Weinig verrassing in voorstelling over leven en dood Swingende act bij Van Dijk en Wayenberg Kleine meesters uit 19e eeuw bij Richard Polak in Den Haag Optreden Patti Smith laat verwarring achter HET BOEK VAN DE MAAND ,We zijn vier a vijf keer zo rijk als onze grootouders. Waarom voelen we ons niet zo veel rijker? En gelukkiger?” T TOT EN MET6 OKT f 19,50 DAARNA f 13,- DUURDER j 1 S a MA1 Concert in Edenhal moeizaam op gang Werk van Corneille in Den Haag gestolen Ai leren WÉ B 13 KUNST WOENSDAG 5 19 7 9 SEPTEMBER mv r mensen, ï^Tisen, (De aanbieding is geldig van 6 september t/m 6 oktober 1979. Echter zolang de voorraad strekt.) „Kijk, economie” geschreven door Jan Pen, geeft - met sprekende voorbeel den uit ons dagelijks leven - antwoord op dit soort vragen. Verduidelijkt met foto’s en illustraties. „Kijk, economie” is een amusant, leer zaam kijk- en leesboek voor ons allemaal. Want economie gaat over ons allemaal. AMSTERDAM. Ritsaert ten Cate van het Mickery Theater vindt dat het publiek in staat moet zijn gratis theatervoorstellingen te bezoeken. Tot op zekere hoogte lijkt mij dat zeker te verdedigen. Wanneer je denkt aan de ontwikkelingen van het soort theater dat Mickery altijd heeft nagestreefd, nieuwe theatervormen of theater in een andersoortig kader of presentatie, dan zou je in eerste instantie belangstellenden zonder dat ze daarvoor direct betalen binnen moe ten kunnen halen. Bij de voorstelling van Lazarus, dinsdag in premiè re gegaan in Mickery kwam die in een eerder stadium door Ten Cate geponeerde stelling in mijn herinnering bovendrijven. DEN HAAG. De sterk toege nomen belangstelling voor 19e eeuwse schilderkunst heeft het er voor de handel die zich in deze periode van Romantiek en Haag se School specialiseert, niet ge makkelijker op gemaakt om nog werk te vinden dat voor aantrek kelijke prijzen kan worden aan geboden en dat bovendien van voldoende kwaliteit is. De oudere generatie kunsthandelaren, se dert jaren vertrouwd met schil derkunst van het hoogste niveau, heeft een naam hoog te houden en is wel verplicht met de prijzen mee te gaan. Noodgedwongen ko men ze daarmee terecht in een publiekscategorie die meer uit is op speculatie dan op esthetisch plezier. Waarom verdient de buurman meer? Wat spookt de overheid met ons geld uit? *Wat betekent nivellering nou eigenlijk? Waarom zijn er vakbonden? *Hoe moet ik me de Nederlandse schatkist voorstellen? Collectieve sector, wie of wat is dat? l--y ssaigagggy jan pen - .■11 ■I Lazarus opgestaan in Mickery 02 (foto Lex van Rossen) Hr PATTI SMITH (ADVERTENTIE) JOOST NIEMÖLLER J. V. K. Haagse School met uitschieters In de voorstelling Lazarus moet dat volgens Ping ook het geval zijn. De zicht bare intrige is eenvoudig. Een man keert terug uit de dood en demonstreert zijn herwonnen leven door zich aan de ontbijt tafel te goed te doen. Zijn bewegen drukt verbazing uit en de theatrale zetting houdt hem in een bepaald isolement. Er volgen wat confrontaties met alledaagse dingen. Zo huilt er plotseling een kind en ver schijnt er een vrouw die een gebroken bord betast en in lachen uitbarst. Wat Ping Chong en de zijnen doen is het uitbrengen van performingskunst. Als plaats daarvoor kiezen zij het theater en de concessie is dan dat het ook des thea ters wordt. Nieuwe vormen van beeldende kunst, nieuwe vormen van theater ook. Dat wil zeggen voor de gemiddelde toneel bezoeker in elk geval wel. Maar wie Mic kery frequent bezoekt is geen gemiddelde theaterbezoeker. Dat is iemand die wat meer zoekt en er geen been in ziet eens een keer teleurgesteld naar huis te gaan. Voor die niet-gemiddelde theaterbezoeker heeft de performance-act van Ping Chong wei nig overrompelends. Veel