amsterdciml haarlem JACOB BIJL VERFILMT GENERATIE CONFLICT IN POLDERDORP Deze week bij Europa Meubel Meeneem meubelen met iooi-opbouwmogelijkheden. Coma mikt op oer-angsten van publiek Clandestiene handel in menselijke organen levert spannende momenten op EUROPA MEUBEL BEVERWIJK Coma Truffaut Meeslepend ,™-Jl rUMHiEfti-AMSTERCMMK James Dean lis 17 FILM SEPTEMBER VRIJDAG 7 19 7 9 Club 8, alleen bij Europa Meubel. 7000 m2 woonsfeer. 1 „Dit kan ons allemaal overkomen”, zegt een onheilspellende stem in het begin van „City on Fire” die deze week in Lido te zien is. Wat het dan wel is wat ons allemaal boven het hoofd hangt, krijgen we in de daarop volgende film te zien, waarin door onvoorzichtigheid een middelgrote Amerikaanse stad tot de grond toe afbrandt. 111 **^^ix* LET AFSLAG ZAANDAM Club 8: Skandinavische kwaliteits meeneem meubelen in een handige draagdoos. Doordacht en duurzaam, 25 elementen met 1001 combinatiemogelijkheden. In een wip heeft u een bergkast, bed, stereo- of wandmeubel. Er is bijvoorbeeld een boeken kastje van 80x40x24 cm al vanaf f78,-. Het Amsterdamse programma heeft er deze week twee aanwinsten van betekenis bij te boeken: de Nederlandse film „Tiro!” van Jacob Bijl en „Die Ehe der Maria Braun” van Rainer Werner Fassbinder. Voor Jacob Bijl is „Tiro!” zijn eerste lange speelfilm nadat hij naam gemaakt had met twee kortere films, „Zwartziek” uit ’73 en „Scrim” van drie jaar later. Beide films hebben in ons land relatief weinig aandacht gekregen, in tegestelling tot het buitenland waar ze op tientallen internationale festivals vertoond werden en op tv versche nen. Vooral „Scrim” met Geraldine Chaplin in een der hoofdrollen werd, met name in de Franse pers, uitvoerig behandeld en bewon derd. ;J L - Charles Boost i •fr Scène uit Anne et Muriel. (ADVERTENTIE) O Eerst draait de onverlaat aan alle moge lijke kranen in de fabriekshal en laat tenslotte olie ontsnappen uit een reservoir die zich langzaam verspreidt in de rich ting van de volkswijk waar het nablus- singswerk nog aan de gang is. Men be grijpt wat er gaat gebeuren, de olie vliegt in brand en keert in omgekeerde richting als een aangestoken lont terug naar de raffinaderij waar de explosies in kort tempo elkaar opvolgen en een vuurregen over de stad veroorzaken waartegen geen brandwacht opgewassen is. De ontrui ming van een zojuist op die dag geopend ziekenhuis en andere reddingsacties vul len de film, waarin trouwe bekenden uit rampenfilms als Henry Fonda (ditmaal brandweerkommandant), Ava Gardner en Shelley Winters zich proberen staande te houden. Boeiender dan deze bij elkaar geraapte sensatie en ellende is de film „Coma” die in Roxy te zien is. Een clandestine handel in menselijke organen, waarvan in coma gebrachte patiënten de ongewilde donors zijn, beheerst het verloop der gebeurtenis sen in deze film van Michael Crichton, oorspronkelijk scenarioschrijver („The Andromeda Strain”), later schrijver-re- gisseur van „West World” en nu regisseur van de door hem voor de film bewerkte roman „Coma” van Robin Cook. Het onderwerp is luguber maar Chrich- ton legt het accent voornamelijk op het thrilleraspect van de roman. Dit maakt dr. Susan Wheeler (Genevieve Bujold) tot centrale figuur in een opwindende speur tocht naar de schuldigen die in een Bos tons ziekenhuis met voorbedachten rade en op ingenieuze manier patiënten in een comatoestand brengen, waarna ze afge voerd worden naar een instituut buiten de stad om er kunstmatig in leven te worden gehouden tot er zich behoefte in duur geprijsde organen aandient. Dr. Wheeler komt op het spoor van deze misdadige praktijken door de ontdekking