Kunst-10-daagse trekt toch te weinig nieuw theaterpubliek Uitmarkt met omvangrijk programma Tonny Holsbergen: talent verdient rijping Teleurstellende essays van W. F. Hermans i wij ontvingen Met uiteenlopend werk in Cultureel Centrum Zandvoort WBt I Houten leeuwen en leeuwen van goud Vermist schilderij na eeuw teruggevonden 13 KUNST VRIJDAG 1 7 AUGUSTUS 19 7 9 NOORDHOLLANDS PH1LHARMONISCH ORKEST Morgen begint de abonnementsverkoop van serie A I. Belegen Maniak (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Het voor proefje van de Amsterdamse Kunst-10-Daagse, de Uitmarkt, zal naar aanleiding van het grote succes in 1978 ook dit jaar weer worden gehouden. Niet alleen trok dit experiment een groot aantal bezoekers, maar ook be reikte het zijn doelstellingen. bibliotheek rf- Uitzicht over de Uitmarkt op het Leidseplein in Amsterdag vorig jaar. WIM VOGEL (ADVERTENTIE) irant I -d teren dat hij niet geschrokken was van deze resultaten. Het introduceren van vast publiek bij nieuwe vormen was toch heel belangrijk. Een dergelijk onderzoek zal ook dit jaar weer worden gehouden. De Uitmarkt zal plaats hebben in het weekend van 25 en 26 augustus, ditmaal met vijf podia een van de Theaterunie die een open huis zal houden in hun nieu we theater, De Balie. Nieuw dit jaar is ook een groter aanbod van beeldende kunst. De Stichting Beeldende Kunst houdt een expositie in de foyer van de Stadsschouw burg en Amsterdamse galeriehouders presenteren een tentoonstelling in het voormalige Huis van Bewaring (waar te vens een crèche aanwezig zal zijn). Klassieke muziek zal magerder verte genwoordigd zijn dit jaar door de afwezig heid van het Amsterdams Philharmo- nisch Orkest en het Nederlands Blazers Ensemble. Beide zijn dan op toernee in het buitenland. Verschillende Amster damse filmhuizen zullen theaterfilms ver- De Londense kunstveiling Sotheby Par ke Bennet waaraan de directeur een kleu renfoto van het werk stuurde, herkende direct het schilderij dat al meer dan 100 jaar zoek was. Het doek was in 1863 naar Engeland gegaan, waar het werd gekocht door het parlementslid Thomas Watson. tonen en marktkraampjes verstrekken in formatie over het nieuwe seizoen. Het aanbod van zang, dans, toneel, ca baret en muziek zal even groot en veelom vattend zijn als vorig jaar, in een gratis non-stop programma op het Leidseplein en omgeving. En het geheel zal worden vastgepraat door presentatoren die tevens interviews met de artiesten zullen verzor gen. Die presentatoren zijn onder anderen Sonja Barend, Hans van Willigenburg, Wim Klinkenberg en Audry van der Jagt. Geïnterviewd zullen worden, onder meer Robert Long, Mary Dresselhuis, Lodewijk de Boer, Leen Jongewaard en Frans Halsema. De Kunst-10-Daagse, van vrijdag 14 tot en met zondag 23 september, biedt dit jaar ongeveer 220 voorstellingen in 20 theaters, kerken en musea. Gratis voorstellingen komen er van Dogtroep in het Shaffy- café, jeugdvoorstellingen in Centrum Bel levue, concerten in de Engelse Kerk en filmregistraties tijdens de lunch-uren in gezichten die trefzeker zijn opgezet. Ze getuigen van een eigen visie op het onder werp. Ook in deze schilderijen is ze nog sterk onderzoekend bezig, maar ze be heerst in ieder geval de materie. Dat laat ste is in de tekeningen en grafiek veel minder het geval. Daar overheerst een nogal cartooneske aanpak die wel grappig is, maar veel te vlug op een aangeleerd maniertje gaat lijken. Behalve het werk van Tonny Holsber gen is in het Cultureel Centrum een serie poppen te zien van Ad Hertroys, inwoner van het nabijgelegen Nieuw Unicum en De manifestatie wordt dit jaar geopend door de wethouder stadsvernieuwing Jan Schaefer met behulp van de clown van het Russisch Staatscircus, Popov. (Kaartver koop vanaf 25 augustus bij de Cisca-tic- ketshop op de hoek van de Marnixstraat en het Leidseplein). Kassa Concertgebouw. Lange