meer dan esthe tisch verpakte zichtbaar gemaakte situa ties kan ik er niet in ontdekken. Een theatercompositie waarin ik de spanning die in de eerste twintig minuten wordt opgeroepen te vroeg voel wegebben. De twee spelers die Lazarus opvoeren zijn Tony Jannetti en Catherine Zimmer man. Jannetti speelt de man die uit de dood is opgestaan; Catherine Zimmer- Een sterke troef was in het Haarlemse Concertgebouw daarbij weer een door Louis van Dijk als toegift gebrachte jazz improvisatie, waarin ook Daniël Wayen berg zich naderhand mengde om dit - verder gezamenlijk musiceren uiteinde lijk in een swingende act te laten verlopen. Evenals bij de eerdere uitvoering van hetzelfde programma in het Utrechtse muziekcentrum Vredenburg waarover een recensie verscheen in onze editie van dinsdag hebben de twee betrokken pia- nosolisten, Daniël Wayenberg en Louis van Dijk, het publiek in samenwerking met het onder jan Stulen opererende or kest, tot enthousiasme kunnen brengen. aanspreken, maar voor de kenner zijn ze toch wel een begrip. Overigens heeft Po lak wel een klein aantal „grote” namen waarbij het dan voornamelijk gaat om een aquarel of een kleine olieverf. Hoe snel de prijzen in deze wereld gaan, mag aan de hand van de volgende illustra tie duidelijk worden. Toen Polak enkele jaren geleden met zijn zaak aan de Park straat begon, kon hij de grens trekken bij de tien duizend gulden. Voor die prijs bood hij een wintergezicht van W. G. F. Jansen, van een ongehoorde kwaliteit. Van dezelfde schilder is nu bij Polak een stadsgezicht in wintertooi te zien, op een iets groter formaat en van ongeveer de zelfde kwaliteit voor een prijs die ruim tweeëneenhalf keer zo hoog ligt. AMSTERDAM. Het is bij Patti Smith altijd erg moeilijk te zeggen of je prestaties van haar als goed of slecht moet beoordelen. Je blijft achter met een verwarrende hoeveelheid tegenstrijdige gevoelens en kan in eerste instantie alleen opmerken dat hei je bepaald niet onberoerd heeft gelaten. Er was „iets” wat je het gevoel gaf dat er iets heel belangrijks gebeurde en er was ook altijd „iets” waarover je negatief was. En hoe die twee dingen bij elkaar te brengen, dat lijkt een erg moeilijke zaak. Op enkele uitzonderingen na (Radio Ethiopia bijvoorbeeld) waren de meeste nummers afkomstig van haar twee laatste elpees: Easter en Wave. Vermeldings- waard daarvan waren Frederick (waarbij Patti als een klein meisje stond te huppe len), het keihard uitgevoerde Because the night "(samen met Bruce Springsteen ge schreven, vorig jaar een hit) en het zonder begeleiding gezonden Hymn, waarmee de reeks toegiften werd geopend. Afsluiter was een zeer expressieve en theatrale uitvoering van het Who-nummer My generation, compleet met Amerikaan se vlag, veel geschreeuw en het een voor een breken van de snaren van haar gitaar. Een goed concert? Ik weet het niet. Maar een volgende keer kom ik zeker weer kijken. Is zo’n avond een mislukking? Zeker niet. Maar Lazarus is niet de voorstelling die model staat voor de visuele en drama tisch spannende mogelijkheden die in de performancekunst schuilen. Denk aan Bob Wilson, denk aan Mel Andringa. Met die gedachte in het achterhoofd komt dat gratis kaartje me weer voor de geest. Voor wie het financiële risico te groot vindt. Maar zou die dan wèl komen als het niks kost? I DEN HAAG (ANP). Uit het kantoor van de inspectie voortgezet onderwijs aan de Prins Hendrikstraat in Den Haag is tussen vrijdag en maandag een schilde rij gestolen van de bekende Cobra-schil- der Corneille. De waarde van het schilde rij wordt geschat op 50.000 gulden. HAARLEM. Het qua programmasa- menstelling op populaire leest geschoeide PROM-concert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest, waarvan