Theaterinformatie bij Open Huis Toneelschuur Toneelgroep Baal dreigt met vertrek uit Amsterdam Der Fliegende Hollander met afleidende uiterlijkheden Galerie Klein toont de stille wereld van Mieke Kemming ‘If Vondelprijs voor Zweed Dahlberg Prijs der Kritiek 1979 uitgereikt Gratis voorstellingen door Pro Theater ASKO in Amstelkerk NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST dirigent: JERZY KATLEWICZ Vier Nederlanders in demi-finale Vocalisten Concours Kea Verweij 13 SEPTEMBER DONDERDAG 6 19 7 9 KUNST Concertgebouw Haarlem 20.15 uur WINTERSERIES 1979-1980 SERIE A SERIE B SERIE C I SERIE Z houders CJP 6, Abonnementsverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13 rd, van 10-15 uur, telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur. 3 6 dinsdagavondconcerten op 2 okt., 6 nov., 4 dec., 8 jan., 5 febr., 4 maart solisten: Eugen Indjic, Tamas Vasary - piano Mayum Fujikawa, Herman Krebbers - viool David Geringas - cello Han de Vries - hobo abonnement 6 concerten 70,losse kaart 14, 6 vrijdagavondconcerten op 12 okt., 16 nov., 14 dec., 18 jan., 15 febr., 14 maart solisten: Michel Block, Christopher Sager - piano Boris Belkin, Gijsbert Beths, Theo Olof - viool Wout van Wilgenburg - cello Henri Gouder de Beauregard - hobo Paul Csonka - fagot John Bröcheler - bariton abonnement 6 concerten 60,losse kaart 12, 3 vrijdagavondconcerten op 19 okt., 21 dec., 22 febr. solist: Jan Wijn - piano met 3 Pianoconcerten voor de linkerhand abonnement 3 concerten 24,losse kaart 12, 120 85 75,— 135,— Gastdirigenten: Roelof van Driesten, Elyakum Shapirra, Ed Spanjaard, Jan Stulen, André Vandernoot, Tamas Vasary SCHEVENINGEN. De verwachtingen bij de eerste opvoering in het nieuwe seizoen van de Nederlandse Operastichting, waren dit maal extra hoog gespannen. Geen gerenommeerde operaregisseur, maar een toneelregisseur zou zijn visie op Wagners Der Fliegende Hollander in de praktijk laten zien. Franz Marijnen, de artistiek leider van het Rotterdamse RO-theater (met wie een interview werd ge maakt, dat in onze editie van afgelopen maandag afgedrukt stond) heeft die, inderdaad ook afwijkende, visie gisteravond in het Scheve- ningse Circustheater in een kosten noch moeiten sparende enscene ring uiteengezet. Uitgebreide prospektus met gegevens over programma’s en solisten verkrijgbaar bij het Concertgebouw en de administratie van het N.P.O., telefoon 31 92 48 combinatie-abonnement A B combinatie-abonnement A C combinatie-abonnement B C passe-partout serie A B C bij aankoop serie A, B of C reduktie serie Z 3 zondagmiddagconcerten op 25 nov., 27 jan., 23 maart 14.30 uur solisten: Karin Lechner, Daniel Wayenberg - piano Emmy Verhey - viool abonnement 3 concerten 24,losse kaart 12, abonnement^ kinderen tot 12 jaar onder begeleiding van volwassene(n) en losse kaart 3, h q s w L w' w* JOHAN VAN KEMPEN (Foto Jaap Pieper). ands stadsbestuur dit soort zaken aanpakt”. uilen u (ADVERTENTIE) T- :ies et Het Open Huis in de Toneelschuur begint om twaalf uur ’s middags en duurt tot vier uur. Daarna is er voor genodigden een besloten reünie, waar tal van mensen die in de achterliggende tien jaar aan de ontwikkeling van dit theater hebben bijgedragen herinneringen kunnen ophalen. Voor de bezoekers van het Open Huis zal een informatiestand worden ingericht door toneelgroep Centrum, waarin dit gezelschap, dat vaste bespeler van de Toneelschuur is, alles over de komende activiteiten, zoals onder meer het Pinter Retrospectief, kan uitleggen. Er zal ook een stand zijn met informatie