dat een groot aantal patiënten in coma geraakt, vaak na een onbetekenende ope ratieve ingreep. Bij nader onderzoek blijkt haar dat bij de verdoving voor een operatie op listige wijze een kleine hoe veelheid koolmonoxide aan de patiënt wordt toegediend, waardoor deze onge acht de aard van de operatie in coma geraakt. Als dr. Wheeler haar onderzoek voortzet, blijkt ze van verschillende kan ten bedreigd te worden zodat ze niemand uit haar onmiddellijke omgeving meer durft te vertrouwen en in haar eentje verder vecht. Het levert enige uitermate spannende momenten op in een film die een gewone thriller zou zijn geweest als de plaats van handeling niet een ziekenhuis was met zieken, al dan niet misdadige doktoren, doden en half-doden en niet te vergeten de immense vriesruimte waar de patiënten in coma „bewaard” blijven. De producent van de film mag wel zeggen dat evenals in „Jaws” ook in „Coma” de opzet aanwezig is aan te sluiten bij de oerangsten van het publiek. Overigens zijn er weer juweeltjes van nachtvoorstellingen te signaleren. Behal ve Ettore Scola’d „C’Eravamo tanto Ama- ti” (We hielden zoveel van elkaar) dat in Studio geprolongeerd is, kan men bij Roxy terecht voor een at oudere Truffaut die hier draait onder de titel „Anne et Muriël” maar destijds (maart ’73) in pre mière ging als „Les deux Anglaises et le Continent.” Het scenario is een bewerking van een roman van Henri-Pierre Roché die al eer der stof voor een film van Truffaut gele verd heeft, namelijk voor „Jules et Jim”. Diezelfde bron van inspiratie is duidelijk merkbaar als men beide films vergelijkt: „Les deux Anglaises” is een opzichtige variant op „Jules et Jim”. Was er bij die laatste film sprake van twee vrienden en een vrouw (Jeanne Moreau”) in „Les deux Anglaises” krijgen we te maken met twee zusters en een man (Jean-Pierre Léaud), twee werelden vertegenwoordigend, En geland en het continent, waarmee dan Frankrijk bedoeld wordt. De film bestaat uit een reeks ambivalen te gevoelssituaties die Claude achtereen volgens doorloopt als hij in etappes ken nismaakt met de beide dochters van een vriendin van zijn moeder, eerst met de levenslustige Anne, later met de meer terughoudende Muriël. Bij de een is liefde een spelletje, bij Muriël echter gaat het om een ernstige zaak en Claude die uiteinde lijk het diepst betrokken is bij Muriël, heeft niet veel over voor de grote liefde. Als er zich te veel complicaties aandienen, trekt hij zich terug en blijft alles bij het oude. Truffaut omschreef zijn werk als „een film over gevoelens” en in deze aan duiding ligt al besloten dat er uiterlijk weinig opmerkelijke actie te bespeuren valt. De actie zit ditmaal in de beweeglijk heid van gevoelens die steeds variëren bij de ontmoetingen tussen de zusjes en de continentale Claude. En daaruit ontstaat EUROPA MEUBEL Fassbinders „Die Ehe der Maria Braun” die in Alhambra 1 en de Movies 1 te zien is, is een meer curieuze dan meeslepende film die ingepakt zit tussen een foto van Hitler en een van Helmuth Schmitt en daarmee suggereert dat het verhaal van Maria Braun’s huwelijk nauw verbonden is met, zo niet als symbool gebruikt wordt voor het parallel lopende politieke leven in de Bondsrepubliek. We beginnen in 1943. Op het ogenblik dat Maria in de echt verbonden zal wor den met de frontsoldaat Hermann Braun ondernemen geallieerde vliegtuigen een luchtaanval die de bij het huwelijk be trokkenen het geiproviseerde „Stan-de- samt” uitjaagt en plat op de grond dwingt, in welke ongemakkehjke houding de plechtigheid gecontinueerd en de huwe- lijksacte getekend wordt. Zo begint het Dat is het einde van een overwegend