n DL Recreatie voor miljoenen 9 Wat doet een communist op een christelijke school? ERVARINGEN VAN TOERISTEN-PR IKANT SCHOONHEIM Jezus en Marx door Th. J. Koeckhoven Onherkenbaar Christelijk mensbeeld Bonhoeffer Geei door Simon de Groot Mij De Almachtige L tui', kin jan vor aai hoi er sch str, de allt bof beh je i uit uit. ma zee E dot gez ant On jag af. kin voc bet op éér vai all. Toeristengemeente f, Problemen meenemen k i i i i Marxisten en joden bewonderen Jezus dood Friedrich Engels Lenin Marx De kerk voor vakantiegangers Eer groot voltrol werkz den d Overigens neemt de vakantieganger, alleen al uit toeristische nieuwsgierigheid, graag kennis van allerlei ongewone dingen. „In de vakantie behoort blijkbaar een kerk met een onbekende voorganger en een onbekende gemeenschap tot de bijzonderheden waarvoor een toerist belang stelling heeft”. Toch leeft de ervaring dat maar enkele tientallen op de vele honderden camping bewoners een kerkdienst bezoekt. En wat het persoonlijke contact betreft, is men vaak terug houdend of argwanend als iemand van de kerk zich bij een tent of caravan aandient. Blijkt echter dat er vrijuit gepraat kan worden, dan tonen velen grote openheid. In de gesprekken komen meestal geen geloof- sproblemen of kerkelijke vragen aan de orde. Het gaat voornamelijk over dagelijkse zorgen, zoals de toekomst, de moeite die ouders met kinderen hebben en omgekeerd. Dr. Schoonheim: „Het is goed te bedenken, dat het leven voor het allergrootste deel uit gewone dingen bestaat”. Pastorale werkers hebben alleen kans op nader contact met campingbewoners als zij bij hen enkele weken wonen en werken. Voor lopig blijft de grote moeilijkheid dat niet voldoen de geschoolden beschikbaar zijn. „In het alge meen toont het beperkte contact met vakantie mensen, met name op een camping, dat de kerken op dit terrein nog een grote achterstand hebben in te halen. Ondertussen wordt door vele pioniers, jongeren en ouderen, belangrijk werk voor de campingbewoners gedaan”. Het drukke seizoen beperkte zich aanvankelijk tot de zomermaanden. Nu valt het begin vhn de gastenperiode al in het vroege voorjaar. En de stroom bezoekers blijft doorgaan tot in de late herfst. De afsluiting vormen de bejaarden die „Er zijn vakantiegangers die In grote spanning geraken omdat zij tot rust komen, in elk geval wordt men zich in een vreemde omgeving bewust van het hoge tempo waarin thuis wordt geleefd en gewerkt. Sommige toeristen hebben voor de overgang van de dagelijkse sleur naar het vakantlekllmaat een goede overgang gevonden. Zij gaan een week uitrusten alvorens aan de eigenlijke vakantie te beginnen”. Niet ieder Is daartoe in de gelegenheid, maar dr. P. L. Schoonheim, tot voor kort toeristenpredikant en gemeentepastor in het Zuidlimburgse Gulpen-Vaals, pielt in zijn pas verschenen boek „Denken-Geloven-Hopen” wel voor een rustige vakantlestart. Wie daarvoor niet de tijd neemt, wordt In de kostbare weken die juist voor ontspanning zijn bestemd, voortdurend opgejaagd. „Geen wonder dat vele toeristen nog vermoeider thuis komen dan zij vertrokken zijn”. Dr. Schoonheim (65 Jaar), die vóór zijn Zuidlimburgse tijd in Leiden bijna twintig jaar hervormd predikant was voor experimenteel kerkewerk onder rand en buitenkerkelijken, waarschuwt in dit boek ook voor de „recreatle-industrie”. „Afgezien van de vele goede, kant-en-klare reis- en vakantlemogelljkheden volgen tallozen slaafs de recreatlemode die op een gegeven moment overheerst. Vooral vakantiegangers met een betrekkelijk klein budget zouden betere voor lichting verdienen”. Schoonheim ziet hier een taak voor instellingen van cultuur en maatschappelijk werk, waartoe hij in dit geval ook de kerken rekent. gua is het actuele bewijs voor deze opvatting. Maar het christelijke be ginsel der naastenliefde is