Begijnestraat 13. Haarlem van 10-15 uur, telefonisch 023-320994. Willem Frederik Hermans: Houten leeuwen en leeuwen van ?oud. Amsterdam, 1979. Uitge verij De Bezige Bij, prijs 32,50. NEW YORK (UPI). In een tehuis voor jongens in de Engelse stad Manches ter is een groot werk van de bekende Amerikaanse landschapsschilder Frede rick Church (1826-1900) teruggevonden dat al meer dan een eeuw werd vermist. ZANDVOORT. Bijna traditiege trouw heeft het Cultureel Centrum van Zandvoort zijn expositieruimten op het Gasthuisplein weer beschikbaar gesteld aan een jonge, debuterende kunstenares. Tonny Holsbergen, afkomstig uit Amster dam, laat hier een veelheid aan werk zien in uiteenlopende stijlen en technieken. Olieverven, tekeningen in krijt en pen naast diverse vormen van grafiek als ets- aquatint en litho zorgen voor een zeer gevarieerd beeld waaraan toch nog een evenwichtige presentatie ontbreekt. W' In het geval van W. F. Hermans' verza melde beschouwingen Houten leeuwen en leeuwen van goud zal het wel de naam van de auteur geweest zijn die voor een maan denlange, hoge notering gezorgd heeft want van de inhoud ben ik niet erg onder de indruk: nodeloze herhalingen, onder werpen die niet altijd even interessant zijn terwijl je bij de meest geslaagde opstellen onmiddellijk een andere auteur kunt noe men die eigenlijk veel beter over die stof heeft geschreven. Houten leeuwen bevat 32 stukken, ge schreven tussen 1962 en 1979. In een woordje vooraf deelt Hermans mee dat hij na het samenstellen van de bundel besefte „dat het wel leek of ik me erop had toegelegd vooral „de afbraak van de ta boes”, die in genoemde periode plaats vond, op de voorgrond te plaatsen.” Dat klinkt in ieder geval veelbelovend want een bijna vierhonderd pagina’s dikke pil van een rasschrijver, waarin hij nu eens zijn visie geeft op die al wat cliché-achtige revolutionaire jaren; dat kan heel wat zijn! Maar helaas, je komt bedrogen uit. Dat begint al met de eerste afdeling: Mens beeld en aanstoot. Onder deze pretentieu ze titel vallen een collage van foto- en tekstmateriaal over de hetze die mr. G. B. J. Hiltermann ontketende naar aanleiding van de bekende Zo is het toevallig ook nog eens een keer-uitzending, een bespreking van de bundel Literatuur en Ethiek uit 1977, een bijtende reactie op het humanis tische rapport De aanstootgevers (over moderne schrijvers), en een artikel waar mee Hermans duidelijk wil maken dat bepaalde erotische boekjes sterk in waar de zijn verminderd sinds alles open en bloot verkocht mag worden. chelaar, Poled, Van Gal en Last) en daar bij de zaak waar het om gaat niet hele maal recht doet. Zo kan drs. C. M. Bolle, de voorzitter van de Commissie moderni sering moedertaalonderwijs, - diezelfde commissie die het opstel wil „afschaffen” - zich in het vervolg beschouwen als een vijand van de lagere volksklassen, als iemand die de proletariërs diep de grond in wil trappen. In werkelijkheid echter stelt deze commissie niet alleen voor om het traditionele opstel af te schaffen (u weet wel, binnen drie uur een zinnig stuk schrijven over zaken waar je niets van af weet) maar ook om over te gaan op het gericht schrijven. En dat is precies wat Hermans wil. Want zegt hij op pagina 270 niet dat „Methode het enige (is) dat de een aan de ander onderwijzen kan. Onmetho- de, raden, gokken en roulette spelen kun nen niet worden onderwezen.” Bolle c.s. willen inderdaad dat gokelement (tien ti tels en je ziet maar) afschaffen en de methode invoeren. Dat houdt in dat leer lingen zich van te voren verdiepen in een onderwerp, dat zij leren hoe ze materiaal moeten verzamelen, moeten ordenen en samenvatten. Ze leren een inleiding schrijven, ze leren artikelen beoordelen en uiteindelijk moeten ze op het eindexa men binnen drie uur een opstel schrijven (ja, u leest het goed) over datzelfde onder werp. Ik ben wat dieper