(filmhuizen The Warriors verwarrend Stelling filmt afscheid van jaren ’50 in Film haarlem De Pretenders Gekruid overzicht van Italië omsterdam R Sherlock Holmes in spoor Jack the Ripper in Murder bij Decree CEravamo tanto amati bevestigt talent Ettore Scola fe I I m I I I „Na Rembrandt begon ik te twijfelen” 15 FILM 19 7 9 AUGUSTUS VRIJDAG 3 1 Kinderfantasie door Pieter van Lierop □ooooononnonof irinrionririni iririr innnnnnnnDnnnnuuDDDaaDDaDauaDOunDODDDDDOODoaDDoaDUDDDODaaDDaaaDDUoaDCiDOoa Parodie "I Jack the Ripper Marilyn Monroe Slooppand - 'W Moordgeschiedenis Al enige tijd kijken van aanplakbiljetten en krantenadvertenties „The Warriors” de mensheid dreigend en onheilspellend aan. Ze staan daar als een onafzienbaar leger van blanken en negers dat in eigentijdse kleding en met stokken en baseball-knotsen gewapend op een eind-afrekening schijnt te wachten. Ze zien er gevaarlijk uit met hun petjes en haarbanden, hun leren vesten over het ontblote boven lijf en hun donkere zonnebrillen. Charles Boost Scène uit Jos Stelling s nieuwe film De Pretenders A Vittorio Gassman en Aldo Fabnzzi in C Eravamo Tanto Amati van Ettore Scola Het was een origineel idee van scenario schrijver John Hopkins de beroemde En gelse detective Sherlock Holmes samen te brengen met de niet minder gerenom meerde massa-moordenaar Jack the Rip per en de speurder met zijn onafscheide lijke pijp weg te halen uit zijn werkkamer waar hij de meeste misdaden al decuce- rend en combinerend oploste, om hem met zijn trouwe helper en praatpaal drs. Watson te confronteren met lijfelijk ge vaar in de mistige stegen en sloppen van het Londense East End. gevonden wat betekent dat Jack the Rip per weer aan het werk is gegaan. Zelfs Een spannende en sinistere film, niet al te helder van exposé, zodat er nog wel wat vraagtekens overblijven en met een ver rassend einde. „Murder by Decree” draait deze week in City I. Luxor komt ’s nachts met „All the Presi dent’s Men”, een gedramatiseerde bewer king door Alan J. Pakula van het speur werk van twee journalisten, Bob Wood ward (Robert Redford) en Carl Bernstein (Dustin Hoffman) die de corruptie en mis dadigheid van het Nixon-regiem boven tafel brachten. De beide journalisten heb ben met goedkeuring en steun van hun hoofdredacteur Ben Bradley (Jason Ro berts) het Watergate-schandaal in hun krant, de Washington Post, uit de doeken gedaan en na de val van Nixon hun vaak opwindende ervaringen bij het zoeken naar de waarheid te boek gesteld onder de titel „All the President’s Men". Het boek laat zich lezen als een moderne speurders- Voor dwaze humor en absurde situaties zorgt Roxy die een oude, uit '74 stammen de Mel Brooks in zijn nachtvoorstellingen vertoont. „Blazing Saddles” is de titel van deze parodie op de western waarin met alle ingrediënten van het genre de spot gedreven wordt. Gene Wilder als Waco Kid is ook van de partij en het kan gebeu ren dat een zwarte Roy Rogers op zijn paard Trigger door de woestijn galop peert en een ontmoeting heeft met het voltallige orkest van Count Basie dat daar in de brandende zon een concert geeft. Niets staat dus op z’n plaats en alles kan in deze „mad comedy” van de unieke Mei Brooks. roman waarvan de intrige op werkelijk heid berust en de film heeft die sfeer behouden, een spannende detective maar nu met bestaande politieke figuren als de schurken op wie jacht wordt gemaakt. Op de matinees blijft in Studio Walt Disney’s „Donald is niet in z’n eentje” terwijl Palace met een nieuwe jeugdfilm komt, „Peter en Elliott”. Deze film werd gemaakt in 