meer dan het deelnemen aan een revolutio naire strijd. Lombardo noemt te recht als specifiek christelijk het betonen van liefde jegens deze en gene naaste, hier en nu, onafhanke lijk van enig collectief perspectief in de wereldgeschiedenis. Het be ginsel van de volstrekt onbaatzuch tige christelijke naastenliefde laat zich niet afleiden uit het marxisme als historische leer van collectieve en revolutionaire bevrijding van de mens. Zo’n beginsel is echter met deze leer verenigbaar. Wij mogen blij zijn met Lombardo’s ontdek king dat het christelijk denken over de waarde van de menselijke per soon (beeld van God) een verrijking voor het marxistisch denken bete kent. Liefst dat 9( dat 9C niéts i lijke c Des meeste '61 zet juisthe de gele werder sen di betrok! deden, eigen i en niet schapp omdat daan i omdat ring in Tec heids; rustte Sticht vens aandi begrip Als we in 1979 praten over een joodse en marxistische visie op het christendom, moeten we vaststellen dat het marxisme van nu niet het marxisme van Marx is en dat het christendom van vandaag zeker na de stroomversnelling van de laatste 25 jaar niet meer het christendom van de negentiende eeuw is. De te genstanders van toen zouden elkaar vandaag niet meer herkennen. Wat het marxisme, communisme, chris tendom, katholicisme leren en ver deeld houden is nauwelijks interes sant. Veel belangrijker is het dat steeds meer christenen en steeds meer communisten zich daadwer kelijk inzetten voor een rechtvaar dige maatschappij (ze hebben allen veel goed te maken) en dat steeds meer mensen de ogen worden geo pend voor de werkelijke gestalte van de ideologieën, of die nu kapita lisme, liberalisme of christendom worden genoemd. De geschiedenis leert ons dat het mensonterende ka pitalisme op „christelijke” bodem is ontstaan en dat het communistische systeem vele miljoenen slachtoffers heeft geëist. Tirannie is geen voor recht van een bepaald systeem of levensbeschouwing. Zij is eigen aan elk systeem dat zichzelf (totalitair) in stand wil houden ten koste van alles. Bij Leo Kofler (marxist) vinden we onder meer wat Jezus en Marx vooral met elkaar verbindt. Dit is hun onvoorwaardelijk humanisme. Beiden bedoelen en streven naar de verlossing van de mens in alle op zichten. Jezus’ heilsleer is bij Kofler niets anders dan de godsdienstige uitdrukking van het hartstochtelij ke verlangen naar echte verlossing dat in alle tijden onder het volk leeft. Marx en Jezus weigeren alle ellendige maatschappelijke verhou dingen. Maar terwijl in het christen dom de mens zijn leven vorm geeft langs de lijnen van het zondig-zijn, zet Marx daar de stelling tegenover dat de mens zich onderscheidt door het vermogen zijn leven te vormen volgens de wetten van de schoon heid. De God van Mozes en Abraham Voor de zondagmorgendiensten van de kerken zelf tonen de toeristen in het algemeen dus niet zozeer de campingbewoners overweldigend grote belangstelling. Dat heeft dr. Schoonheim van 1971 tot 1978 in Gulpen-Vaals wel ondervon den. Alle beschikbare aandacht en energie van de meestal kleine kerkelijke gemeenten wordt door de bevolking van een dorp tijdelijk verdubbeld. Lang niet alle gasten komen naar de kerken, maar gezien de gestage stroom is er niettemin sprake Ir me< de j tien ven vra< von ops den een juis ben sch looi mer D stel hek van (bel De Duitse theoloog Dietrich Bon hoeffer, door de Nazi’s in 1945 ver moord in het zicht van de bevrij ding, heeft zijn leven gegeven in dienst van de lijdende God en niet in dienst van de Almachtige Albe- weger. Zo’n Führer, zo’n leider had hij niet nodig. Bonhoeffer ging ten onder in de strijd tegen het duizend jarig rijk van Adolf Hitler, omdat hij tot de dood heeft gestreden voor het rijk dat mensenhanden krach tens goddelijke opdracht moeten opbouwen. De mens is verantwoor