over in de Schuur te houden workshops. In een aparte stand kunnen belangstellenden zich buigen over het totaal- aanbod voor het nieuwe theaterseizoen. Daar kan ook de nieuwe theaterknipkaart worden gekocht, waardoor een belangrijke reductie op voorstellingen in de Schuur mogelijk is. De Vereniging De Toneelschuur is ook aanwezig met eigen informatie en stelt een ieder in de gelegenheid lid te worden. Tijdens de Open Huis-uren is het gehele gebouw te bezichtigen. De theatertechnici lopen rond om ook hun werkzaamheden uit te leggen, zodat ook een kijkje in de lichtcabine tot de mogelijkheden behoort. In het trappenhuis en in het theatercafé zullen clowns (van de eigen clowns- workshop) optreden met zelf verzonnen verrassings-acts en eveneens in het theatercafé zal een illusionist het publiek met klassieke nummers vermaken. De vorig jaar samengestelde toneelgroep Pro Theater geeft zaterdag twee voorstellin gen van De Stoelen van Kassandra, twee korte stukken die ontstaan zijn op improvisa- tiebasis, geïnspireerd door Ionesco’s eenakter De Stoelen en op Agamemnon van Ayschylos. De eerste voorstelling is ’s middags om twee uur, de andere ’s avonds om half negen. Ze zijn allebei gratis toegankelijk. Voor de avondvoorstelling kunnen tevoren plaatsen worden besproken; deze dienen voor acht uur te zijn afgehaald. Zo maakt de Toneelschuur zich op voor een gratis informatiedag voor de theaterlief- hebber. (Van onze kunstredactie) HAARLEM Clowns, gratis toneelvoorstellingen en verscheidene informatie stands vormen aanstaande zaterdag het aanbod van de Toneelschuur als dit theater in de Smedestraat Open Huis houdt. De Toneelschuur, die dit seizoen tien jaar bestaat, wil het publiek zaterdag gastvrijheid bieden en tegelijk in de gelegenheid stellen zich te oriënteren op datgene wat in het nieuwe seizoen allemaal te gebeuren staat. f f f Duidelijk werd al snel in deze opvoe ring met een aantal vocale solisten van wereldklasse en het Concertgebouwor kest onder leiding van de zich tot Wagner- specialist ontwikkelende Edo de Waart dat het ging om een bijzonder eigenzinni ge aanpak, waarbij de door Wagner zelf genoteerde beeld- en regievoorschriften in het algemeen werden genegeerd. Nu is dat al eerder gebeurd. Zelfs Wag ners kleinzoon Wieland heeft in Bayreuth destijds de moed gehad om de daar geves tigde traditie te doorbreken door Wagners regie-aanwijzingen op een eigen, meer aan onze tijd aangepaste manier, te verta len. Bij Wieland Wagner ging het echter altijd om het nastreven van een zo spre kend mogelijk effect met zo weinig moge lijk middelen, hetgeen uiteraard een ver eenvoudiging inhield. Men kwam hoe lan ger hoe meer tot de conclusie dat het niet meer dan summier „aangeven” van de dingen, nog wel zo suggestief uitwerkt. Franz Marijnen zoekt het daarentegen juist weer in een bijzonder aangedikt to neelbeeld, waaraan ook het koor van de Nederlandse Operastichting plus figuran ten een belangrijke dynamische bijdrage levert, met een rijkdom in aankleding (costuums van Lioba Winterhalder) en op vallend realistisvh geaarde decors. Een spectaculair geheel, waarin decorontwer per Jean-Marie Fiévez een sleutelfiguur genoemd mag worden, en dat vrijwel voortdurend een romantiek a la De Efte- ling oproept om uiteindelijk in een rond uit kitscherig slottafereel uit te monden, compleet met rook, geestverschijningen en skeletten. Terwijl de componist uitgaat van de mythe van De Vliegende Hollander, zoals die in een gezongen ballade in de opera wordt verbeeld en waarin het geijkte