1970 maar kreeg pas zes jaar later zijn officiële pre mière. In Orestiade Africana doet Pasoli ni alsof hij notities maakt voor een film die in Afrika opgenomen zal worden, geïnspireerd op de Oresteia de bekende tragedie van Aeschylus. In het eerste deel vat Pasolini de fundamentele gegevens van het verhaal van Agamemnon samen en daarna becommentarieert hij dit. Dan keert hij terug naar het verhaal zelf en de hoofdpersoon van de tragedie, Orestes, is geïntroduceerd. Het is pas nu dat de film samenhang krijgt met een heldere inter pretatie van Oresteia, overgeplaatst naar het Afrika van vandaag. De Film-Inn Zandvoort opent zijn sei zoen zaterdag met Orestiade Africana (Appunti per un Orestiade africana) van cineast Pier Paolo Pasolini. Film-Inn vertoont Orestiade Africana in de Openbare Bibliotheek aan de Prin- sesseweg 34 in Zandvoort op zaterdag 1 september. Aanvang 21 uur. „De film De Pretenders speelt in het weekeinde van 4 en 5 augustus 1962. Dat is het weekend dat Marilyn Monroe zelf moord pleegde. Achteraf heb ik me gerea liseerd dat dat zomerse weekeinde het einde heeft betekend van de jaren ’50 en het begin van de jaren ’60. Het was het opblazen van Hollywood, die daad van Marilyn Monroe. Als symbool zit dat zo in de film" „Dat was voor de dialogen dus een pro bleem, omdat ik de thema’s niet echt ver baal kon uitwerken, omdat die mensen daar niet toe in staat zijn. Dus indirect, via symbooltjes, moest je zien aan te geven dat er vaak meer mee wordt bedoeld dan feitelijk wordt gezegd. Ik heb gekozen voor naturalisme boven het willen werken met fraaie, lucide dialogen. Daar tussenin is niets mogelijk”. Jos Stelling is uiterst tevreden over het verloop van de opnamen in een Utrechts pandje op de hoek van Tromstraat en Leerstraat, waar nog ooit de eerste Vivo- winkel gevestigd schijnt geweest. „Vooral de medewerking van de buurt bewoners is me 100 procent meegevallen. Sommigen hebben nog een rolletje mee gespeeld in de film. Het was ook heel prettig dat we in het van de gemeente ter beschikking gekregen pand alles konden vertimmeren en verbouwen wat we maar wilden. Volgende maand wordt het ge sloopt. „Het is overigens toch een harde dobber voor me geweest. Niet alleen vanwege de kleine ruimte waarin alles moest gebeu ren, maar ook omdat ik nu met een heel nieuwe crew gewerkt heb en voor het eerst met direct geluid heb gedraaid. Maar dat is me uitstekend bevallen”. ’R Natuurlijk is zo’n oud, afgeleefd onder gronds station van de subway een mooi decor voor alle actie. Maar meer dan een mislukte herhaling van „West Side Story” en dan in het massale, is „The Warriors” toch niet geworden. Niettemin wordt de film deze week in twintig bioscopen uitge bracht, wat Amsterdam betreft in Cinema International en Cineac Damrak. Het verhaal bevat alle ingrediënten van een ouderwets jeugdboek maar onder re gie van Norman Tokar die er een flink tempo in houdt en door het spel van Niven, Helen Hayes en vooral van Jody Foster (eens het hoertje in Scorses „Taxi Driver") worden alle bezwaren het zwij gen opgelegd en zullen vooral jeugdige kijkers zich met veel plezier door alle avonturen laten imponeren. De enige première deze week en tege lijk de beste film van het Haarlemse bio- sc oopprogramma (naast de geprolongeer de „Klompenboom in Roxy) is een ande re Italiaanse film waarvan de oorspron kelijke titel luidt C’Eravamo Tanto Ama ti”, wat letterlijk vertaald „We hielden zoveel van elkaar" betekent. Denk bij die titel niet aan een nostalgisch liefdesdra ma, want het gaat hier om drie vrienden uit