delijk gesteld voor de schepping. Als hij luistert naar Gods stem in Ook - zijn a over 1 hooglei (chirur handel gaat ei die eei recht 1 aandoe van een toeristengemeente die vele duizenden leden telt. En hiermee wordt dan nog maar één plaatselijke gemeente bedoeld. Gerekend over meer dorpen in een recreatiegebied of provincie gaat het om enorme aantallen. Het kerkelijke recreatiewerk moet oecumenisch zijn. „Het is opvallend hoe mensen die elkaar niet eerder hebben ontmoet, tijdens de kerkdiensten en de koffie na afloop een hecht geheel gaan vormen”. In de week worden in een aantal recrea- tiegemeenten dia-avonden en concerten voor de gasten georganiseerd. Dr. Schoonheim ziet vele mogelijkheden. Kleine gemeenten echter hebben te weinig helpers om die activiteiten uit te bou wen. Door samenwerking met grotere gemeenten in de omgeving, ook met andere kerken, kan men meer doen. Volgens Iring Fetscher (marxist) zijn christelijke kerken al veel min der instituties die alleen maar in dienst staan van de gevestigde orde. Politiek en verantwoordelijk den kende christenen zien hun geloof niet langer als een opium, als een kalmerend middel dat het lijdzaam aanvaarden van willekeurige ver houdingen en onrechtvaardigheden rechtvaardigt. Dorothee Sölle sig naleert dat de fronten van het den ken tegenwoordig dwars door de politieke en ideologische machts blokken heen lopen. Zij loopt in het spoor van Bonhoeffer als ze een nieuwe manier van geloven ont dekt, een moed om te leven alsof God niet bestaat, een manier van leven en geloven die zonder de bo vennatuurlijke, bovenaardse voor stelling van een hemels wezen uit komt, zonder de geruststelling en troost die zo’n voorstelling kan ge ven; een manier van leven zonder metafysisch voordeel boven atheïs ten of niet-christenen, waarin des ondanks de „zaak van Jezus” standhoudt. Voor deze zaak van Je zus willen sommige marxisten hun leven op het spel zetten. Naar Fet scher dan opmerkt wordt met de zaak van Jezus dan bedoeld de ver andering van de wereld in de rich ting van de realisering van vrede, liefde en menselijkheid, zonder dat het geloof daarbij opgaat in enkel humanisme. Dit is de wereld zien met Gods ogen, met Jezus’ ogen, niet beter willen zijn dan Jezus die op zijn kruis zijn God- en mensver latenheid heeft uitgeschreeuwd. vanwege hun gratis spoorkaartje nog een paar dagen vakantie nemen. Omstreeks kerst kan al weer een aanzienlijke toeloop worden verwacht. Dr. Schoonheim denkt dat over enkele jaren de recratiegemeenten doorlopend op extra kerkbe zoekers moeten rekenen. Wat de inhoud van de vakantiepreken aangaat, merkt de nu gepensioneerde toeristenpredikant op dat vakantiegangers hun problemen van thuis meenemen. De levensvragen, verdriet en zorg, de toekomst van eigen leven en van de wereld kun nen niet worden vergeten. „Het zou een grote vergissing zijn te veronderstellen dat vakantie gangers een preek verwachten over vrijheid, re creatie of de schoonheid van de schepping. Juist de gewone menselijke problemen, zoals ook de bijbel ze noemt, vormen een rijke verscheiden heid. Hoofddoel is dat de kerkgangers getroost en blij mogen worden. Schuld en vergeving, de macht van Jezus, Zijn toekomst, Zijn aandacht voor de mensen en hun vragen; dat alles mag in Kanl hierop Alleen verdween onder het zand van de woestijn om plaats te maken voor het onbereikbare afgodsbeeld van de eeuwige massieve God, schep per, heer en bestuurder van hemel en aarde, de Almachtige die het goede loont en het kwade straft; een God in wiens naam tot de armen en verdbukten werd gepreekt dat het lijden en de armoede van deze tijd niet opwegen tegen de toekomstige heerlijkheid, waardoor de arme mensen vrede en gerechtigheid op deze wereld wel konden vergeten. We beginnen gelukkig weer zicht te krijgen op