amsterdam Spetters Jong talent in haarlem Amerikanen lovend over Soldaat van Oranje Prova d’Orchestra, collectieve verwarring die beangstigt Reeks kritische grappen op filmindustrie in Silent Movie Hauer openbaring ook met vermicelli over z’n kop Badplaatsje Schurken Vergetelheid Boeiende reprises FILM 13 19 7 9 VRIJDAG 1 O AUGUSTUS Charles Boost ooooOöOOOOOOOODaaannnDnnnnnnnaonnnnnnnnnn *OQooaQQOcjoaaQDoac)QDDaaDaDaaaDaaaaanaaaaaaaaoaaoo Onlangs werd in het Amsterdamse Studio K (boven Kriterion) een reprise gegeven van „Giulietta degli Spiriti”, een film uit ’65 over een labiele vrouw, gespeeld door Giulietta Masina, echtgenote van Fellini, die de film uiteraard geregisseerd had. De vertoning was waarschijn lijk bedoeld om ons aan het bestaan van de Italiaanse filmer te herinneren die na „Casanova” uit 1976 weinig meer van zich had laten horen, maar nu toch weer in Cannes een nieuwe produktie presenteer de waarover vooral in de Italiaanse en Franse pers uitvoerig gediscus sieerd werd. De enige „echte” première voor Haarlem is deze week te vinden in Luxor dat „De Dief van Bagdad” op het programma heeft genomen, een film die pas een maand in ons land rouleert Voor de filmkenners is „The Thief of Bagdad” onverbrekelijk ver bonden aan de naam Douglas Fair banks sr. (1883-1939), de acrobatische gentleman die vooral in het avontuur lijke genre uitmuntte en natuurlijk ook als echtgenoot van Mary Pick ford veelvuldig in de publiciteit kwam. Politiek pamflet van Frederico Fellini •Ar De repetitie wordt in een mist van stof en kalk voortgezet in Fellini's Prova d’Orchestra. Dief van Bagdad mist de zwier if de Dom DeLuise, Marty Feldman en Mel Brooks in Silent Movie. bij Hing Aan de nu vertoonde versie (de derde of vierde keer dat het sprookje verfilmd werd) is veel zorg besteed. Regisseur was Clive Donner, Ustinov is een gezellig dik ke kalief, Marina Vlady is van de partij en Roddy McDowall is een behendige en snelle dief en tegelijk beschermer van de prins die op Vlady uit is. De film mist de zwier en tegelijk het geloof in het sprook- partij voluit en weet niet van ophouden zodat de dirigent een pauze inlast. Maar die ingreep geeft geen oplossing. Als de repetitie hervat wordt breken er links en rechts protesten los, men weigert naar de dirigent te luisteren, hij wordt zelfs tijde lijk vervangen door een enorme metro noom, begint onderlinge ruzies, schrijft obscene en oproerige slogans op de heilige muren van de grafkelder, in één woord de revolutie is uitgebroken. Barsten die spontaan in de muren ontstaan en een groot gat dat een ijzeren bal veroorzaakt in een der zijkanten van de kapel doet het lawaai verstommen. De ruimte is nu met stof en neervallend puin gevuld en er heerst een angstige spanning of de vernie ling een afbraak van de crypte verder zal gaan. Maar als alles rustig blijft en het stof is opgetrokken nemen de musici aar zelend hun plaats weer in en voegen zich gehoorzaam onder het gezag van de diri gent die nu de rollen omdraait. Nu hij ziet dat de revolutie bezworen is, stopt hij de muziek en doet een scherpe uitval naar zijn orkest waarbij hij zich steeds kwader maakt en tenslotte in een onverstaanbare en hysterische toon ver valt waarin Duitse klanken doordringen zodat herinneringen aan nazi-redevoerin- gen worden opgeroepen. In die sfeer einigt „Prova d’Orchestra” en er zijn critici die dat slot uitleggen als een soort roep om een sterke man in Italië, wat in verband met Fellini een beledigen de en onzinnige uitleg is, even onzinnig als Fellini’s waarschuwing vooral niets ach ter zijnUülm te zoeken. Later verklaarde hij in het algemeen: „De film stelt een situatie van collectieve verwarring voor, een verwarring die beangstigt, zodat men tot een georganiseerde waanzin overgaat: en dat is nu juist een dictatuur Indien dit orkest symbolisch Italië voorstelt dan zullen zij die er wonen rondom hen zoveel vrees zien en binnen in zich een zo grote angst voelen dat zij de behoefte voelen op hun manier een angstkreet te doen horen in de noodzaak een evenwicht te hervin den om een totaal verval te ontkomen. Een