Uitgebreid aanbod Laren Festikon ’79 film haarlem amsterdam EB >E 4 Oude Woody Allen met matig cynisme en nerveuze tics Russen prijzen Coppola film Apocalypse now „DE DAMIMTJES Ti Olmi tekent aangrijpend beeld boerenleven filmweek Hongarije houdt Nederlandse ■ni Dagelijkse thema’s voor filmfestival i Italiaanse cineast Buffardi overleden >E den 119272 M 1 17 FILM 19 7 9 AUGUSTUS VRIJDAG 2 4 Charles Boost N Mislukt □□□oooDaaaaanoonoaoaooooQDonoüoaaüüaGDaüDDacDaua oooDDaooaaaaoooaaaanaQa Veilinghuis □aoooocxaooooooaaooaaaoo NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST of I Morgen begint de abonnementsverkoop van serie Z ard in in Lm Alternatieve joederer xlen Opmerkelijk Strandhuisje ODaooQOoaooaoooaQOOooaDDODaanGaDaaaDCicinGanciaooDCio ke boodschap in de film het meest waar deerde. „De bedoeling van de film is hel der: die Vietnam-oorlog was immoreel, een misdadig avontuur van de militai- risten in Washington”. Voor filmliefhebbers zijn er deze week in Haarlem vier mogelijkhe den, waarvan er drie ik zou bijna zeggen als gebruikelijk in de nachtvoorstellingen te vinden zijn. De vierde betreft een normale avondvoorstelling, waarvoor men naar Roxy moet. Daar draait „De Klompenboom’’ die op het 31ste filmfestival van Cannes in ’78 de Gouden Pêlm’ kreeg, een verrassende Jury-beslissing omdat het hier ging om een uiterst bescheiden en onopvallende Italiaanse film met een niet opdringerig sociaal engagement. Graag wil ik u melden wat ik vandaag zag op de Grote Markt. Er is daar „kunst” te zien in een etalage van de Vishal, gemaakt door de beeldhouwer Jute. Er staan daar enige figuren opgesteld waaronder een uitdagend naakt dames-bovenlichaam. Daar gaat het mij nu echter niet om. Wat mij bijzonder stoort is het feit-dat er zomaar ongestraft propaganda gemaakt kan worden voor het fascisme, waar dan bovendien nog de naam van een Duits politicus aan verbonden wordt. Dit geeft geen pas. Als deze beeldhouwer de Tweede Wereldoorlog had meegemaakt zou hij zich niet zo opstellen. Hoogachtend, C. VAN BEEM Postbus 343-Haarlem (XirKinncrinnrxTrwionnnnnnnaonnnoooncnoanaanaaaaaaaaoaooonaooooooo^ H (Van onze kunstredactie) •ü- De ouders in Ermanno Olmi's De Klompenboom. Boisset loopt in populaire valstrik familieverhaal 3 I (ADVERTENTIES) tertainer 7 De Klompenboom een ontroerend Kassa Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur, telefonisch 023-320994 van 12-15 uur. Op 15 juli had hij zich, op bezoek in een drijvend restaurant dat afgemeerd lag in de Tiber, vanwege de hitte willen verfris sen en was in de door Rome stromende rivier gesprongen. Er is een zwemverbod van kracht. Spoedig werd hij onwel en haalde men hem op de kant. Hij ging naar huis, naar men vermoedde met koorts. De klachten bleven echter, werden zelfs hevi ger en opneming in het ziekenhuis was noodzakelijk. Buffardi had een graad in de filosofie. Zijn loopbaan als filmproducent begon hij in 1969 met een komische film, die de grote bioscopen niet haalde, II Monaco de Monza (De monnik van Monza). ROME (AFP). De Italiaanse filmpro ducent Gianni Buffardi is donderdag op 49-jarige leeftijd in een ziekenhuis in Rome overleden aan de gevolgen van een bad dat hij een maand geleden in de Tiber had genomen. Wie bij de naam Yves Boisset rekent op een harde misdaadfilm zoals hij die vroe- lees op rdappel- 33,50 De recensie in dè Litératuurnaya Gaze- ta van deze week beweert echter dat de „bazen” in Hollywood en het Pentagon de film in de vroegste produktiefase al pro beerde tegen te houden vanwege de sterk anti-Amerikaanse oorlogsboodschap die erin vervat is. Nu de film in New York, Los Angeles en Toronto in première is gegaan, aldus de recensie, zijn de reacties in de pers zeer tegenstrijdig, daar sommige kranten Cop- pola’s film een geniaal werk noemen en andere „hysterisch” proberen de rol van Amerika in Vietnam te verdedigen. De film maakt deze week in Moskou zijn debuut in een besloten voorstelling (bui ten mededinging) op het filmfestival van Moskou. Coppola