het verzet die elkaar trouw zwoeren op de dag van de bevrijding, maar niette min doordat zij ieder hun eigen weg gin gen, elkaar uit het oog verloren en het toeval hen eerst dertig jaar na de oorlog weer bijeen brengt. Holmes gaat in op het verzoek en begint met Watson een speurtocht door East End waar hij probeert tips te krijgen uit de onderwereld en van de overal rondlopen de hoertjes die bang blijken om iets los te laten van wat zij weten. De enkele die praat en een vage aanduiding geeft, wordt de volgende dag vermoord en verminkt Nog drie andere nachtvoorstellingen zijn de moeite van het vermelden waard. Palace komt met „Blood Relatives”, een Frans-Canadese, in Montreal opgenomen film van Claude Chabrol die altijd graag een film in Hollywood heeft willen maken en zijn ideaal dus zeer dicht genaderd is. Donald Sutherland speelt in deze moord geschiedenis inspecteur Carella die een ogenschijnlijk traditioneel soort moord op te lossen krijgt maar al gauw tot de ontdekking komt dat de zaken door bloed- relaties gecompliceerder liggen dan oor spronkelijk verwacht. Een politiefilm waarin het minder gaat om de ontmaskering van de misdadiger dan wel om de motieven en dat levert een verrassende film op vol kleine, herkenba re Chabrol-eigenaardigheden, zoals het opnemen van zijn vrouw, Stéphane Au- dran in de Cast. Rome getrokken, waar hij onder pseudo niem filmkritieken schrijft. In eerste instantie wisselen de vrienden bij hun ontmoeting hun ervaringen uit over wat er in de achterliggende jaren met hen gebeurd is. Die herinneringen lopen uiteen van liefdesverhoudingen tot een ontmoeting met Vittorio de Sica, aan wie de film trouwens is opgedragen. Film speelt in deze film een belangrijke rol. In diverse terugblikken spelen bepaalde films en filmsterren een even belangrijke rol als politieke gebeurtenissen. Zodat de ze film van Ettore Scola (bekend door „Una Giornata Particulare” en „Brutto, Sporchi e Cattivi”) opgeluisterd wordt door flitsen uit „La dolce Vita” en „Fiet sendieven” en het optreden van Fellini, Mastroianni, Anita Ekberg en De Sica. Maar bij het opmaken van de balans moeten de vrienden toch concluderen dat Maar daar is het verhaal niet mee uit. Achter alle gebeurtenissen waarbij zoveel slachtoffers zijn gevallen, blijkt een ge heim genootschap werkzaam te zijn waar van de topfiguren tot de hoogste kringen aan het hof blijken te behoren. En het einde brengt een woordenduel tussen Hol mes en Lord Salisbury (John Gielgud) waarbij de eerste een einde gemaakt wil hebben aan het moorden op bevel, wat de titel van de film, „Murder by Decree’ verklaart. Gianni (Vittorio Gassman) is intussen een rijk man geworden dankzij de slimme zakelijke adviezen van zijn schoonvader (gespeeld door de uit „Rome, open Stad” bekende Aldo Fabrizzi). Antonio (Nino Manfredi) is zijn links georiënteerde hou ding niet ontrouw geworden en heeft het dus niet ver gebracht in het verdeelde en onzeker manoeuvrererende Italië van na de oorlog. Nicola, de intellectueel (Stefano Satta Flores) die wegkwijnde in een ach terlijk provinciestadje heeft zich bevrijd uit zijn geestelijk isolement en is naar Na Rembrandt Fecit 1669 (onlangs ver kocht voor tv-uitzending aan Hongarije, Roemenië, Tsjechoslowakije, Australië en Denemarken, er volgt bioscoopversprei- ding in Parijs, Londen en waarschijnlijk Amerika) zal De Pretenders een nieuwe episode inluiden van Stellings carrière. „Mijn eerste drie publieksfilms Man ken. Elckerlyck en Rembrandt zijn ty pische vormfilms geweest, het is nu voor het eerst dat ik op de