op deze kwestie inge gaan omdat zij mij, ik ben leraar-Neder- lands, ter harte gaat, maar ook omdat de manier waarop Hermans haar benadert kenmerkend voor zijn methode is: hij lijdt aan selectieve verontwaardiging en leest daardoor slecht. Het 160 bij 280 cm metende schilderij heeft als titel Ijsbergen of Het bevroren Noorden. Church maakte het in 1861 na een bootreis naar Nova Scotia en Labra dor in Canada. Het wordt beschouwd als zijn belangrijkste werk. Tonny Holsbergen: Winters Amsterdam 2, olieverf (1979). intrigerende verdieping aan het gezicht meegeven. Zo is het ook met de katten, een van haar meest geliefde onderwerpen op deze tentoonstelling. Sommige werken tende ren naar het reclame-achtige plaatje, an dere daarentegen laten zien dat ze zich wel degelijk kan verplaatsen in de dieren wereld. Het meeste plezier valt nog te beleven aan die schilderijen waarin Tonny Hols bergen zich vooral schilderkunstig kan uitleven. Dat zijn met name enkele straat- Nu is het op zijn minst toch wel wat belegen om anno 1979 een satirische colla ge op te nemen over mr. G. B. J. Hilter mann: dat is al zo vaak gedaan, daar is de gein al lang van af. Ook in de andere drie artikelen, met name in het laatste, trapt Hermans heel wat open deuren in. Of vindt u de gedachte dat sex onder de toonbank beter verkoopt dan erboven wel briljant? Natuurlijk wil ik die pretentieu ze titel Mensbeeld en aanstoot best iro nisch opvatten, zoals Hermans dat doet met het eerder genoemd rapport. Alleen, waarom blaast hij dan zelf in zijn woordje vooraf de waarde van deze artiekelen zo op? Bijna honderd pagina’s schrijft Her mans over de Nederlandse taal, over de verschillen tussen het Vlaams en het Ne derlands en over de snoodaards die het op de spelling gemunt hebben. Maar ook hier is het de overdaad die schaadt. In het nauwelijks drie bladzijden grote artikeltje Onze Vlaamse broeders staat in feite alles wat Hermans over het Vlaams en de Vla mingen kwijt wil: ze willen voor vol wor den aangezien, ze verwijten de noordelin gen een misplaatst superioriteitsgevoel, het Vlaams en het Hollands verschillen omdat het produkten van culturen zijn die sinds eeuwen wezenlijk verschillen. De overige artikelen over dit onderwerp staan er, zou je kunnen zeggen, voor de vorm: uitstekend geschreven, plezierig om te lezen, maar inhoudelijk voegen zij feitelijk weinig toe. Ook Hermans’ woedende aanvallen op de spellinghervormers lijden aan die kwaal. Zijn standpunt, dat ik overigens van harte deel, („Spelling is een reeks voorschriften waarmee uit de letters van het alfabet teken s kunnen worden samen gesteld om andere tekens (woorden) zicht baar te maken. Om zoveel mogelijk men sen in de gelegenheid te stellen van een tekst kennis te nemen, zelfs lang na de dood van de schrijver, moeten deze voor schriften natuurlijk uniform zijn en niet worden gewijzigd.) en zijn argumentatie daarbij zijn de moeite waard. Maar ook hier worden dezelfde argumenten steeds maar weer herhaald. Sinds Hermans in het buitenland woont, let hij, zegt hij, veel meer op de Neder landse taal dan vóór die tijd. Zo is het hem ook niet ontgaan dat er plannen zijn om het traditionele eindexamenopstel af te schaffen. Hermans is daar fel op tegen en bevindt zich wat dit betreft in goed gezel- schat: Poll, Komrij en Kousbroek veegden eveneens de vloer aan met de indieners van het voorstel. Typerend voor Hermans is dat hij altijd op de man speelt (ik denk hier bijvoorbeeld aan zijn zouteloze naamgrapjes: Rudy Kletskousbroek, Fo- Aad Nuis is het volgende slachtoffer. Zoals u misschien weet zijn beiden hevig geïnteresseerd in Weinreb. Nuis probeert samen met Renate Rubinstein aan te to nen dat Weinreb niet de schoft is waar voor velen hem houden, terwijl Hermans er alles aan gelegen is hem te ontmaske ren, of zoals Hermans dat zelf noemt, hij probeert „de