is met 1000 andere bui tenlandse filmmakers op het festival aan wezig. Het was duidelijk dat de New Yorkse correspondente van de Gazeta de politie- Minder gecompliceerd dan zijn later werk vertoont „Take the Money and Run” een overzichtelijke reeks „gags” met als leidend thema een jongeman die door liefdeloze behandeling in zijn jeugd, alles op alles zet om een groot gangster te worden. De met grote onhandigheid uitge voerde pogingen eerst tot kleine diefstal len, later tot bankovervallen vullen de film, telkens onderbroken door interviews met mensen die Woody hebben gekend, ten einde aan een verklaring voor zijn misdadigheid te komen. Het meisje dat hem op het goede pad had kunnen brengen, komt te laat in zijn leven om nog iets te redden. Woody hoort de ene straf op de andere tegen hem eisen, zodat hij uiteindeljk tot 400 jaar gevan genschap is veroordeeld. Maar dat belet hem niet op het eind tegen een journalist enige voordelen van het gangster-zijn op te sommen. Een oude film van Woody Allen dus die er echter met al zijn nerveuze tics inzit en ook met zijn cynisme dat hier alleen nog maar met mate een uitweg vindt. Alham bra I vertoont de film. j diner- n tot In 2 bars Als nachtvoorstelling heeft Roxy „La Femme aux Bottes Rouges” van een zoon van Luis Bunuel, Juan. De vrouw met de rode laarsjes is Catherine Deneuve die een opmerkelijke entree maakt in de film door in een vol café haar lange cape enige seconden, open te houden om zich naakt te vertonen aan de kunstverzamelaar Perou die behalve veel geld een perverse inslag bezit. Perou nodigt haar uit op zijn land goed, wat door de schrijfster Franchise gehoopt en verwacht werd toen ze haar cape opensloeg. Om materiaal te verzamelen voor een nieuwe roman krijgen Frangoise, haar vriend, de kunstschilder en de uitgever Mare rollen aangewezen die ze onder lei ding van de kunstverzamelaar moeten spelen zonder het resultaat van hun spel te kennen. Dit leidt tot velerlei complica ties en verwarringen, die met zwarte hu mor en surrealistische grapjes gekruid zijn, waarmee Juan zijn afstamming van zijn beroemde vader niet verloochent maar tegelijk bewijst toch ook over een eigen stijl, te-beschikken „Mahogany” die ’s nachts in Palace te zien is vertelt ovèr het leven van een door Diana Ross gespeelde jonge vrouw, Tracy Chambers, die zich van secretaresse op werkt tot een internationaal bekende mo deontwerpster. Als er mannen in haar ger maakte („Un Condè, „L’Attentat”, Le Juge Fayard”) komt in De Uitkijk waar zijn laatste film „La Clé sur la Porte” draait, bedrogen uit. Boisset heeft ditmaal een braaf romannetje van de populaire Franse schrijfster Marie Cardinal als on derwerp uitgekozen. Dat romannetje gaat over een lerares (Annie Girardot) wie geen alternatieve zee te hoog gaat. Als zij les geeft heerst er in haar klas een onge dwongen om niet te zeggen lawaaiige stemming, want Marie, zoals de leerlingen haar noemen wil niets van autoriteit en dwang weten, geeft veel inspraak en invi teert ’s avonds de halve klas bij haar op bezoek, waar ze vrij kunnen drinken en dansen, terwijl Marie ritmisch meedeint op de maat van een hard aangezette gram mofoon. Een ideale moderne lerares die daar naast nog een huishouden met drie kinde ren heeft, terwijl haar echtgenoot al jaren in Canada aan het een of ander groot project werkt. De sleutel op haar flatdeur laat ze aan de buitenkant in het slot (van daar de titel) om het de overigens weinig verlegen leerlingen gemakkelijker te ma ken bij haar binnen te vallen en hun problemen met Marie te bespreken. Dan komt een nieuwe leerling de paradijsach tige situatie verstoren. Hij wantrouwt ou deren die vlot met de jeugd omgaan en geen generatieconflict willen erkennen en hij verzet zich tegen haar pogingen tot toenadering. Bovendien bederft hij door de omgang met haar vijftienjarige doch ter de goede verstandhouding tussen moe der en kind. En om nog voor een laatste complicatie te zorgen brengt Marie Cardi nal een ideaal van een