedi jongleert terwijl hij staande op de rug van een paard in rustige draf de piste rond gaat. Hoe voortreffelijk hij zijn vak be heerst laat hij daarna zien op een onstui mige hengst die in werkelijk wilde vaart de piste rond vliegt. Dan jongleert deze Rus met brandende fakkels. Russische Troika heet het succesnum mer van deze circusshow. Het is het laat ste onderdeel van het gevarieerde pro gramma en voor mij hèt hoogtepunt. Niet zozeer om de sprookjesachtige entree (een door drie paarden getrokken troika op onzichtbare wielen in een sneeuwbui van zeepbellen) maar om de knappe opbouw van dit nummer. De greep van Nicolai Olchowikow blijkt uit ras-acrobaten te bestaan. Achttien mensen buitelen door een, bouwen menselijke pyramides en kunnen er niet genoeg van krijgen. Popov, clown en artistiek leider van dit Russische gelegenheidscircus, is de gehele voorstelling door aanwezig. Niet alleen is zijn eigen nummer op het slappe koord vooral technisch van een zeldzame klasse, ook zijn voortdurende humor van de ver bazing, zijn kinderlijke houding van „ikke kan het beter” en zijn voortdurend vrien delijk gezicht maken dat je van hem gaat houden. Popov verzorgt ook de humoristi- sche „bezighoudertjes” tussen program- ma-onderdelen door. Maar hij doet dat met een uitgebalanceerde verfijning. Of hij nu stoeit met keukengerei en een aard appel van hoog uit de lucht op zijn vork weet te spietsen, of dat hij een spring- acrobaat tracht te verbeteren, hij is steeds aandoénlijk. De twee auteurs hebben verscheidene dingen gemeen. Zowel Van de Weetering als Rietstap hebben zelf gedanst en alle bei leveren ze nu hun positieve bijdra gen aan de danskunst door er over te schrijven. Ine Rietstap schrijft over dan sen en bewegingskunst bij NRC-Han- delsblad; Conrad van de Weetering doet hetzelfde bij Haarlems Dagblad en kop bladen. Verder zullen vergelijkingen minder synchroon lopen en wie beider danskritieken regelmatig leest, weet dat hun meningen nogal eens verschillen. Dit terzijde. Het boek van Van de Weetering is een oorspronkelijk werk. Hij maakte voor het schrijven ervan gebruik van een originele vondst. Brieven aan een jonge ballerina is namelijk een bundeling van soms wat aangepaste brieven die de auteur werkelijk geschreven heeft aan een zekere Louise, een Haarlemse gym nasiumleerlinge, die sinds drie jaar vijf dagen per week op balletles zit. Om er achter te komen welke vragen en proble men er bij balletleerlingen rijzen, stelde Van de Weetering samen met zijn uitge ver een enquête op, die naar enkele balletscholen werd gestuurd. De respons daarop benutte de schrijver voor zijn boek, dat hij via Louise steeds dikker maakte. De instructie-brieven van Van de Wee tering lenen zich goed voor de boek vorm. Nadeel is dat er geen enkele werk elijke rangschikking aanwezig is. Ver moedelijk omdat de brieven bijna in oorspronkelijke vorm gehandhaafd zijn. Oleg Popov is een verbijsterende toer op één voet balancerend o pnet slappe koord, jonglerend met tal van attributen. Toch stel ik me voor dat menig ballet- liefhebber Van de Weeterings nieuwe boek met plezier zal uitlezen. Het is in elk geval een richtingwijzer naar meer ballet-structuur en naar een verdieping Dat heeft tot gevolg dat het boek bij voorbeeld als naslagwerk nauwelijks in teressant is. Zou de auteur wel naar een logische opbouw in zijn boek hebben gestreefd, dan had hij, de brieven aan Louise nooit op deze manier kunnen gebruiken. Ze zouden dan slechts als verzameld feitenmateriaal voor de au teur hebben gediend, van waaruit hij een diepgaand en gedegen balletboek had kunnen schrijven. Die keuze heeft Van de Weetering niet gemaakt. Dat is zijn goed recht, maar het gevolg is wel dat het boek nogal chaotisch overkomt. Een gezellige chaos overigens, die toch telkens door de auteur weer iets op orde gebracht wordt, voordat