maatschappijkritische, gy naecologische, religieuze, historische en literaire stinkbom die Weinreb heette” te demonteren. De hele Weinreb-zaak duurt al zo’n dertig jaar, dus zo heel gek is het niet, lijkt mij, dat er nog steeds mensen zijn die als Nuis, zich niet helemaal overtuigd voelen, ook niet door het offici ële rapport. Voor Hermans is dat echter aanleiding Nuis een schijnheilige schij- terd, een oetlul, te noemen. Hij karakteri seert hem als een maniak, als een meedo genloze scherpslijper tot in het beschim melde merg van zijn sidderende gebeente oneerlijk. Duidelijk is dat Hermans Nuis tuig en schorem vindt Als buitenstaander vraag je je echter wel af wat er nu eigen lijk gedemonteerd wordt? Houten leeuwen en leeuwen van goud bevat ook goede stukken. In het hoofd stuk Nederlandse leeuwen geeft Hermans zijn visie op De Schoolmeester, op Van Deyssel, Jacob Israël de Haan en Van Oudshoorn. Weliswaar moest ik bij de stukken over De schoolmeester herhaal- dijk denken aan de artikelen van Van Doel en Mathijsen, en kende ik de herin neringen aan Van Oudshoorn al uit Tira de van eind 1976, voor andere lezers zijn zij wellicht een eerste kennismaking met onbekenden. Op pagina 227 ironiseert Hermans hoog leraren in de Nederlandse letterkunde: „Wat zou je moeten behandelen? De Ne derlandse literatuur bestaat bijna hele maal uit teksten die óf vervelend zijn, óf alle goedbeschouwd wel een beetje schraal, óf volmaakt onbelangrijk, óf niet in redelijk Nederlands geschreven. Weer andere zijn op een onartistieke manier in strijd met de werkelijkheid van de feiten. Houten leeuwen en leeuwen van goud zal het werk van de hoogleraren niet vereen voudigen. Tonny Holsbergen studeerde vorig jaar af aan de Rietveldacademie in Amster dam. Ze heeft tot ze in Zandvoort terecht kwam enkele keren meegedaan aan groepstentoonstellingen, gedeeltelijk op plaatsen die niet specifiek beantwoorden aan expositie-eisen. Deze tentoonstelling in Zandvoort is derhalve haar debuut als „soliste”. Wie, zoals zij, aan dergelijke groepsex- posities meedoet, kan een zodanige keus maken uit het reeds gemaakte werk dat steeds de beste werken worden getoond. Voor de presentatie in Zandvoort moet echter veel meer open kaart worden ge speeld en dan blijkt toch dat de kunstena res in een te vroeg stadium naar buiten is getreden. Het wordt des te opvallender als je merkt dat uit een deel van het geëxposeer de werk een aanzienlijk talent voor het schildersvak blijkt waaraan elders plotse ling niet wordt voldaan. Dat wijst er op dat Tonny Holsbergen nog lang niet tot rijping is gekomen. Op zich is dat hele maal niet te betreuren; er is immers vol doende kwaliteit in huis. Het is als met wijn die nog een poosje mag blijven lig gen; trek je de fles nu al open, dan proef je de frisse smaak maar het bouquet komt met de jaren. Het portret is een van die onderwerpen waarop iedere kunstenaar die in realisti sche stijl werkt, kan worden uitgetest. Tonny Holsbergen laat er twee in olieverf zien, die, om het makkelijker te maken, naast elkaar hangen zodat ze vlot met elkaar kunnen worden vergeleken. Die twee portretten vormen in feite de polen van haar werk. Het ene gezicht is nauwe lijks doorwerkt, het is oppervlakkig in zijn psychische benadering en technisch gezien zit het figuur niet goed in elkaar. Het tweede portret zit direct goed, de schilderes toont dan veel meer inzicht in haar onderwerp en ze kan ook een bijna Het jongenstehuis in Manchester was vroeger het landhuis van een ander lager huislid, sir Edward Watkins, die veel geld had verdiend met de spoorwegen. Nu wordt aangenomen dat Watson het werk destijds kocht in opdracht van de spoor- wegmagnaat. Verwacht wordt dat het schilderij een recordprijs zal opbrengen wanneer het op 25 oktober in New York wordt geveild. De hoogste prijs die een Amerikaans werk op een veiling heeft