Gedichten van Patti Smith bibliotheek BOWUNG streekgenoten exposeren Kunstenaars demonstreren tegen APV Nerveuze spanningen rusteloosheid, examenvrees. Valdispert een zuiver natuurprodukt uit de valeriaan wortel. jeugdbowlen wij ontvingen Expositie in Haarlemse Vishal schiet tekort in publieksbegeleiding Extra: Anders eten. 4 Toonkunstenaars tegen nieuwe samenstelling Raad voor de kunst In Libelle van deze week. Overal te koop, f 1,65 HAARLEM BOWUNG 17 KUNST 19 7 9 SEPTEMBER WOENSDAG 1 2 TL 1 Anders, beter, gezonder eten. Waarom zouden we eigenlijk? Hoe vertel ik ’t aan man en kinderen? Alles over prijsverschillen en smaakverschil. Plus: recepten en andere suggesties. Ook u kunt kalmer leven met HAARLEM. Het Frans Hals museum kan geen belangstelling voor nieuwe tendenzen in de he dendaagse kunst worden ont zegd. Er bestaat weliswaar geen consequent beleid op dit punt, maar er is wel een zekere aanzet daartoe al wordt die nog wel eens doorkruist door tentoonstellin gen die niet ter zake doen. Wat echter steeds weer opvalt bij al die presentaties van moderne kunst is het volslagen gebrek aan begeleiding van het publiek. Een museum dat hedendaags werk wil brengen, kan er verzekerd van zijn dat het vragen oproept, weerstanden wekt. 1 - Poëzie in lijnstructuren bij Wolfgang Ebert I ir Wolfgang Ebert: Tussen positief en negatief, acryl (1976) Patti Smith tijdens haar poézie-voorlezing in de Amsterdamse Melkweg. (ADVERTENTIES) (ADVERTENTIE) verzekerd", thriller door Lees vooral de gebruiksvoorschriften. 1 Er zijn trouwens meer musea die op een dergelijke wijze werken. In het Van Abbe Een van de eigenschappen van die kunst is immers dat ze nog niet geaccep teerd is, nog moet worden eigen gemaakt. Wie een middagje in de Vis- of Vleeshal heeft rondgelopen, moet die vragen vaak hebben gehoord. De meest eenvoudige is nog wel die van „ik begrijp er niets van” tot zeer concrete vragen over de maker van het bewuste werk. Het museum Voor ziet daarin op geen enkele manier. Wolfgang Ebert werd, zo lees je in de catalogus, in 1927 in dat deel van Duits land geboren dat nu tot de DDR wordt gerekend. Direct na de Tweede Wereld oorlog, waarin hij in het laatste oorlogs jaar in Frankrijk krijgsgevangen was ge- maakt, is hij korte tijd in zijn vroegere omgeving terug geweest. Spoedig daarna is hij naar het westen gekomen, eerst voor zijn opleiding op de academie in Neuren berg, later voor een definitieve vestiging in Amsterdam waar hij sinds 1967 woont. „Zaalvoetbal, sport van de toekomst” door Jan Hoek en Gert Boer, uitave De Vrieseborch in Haarlem (f 17,50). „Sport en recht”, samengesteld door mr. F. C. Kollen, uitgave De Vrieseborch ren zijn in die periode in een strenge ritmiek opgebouwd, maar dat zal allengs minder worden tot hij tenslotte uitkomt in een heel speelse structuur met figuratieve achtergronden zoals die momenteel wor den gemaakt. Wolfgang Ebert is op zijn best als hij in zijn bladen een haast landschappelijk ka- De tot nu toe enige Nederlandse (niet vertaal le) publicatie van haar gedichten komt voor in het tweede nummer van het tijdschrift Mandala (wat geheel ge wijd is aan het P78-gebeuren). In dat nummer staat ook een letterlijk verslag van haar poëzie-optreden, vorig jaar in Paradiso. Heel duidelijk komt daarin haar