het volgende hoofdstuk opent. Een vriendelijke chaos ook, waarin hij zich dikwijls op zijpaden begeeft en afdwaalt De auteur laat zich ook niet steeds van zijn meest objectieve zijde zien. Zo kiest hij voor de dansnotatie volgens het sys teem van Rudolf Laban en laat hij dat van Benesh links liggen. Alleen omdat zijn voorkeur nu eenmaal naar het La- ban-systeem uitgaat. onder Russische directie. Bonkig en vaak eentonig uitgevoerde muziek, maar ja, zo wil de vakbond het nu eenmaal, alle ar tiesten mog?n buitenlands zijn, als de mu sici uit eigen land hun toontje maar mo gen meeblazen. Voordat de rest van de toernee door ons land begint blijft het circus nog drie weken in Carré. KÖ VAN LEEUWEN Ballet voor beginners is een boekje boordevol tekeningen van balletposities en oefeningen. Het gevaar daarvan is weer dat jonge kinderen zelf aan het werk gaan, zonder deskundige begelei ding. Maar ballet verdraagt geen doe- het-zelf cursus en dat kan ook nooit de bedoeling van dit werkje zijn. Als boek erbij zal het nuttig zijn. Wat op de les geleerd wordt, kan mits in overeenstem ming, thuis nog eens rustig op papier worden bekeken. En is het niet zo, dat een kind dat van ballet bezeten is, nooit genoeg krijgt er van te lezen? MADRID(AFP) Speleologen hebben in Andalusië in Spanje een grot ontdekt waarvan de muren bedekt zijn met voor historische tekeningen. De grot ligt in Calasparra in de provin cie Murcia en is erg ontoegankelijk. Zij bestaat uit een aantal zeer grote ruimten met talrijke stalactieten. Vooral de teke ningen op de muren van een van deze zalen zijn uitstekend geconserveerd. In de albumreeks „De wereld van Anton Pieck”, onder redactie van Hans Vogelesang, verschenen twee nieuwe de len. De titels zijn „Van reizen en trek ken” en „De kleine nering”. Deze albums werden uitgegeven door Omniboek en kosten 16,25 per stuk. In het museum Waterland te Purmer- end wordt van 1 augustus tot en met 2 september een tentoonstelling gehouden rond het thema spontane architektuur. Daarbij zullen onder meer te zien zijn: een kollektie foto’s en dia’s samengesteld door de Rotterdamse Kunststichting, een kol lektie foto’s van zandkastelen en een zaal gevuld met bouwsels van kinderen. Te vens exposeren er de Waterlandse kunste naars Rie van Goor (portrettekeningen) en Jan de Haan (etsen). Tijdens het Jazzfestival te Laren, op 10, 11 en 12 augustus in het Singercomplex, zullen Piet Klaasse (tekeningen), Rob Mi- seur (foto’s), Roger Lersy (litho’s) en G. Goudswaard (foto’s) exposeren. Bölls Duitse uitgeverij, Kiepen- heuer en Witsh deelde afgelopen donderdag mede dat de totale op lage van boeken van de hand van deze auteur meer dan 17 miljoen exemplaren bedraagt. Meer dan 2 miljoen daarvan werden in de bondsrepubliek verkocht en een half miljoen in de DDR. Voor Ook levering nieuwe vloerbedekking en gordijnstoffen Zijl weg 286, Haarlem. Tel.. 023-313289 En zo bij elkaar biedt het Russische Staatscircus een programma dat aantrek kelijk is. Waar veel in te zien is dat grenst aan uiterste perfectie, maar waarbij ook zeker mindere nummers moeten worden bekeken. Het circusprogramma wordt begeleid door het uit Nederlanders samengestelde orkest van zestien muzikanten, spelend n. j; :hts- KEULEN/AMSTERDAM. Het nieuwste boek van de Nobel prijswinnaar Heinrich Böll is de ze week in de Bondsrepubliek op de markt gekomen met een eerste druk van maar liefst 100.000 exemplaren. De Nederlandse ver taling van Fürsorgliche Belage- rung is pas in februarie te ver wachten bij Elsevier. AMSTERDAM. Een laaiend enthousiast en bomvol Carré nam vrijdagavond na afloop van de voorstelling van het Russische Staatscircus node afscheid van de bonte stoet Sovjet-artiesten. Dat die geestdrift toch zo hoog kon oplaaien is vooral te danken aan het programmagedeelte na de pauze. Op papier ziet dat er het kortst uit; in