Wag- ner-thema „van de vrouw die de man moet verlossen” (op ander niveau te be schouwen als de verhoudingen van de principes van de menselijke geest) cen traal staat hangt Marijnen het hele gebeuren nogal irritant demonstratief op aan een droom die door Senta (tegenspeel ster van Der Hollander wordt uitgeleefd. Marijnen zet die visie kracht bij door Senta met toewijding vertolkt door Magdalena Cononovici van het begin af aan en blijvend op het podium in het licht van de schijnwerpers op te stellen, waar bij via lichtbeelden geprojecteerde visioe nen en een afleidende veelheid van door haar gemaakte gebaren die gang van za ken accentueren, maar er geen overtui ging aan schenken. Wat overigens niets afdoet aan Conono- vici’s prestaties en allure als opera-ster. Hetgeen idem geldt voor Thomas Stewart als Der Hollander, William Wildermann als Daland en Adriaan van Limpt als Erik, die allen de drijfveren van de door hen verbeelde personages met de nodige ex pressiviteit, ook in prachtig ensemble-ver- band, wisten duidelijk te maken. Van Ook de koorzang in deze versie van De Vliegende Hollander valt positief uit. Maar het surplus aan kijkspelachtige ele menten ondersteund niet, maar door kruist de strekking van het verhaal, waar bij sommige momenten die aangrijpend kunnen zijn, dan ridicuul worden. Ten nadele ook werkt het ten aanzien van de muziek, die, alhoewel nog niet in alle nuances even soepel en trefzeker, toch grotendeels met vastgehouden spanning door het Concertgebouworkest onder De Waarts stimulerende leiding werd ge bracht. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. In verband met de brand in Paradiso deze week, kan het concert aldaar door het ASKO-ensemble zaterdag niet door gaan. Deze voorstel ling, in het kader van de Internationale Gaudeamus Muziekweek heeft nu plaats in de Amstelkerk op het Amstelveld. Aan vang 20.15 uur. soortgelijk inlevingsvermogen en vocale kwaliteit getuigden trouwens ook hun col lega’s Annett Andriessen als Mary, en Matti Juhani als Der Steuermann. Steve Austen: „Zo’n groepje als Baal, dat heeft als collectief natuurlijk toch een te onduidelijke bestuursvorm, dat wordt niet zo erg vertrouwd. Zo’n gebouw wordt duur opgeknapt, dan kan je dat zomaar niet aan zo’n ongeregeld groepje overla ten. Zet je daar dan ook de Schouwburg nog eens bovenop, dan heb je een treffend voorbeeld van de flexibiliteit waarmee het (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. „Toneelgroep Baal gaat ondergronds verder als Frascati medio april 1980 niet open kan gaan”. Dat deelde Leonard Frank, artistiek leider van Baal woensdag mee tijdens het dankwoord dat hij in Het Koelschip van de Heineken Brouwerij richtte tot de verzamelde theatercritici. Baal had zojuist de Prijs van de Kritiek 1979 in ontvangst genomen uit handen van voorzitter Hans van den Bergh. Deze jaarlijks door de Nederlandse theater critici toe te kennen onderscheiding was aan Baal ten deel gevallen voor de unieke wijze, waarop uit verschillende theatermiddelen (toneel, muziek, grime, belichting, costumering) voor ons land bijzonder inspirerende en belangwekkende initiatieven in de richting van een geheel eigen soort totaal theater werden genomen. Leonard Frank maakte tenslotte duide-' lijk dat Baal niet zal schromen Amster dam te verlaten als Frascati niet tijdig klaar zal zijn. Dahlberg, die verbonden is geweest aan de universiteit van Gothenburg, heeft zich vooral beziggehouden met het onderzoe ken van Nederduitse dialecten. De prijs wordf hem op 30 november