echt dramaturgische toer ga. En ik moet zeggen dat ik de afgelopen twee maanden al meer heb ge leerd dan bij de drie vorige films samen. Ik voel heel duidelijk dat ik het echt nog niet allemaal weet. Voor Rembrandt dacht ik dat ik het wel wist, daarna ben ik gaan twijfelen. Weer later realiseerde ik me dat die twijfel best positief is. Mulisch heeft een's gezegd: „Zo gauw je je reali seert dat je niet schrijven kan, dan begin je te leren”, zegt Jos Stelling. „Heel timide werk ik nu aan De Preten ders. Ik heb drie acht-millimeter-films ge maakt, toen drie zestien-millimeters-films en toen drie op vijfendertig. Nu ga ik weer terug naar zestien, voor drie films met een sterk persoonlijk karakter. Een over een cafetaria, een over een jongensinsternaat en een over een familiereünie. Als ik deze drie films heb gemaakt, hoop ik over vier, vijf jaar zo ver te zijn dat ik echt grote, vakmatige films kan maken. Dat wordt dan eigenlijk mijn eerste film. Internatio naal georiënteerd, want dat is toch de enige manier om werkelijk iets te berei ken, maar wel met een Nederlandse basis”. In eerste instantie zou De Pretenders een verfilming worden van Herman van Veens toneelstuk Jukebox 2000. Het is anders uitgepakt. „Herman van Veen en ik zijn even oud, het leven niet zo geworden is als zij zich in hun idealisme van direct na de oorlog gedacht hadden. Er is weinig veranderd en wat er veranderde was meestal geen verbetering. Zo krijgen we aan de hand van de verhalen der vrienden ongemerkt een aardig en gekruid historisch overzicht van Italië in de laatste dertig jaar, vluchtig en in perspectief bekeken door drie uit eenlopende karakters. „Wij hielden zoveel van elkaar” (’s nachts en maandagavond in Studio) is daardoor een verrassende, geestige en nostalgieke film geworden met prachtige rollen van Gassman en Manfredi. Het geheel bevestigt het talent van Ettore Sco la om zonder zwaarwichtig te worden zijn werk origineel te houden en de nodige diepgang mee te kunnen geven. Dit leger van de duisternis bestaande uit honderden straatbendes dat ’s nachts de straten beheerst en elkaar onderling be strijdt, trekt aan het begin van de film eensgezind naar New York's Riverside Drive Park waar Cyrus, de leider van een der bendes hen zal toepsreken en zijn plan zal ontvouwen om alle onderlinge strijd te I vergeten, zich te verenigen tot een grote macht die 100.000 man sterk zou kunnen zijn, sterk genoeg om de macht in de stad over te nemen. Tijdens zijn toespraak wordt uit de menigte op hem geschoten, dodelijk gewond stort de door iedereen geaccepteerde leider op de grond. Er volgt een paniek en voor de politie kan optre den hebben de bendes zich verspreid in subway-stations en gangen op jacht naar de moordenaar. The Fox, een lid van de Coney Island Warriors heeft gezien wie het dodende i schot heeft gelost. Luther van de bende The Rogues is de schuldige maar deze, I wetend dat hij gezien is door The Fox, verspreidt het gerucht dat The Warriors Cyrus vermoord hebben. De jacht wordt dus geopend op de Warriors-bende. Op deze beknopte intrige heeft Walter Hill een uiterst verwarrende en zenuwachtig- drukke film gemaakt die zich in het labi- rint van subway-gangen, trappen en per rons afspeelt en waarbij iedereen achter iedereen schijnt aan te hollen, zonder el kaar te krijgen. The Fox opereert op z’n eentje, de acht overige leden van de Warri ors (iedere bende heeft maar negen leden mogen afvaardigen naar de bijeenkomst) rennen voor hun leven. In Flora Disney gaat een nieuwe Dis- ney-speelfilm in die „Candleshoe” heet, een