door zijn dialogen komisch werkende film, ditmaal geschreven door Peter Mar- thesheimer en Pia Fröhlich, maar met de humoristische dialogen van Fassbinder die uiteraard meer heeft willen vertellen dan een sprookje van liefde en eeuwige trouw. Hij heeft in Hanna Schygulla een voortreffelije actrice gevonden om vief en pienter alle voordelen te halen uit de noodsituatie waaruit Duitsland na 1945 al te snel geholpen is. Ziet men haar als de gepantserde Germania die via allerlei ille gale verbintenissen met de Amerikaan Bill en met de zakenman Oswald er weer snel bovenop kwam, dan ontstaat er een dubbele bodem die de eenvoudige ge schiedenis van Hermann en zijn trouwe ega een pikante bij-betekenis geeft. Ziet men dat niet zo zitten dan blijft een goede, maar zeker niet de beste Fassbinder over die als altijd afstandelijk, cynisch en bijna liefdeloos zijn verhaal filmt, ditmaal met meer geld dan waarover hij vroeger kon beschikken en daarom zonder de eenvoud en directheid die dat vroegere werk ken merkte. huwelijksleven van Maria (Hanna Schy gulla) dat voorlopig een middag en een nacht duurt want Hermann moet weer naar het front en Maria gaat samen wo nen met haar moeder die weduwe is en haar grootvader die zelfs te oud is voor de „Volkssturm”. In deze wat macabere slap- stick-achtige stijl opent de film die een ode is aan de trouw van Maria. Zij spaart, laat een huis bouwen, weet via een rechtsgeleerde een vervroegde vrijlating van Hermann te bewerkstelli gen, maar als ze hem aan de gevangenis poort wil afhalen, is hij al eerder vertrok ken, een brief achtelatend waarin hij zegt in het buitenland een eigen leven te willen opbouwen, vóór hij haar voor de tweede maal zal vragen met hem te trouwen. Het wordt weer wachten voor Maria. Oswald, haar industriële minnaar die, zonder dat zij het weet haar man een paar maal in de gevangenis heeft opgezocht, is zo getrof fen door deze sprookjesachtige trouw van beide kanten dat hij zijn vermogen per testament aan het bruidspaar van ander halve dag vermaakt. Kort daarop sterft hij in het buitenland. Hermann keert ein delijk terug en nadat ze van de notaris hebben gehoord dat ze vermogend zijn, vindt er een ontploffing plaats, al dan niet opzettelijk veroorzaakt door Maria. ft Geert de Jong en Matthias Maat in Tiro! Als de oorlog voorbij is en treinen vol verlofgangers uit het oosten komen, wacht zij dagenlang met een bord, waarop Hermann’s naam, op het station. Ver geefs, maar dat woord wil ze niet kennen. Hermann leeft, daar is ze van overtuigd en voor hem blijft ze zelf leven. Op de zwarte markt ruilt ze gebruiksvoorwepen voor voedsel en ’s avonds en ’s nachts bedient ze in een Amerikaanse cltib waar ze de goedhartige neger Bil leert kennen en mee naar haar bed neemt. Op een ongelegen ogenblik staat Hermann ineens voor haar neus. Zij krijgt een oorvijg en met Bill gaat Hermann een gevecht op leven en dood aan. Het wordt Bill’s dood want Maria kiest de partij van Hermann en slaat Bill met een fles op het achterhoofd. een film vol sfeer en afwisseling, met emoties die onuitgesproken blijven of aanleiding geven tot misverstanden. Een oase, zoals meer bij Truffaut te midden van het doorsnee-repertorie van hevige sensaties, dramatische gebaren en onech te intriges. zoon en enige volwassen vrienden geïntro duceerd worden Tegelijk wordt iets merkbaar van de gespannen verhouding tussen de arrogante en kort aangebonden vader en de onaangepaste zoon die de wereld der volwassenen met zijn leugens en conventies met achterdocht, zo niet met haat bekijkt. Bij de eerste beelden kunnen we nog denken dat vuurtjestokende kinderen de dreigende