alertheid met betrekking tot het reageren op reakties uit het publiek naar voren. De kans zit er overigens in dat Patti eind dit jaar weer naar Neder land komt voor het One World Poetry Festival. Voor liefhebbers van haar mu ziek (en ook trouwens voor poëziefana- ten) zeker een aanradertje. JOOST NIEMÖLLER Uitsluitend bij apotheker en drogist. AMSTERDAM. Toneel-, muziek en andere kunst-groepen gaan zaterdagmid dag demonstreren tegen de nieuwe Ge meentewet Algemene Plaatselijke Veror dening die menselijke kunst-uitingen op straat strafbaar maakt. Samen mót het Initiatiefkomité Amster dam Vrij begint de demonstratie om 15 ORIONWEG 400 TELEFOON 023-255545 Een dergelijke houding getuigt toch van een zekere arrogantie. Zo van „het pu bliek zoekt het maar uit”. Een expositie zaal is vlug volgegooid, maar daarmee kweek je nog geen publiek dat zich echt op de hoogte wil stellen van wat er zich aan vernieuwing aandient. Op de tentoon stelling van Wolfgang Ebert in de Vishal is het al niet anders. Dat is erg jammer want Ebert maakt misschien niet zo gemakke lijk toegankelijk werk, het is in ieder geval heel intrigerend en poëtisch werk dat een goede introductie vereist om te worden begrepen. Oh ja, er is een vouwblad dat eufemistisch catalogus is genoemd, maar dat slechts een tweetal foto’s bevat. De tekst reikt niet verder dan een toespraak je dat Bert Schierbeek tijdens de opening hield, niet meer dan wat vluchtige opmer kingen over zijn vriend Ebert en diens vrouw Mercedes Engemann. in Eindhoven en het Stedelijk in Amster dam die in min of meerdere mate een voorhoedefunctie willen innemen, is het al niet anders gesteld. Het meest uitgebreide overzicht van haar werk wordt geboden in een bundel die onder dë titel Babel ruim een jaar geleden het licht zag. Het boek is door Patti zelf met foto’s en tekeningen geïl lustreerd. Haar poëzie valt misschien nog het best te vergelijken met die van Alan Ginsberg, een van de kopstukken uit de Beat-generatieperiode. Teksten dus, die zich al associërend begeven op de grens van het onbewuste. (Van onze kunstredactie) UTRECHT. De Nederlandse Toon- kunstenaarsbond vindt dat door de op heffing van orkesten geen werkgelegen heid verloren mag gaan. Op het tweejaar lijks congres van de bond, dinsdag in Utrecht, hebben de leden het hoofdbe stuur opgedragen ervoor te waken dat door verwezenlijking van minister Gar- deniers’ (CRM) plannen inzake het orkes- tenbestel, de werkgelegenheid niet in het gedrang komt. Geprotesteerd werd tegen de samenstel ling van de nieuwe Raad voor de Kunst, waarin geen vertegenwoordigers van de symfonie-, opera-, omroep- en amuse- mentsmusici zitting hebben. Besloten is in de komende maanden een „nationale dag van de levende muziek” te organiseren, ter stimulering van het gebruik van leven de muziek in openbare gelegenheden. Van de Nederlandse Omroep Stichting eist de Nederlandse Toonkunstenaarsbon dat de NTB nu spoedig in het cao-overleg wordt betrokken. Het congres heeft voor de totstandkoming van een Nederlandse opera, ervoor gepleit dat een opera in Amsterdam zal worden gevestigd, met eigen solisten, koor, orkest en ballet. In het Stedelijk Museum in Schiedam wordt komende vrijdagavond om 20.15 uur een expositie geopend van schilde rijen, aquarellen en tekeningen