modern sprookje waarin misdaad en kinderfantasie samen gaan in een span nend verhaal waarin de deugd het natuur lijk uiteindelijk wint. Hoofdpersoon in de film die zowel op jeugdige bezoekers als op ouder publiek mikt, is het ouderloos meisje Casey Jones die in verjaarde jeugdliteratuur een „wildebras” genoemd zou worden. Ze wordt door een plaatselij ke detective in contact gebracht met de duidelijk schurkachtige Engelsman Bun- dage (Leo McKern) die kan bewijzen dat het straatjongensachtige meisje Casey Jo nes (Jody Foster) niemand minder is dan de vermiste Margaret Courtney die bij leven en welzijn de vierde markiezin van Candleshoe zou worden. alle twee geboren en getogen in Utrecht. Hij komt uit de Koekoeksbuurt en ik uit Oudwijk. Het klopt allemaal een beetje. Hij heeft altijd aan een film gedacht en als we elkaar ontmoetten, dan hadden we het daarover. Hij was al een beetje bij Elcker lyck betrokken. Maar ik realiseerde me heel snel, dat het op een fifty fifty basis met hem lastig zou zijn iets creatiefs te doen, omdat hij erg dominant is en ik vind mezelf ook dominant. Dat zou bonje worden”. W Watson wordt bij een van hun speurtoch- ten door de mysterieuze moordenaar aan gevallen en nog net op tijd door Sherlock Holmes van de dood gered en ook Holmes komt oog in oog te staan met de man die hij zoekt en die tenslotte zijn verdiende loon krijgt. UTRECHT. De cineast Jos Stel ling heeft het afgelopen weekeinde de opnamen voltooid voor De Preten ders, een film die in 1980 in première komt tn zich zal afspelen in de maand augustus van het jaar 1962. De vrijwel enige lokatie van de film is een cafetaria, gelegen in een Utrecht se saneringswijk. Anders dan in vori ge films van Stelling, worden dit keer twee hoofdrollen gespeeld door pro fessionele acteurs: Coby Stunnen- berg en Evert Holtzer. De andere rollen in De Pretenders, die ongeveer een half miljoen mag kosten, worden gespeeld door amateurs, onder wie de Utrechtse cabaratier Bob van Balen. moeten die zal moeten bepalen of Casey inderdaad in aanmerking komt straks de zoveelste markiezin van Candleshoe te worden. Ter plaatse aangekomen ontmoet ze butler Priory (David Niven) en Lady Gwendolyn (Helen Hayes) die haar accep teert als haar kleindochter en vier in leef tijd variërende kinderen, weggelopen van een naburig weeshuis en druk bezig het nagenoef failliete landgoed van de onder gang te redden door de verkoop van eigen gemaakte puddingen en jams en door toeristen in het historische kasteel rond te leiden. Lady Gwendolyn is van de ware situatie van haar landgoed niet op de hoogte, mede doordat butler Priory die in allerlei vermommingen het inmiddels ont slagen personeel speelt de illusie wekt dat er niets veranderd is op Candleshoe. Het einde is voorspelbaar. Als Candle shoe uiteindelijk toch te koop moet wor den aangeboden en ieder op het punt staat te vertrekken, komt Casey met het ver haal over de piratenschat, waarnaar de bedrieger Bundage ook ijverig aan het zoeken is. Na een gevecht dat door de kinderen onder aanvoering van butler Priory gewonnen wordt is een beeld in de hal omgevallen waardoor het geheim van de verborgen schat wordt opgelost en net op tijd het geld gevonden wordt dat Candleshoe kan redden Dat levert dus bitter weinig variatie op maar ook geen spanning want al zijn de bendeleden te onderscheiden door hun club-uniformen, de verschillen in kleding zijn te gering om direct te herkennen wie wie is. Er wordt heel wat afgerend, schuil gehouden en ontsnapt voor het iedereen duidelijk is gemaakt dat