jonge dokter (Pa trick Dewaere) in kennis met Marie. Het wordt een verhouding en hoe het met al die problemen verder gaat, daar weet de film de juiste oplossing niet voor. De vakantie breekt aan, de opstandige leerling gaat van school, de klas biedt zijn populaire lerares een etentje aan en onder de tonen van een accordio-musette walsen moeder en onhandelbare dochter die zich net op tijd verzoend hebben, over de dans vloer. Het is een film waarin veel gebeurt en waarin over veel gepraat wordt, van de pil tot en met homosexualiteit en het rassen vraagstuk, maar gepraat zonder enige diepgang. Het doet allemaal onecht aan, zelfs het spel van Annie Girardot die voortdurend in de weer is, iedere leerling overtroeft met een snedig antwoord en dag en nacht opgewekt klaarstaat voor het oplossen van problemen van anderen. Het ligt natuurlijk aan het boek van Marie Cardinal, wij kennen dat soort literatuur hier ook, maar Yves Boisset was het aan zijn reputatie verplicht niet in die populai re valstrik te lopen. land), The Spongers van Ronald Joffre en Wat hebben ze met onze meisjes gedaan van Wim Lindner en andere vertoond. Vrijdag wordt de dag van Film en Poli tieke Vorming met films als Dagboek van Bergman, van Jörn Donner, C’eravamo tanto amati van Ettore Scola en een film uit Senegal, Xala, van cineast Usmane Sembene. Op de dag daaropvolgend, on der het thema Massa-media Opvoeding is onder meer De Plaats van de vreemdeling van de Belg Rudolf van den Berg te zien. Het Festikon eindigt zijn themapro gramma’s met Vrouw en Film op zondag 23 september wanneer onder andere de films Girlfriends van Claudia Weill en Roots of Grief van Marianne Ahrne te zien zullen zijn. In de categoriën korte en lange speel film, documentaire- en animatiefilm van het Festikon zal het VNFI de beste uitkie zen en onderscheiden met de Gouden Eek hoorn. Kaarten zijn verkrijgbaar bij het Bu reau Festikon Postbus 515 in Hilversum, tel. 035-17645. In ons veilinghuis bestaat nu gelegenheid tot inbreng van goud, zilver, juwelen, schilderijen, klokken, antieke meubelen en andere interes sante verzamelaarsobjecten onder aantrekke lijke voorwaarden SPAARNE 86, HAARLEM Tel 023-321730 (na 19.00 uur 023-330636 Sergio Citti, een vriend en medewerker van Pier Paolo Pasolini, is de maker van „Casotto” in ons land uitgebracht als „Strandverlangens”. Een „casotto” is een strandhuisje waar badgasten zich kunnen uitkleden en hun kleren kunnen ophan gen en dat blijkt een ideaal centraal punt waaromheen zich allerlei intriges kunnen afspelen. Althans in de verbeeldingswe reld van regisseur Citti die met „Ostia” uit '69 en „Storie Scellerate (’73) achter zich voldoende ervaring blijkt te bezitten om een gevarieerde en soms vrolijke film te maken over wat zich in één dag in en om een strandhuisje kan afspelen. Met behulp van ervaren Italiaanse ac teurs als Ugo Tognazzi, Paolo Stoppa,. Franco Citti en met Catherine Deneuve (opnieuw!) als grote attractie maakt hij een onopvallende maar voortdurend on derhoudende film die in niets verraadt, behalve in het observeren van mensen, dat hij zijn eerste filmlessen van Pasolini heeft gekregen. Studio zag er wel iets in een koos Citti’s derde film uit voor zijn nachtprogramma. En dan is er nog als nachtfilm in Luxor de al vaak besproken „Alice doesn’t live here anymore”, een van de eerste en meest complete films van Martin Scorsese („Taxi-Driver”, „Mean Streets”, „Who’s that Knocking at my door”, „New York, New York”). Alice is de nog jonge weduwe die na de niet betreurde dood van haar man met haar 12-jarig zoontje op weg gaat naar Monterey om haar zang-carrière die door haar huwelijk onderbroken werd, te hervatten. Onderweg verdient ze haar geld met in café’s en nachtclubs te zingen, wat allerlei moeilijkheden met mannen oproept en ook met haar zoontje. Alles eindigt goed in de armen van Kris Kristof- ferson. Een goed voorbeeld van het popu laire Amerikaanse genre „road-film” en van het grote talent van Ellen Burstyn die de