van Eric de Nie uit Haarlem. Te zien is een overzicht van wat De Nie sedert 1972 heeft gemaakt, kort nadat hij van de Gerrit Rietveld-academie in Amsterdam kwam. In zijn recente werk houdt hij zich bezig met licht- en schaduwprojectie. De tentoonstelling zal na Schiedam naar het Cultureel Centrum in Venlo ver huizen. In januari zal het werk in het cultureel centrum Aemstelle in Amstel veen te zien zijn. De tekenares Emmy van Vrijberghe de Coninch die in onze omgeving vooral be kend is als beheerster van het Cultureel Centrum Zandvoort, exposeert vanaf ko mende zondag tot en met 13 oktober sa men met Babs van Elsdingen uit Amster dam in Galerie Polder in de Abraham ten Catestraat in Borne. Emmy laat daar on der meer tekeningen en aquarellen zien, haar mede-exposante is vertegenwoor digd met keramiek. De expositie, die zondag om 15 uur wordt geopend, is dagelijks toegankelijk van 15-20 uur. Patti Smith: Babel. Uitg. Virago/Londen. Prijs: ƒ16,40. Mandala 1112: P78 Anthology. Uitg. In de Knipscheer. Prijs: 23,30. Je moet bij Ebert minder aan Duitse stijlen dan aan zijn oorlogsverleden den ken. Net als bij zijn vrouw Mercedes (die voor enkele jaren in het Frans Halsmu seum exposeerde) zijn het oorlogsherinne ringen die soms in zijn gouaches en acryls terug zijn te vinden. Voor Ebert zijn het echter hoogstens aanleidingen, het artis tieke proces is voor hem veel boeiender wat ook voor de kijker geldt. Na afloop van haar optreden, dinsdagavond jongstleden in de Jaap Edenhal gaf rock-zangeres Patti Smith voor klein publiek in de Amsterdamse Melkweg een poëzie-voorlezing. Een en ander was tot stand gekomen dank zij bemoeienissen van de stichting One World Poetry, die zich tot doel heeft gesteld de opmerkelijke poëziemanifestatie P78 (met onder andere William Burroughs) te continueren. Het spontane, en voor een belangrijk deel geïmproviseerde optreden van Patti Smith was een indrukwekkende gebeurtenis, die nieuwsgierig maakte naar wat er van haar zoal aan poëzie gepubliceerd is. „Op eigen kracht”, zelfhulp en zelfor ganisatie in Nederland en West-Duitsland, door Rudie Kagie, uitgave H. Nelissen 15,90). „Dit is windsurfen” door Ulrich Stan- ciu en Reinhart Winkler. De Nederlandse bewerking van dit boek, uitgegeven door De Boer Maritiem, was in handen van Joop Nederpelt en Richard Bouwman; prijs 29,90. „Dank je lekker”, versjes en gedichten voor kinderen van 7 jaar en ouder, door Dolf Verroen en Nannie Kuiper, uitgave Leopold 15,90). „Basje Baas”, vertelling voor kinderen van 6 jaar en ouder, door Cyrus Granér met illustraties van Louis Moe, uitgave Leopold 13,90). „De droomfabriek” door Burny Bos met tekeningen van Ad van Hoof, voor kinderen van 6 jaar en ouder, uitgave Leopold 13,90). Voor kinderen van 2 jaar en ouder verschenen in de Kijk-, lees- en ontdek- serie van uitgeverij Leopold vier nieuwe deeltjes onder de titels: „De dieren in de natuur”; „Lekker buiten”; „Onweer en wind” en „We maken een ritje”. De tek sten zijn van Burny Bos en de tekeningen van Peter van Campenhout. Prijs per deeltje ƒ6,50. „Het Azijnvrouwtje”, een oud kinder verhaal verteld en geïllustreerd door Si mon Stern, uitgave Free Spirit Producti ons te Maarssen. Bij uitgeverij Christofoor verschenen drie nieuwe jeugdboeken. De titels zijn „De