a.s. in Munster in de Westduitse deelstaat Noordrijnland- Westfalen overhandigd. jeiende lisatie jingen o.a. in luizen (Van onze kunstredactie) DEN BOSCH. Voor het 26e Internati onale Vocalisten Concours, dat in Den Bosch wordt gehouden, zijn vier Neder landse kandidaten doorgedrongen tot de demi-finale. In totaal werden van de 120 kandidaten uit 26 verschillende landen, niet meer dan 40 toegelaten tot de demi- finales, een teken dat de jury bijzonder streng te werk is gegaan. De Nederlanders die het hebben klaar gespeeld voorlopig door te dringen, zijn de sopraan Coby Dijk uit Den Haag, de tenoren Marten Smeding uit Meppel en William Hendriks uit Brunssum in Lim burg en de bas-bariton Piet Nievelstein uit Maastricht. In totaal werden van de veertien teno ren door de jury niet meer dan zes tot de demi-finalen toegelaten. Van de drie countertenors werden er twee toegelaten, terwijl bij de sopranen van de in totaal veertig kandidaten er niet meer dan vijf tien doordrongen tot de demi-finale. Van de zestien bassen-baritons kwamen er acht in de demi-finale terecht, terwijl er bij de alten-mezzosopranen negen naar de demi-finale mochten terwijl er zestien kandidaten waren. lei- se- raring 4,— Leonard Frank maakte gebruik van de ze gelegenheid door de critici nog eens te wijzen op de niet eenvoudige positie van Baal, dat straks met goedvinden van de Theaterunie en de Stadsschouwburg een verbouwd Frascati mag bespelen. Frank zei te hopen dat met de kritiekprijs Baal niet het graf zou worden ingeprezen. Zelf uitte hij ook kritiek aan het adres van de critici door op te merken dat bij de moti vering met geen woord gesproken werd over de inhoudelijke kant van de opvattin gen van Baal. wezens in een aquarium. Ze verplaatsen zich ook met vissen als fabeldieren en maken bovendien grapjes over situaties die zij alleen kennen. Het is de wereld van een uiterst positief gerichte natuurmys tiek waarin alles zijn eigen, afgesproken plaats heeft. Een vaak gehanteerd thema in haar schilderijen is dat van de maskerade. De mensen van Mieke Kemming hebben vaak twee gezichten, het ene gekeerd naar de natuur en het andere naar de beschou wer, in casu dus de cultuur. Soms wordt zo’n masker afgelegd en staar je in een glazig kijkende blik, een volstrekt afwezi ge wereld. Het knappe van dit werk ligt in het feit dat de schilderes in staat is een portret zodanig te maken dat het literair kan overkomen. Maar zelden heeft het portret bij haar een symbolistische contact nodig: met één geschilderde oogopslag wordt een karakter blootgelegd. Zoals ook voor bijna alle fijnschilders geldt, gaat het bij Mieke Kemming niet om het schilderkunstige. Ze streeft met haar Als gast onderstreepte Steve Austen als Shaffy-oprichter nauw betrokken ge weest bij de groei en ontwikkeling van Baal, het potsierlijke dat de Theaterunie als beheerster van Frascati moest optre den. Austen liet zijn argwaan de vrije loop en leek niet aan de indruk te ontkomen dat die maatregel als beschermende be voogding genomen was. HAMBURG (DPA). De naar Joost van den Vondel genoemde prijs van de in Hamburg gevestigde stichting FVS is voor dit jaar toegekend aan de Zweedse oud-hoogleraar Torsten Dahlberg. De on derscheiding, die in 1960 werd ingesteld en waaraan een bedrag van 20.000 mark is verbonden, wordt verleend wegens bui tengewone prestaties ten aanzien van de cultuur in het Nederlandse, Vlaamse en Nederduitse taalgebied. Marijnens eigenzinnige Wagner Mieke Kemming: Meisje met Speelman, pentekening, niet gedateerd. olieverf