rondtrekkende weduwe speelt. Herman van Veen is met „Uit Elkaar” gebleven in Luxor, geprolongeerd zijn verder nog James Bond in Palace, „China Syndrome” in Lido en „Kentucky Fried Movie” in Studio. Het is een goed idee geweest van Meteor Films om „Take the Money and Run”, de eerste film van Woody Allen, opnieuw in roulatie te brengen. De film is meer dan tien jaar oud maar waarschijnlijk aan tienduizenden Woody-fans van dit ogenblik onbekend. Zelfs al zou de film minder goed zijn (maar het tegendeel is waar!) dan nog is het interessant van een man die zo snel in de internationale belangstelling is gestegen, diens debuut als filmkomiek en filmmaker te zien. Meer dan een honderd speelfilms, ani matiefilms en documentaires zullen in die zes dagen worden gedraaid in vijf zalen met tegelijkertijd discussiebijeenkom sten, video-programma's en multi-media- programma’s voor onderwijs en welzijns werk. Ook zal er een media-informatie- markt worden gehouden en in hét week end een speciaal programma voor de vrouw. Het Festikon, dat vorig jaar bijna 20.000 mensen trok, biedt ook dit jaar weer vele Nederlandse premières. Iedere dag van het festival zal een ander thema hebben. Onder Onderdrukking en Opstandigheid op dinsdag 18 september worden onder andere vertoond Nazi’s gibts die noch van Ulrich Leinweber, Hoera, een homo van Wouter van Praag en Nicht Hinauslehnen van de Joegoslaaf Bogdan Ziric. Woensdag, onder het thema Film en Kind, zijn onder meer de films Een Dag voor m’n liefde van de Tsjech Juraij Herz, de Geest van de Bijenkorf van Victor Erice en vier films over kinderen in Can- da van het Canadian Filmboard te zien. Met de thema Hulp en Zorg worden er dan donderdag de films Pretty Good for a Human Being van Rauni Molberg (Fin- Volgens de correspondente was het pu bliek dat de première in New York bij- woönde „verdoofd” na afloop van de voorstelling. LAREN. De achttiende educatieve fi'inweek van het Verenigd Nederlands Film Instituut (VNFI), Festikon '79, wordt dit jaar gehouden van 18 tot en met 23 september in het Singer complex te Laren. In Nöggerath is een mislukte film te zien van de Franse regisseur Alain Jessua die in ’56 zo hoopvol startte met „La Vie a l’Envers” en tien jaar later de beloften van zijn debuut inloste mt „Jeu de Massacre”, een film vol fantasie en wrange humor. In „The Dogs” of „Les Chiens” of „Bijtende Honden blaffen niet” speelt Gérard De pardieu een mysterieuze bezitter van een hondenkennel die de dieren africht om mensen aan te vallen op bevel. Hij heeft zich gevestigd in een nieuw gebouwde voorstad waar vooral ’s nachts de onveiligheid angstwekkende vormen heeft aangenomen. Er is natuurlijk te wei nig politie en dus redeneert Morel, zoals Depardieu in de film heeft, dat de mensen zichzelf moeten verdedigen. Met honden natuurlijk. Een jong dokter, Henri Féret (Victor Lanoux) krijgt opvallend veel hondenbe ten te behandelen maar ook een jonge lerares Engels die ’s nachts op een eenza me weg verkracht is. Wordt Morel in het gelijk gesteld door de harde werkelijk heid? De burgemeester en zijn kring van vrienden bestrijden Morel en dat doen ook de „punks” die in het duister op roof gaan en vrouwen lastig vallen en niet in hun bezigheden gehinderd willen worden door de honden van Morel. En zo stapelen de problemen zich maar op. Zelfs regisseur Alain Jossua vindt er geen oplossing voor. Hij laat de „punks” er tenslotte maar een einde aan maken door hen Morel’s kennel in brand te laten steken en bij een gevecht de hondentrai ner een dodelijke messteek te laten geven. Waardoor zonder dat partij gekozen wordt de zaak op z’n uitgangspunt is te ruggebracht. Wat hoogst onbevredigend werkt, vooral als de tussenliggende han deling moeizaam, fragmentarisch en zon der spanning verloopt. Een onbegrijpelij ke vergissing van een hoopvol gestarte filmer die gelukkig jong genoeg is om zich alsnog te revancheren. leven komen ontstaat het bekende conflict tussen liefde en carrière dat zich toespitst als de mode-fotograaf