Uiteenlopende songs in stijl en karakter
bibliotheek
NPO, Louis van Dijk
en Daniël Wayenberg
als soepele eenheid
Schilderij en tekening
Van Gogh herontdekt
Franse pianist
Jacques Fevrier
overleden
Onderzoek naar piraat
van Gerard Reve
a f7.50
wij
ontvingen
Belastinginspecteurs
niet deskundig bij
beoordeling kunst
Promconcert vanavond in Haarlems Concertgebouw
a
Dutch Swing College Band
Revistisch Comité verdiept zich in clandestine uitgaven
13
KUNST
1979
DINSDAG 4 SEPTEMBER
vrijdag 7 september
door Hans van Straten
Boeiende dialoog
Haarlems Dagblad:
In samenwerking met het
Openluchttheater
Bloemendaal
presenteren wij aldaar op
Ged. Oude Gracht 82 (Haarlem-Centrum)
Soendaplein/Floresstraat (Haarlem-Noord)
Califomiëplein 17 (Haarlem-Schalkwijk)
Raadhuisstraat 60 (Heemstede)
Lange Nieuwstraat 427 (IJmuiden)
IJmuider Courant:
Beverwijkse Courant: Zeestraat 18 (Beverwijk)
De gereduceerde plaatskaarten
(kassa openluchttheater 10.
zijn verkrijgbaar bij onze kantoren
Telefonisch kunnen geen plaatskaarten worden gereserveerd
Het is een ongeschreven wet in
de pophistorie dat snel succes
nooit langdurig succes is. Teveel
aandacht, gericht op een zich nog
ontwikkelend talent zou de ver
dieping tot verdere identiteit kun
nen tegenhouden: de groei wordt
in een te vroeg stadium gestabili
seerd. De 24-jarige Rick Lee Jo
nes, gisteravond optredend in
Carré (vooral in Amerika heeft
haar eerste elpee „Ricky Lee Jo
nes” al direkt enorme verkoop-
sucsessen geboekt) zou een voor
beeld kunnen zijn van zo’n te snel
opgebrand talent. Haar live-act
bewees echter dat zij over genoeg
capaciteiten beschikte om het
daarbij niet te hoeven laten.
iMO
ujOOMUt
I
Gevonden op de zolder van een particulier in Ede, deze olieverf van Vincent van Gogh. De
wever, uit 1884.
Gisteravond kreeg het Utrechtse pu
bliek de primeur van dit op populaire
leest geschoeide programma. En muziek
centrum Vredenburg was zo ongeveer tot
de laatste plaats bezet om het gebodene in
een sfeer van enthousiasme te kunnen
genieten.
Dat was goed merkbaar in de ter ope
ning en tot slot gespeelde werken van
respectievelijk Rossini en Gershwin: de
Ouverture Wilhelm Teil, met een prachtig
gerealiseerde kamermuziek-achtige inlei
ding en een selectie uit Porgy and Bess als
succesvolle uitsmijter. Ook de begeleidin
gen, een uiterst belangrijk aandeel dus
van deze avond vormend, verliepen in het
algemeen soepel en in afgewogen klank
verhoudingen.
„De Gallische ziekte” door Louis Fer
ron, uitgave De Bezige Bij 32,50).
„De hel van de Pacific”, oorlogsroman
door Kenneth Dodson, uitgave Omega
Boek.
„Achter het boek”, de brieven van J. C.
Bloem aan Aart van der Leeuw, uitgege
ven, ingeleid en van aantekeningen voor
zien door A. Kets-Vree, uitgave Neder
lands Letterkundig Museum en Documen
tatiecentrum in Den Haag.
„Tekst en lezer”, opstellen over algeme
ne problemen van de literatuurstudie,
door J. J. A. Mooij, uitgave Athenaeum-
Polak Van Gennep 37,50).
o.l.v. Peter
Schilperoort
aan het feit dat Ricky een eigen geluid
heeft en een eigen bühne-persoonlijkheid.
Het gemak en de vanzelfsprekendheid
waarmee ze haar uitgebalanceerde songs
over het voetlicht bracht bewezen dat.
Songs overigens, die wel in stijl en ka
rakter uiteenlopen maar allemaal getui
gen van dezelfde liefdevolle passie voor
het leven wat zich soms weliswaar sensu
eel, maar zelden vrolijk aandient. Straat-
karakters, geldgebrek, drugs, drank, haar
kindertijd: duidelijk is het dat ze voor
haar onderwerpen uit haar eigen leven
heeft geput. Al op vroege leeftijd van huis
weggelopen heeft ze de keerzijde van de
maatschappij leren kennen.
