Foto’s en films
puzzel van de week
maken van
flitsende racewagens
boeken
prijswinnaars J
modejournaal
J
I
I
Met Grand Prix tribune
voor amateurs
BIJ DE FOTO’S
Exposities
N
8
9
VARIA
VRIJDAG
1 O
AUGUSTUS
19 7 9
het
L
11
12
15
17
1
18
22
E£...!U3raui
Weinig sportgebeurtenissen hebben een zo grote aantrekkings
kracht op fotoamateurs als de auto-rensport. Canon en Kodak laten
voor de Grand Prix in Zandvoort op 25 en 26 augustus een speciale
foto- en filmtribune neerzetten op een punt vanwaar de amateurs
opnamen kunnen maken.
de
door Bé ter Maat
oh.
de-
ket
ud,
)de
I
izi-
ige
ligpl
EEN PRINCIPE waarvan ik
tot nu toe nooit ben afgeweken
is, dat ik u in de prille lente al
ging opzadelen met alle nieuwe
aspecten van de mode voor het
herfst- en winterseizoen. Ieder
een wil toch eerst weleens van
zijn of haar voorjaars- en zomer-
garderobe kunnen genieten,
zonder zich alweer te moeten
gaan verdiepen in wat pas een
half jaar later aan de orde komt.
Die dan leeft, die dan zorgt!
Niettemin worden in die ver
wachtingsvolle lentetijd in alle
belangrijke modecentra van de
wereld de herfst- en wintercol
lecties voor de confectie op gro
te schaal getoond. Had ik toen
geweten, dat Onze Lieve Heer
zoveel herfst in de zomer zou
verpakken, dan had ik wellicht
voor één keer dat heilige princi
pe laten varen.
F
Ff i
r T I
B O
5
10
13
16
20
19
Bil elegant tot extravagant
maar met de hele handel de lucht in?”.
Van links naar rechts:
Couturier Yves Saint Laurent verbond zijn
naam aan deze knickerbocker met loden jasje.
jn)
25,-: O. van Strien, Brakenburghstraat
22, Haarlem; 25,-: A. Eits-Spitse, Europa-
plein 262, Heemskerk; 15,-: A. de Graaf,
Kompasstraat 5, IJmuiden; 15,-: A. J.
van Eist, Leeuwerikstraat 44, Haarlem;
10,-: J. Stellingwerf, Pr. Hendriklaan 34,
Hoofddorp; ƒ10,-: J. Bragt, Rembrandt-
laan 11, IJmuiden.
opgeroepen en de futuristen onder hen
hebben een soort 2000-look gecreëerd.
Ja, en tussen die uitersten zweeft nog
allerlei onbestemds.
ken en tribunes vrij ver naast de baan
staan, komt men veelal onder het ge
bruik van een telelens niet uit. Anders
komen de wagens al te klein op de foto
en is vaak zelfs met extreem uitvergro
ten niets te redden. Tegen de hekken die
langs de circuits staan, wordt nogal eens
zwaar aangekeken. Ten onrechte! Als
men er niet overheen kan fotograferen,
lukt het er dóórheen. En als de lens niet
tussen de mazen past, is er nog steeds
geen man overboord. Dan houden we
die lens gewoon zo dicht mogelijk bij het
hek. De afstand tussen het hek en de
baan is zó groot, dat het hek zelf op de
foto totaal vervaagt.
Vlak voor de start, als alle wagens nog
dicht bijeen liggen, kan men meestal het
Kat in de stad, uitgave van Het Spec
trum in Utrecht, is een fotoboek dat
moet aantonen hoe de vindingrijkheid,
zelfstandigheid en vriendelijke speels
heid van poes of kater in de begrensde
stedelijke omgeving aan bod komen. Het
resultaat is echter een schier eindeloze
serie van katten in allerlei poses, meestal
in een etalage of achter een raam, wat
een nogal statisch geheel oplevert. Bo
vendien is de kwaliteit van een groot
deel van de rond tweehonderd foto’s,
gemaakt door Jack Jacobs, ronduit
slecht. Het aardigste is eigenlijk de tekst
van Jan Soer, maar die valt bijkans in
het niet bij de zich almaal herhalende
kattenportretten. Mogelijk is er voor een
echte liefhebber nog wat van af te zien,
maar voor een katten fotograferende
amateur is het boek, met enkele uitzon
deringen, een voorbeeld van hoe het niet
moet.