een deel van de kasopbrengst ten goede komt aan een charitatieve instelling (ditmaal het Rode Kruis) trok dinsdag ook in Haarlem veel belangstelling. Een zelfde voorbeeld zou voor Zoetelief Trómp gelden, een niet onaardige schilder die veel strandgezichten maakte en in wiens werk als een rode draad steeds een bijna helblond licht is te zien. Om niet geheel naspeurbare redenen is de belang stelling voor Zoetelief Tromp, ooit een bijna vergeten naam, de laatste jaren in ramp tempo gestegen. Dat geldt niet al leen voor eigen land, want Polak mocht voor een aardig, maar verder niet zo bril jant schilderijtje van zijn hand op een veiling in een kleine plaats in Schotland Er is een jongere groep handelaren die hoe dan ook water in de wijn wil doen en dientengevolge een breder deel van de collectionneurs vindt. Die versneden wijn betreft in dit geval hoofdzakelijk het zoeken naar de kleinere meesters wier oeuvre relatief gezien een gering aantal uitschieters heeft gekend. Volgens de Haagse politie is de nog onbekende dader vermoedelijk het pand binnengedrongen door op de eerste etage een raam te forceren. een pittige prijs betalen. Waarmee hij het bewijs geleverd kreeg dat ook het buiten land de Hollandse meesters heeft her ontdekt. Nu zit er nog het een en ander aan Haagse School en ook wel aan Romantiek in met name de Angelsaksische landen (groot-Brittannië, Canada en de Ver enigde Staten), maar als de prijzen ook daar gaan oplopen, zal het spoedig niet meer aantrekkelijk zijn om de oversteek te maken. Wat heeft Polak dit keer aan uitschie ters te bieden, werken die boven de mid delmaat komen? De meeste belangstelling dient allereerst uit te gaan naar een voor treffelijk doek van Willem Rip, een ge zicht op de stad Veere en geschilderd op een formaat zo groot dat van Rip haast onbekend is. Daar is voorts een heel mooi gezicht op de Maas van Jan van Masten broek. Een schilder die de opkomst van de Rotterdamse haven aan het begin van deze eeuw heel intensief heeft meege maakt en daar vaak in zijn werk van heeft getuigd. Dan een stilleven, het enige op deze tentoonstelling, van Sina Mesdag- van Houten, de vrouw van de bekende marine-schilder die altijd in zijn schaduw heeft moeten staan. Vergelijk het met een aquarel van hem die ook bij Polak is te zien en je merkt nauwelijks verschil in kwaliteit. Hoe puur het weergeven van de atmos feer, het schilderen van de buitenlucht in de Haagse School werd bedreven, is nog het best te zien in een stihnakende aquarel van Petrus Paulus Schiedges, niet te ver warren met zijn naamgenoot die bekend werd door de romantische marines. Van deze Schiedges heeft Polak een herfstig landschap met een wolkenlucht die vol water is. Het gaat in dit werk puur om de toon, het meest uitgesproken kenmerk van de (goede) Haagse School, Lazarus wordt gepresenteerd door de Chinees Ping Chong die met zijn groep The Fiji Company in New York werkt. Chong zelf is grootgebracht in de sfeer van de Chinese opera, een strak theaterre- giem waar we in ons land recent van hebben kunnen proeven. Hij is uit die oude theatertraditie losgebroken, beel dende kunst boeide hem ook nog en dat leidde tot een heel andere manier van theatraal denken en doen, dan Ping Chong van huis uit gewend moet zijn geweest. Hij werkte zeven jaar samen met Meredith Monk, die actrice, zangeres en danseres is. En zo kon het niet uitblijven of theater en beeldende kunst moesten samenkomen. Een van die kunsthandelaren die steeds naarstig zoekt naar een goed schilderij dat gerust van een wat mindere naam mag zijn, is Richard Polak. Je zal bij hem geen Jongkinds, Weissenbruchs, Mauves of Boudins in overvloed vinden, zoals