Als een van de hoogtepunten mag zeker
genoemd worden het Jazzy Easy Money
met Reggie McBride uitblinkend op con
trabas en gitarist Buzz Feiten, die met
twee drumstokjes het halve podium be
speelde en daarbij een wasbord-achtig
effect bereikte. Het nummer gaat over
vrouwen die op een gemakkelijke manier
aan geld proberen te komen door zich aan
mannen te verkopen, en vooral over het
mislukken van die pogingen. De manier
waarop zij daarin regels vertolkt als „She
said, „I got a plan, Listen Sam, how’d ya
like to make some Easy Money” en „Well
the cat told the boy „Come up to the room
and play with my toy” zijn zo beeldend dat
je het gevoel krijgt zelf in die situatie
aanwezig te zijn. En zo als ze dan bij het
slotakkoord tegen de bassist in elkaar
zakt, dat is iets om niet gauw te vergeten.
Het tweede werk is een potloodteke
ning van 36 bij 25 centimeter, stelt een
oude man met kind voor en werd in 1882
in Den Haag gemaakt.
De twee Van Goghs staan op verschil
lende plaatsen in de litaratuur vermeld.
Van het schilderij De Wever bevindt zich
een voorstudie in het Rijksmuseum Vin
cent van Gogh in Amsterdam. Albricht
biedt de werken aan op een antiekbeurs
die van 8 tot 17 september wordt gehou
den in kasteel Heeze bij Eindhoven.
(Van onze kunstredactie)
ARNHEM. Een kunsthandelaar uit
Arnhem heeft twee werken van Vincent
van Gogh herontdekt. Het belangrijkste
werk is een olieverfschilderij en stelt
„De Wever” voor. Dit werk, dat met 37
bij 45 centimeter relatief vrij klein is,
dateert uit 1884 en werd door Van Gogh
in zijn Nuen periode gemaakt.
volgend deeltje van Reve in aantocht en
daarvan worden er honderd gemaakt”.
„Ha”, zegt Peter Loeb, van de uitgeverij
Loeb Van der Velden in Amsterdam,
„U komt mij vragen of ik de uitgever ben
van de Vergeten Gedichten van Gerard
Reve. Dat hebben mij al meer mensen
gevraagd. Maar het is niet zo. Helaas, ik
moet het ontkennen”.
Wat wordt dat voor een boekje?
„O, heel interessant. Het is een verzame
ling ingezonden stukken, van Reve, die hij
nooit heeft verstuurd. Bij wijze van reac-
Jawel, maar u hebt het boekje ook laten
aanbieden door de Nederlandse Biblio
theek Dienst. En daarbij ging het om
honderd exemplaren.
„Dat is een vergissing van mij geweest.
Het moest dertig exemplaren zijn .Het
volgend deeltje in de Bibliotheca Reviana
gaat in honderd exemplaren. Dat wordt
ook wat goedkoper”.
Bij het beoordelen of er sprake is van
een verlaagd BTW-tarief op kunstop-
drachten worden volgens de federatie
geen deskundigen geraadpleegd, maar is
het individuele oordeel van een al dan niet
artistiek onderlegde belastinginspecteur
bepalend.
De federatie meent dat een dergelijke
situatie tot willekeur leidt en tot rechtson
gelijkheid en rechtsonzekerheid. Zij heeft
de staatssecretaris voorgesteld een com
missie te belasten met een jaarlijkse in
ventarisatie van gerezen moeilijkheden
om op basis daarvan de situatie te veran
deren.
PARIJS (AFP). De Franse pianist
Jacques Fevrier is zondag op 79-jarige
leeftijd overleden in een ziekenhuis in
Remiremont, waar hij 8 augustus was
opgenomen nadat hij door een motorrij
der was aangereden.
Fevrier was specialist in de Franse mu
ziek. Op zijn talrijke buitenlandse tour
nees vertolkte hij voornamelijk werken
van Debussy, Ravel en Poulenc. Hij was
docent in de kamermuziek aan het conser
vatorium van Parijs.
ties, zo luidt de titel. Het zijn echt in woede
geschreven stukken.”
En die hebt u van Reve gekregen?
„Die heb ik niet van Reve gekregen. Ze
komen van iemand die toegang heeft tot
zijn spullen. U zult begrijpen dat ik zijn
naam niet kan noemen. Deze man
U bedoelt Guus Ros.