gend van opzij fotograferen. Dat geeft
een uitstekende indruk van snelheid,
doordat de achtergrond vervloeit tot
strepen. Zorg er alleen voor, dat u mee
blijft draaien, dus ook nog (even) na het
afdrukken van de sluiter. Anders zou u
toch nog een onscherpe wagen met een
ragscherpe achtergrond krijgen. Deze
techniek is vooral ook aan te bevelen
met kleurenfilm. Willen we na de start
één of twee wagens „eruit lichten”, of
ligt later in de race het veld verder uit
elkaar, dan moeten er langere lenzen op
de proppen komen. Voor werkelijk
„groot” werk komen we dan al gauw op
200 mm; willen we een portretfoto van
de rijdende coureur hebben, dan kan
zelfs 500 mm noodzakelijk zijn.
Puzzel nummer 32
In ieder vakje van het diagram dient
men een lettergreep van het gevraagde
woord in te vullen.
Horizontaal: 1. specerij; 3. overgeleverd
volksverhaal; 5. rivier in Frankrijk; 7.
vleesgerecht; 8. politiesoldaat; 9. nevelig;
10. plaats in Gelderland; 12. ingang; 14.
neerslag; 16. op prijs stelling; 18. opvoe
der; 20. scheepsruimte; 22. krachtiger; 23.
happen.
Vertikaal: 1. gevleugeld paard; 2. deel
van een station; 3. vleesgerecht; 4. letter
kennis hebben; 6. telwoord; 7. blijspel; 9.
katholiek zendingshuis; 11. pluvierachtige
vogel; 13. gerechtsdienaar; 14. viston; 15.
vrouwelijk beroep; 17. uit de herinnering
gebannen; 19. veelvuldiger; 21. in de
buurt.
Oplossingen, uitsluitend per briefkaart,
dienen uiterlijk woensdag a.s. in ons bezit
te zijn. Indien per post wordt ingezonden,
als volgt adresseren: DAMIATE PERS
B.V., POSTBUS 18, 1970 AA IJMUIDEN.
Oplossing puzzel nummer 31
Horizontaal: 1. spook; 5. Vondel; 10. aai;
12. ora; 13. in; 14. U.S.O.; 15. snedig; 17.
onze; 19. pro; 21. t.p.22. elp; 24. Isar; 25.
egale; 27. ons; 28. Ike; 30. immer; 32. Bea;
34. etter; 36. dom; 37. Ad; 39. t.n.0.; 40. ga;
41. Aa; 43. ijzige; 44. l.s.; 46. en; 48. l.s.k.;
VOETSTOOTS NEEM IK nu maar
aan, dat u na deze enigszins herfstige
zomer des te meer zin hebt in de aan
schaf van wat behaaglijke kleertjes voor
het op handen zijnde seizoen. Wat de
dames en heren ontwerpers betreft, die
hebben tijdens hun inventieve modieuze
activiteiten met een bewonderenswaar-
dige soepelheid zowel achterom als
vooruit in de tijd gekeken. In hun herfst-
en wintercreaties werden weer rijkelijk
beelden uit de jaren veertig en vijftig
50. l.b.; 52. tas; 55. rogge; 57. oke; 59. okapi;
61. age; 62. dam; 64. psalm; 66. raag; 67.
iep; 68. es; 69. opa; 71. naar; 73. orkest; 76.
era; 78. m.t.; 79. kei; 80. Spa; 81. editie; 82.
bloot.
Vertikaal: 1. sie; 2. ooi; 3. orgel; 4. ka; 5.
vin; 6. onzin; 7. du; 8. esprit; 9. lor; 10.
Astrid; 11. A.N.P.; 16. doge; 17. op; 18.
Essen; 20. opera; 23. leb; 25. Emma; 26.
ara; 27. o.a.; 29. keg; 31. me; 33. epiek; 35.
tel; 38. dijk; 39. tel; 42. alg; 45. stam; 46.
Erato; 47. nog; 49. sedan; 51. boa; 53. a.p.;
54. siesta; 56. Gerard; 57. om; 58. Epe; 60.
klok; 63. agami; 65. spoel; 67. ir.; 68. esp;
70. pee; 72. Ate; 74. rio; 75. Est; 77. ai; 79.
k.b.
b
HET MANTELPAK ZIEN we wede
rom in alle glorie terugkomen. Helaas
werden de jasjes somtijds van een
petrol, paars, anthraciet, verschillende
bruinrode tinten, mais en mosterdgeel.