nacht van de klokketoren” door Maarten Ploeger 16,50); „De konings zoon van Ierland” door Padraic Colum 19,50) en „Vlucht naar de toekomst” door Mary Ray 18,50). „Alfred Jodocus Kwak”, een oud sprookje verteld door Herman van Veen met tekeningen van Annet Kossen, uitga ve Harlekijn te Westbroek 15,95). Bij uitgeverij Oberon verschenen drie nieuwe stripverhalen. De titels zijn: „Goofy als Leonardo da Vinei”; „Oom Dagobert en het spook van de Notre Duck” en „De kleine boze wolf (griezels, goeierds en grappenmakers)”. De deeltjes kosten 5,50 per stuk. „Stripgids no. 21”, een speciaal num mer gewijd aan Mare Sleen en „De familie Snoek" door W. Vandersteen verschenen bij uitgeverij Brabantia Nostra. In de Tina Topstrip-serie verscheen bij uitgeverij Oberon het tiende deel onder de titel Patty, het lied van de rivier”; prijs 5,50. syndroom” door Burton A. W. Bruna Zoon moet zijn geweest om zo subtiel mogelijk te kunnen werken. Het lukt hem echter goed met als resultaat een bijzonder ro mantische prent die toch niet zoet overkomt. (Tot 1 oktober, dagelijks van 10-17 uur, op zondagen vanaf 13 uur). CEES STRAUS uur vanaf het Beursplein met de bedoe ling het publiek te vertelllen dat de kunst groepen het niet eens zijn met de Gemeen teplannen. De tocht langs het Damrak, de Nieuwe Zijds Voorburgwal, het Spui, Ro- kin, Reguliersbreestraat, Rembrandt- plein, Amstelstraat tot het oude Water- looplein. Op verschillende pleinen zal de optocht stoppen voor optredens en op het oude Waterlooplein zal een speciaal openlucht programma worden gebracht. De Bamsis- ters, ’t Jordaankabaret. het Damorkest, Hans Gritter en de Catalaanse Comedi- ants zijn enige van de artiesten die dan zullen optreden. Die herinceringen staan in zijn werk letterlijk op de achtergrond. Daar overheen legt Ebert een patroon van lijn structuren dat steeds open blijft en de achtergrond toegankelijk houdt. In de eerste schilderijen op de tentoonstelling, die uit 1974 dateren, speelt die achter grond nog geen belangrijke rol. Ze is er wel, maar meer aangeduid. Soms wordt ze zelfs weggelaten, dan gaat het alleen om de lijnstructuur. In die gevallen gaat bij Ebert heel sterk een optisch effect wer ken, verraadt het zijn voorkeur voor die stroming uit de jaren ’60. De lijnstructu- Zaterdag izan - 1*fA° voor, f 3po r,cr persoon zondag van 1150 - 1330 voor 5, 'oer persoon in Haarlem in opdracht van de Neder landse Sport Federatie 5,50). „Geschiedenis van de Lage Landen deel 3: Einde van De Tachtigjarige oorlog- Patriottentijd, door Jaap ter Haar, uitga ve Fibula-Van Dischoeck. „Ijzeren Jan”, Jan Pieterszoon Coen, grondlegger van de koloniale macht van Nederland, door K. F. Kohlenberg, uitga ve Hollandia (ƒ32,50). „Van de hemel in de hel” bevat de boeken „De helden van Arnhem” door kolonel G. Powell en „Een chirurg valt uit de lucht” door Lipmann Kessel en John St. John, uitgave Ómege Boek. „De reis van de Grospo”, science ficti- on-verhaal door Harry Harrison met illu straties van Jim Burns, uitgave Rostrum te Haarlem 27,90). „Het China Wohl, uitgave 16,90). „Indiscretie John Salisbury, uitgave A. W. Bruna 24,90). „Was de kat getuige?”, politieroman door A. Lourens-Koop, uitgave A. W. Bru na 4,75). r„Varens” door Philip Perl met water verfschilderingen van Richard