The Warrions onschuldig zijn (hun leider Cleon is al dadelijk gedood na de aanslag op Cyrus) en dat Luther geschoten heeft. Volgens producent Lawrence Gordon is de bedoeling van de film het oer-gevoel over te brengen dat het behoren tot een stam of bende oproept, het stam gevoel van gezamenlijk in gevecht te gaan, van loyaliteit en strijden voor eenzelfde doel. In het begin is daar even iets van te merken als de honderden straat-gangs uit alle delen van New York optrekken naar het verzamelpunt waar Cyrus zal spreken en getracht wordt de Black Jacks, de Electric Eliminators, de Firetasters, de Moonrunners, de Saracens en de Turn bulls een eigen identiteit te geven. Maar de introductie is te kort om tot een onder scheid der stammen te komen Verder is er nog sprake van een op Candleshoe verborgen schat bijeen ge roofd en op het kasteel verborgen in een ver verleden door een kaperkapitein. Ca sey die toch niets anders te doen heeft dan rond te hangen in een arme buurt van Los Angeles en bovendien avontuurlijk van aard is, heeft weinig bezwaar met Bunda ge naar Engeland te reizen waar ze Mar garet Courtney’s grootmoeder zal ont- „Het is verder het verhaal van een cafe- tariahoudster van een jaar of veertig en een jongen van een jaar of achttien. De jongen had zijn mulo-diploma gehaald, was met zijn moeder naar een andere stad verhuisd en is fotograaf geworden. En dan komt hij terug bij de oude vrienden, om te zien hoe het er is en om te laten zien wie hij geworden is. Hij zit dan de hele tijd met dat fototoestel te spelen. Zijn snikkel feitelijk”. „Want zo is het wel, de film gaat niet alleen over pretenties, maar ook over po tenties. Tijdens dat weekeinde gebeurt er dan van alles. Het pakt heel emotioneel uit. Maar wel op een erg kleine schaal. Er komen geen moorden of blote tieten aan te pas, het gaat om echt zeer alledaagse realiteit. Maar het is wel een weekeinde waarvan je dan later kunt zeggen dat het heel memorabel en belangrijk is geweest als je teurgkijkt”. „Het enige wat echt een probleem is geweest bij het maken van deze film, is dat het gaat om mensen die niet echt een gesprek kunnen voeren. Het zijn geen intellectuelen, maar lui die vanuit de on derbuik praten. Kreten! En indirect! Dat is typisch Utrechts. Als je hier in een kroeg komt en je ontmoet iemand die jou mag, dan zegt die: „Ha, achterlijke gek.'”. Dan mag-ie je graag. Een echte Utrechter kan niet zeggen: „Hé, dat is lang geleden, hoe is het met je?” Ik herken in die menta liteit van de Utrechter toch ook de Neder lander; de doorsnee van Friesland tot Zeeuws-Vlaanderen, met uitzondering van Amsterdam. ■fr Een van de New Yorkse gangs Warriors Het bedacht Holmes-avontuur waar Co nan Doyle part noch deel aan heeft, speelt zich af in 1888, het tijdperk van Queen Victoria, toen het in de hoogste kringen ook niet helemaal puntgaaf toeging, zoals later zal blijken. Sherlock Holmes (Chris topher Plummer) en dr. Watson (James Mason) worden nadat zij van een opera- première genoten hebben, bij het verlaten van het theater door krantenjongens die met het laatste nieuws leuren op de hoogte gebracht van een gruwelijke moord op een prostituée. Thuis gekomen wordt hij door enkele vage figuren benaderd met het verzoek de zaak in handen te nemen. Zij vertrouwen waarschijnlijk de politie niet en in ieder geval zolang Jack de Ripper want die moet de moordenaar geweest zijn rondloopt, wordt het East End in constante spanning gehouden wie het volgend slachtoffer zal zijn. in The

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 15