De schouders zijn in sommige modellen
extravagant breed waarmee een vrouw
er mijns inziens bepaald niet eleganter
op wordt. Van elegant tot extravagant:
in de nieuwe herfst- en wintermode kan
men het allemaal zelf aan den lijve on
dervinden.
De keuze van de film voor race-opna-
men kan niet moeilijk zijn: over het
algemeen heeft men baat bij een uitge
sproken snelle film. Zeker als het niet al
te stralend weer is. Films dus met hoge
lichtgevoeligheid, zoals de Kodak Tri-X.
Het ontwikkelen van die films moet
dan wel geschieden in ultra-fijnkorrel-
ontwikkelaar. Snelle film heeft een nei
ging tot korrelige beelden, en een te
grote korrel gaat al gauw storend
werken.
IN DE CANON Galerie (Reestraat 19,
Amsterdam) is de dubbelexpositie ge
wijd aan Parijs. De nostalgische beelden
van Philippe Salaün en de moderne van
Bernard Richebé vormen een enorm
contrast. De wereld van Salaün is het
kanaal St. Martin, de laatste plaats in
Parijs waar men nog kan dromen. Ri
chebé belicht de soms futuristische
bouwsels van de „nieuwe steden” van de
metropole, zoals La Défense. Tot en met
28 augustus van dinsdag tot en met za
terdag, 12 tot 18 uur.
GALERIE FIOLET (Herengracht 86,
Amsterdam) toont werk van de Ameri
kaanse fotograaf Lee Friedlander. Tot
en met 18 augustus, dinsdag tot en met
zaterdag 12 tot 18 uur. Donderdag tot 21
uur.
IN GALERIE HANS WINKEL (Rokin
130, Amsterdam) toont de Haarlemse
fotogroep De Muggen haar kijk op het
jaar 2000. Deze expositie heeft indertijd
in het Reinaldahuis in Haarlem veel op
zien gebaard. Tot 15 september tijdens
de winkeluren.
d- Jagerskostuum met knickerbocker, een
ontwerp van Marc Bohan uit de herfst- en
wintercollectie van het Parijse huis Dior.
ir Een goud-lamé avondjapon van Ungaro
uit Parijs.
ir Gemêleerd tweedjasje met jersey rok van
Carven uit Parijs.
ir Fluwelen cocktailpakje met wikkelrok van
de in Parijs werkzame ontwerper Valentino.
MET BEIDE BENEN NOG stevig op
de grond staande, wanhopen wij althans
voorlopig nog niet. Voor het komende
herfst- en winterseizoen valt er voor u in
de diverse modezaken heel wat af te
snuffelen. Bij de een zult u de gematigde
elegance aantreffen, terwijl de ander
aan een uitbundige collectie de voorkeur
heeft gegeven. In ieder geval zult u bij
het bekijken of uitzoeken heel wat ple
zierige uurtjes kunnen beleven.
IN DE TALLOZE COLLECTIES is er
ook nu weer gebruik gemaakt van een
enorme verscheidenheid aan materiaal
en dat laat zich in de avondkleding voor
namelijk manifesteren in zachtglanzend
fluweel, brutaal glimmend satijn en glin
sterende lurex. Gemetaliseerde stoffen
werden erg veel verwerkt in een soort
ruimtevaartachtige pakken. Moeten we
bij de ontwerpers van deze outfits een
zekere mate van wanhoop constateren?
Speelt soms de gedachte een beetje mee:
„Geen nieuws meer op modegebied, dan
Tijdens de wedstrijden op 26 augustus
zullen de amateurfilmers aanwijzingen
krijgen van Theo Ordeman, televisiere
gisseur bij de AVRO. Bovendien ver
leent Canon de amateur een uitleenser
vice door tijdens de races objectieven
beschikbaar te stellen. Kaarten voor dit
evenement zijn te verkrijgen bij CENAV
B.V., Postbus 242, 2040 AE ZAND
VOORT, telefoon 02507-2200.
Voor de fotoamateurs volgen hieron
der een paar tips van Helmuth Vonk,
fotograaf bij het blad Auto-Visie, en
derhalve specialist op het gebied van de
autosport:
Het is natuurlijk doodgewoon zo, dat
voor het vastleggen van de auto-sportie-
ve actie een filmcamera in principe zeer
geschikt is. Autosport is nu eenmaal
beweging.