ramp op hun geweten hebben, want er ontstaat in de volksbuurt Birch wood met veel houten huizen door dat gevaarlijke spelletje, een flinke uitslaande brand waarmee de overigens direct para te brandweer nogal enige moeite heeft. Maar dat gevaar kan toch nog in de kiem gesmoord worden en blijkt alleen gediend te hebben als voorwarmertje. ten juist zijn. Voor Tom die het polderland als „zijn” gebied beschouwt, is deze gang van zaken een nieuwe aanleiding om zijn vader te haten. Uit deze explosieve situatie kunnen slechts ongelukken voortkomen en die gebeuren dan ook tot Tom een dramati sche oplossing vindt voor al zijn pro blemen. Tom is dus duidelijk de sleutelfiguur in wat er zich af speelt in „Tiro!” en het is jammer dat regisseur Bijl dit karakter niet wat meer uitgediept en gemotiveerd heeft. De houding van de jongen is van het eerste ogenblik af negatief en afwijzend en van een emotionele groei naar het tragische slot is nauwelijks sprake. Daar door blijft de film op een nogal eentonige manier voortdobberern. De gezinssituatie blijft zoals ze in het begin getekend is, met dit verschil dat broer en zuster een toe vluchtsoord creëren op de zolder van het huis, waardoor ze zich nog meer kunnen- isoleren van de rest van het gezin die in hun domheid en passiviteit wel wat al te veel de cliché-figuren zijn geworden die uit films over soortgelijke generatiecon flicten bekend zijn. Dit zijn zwaarwegende bezwaren tegen een film die voortreffelijke elementen be vat, vooral op het visuele vlak maar te kort schiet in psychologische nuances en in een meer originele aanpak van „rebels without a cause” zoals de eerste James Dean film heette, waar het conflict tussen opgroeiende jeugd en in hun gewoontes vastgeroeste ouderen aan de orde kwam. In de probleemstelling van toen en nu blijkt weinig veranderd, terwijl er toch sindsdien motieven en argumenten zijn bijgekomen en veranderde verhoudingen die het conflict dan wel niet hebben opge lost maar aan een dramatisering ervan toch wel nieuwe mogelijkheden en aspec ten hebben toegevoegd, die ik in „Tiro!” gemist heb. Niettemin blijft het laatste werk van Jacob Bijl een verzorgde en vertoonbare film die deze week in negen theaters ge draaid wordt, wat Amsterdam betreft in City 7. een originele vorm te vinden voor dit in alle toonaarden besproken conflict. Origineel is in ieder geval de plaats die Bijl voor zijn film heeft uitgekozen, een polderdorp temidden van water en riet landen, een geïsoleerde woonplaats voor dr. Alex Vieren (Julien Schoenaerts), zijn vrouw Edith (Alma) en hun beide kinde ren Tom (Matthias Maat) en Lilly (Geert de Jong). In de openingsbeelden wordt dit wonderlijke land van rechte sloten en rietkragen visueel prachtig gebruikt tij dens een eendenjacht, waarbij vader en Tijdens de rechtszitting neemt Her mann de schuld op zich en krijgt enige jaren gevangenisstraf. Dat versterkt Ma ria in haar levensplan, zij wil voor Her mann leven en voor hen beiden een toe komst verzekeren. Haar nieuwe vriend wordt een rijke industrieel (Ivan Desny) die haar opneemt in zijn textielzaak waar zij een leidende kracht wordt met een onvoorstelbaar zakelijk instinct. Men rfoemt haar de Mata Hari van het Wirt- schaftswunder. In het bed dat zij met velen deelt, krijgt zij de zakelike informa ties die zij overdag in practijk brengt. Tirol: verzorgd maar niet diepgravend Wil men een algemene formule opstel len voor het nu met „Tiro!” uitgebreide werk van Bijl dan zou men kunnen zeggen dat de filmer relaties tussen mensen on derzoekt en op hun houdbaarheid be proeft. In „Zwartziek” gaf hij een verslag van de verhouding tussen