naar perfectie, maar heeft dat niveau nog niet in haar tegels bereikt. Toch moet dat ook mogelijk zijn want met name in de kleine panelen legt ze een heel sterke vormbeheersing aan de dag. Andermaal deed Christhilde Klein met haar plastiek een goede keus. Van Kea Verweij is er bij haar een kleine collectie glas bijeengebracht; objecten waarin dui delijk naar een nieuwe conceptie voor dit materiaal wordt gezocht. Kea Verweij verwijst in haar objecten nóóit naar figu ratieve vormen en heeft zich ook losge maakt van de functionele kant van het glas. Glas, dat ze helder of transparant gebruikt, krijgt bij haar een monumentaal karakter dat tegelijkertijd volumin us en toch plastisch kan overkomen. (Tot en met 29 september, geopend op dinsdag tot en met vrijdag van 12-17.30 uur, op zaterdag van 12-17 uur en boven dien op donderdagavond van 19-21 uur). CEES STRAUS S? Het spookschip doemt op in Der Fliegende Hollander. In de regie van Marijnen wordt de Wagneriaanse decadentie uitgebeeld in deze scène, waarin ook Ludwig en Richard Wagner zelf op het kasteel van het schip verschijnen. A Leonard Frank, artistiek leider van Baal neemt de Prijs der Kritiek in ontvangst van voorzitter Hans van den Bergh. Op de achtergrond de voltallige toneelgroep Baal. Sprookjes met zachte toon HAARLEM. De schilderes Mieke Kemming neemt in het Haarlemse kunst wereldse een aparte plaats in. Ze sluit met haar fantastisch-realisme nauwelijks aan op de plaatselijke tradities en je moet bij haar eerder denken aan Amsterdamse galerieën als Mokum en Lieve Hemel stoot je Hoofd niet of aan het Utrechtse grafische genootschap De Luis om je enigszins in haar schilderkunst te kun nen verplaatsen. In die sfeer komen haar ideeën het best tot hun recht: het surrea lisme van Melle en zijn leerlingen (maar zonder de daar overheersende erotiek) de licht magische toets van Dolf Zwerver, William Kuik, Peter Vos en de fantas- tisch-realisten als Clary Mastenbroek, Wout Muller, Tobias Baandërs en Poeka Veldman. Er is in Haarlem zelden gereageerd op deze al verscheidene jaren zo actuele stro ming. Dientengevolge konden ontwikke lingen die zich in het werk van Mieke Kemming voor deden ook niet worden gevolgd. In feite is ze lange tijd tussen wal en schip gevallen, zodat er nu met haar tentoonstelling bij Galerie Klein aan de Krocht zelfs sprake kan zijn van een klei ne (her)-ontdekking. Zeker voor wat be treft het grote publiek geldt dat, want de enorme belangstelling die er voor fijn schilders bestaat had haar in een eerder stadium faam kunnen bezorgen. Ook voor Christhilde Klein is deze fijn- schilderkunst een pad dat zij met haar Haarlemse galerie nog niet betreden heeft. Gezien haar ervaringen die zij op deed bij de Amsterdamse galerie Job art is het métier niet vreemd voor haar en bovendien past de kwaliteit van het werk van Mieke Kemming in het geheel van het beleid dat deze galerie wil voorstaan. De wereld van Mieke Kemming is die van het sprookje waarin mensen figure ren die op het eerste gezicht van al hun volwassenen kenmerken zijn ontdaan. Het zijn lieve smoeltjes zonder enige vorm van wreedheid die een beetje naïef naar de beschouwer kijken. Het lukt je maar zelden contact met ze te krijgen, ze lijken vaak te zijn opgesloten in een wereld waarin andere normen gelden dan de on ze. Elk van die mensjes heeft wel zijn eigen verhaal te vertellen, maar het ge beurt altijd woordloos. Opvallend is de volslagen stilte: het is alsof je kijkt naar Us

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 13