de piste maakt het een geweldige indruk. Toegegeven dat het eerste deel van dit Russische programma ook veel kwaliteit liet zien, maar dat het andere grote circussen daarbij verre overtroeft is beslist overdreven. Het jongleumummer van Jewgeni Biljahouwer (dat in vergelijking met het programmaboekje van plaats gewisseld heeft met een andere jongleur) is nauwelijks indrukwekkend en kende tijdens de Amster damse première teveel schoonheidsfoutjes. Dan zou de Zwitser Rudi Schweitzer, vooral bekend van Sarrasani, hem nog heel wat bij kunnen brengen. Het circus uit de Sovjet Unie, dat voor de westerse toernee een samenstelling is geworden van een groot aantal van de allerbeste nummers die in dat land aan wezig zijn, mist in het eerste deel van het programma iets van jde echte circussfeer. Dat ligt niet aan het feit dat er geen tent is, want Carré heeft met zo’n circus binnen* de muren een unieke sfeer, ook al ligt er het grootste deel van de voorstelling ka merbreed velours in de.piste. Informatie vooral over het Staatscircus uit de Sovjet Unie heeft de verwachtingen misschien wel wat te hoog gespannen. Daar komt bij dat ik in een circus paarden wil zien en veel beestennummers. Wilde beesten graag en geen dressuur van schoothondjes, hoe lief die ook mogen zijn. En of je die diertjes dan omhoog moet zwiepen en na het vallen weer terug kaatsen in een strak gespannen vangnet, dat is nog maar de vraag. Paarden zijn er nauwelijks bij dit Russi sche circus. Drie voor de troika en twee bij het jongleumummer in het tweede programmadeel, dat is alles, als ik goed geteld heb. En leeuwen of tijgers ontbre ken geheel. De show wordt een beetje goed gemaakt door menselijk acterende beertjes en door een aardig olifanten- i nummer. De grote kracht van het circus uit Rus land is de acrobatiek. Dat laten de mensen van Wladimir Oskal Oöla. uit de Toerwin- se Republiek zien. Zowel op de strakke staaldraad, als op de begane grond, waar Wladimir zelf een enorme hoeveelheid metalen borden vangt die door zes van zijn mensen flitsend op hem werden afge vuurd. De eerste maal mislukte, de vol gende keer leek het nog sneller te gaan, was het nög spannender en volgde succes. Een nummer dat door prachtige muziek (gedeeltelijk geluidsband) wordt begeleid. Collages en tekeningen van Haar lemmer Piet van Leeuwen vormen een onderdeel van een groepsexpositie die aanstaande zaterdag begint in Galerie Plein aan het Da Costaplein 7 in Amster dam. Verder zullen gouaches van Sjaak Wesselius, olieverven van Eric Barkman, batiks van Loes Jongkind, aquarellen, gouaches en olieverven op papier van Jan Bezaan en werk van gemengde technie ken van Hein van Leeuwen en Len Gras- sere tentoongesteld worden. De expositie loopt tot 31 augustus en is van 11 tot 17 uur open op maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag en zaterdag. De zesde Kunst en Antiekbeurs heeft dit jaar plaats van 24 augustus tot en met 2 september in De Doelen, Rotterdam. Cir ca vijftig antiquairs bieden weer een groot en veelzijdig assortiment oude kunst waaronder porselein, sieraden, boeren kunst, wapens, tapijten en muziekinstru menten. De beurs is geopend voor het publiek van 12 tot 22 uur maandag tot en met zaterdag, en van 11 tot 18 uur op zondagen. De culturele commissie van Noordwijk opent zaterdag 4 augustus een tentoon stelling van figuratieve bronzen beelden in de N.H Kapel aan de Hoofdstraat in Noordwijk aan Zee, in samenwerking met Kunsthoeve Europa. „Beelden aan Zee” laat werk zien van onder meer Hans Freie, Henk Evertsen, Hetta Rueb, Peter Peter sen, Frits Stapel, Juke Stark, Elly Dunne- wold en Hank Beelenkamp. De expositie Brieven aan een jonge Ballerina is een prettig leesbaar boek geworden dat zijn weg naar de dansjeugd beslist zal vin den. De toon van het boek is misschien wat al te kinderlijk, een meisje van vijf tien