man en vrouw op een critiek ogenblik van hun huwelijk, in „Scrim” ging het om de wisselende gevoelens van twee vrouwen die van een zelfde man gehouden hebben, en nu in „Tiro!” staat de steeds slechter wordende relatie tussen een opgroeiende zoon en zijn conventionele vader centraal. Een generatie-conflict dus, sinds James Dean een vaak gebruikt probleem dat inmiddels, bovendien nu ook tot bijna alle Nederlandse huiskamers is doorgedron gen. Daardoor heeft Jacob Bijl zich wel van een onmiddellijk herkenbaar drama tisch motief bediend maar tegelijk ook zichzelf voor de moeilijkheid geplaatst In Luxor tenslotte kan men kennisma ken met een oude en inmiddels klassiek verklaarde film van Elia Kazan, het in 1955 gemaakte „East of Eden” naar een roman van John Steinbeck. De film speelt in 1917, plaats van handeling is Monterey in Californië. Kort voor Amerika zich in de Europese wereldoorlog stort, speelt zich in Monterey een familiedrama af, waarbij twee broers, Cal en Aron Trask een heimelijke strtijd voeren om de gunst van hun vader te winnen. Cal, gespeeld door de onvergetelijke Ja mes Dean, is de moeilijke puber die emotioneel in de knoop zit en denkt dat zijn vader hem niet mag en zijn broer Aron voortrekt. Wat aanleiding geeft tot conflicten en nog meer wanbegrip. Vader Adam Trask heeft een ijsfabriek en doet eerste proefnemingen met groente vers te houden door middel van ijs, experimen ten die later hun houdbaarheid zullen bewijzen maar in dit stadium leiden tot het faillissement van de zaak. Tussen dit alles door speelt de liefde van Abra (Julie Harris) die met Aron verloofd is maar langzamerhand meer gaat voelen voor diens grillige en meer romantische broer Cal. Uit die ingrediënten bouwt Kazen een aangrijpend drama op dat zo wel gebonden is aan de periode waarin het speelt als aan het typische Afrikaanse dorpsleven van die tijd. Om die reden en om de legendarische James Dean in een van zijn weinige creaties te zien, is een nachtelijk bezoek aan „East of Eden” al leszins de moeite waard. In de Stuido-matinees kan de jeugd nog steeds genieten van „Donald is niet in z’n Eendje” en Palace presenteert op die vrije middagen „Vrolijke Piraten”. die zijn door onlust ingegeven theorieën gretig overneemt. Het mooie natuurge bied wordt bedreigd door de industrieel Stedeling (Arnold Gelderman) die een deel van het waterland uitgezocht heeft om te laten dempen ten einde er een fabriek neer te zetten. En daartoe heeft vader Vieren een stuk van zijn grondge bied verkocht, zonder daarover zelfs met een enkel woord met zijn zoon te praten, het zelfs in eerste instantie te ontkennen als Tom hem vraagt of bepaalde geruch- „City on Fire” speculeert op groter vuurwerk. En het is al gauw duidelijk dat daarvan de olieraffinaderij die ongeveer midden in de stad gebouwd is en waar over al critische geluiden te horen zijn geweest uit de monden van verontruste burgers die zowel bezwaar maken tegen de fabriek om zijn lucht- en milieuverpes- tende werking als om de gevaren van explosie of andere catastrofale neven-ef- fecten. Maar zelfs die raffinaderij is in wezen onschuldig aan de ramp die ons is toegezegd. Daar moet een ontslagen em ployé voor opdraaien die amok gaat ma ken in het bedrijf dat hem zo onrechtvaar dig behandeld heeft. Tom zoekt in zijn rol van rebellerende zoon steun bij zijn zuster Lillie die haar broer bewondert in zijn opstandigheid en BEVERWIJK PARALLELWEG 43 AAN DE WEG VELSERTUNNEL-ZAANDAM TEL 02510 - 29018 L'l XEMSKEM» «KvtRWUK S MAANDAGSMORGENS GESLOTEN DONDERDAG KOOPAVOND TOT 21 UUR PW S' I?' I F

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 17