verval dat de film niet aankondigt, maar ook niet tot de onmogelijkheden rekent, alleen maar vreest”. Dus toch een politiek pamflet! Waaraan trouwens niemand zal twijfelen die de film ziet. Zonder dubbele bodem is „Pro va d’Orchestra” een te magere anecdote. Maar als men naar de film kijkt met de door Fellini uiteindelijk erkende politieke achtergrond in het achterhoofd, zal dub bel geboeid raken door de wijze waarop Fellini een politieke situatie in allerlei nuances gestalte geeft. De onschuldige inzet, het rumoerig entree van de orkestle den, de arrogantie waarmee ze (zoge naamd geïnterviewd door de televisie) de belangrijkheid van hun instrument en hun individuele dominerende rol in het geheel benadrukken, hun weigering om zich te onderwerpen aan de dictatuur van de dirigent en daar tegenover hun per soonlijke vrijheid om muziek te maken opeisen, de uiteindelijke onderwerping aan het gezag van de dirigeerstok als de dirigent, maar een grote bek opzet. Met die wetenschap uitgerust kan men zich op een relativerende manier amuse ren met wat zich in wisselende stemmin gen afspeelt in de catacomben van een klooster waar zo maar een orkest repe teert. En ieder kan zich dan bezig houden met de vraag welk land in deze metafoor bedoeld wordt. Waarbij Italië als ant woord wel de meeste kansen maakt. zijn hem al voorgegaan, maar Jonathan Cross die als codenaam „Jaguar” draagt overtreft dit tweetal in list en kracht zon der dat hij daarbij met mysterieuze mach ten werkt. Hij doet alles zogezegd met de blote vuist. Het enige ceremonieel voor hij een opdracht begint, is een soort zonne dans op een bergtop, een dans met het gezicht naar de zon waarbij hij enige karate-achtige gebaren met armen en be nen maakt die hem als het ware op moe ten laden. Als zijn vriend en mede-vennoot in het begin van de film bij een bepaalde actie de dood vindt en Jaguar later hoort dat een zekere Estaban de schuldige is, gaat hij op jacht naar de schurk, wat hem naar de bananen-republiek Santa Fortuna voert en verder naar Brazilië, Hong Kong, Ma drid en Macao. Want Estaban staat na tuurlijk aan met hoofd van een giganti sche internationale narcoticabende. Ten- (Van onze kunstredactie) NEW YORK. Als het aan filmcriticus David Ansen van het toonaangevende Amerikaanse weekblad Newsweek ligt, gaat de Nederlandse film Soldaat van Oranje van Paul Verhoeven in de Ver enigde Staten een gouden toekomst tege moet. In Newsweek van deze week krijgt „Soldier of Orange” een pluim opgesto ken zoals die zelfs maar zeer sporadisch aan Amerikaanse films van goede kwali teit worden uitgedeeld. Niet alleen de regie van Verhoeven oogst uitbundige lof, ook Rutger Hauer wordt bewierookt op een manier die zijn filmplannen voor de toekomst haast zeker werkelijkheid zullen doen worden. Newsweek noemt Rutger dé openbaring van de film. „Met zijn blonde haar en blauwe ogen zet hij een klassiek roman tisch profiel neer”, schrijft Ansen. En: „als een onbekend acteur zijn entree kan maken met vermicellisoep die over zijn kaal geschoren kop loopt en er dan nog „Same Time next Year” in Calypso is een kleine comedie over twee getrouwde mensen die elkaar in een badplaatsje le ren kennen, met elkaar naar bed gaan en afspreken deze ceremonie ieder jaar op dezelfde tijd en dezelfde plaats te herha len. Bernard Slade die „Same time” voor het toneel schreef en voor de film bewerk te, weet aardige vondsten te halen uit deze ongewone situatie, zodat het een genoeg lijk blijspel wordt met een uitmuntende rol van Ellen Burstyn als de vrouw en Alan Alda als de man. Alleen is het wat zwaar op de hand geregisseerd door Ro bert Mulligan, een minder geschikte regis seur voor dit soort frivole zaken die alleen door luchtigheid gered kunnen worden. „Jaguar lives” die deze week in Cineac Damrak te zien is sluit zich aan bij het genre van de fraai gebouwde, spier ge bundelde helden die over uitzonderlijke kracht beschikken en uitverkoren zijn de wereld van eckele uitgesproken schurken te verlossen. Superman en Spiderman een zekere achterdocht tegen het groentje uit de provincie en Coogan’s