de God die het aan schijn van de aarde zal veranderen, die weer herkenbaar wordt als de bijbelse God van armen en onder drukten; die niet gekend wil wor den als de almachtige tegen wiens grootheid elk menselijk handelen verlamt en in wiens verblindende licht de arme mens zijn vrijheid en verantwoordelijkheid maar al te graag vergeet. Het is immers ge makkelijker zich te verschuilen achter Gods almacht en uit te roe pen dat God het zo wil, dan om de hand te vatten van de Heer die in de mens geen concurrenten ziet, maar medebouwers en medeverantwoor delijken voor de vestiging van het rijk van vrede en gerechtigheid, ’s Mensen vrijheid betekent Gods machteloosheid. Konrad Farner (marxist) roept de marxisten op zich te verbinden met de (revolutionaire) christenen in hun strijd tegen uitbuiting en geld zucht. Dus samen op weg naar een klassenloze maatschappij. Milan Machovec (marxist) zegt openhartig de ondergang van de godsdienst niet te betreuren. „Maar wanneer ik in een wereld zou leven, die in staat was de „zaak van Jezus” volstrekt te vergeten, dan zou ik helemaal niet meer willen leven”. Daar zijn joden die een vruchtba re studie hebben gemaakt van leven en leer van de jood Jesjoea van Nazareth. Als belangrijke voorbeel den noemen we David Flusser en Aharon Kabak. Als vrucht van hun studie beschikken wij nu over het boek Jezus van Flusser en over Op het smalle pad, de jood uit Naza reth van Kabak. Hun Jezus lijkt ontdaan van het stof van vele chris telijke eeuwen. We krijgen het ge voel veel dichter te staan bij Jezus de Messias of de Gezalfde van de Heer, geen Griekse godenzoon, maar een man in wie de levende God van levende mensen ons het meest nabij is gekomen. Vergt het al enige moeite op zoek te gaan naar de joodse Jezus, het kost christenen nog veel meer moei te kennis te nemen van een marxis tische visie op Jezus. Vier jaar gele den is bij Ten Have te Baam een opmerkelijk boek verschenen on der de titel Marxisten over Jezus. Hoe atheïstisch (godloos) marxisten volgens hun levensbeschouwing ook mogen zijn, vooraanstaande auteurs als Garaudy en Kolakowski hebben stuk voor stuk grote bewon dering voor Jezus en voor de hou ding van zijn volgelingen in de eer ste eeuwen van het christendom. Maar ja, die stonden immers veel dichter bij Jezus dan wij en zij hadden nog geen concilies in wier uitspraken Jezus langzaam maar zeker in de mist verdween. Zij leef den ook nog vóór de keizers Con- stantijn en Theodosius, onder wie het christendom een macht werd waarmee de wereld ernstig reke ning had te houden. Jezus en de kerk waren ontmenselijkt. Ook het Godsbeeld was ontmenselijkt, want de meeste christenen waren verge ten dat God een menselijk gezicht heeft, naar wiens beeld en gelijke nis wij zijn geschapen. zijn eigen hart en in de Schriften, ontdekt hij de juiste weg, de inspi ratie, de hoop die leven doet. Deze weg leidt naar een samenleving, een maatschappij die met recht mense lijk kan worden genoemd. Tegen zo’n maatschappijvisie zouden Marx, Engels en Lenin nooit hun protesten hebben laten horen. Een godsdienst die tevens dienst aan mensen is zou Karl Marx nooit opi um van het volk hebben genoemd. De God van Abraham, van Jezus, van Bonhoeffer sust de mensen niet in slaap. Hij zet hun hand aan de ploeg om de wereldakker te be werken. Het is zinvol met Roger Garaudy (marxist) te bedenken dat christe nen en marxisten elkaar in hun strijd voor een betere wereld ont moeten op hetzelfde veld. Alles speelt zich af in deze, onze aardse geschiedenis. De menselijke ge schiedenis is de enige plaats waar het rijk van God wordt gesticht. Het koninkrijk Gods is onder ons vol gens Jezus zelf. Garaudy verwijst naar de Openbaring (21:1), waarin Johannes niet zegt dat de hemel de plaats van de aarde zal innemen, maar dat er een nieuwe