bij collega’s als Pieter Scheen of Ivo Bouw man nog wel eens het geval wil zijn. Polak heeft in zijn herfstcollectie die hij gewoon tegetrouw weer presenteert in zijn eigen salon aan de Haagse Parkstraat veel mooie schilderijen van meesters als Wil lem Rip, W. G. F. Jansen. J. Zoetelief Tromp, Cornells Vredenburgh en Jan van Mastenbroek. Dat zijn namen die ieder voor zich .niet het grote publiek zullen J. Zoetelief Tromp (1872-1947) van wie bi/ Richard Polak dit paneel is te zien, behoort tot de nabloei van de Haagse School. Na aanvankelijk invloed te hebben ondergaan van zijn schoonvader, de bekende Haagse School-schtlder B. J. Blommers, ontwikkelde hij een koloriek dat rijk aan licht is. Deze stijl werd gezichtbepaiend voor zijn werk. Besprekingen van concerten en platen doorlezend vond ik zo steeds datzelfde conflict terug. Ook het twee uur durende concert dat Patti gisteravond voor een uitverkochte Jaap Edenhal gaf (de groot ste lokatie waarin ze ooit in Nederland heeft gespeeld) bracht bij mij die para doxale stemming teweeg. Het „iets” wat als meest positief overkwam was haar menselijke en onge kunstelde aanwezigheid op het podium. Zo voelde ze zich bij het begin van het optreden duidelijk niet op haar gemak (en de richtingloze agressie waarmee geo pend werd met de Byrds-klassieker So you want to be a rock’n roll star maakte dat al meteen duidelijk). Toen er wat bierblikjes op het podium werden gegooid die haar een paar keer ook raakten wilde ze er al bijna mee ophouden. Het breekpunt van het concert was wel het moment waarop Patti klarinet begon te spelen in een dramatisch uitgesponnen versie van Seven ways of going. Er heer ste toen een sfeer van „als ze dit niet pikken dan schei ik er mee uit” en provo cerend bleef ze maar op die klarinet door gaan. Tot de spanning bijna ondragelijk werd. Na haar solo weerklonk uit de zaal een enthousiast en massaal aplaus. Toen was het ijs gebroken. In optimale stem ming (aan beide kanten van het podium) werd het concert vervolgd. Het „iets” waardoor ik toch wel mijn twijfels over het geheel had was de instru mentele afwerking. Er werd vaak overdreven slordig gespeeld, solo’s ont aardden zonder enige aanleiding in expe rimenteel gedoe, de piano klonk vaak vals en Patti verloor verschillende keren de dramatische spanning van haar stem. Als muzikale en humoristische bijdrage èn vanwege het speciale verrassingsele ment een programma-onderdeel, dat naast de weergave van composities van Rossini, Mozart, Litolff en Gershwin, ook in deze uitvoering in het Haarlemse Con certgebouw bijzonder veel waardering bij de toehoorders oogstte. L achtertu irage. In leren vlo veel ap| 3 slaap Jn v w uche, c.( ïkt leeg k Inl tel rf- Scène uit de produktie Lazarus van Fiji Theatre Company. (foto Bob van Dantzig) I 'léd (Van 8-22 september, dagelijks van 12- 17 uur, ook op zondag). CEES STRAUS kijk,economie I man is de lachende vrouw. Allebei hebben ze hun eigen intrigerende inbreng in een voorstelling waarvan samenhang en han delingen niet altijd even duidelijk op mij overkomen. De zonder twijfel boeiende aspecten van het onderwerp hoe er vaart iemand die dood geweest is en na lange tijd weer terugkeert het aardse be staan vind ik onvoldoende uitgewerkt. Liever: daar herken ik te weinig van. In de nieuwe opzet van Mickery is het mogelijk met de voorstellingmakers te praten over hetgeen zij doen. Donderdag middag om vier uur is er zo’n gesprek waarbij iedereen welkom is. De voorstel ling blijft t.e.m. 22 september in Mickery en is te zien van dinsdag tot donderdag om 20.30 uur en op vrijdag en zaterdag om 19.30 en 22.00 uur. KO VAN LEEUWEN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 13