eigenmach tig optreden bevordert niet bepaald de wederzijdse samenwerking. Hij wordt de eenzame jager op misdadig wild, een ech te wildwest-situatie maar nu tegen een achtergrond van wolkenkrabbers. In de nachtvoorstelling van Palace kan men kennis nemen van Mel Brooks’ „Si lent Movie” waarin deze zelf een filmac teur speelt die zijn „comeback” wil maken in een film waarin niet gesproken wordt. Met zijn assistenten Marty Feldman en Dom DeLuise probeert hij dit idee te verkopen aan een firma die op faillisse ment staat en die alleen voor het plan te De Newsweek-criticus heeft zich duide lijk geen ogenblik verveeld bij Soldaat van Oranje.” De film zit zo boordevol van karakter, avontuur, intrigrerende morele problemen en verrukkelijke humor, dat de tweeëneenhalf uur omvliegen zonder een saai moment”. Hij vindt het een schit terend verhaal, „een feestmaal van acht gangen dat je hongerig maakt naar meer”. je, wat een voorwaarde is om in dit genre geloofwaardig voor het publiek te wor den, maar het bezit voldoende avontuur en genoeg tovertrucs om een publiek te amuseren en bezig te houden. Wat de Amerikaan bijzonder trof is de ruime opzet van het filmverhaal dat de kijker in staat stelt zowel de innerlijke kwellingen van de verrader te begrijpen, als de manier waarop hoofdrolspelers Hauer en Krabbé en een student, een vriendin en a-politieke kroegtijgers veran deren in antifascistische helden. Deze week zijn de opnamen begonnen voor de nieuwe speelfilm Spetters van Paul Verhoeven. Verhoeven (midden voor) met camaraman Jost Vacano tijdens de eerste opname van de hoofdrolspelers. Deze zijn vinr. Hans van Tongeren, Maarten Spanjer, Renee Soutendijk, Toon Agterberg en Marianne Boyer. vinden is als er acteurs met grote namen in voorkomen. Het eerste deel van de film bestaat dan ook uit pogingen van het drietal om beroemdheden (die ook in per soon optreden voor hun film te strikken. En daarna krijgt men het resultaat te zien, een woordloze film waarin de handeling geanimeerd wordt en tussentitels verdere uitleg geven. Een dwaze vertoning die tegelijk een reeks kritische grappen op de filmindustrie bevat. Een andere bejaarde reprise vindt men in de nachtvoorstellingen van Roxy waar „Blow up” vertoond wordt, zoals bekend de eerste Engelse film van de beroemde Italiaanse regisseur Antonioni. Het gege ven speelt zich af in Londen, in de wereld van de mode-fotografie, en de handeling komt op gang als een van deze studio- fotografen bij opnamen in een park op zijn uitvergroot negatief een moord in het struikgewas ziet gebeuren. Een intrige rende film van een der grote Italiaanse filmers. Zodat opnieuw de nachtvoorstellingen het beste deel van het bioscoopprogram- ma bepalen. tussen broertje Victor en de worstelkam pioen van de buurt, „Big Glory”, een zwarte driehonderdponder, wedstrijden waarbij veel gegokt wordt en dus veel geld voor de winnaar te verdienen valt. Jammer dat scenarioschrijver-regis- seur Stallone die de bedoeling heeft een sociale situatie van kort na de tweede wereldoorlog te doen herleven, voortdu rend overdrijft met baldadige incidenten die het rauwe bestaan in Hell’s Kitchen moeten accentueren, maar daardoor hem ongeloofwaardig maken. Zoals men kan zien in Rembrandtplein Theater en Cine ma International. gen”. Het is de Amerikaanse criticus ui teraard opgevallen dat in de film alle versleten clichés van moed, opoffering en oorlogsromances voorkomen, „maar”, schrijft Ansen, „Verhoeven ziet kans er grootse volkskunst van te maken”. geweldig uitziet, dan weet je dat je met een echte ster te doen hebt”. Zo lijkt Rutgers kostje dat hij nog uit sluitend met film en liefst in Amerika wilde verdienen, gekocht. „Honderden boeken en films hebben het verhaal ver teld zoals het in Soldaat van Oranje wordt beschreven hoe een generatie volwassen werd op de slagvelden van Europa, maar weinige hebben het zo goed gedaan als dit magnifieke epos van Nederlandse make lij”, schrijft Ansen over de film, die hij beschouwt als een samenvoeging van de beste Amerikaanse en Europese filmtra dities. „Prova d’Orchestra” heette Fellini’s