„Guus Ros? Dat is inderdaad een ont
werper van mij. Ik begrijp dat u aan hem
denkt. Ik kan het bevestigen noch ontken
nen. Maar wat ik zeggen wou. de enige
reden waarom de oplaag niet genummerd
is, die is dat we niet beschikken over
iemand met zo'n fijn handschrift als Peter
Muller, die met een heel dun pennetje de
nummers kan kalligraferen. Je kunt wel
een numerator gebruiken, maar wie zegt
dan dat je na dertig nummers niet 0[
nieuw met een bent begonnen.”
iï RICKY LEE JONES
(Foto Lex van Rossen)
AMSTERDAM (ANP). In een brief
aan staatssecretaris Nooteboom van Fi
nanciën heeft de Federatie van Kunste
naarsverenigingen bepleit een einde te
maken aan wat zij noemt „de absurde
situatie” dat belastinginspecteurs in Ne
derland bepalen wat kunst is en wat niet.
De kunsthandelaar, Peter Albricht die
de werken voor respectievelijk 375 dui
zend en 150 duizend gulden te koop
aanbiedt, vond ze bij toeval bij een parti
culier in Ede waar ze al jaren op een
zolder hadden gelegen. De bewoners van
het huis hadden de waarde van hun bezit
niet beseft.
de persoonlijkheid van deze klassiek op
geleide jazz-pianist tot hun recht komen,
waarbij de toehoorders in de ban raakten
van een vertolkingswijze waaraan Van
Dijks authentieke musiceerdrift een onal
ledaagse overtuiging gaf.
JOHAN VAN KEMPEN
Het hitnummer Chuck E’s in love wordt
met afstandelijke ironie gebracht: Ricky
Lee is duidelijk te eerlijk om te verbergen
dat ze inmiddels een beetje ziek van die
tekst geworden is. The Last Chance Texa
co (met angstaanjagende orgelpartijen
van Neil Larsen) en Coolsville (waarbij
Ricky inderdaad net als Tom Waits
met sigaret achter de piano plaatsneemt)
hebben een meer gedragen, haast medita
tief karakter. Even is de Juke-box achter
de horizon verdwenen. Maar ook hier kan
ze het (net als in Chuck E) niet laten
zichzelf te relativeren. Hoe kan je het
anders verklaren wanneer een regel als
„But she broke down and died” met een
glimlach gezongen wordt?
Gezien de aard van het bepaald niet
spitse toucher van de beide solisten, zou
de keuze van het Dubbelconcert van Pou
lenc in dit samenwerkingsverband mis
schien beter zijn geweest, dan het nu
uitgevoerde concert voor twee piano’s en
orkest van Mozart. Maar men dacht ken
nelijk dat tegenover de virtuoze roman
tiek waartoe Litolff en in zekere zin ook
nog Gershwin behoren, waarin Daniël
Wayenberg en Louis van Dijk afzonder
lijk te beluisteren waren een klassiek
werk behoorde te staan. Waar ook inder
daad iets voor te zeggen valt. De wat
„ronde” realisering daargelaten, wisten
Wayenberg en Van Dijk hun in dit concert
gelijkberechtigde partijen overigens in
grote eenheid toch zeker tot een boeiende
dialoog uit te spelen.
De voorstelling van zaterdag 11 augustus j.l. werd gegeven voor een totaal uitver
kocht huis. Helaas hebben wij toen vele enthousiaste aanhangers van DSC deze
happening moeten onthouden.
Evenals voorgaande jaren hebben wij dan ook weer besloten tot het geven van
een tweede voorstelling.
We verwachten dat ook deze tweede uitvoering snel uitverkocht zal raken. Dus
(om teleurstellingen te voorkomen); verzeker u tijdig van een plaats in het sfeer
volle Openluchttheater op vrijdag 7 september a.s.l Aanvang 20.00 uur.
Bij zo’n eerste confrontatie (het was
haar eerste Nederlandse optreden) drin
gen zich natuurlijk meteen vergelijkingen
met andere artiesten op. De ruige sexuali-
teit van een Janis Joplin, het romantische
cynisme van een Randy Newman (ook te
horen op die eerste elpee), de mystieke
symboliek van een Bob Dylan, de stembe-
heersing van een Joan Armatrading (voor
wie Ricky Lee veel bewondering heeft,
getuige haar uitlatingen in interviews), de
melancholieke Jazz van Ton Waits (een
vriend van haar) en ga zo nog maar even
door. Maar daarmee zou je voorbij lopen
UTRECHT Er is een stormpje aan het opsteken over het bundeltje Vergeten
Gedichten van Gerard Reve, dat vorige maand als eerste deel van de Bibliotheca
Reviana zonder vermelding van een uitgever in Amsterdam is verschenen, en dat voor
de prijs van 250 gulden via diverse antiquariaten wordt aangeboden.
Wie belangstelling voor dit boekje toont, krijgt te horen dat het hier een piraat
betreft, wat wil zeggen: een clandestiene uitgave, waar de auteur niet van op de hoogte
is. De oplage van de Vergeten Gedichten bedraagt dertig exemplaren, die echter niet,
zoals gebruikelijk bij bibliofiele uitgaven in kleine oplaag, zijn genummerd.