Sean (Anthony Per kins) die meent dat hij haar ontdekt heeft, aanspraken op haar doet gelden en uit jaloezie haar zelfs naar het leven staat, daarbij zelf de dood vindend. Waarna Tracy terugkeert naar een oudere vriend in de hoop bij hem geluk en rust te krijgen. Een boeiend verhaal uit de spectaculai re wereld van de mode wordt met gevoel en inzicht verteld door regisseur John Byrum die overigens niet tot de clan van bekende Hollywood-filmers gerekend kan worden. (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. Half september wordt in Hongarije een Nederlandse filmweek gehouden. Het ministerie van CRM heeft 16 popu laire publieksfilms op uitnodiging van Hongarije ingezonden. Deze zijn Max Ha- velaar, Dr. Vlimmen, Pastorale 1943, Rembrandt Fecit 1669, Wan Pipel, Een stille liefde, Glas, Vincent, Te licht ge wicht, Sky over Holland, Sportflesh, Die Kleine wereld, Wat hebben jullie met onze meisjes gedaan, De Stuiter, Zes kronkels en Zelfportret. 1 V B r i t voor- zuiden, grote i »t CV, op :euken 8 Jur: 025! zijn door Cannes waarschijnlijk gered uit de anonimiteit die zoveel werk van Olmi getroffen heeft. Het kernverhaal van „De Klompen boom” die zich in het land om Bergamo, waar Olmi geboren werd, afspeelt, han delt over een boerenzoon die door de pastoor goed bevonden wordt om naar school te mogen gaan. Wat betekent dat het jongetje dagelijks een wandeling van zes kilometer heen en zes terug moet ma ken om enig onderwijs te genieten. Hij doet dat op klompen en als op een slechte dag een klomp breekt is de vader gedwon gen een boompje om te hakken als enige mogelijkheid om zijn zoontje een nieuwe klomp te bezorgen. De „misdaad” wordt ontdekt door een ijverige rentmeester die daarbij terug kan vallen op de wet dat het land en alles wat er op staat eigendom is van de landeige naar. De straf is zwaar. De familie die vanuit een boerderij van de landheer de grond bewerkt en het vee verzorgt, moet op staande voet het landgoed verlaten. De familie laadt zijn weinige bezittingen op een kar en vertrekt ’s avonds de duisternis in met onbekende bestemming. Rond deze kleine intrige tekent Olmi een aangrijpend en genuanceerd beeld van het boerenleven, van de routine-ge- beurtenissen en activiteiten die zich dage lijks voordoen onder de wisselende seizoe nen. Olmi weet van de mede-bewoners van de boerderij levensechte mensen te maken die een hechte gemeenschap vor men maar niets doen als het ongeluk de familie Batisti treft. Ze ondergaan het gebeuren als een natuurramp, even onver mijdelijk in dit leven, als geboorte, ziekte en dood. Een sterke, onsentimentele maar ontroerende film over levens die het gezag en de kerk eren en verder maar afwach ten of het heilige lot hen gunstig gezind zal zijn. NDINA- E Prijs 50. Elke dag v.d. er tijdig. e thuis koude De film werd gemaakt door Ermanno Olmi die meer dan vijftien jaar geleden met „II Posto” (Het Baantje) in 1961 en met „I Fidanzati” (De Verloofden) uit 1963 naam maakte als de filmer van het „klei ne” leven dat hij met warme menselijk heid observeerde. In die jaren tussen „I Fidanzati” en „De Klompenboom” werkte Olmi veel voor de Italiaanse televisie waardoor uitvoer naar het buitenland moeilijk zo niet onmogelijk werd. Het opvallende is dat Olmi’s hoge onderschei ding in Cannes volgde op de ’n jaar eerder plaatsgevonden bekroning eveneens in Cannes met -een-Gouden Palm-van „Padre Padrone”. Beide films, die spelen onder arme boerenfamilies in achtergebleven streken in Italië rond de eeuwwisseling, MOSKOU (AP). De Russische pers, die gewoonlijk niet veel op heeft met Hollywoodse extravaganties heeft woensdag toch een positief oordeel ge veld over de Vietnam-film van regisseur Francis Ford Coppola, Apocalypse Now. ■A WOODY ALLEN en andere kettinggangers na een zoveelste mislukte bankoverval in Take the Money en Run. P.S De swastika hakenkruis) is door de heer Jute geheel foutief getqkend, maar dat zal wel kunst zijn.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 17