nieuwste film, waarin hij wel helemaal gebroken heeft met de overdaad van vroe ger werk als „Roma”, „Satyricon” en „Ca sanova”. Deze orkest-repetitie munt uit door soberheid van decor, spel en tijds duur (77 minuten) en het kan niet anders of men is achter die eenvoud talrijke bedoelingen en dubbele betekenissen gaan zoeken. „Ik heb”, zo heeft Fellini echter in eerste instantie uitdrukkelijk verklaard”, ik heb geen historische film willen maken, zelfs geen politiek of socio logisch essay. Ik heb geen veroordeling van de vakbeweging willen uitspreken. Het gaat over een orkest-repetitie en niet over de geschiedenis van Italië”. Laten we eens zien wat er achter die onschuldige film van Fellini die deze week in Alham bra I en City 7 draait, dan wel schuil gaat. De inhoud is al heel eenvoudig. In de grafkelder van een oude kerk zal een orkest gaan repeteren. De „toneelmees ter” zët-de lessenaars klaar, verdeelt de muziek en babbelt, als ’t ware in zichzelf, over de befaamde geestelijken die hier onder gebeeldhouwde zerken begraven liggen. Als de inspiciënt klaar is met die voorbereidende werkzaamheden, drup pelt het orkest binnen en neemt ieder zijn plaats in. Er is even sprake van de komst van een televisieploeg om opnamen te maken van deze generale repetitie, maar van hun aanwezigheid is niets merkbaar. Wel krijgen de verschillende instrumen ten om beurten een „spotje” en gaan de betrokken orkestleden even in op de be langrijkheid van hun instrument en muzi kale inbreng in het geheel. Dan komt als laatste de dirigent die het aan gewichtig heid niet ontbreekt, hij krijgt zijn dirigeer stok overhandigd door de inspiciënt en de repetitie kan een aanvang nemen. In het begin blijkt weinig discipline bij de orkestleden. Ieder speelt zijn eigen Paul Verhoeven komt er in een vergelij king met Bertolucci (van Last tango in Parijs) als de betere uit en Ansen geeft aan Soldaat van Oranje de voorkeur bo ven een klassieke oorlogsfilm als de Dirty Dozen. „Zij hebben hetzelfde pittige tem po”, schrijft hij, „maar Soldaat van Oran je heeft de emotionele ondertoon die de film boven het beperkte genre doet uitstij- slotte belandt hij in Belmonte waar ieder jaar alle bendeleiders van de hele wereld bijeenkomen. Dat hele stelletje wordt ter- plaatse door de politie ingerekend, maar Jaguar staat er op zelf Estaban onschade lijk te maken. Wat gebeurt in een gevecht van man tegen man waarvan de uitkomst bij voorkeur vaststaat. Waarschijnlijk om de destijds zo veel belovende Sylvester Stallone („Rockey”, „Fist”) uit de inmiddels al ingetreden ver getelheid te redden, heeft Universal de krachtpatser met het stemgeluid van Guus Hermus uitgenodigd zelf een pas send manuscript te schrijven en hem bo vendien in staat gesteld persoonlijk de regie te voeren. Stallone heeft de verlei ding weerstaan zelf weer als bokser op te treden in „De Geweldenaar van Paradise Alley”, maar die eer gelaten aan zijn jon gere broer in de film, Victor Carboni (Lee Canalto), even als hij een zachtaardige reus. Met een oudere broer zet het drietal vaak de buurt, New York’s „Heli’s Kit chen”, op stelten, maar hun straatschen derijen zijn niet kwaad bedoeld en alleen maar het gevolg van overcompensatie van ongebruikte kracht. Stallone heeft een beeld willen tekenen van een arme New Yorkse volkswijk met al zijn lief en leed en grof plezier en daarin centraal enige spannende worstelwedstrijden ingelast Frans Hals brengt dan wel geen premie re maar „Coogan’s Bluff” die daar in vertoning is, is een te boeiende reprise om er niet even de aandacht op te vestigen. De film is van Don Siegel, bekend „enfant chéri” van de Cahiers du Cinéma, die vaak en ook nu met de acteur Clint East wood samenwerkt. Eastwood speelt een sheriff uit Arizona die opdracht krijgt een gevaarlijke misda diger uit New York op te halen die ter plaatse berecht moet worden. Als in de bekende tv-serie McLoud arriveert depu ty Sheriff Walter Coogan in de cowboy- uitrusting die voor hem het normale poli- tieuniform is. Er ontstaat dus al dadelijk

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 13