Maar u bent toch wel de verspreider
van het boek:
„Ach, wat heet verspreiden. Ik heb een
stuk of zeven van die boekjes doorgege
ven aan geïnteresseerde particulieren. En
kele antiquaritiaten hebben ook een
exemplaar gehad. Dat noem ik geen ver
spreiden. Het is tenslotte maar een heel
kleine oplaag.
Met uitzondering van saxofonist David
Sanborn, die zich er met een routineklus
vanaf maakte, had ze een uitstekende
begeleidingsband meegenomen. De al ge
noemde Buzzi Feiten (ook meespelend op
het album) gaf enkele schitterende gitaar
solo’s weg en wist het soms wat houterige
ritme-gitaarwerk van Ricky handig op te
vangen. Neil Larsen (eveneens op de plaat
te horen) exceleerde met funktioneel en
Jazzy piano-begeleiding. Percussionist
Lenny Castro, drummer Art Rodriques en
bassist Reggie McBride tenslotte waren
verantwoordelijk voor de afwerking en
ondersteuning van een imponerend to-
taalgeluid. De thuisblijvers (hier en daar
waren nogal wat lege stoelen te ontdek
ken) hebben dit keer ongelijk gekregen.
JOOST NIEMÖLLER
Het NPO staat voor de betreffende
promconcerten onder leiding van Jan Stu-
len, de vaste dirigent van het Promenade
Orkest van de NOS. Een op en top vak
man die bekend is om zijn prettige mense
lijke (lees- contactuele) eigenschappen en
die naar het resultaat te oordelen, nu ook
al een goede verstandhouding met de
Haarlemse orkestmusici heeft opge
bouwd.
UTRECHT. Wie van de combinatie
piano met orkest niet zo gauw genoeg kan
krijgen, moet vanavond beslist naar het
Haarlemse Concertgebouw komen. De
opening van het concertseizoen biedt na
melijk een Promconcert door het Noord-
hollands Philharmonisch Orkest, waarop
Daniël Wayenberg en Louis van Dijk
zich, gezamenlijk en ieder apart, solis
tisch laten horen.
Litolffs Vierde pianoconcert hoor je
nooit, evenmin als het meeste andere
werk van deze destijds beroemde 19de
eeuwse componist, maar het scherzo er uit
is als concertstuk een eigen en redelijk
populair leven gaan leiden. Daniël Wayen
berg verdedigde dit scherzo als solist,
door de sierlijk getrokken spanningslij-
nen van deze speelse compositie op na
tuurlijke wijze te volgen en de dartele
pianopartij zonder zwaarwichtigheid met
de orkestpartijen te verweven.
Zonder meer voor de hand liggend was,
dat Louis van Dijk zich als solist zou laten
horen in Gershwins Rhapsody in Blue.
Hier konden de tweezijdige aspecten van
Dit laatste heeft de aandacht getrokken
van het Revistisch Comité Nederland. Een
van de (drie) leden van het comité, Jan
Keuning uit Deventer, werkzaam bij de
Bibliotheek-Academie in zijn woonplaats,
meldt dat hij en zijn vrienden bezig zijn
met een zeer nauwgezette bibliografie van
Reve, zoals die ook al bestaan van Harry
Mulisch, Willem Frederik Hermans en
zelfs Ollie B. Bommel.
„We vertrouwen het niet helemaal van
die dertig exemplaren”, aldus Jan Keu
ning, „en dat heeft een bepaalde reden. De
Nederlandse Bibliotheek Dienst, die tal
van boeken, voorzien van een geplastifi
ceerd bandje, levert aan een aantal open
bare bibliotheken, heeft namelijk een aan
bieding van Gerard Reve’s Vergeten Ge
dichten rondgestuurd, waarin sprake was
van een oplaag van honderd exem
plaren”.
„Als de oplaag inderdaad honderd be
draagt, dan is een prijs van 250 gulden
natuurlijk veel te hoog. Wij van het Revis
tisch Comité Nederland willen nu in ver
schillende dagbladen een advertentie
plaatsen, waarin de kopers van het boekje
worden opgeroepen zich bij ons te mel
den. Wij willen eens onderzoeken hoeveel
exemplaren er in omloop zijn".
Telefonische informatie bij de Neder
landse Bibliotheek Dienst leerde, dat in de
aanbieding inderdaad sprake is geweest
van honderd exemplaren. „Maar dat is
een misverstand geweest. De uitgever, Pe
ter Loeb, had dat getal inderdaad opgege
ven, maar hij heeft zich vergist. Er is een
Ricky Lee Jones getuigt
van liefdevolle passie
(ADVERTENTIE)
GERARD REVE