hoef je tegenwoordig niet te onder schatten, maar de informatie is van een onstuimige hoeveelheid. Wat het boek ook voor degenen die de danskunst niet actief willen beoefenen interessant maakt, is de schat aan anekdotes en de versnipperd opgediende balletgeschie- denis die er in verweven zit. Bijna gelijktijdig zijn er twee nieuwe boekuitgaven op de Nederlandse markt verschenen over ballet. En allebei zijn ze gericht op die grote groep jonge meisjes die, terwijl ze hun eerste pliés aan de barre maken, dromen in de richting van een prima ballerina. Beide boeken maken in elk geval duidelijk dat om ddt te bereiken nogal wat wordt vereist. Het eerste boek dat op de redactie belandde heet Over Ballet, Brieven aan een jonge ballerina en werd geschreven door Conrad van de Weetering. Het onmiddellijk daarop volgende heet Ballet voor beginners en hier gaat het om Joan Lawsons oorspronkelijke boekje Beginning Ballet, dat twee jaar geleden in Londen verscheen. Ine Rietstap welk een vederlichte naam voor een danseres maakte het door een drastische bewerking geschikt voor Nederland. Werk van de bekende Franse fotograaf Philippe Salaün wordt tot 3 september geëxposeerd in De Ark, nieuw Heiligland 3 in Haarlem. Salaün, afkomstig uit Bre tagne, werkt met een 50 mm lens op een kleinbeeld camera en houdt zich hoofdza kelijk bezig met zwart-wit „humanitaire” fotografie. Dagelijks geopend van 17 tot 2 uur, zondag vanaf 14 uur. De Sheraton Schiphol Inn in Hoofd dorp heeft zijn openbare ruimte vanaf 21 augustus tot en met 30 september ter beschikking gesteld voor een expositie van schilderijen van twaalf Nederlandse fijnschilders. De 120 tentoongestelde wer ken vallen vooral op door de bijna foto grafische wijze waarop de kunstenaars hun onderwerp benaderen. Als speciale gast zal de Belg Ronald Bruynoghe zijn schilderijen exposeren. Ook kunnen beeldhouwwerk van Jits Bakker worden bezichtigd. A Een voorbeeld van wat mogelijk is bij een eigentijdse ontwikkeling in de danskunst, het ballet Spiegels, gemaakt door de groep Multi Media onder leiding van Bart Stuyf. De historie aanraken, dat doet ook Ine Rietstap in haar „vernederlandsing” van Beginning Ballet Een heel andere boek dan dat van haar eerdergenoemde colle ga, qua opzet en uitwerking. Hier ook geschiedenis, maar chronologischer, hoewel in vogelvlucht Rietstap is in veel zaken strikter dan Van de Weetering. Hamert laatstgenoemde op het grote be lang van de klassieke dansopleiding om van daaruit verder te gaan; Rietstap noemt de „strikt klassieke opleiding” voor jonge kinderen tot tien jaar onge schikt en pleit voor meer bewegingsvrij heid en het stimuleren van de fantasie. Daarom is het verheugend dat er maar liefst twee nieuwe balletboeken bijgeko men zijn. De twee voorwoordschrijvers (Hans van Manen bij Rietstap en Rudi van Dantzig bij Van de Weetering), alle bei vroeger danser en nu choreograaf, merken dat ook terecht op. KO VAN LEEUWEN Brieven aan een jon<e ballerina, door Con rad van de Weetering, Uitgeverij Bruna. Prijs 18,50. Ballet voor beginners, door Joan Law- son en Ine Rietstap. Uitgeverij J. H. Gottmer. Prijs 16,90. De laatste dagen van Kenia’s kolonia le tijdperk: 1963. Vol spanning en hoop wachten de zwarte Kenianen „Uhuru” (de dag van de vrijheid) aif. De blanken trekken zich langzaam terug. De won den van de Mau Mau-opstand van de jaren vijftig bloeden nog. De pijn van de jarenlange opsluiting in kampen, de on- derdrukking en mishandeling van hen die achterbleven is nog voelbaar. Maar Uhuru moet worden gevierd. In een dorp vormt zich een legende rond een man die weliswaar een paar dappere dingen heeft gedaan, maar geen held is: Mugo. Hij moet de dorpsheld worden en een toespraak houden op Uhuru-dag. Maar in plaats van een rede krijgen de dorpelingen een bekentenis die het bro ze beeld dat men van helden heeft doet