gehaald, is tot dusver 980.000 dollar (bijna twee miljoen gulden). Organisator van de Uitmarkt én de Kunst-10-Daagse, het Cultureel Informa tie en Service Centrum Amsterdam (Cis- ca), maakte donderdag de resultaten be kend van een onafhankelijk onderzoek van het Sociologisch Instituut van de Uni- versiteit dat gedurende de Uitmarkt vorig jaar werd gehouden. De resultaten wijzen erop dat deze manifestatie een grote, gratis open markt op en rond het Leidse plein met een onvangrijk programma van alle kunstvormen een groot succes was. Niet alleen werd vrij veel nieuw publiek bereikt, maar ook bleek dat mensen uit diverse leeftijdsgroepen op het feestelijk karakter van de markt waren afgekomen. Van het publiek dat bewust naar de Uitmarkt kwam, werd de helft door het feestelijk aspect getrokken, terwijl de an dere helft het evenement bezocht met het doel kaartjes te kopen voor de Kunst-10- 10-Daagse. Ongeveer 20 percent van de bezoekers kwam „per ongeluk” terecht op de Uitmarkt en 40 percent werd als „nieuw publiek” gekwalificeerd vanwege gebrekkige kennis over theater in Am sterdam. Maar de doelstellingen van de Cisca voor de Kunst-10-Daagse zelf bleken niet helemaal in vervulling te zijn gegaan. De ze enorme manifestatie met als opzet het nieuwe theaterseizoen aan te kondigen en te openen met kaartjes voor voorstellin gen voor maar een, twee of drie „knaken” (dus ƒ2,50 ƒ5, of ƒ7,50) om zoveel moge lijk publiek te trekken, kwam alleen in een opzicht overeen met de doelstellingen van de Cisca: vele toch al vaste theaterbe zoekers maakten door deze 10 dagen ken nis met andere, voor hen nieuwe, vormen van theater. Maar de onderzoekers vonden dat het publiek de Kunst-10-Daagse nauwelijks zag als de opening van het nieuwe seizoen en dat de manifestatie heel weinig nieuw publiek aantrok. Cisca’s directeur, Theo Nijland, zie gis- de Schouwzaal van het Nederlands Thea ter Instituut, theatermuseum, Heren gracht 168. Op theatergebied doen mee onder meer, het Publiekstheater, Zuidelijk Toneel Glo be, de Haagse Comedie, Toneelgroep Cen trum, Toneelgroep De Appel en De Bam- sisters. De Nederlandse Operastichting geeft twee voorstellingen, Het Nationale Ballet brengt het Fokine-programma, Funhouse komt met zijn succesvolle Fun house en Peter Faber brengt zijn eigen show. Verder is er weer een reusachtig aanbod in poppentheaters, alle mogelijke classe- menten muziek en beeldende kunst. Dat de boekentoptien, die wekelijks in de Haagse Post staat, weinig waarde heeft, is bekend. Het aantal boekenzaken dat gegevens verstrekt ten behoeve van deze hitlijst is zeer beperkt, en goed verkocht betekent lang niet altijd een garantie voor werkelijke kwaliteit. Allerlei trends, modegrillen en slimme reclamecampagnes zorgen er voor dat er telkens weer boeken genoemd worden die bij lezing zwaar tegenvallen. „De wereld in de kleuterschool”, een boek voor kleuterleidsters, ouders en een ieder die in de basis van alle onderwijs is geïnteresseerd, door Jacqueline van Om meren, uitgave Het Wereldvenster (f 24,50). „Onze wereld in cijfers”, fascinerende gegevens over het dagelijks leven, samen gesteld door Heron House Associates, uit gave Romen te Bussum 37,50). „Medische raadgever voor patiënten met maag- en darmklachten” door dr. Lothar Loebert, uitgave Hollandia 16,50). „Medische raadgever bij ziekten van longen en luchtwegen” door prof. dr. Wolfgang Schmidt, uitgave Hollandia 16,50). straks in het centrum cursusleider in het maken van poppen. Hertroys is heel vaar dig in het maken van echt gekke mensjes. Hij benadert zijn poppen met veel humor en geeft ze aldus een heel humaan trekje mee. (Tot en met 9 september, geopend op woensdag tot en met zondag van 14-16 uur. Bovendien tot 1 september ook op woensdag- en donderdagavond van 19-21 uur). CEES STRAUS "7* •j

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 13