Toch is het mogelijk om ook met de
fotocamera momenten vast te leggen
waarin die zo essentiële beweging als het
ware is vastgelegd. Dat vereist een vaar
dige fotografische blik, enig inzicht in de
sport, waar het om gaat (men moet de
„highlights” kunnen onderscheiden)
plus een bruikbare camera.
Een bruikbare camera, jawel. Want
het is helemaal niet zo, dat slechts met
een onbetaalbaar-uitgebreide en dure
uitrusting bevredigend autosport-foto-
werk te maken valt. Men moet zich niet
laten misleiden door de koffers vol foto
grafische delicatessen, waarmee be
roepsfotografen over de circuits sjou
wen. Die mensen hebben gewoon hun
gereedschap bij zich - ze moeten toege
rust zijn voor een veelheid van fotositua-
ties. Voor elke klus een ander hulpmid
del bij de hand hebben, ómdat ze dood
eenvoudig de hoogtepunten niet mógen
missen.
De toeschouwer staat zijn brood niet
te verdienen achter de hekken. Hij wil de
herinnering aan de race vasthouden - de
spanning, de sfeer, de opwinding. En
niet te vergeten: hij wil goede opnamen
maken. Foto’s of dia’s om trots op te zijn,
te bezitten, op te hangen, te tonen. En
daarvoor is beslist geen uitrusting van
duizenden guldens nodig.
Omdat op vrijwel alle circuits de hek-
best een 90 mm lens gebruiken om veel
wagens er goed scherp op te krijgen met
een redelijke telewerking. Later in de
race kan men beter op een langere
brandpuntafstand overgaan.
Het fotograferen bij een bocht heeft
als voordeel dat de wagens recht op de
camera afrijden. Dat geeft aanzienlijk
minder gevaar voor bewegingson-
scherpte. Onnodig te zeggen, dat deson
danks een zo kort mogelijke belichting
stijd moet worden gekozen, liefst 1/500
of 1/1000 seconde.
Het scherpstellen geeft nogal eens pro
blemen. De snelheid van de wagen is te
groot om erop te kunnen scherpstellen
en tegelijk de ontspanknop te bedienen.
Vaak verdient het dan ook aanbeveling
van tevoren scherp te stellen op het
middengedeelte van de baan en alleen
maar op te letten of de wagens op dat
punt zijn, alvorens razend snel de knop
in te drukken.
Men kan ook de wagens door de zoe
ker volgen en met de camera meebewe-
Bij het fotograferen in kleur komt
men al gauw in de moeilijkheden omdat
kleurenfilms minder gevoelig zijn dan
zwart-wit films. Gelukkig is daar tegen
woordig een mouw aangepast door de
invoering van een paar fihntypen van 23
en 27 DIN. (De laatste staat gelijk met
400 ASA).
Belangrijk is dus: een camera hoeft
beslist niet extreem duur te zijn om toch
goede resultaten te kunnen opleveren.
Wél is de mogelijkheid andere lenzen
dan alleen de standaardlens te kunnen
monteren, belangrijk. Maar vooral de
laatste jaren zijn er verscheidene betrek
kelijk goedkope kleinbeeld-reflexen op
de markt gekomen, bijv, de Canon AE-1,
die goede autosportfoto’s zonder meer
mogelijk maken. Belangrijk is dat men
zelf de sluitertijd kan instellen. En door
de verbreiding van de fotografie is een
telelens ook niet meer zo’n financieel
onhaalbare kaart als vroeger”, aldus
Helmuth Vonk.
schootje voorzien en ik vraag me af, of
we met die „vinding” nou wel zo blij
moeten zijn. Asymmetrie komt niet al
leen mooi tot uiting bij de sluitingen van
mantels, doch in niet mindere mate bij
de fraaie wikkelrokken. Pantalons lopen
tot aan de voet smal toe en hebben
meestentijds bandplooien, terwijl de
knickerbockers bijzonder leuk in het
nieuwe modebeeld passen. Wat de man
tels betreft, naast de lange zult u even
eens vele kort modellen aantreffen, va
riërend van driekwart tot zevenachtste.
HOE DAN OOK, IN AL die variatie
staat één ding vast: de rokken zijn korter
geworden en wel tot even over de knie.
In de collecties lekkere warme mantels
zakte de zoom evenwel toch nog tot half
op de kuit. De gekozen kleuren zijn
bepaald niet uitbundig te noemen. Naast
veel zwart biedt het palet smaragdgroen.