aarde zal zijn. Het gaat er niet om dat men De marxist Lombardo-Radice geeft blijk van een zuivere opvat ting van de leer van Jezus, als hij als karakteristieke trek van het chris tendom ziet het geloof in de absolu te waarde van elke mens zoals hij is. Hierin verschilt het mensbeeld van het christendom van dat van het marxisme. Het marxisme kan wor den gezien als historische leer van collectieve en revolutionaire bevrij ding van mensen. Ook Palmiro Tog liatti onderkent de verschillen van christelijke en marxistische waar den, maar zij verdragen elkaar. Naar Lombardo opmerkt sluit het christelijk mensbeeld de strijd voor de bevrijding van individuen door een collectieve en revolutionaire omwenteling geenszins uit. Nicara- kernachtige gedachten en met duidelijke woorden aan de honderden bezoekers verkondigd worden”. Pogingen om vanuit recreatiegemeenten meer blijvende verbindingen te leggen met de thuisge- meenten van de vakantiegangers hebben tot nu toe geen bevredigend resultaat opgeleverd. Dat tekort aan samenwerking wijt dr. Schoonheim onder meer aan de kerkelijke organisatie, waarin de nadruk nog steeds valt op de zelfstandigheid van de plaatselijke gemeenten. Officieel bestaan voor belangrijke taken, zoals de recreatie, geen duidelijke regels. In de kerkorde van de Hervorm de Kerk komt het woord „recreatie” als zodanig niet eens voor, terwijl juist de recreatie voor miljoenen mensen zo belangrijk is geworden. „Denken-Geloven-Hopen” droeg dr. Schoon heim op aan zijn kleinkinderen. Een veelzeggend gebaar. Hij verbindt daaraan de hartelijke wens dat zij verstandiger en geloviger kunnen zijn dan hijzelf en zijn tijdgenoten. Dat zij samen met de talloze jongeren en ouderen op onze mooie aarde een betere samenleving gaan vormen. „Dat door jullie en miljoenen anderen het bijbelse uitzicht op de vernieuwde wereld nog meer geloofwaardig mag worden”. Ruim veertig jaar mocht dr. Schoonheim vele intense contacten hebben met mensen van uit eenlopende leeftijd, opleiding en overtuiging. Hij trachtte met hen actuele levensvragen en wereld problemen vanuit een bijbels denken, geloven en hopen door te lichten. Het evangelie ziet hij als „wereldomvattend”. „Het opent uitzicht op de toekomst van Christus en wil mensen tot de hoogste activiteit brengen voor veranderingen in de samenleving”. Schoonheim tekent hiervan in zijn boek slechts een zwak beeld. Maar de vérstrekkende en diep gaande werking van de bijbelse boodschap op deze punten beschrijft hij zo nadrukkelijk moge lijk. Het boek gaat aan de redelijke argumenten van twijfel en ongeloof niet voorbij. De schrijver redeneert ze niet weg, hij neemt ze serieus, maar daagt de lezer reeds in het eerste hoofdstuk, waar het „Godsgeloof” ter sprake komt wel uit persoonlijk deel te nemen aan het geestelijke avontuur van zoeken en hopen, van denken en geloven. Bij het schrijven heeft hij ongetwijfeld ook de niet-kerkelijke mens in het vizier gehad. De vragen die op de ontdekkingsreis van gelo ven en hopen op mensen afkomen, noemt Schoon heim vragen „van de lange termijn”. Het kost tijd om tot aanvaardbare antwoorden te komen. Ze helpen echter om wakker te blijven. „Het is geen eenvoudige opdracht te blijven geloven in God en Zijn toekomst”, zegt hij ergens. Dit boek een uitgave van Boekencentrum Den Haag, 15,90 is een goede gids om oyer de grondvragen van het leven verder na te denken. Laat het ons genoeg zijn te weten dat Marx het christendom van zijn tijd heeft vervloekt, terwijl figuur en leven van Jezus diepe indruk op hem hebben gemaakt. Lenin heeft zich verzet tegen een kerkelijk christendom dat de arme zwoegers berusting en geduld leerde met het oog op de hemelse beloning en dat de rijken bewoog tot liefdadigheid in plaats van tot rechtvaardigheid. Friedrich Engels zag in het jonge christendom merkwaardige punten van overeenkomst met de moderne arbeidersbeweging. Gemeenschap pelijk is dat beide een beweging van onderdrukten waren. Godgelovigen mogen hierbij bedenken dat Jaweh zich in eerste instantie heeft doen kennen als de God van onder drukten. 