barsten. Slechts een korrel graan wordt ge zaaid: een bekentenis wordt afgelegd die het ook anderen mogelijk maakt zich uit te spreken. Daarmee moet het dorp ver der. Geen kant-en-klare onafhankelijk heid, maar slechts de waarheid van het moment „Slechts een korrel graan” is een ro man waarin Ngugi wa Thiong’o (James Ngugi) een stuk recente geschiedenis van Kenia vertelt. Ngugi, die in 1964 de eerste authentieke Oostafrikaanse ro man schreef, beschrijft op doortastende wijze het kolonialisme, de vrijheidsstrijd en het nieuwe bewind („de uitbuiting die alleen van kleur verandert”, aldus het nawoord in het boek). Dat Ngugi kritiek heeft op het oude koloniale bewind is algemeen aanvaard, maar vorig jaar moest hij de kwalijke gevolgen ondergaan van zijn kritiek op de nieuwe machthebbers. Naar aanlei ding van een van zijn toneelstukken werd hij opgepakt. De opvolger van Jo- mo Kenyatta, president Daniel Arab Moi, gaf een paar maanden later gratie aan een aantal gevangenen, onder wie ook Ngugi. „Slechts een korrel graan” is een uit gave van uitgeverij Corrie Zelen in Maasbree, die een serie uitbrengt onder de naam Afrikaanse Bibliotheek. Hierin is tot nu toe slechts één ander boek uitgekomen, de roman „Een wereld valt uiteen” van de Nigeriaan Chinua Achebe. „Kijk op kastelen” door drs. H. M. J. Tromp, uitgave Elsevier 32,50). loopt tot 26 augustus en is van 14 tot 17 en van 19 tot 21 uur geopend maandag tot en met vrijdag. Zaterdag en zondag van 13 tot 16 uur. FEICO HOUWELING „Slechts een korrel graan" door Ngugi wa Thiong’o. Uitgeverij Corrie Zelen, Maasbree. Prijs ƒ32,50. Bij Omniboek verscheen de Miniade- reeks waarvan de opzet is kennis te verschaffen over leven en werken van beroemde meesters uit alle stijlperiodes in schilderkunst, architectuur en beeld houwkunst Die vier eerste deeltjes zijn „Schilderijen van Peter Paul Rubens”, samengesteld door Michael Jaffé; „Al brecht Dürer Grafiek”, samengesteld door Annamaria Petrioli Tofani; „Schil derijen van Michelangelo”, samenges teld door Alessandro Parronchi en „Schilderijen van El Greco”, samenges teld door Lionello Puppi. De deeltjes kosten ƒ9,90 per stuk. „De Nederlandse stations in oude an sichten deel 2”, samengesteld door H. G. Hesselink, uitgave Europese Bibliotheek te Zaltbommel 29,90). „De horizon verlegd”, reisjournalen uit de tijd van de zeilvaart, door D. J. Douwes, uitgave De Boer Maritiem 29,50). „De Franken in Nederland” door dr. D. P. Blok, uitgave Fibula-Van Dishoeck 24,50; derde druk). „Hunnebedden in Nederland” door drs. R. H J. Klok, uitgave Fibula-Van Dishoeck 26,50). ,De Zeevolken” door Immanuel Veli- kovsky, uitgave Ankh-Hermes 35). „Het grote waagstuk”, streekroman door Annie Oosterbroek-Dutschun, uit gave Zomer Keuning 17,90). „Heimwee en vergrijzing”, een bun del korte verhalen door Floor Kist, uit gave Erven Thomas Rap 12,90). „De Zomer van de rode wolf’, roman door Morris West, uitgave A. W. Bruna (ƒ7,50; herdruk). „Spiegel van de Nederlandse poëzie”, een uitgave in twee delen samengesteld door dr. Victor E. van Vriesland en Hans Warren. Het eerste deel behandelt de poëzie van elfhonderd tot negentienhon derd en in het tweede deel komen de dichters van de twintigste eeuw aan bod. Deze uitgave van Meulenhoff kost ƒ95 en na 30 september 115. „Ieder vindt zijn weg”, roman door Annie Oosterbroek-Dutschun, uitgave Zomer Keuning 17,90; tweede druk). „In geen 2000 jaar...”, verhalen met een joods accent, door Max Arab, uitga ve Omniboek 22,50). „Achteraf bezien” door Greet Gau- dreau, uitgave Moesson 13,50). „Professor in de begeerte”, roman door Philip Roth, uitgave Meulenhoff (f 29,50). Bij uitgeverij Meulenhoff Nederland verscheen het zesde en laatste deel van het „Verzameld werk van Marnix Gij- sen”. De prijs van de zes delen is 495. WSS-W»»'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 9