Crist, uit gave Time-Life International Nederland in de serie Plantenencyclopedie 35,90). „Abdijengids (officies, meditatie, rust, retraites, logies en ambachten)” voor Ne derland, België, Frankrijk en Luxem burg, door Maurice Colinon met tekenin gen van Steven Wilsens en foto’s van Daniël Lambrechts, uitgave Altiora te Averbode (voor Nederland J. W. Richt te Hoeven); prijs 32,50. „Alleen en alleen is twee”, relaties bin nen het celibaat, door Joke Forceville- Van Rossum, uitgave Anthos-boeken 18,50). „Bladeren vegen in de lente”, elf jaar kinderbescherming; lijnen en beelden, door Jacques van Zundert, uitgave H. Nelissen te Bloemendaal 14,95). „Opleider, het zal je vak maar wezen”, ervaringen, theorieën, visies en methoden, door Ton Rijkers, uitgave H. Nelissen 32,50). Een duidelijk onderwerp is er in haar gedichten meestal niet aan te wijzen, al valt wel op dat zaken als drugs, erotiek en godsdienst terugkerende contanten zijn. Onderwerpen waarvan ze trouwens ook melding maakt in haar songteksten. Verwijzingen naar andere dichters en rockartiesten (Jimi Hendrix, Bob Dylan, Arthur Rimbaud, om er maar eens enke le te noemen) worden regelmatig gemaakt. rakter weet te leggen. In 1974 maakte hij twee series die elk met een tweetal voor beelden op zijn presentatie zijn te zien. De ene serie toont de morgen/de middag, de andere laat Boheemse landschappen zien. De ijle atmosfeer wordt hier door Ebert zo hoog mogelijk opgevoerd, terwijl het pa troon van de lijnstructuur een handicap „Een meisje uit Odessa”, verhalen van Eriek Verpale, uitgave In de Knipscheer te Haarlem. „Het sprakeloze reservaat” door lan Watson, uitgave In de Knipscheer te Haarlem. „Boxing Days”, poems and visuals 1975-1979, door Harry Hoogstraten, uitga ve In de Knipscheer te Haarlem. „De Vogel”, een bloemlezing door T. van Deel als eerste deel in de serie Thema- Poëzie uitgegeven door Erven Thomas Rap te Baarn 16). „Boven en onder de grond op Schier monnikoog” door S. Montag, uitgave Er ven Thomas Rap 20). „Rebecca” door Daphne du Maurier, uitgave Van Holkema Warendorf 29,50). „O roos, je bent ziek”, roman door Alfred Kossman, uitgave Querido 19,90). „Kampdagboek” door Mochtar Lubis, uitgave A. W. Sijthoff 12,50). „Waar ik nog ben”, dichtbundel door Robert Anker, uitgave Em. Querido 14,90). ,,De gang”, dichtbundel door Wie! Kus- ters, uitgave Em. Querido 14,90). Bij uitgeverij Em. Querido verschenen weer vijf nieuwe deeltjes in de bekende Salamander-reeks. De heruitgaven be treffen deze keer „Het zwart uit de mond van Madame Bovary” door Willem Brak man; „De grote uitverkoop” van Vicky Baum; „Polletje Piekhaar” en „Lord Zeepsop” door Willem van lependaal en „Welkom op de apenrots” door Kurt Von negut. Deze Salamanders kosten 6,20 per stuk. „Een Amerikaanse droom” door Nor man Mailer, uitgave A. W. Bruna 24,90; heruitgave). „De nieuwe vrijgezellen”, roman door Harriet Frank jr., uitgave A. W. Bruna 24,90). ,365 dagen intern”, roman door Robin Cook, uitgave A. W. Bruna 24,90). „Het vonnis” door Hildegard Knef, her uitgave van A. W. Bruna 9). „San Francisco" door Geoffrey Moor house met foto’s van Jay Maisel, uitgave Time-Life International Nederland in de serie Steden (ƒ39,90). I ,<K*'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1979 | | pagina 17