4 Omdat er nu en dan enig geharrewaar is over communistische docenten die geen les meer mogen geven op christelijke scholen, is het goed zich de vraag te stellen in hoeverre christelijke docenten bijdragen aan het christelijk gezicht van de school én van de maatschappij. Deze vraag wordt hier niet beantwoord. Thans wordt alleen vastgesteld dat ook joden en marxisten nadenken over Jezus de Christus aan wie het christendom zijn naam ontleent. De inspan ningen van de buitenstaanders leveren vaak een fris Jezusbeeld op dat misschien meer op de oorspronkelijke Jezus van Nazareth lijkt dan de Christus van de kerkelijke overlevering achter wie nauwelijks Jezus van Nazareth wordt vermoed. Enige moedige christenen hebben echter het spoor van Jezus opnieuw ontdekt. Zij kunnen de door buitenstaanders aangegeven richting volgen De levensbeschouwelijke ver schillen tussen christendom en marxisme zullen wel blijven be staan, maar dat is maar een theorie die het niet wettigt een marxist te ontslaan als docent aan een christe- lijke school. Het is wel van belang dat de docent christelijk of marx ist recht doet aan de fundamente le eis mee te werken aan gerechtig heid voor alle mensen op aarde. Dat de christen daarbij weet juist hier door Gods naam te eren is precies het enige verschil tussen een goed christen en een goed marxist. Niet de godgelovigheid van een systeem of partij is het criterium, maar slechts de mate waarin de dienst aan God al of niet concreet wordt doorgetrokken naar de dienst aan mensen. Als toeristenpredikant heeft dominee Schoonheim ervaren dat aandacht voor men- sen-op-vakantie nieuw leven in de kerken brengt. Hij beschrijft dat in zijn boek uiteraard vanuit de situatie in Zuid-Limburg, maar zijn indrukken zullen zeker overeenkomen met wat anderen elders waarnemen. Zodra het bewonen van campings op grote schaal tot ontwikkeling kwam, hebben de kerken zich actief betoond. Met kerkdiensten, pastorale contacten, sport en spel. In het algemeen stelt men het op prijs iemand te vinden die bereid is over persoonlijke dingen te praten. Maar gezien de gevarieerde sa menstelling van de campingbevolking is het niet mogelijk vanuit één grote kerk of geloofs richting te werken. Propaganda voor een godsdienstige of politieke overtuiging wordt niet gewaardeerd. Het dienende karakter van het werk moet altijd voorop staan tijd losmaakt. Garaudy wijst ver volgens op Jezus’ gebod van de lief de. Hierin werkt Jezus als bevrij der: niet in de zin dat hij een bepaal de politiek of zelfs moreel program ma wilde aankondigen, maar in de zin dat hij alle tot. dan toe geldige waarden in twijfel trekt. Hij breekt met elk systeem. Christenen mogen zich hierbij wat onzeker voelen, zij vinden echter voor zich en de we reld steun in de opstanding van de Christus. In het leven al van de eerste christenen is een ervaring binnengedrongen die hen heeft ver anderd en die de loop van de ge schiedenis een beslissende wending heeft gegeven. Alles werd mogelijk vanaf het moment van de opstan ding. Jezus is gekomen om al onze barrières en grenzen te doorbreken. Ook de dood, de laatste grens van de mens, is overwonnen. Volgens Garaudy is het eeuwige leven niet een ander leven, maar een bepaalde kwaliteit, een bepaalde verdichting en intensiteit van dit leven, wanneer namelijk de liefde echt wordt ver werkelijkt als de enige manier waarop men de dood kan be strijden. zich van de aarde afwendt om in de hemel te komen, noch dat men zich

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 18